Polestar 2 on segmenttinsä premium-malli, joka julkaistiin ensimmäisillä markkina-alueilla vuonna 2020. Auto Bild oli ottamassa ensituntumia.
Juha Peltonen
Polestar 2 esiteltiin Suomessa: Auto Bild Suomi ajamassa
Polestar 2 on ensimmäinen sähköauto Polestarilta, ruotsalaiselta urheilullisten sähköautojen merkiltä.
Polestar 2 saapuu vuonna 2021 Suomeen. Nelivetoisen lanseerausmallin hinta on alkaen 59 900 euroa, ja myynti alkaa Suomessa syyskuun alussa. Ensimmäiset asiakasluovutukset tapahtuvat lokakuun lopulla.
Asiakkaat ostavat Polestarin verkossa, ja autojen luovuttamiseen käytetään Volvo-liikkeitä.
Polestarilla haluttiin tehdä Polestar 2 -mallista dynaaminen ja hauska ajettava, joten autoon on saatavilla myös valinnainen Performance Pack.
Kyseinen varustepaketti lisää kokonaisuuteen säädettävät Öhlinsin vaimentimet, nelimäntäiset Brembon etujarrusatulat, 20-tuumaiset taotut alumiinivanteet sekä Continental SportContact™ 6 -renkaat.
Näyttöruutu on 11,25-tuumainen.
Juha Peltonen
Ympäristövastuu
Polestar haluaa vauhdittaa muutosta kohti kestävämpää liikkumista, ja Polestar 2 edustaa yhtä vaihetta tällä matkalla. Polestar edellyttää alihankkijoiltaan tiukkoja ympäristöllisiä ja eettisiä kriteerejä, ja etsii koko ajan keinoja haastaa perinteiset materiaalit ja valmistusprosessit.
Yhtenä esimerkkinä Polestarin soveltamasta uudesta ajattelutavasta on lohkoketjun käyttö, joka parantaa moottoreissa käytettävän koboltin jäljitettävyyttä.
Järjestelmä auttaa varmistamaan, että autoissa käytetään vain vastuullisesti louhittua kobolttia, mikä pienentää ympäristövaikutuksia ja suojaa työvoiman väärinkäytöltä. Vain kaksi koboltin toimittajaa maailmassa pystyi vastaamaan näihin vaatimuksiin, ja ne molemmat tekevät nyt yhteistyötä Polestarin kanssa.
Juha Peltonen
Polestar 2:n vakiosisustus on täysin kasvipohjainen, eli siinä ei ole käytetty lainkaan eläintuotteita. Yksi avaintekijöistä tässä on Polestar 2:n WeaveTech-tekstiili, joka on huomattavasti nahkaa kevyempi ja jonka rakenteessa on käytetty runsaasti kierrätettyjä materiaaleja. Kangas on kestävää ja helppo puhdistaa.
Materiaali poistaa lähes kokonaan haitalliset ftalaatit (tunnetaan myös pehmitteenä, joka lisää materiaalin joustavuutta), joita löytyy yleisesti autojen sisustuksissa käytetystä vinyylistä.
Huippuluokan käyttökokemus
Ympäristöllisten seikkojen ohella Polestar 2:n tehtävänä on tarjota asiakkaille yksinkertainen, intuitiivinen ja nautinnollinen ajokokemus.
Auton ulkoinen ja sisäinen muotoilu kuvastavat skandinaavisen arkkitehtuurin siistejä ja yksinkertaisia muotoja LED-ulkovaloista alkaen. Uudet LED-pikseliajovalot sisältävät 84 yksittäistä pikseliä.
Kokoleveissä takavaloissa on 288 erittäin kirkasta LEDiä, jotka synnyttävät eloisan ja tehokkaan valaistuksen ainutlaatuisella kuviolla. Polestar 2:n viisiovinen viistoperäkori koostuu tarkoista linjoista ja luo vankan perustan 19-tuumaisille vakiovanteille ja renkaille. Korissa ei ole käytetty juuri lainkaan kromia.
Lopputuloksena on syntynyt auto, jonka mittasuhteista välittyy SUV- tai crossover-mallin mukavuus ja monipuolisuus, jonka ulkoasu luo mielikuvaa urheilullisesta sedanista ja jonka mekaaniset ja sähköiset ratkaisut alleviivaavat Polestarin lupausta vahvasta suorituskyvystä.
Erityinen käyttökokemus alkaa jo kuljettajan lähestyessä autoa. Auto näyttää heti akun varaustilan ja käytettävissä olevan toimintamatkan.
Kun kuljettaja on istuutunut, hänen tarvitsee vain sulkea ovi, painaa jarrupoljinta ja valita haluamansa ajosuunta. Polestar 2:n yhden polkimen järjestelmä mahdollistaa päivittäisen ajamisen pelkkää kaasupoljinta käyttämällä.
Polestar
Kun poljinta painetaan, auto kiihtyy ja ylläpitää nopeutta, ja kun se vapautetaan, auto jarruttaa. Polkimen vapautuksen yhteydessä tapahtuvaa hyötyjarrutusta sekä ohjauksen tuntumaa voi säätää helposti auton asetuksista.
Volvon turvallisuusperintö
Polestar 2 sisältää runsaan valikoiman aktiivisia ja passiivisia turvallisuusratkaisuja Advanced Driver Assistance System (ADAS) -järjestelmän alla. Tämä on suoraa seurausta Polestarin erityissuhteesta Volvoon.
Eri toiminnot, kuten kaistavahti, kaistallapitoavustin, kuljettajan keskittymisen tarkkailutoiminto ja törmäysvaroittimet, varoittavat kuljettajaa ja voivat tarvittaessa puuttua ajamiseen ohjaamalla ja jarruttamalla, jos törmäysvaara tulkitaan välittömäksi.
Polestar 2:ssa on eteenpäin katsova kamera, joka tunnistaa toiset ajoneuvot, jalankulkijat ja pyöräilijät ja osaa lukea liikennemerkkejä ja näyttää ne 12,3- tuumaisessa kuljettajan näytössä. Turvallisuutta on parannettu entisestään uusilla sisemmillä sivuturvatyynyillä. Ne on rakennettu etuistuimen sisään ja laukeavat sivutörmäyksen yhteydessä.
Uudet turvatyynyt on suunniteltu suojaamaan kuljettajaa ja etumatkustajaa molemmilta sivuilta, ja niiden toimintaa tukevat perinteiset sivuturvatyynyt.
Polestar 2:ssa on yhteensä kahdeksan turvatyynyä (etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt ja turvaverhot). Polestar 2 on saanut 5 tähden arvosanan Euro NCAP:ltä.
Intuitiivinen käyttö
Polestar 2:ssa käytetään 11,15 tuuman keskinäyttöä, joka korvaa lähes kaikki perinteisen auton kytkimet, painikkeet ja nupit. Polestar 2 oli maailman ensimmäinen auto, jossa oli Android Automotive OS -pohjainen tieto- ja viihdejärjestelmä, joka on kehitetty yhteistyössä Googlen kanssa.
Kaikkia auton toimintoja, kuten navigointia, viihdettä, auton asetuksia ja ilmastointia, ohjataan keskinäytöstä. Vaikka keskinäyttö sisältää lukuisia asetuksia, valintoja, toimintoja ja sovelluksia, sen käyttö on erittäin helppoa.
Android Automotive -käyttöjärjestelmä on huima askel eteenpäin ja tuo Polestar 2:n kuljettajien ulottuville älypuhelimelle ominaista nopeutta, tarkkuutta, liitettävyyttä ja toimivuutta.
Tavallisissa puhelimen liitosjärjestelmissä kuljettajan älypuhelimen sovellukset, musiikki, toiminnot, navigointi ja puheentunnistus peilataan laitteesta auton tieto- ja viihdejärjestelmään, mutta Polestar 2:n alkuperäinen Android-järjestelmä on oma itsenäinen järjestelmänsä. Siihen on integroitu Google Assistant puhetoimintoja varten, Google Maps navigointia varten sekä Google Play Kauppa.
Tie aidosti henkilökohtaiseen digitaaliseen kokemukseen Polestar 2:ssa avautuu yhdistetyn Google-tilin kautta. Yhdistämällä Google-tilin autoonsa käyttäjä antaa Polestar 2:n optimoida navigointi- ja puhetoiminnot tietojen kanssa, jotka Google-sovelluksiin on jo tallennettu.
Tämä käsittää Google Maps -suosikkikohteet tai -ravintolat ja käyttäjän äänen ja aksentin, jonka Google Assistant on oppinut ajan kuluessa. Käyttäjän ei tietenkään ole pakko kirjautua Google-tilillä, ja hän voi yhä nauttia Polestar 2:n kehittyneestä Android-käyttöjärjestelmästä – tosin ilman näitä muokkausominaisuuksia.
Luonnollinen puheentunnistus
Suuri edistysaskel auton matkustamossa on Google Assistant ja sen kyky tunnistaa luonnollista puhetta. Toiminto on huomattavasti kehittyneempi kuin perinteisissä autoissa olevat puheentunnistusjärjestelmät.
Puheentunnistuksen kehityksen taustalla on Googlen maailmanlaajuisen ekosysteemin ympärivuorokautinen toiminta. Jokainen komento parantaa järjestelmän toimivuutta. Tämä tarkoittaa myös sitä, että useampia murteita ymmärretään helpommin ja niihin vastataan tarkemmin.
Toinen etu Android Automotive -järjestelmässä on se, että jos käyttäjä käyttää myös muita Googlen puheentunnistustoimintoja, kuten Google Homea, Google-ekosysteemi voi ymmärtää puhekuviot valmiiksi ja on mukautunut niihin, jolloin Polestar 2 voi vastata komentoihin tarkemmin heti ensimmäisestä päivästä lähtien.
Dynaamista suorituskykyä
Dynaamisesta näkökulmasta katsottuna Polestar 2 haluaa erottua muista sähköautoista ja olla erinomainen ajajan auto myös edistyneimpiin polttomoottorilla toimiviin autoihin verrattuna.
Korissa käytetään viittä erilaatuista terästä, mukaan lukien erittäin lujaa booriterästä, joka tuottaa suuren vääntöjäykkyyden.
Akkukotelo ja auton etuosan kuormitusreitti (FLLP) on valmistettu puristetusta alumiinista, joka suojaa 27 moduulin ja 324 kennon akkua, jäykistää koria ja ohjaa törmäysvoimat niitä sitoviin ja vaimentaviin korin osiin.
Tämä jäykkyys luo premium-alustan, jossa MacPherson-joustintuet edessä ja monivarsituenta takana varmistavat korkealaatuisen ajettavuuden ja erinomaisen ohjattavuuden kaikissa sää- ja tieolosuhteissa.
Polestar 2:ssa on lanseerauksessa neliveto vakiona. Tehoa voidaan välittää eteen ja taakse enintään 50:50- suhteessa. Valinnainen Performance Pack kohentaa dynaamista kokemusta entisestään lisäämällä autoon Öhlinsin vaimentimet, Brembon jarrut ja suorituskykypainotteiset renkaat.
Polestar 2:n mukauttaminen
Kuusi koriväriä (Snow, Thunder, Magnesium, Midnight, Moon ja Void), kolme vanne- ja rengaspakettia (19 ja 20 tuumaa), kaksi erilaista jousitus- ja jarruyhdistelmää, kolme sisustusväriä (Charcoal, Slate ja Barley) sekä kaksi sisustustekstiiliä (WeaveTech ja nappanahka) tarjoavat runsaasti eri yhdistelmiä, joiden avulla jokainen voi luoda yksilöllisen kokoonpanonsa.
Lue ensikoeajon tuntumia Auto Bildin paperilehden tulevassa numerossa 6/2021!
Muutamia avainlukuja
Teho
300 kW (408 hv)
Vääntömomentti
660 Nm
Akkukapasiteetti
78 kWh
Toimintamatka
470 km (WLTP)
0–100 km/h
4,7 s
Huippunopeus
205 km/h
Polestar-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
LampizatOrin uusi dac
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
QUADille platinaa
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Analogisesti soiva huonekalu
Hanan uusi lippulaiva
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ