Czinger
Nyt on mielenkiintoista: Hagerty arvioi nykyaikaisten superautojen arvonlaskua!
Hagerty tunnetaan parhaiten klassikkoautojen vakuutusyhtiönä, mutta 600 000-jäsenisen Drivers Clubin, 800 000 lehden painetun jäsenlehden ja 1,5 miljoonan YouTube-tilaajan kanssa kyseessä on yksi maailman suurimmista autoteollisuuden brändeistä.
Hagertylla valvotaan myös globaaleja klassikkoautomarkkinoita, jolloin yhtiön tietotiimi pystyy tarjoamaan käsityksensä sekä autoyhteisölle että medialle. Viimeisimmässä raportissaan Hagertyn maailmanlaajuinen Automotive Intelligence -tiimi tutki nykyaikaisten superautojen arvonlaskua toisin kuin tunnetut klassikkoautojen markkinaraportit, jotka liittyvät useimmiten tuotemerkkiin.
Vaivattoman suorituskyvyn aikakaudella nykyaikaisten kalliin tason urheiluautojen markkinat ovat täynnä automalleja, joiden suorituskykytilastot olisi aikoinaan näyttänyt mahdottomalta toteuttaa. Hagertyn asiantuntijat vertaavat malleja arvonlaskuprosenttien perusteella ja epäilevät, että suurimman osan omistajista kannattaisi olla enemmän huolissaan siitä, mitkä mallit menettävät neljänneksen arvostaan seuraavien kolmen vuoden aikana, verrattuna siihen, mikä niistä kiihtyy nopeammin nollasta sataan.
Hagerty valitsi Ison-Britannian ja Yhdysvaltain markkinoilta saatujen tietojen avulla markkinasarjat, jotka heijastavat perinteisiä eurooppalaisia superautoja tässä segmentissä: Aston Martin, Audi, Bentley, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Mercedes-Benz ja Porsche.
Analysoidut mallit maksavat tyypillisesti vähintään 100 000 dollaria (70 000 puntaa tai noin 81 000 euroa), mutta silti alle 500 000 dollaria (350 000 puntaa tai 405 000 euroa), lukuun ottamatta lisävarusteita.
Jokainen voidaan ryhmitellä kahteen luokkaan, lippulaivamalleihin ja helpommin käytettävissä oleviin pääsymalleihin. Tyypillisesti lippulaivamallilta edellytetään 12 sylinteriä tai vähintään 700 hevosvoimaa. Alemman tason autoissa on yleensä 8-10 sylinteriä ja noin 500 hevosvoimaa.
Vaikka Hagertylla on käytössään runsaasti hintapolitiikkatietoja (yli 24 000 datapistettä) tämän alan ajoneuvoista, yhtiö teki tiedon monipuolistamiseksi yhteistyötä alan asiantuntijoiden kanssa AutoTrader UK:ssa, Premier Financialissa sekä Woodside Creditissä.
Jokaisessa tietolähteessä Hagerty tarkasteli, millä tavoin autojen arvo muuttui ajan myötä. Vuosimallin 2018 Ferrari 488 GTB Coupe oli tietyn arvoinen vuonna 2017 (vuosi 0), eri hintainen vuonna 2018 (vuosi 1) ja kolmannen hintainen vuonna 2019 (vuosi 2). Ferrari 488 GTB Coupen kaltaisen auton hinnanmuutos vuodesta 0 vuoteen 1 paljasti ajan mittaan tapahtuneen arvon alenemisen, mallivuodesta riippumatta.
Hagertylla laskettiin tappiot luokiteltujen ajoneuvojen mallin, alatyypin, vuosimallin, korityylin ja moottorityypin mukaan.
Hagertylla havaittiin kaikkien näiden autojen arvon alenevan, tyypillisesti noin 6 % vuoden kuluttua ja 20 % kolmen vuoden kuluttua. Mikään teho, tekniikka tai "erikoisuus" ei voi auttaa suorituskykyistä autoa pakenemaan arvonlaskua kokonaan.
Eroja
On kuitenkin eroja riippuen niiden lanseerauksesta sekä sen mukaan, mistä ne ovat peräisin. Uuden superauton lanseerauksen kannalta näiden autojen hype näyttää olevan kaksiteräinen miekka. Joissakin tapauksissa se saattaa luoda enemmän alkukysyntää kuin tehdas on valmis vastaamaan, aiheuttaen arvostuksen nousua.
Esimerkiksi Ferrari 488 Pista Coupe oli tyypillisesti 6 % kalliimpi vuosi lanseerauksensa jälkeen, kun harrastajat yrittivät hypätä jonoon. Mutta senkin arvo putosi vuoteen kolme mennessä. Pistan arvo putoaa noin 7 %; asteikon vastakkaisessa päässä Porsche 911 GT2 RS:n arvo on pudonnut lanseerauksen jälkeen 30 %.
Jotkut autot, joilla on näyttävä lanseeraus, heikkenivät aloitusvuoden jälkeen tavanomaista enemmän, koska ne ostettiin kestämättömän kalliiseen hintaan, mikä saattoi johtua jälleenmyyjien hinnoitteluista ja spekulatiivisista ostajista, jotka olivat valmiita maksamaan ylihintaa jonon ohittamiseksi.
Äskettäisen Porsche 911 GT2 RS:n arvonlasku oli keskimäärin 12 % ensimmäisen vuoden aikana, mikä johtui todennäköisesti ostajista, jotka maksoivat yli listahinnan – eli valmistajan suositteleman vähittäishinnan - ja myivät auton pian sen jälkeen.
Czinger
Maantieteellä on merkitystä. Italian Ferrarilla ja Lamborghinilla arvon on taipumus laskea vähemmän kolmessa vuodessa kuin saksalaisten. Ison-Britannian Aston Martin ja McLaren heikkenivät alkaen noin viidennestä neljännekseen.
Porsche 911 GT3 -mallit (käsitelty yhtenä mallina, mutta laskettu erillisinä GT3- ja GT3 RS -versioina) osoittavat hieman enemmän heikkenemistä kuin Turbo Coupét, ilmeisesti lisääntyneen keinottelun vuoksi. Lamborghini Huracánin arvo putoaa vaatimattomammin kuin serkkunsa, Audi R8 5.2 V10:n arvo. Yleensä avoautoversiot alenevat vähemmän kuin vastaavat coupé-mallit, lukuun ottamatta sellaisia malleja, kuten Mercedes-Benz AMG GT sekä Porsche 911 Turbo.
Hagertylta todettiin, että alkuperäisen arvon aleneminen ei tarkoita sitä, etteikö näitä autoja voida kerätä pitkällä aikavälillä, eikä kukaan voi väittää, etteivätkö huomisen superautoharrastajat haluaisi nykyajan McLarenia. Niille, jotka ostavat tällaisen auton uutena ja siirtyvät pian sen jälkeen seuraavaan isoon juttuun, on kuitenkin otettava huomioon selvät erot. Ja niille, jotka ostavat sellaisen nopeiden voittojen toivossa, voidaan sanoa: katso muualta.
Lue koko Hagertyn alkuperäisraportti graafeineen täältä.
Hagerty-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
QLN:n uusi referenssi
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
Uusi haastaja
Trianglen uusi Borea
Denonilta edullinen äänipalkki
Treehousen ekstreemi laajakaistakaiutin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
10 wattia kuulokevahvistimesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN