Tältä näyttää Renault Rafale
Renault
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Renaultin huippumalli Rafale E-Tech 4x4 300 on nyt myös Suomessa. Mallistossa ovat 200 hevosvoimainen full hybrid ja 300 hevosvoimainen nelivetoinen plug-in hybrid. Hinnat alkavat E-Tech full hybrid 200 techno business -version 41 390 eurosta.
Renaultin uuden edistyksellisen lataushybridin sydämenä on neljän moottorin (bensiinimoottori ja kolme sähkömoottoria) kokonaisuus, joka kehittää 221 kilowattia (300 hv). Ohituskiihtyvyys on hyvä (80 - 120 km/h vie aikaa vain neljä sekuntia). Sähköllä voi ajaa 105 kilometriä ja pysähtymättä jopa tuhat kilometriä (WLTP). Painotettu WLTP-kulutus on ainoastaan 0,5 l/100 km ja ajoakun tyhjennettyäkin kulutus on vain 5,8 l/100 km (WLTP).
Mallisarjan huipulla on uusi atelier Alpine, jossa on siihen suunnitellut 21-tuumaiset kevytmetallivanteet ja vain tuohon versioon saatava mattasininen väri. Näkymättömissä on Alpinen insinöörien kehittämää alustatekniikkaa. Aktiivinen iskunvaimennus säätyy automaattisesti tietokoneen ohjaamana kameran antaman tiedon perusteella. Kokonaisuuden viimeistelevät atelier Alpineen suunniteltu jousitus, neliveto ja nelipyöräohjaus.
Renault Rafale sijoittuu 4,74 metriä pitkänä urheilullisena katumaasturina D-segmenttiin. Kori on 1,86 metriä leveä ja 1,61 metriä korkea, ja pyörät ovat aina 20- tai 21-tuumaiset. Atelier Alpinessa on ainoana Rafalena 21-tuumaiset Chicane-kevytmetallivanteet, joille on asennettu 245/40-kokoiset Continental Sport Contact 7 -renkaat (Esprit Alpinessa on 20-tuumaiset Castellet-vanteet ja rengaskoko on 245/45 R 20).
Coupemaisesta muotoilusta huolimatta takapenkilläkin on runsaat pääntilat. Pitkän (2,74 m) akselivälin ansiosta polvitilaa on peräti 302 mm, mikä edustaa luokan huippua. Tavaratila on 539 litran (469 l VDA) kokoinen.
Renault Rafalen digitaalisessa openR-ohjaamossa on kaksi näyttöä L-muodossa, vaakasuorassa oleva 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja pystysuoraan sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan keskellä.
Android Automotive 12 käyttöjärjestelmään perustuva openR link -tietoviihdejärjestelmä, johon kuuluu Google, on yksi intuitiivisimmista ja helppokäyttöisimmistä. Mukana ovat Google Maps, Google Assistant ja suuri määrä muita sovelluksia. Näyttö on monipuolisesti räätälöitävissä, minkä lisäksi siihen voi yhdistää Android Auton tai Apple CarPlayn joko langattomasti tai johdolla.
Hyvää suorituskykyä ja erinomaista taloudellisuutta
Rafaleen on valittavissa kaksi voimalinjaa. Niistä ensimmäinen on mm. Espacesta tuttu 146 kilowattia (200 hv) kehittävä E-Tech full hybrid monitilavaihteistoon yhdistettynä. Täyshybridivoimalinja on tehokas, taloudellinen, automaattinen ja ajon aikana latautuva. Rafalessa on markkinoiden paras suorituskyvyn ja kulutuksen suhde (WLTP 4,7 litraa sadalla, hiilidioksidipäästö 105 g/km). Yhdellä 55 litran tankillisella voi ajaa peräti 1 100 kilometriä (WLTP).
Rafalen 200 hevosvoimainen E-Tech full hybrid yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat puolet. Voimalinjassa on kolmesylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 96 kilowattia (130 hv) ja 205 newtonmetriä ja kaksi sähkömoottoria. Polttomoottorissa yhdistetään Miller-työtahti, pienipaineinen pakokaasujen kierrätys, muuttuvageometrinen ahdin ja dieselmoottorin tyylinen pitkäiskuisuus. Tuloksena on 41 prosentin hyötysuhde, mikä on huippuluokkaa.
Pääsähkömoottori kehittää 50 kilowattia ja yhtä suuren 205 newtonmetrin vääntömomentin kuin bensiinimoottori. Sille antaa voimaa energiasisällöltään kahden kilowattitunnin (400 V) litiumioniajoakku, jonka avulla voidaan ajaa myös pelkällä sähköllä. Toisena sähkömoottorina on 25 kilowatin (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori, joka käynnistää moottorin ja tekee vaihdoista huomaamattomia.
Toisena vaihtoehtona on ensimmäistä kertaa Rafalessa esiteltävä E-Tech 4x4 300 plug-in hybrid -voimalinja. Perustana siinä on E-Tech hybridin 147 kW (200 hv) tehoinen voimalinja, johon on lisätty sähkömoottori myös taka-akselille ja kokonaisuuteen kuuluu energiasisällöltään 22 kilowattitunnin ajoakku. Niinpä autolla voi ajaa sähköllä 105 kilometriä (WLTP-yhdistetty, esprit Alpine).
Konepellin alla on uuden ahtimen saanut kolmesylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, jonka teho on kasvanut 110 kilowattiin (150 hv) ja vääntömomentti on nyt 230 Nm (E-Tech Hybrid 200 teho 96 kW (130 hv) ja 205 Nm). Monitilavaihteistoa on vahvistettu kestämään kasvanut vääntömomentti.
Bensiinimoottorin kanssa on kolme sähkömoottoria, joista kaksi on päämoottoreita ja yksi apumoottori. Etuakselilla on 50 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 205 Nm. Taka-akselilla sadan kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 195 Nm. Lisäksi apuna on 25 kilowatin (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori.
Uudella voimalinjalla nelivetoinen Rafale kiihtyy nollasta sataan 6,4 sekunnissa.
Uusi Renault Rafale valmistetaan Espanjassa Palencian tehtaalla.
AutoBild / Renault
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tältä näyttää Renault Rafale
Renault
Tältä näyttää Renault Rafale
Renault
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.
Tesla
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.
Tesla
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
EgglestonWorks Andra uudistuu
Genelec Münchenissa
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
B&W Px7 S3
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Nagra Compact Phono
Finalin uudet DC-kuulokkeet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi