Tältä näyttää Renault Rafale
Renault
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Renaultin huippumalli Rafale E-Tech 4x4 300 on nyt myös Suomessa. Mallistossa ovat 200 hevosvoimainen full hybrid ja 300 hevosvoimainen nelivetoinen plug-in hybrid. Hinnat alkavat E-Tech full hybrid 200 techno business -version 41 390 eurosta.
Renaultin uuden edistyksellisen lataushybridin sydämenä on neljän moottorin (bensiinimoottori ja kolme sähkömoottoria) kokonaisuus, joka kehittää 221 kilowattia (300 hv). Ohituskiihtyvyys on hyvä (80 - 120 km/h vie aikaa vain neljä sekuntia). Sähköllä voi ajaa 105 kilometriä ja pysähtymättä jopa tuhat kilometriä (WLTP). Painotettu WLTP-kulutus on ainoastaan 0,5 l/100 km ja ajoakun tyhjennettyäkin kulutus on vain 5,8 l/100 km (WLTP).
Mallisarjan huipulla on uusi atelier Alpine, jossa on siihen suunnitellut 21-tuumaiset kevytmetallivanteet ja vain tuohon versioon saatava mattasininen väri. Näkymättömissä on Alpinen insinöörien kehittämää alustatekniikkaa. Aktiivinen iskunvaimennus säätyy automaattisesti tietokoneen ohjaamana kameran antaman tiedon perusteella. Kokonaisuuden viimeistelevät atelier Alpineen suunniteltu jousitus, neliveto ja nelipyöräohjaus.
Renault Rafale sijoittuu 4,74 metriä pitkänä urheilullisena katumaasturina D-segmenttiin. Kori on 1,86 metriä leveä ja 1,61 metriä korkea, ja pyörät ovat aina 20- tai 21-tuumaiset. Atelier Alpinessa on ainoana Rafalena 21-tuumaiset Chicane-kevytmetallivanteet, joille on asennettu 245/40-kokoiset Continental Sport Contact 7 -renkaat (Esprit Alpinessa on 20-tuumaiset Castellet-vanteet ja rengaskoko on 245/45 R 20).
Coupemaisesta muotoilusta huolimatta takapenkilläkin on runsaat pääntilat. Pitkän (2,74 m) akselivälin ansiosta polvitilaa on peräti 302 mm, mikä edustaa luokan huippua. Tavaratila on 539 litran (469 l VDA) kokoinen.
Renault Rafalen digitaalisessa openR-ohjaamossa on kaksi näyttöä L-muodossa, vaakasuorassa oleva 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja pystysuoraan sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan keskellä.
Android Automotive 12 käyttöjärjestelmään perustuva openR link -tietoviihdejärjestelmä, johon kuuluu Google, on yksi intuitiivisimmista ja helppokäyttöisimmistä. Mukana ovat Google Maps, Google Assistant ja suuri määrä muita sovelluksia. Näyttö on monipuolisesti räätälöitävissä, minkä lisäksi siihen voi yhdistää Android Auton tai Apple CarPlayn joko langattomasti tai johdolla.
Hyvää suorituskykyä ja erinomaista taloudellisuutta
Rafaleen on valittavissa kaksi voimalinjaa. Niistä ensimmäinen on mm. Espacesta tuttu 146 kilowattia (200 hv) kehittävä E-Tech full hybrid monitilavaihteistoon yhdistettynä. Täyshybridivoimalinja on tehokas, taloudellinen, automaattinen ja ajon aikana latautuva. Rafalessa on markkinoiden paras suorituskyvyn ja kulutuksen suhde (WLTP 4,7 litraa sadalla, hiilidioksidipäästö 105 g/km). Yhdellä 55 litran tankillisella voi ajaa peräti 1 100 kilometriä (WLTP).
Rafalen 200 hevosvoimainen E-Tech full hybrid yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat puolet. Voimalinjassa on kolmesylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 96 kilowattia (130 hv) ja 205 newtonmetriä ja kaksi sähkömoottoria. Polttomoottorissa yhdistetään Miller-työtahti, pienipaineinen pakokaasujen kierrätys, muuttuvageometrinen ahdin ja dieselmoottorin tyylinen pitkäiskuisuus. Tuloksena on 41 prosentin hyötysuhde, mikä on huippuluokkaa.
Pääsähkömoottori kehittää 50 kilowattia ja yhtä suuren 205 newtonmetrin vääntömomentin kuin bensiinimoottori. Sille antaa voimaa energiasisällöltään kahden kilowattitunnin (400 V) litiumioniajoakku, jonka avulla voidaan ajaa myös pelkällä sähköllä. Toisena sähkömoottorina on 25 kilowatin (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori, joka käynnistää moottorin ja tekee vaihdoista huomaamattomia.
Toisena vaihtoehtona on ensimmäistä kertaa Rafalessa esiteltävä E-Tech 4x4 300 plug-in hybrid -voimalinja. Perustana siinä on E-Tech hybridin 147 kW (200 hv) tehoinen voimalinja, johon on lisätty sähkömoottori myös taka-akselille ja kokonaisuuteen kuuluu energiasisällöltään 22 kilowattitunnin ajoakku. Niinpä autolla voi ajaa sähköllä 105 kilometriä (WLTP-yhdistetty, esprit Alpine).
Konepellin alla on uuden ahtimen saanut kolmesylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, jonka teho on kasvanut 110 kilowattiin (150 hv) ja vääntömomentti on nyt 230 Nm (E-Tech Hybrid 200 teho 96 kW (130 hv) ja 205 Nm). Monitilavaihteistoa on vahvistettu kestämään kasvanut vääntömomentti.
Bensiinimoottorin kanssa on kolme sähkömoottoria, joista kaksi on päämoottoreita ja yksi apumoottori. Etuakselilla on 50 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 205 Nm. Taka-akselilla sadan kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 195 Nm. Lisäksi apuna on 25 kilowatin (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori.
Uudella voimalinjalla nelivetoinen Rafale kiihtyy nollasta sataan 6,4 sekunnissa.
Uusi Renault Rafale valmistetaan Espanjassa Palencian tehtaalla.
AutoBild / Renault
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
EU:n autonvalmistajia odottaa karmaisevat päästösakot - jopa 15 miljardia euroa
Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojen määrä kasvussa
Audi esitteli täyssähköisen Q6 e-tron offroad -konseptiauton
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Järeä päätevahvistin Canorilta
Benny Audion tarusankari
Ei ylä- eikä alaripustusta
5500 wattia 4 ohmiin
PS Audion tähtidac
Accuphasen uusi E-48S
Pikku Nu-Vista
Chesky Audio LC1
Kuusi 21 tuumaista ja neljä 18 tuumaista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
KOEAJOT
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Dacian suurimman ja ylellisimmän mallin Bigsterin ennakkomyynti käynnistyy
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Helsingin kaavailema polttomoottorikielto aiheuttaisi ongelmia
Alfa Romeo muutti sähköistymissuunnitelmansa – polttomoottori on ja pysyy
Joka viides suomalainen on kytkenyt turvatyynyn pois käytöstä – yleisimpänä syynä lapsi
EU:n autonvalmistajia odottaa karmaisevat päästösakot - jopa 15 miljardia euroa
Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojen määrä kasvussa
Audi esitteli täyssähköisen Q6 e-tron offroad -konseptiauton
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Hyundai IONIQ 6 kärkisijoilla lataustehokkuusvertailussa
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI