Czinger

Nyt on mielenkiintoista: Hagerty arvioi nykyaikaisten superautojen arvonlaskua!

Hagerty tunnetaan parhaiten klassikkoautojen vakuutusyhtiönä, mutta 600 000-jäsenisen Drivers Clubin, 800 000 lehden painetun jäsenlehden ja 1,5 miljoonan YouTube-tilaajan kanssa kyseessä on yksi maailman suurimmista autoteollisuuden brändeistä.

Auto Bild.Superautot

Ha­ger­tyl­la val­vo­taan myös glo­baa­le­ja klas­sik­ko­au­to­mark­ki­noi­ta, jol­loin yh­ti­ön tie­to­tii­mi pys­tyy tar­jo­a­maan kä­si­tyk­sen­sä sekä au­to­yh­tei­söl­le et­tä me­di­al­le. Vii­mei­sim­mäs­sä ra­por­tis­saan Ha­ger­tyn maa­il­man­laa­jui­nen Au­to­mo­ti­ve In­tel­li­gen­ce -tii­mi tut­ki ny­ky­ai­kais­ten su­pe­rau­to­jen ar­von­las­kua toi­sin kuin tun­ne­tut klas­sik­ko­au­to­jen mark­ki­na­ra­por­tit, jot­ka liit­ty­vät useim­mi­ten tuo­te­merk­kiin.

Vai­vat­to­man suo­ri­tus­ky­vyn ai­ka­kau­del­la ny­ky­ai­kais­ten kal­liin ta­son ur­hei­lu­au­to­jen mark­ki­nat ovat täyn­nä au­to­mal­le­ja, joi­den suo­ri­tus­ky­ky­ti­las­tot oli­si ai­koi­naan näyt­tä­nyt mah­dot­to­mal­ta to­teut­taa. Ha­ger­tyn asi­an­tun­ti­jat ver­taa­vat mal­le­ja ar­von­las­kup­ro­sent­tien pe­rus­teel­la ja epäi­le­vät, et­tä suu­rim­man osan omis­ta­jis­ta kan­nat­tai­si ol­la enem­män huo­lis­saan sii­tä, mit­kä mal­lit me­net­tä­vät nel­jän­nek­sen ar­vos­taan seu­raa­vien kol­men vuo­den ai­ka­na, ver­rat­tu­na sii­hen, mikä niis­tä kiih­tyy no­pe­am­min nol­las­ta sa­taan.

Ha­ger­ty va­lit­si Ison-Bri­tan­ni­an ja Yh­dys­val­tain mark­ki­noil­ta saa­tu­jen tie­to­jen avul­la mark­ki­na­sar­jat, jot­ka hei­jas­ta­vat pe­rin­tei­siä eu­roop­pa­lai­sia su­pe­rau­to­ja täs­sä seg­men­tis­sä: As­ton Mar­tin, Au­di, Bent­ley, Fer­ra­ri, Lam­borg­hi­ni, McLa­ren, Mer­ce­des-Benz ja Porsc­he.

Ana­ly­soi­dut mal­lit mak­sa­vat tyy­pil­li­ses­ti vä­hin­tään 100 000 dol­la­ria (70 000 pun­taa tai noin 81 000 eu­roa), mut­ta sil­ti al­le 500 000 dol­la­ria (350 000 pun­taa tai 405 000 eu­roa), lu­kuun ot­ta­mat­ta li­sä­va­rus­tei­ta.

Jo­kai­nen voi­daan ryh­mi­tel­lä kah­teen luok­kaan, lip­pu­lai­va­mal­lei­hin ja hel­pom­min käy­tet­tä­vis­sä ole­viin pää­sy­mal­lei­hin. Tyy­pil­li­ses­ti lip­pu­lai­va­mal­lil­ta edel­ly­te­tään 12 sy­lin­te­riä tai vä­hin­tään 700 he­vos­voi­maa. Alem­man ta­son au­tois­sa on yleen­sä 8-10 sy­lin­te­riä ja noin 500 he­vos­voi­maa.

Vaik­ka Ha­ger­tyl­la on käy­tös­sään run­saas­ti hin­ta­po­li­tiik­ka­tie­to­ja (yli 24 000 da­ta­pis­tet­tä) tä­män alan ajo­neu­vois­ta, yh­tiö teki tie­don mo­ni­puo­lis­ta­mi­sek­si yh­teis­työ­tä alan asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa Au­toT­ra­der UK:ssa, Pre­mier Fi­nan­ci­a­lis­sa sekä Wood­si­de Cre­di­tis­sä.

Jo­kai­ses­sa tie­to­läh­tees­sä Ha­ger­ty tar­kas­te­li, mil­lä ta­voin au­to­jen ar­vo muut­tui ajan myö­tä. Vuo­si­mal­lin 2018 Fer­ra­ri 488 GTB Cou­pe oli tie­tyn ar­voi­nen vuon­na 2017 (vuo­si 0), eri hin­tai­nen vuon­na 2018 (vuo­si 1) ja kol­man­nen hin­tai­nen vuon­na 2019 (vuo­si 2). Fer­ra­ri 488 GTB Cou­pen kal­tai­sen au­ton hin­nan­muu­tos vuo­des­ta 0 vuo­teen 1 pal­jas­ti ajan mit­taan ta­pah­tu­neen ar­von ale­ne­mi­sen, mal­li­vuo­des­ta riip­pu­mat­ta.

Ha­ger­tyl­la las­ket­tiin tap­pi­ot luo­ki­tel­tu­jen ajo­neu­vo­jen mal­lin, ala­tyy­pin, vuo­si­mal­lin, ko­ri­tyy­lin ja moot­to­ri­tyy­pin mu­kaan.

Ha­ger­tyl­la ha­vait­tiin kaik­kien näi­den au­to­jen ar­von ale­ne­van, tyy­pil­li­ses­ti noin 6 % vuo­den ku­lut­tua ja 20 % kol­men vuo­den ku­lut­tua. Mi­kään teho, tek­niik­ka tai "eri­koi­suus" ei voi aut­taa suo­ri­tus­ky­kyis­tä au­toa pa­ke­ne­maan ar­von­las­kua ko­ko­naan.

Ero­ja

On kui­ten­kin ero­ja riip­pu­en nii­den lan­see­rauk­ses­ta sekä sen mu­kaan, mis­tä ne ovat pe­räi­sin. Uu­den su­pe­rau­ton lan­see­rauk­sen kan­nal­ta näi­den au­to­jen hype näyt­tää ole­van kak­si­te­räi­nen miek­ka. Jois­sa­kin ta­pauk­sis­sa se saat­taa luo­da enem­män al­ku­ky­syn­tää kuin teh­das on val­mis vas­taa­maan, ai­heut­ta­en ar­vos­tuk­sen nou­sua.

Esi­mer­kik­si Fer­ra­ri 488 Pis­ta Cou­pe oli tyy­pil­li­ses­ti 6 % kal­liim­pi vuo­si lan­see­rauk­sen­sa jäl­keen, kun har­ras­ta­jat yrit­ti­vät hy­pä­tä jo­noon. Mut­ta sen­kin ar­vo pu­to­si vuo­teen kol­me men­nes­sä. Pis­tan ar­vo pu­to­aa noin 7 %; as­tei­kon vas­tak­kai­ses­sa pääs­sä Porsc­he 911 GT2 RS:n ar­vo on pu­don­nut lan­see­rauk­sen jäl­keen 30 %.

Jot­kut au­tot, joil­la on näyt­tä­vä lan­see­raus, heik­ke­ni­vät aloi­tus­vuo­den jäl­keen ta­va­no­mais­ta enem­män, kos­ka ne os­tet­tiin kes­tä­mät­tö­män kal­lii­seen hin­taan, mikä saat­toi joh­tua jäl­leen­myy­jien hin­noit­te­luis­ta ja spe­ku­la­tii­vi­sis­ta os­ta­jis­ta, jot­ka oli­vat val­mii­ta mak­sa­maan yli­hin­taa jo­non ohit­ta­mi­sek­si.

Äs­ket­täi­sen Porsc­he 911 GT2 RS:n ar­von­las­ku oli kes­ki­mää­rin 12 % en­sim­mäi­sen vuo­den ai­ka­na, mikä joh­tui to­den­nä­köi­ses­ti os­ta­jis­ta, jot­ka mak­soi­vat yli lis­ta­hin­nan – eli val­mis­ta­jan suo­sit­te­le­man vä­hit­täis­hin­nan - ja myi­vät au­ton pian sen jäl­keen.

Czinger

Maan­tie­teel­lä on mer­ki­tys­tä. Ita­li­an Fer­ra­ril­la ja Lam­borg­hi­nil­la ar­von on tai­pu­mus las­kea vä­hem­män kol­mes­sa vuo­des­sa kuin sak­sa­lais­ten. Ison-Bri­tan­ni­an As­ton Mar­tin ja McLa­ren heik­ke­ni­vät al­ka­en noin vii­den­nes­tä nel­jän­nek­seen.

Porsc­he 911 GT3 -mal­lit (kä­si­tel­ty yh­te­nä mal­li­na, mut­ta las­ket­tu eril­li­si­nä GT3- ja GT3 RS -ver­si­oi­na) osoit­ta­vat hie­man enem­män heik­ke­ne­mis­tä kuin Tur­bo Coupét, il­mei­ses­ti li­sään­ty­neen kei­not­te­lun vuok­si. Lam­borg­hi­ni Hu­racá­nin ar­vo pu­to­aa vaa­ti­mat­to­mam­min kuin serk­kun­sa, Au­di R8 5.2 V10:n ar­vo. Yleen­sä avo­au­to­ver­si­ot ale­ne­vat vä­hem­män kuin vas­taa­vat coupé-mal­lit, lu­kuun ot­ta­mat­ta sel­lai­sia mal­le­ja, ku­ten Mer­ce­des-Benz AMG GT sekä Porsc­he 911 Tur­bo.

Ha­ger­tyl­ta to­det­tiin, et­tä al­ku­pe­räi­sen ar­von ale­ne­mi­nen ei tar­koi­ta sitä, et­tei­kö näi­tä au­to­ja voi­da ke­rä­tä pit­käl­lä ai­ka­vä­lil­lä, ei­kä ku­kaan voi väit­tää, et­tei­vät­kö huo­mi­sen su­pe­rau­to­har­ras­ta­jat ha­lu­ai­si ny­ky­a­jan McLa­re­nia. Niil­le, jot­ka os­ta­vat täl­lai­sen au­ton uu­te­na ja siir­ty­vät pian sen jäl­keen seu­raa­vaan isoon jut­tuun, on kui­ten­kin otet­ta­va huo­mi­oon sel­vät erot. Ja niil­le, jot­ka os­ta­vat sel­lai­sen no­pei­den voit­to­jen toi­vos­sa, voi­daan sa­noa: kat­so muu­al­ta.

Lue koko Ha­ger­tyn al­ku­pe­räis­ra­port­ti graa­fei­neen tääl­tä.

Ha­ger­ty-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tältä näyttää Renault Rafale

Tältä näyttää Renault Rafale

Renault

Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Tältä näyttää Renault Rafale

Tältä näyttää Renault Rafale

Renault

Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset

Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?

Auto Bild.Uutiset

Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?

Auto Bild.Uutiset
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Tesla

Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa

Auto Bild.Uutiset
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Tesla

Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN