Tämä on jokaisen italoautofanin käyntikohde: Aikakone

105-vuotias Alfa Romeo avaa suurelle yleisölle museonsa Aresessa Italiassa. Samalla museo saa uuden nimen: Aikakone. Se on italiaksi ”La macchina del tempo”.

Auto Bild.Uutiset

Juh­lis­taak­seen 105-vuo­ti­as­ta tai­val­taan Al­fa Ro­meo avaa mu­se­on­sa suu­rel­le ylei­söl­le. Täy­sin uu­dis­te­tun mu­se­on tar­koi­tuk­se­na on toi­mia au­to­mer­kin sy­dä­me­nä ja brän­di­kes­kuk­se­na. Mu­se­oon kuu­luu näyt­te­ly­ti­lo­jen li­säk­si kir­ja­kaup­pa, kah­vi­la, tie­to­pal­ve­lu, ko­ea­jo­ra­ta, ta­pah­tu­ma­ti­lo­ja sekä au­to­jen luo­vu­tuk­seen asi­ak­kail­le tar­koi­tet­tu tila. Mu­se­os­sa yh­dis­ty­vät Al­fa Ro­me­on men­nei­syys, ny­kyi­syys ja tu­le­vai­suus.

Mu­seo vi­hit­tiin käyt­töön ke­sä­kuun 24. päi­vä­nä, sa­maan ai­kaan kun uu­si Al­fa Ro­meo Giu­lia jul­kis­te­taan. Ylei­söl­le mu­seo ava­taan ke­sä­kuun 30. päi­vä­nä. Se on avoin­na joka päi­vä aa­mu­kym­me­nes­tä il­ta­kuu­teen. Poik­keuk­si­na tiis­tai, jol­loin mu­seo on sul­jet­tu ja tors­tai jol­loin se on au­ki il­ta­kym­me­neen as­ti (www.mu­se­oal­fa­ro­meo.com).

Alfa Romeon museo Aresessa, Italiassa on jälleen avattu suurelle yleisölle.​

Alfa Romeon museo Aresessa, Italiassa on jälleen avattu suurelle yleisölle.​

Al­fa Ro­me­on mu­seo on en­nen kaik­kea Al­fa Ro­me­on his­to­ri­al­li­sen ko­ko­el­man ko­ti­paik­ka. Ko­ko­el­maa on ke­rät­ty 1960-lu­vul­ta al­ka­en. Se vi­hit­tiin vi­ral­li­ses­ti käyt­töön vuon­na 1976. Se on tä­hän as­ti ol­lut ylei­söl­le avoin vain eril­lis­va­rauk­sel­la. Are­sen teh­taan lo­pet­ta­mi­ses­ta al­ka­en vuon­na 2009 mu­seo on ol­lut sul­jet­tu.

Alfa Romeon museossa on lukemattomia harvinaisuuksia...​

Alfa Romeon museossa on lukemattomia harvinaisuuksia...​

Osa­na Al­fa Ro­me­on glo­baa­lia uu­del­leen­lan­see­rau­soh­jel­maa Are­sen mu­se­os­ta on teh­ty Al­fa Ro­meo-brän­din uu­dis­tu­mi­sen kes­ki­pis­te. Vuo­den 2013 lo­pus­sa ark­ki­teh­ti Be­ne­det­to Ca­me­ra­na kut­sut­tiin te­ke­mään eh­do­tus, joka yh­dis­täi­si uu­del­leen­lan­see­rauk­sen tar­peet ja ra­ken­nuk­sen säi­lyt­tä­mi­sen. Muu­tos­työt aloi­tet­tiin ke­säl­lä 2014 ja ne val­mis­tui­vat ke­vääl­lä 2015.

Ark­ki­teh­ti­suun­nit­te­lus­sa on kes­ki­tyt­ty te­ke­mään ra­ken­nuk­ses­ta ny­kyi­seen käyt­tö­tar­koi­tuk­seen­sa mah­dol­li­sim­man toi­mi­va. Suun­nit­te­lu­rat­kai­sun ydin on koko ra­ken­nuk­sen lä­päi­se­vä pu­nai­nen ra­ken­ne: ylei­sön si­sään­tu­los­ta näyt­te­ly­ti­lo­jen al­kuun, läpi koko näyt­te­ly­rei­tin. Ti­laa hal­lit­see ”al­fan­pu­nai­nen”, mo­der­ni liu­ku­por­taik­ko, joka pait­si nä­kyy lä­hei­sel­le moot­to­ri­tiel­le, sym­bo­loi mer­kin uu­del­leen­syn­ty­mis­tä.

Mu­se­on poh­ja­piir­ros vies­tii Al­fa Ro­me­on DNA:ta. Sitä vah­vis­taa va­loins­tal­laa­tio, joka ulot­tuu ra­ken­nuk­sen kaik­kiin osiin: va­lot, sa­nat ja ku­vat on he­rä­tet­ty hen­kiin las­keu­tu­val­la, kier­tei­sel­lä liik­keel­lä joka sym­bo­loi Al­fa Ro­me­on tyy­lin ja tek­no­lo­gi­an jat­ku­moa yli ajan.

Näyt­te­ly koos­tuu 69 Al­fa Ro­me­on mer­kit­tä­vim­mäs­tä mal­lis­ta. En­sim­mäi­nen A.L.F.A -mal­li, 24 HP, le­gen­daa­ri­sen Mil­le Mig­lia voit­ta­ja, Ta­zio Nu­vo­la­rin aja­ma 6C 1750 Gran Sport sekä Tou­rin­gin suun­nit­te­le­ma 8C ku­ten myös For­mu­la 1, jota ajoi mo­nin­ker­tai­nen maa­il­man­mes­ta­ri Juan Ma­nu­el Fan­gio. 1950-lu­vun iko­ni­nen Giu­liet­ta ja kil­pa-ra­doil­la me­nes­tys­tä niit­tä­nyt 33 TT 12.

Museon näyttely tarjoaa laajan katsauksen Alfa Romeon historiaan.​

Museon näyttely tarjoaa laajan katsauksen Alfa Romeon historiaan.​

Mer­kin olen­nai­nen ydin on tii­vis­tet­ty kol­meen pe­ri­aat­tee­seen: ai­ka­ja­naan, joka edus­taa te­ol­lis­ta jat­ku­moa; kau­neu­teen, joka yh­dis­tää muo­toi­lun ja tyy­lik­kyy­den; no­peu­teen, jos­sa yh­dis­ty­vät tek­no­lo­gia ja ke­veys. Jo­kai­sen pe­ri­aat­teen esit­te­ly on saa­nut mu­se­os­ta oman ko­ko­nai­sen ker­rok­sen­sa.

En­sim­mäi­nen pe­ri­aa­te, ai­ka­ja­na, on si­joi­tet­tu mu­se­on toi­seen ker­rok­seen. Sin­ne on koot­tu 19 au­to­mal­lia, jot­ka par­hai­ten edus­ta­vat Al­fa Ro­me­o­ta. Jo­kai­sen mal­lin yh­tey­des­sä on mul­ti­me­di­a­kes­kus, joka ker­too ky­sei­ses­tä mal­lis­ta.

Näyt­te­ly­ti­laan kuu­luu myös ”in­te­rak­tii­vi­nen muis­ti”, äly­tek­no­lo­gi­a­so­vel­lus, jos­ta mu­se­o­vie­rai­li­jat voi­vat it­se et­siä li­sä­tie­toa mal­lien his­to­ri­as­ta. Qu­el­li dell´ Al­fa Ro­meo -ko­ko­nai­suus ker­too ta­ri­nan sii­tä mi­ten tu­han­net Al­fa Ro­me­on pal­ve­luk­ses­sa työs­ken­nel­leet ih­mi­set ovat omal­la työl­lään 100 vuo­den ai­ka­na syn­nyt­tä­neet le­gen­dan.

Toi­nen pe­ri­aa­te, kau­neus, on si­joi­tet­tu mu­se­on en­sim­mäi­seen ker­rok­seen. Ker­rok­sen poh­ja on suun­ni­tel­tu peh­meil­lä ja dy­naa­mi­sil­la lin­joil­la, jot­ka tuo­vat esiin ita­li­a­lai­sen au­ton­ko­ri­suun­nit­te­lun par­hai­ta pe­rin­tei­tä: yh­dek­sän eri ai­ka­kau­den muo­toi­lu­e­si­merk­kiä, al­ka­en Tyy­lin mes­ta­rit(”I ma­est­ri del­lo stile”) -ko­ko­el­mas­ta jat­ku­en Ita­li­a­lai­seen kou­luun (”La Scuo­la Ita­li­a­na”), jota edus­taa 1930- ja 40-lu­ku­jen Tou­rin­gin suun­nit­te­lu­toi­mis­ton Su­per­leg­ge­ra-brän­di.

Kes­kel­lä kau­neu­den ker­ros­ta si­jait­see ”Al­fa Ro­meo elo­ku­vis­sa” -ko­ko­nai­suus. Sitä seu­raa­vat 1950- ja 1960-lu­kua hen­ki­vät Giu­liet­ta- ja Giu­lia osi­ot.

Vanhaa Alfa Romeo -kalustoa virheettömässä kunnossa.​

Vanhaa Alfa Romeo -kalustoa virheettömässä kunnossa.​

Kol­mas pe­ri­aa­te, no­peus, le­vit­täy­tyy ra­ken­nuk­sen maa­na­lai­seen ker­rok­seen. Tämä on luul­ta­vas­ti näyt­te­lyn jän­nit­tä­vin alue. Al­fa Ro­meo -har­ras­ta­jat voi­vat koh­da­ta Al­fa Ro­me­on kil­pa-ajo­voit­to­jen san­ka­rit, kat­so­mal­la esi­mer­kik­si mul­ti­me­di­ae­si­tyk­sen ”Nas­ce la leg­gen­da”, ”Le­gen­da on syn­ty­nyt”. Osi­oon on tii­vis­tet­ty le­gen­daa­ri­sim­mat kil­pai­lut ja kil­pai­li­jat en­sim­mäi­sen ja toi­sen maa­il­man­so­dan vä­li­sel­tä ajal­ta.

No­peus-osi­on jäl­keen mu­se­o­kä­vi­jä as­tuu ”Voit­to­jen Temp­pe­liin” (”Tem­pio del­le vit­to­rie”), ti­laan joka on täy­tet­ty ku­va­ma­te­ri­aa­lil­la ja ää­nil­lä Al­fa Ro­me­on his­to­ri­an kym­me­nes­tä mer­kit­tä­vim­mäs­tä kil­pa-ajo­voi­tos­ta. Mu­se­o­kä­vi­jän mat­ka le­gen­do­jen kans­sa päät­tyy upe­aan Al­fa Ro­meo -hen­ki­seen: ”tun­ne­kup­la­näy­tök­seen”. Tun­ne­kup­lat tii­vis­tä­vät Al­fa Ro­me­on me­nes­tys­ta­ri­nan 360-as­teen 4-D –esi­tyk­seen kä­vi­jän is­tu­es­sa in­te­rak­tii­vi­ses­sa elo­ku­va­tuo­lis­sa.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN