Tältä näyttää Renault Rafale
Renault
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Renaultin huippumalli Rafale E-Tech 4x4 300 on nyt myös Suomessa. Mallistossa ovat 200 hevosvoimainen full hybrid ja 300 hevosvoimainen nelivetoinen plug-in hybrid. Hinnat alkavat E-Tech full hybrid 200 techno business -version 41 390 eurosta.
Renaultin uuden edistyksellisen lataushybridin sydämenä on neljän moottorin (bensiinimoottori ja kolme sähkömoottoria) kokonaisuus, joka kehittää 221 kilowattia (300 hv). Ohituskiihtyvyys on hyvä (80 - 120 km/h vie aikaa vain neljä sekuntia). Sähköllä voi ajaa 105 kilometriä ja pysähtymättä jopa tuhat kilometriä (WLTP). Painotettu WLTP-kulutus on ainoastaan 0,5 l/100 km ja ajoakun tyhjennettyäkin kulutus on vain 5,8 l/100 km (WLTP).
Mallisarjan huipulla on uusi atelier Alpine, jossa on siihen suunnitellut 21-tuumaiset kevytmetallivanteet ja vain tuohon versioon saatava mattasininen väri. Näkymättömissä on Alpinen insinöörien kehittämää alustatekniikkaa. Aktiivinen iskunvaimennus säätyy automaattisesti tietokoneen ohjaamana kameran antaman tiedon perusteella. Kokonaisuuden viimeistelevät atelier Alpineen suunniteltu jousitus, neliveto ja nelipyöräohjaus.
Renault Rafale sijoittuu 4,74 metriä pitkänä urheilullisena katumaasturina D-segmenttiin. Kori on 1,86 metriä leveä ja 1,61 metriä korkea, ja pyörät ovat aina 20- tai 21-tuumaiset. Atelier Alpinessa on ainoana Rafalena 21-tuumaiset Chicane-kevytmetallivanteet, joille on asennettu 245/40-kokoiset Continental Sport Contact 7 -renkaat (Esprit Alpinessa on 20-tuumaiset Castellet-vanteet ja rengaskoko on 245/45 R 20).
Coupemaisesta muotoilusta huolimatta takapenkilläkin on runsaat pääntilat. Pitkän (2,74 m) akselivälin ansiosta polvitilaa on peräti 302 mm, mikä edustaa luokan huippua. Tavaratila on 539 litran (469 l VDA) kokoinen.
Renault Rafalen digitaalisessa openR-ohjaamossa on kaksi näyttöä L-muodossa, vaakasuorassa oleva 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja pystysuoraan sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan keskellä.
Android Automotive 12 käyttöjärjestelmään perustuva openR link -tietoviihdejärjestelmä, johon kuuluu Google, on yksi intuitiivisimmista ja helppokäyttöisimmistä. Mukana ovat Google Maps, Google Assistant ja suuri määrä muita sovelluksia. Näyttö on monipuolisesti räätälöitävissä, minkä lisäksi siihen voi yhdistää Android Auton tai Apple CarPlayn joko langattomasti tai johdolla.
Hyvää suorituskykyä ja erinomaista taloudellisuutta
Rafaleen on valittavissa kaksi voimalinjaa. Niistä ensimmäinen on mm. Espacesta tuttu 146 kilowattia (200 hv) kehittävä E-Tech full hybrid monitilavaihteistoon yhdistettynä. Täyshybridivoimalinja on tehokas, taloudellinen, automaattinen ja ajon aikana latautuva. Rafalessa on markkinoiden paras suorituskyvyn ja kulutuksen suhde (WLTP 4,7 litraa sadalla, hiilidioksidipäästö 105 g/km). Yhdellä 55 litran tankillisella voi ajaa peräti 1 100 kilometriä (WLTP).
Rafalen 200 hevosvoimainen E-Tech full hybrid yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat puolet. Voimalinjassa on kolmesylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 96 kilowattia (130 hv) ja 205 newtonmetriä ja kaksi sähkömoottoria. Polttomoottorissa yhdistetään Miller-työtahti, pienipaineinen pakokaasujen kierrätys, muuttuvageometrinen ahdin ja dieselmoottorin tyylinen pitkäiskuisuus. Tuloksena on 41 prosentin hyötysuhde, mikä on huippuluokkaa.
Pääsähkömoottori kehittää 50 kilowattia ja yhtä suuren 205 newtonmetrin vääntömomentin kuin bensiinimoottori. Sille antaa voimaa energiasisällöltään kahden kilowattitunnin (400 V) litiumioniajoakku, jonka avulla voidaan ajaa myös pelkällä sähköllä. Toisena sähkömoottorina on 25 kilowatin (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori, joka käynnistää moottorin ja tekee vaihdoista huomaamattomia.
Toisena vaihtoehtona on ensimmäistä kertaa Rafalessa esiteltävä E-Tech 4x4 300 plug-in hybrid -voimalinja. Perustana siinä on E-Tech hybridin 147 kW (200 hv) tehoinen voimalinja, johon on lisätty sähkömoottori myös taka-akselille ja kokonaisuuteen kuuluu energiasisällöltään 22 kilowattitunnin ajoakku. Niinpä autolla voi ajaa sähköllä 105 kilometriä (WLTP-yhdistetty, esprit Alpine).
Konepellin alla on uuden ahtimen saanut kolmesylinterinen 1,2-litrainen bensiiniturbo, jonka teho on kasvanut 110 kilowattiin (150 hv) ja vääntömomentti on nyt 230 Nm (E-Tech Hybrid 200 teho 96 kW (130 hv) ja 205 Nm). Monitilavaihteistoa on vahvistettu kestämään kasvanut vääntömomentti.
Bensiinimoottorin kanssa on kolme sähkömoottoria, joista kaksi on päämoottoreita ja yksi apumoottori. Etuakselilla on 50 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 205 Nm. Taka-akselilla sadan kilowatin tehoinen sähkömoottori, jonka suurin vääntömomentti on 195 Nm. Lisäksi apuna on 25 kilowatin (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori.
Uudella voimalinjalla nelivetoinen Rafale kiihtyy nollasta sataan 6,4 sekunnissa.
Uusi Renault Rafale valmistetaan Espanjassa Palencian tehtaalla.
AutoBild / Renault
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
LUETUIMMAT
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI