Volkswagen

Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?

Sähköauton hankintahintaa pidetään usein liian kalliina, jotta siirtyminen uuteen käyttövoimaan olisi mahdollista. Moottori-lehti selvitti, millainen hintaero sähköautolla on vanhaan poltto­moot­to­ri­autoon verrattuna, jos huomioon otetaan kaikki kustannukset.

Auto Bild.Uutiset

 

Yhä use­am­pi suo­ma­lai­nen oli­si val­mis va­lit­se­maan seu­raa­vak­si au­tok­seen täys­säh­kö­au­ton, mut­ta säh­kö­au­to­jen kor­kea hin­ta es­tää han­kin­nan. Suo­mes­sa aje­taan kes­ki­mää­rin pe­rä­ti 13,6 vuo­den ikäi­sil­lä au­toil­la, jo­ten epä­röin­ti ei ole pe­rus­tee­ton­ta. Moot­to­ri sel­vit­ti, kuin­ka kal­liik­si au­ton vaih­ta­mi­nen to­del­li­suu­des­sa tu­lee, kun ote­taan huo­mi­oon kaik­ki au­toi­lun kus­tan­nuk­set.

Moot­to­ri ver­tai­li nel­jää eri ikäis­tä käy­tet­tyä ben­sii­ni­käyt­töis­tä hen­ki­lö­au­toa kol­meen käy­tet­tyyn ja kol­meen uu­teen säh­kö­au­toon. Käy­te­tyt To­yo­ta Co­rol­lat/Au­ri­sit oli­vat vuo­si­mal­le­ja 2003, 2008, 2013 ja 2020 hin­nal­taan 2 000 eu­ros­ta 20 000 eu­roon. Käy­te­tyt säh­kö­au­tot oli­vat vuo­den 2019 Hy­un­dai Kona, vuo­den 2021 Volks­wa­gen ID.3 ja vuo­den 2020 Tes­la Mo­del 3 ja uu­sik­si ver­rok­ki­säh­kö­au­toik­si va­li­koi­tui­vat Cit­roën ë-C3, MG 4 sekä Škoda El­roq.

Au­toi­lus­ta koi­tuu mo­nen­lai­sia kus­tan­nuk­sia, jot­ka kaik­ki on huo­mi­oi­tu Moot­to­rin te­ke­mis­sä las­kel­mis­sa. Vaik­ka las­kel­mat pe­rus­tu­vat suu­reen mää­rään da­taa, niin las­kel­mat ovat ar­vi­oi­ta, sil­lä esi­mer­kik­si hin­to­jen ke­hi­tyk­sen en­nus­ta­mi­seen liit­tyy ai­na epä­var­muut­ta. Las­kel­mis­sa on huo­mi­oi­tu muun mu­as­sa ar­von ale­ne­mi­nen, va­kuu­tuk­set, ajo­neu­vo­ve­rot, huol­to- ja kor­jaus­ku­lut, ra­hoi­tuk­sen ko­rot, ren­gas­han­kin­nat ja polt­to­ai­ne­kus­tan­nuk­set. Au­to­jen ko­ko­nais­kus­tan­nuk­set las­ket­tiin kol­men vuo­den pi­to­a­jal­le kol­mel­la eri vuo­tui­sel­la ajo­suo­rit­teel­la – 10 000, 20 000 ja 30 000 km.

Van­ha au­to kan­nat­taa, jos ajaa vä­hän

Kun vuo­des­sa ker­tyy koh­ta­lai­sen vä­häi­set 10 000 ki­lo­met­riä, kus­tan­nus­ver­tai­lun ne­lois­voi­ton nap­paa­vat To­yo­tat. Ar­von säi­ly­mi­nen on nii­den voit­ta­va re­sep­ti. Polt­to­ai­ne­ku­lut py­sy­vät myös mal­til­li­se­na, kun au­toa ei tar­vit­se ko­vin usein tan­ka­ta. Erot To­yo­tien kes­ken ovat kui­ten­kin yl­lät­tä­vän pie­niä, kun ot­taa huo­mi­oon nii­den ikä­e­ron. Vuo­si­mal­lin 2003 Co­rol­la tu­lee vain muu­ta­man kym­pin kuu­kau­des­sa hal­vem­mak­si kuin kym­me­nen vuot­ta tuo­reem­pi To­yo­ta. Vä­hän aja­val­le kus­tan­nuk­set pu­hu­vat siis edul­lis­ten polt­to­moot­to­ri­au­to­jen puo­les­ta.

Jos vuo­des­sa ker­tyy 20 000 ki­lo­met­riä, vuo­den 2020 Co­rol­la muo­dos­tuu sa­man­hin­tai­sek­si kuin vas­taa­va täys­säh­köi­nen Hy­un­dai Kona tai VW ID.3. Näis­tä ki­lo­met­reis­tä eteen­päin edul­li­set säh­kö­ki­lo­met­rit ohit­ta­vat kaik­ki muut To­yo­tan kus­tan­nu­se­dut. Vuo­den 2008 ja 2013 To­yo­ta Au­ri­sil­la kus­tan­nuk­set ovat suun­nil­leen täys­säh­köis­ten Hy­un­dai Ko­nan ja Volks­wa­gen ID.3:n ta­sol­la kun vuo­des­sa aje­taan 30 000 ki­lo­met­riä. Pal­jon aja­val­le ai­no­as­taan kaik­kein hal­vin, yli 20-vuo­ti­as Co­rol­la tu­lee sata eu­roa kuus­sa hal­vin­ta säh­kö­au­toa edul­li­sem­mak­si. To­sin van­him­mil­la au­toil­la har­voin aje­taan ko­vin pal­jon.

– Kal­liim­pien ja uu­dem­pien au­to­jen iso kus­tan­nus on ar­von ale­ne­mi­nen. Säh­kö­au­tois­sa kus­tan­nuk­sia li­sää­vät myös suu­ri­ko­koi­sem­mat ja kal­liim­mat ren­gas­sar­jat. Säh­kö­au­to­jen yli­voi­mai­ses­ti suu­rin sääs­tö tu­lee puo­les­taan säh­kön ja ben­sii­nin hin­ta­e­ros­ta. Mitä enem­män ki­lo­met­re­jä ker­tyy, sen kan­nat­ta­vam­paa säh­kö­au­toi­lu on, Moot­to­rin pää­toi­mit­ta­ja Ei­la Par­vi­ai­nen to­te­aa.

– Pal­jon aja­val­le iäk­kään polt­to­moot­to­ri­au­ton vaih­ta­mi­nen uu­deh­koon säh­kö­au­toon voi ol­la kan­nat­ta­va vaih­to­eh­to eu­roi­na­kin las­ket­tu­na. Olet­ta­en tie­ten­kin, et­tä ra­haa on sääs­tös­sä tai luot­to­kel­poi­suus riit­tää au­to­ra­hoi­tuk­seen. Säh­kö­au­ton kal­lis han­kin­ta­hin­ta ta­soit­tuu ki­lo­met­rien myö­tä hal­vem­pi­na ajo­kus­tan­nuk­si­na, Par­vi­ai­nen ar­vi­oi.

Au­to Bild / Au­to­liit­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN