Tältä näyttää Renault Rafale

Tältä näyttää Renault Rafale

Renault

Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa

Renaultin huippumalli Rafale E-Tech 4x4 300 on nyt myös Suomessa. Mallistossa ovat 200 hevosvoimainen full hybrid ja 300 hevosvoimainen nelivetoinen plug-in hybrid. Hinnat alkavat E-Tech full hybrid 200 techno business -version 41 390 eurosta.  

Auto Bild.Uutiset

Re­naul­tin uu­den edis­tyk­sel­li­sen la­taus­hyb­ri­din sy­dä­me­nä on nel­jän moot­to­rin (ben­sii­ni­moot­to­ri ja kol­me säh­kö­moot­to­ria) ko­ko­nai­suus, joka ke­hit­tää 221 ki­lo­wat­tia (300 hv). Ohi­tus­kiih­ty­vyys on hyvä (80 - 120 km/h vie ai­kaa vain nel­jä se­kun­tia). Säh­köl­lä voi ajaa 105 ki­lo­met­riä ja py­säh­ty­mät­tä jopa tu­hat ki­lo­met­riä (WLTP). Pai­no­tet­tu WLTP-ku­lu­tus on ai­no­as­taan 0,5 l/100 km ja ajo­a­kun tyh­jen­net­ty­ä­kin ku­lu­tus on vain 5,8 l/100 km (WLTP).

Mal­li­sar­jan hui­pul­la on uu­si ate­lier Al­pi­ne, jos­sa on sii­hen suun­ni­tel­lut 21-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet ja vain tuo­hon ver­si­oon saa­ta­va mat­ta­si­ni­nen väri. Nä­ky­mät­tö­mis­sä on Al­pi­nen in­si­nöö­rien ke­hit­tä­mää alus­ta­tek­niik­kaa. Ak­tii­vi­nen is­kun­vai­men­nus sää­tyy au­to­maat­ti­ses­ti tie­to­ko­neen oh­jaa­ma­na ka­me­ran an­ta­man tie­don pe­rus­teel­la. Ko­ko­nai­suu­den vii­meis­te­le­vät ate­lier Al­pi­neen suun­ni­tel­tu jou­si­tus, ne­li­ve­to ja ne­li­pyö­rä­oh­jaus.

Re­nault Ra­fa­le si­joit­tuu 4,74 met­riä pit­kä­nä ur­hei­lul­li­se­na ka­tu­maas­tu­ri­na D-seg­ment­tiin. Kori on 1,86 met­riä le­veä ja 1,61 met­riä kor­kea, ja pyö­rät ovat ai­na 20- tai 21-tuu­mai­set. Ate­lier Al­pi­nes­sa on ai­no­a­na Ra­fa­le­na 21-tuu­mai­set Chi­ca­ne-ke­vyt­me­tal­li­van­teet, joil­le on asen­net­tu 245/40-ko­koi­set Con­ti­nen­tal Sport Con­tact 7 -ren­kaat (Esp­rit Al­pi­nes­sa on 20-tuu­mai­set Cas­tel­let-van­teet ja ren­gas­ko­ko on 245/45 R 20).

Cou­pe­mai­ses­ta muo­toi­lus­ta huo­li­mat­ta ta­ka­pen­kil­lä­kin on run­saat pään­ti­lat. Pit­kän (2,74 m) ak­se­li­vä­lin an­si­os­ta pol­vi­ti­laa on pe­rä­ti 302 mm, mikä edus­taa luo­kan huip­pua. Ta­va­ra­ti­la on 539 lit­ran (469 l VDA) ko­koi­nen. 

Re­nault Ra­fa­len di­gi­taa­li­ses­sa openR-oh­jaa­mos­sa on kak­si näyt­töä L-muo­dos­sa,  vaa­ka­suo­ras­sa ole­va 12,3-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja pys­ty­suo­raan si­joi­tet­tu 12-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö ko­je­lau­dan kes­kel­lä.

And­roid Au­to­mo­ti­ve 12 käyt­tö­jär­jes­tel­mään pe­rus­tu­va openR link -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä, jo­hon kuu­luu Goog­le, on yk­si in­tui­tii­vi­sim­mis­ta ja help­po­käyt­töi­sim­mis­tä. Mu­ka­na ovat Goog­le Maps, Goog­le As­sis­tant ja suu­ri mää­rä mui­ta so­vel­luk­sia. Näyt­tö on mo­ni­puo­li­ses­ti rää­tä­löi­tä­vis­sä, min­kä li­säk­si sii­hen voi yh­dis­tää And­roid Au­ton tai Ap­p­le CarP­la­yn joko lan­gat­to­mas­ti tai joh­dol­la.

Hy­vää suo­ri­tus­ky­kyä ja eri­no­mais­ta ta­lou­del­li­suut­ta

Ra­fa­leen on va­lit­ta­vis­sa kak­si voi­ma­lin­jaa. Niis­tä en­sim­mäi­nen on mm. Es­pa­ces­ta tut­tu 146 ki­lo­wat­tia (200 hv) ke­hit­tä­vä E-Tech full hyb­rid mo­ni­ti­la­vaih­teis­toon yh­dis­tet­ty­nä. Täys­hyb­ri­di­voi­ma­lin­ja on te­ho­kas, ta­lou­del­li­nen, au­to­maat­ti­nen ja ajon ai­ka­na la­tau­tu­va. Ra­fa­les­sa on mark­ki­noi­den pa­ras suo­ri­tus­ky­vyn ja ku­lu­tuk­sen suh­de (WLTP 4,7 lit­raa sa­dal­la, hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö 105 g/km). Yh­del­lä 55 lit­ran tan­kil­li­sel­la voi ajaa pe­rä­ti 1 100 ki­lo­met­riä (WLTP).

Ra­fa­len 200 he­vos­voi­mai­nen E-Tech full hyb­rid yh­dis­tää sar­ja- ja rin­nak­kais­hyb­ri­dien par­haat puo­let. Voi­ma­lin­jas­sa on kol­me­sy­lin­te­ri­nen 1,2-lit­rai­nen ben­sii­ni­tur­bo, joka ke­hit­tää 96 ki­lo­wat­tia (130 hv) ja 205 new­ton­met­riä ja kak­si säh­kö­moot­to­ria. Polt­to­moot­to­ris­sa yh­dis­te­tään Mil­ler-työ­tah­ti, pie­ni­pai­nei­nen pa­ko­kaa­su­jen kier­rä­tys, muut­tu­va­ge­o­met­ri­nen ah­din ja die­sel­moot­to­rin tyy­li­nen pit­käis­kui­suus. Tu­lok­se­na on 41 pro­sen­tin hyö­ty­suh­de, mikä on huip­pu­luok­kaa.

Pää­säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää 50 ki­lo­wat­tia ja yh­tä suu­ren 205 new­ton­met­rin vään­tö­mo­men­tin kuin ben­sii­ni­moot­to­ri. Sil­le an­taa voi­maa ener­gi­a­si­säl­löl­tään kah­den ki­lo­wat­ti­tun­nin (400 V) li­tiu­mi­o­ni­a­jo­ak­ku, jon­ka avul­la voi­daan ajaa myös pel­käl­lä säh­köl­lä. Toi­se­na säh­kö­moot­to­ri­na on 25 ki­lo­wa­tin (50 Nm) te­hoi­nen start­ti­ge­ne­raat­to­ri, joka käyn­nis­tää moot­to­rin ja te­kee vaih­dois­ta huo­maa­mat­to­mia.

Toi­se­na vaih­to­eh­to­na on en­sim­mäis­tä ker­taa Ra­fa­les­sa esi­tel­tä­vä E-Tech 4x4 300 plug-in hyb­rid -voi­ma­lin­ja. Pe­rus­ta­na sii­nä on E-Tech hyb­ri­din 147 kW (200 hv) te­hoi­nen voi­ma­lin­ja, jo­hon on li­sät­ty säh­kö­moot­to­ri myös taka-ak­se­lil­le ja ko­ko­nai­suu­teen kuu­luu ener­gi­a­si­säl­löl­tään 22 ki­lo­wat­ti­tun­nin ajo­ak­ku. Niin­pä au­tol­la voi ajaa säh­köl­lä 105 ki­lo­met­riä (WLTP-yh­dis­tet­ty, esp­rit Al­pi­ne).

Ko­ne­pel­lin al­la on uu­den ah­ti­men saa­nut kol­me­sy­lin­te­ri­nen 1,2-lit­rai­nen ben­sii­ni­tur­bo, jon­ka  teho on kas­va­nut 110 ki­lo­wat­tiin (150 hv) ja vään­tö­mo­ment­ti on nyt 230 Nm (E-Tech Hyb­rid 200 teho 96 kW (130 hv) ja 205 Nm). Mo­ni­ti­la­vaih­teis­toa on vah­vis­tet­tu kes­tä­mään kas­va­nut vään­tö­mo­ment­ti. 

Ben­sii­ni­moot­to­rin kans­sa on kol­me säh­kö­moot­to­ria, jois­ta kak­si on pää­moot­to­rei­ta ja yk­si apu­moot­to­ri. Etu­ak­se­lil­la on 50 ki­lo­wa­tin te­hoi­nen säh­kö­moot­to­ri, jon­ka vään­tö­mo­ment­ti on 205 Nm. Taka-ak­se­lil­la sa­dan ki­lo­wa­tin te­hoi­nen säh­kö­moot­to­ri, jon­ka suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on 195 Nm. Li­säk­si apu­na on 25 ki­lo­wa­tin (50 Nm) te­hoi­nen start­ti­ge­ne­raat­to­ri.

Uu­del­la voi­ma­lin­jal­la ne­li­ve­toi­nen Ra­fa­le kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 6,4 se­kun­nis­sa.

Uu­si Re­nault Ra­fa­le val­mis­te­taan Es­pan­jas­sa Pa­len­ci­an teh­taal­la.

 

Au­to­Bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tältä näyttää Renault Rafale

Tältä näyttää Renault Rafale

Renault

Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Tältä näyttää Renault Rafale

Tältä näyttää Renault Rafale

Renault

Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset

Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?

Auto Bild.Uutiset

Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?

Auto Bild.Uutiset
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Tesla

Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa

Auto Bild.Uutiset
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Tesla

Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN