Tältä näyttää Renault Rafale
Renault
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Renaultin huippumalli Rafale E-Tech 4x4 300 on nyt myös Suomessa. Mallistossa ovat 200 hevosvoimainen full hybrid ja 300 hevosvoimainen nelivetoinen plug-in hybrid. Hinnat alkavat E-Tech full hybrid 200 techno business -version 41 390 eurosta.
Renaultin uuden edistyksellisen lataushybridin sydämenä on neljän moottorin (bensiinimoottori ja kolme sähkömoottoria) kokonaisuus, joka kehittää 221 kilowattia (300 hv). Ohituskiihtyvyys on hyvä (80 - 120 km/h vie aikaa vain neljä sekuntia). Sähköllä voi ajaa 105 kilometriä ja pysähtymättä jopa tuhat kilometriä (WLTP). Painotettu WLTP-kulutus on ainoastaan 0,5 l/100 km ja ajoakun tyhjennettyäkin kulutus on vain 5,8 l/100 km (WLTP).
Mallisarjan huipulla on uusi atelier Alpine, jossa on siihen suunnitellut 21-tuumaiset kevytmetallivanteet ja vain tuohon versioon saatava mattasininen väri. Näkymättömissä on Alpinen insinöörien kehittämää alustatekniikkaa. Aktiivinen iskunvaimennus säätyy automaattisesti tietokoneen ohjaamana kameran antaman tiedon perusteella. Kokonaisuuden viimeistelevät atelier Alpineen suunniteltu jousitus, neliveto ja nelipyöräohjaus.
Renault Rafale sijoittuu 4,74 metriä pitkänä urheilullisena katumaasturina D-segmenttiin. Kori on 1,86 metriä leveä ja 1,61 metriä korkea, ja pyörät ovat aina 20- tai 21-tuumaiset. Atelier Alpinessa on ainoana Rafalena 21-tuumaiset Chicane-kevytmetallivanteet, joille on asennettu 245/40-kokoiset Continental Sport Contact 7 -renkaat (Esprit Alpinessa on 20-tuumaiset Castellet-vanteet ja rengaskoko on 245/45 R 20).
Coupemaisesta muotoilusta huolimatta takapenkilläkin on runsaat pääntilat. Pitkän (2,74 m) akselivälin ansiosta polvitilaa on peräti 302 mm, mikä edustaa luokan huippua. Tavaratila on 539 litran (469 l VDA) kokoinen.
Renault Rafalen digitaalisessa openR-ohjaamossa on kaksi näyttöä L-muodossa, vaakasuorassa oleva 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja pystysuoraan sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan keskellä.
Android Automotive 12 käyttöjärjestelmään perustuva openR link -tietoviihdejärjestelmä, johon kuuluu Google, on yksi intuitiivisimmista ja helppokäyttöisimmistä. Mukana ovat Google Maps, Google Assistant ja suuri määrä muita sovelluksia. Näyttö on monipuolisesti räätälöitävissä, minkä lisäksi siihen voi yhdistää Android Auton tai Apple CarPlayn joko langattomasti tai johdolla.
Hyvää suorituskykyä ja erinomaista taloudellisuutta
Rafaleen on valittavissa kaksi voimalinjaa. Niistä ensimmäinen on mm. Espacesta tuttu 146 kilowattia (200 hv) kehittävä E-Tech full hybrid monitilavaihteistoon yhdistettynä. Täyshybridivoimalinja on tehokas, taloudellinen, automaattinen ja ajon aikana latautuva. Rafalessa on markkinoiden paras suorituskyvyn ja kulutuksen suhde (WLTP 4,7 litraa sadalla, hiilidioksidipäästö 105 g/km). Yhdellä 55 litran tankillisella voi ajaa peräti 1 100 kilometriä (WLTP).
Rafalen 200 hevosvoimainen E-Tech full hybrid yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat puolet. Voimalinjassa on kolmesylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 96 kilowattia (130 hv) ja 205 newtonmetriä ja kaksi sähkömoottoria. Polttomoottorissa yhdistetään Miller-työtahti, pienipaineinen pakokaasujen kierrätys, muuttuvageometrinen ahdin ja dieselmoottorin tyylinen pitkäiskuisuus. Tuloksena on 41 prosentin hyötysuhde, mikä on huippuluokkaa.
Pääsähkömoottori kehittää 50 kilowattia ja yhtä suuren 205 newtonmetrin vääntömomentin kuin bensiinimoottori. Sille antaa voimaa energiasisällöltään kahden kilowattitunnin (400 V) litiumioniajoakku, jonka avulla voidaan ajaa myös pelkällä sähköllä. Toisena sähkömoottorina on 25 kilowatin (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori, joka käynnistää moottorin ja tekee vaihdoista huomaamattomia.
Toisena vaihtoehtona on ensimmäistä kertaa Rafalessa esiteltävä E-Tech 4x4 300 plug-in hybrid -voimalinja. Perustana siinä on E-Tech hybridin 147 kW (200 hv) tehoinen voimalinja, johon on lisätty sähkömoottori myös taka-akselille ja kokonaisuuteen kuuluu energiasisällöltään 22 kilowattitunnin ajoakku. Niinpä autolla voi ajaa sähköllä 105 kilometriä (WLTP-yhdistetty, esprit Alpine).
Konepellin alla on uuden ahtimen saanut kolmesylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, jonka teho on kasvanut 110 kilowattiin (150 hv) ja vääntömomentti on nyt 230 Nm (E-Tech Hybrid 200 teho 96 kW (130 hv) ja 205 Nm). Monitilavaihteistoa on vahvistettu kestämään kasvanut vääntömomentti.
Bensiinimoottorin kanssa on kolme sähkömoottoria, joista kaksi on päämoottoreita ja yksi apumoottori. Etuakselilla on 50 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 205 Nm. Taka-akselilla sadan kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 195 Nm. Lisäksi apuna on 25 kilowatin (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori.
Uudella voimalinjalla nelivetoinen Rafale kiihtyy nollasta sataan 6,4 sekunnissa.
Uusi Renault Rafale valmistetaan Espanjassa Palencian tehtaalla.
AutoBild / Renault
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cabassen pallokaiutin kehittyy
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Dali Kupid
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Cd-unelma
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL