Czinger
Nyt on mielenkiintoista: Hagerty arvioi nykyaikaisten superautojen arvonlaskua!
Hagerty tunnetaan parhaiten klassikkoautojen vakuutusyhtiönä, mutta 600 000-jäsenisen Drivers Clubin, 800 000 lehden painetun jäsenlehden ja 1,5 miljoonan YouTube-tilaajan kanssa kyseessä on yksi maailman suurimmista autoteollisuuden brändeistä.
Hagertylla valvotaan myös globaaleja klassikkoautomarkkinoita, jolloin yhtiön tietotiimi pystyy tarjoamaan käsityksensä sekä autoyhteisölle että medialle. Viimeisimmässä raportissaan Hagertyn maailmanlaajuinen Automotive Intelligence -tiimi tutki nykyaikaisten superautojen arvonlaskua toisin kuin tunnetut klassikkoautojen markkinaraportit, jotka liittyvät useimmiten tuotemerkkiin.
Vaivattoman suorituskyvyn aikakaudella nykyaikaisten kalliin tason urheiluautojen markkinat ovat täynnä automalleja, joiden suorituskykytilastot olisi aikoinaan näyttänyt mahdottomalta toteuttaa. Hagertyn asiantuntijat vertaavat malleja arvonlaskuprosenttien perusteella ja epäilevät, että suurimman osan omistajista kannattaisi olla enemmän huolissaan siitä, mitkä mallit menettävät neljänneksen arvostaan seuraavien kolmen vuoden aikana, verrattuna siihen, mikä niistä kiihtyy nopeammin nollasta sataan.
Hagerty valitsi Ison-Britannian ja Yhdysvaltain markkinoilta saatujen tietojen avulla markkinasarjat, jotka heijastavat perinteisiä eurooppalaisia superautoja tässä segmentissä: Aston Martin, Audi, Bentley, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Mercedes-Benz ja Porsche.
Analysoidut mallit maksavat tyypillisesti vähintään 100 000 dollaria (70 000 puntaa tai noin 81 000 euroa), mutta silti alle 500 000 dollaria (350 000 puntaa tai 405 000 euroa), lukuun ottamatta lisävarusteita.
Jokainen voidaan ryhmitellä kahteen luokkaan, lippulaivamalleihin ja helpommin käytettävissä oleviin pääsymalleihin. Tyypillisesti lippulaivamallilta edellytetään 12 sylinteriä tai vähintään 700 hevosvoimaa. Alemman tason autoissa on yleensä 8-10 sylinteriä ja noin 500 hevosvoimaa.
Vaikka Hagertylla on käytössään runsaasti hintapolitiikkatietoja (yli 24 000 datapistettä) tämän alan ajoneuvoista, yhtiö teki tiedon monipuolistamiseksi yhteistyötä alan asiantuntijoiden kanssa AutoTrader UK:ssa, Premier Financialissa sekä Woodside Creditissä.
Jokaisessa tietolähteessä Hagerty tarkasteli, millä tavoin autojen arvo muuttui ajan myötä. Vuosimallin 2018 Ferrari 488 GTB Coupe oli tietyn arvoinen vuonna 2017 (vuosi 0), eri hintainen vuonna 2018 (vuosi 1) ja kolmannen hintainen vuonna 2019 (vuosi 2). Ferrari 488 GTB Coupen kaltaisen auton hinnanmuutos vuodesta 0 vuoteen 1 paljasti ajan mittaan tapahtuneen arvon alenemisen, mallivuodesta riippumatta.
Hagertylla laskettiin tappiot luokiteltujen ajoneuvojen mallin, alatyypin, vuosimallin, korityylin ja moottorityypin mukaan.
Hagertylla havaittiin kaikkien näiden autojen arvon alenevan, tyypillisesti noin 6 % vuoden kuluttua ja 20 % kolmen vuoden kuluttua. Mikään teho, tekniikka tai "erikoisuus" ei voi auttaa suorituskykyistä autoa pakenemaan arvonlaskua kokonaan.
Eroja
On kuitenkin eroja riippuen niiden lanseerauksesta sekä sen mukaan, mistä ne ovat peräisin. Uuden superauton lanseerauksen kannalta näiden autojen hype näyttää olevan kaksiteräinen miekka. Joissakin tapauksissa se saattaa luoda enemmän alkukysyntää kuin tehdas on valmis vastaamaan, aiheuttaen arvostuksen nousua.
Esimerkiksi Ferrari 488 Pista Coupe oli tyypillisesti 6 % kalliimpi vuosi lanseerauksensa jälkeen, kun harrastajat yrittivät hypätä jonoon. Mutta senkin arvo putosi vuoteen kolme mennessä. Pistan arvo putoaa noin 7 %; asteikon vastakkaisessa päässä Porsche 911 GT2 RS:n arvo on pudonnut lanseerauksen jälkeen 30 %.
Jotkut autot, joilla on näyttävä lanseeraus, heikkenivät aloitusvuoden jälkeen tavanomaista enemmän, koska ne ostettiin kestämättömän kalliiseen hintaan, mikä saattoi johtua jälleenmyyjien hinnoitteluista ja spekulatiivisista ostajista, jotka olivat valmiita maksamaan ylihintaa jonon ohittamiseksi.
Äskettäisen Porsche 911 GT2 RS:n arvonlasku oli keskimäärin 12 % ensimmäisen vuoden aikana, mikä johtui todennäköisesti ostajista, jotka maksoivat yli listahinnan – eli valmistajan suositteleman vähittäishinnan - ja myivät auton pian sen jälkeen.
Czinger
Maantieteellä on merkitystä. Italian Ferrarilla ja Lamborghinilla arvon on taipumus laskea vähemmän kolmessa vuodessa kuin saksalaisten. Ison-Britannian Aston Martin ja McLaren heikkenivät alkaen noin viidennestä neljännekseen.
Porsche 911 GT3 -mallit (käsitelty yhtenä mallina, mutta laskettu erillisinä GT3- ja GT3 RS -versioina) osoittavat hieman enemmän heikkenemistä kuin Turbo Coupét, ilmeisesti lisääntyneen keinottelun vuoksi. Lamborghini Huracánin arvo putoaa vaatimattomammin kuin serkkunsa, Audi R8 5.2 V10:n arvo. Yleensä avoautoversiot alenevat vähemmän kuin vastaavat coupé-mallit, lukuun ottamatta sellaisia malleja, kuten Mercedes-Benz AMG GT sekä Porsche 911 Turbo.
Hagertylta todettiin, että alkuperäisen arvon aleneminen ei tarkoita sitä, etteikö näitä autoja voida kerätä pitkällä aikavälillä, eikä kukaan voi väittää, etteivätkö huomisen superautoharrastajat haluaisi nykyajan McLarenia. Niille, jotka ostavat tällaisen auton uutena ja siirtyvät pian sen jälkeen seuraavaan isoon juttuun, on kuitenkin otettava huomioon selvät erot. Ja niille, jotka ostavat sellaisen nopeiden voittojen toivossa, voidaan sanoa: katso muualta.
Lue koko Hagertyn alkuperäisraportti graafeineen täältä.
Hagerty-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tältä näyttää Renault Rafale
Renault
Tältä näyttää Renault Rafale
Renault
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.
Tesla
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.
Tesla
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
Genelec Münchenissa
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi