Polestar 2 on segmenttinsä premium-malli, joka julkaistiin ensimmäisillä markkina-alueilla vuonna 2020.  Auto Bild oli ottamassa ensituntumia.

Polestar 2 on segmenttinsä premium-malli, joka julkaistiin ensimmäisillä markkina-alueilla vuonna 2020. Auto Bild oli ottamassa ensituntumia.

Juha Peltonen

Polestar 2 esiteltiin Suomessa: Auto Bild Suomi ajamassa

Polestar 2 on ensimmäinen sähköauto Polestarilta, ruotsalaiselta urheilullisten sähköautojen merkiltä.

Auto Bild.Uutiset

Po­les­tar 2 saa­puu vuon­na 2021 Suo­meen. Ne­li­ve­toi­sen lan­see­raus­mal­lin hin­ta on al­ka­en 59 900 eu­roa, ja myyn­ti al­kaa Suo­mes­sa syys­kuun alus­sa. En­sim­mäi­set asi­a­kas­luo­vu­tuk­set ta­pah­tu­vat lo­ka­kuun lo­pul­la.

Asi­ak­kaat os­ta­vat Po­les­ta­rin ver­kos­sa, ja au­to­jen luo­vut­ta­mi­seen käy­te­tään Vol­vo-liik­kei­tä.

Po­les­ta­ril­la ha­lut­tiin teh­dä Po­les­tar 2 -mal­lis­ta dy­naa­mi­nen ja haus­ka ajet­ta­va, jo­ten au­toon on saa­ta­vil­la myös va­lin­nai­nen Per­for­man­ce Pack.

Ky­sei­nen va­rus­te­pa­ket­ti li­sää ko­ko­nai­suu­teen sää­det­tä­vät Öh­lin­sin vai­men­ti­met, ne­li­män­täi­set Brem­bon etu­jar­ru­sa­tu­lat, 20-tuu­mai­set ta­o­tut alu­mii­ni­van­teet sekä Con­ti­nen­tal Sport­Con­tact™ 6 -ren­kaat.

Näyttöruutu on 11,25-tuumainen.

Näyttöruutu on 11,25-tuumainen.

Juha Peltonen

Ym­pä­ris­tö­vas­tuu

Po­les­tar ha­lu­aa vauh­dit­taa muu­tos­ta koh­ti kes­tä­väm­pää liik­ku­mis­ta, ja Po­les­tar 2 edus­taa yh­tä vai­het­ta täl­lä mat­kal­la. Po­les­tar edel­lyt­tää ali­hank­ki­joil­taan tiuk­ko­ja ym­pä­ris­töl­li­siä ja eet­ti­siä kri­tee­re­jä, ja et­sii koko ajan kei­no­ja haas­taa pe­rin­tei­set ma­te­ri­aa­lit ja val­mis­tusp­ro­ses­sit.

Yh­te­nä esi­merk­ki­nä Po­les­ta­rin so­vel­ta­mas­ta uu­des­ta ajat­te­lu­ta­vas­ta on loh­ko­ket­jun käyt­tö, joka pa­ran­taa moot­to­reis­sa käy­tet­tä­vän ko­bol­tin jäl­ji­tet­tä­vyyt­tä.

Jär­jes­tel­mä aut­taa var­mis­ta­maan, et­tä au­tois­sa käy­te­tään vain vas­tuul­li­ses­ti lou­hit­tua ko­bolt­tia, mikä pie­nen­tää ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­sia ja suo­jaa työ­voi­man vää­rin­käy­töl­tä. Vain kak­si ko­bol­tin toi­mit­ta­jaa maa­il­mas­sa pys­tyi vas­taa­maan näi­hin vaa­ti­muk­siin, ja ne mo­lem­mat te­ke­vät nyt yh­teis­työ­tä Po­les­ta­rin kans­sa.

Juha Peltonen

Po­les­tar 2:n va­ki­o­si­sus­tus on täy­sin kas­vi­poh­jai­nen, eli sii­nä ei ole käy­tet­ty lain­kaan eläin­tuot­tei­ta. Yk­si avain­te­ki­jöis­tä täs­sä on Po­les­tar 2:n We­a­ve­Tech-teks­tii­li, joka on huo­mat­ta­vas­ti nah­kaa ke­vy­em­pi ja jon­ka ra­ken­tees­sa on käy­tet­ty run­saas­ti kier­rä­tet­ty­jä ma­te­ri­aa­le­ja. Kan­gas on kes­tä­vää ja help­po puh­dis­taa.

Ma­te­ri­aa­li pois­taa lä­hes ko­ko­naan hai­tal­li­set fta­laa­tit (tun­ne­taan myös peh­mit­tee­nä, joka li­sää ma­te­ri­aa­lin jous­ta­vuut­ta), joi­ta löy­tyy ylei­ses­ti au­to­jen si­sus­tuk­sis­sa käy­te­tys­tä vi­nyy­lis­tä.

Huip­pu­luo­kan käyt­tö­ko­ke­mus

Ym­pä­ris­töl­lis­ten seik­ko­jen ohel­la Po­les­tar 2:n teh­tä­vä­nä on tar­jo­ta asi­ak­kail­le yk­sin­ker­tai­nen, in­tui­tii­vi­nen ja nau­tin­nol­li­nen ajo­ko­ke­mus.

Au­ton ul­koi­nen ja si­säi­nen muo­toi­lu ku­vas­ta­vat skan­di­naa­vi­sen ark­ki­teh­tuu­rin siis­te­jä ja yk­sin­ker­tai­sia muo­to­ja LED-ul­ko­va­lois­ta al­ka­en. Uu­det LED-pik­se­li­a­jo­va­lot si­säl­tä­vät 84 yk­sit­täis­tä pik­se­liä.

Ko­ko­le­veis­sä ta­ka­va­lois­sa on 288 erit­täin kir­kas­ta LE­Diä, jot­ka syn­nyt­tä­vät eloi­san ja te­hok­kaan va­lais­tuk­sen ai­nut­laa­tui­sel­la ku­vi­ol­la. Po­les­tar 2:n vii­si­o­vi­nen viis­to­pe­rä­ko­ri koos­tuu tar­kois­ta lin­jois­ta ja luo van­kan pe­rus­tan 19-tuu­mai­sil­le va­ki­o­van­teil­le ja ren­kail­le. Ko­ris­sa ei ole käy­tet­ty juu­ri lain­kaan kro­mia.

Lop­pu­tu­lok­se­na on syn­ty­nyt au­to, jon­ka mit­ta­suh­teis­ta vä­lit­tyy SUV- tai cros­so­ver-mal­lin mu­ka­vuus ja mo­ni­puo­li­suus, jon­ka ul­ko­a­su luo mie­li­ku­vaa ur­hei­lul­li­ses­ta se­da­nis­ta ja jon­ka me­kaa­ni­set ja säh­köi­set rat­kai­sut al­le­vii­vaa­vat Po­les­ta­rin lu­paus­ta vah­vas­ta suo­ri­tus­ky­vys­tä.

Eri­tyi­nen käyt­tö­ko­ke­mus al­kaa jo kul­jet­ta­jan lä­hes­ty­es­sä au­toa. Au­to näyt­tää heti akun va­raus­ti­lan ja käy­tet­tä­vis­sä ole­van toi­min­ta­mat­kan.

Kun kul­jet­ta­ja on is­tuu­tu­nut, hä­nen tar­vit­see vain sul­kea ovi, pai­naa jar­ru­pol­jin­ta ja va­li­ta ha­lu­a­man­sa ajo­suun­ta. Po­les­tar 2:n yh­den pol­ki­men jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa päi­vit­täi­sen aja­mi­sen pelk­kää kaa­su­pol­jin­ta käyt­tä­mäl­lä.

Polestar

Kun pol­jin­ta pai­ne­taan, au­to kiih­tyy ja yl­lä­pi­tää no­peut­ta, ja kun se va­pau­te­taan, au­to jar­rut­taa. Pol­ki­men va­pau­tuk­sen yh­tey­des­sä ta­pah­tu­vaa hyö­ty­jar­ru­tus­ta sekä oh­jauk­sen tun­tu­maa voi sää­tää hel­pos­ti au­ton ase­tuk­sis­ta.

Vol­von tur­val­li­suus­pe­rin­tö

Po­les­tar 2 si­säl­tää run­saan va­li­koi­man ak­tii­vi­sia ja pas­sii­vi­sia tur­val­li­suus­rat­kai­su­ja Ad­van­ced Dri­ver As­sis­tan­ce Sys­tem (ADAS) -jär­jes­tel­män al­la. Tämä on suo­raa seu­raus­ta Po­les­ta­rin eri­tyis­suh­tees­ta Vol­voon.

Eri toi­min­not, ku­ten kais­ta­vah­ti, kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin, kul­jet­ta­jan kes­kit­ty­mi­sen tark­kai­lu­toi­min­to ja tör­mäys­va­roit­ti­met, va­roit­ta­vat kul­jet­ta­jaa ja voi­vat tar­vit­ta­es­sa puut­tua aja­mi­seen oh­jaa­mal­la ja jar­rut­ta­mal­la, jos tör­mäys­vaa­ra tul­ki­taan vä­lit­tö­mäk­si.

Po­les­tar 2:ssa on eteen­päin kat­so­va ka­me­ra, joka tun­nis­taa toi­set ajo­neu­vot, ja­lan­kul­ki­jat ja pyö­räi­li­jät ja osaa lu­kea lii­ken­ne­merk­ke­jä ja näyt­tää ne 12,3- tuu­mai­ses­sa kul­jet­ta­jan näy­tös­sä. Tur­val­li­suut­ta on pa­ran­net­tu en­ti­ses­tään uu­sil­la si­sem­mil­lä si­vu­tur­va­tyy­nyil­lä. Ne on ra­ken­net­tu etuis­tui­men si­sään ja lau­ke­a­vat si­vu­tör­mäyk­sen yh­tey­des­sä.

Uu­det tur­va­tyy­nyt on suun­ni­tel­tu suo­jaa­maan kul­jet­ta­jaa ja etu­mat­kus­ta­jaa mo­lem­mil­ta si­vuil­ta, ja nii­den toi­min­taa tu­ke­vat pe­rin­tei­set si­vu­tur­va­tyy­nyt.

Po­les­tar 2:ssa on yh­teen­sä kah­dek­san tur­va­tyy­nyä (etu­tur­va­tyy­nyt, si­vu­tur­va­tyy­nyt ja tur­va­ver­hot). Po­les­tar 2 on saa­nut 5 täh­den ar­vo­sa­nan Eu­ro NCAP:ltä.

In­tui­tii­vi­nen käyt­tö

Po­les­tar 2:ssa käy­te­tään 11,15 tuu­man kes­ki­näyt­töä, joka kor­vaa lä­hes kaik­ki pe­rin­tei­sen au­ton kyt­ki­met, pai­nik­keet ja nu­pit. Po­les­tar 2 oli maa­il­man en­sim­mäi­nen au­to, jos­sa oli And­roid Au­to­mo­ti­ve OS -poh­jai­nen tie­to- ja viih­de­jär­jes­tel­mä, joka on ke­hi­tet­ty yh­teis­työs­sä Goog­len kans­sa.

Kaik­kia au­ton toi­min­to­ja, ku­ten na­vi­goin­tia, viih­det­tä, au­ton ase­tuk­sia ja il­mas­toin­tia, oh­ja­taan kes­ki­näy­tös­tä. Vaik­ka kes­ki­näyt­tö si­säl­tää lu­kui­sia ase­tuk­sia, va­lin­to­ja, toi­min­to­ja ja so­vel­luk­sia, sen käyt­tö on erit­täin help­poa.

And­roid Au­to­mo­ti­ve -käyt­tö­jär­jes­tel­mä on hui­ma as­kel eteen­päin ja tuo Po­les­tar 2:n kul­jet­ta­jien ulot­tu­vil­le äly­pu­he­li­mel­le omi­nais­ta no­peut­ta, tark­kuut­ta, lii­tet­tä­vyyt­tä ja toi­mi­vuut­ta.

Ta­val­li­sis­sa pu­he­li­men lii­tos­jär­jes­tel­mis­sä kul­jet­ta­jan äly­pu­he­li­men so­vel­luk­set, mu­siik­ki, toi­min­not, na­vi­goin­ti ja pu­heen­tun­nis­tus pei­la­taan lait­tees­ta au­ton tie­to- ja viih­de­jär­jes­tel­mään, mut­ta Po­les­tar 2:n al­ku­pe­räi­nen And­roid-jär­jes­tel­mä on oma it­se­näi­nen jär­jes­tel­män­sä. Sii­hen on in­teg­roi­tu Goog­le As­sis­tant pu­he­toi­min­to­ja var­ten, Goog­le Maps na­vi­goin­tia var­ten sekä Goog­le Play Kaup­pa.

Tie ai­dos­ti hen­ki­lö­koh­tai­seen di­gi­taa­li­seen ko­ke­muk­seen Po­les­tar 2:ssa avau­tuu yh­dis­te­tyn Goog­le-ti­lin kaut­ta. Yh­dis­tä­mäl­lä Goog­le-ti­lin au­toon­sa käyt­tä­jä an­taa Po­les­tar 2:n op­ti­moi­da na­vi­goin­ti- ja pu­he­toi­min­not tie­to­jen kans­sa, jot­ka Goog­le-so­vel­luk­siin on jo tal­len­net­tu.

Tämä kä­sit­tää Goog­le Maps -suo­sik­ki­koh­teet tai -ra­vin­to­lat ja käyt­tä­jän ää­nen ja ak­sen­tin, jon­ka Goog­le As­sis­tant on op­pi­nut ajan ku­lu­es­sa. Käyt­tä­jän ei tie­ten­kään ole pak­ko kir­jau­tua Goog­le-ti­lil­lä, ja hän voi yhä naut­tia Po­les­tar 2:n ke­hit­ty­nees­tä And­roid-käyt­tö­jär­jes­tel­mäs­tä – to­sin il­man näi­tä muok­kau­so­mi­nai­suuk­sia.

Luon­nol­li­nen pu­heen­tun­nis­tus

Suu­ri edis­ty­sas­kel au­ton mat­kus­ta­mos­sa on Goog­le As­sis­tant ja sen kyky tun­nis­taa luon­nol­lis­ta pu­het­ta. Toi­min­to on huo­mat­ta­vas­ti ke­hit­ty­neem­pi kuin pe­rin­tei­sis­sä au­tois­sa ole­vat pu­heen­tun­nis­tus­jär­jes­tel­mät.

Pu­heen­tun­nis­tuk­sen ke­hi­tyk­sen taus­tal­la on Goog­len maa­il­man­laa­jui­sen eko­sys­tee­min ym­pä­ri­vuo­ro­kau­ti­nen toi­min­ta. Jo­kai­nen ko­men­to pa­ran­taa jär­jes­tel­män toi­mi­vuut­ta. Tämä tar­koit­taa myös sitä, et­tä use­am­pia mur­tei­ta ym­mär­re­tään hel­pom­min ja nii­hin vas­ta­taan tar­kem­min.

Toi­nen etu And­roid Au­to­mo­ti­ve -jär­jes­tel­mäs­sä on se, et­tä jos käyt­tä­jä käyt­tää myös mui­ta Goog­len pu­heen­tun­nis­tus­toi­min­to­ja, ku­ten Goog­le Ho­mea, Goog­le-eko­sys­tee­mi voi ym­mär­tää pu­he­ku­vi­ot val­miik­si ja on mu­kau­tu­nut nii­hin, jol­loin Po­les­tar 2 voi vas­ta­ta ko­men­toi­hin tar­kem­min heti en­sim­mäi­ses­tä päi­väs­tä läh­tien.

Dy­naa­mis­ta suo­ri­tus­ky­kyä

Dy­naa­mi­ses­ta nä­kö­kul­mas­ta kat­sot­tu­na Po­les­tar 2 ha­lu­aa erot­tua muis­ta säh­kö­au­tois­ta ja ol­la eri­no­mai­nen aja­jan au­to myös edis­ty­neim­piin polt­to­moot­to­ril­la toi­mi­viin au­toi­hin ver­rat­tu­na.

Ko­ris­sa käy­te­tään viit­tä eri­laa­tuis­ta te­räs­tä, mu­kaan lu­kien erit­täin lu­jaa boo­ri­te­räs­tä, joka tuot­taa suu­ren vään­tö­jäyk­kyy­den.

Ak­ku­ko­te­lo ja au­ton etuo­san kuor­mi­tus­reit­ti (FLLP) on val­mis­tet­tu pu­ris­te­tus­ta alu­mii­nis­ta, joka suo­jaa 27 mo­duu­lin ja 324 ken­non ak­kua, jäy­kis­tää ko­ria ja oh­jaa tör­mäys­voi­mat nii­tä si­to­viin ja vai­men­ta­viin ko­rin osiin.

Tämä jäyk­kyys luo pre­mium-alus­tan, jos­sa MacP­her­son-jous­tin­tu­et edes­sä ja mo­ni­var­si­tu­en­ta ta­ka­na var­mis­ta­vat kor­ke­a­laa­tui­sen ajet­ta­vuu­den ja eri­no­mai­sen oh­jat­ta­vuu­den kai­kis­sa sää- ja tie­o­lo­suh­teis­sa.

Po­les­tar 2:ssa on lan­see­rauk­ses­sa ne­li­ve­to va­ki­o­na. Te­hoa voi­daan vä­lit­tää eteen ja taak­se enin­tään 50:50- suh­tees­sa. Va­lin­nai­nen Per­for­man­ce Pack ko­hen­taa dy­naa­mis­ta ko­ke­mus­ta en­ti­ses­tään li­sää­mäl­lä au­toon Öh­lin­sin vai­men­ti­met, Brem­bon jar­rut ja suo­ri­tus­ky­ky­pai­not­tei­set ren­kaat.

Po­les­tar 2:n mu­kaut­ta­mi­nen

Kuu­si ko­ri­vä­riä (Snow, Thun­der, Mag­ne­sium, Mid­night, Moon ja Void), kol­me van­ne- ja ren­gas­pa­ket­tia (19 ja 20 tuu­maa), kak­si eri­lais­ta jou­si­tus- ja jar­ru­yh­dis­tel­mää, kol­me si­sus­tus­vä­riä (Char­co­al, Slate ja Bar­ley) sekä kak­si si­sus­tus­teks­tii­liä (We­a­ve­Tech ja nap­pa­nah­ka) tar­jo­a­vat run­saas­ti eri yh­dis­tel­miä, joi­den avul­la jo­kai­nen voi luo­da yk­si­löl­li­sen ko­koon­pa­non­sa.

Lue en­si­ko­ea­jon tun­tu­mia Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­den tu­le­vas­sa nu­me­ros­sa 6/2021!

Muu­ta­mia avain­lu­ku­ja

Teho

300 kW (408 hv)

Vään­tö­mo­ment­ti

660 Nm

Ak­ku­ka­pa­si­teet­ti

78 kWh

Toi­min­ta­mat­ka

470 km (WLTP)

0–100 km/h

4,7 s

Huip­pu­no­peus

205 km/h

Po­les­tar-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU