Tämä on jokaisen italoautofanin käyntikohde: Aikakone
105-vuotias Alfa Romeo avaa suurelle yleisölle museonsa Aresessa Italiassa. Samalla museo saa uuden nimen: Aikakone. Se on italiaksi ”La macchina del tempo”.
Juhlistaakseen 105-vuotiasta taivaltaan Alfa Romeo avaa museonsa suurelle yleisölle. Täysin uudistetun museon tarkoituksena on toimia automerkin sydämenä ja brändikeskuksena. Museoon kuuluu näyttelytilojen lisäksi kirjakauppa, kahvila, tietopalvelu, koeajorata, tapahtumatiloja sekä autojen luovutukseen asiakkaille tarkoitettu tila. Museossa yhdistyvät Alfa Romeon menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus.
Museo vihittiin käyttöön kesäkuun 24. päivänä, samaan aikaan kun uusi Alfa Romeo Giulia julkistetaan. Yleisölle museo avataan kesäkuun 30. päivänä. Se on avoinna joka päivä aamukymmenestä iltakuuteen. Poikkeuksina tiistai, jolloin museo on suljettu ja torstai jolloin se on auki iltakymmeneen asti (www.museoalfaromeo.com).
Alfa Romeon museo Aresessa, Italiassa on jälleen avattu suurelle yleisölle.
Alfa Romeon museo on ennen kaikkea Alfa Romeon historiallisen kokoelman kotipaikka. Kokoelmaa on kerätty 1960-luvulta alkaen. Se vihittiin virallisesti käyttöön vuonna 1976. Se on tähän asti ollut yleisölle avoin vain erillisvarauksella. Aresen tehtaan lopettamisesta alkaen vuonna 2009 museo on ollut suljettu.
Alfa Romeon museossa on lukemattomia harvinaisuuksia...
Osana Alfa Romeon globaalia uudelleenlanseerausohjelmaa Aresen museosta on tehty Alfa Romeo-brändin uudistumisen keskipiste. Vuoden 2013 lopussa arkkitehti Benedetto Camerana kutsuttiin tekemään ehdotus, joka yhdistäisi uudelleenlanseerauksen tarpeet ja rakennuksen säilyttämisen. Muutostyöt aloitettiin kesällä 2014 ja ne valmistuivat keväällä 2015.
Arkkitehtisuunnittelussa on keskitytty tekemään rakennuksesta nykyiseen käyttötarkoitukseensa mahdollisimman toimiva. Suunnitteluratkaisun ydin on koko rakennuksen läpäisevä punainen rakenne: yleisön sisääntulosta näyttelytilojen alkuun, läpi koko näyttelyreitin. Tilaa hallitsee ”alfanpunainen”, moderni liukuportaikko, joka paitsi näkyy läheiselle moottoritielle, symboloi merkin uudelleensyntymistä.
Museon pohjapiirros viestii Alfa Romeon DNA:ta. Sitä vahvistaa valoinstallaatio, joka ulottuu rakennuksen kaikkiin osiin: valot, sanat ja kuvat on herätetty henkiin laskeutuvalla, kierteisellä liikkeellä joka symboloi Alfa Romeon tyylin ja teknologian jatkumoa yli ajan.
Näyttely koostuu 69 Alfa Romeon merkittävimmästä mallista. Ensimmäinen A.L.F.A -malli, 24 HP, legendaarisen Mille Miglia voittaja, Tazio Nuvolarin ajama 6C 1750 Gran Sport sekä Touringin suunnittelema 8C kuten myös Formula 1, jota ajoi moninkertainen maailmanmestari Juan Manuel Fangio. 1950-luvun ikoninen Giulietta ja kilpa-radoilla menestystä niittänyt 33 TT 12.
Museon näyttely tarjoaa laajan katsauksen Alfa Romeon historiaan.
Merkin olennainen ydin on tiivistetty kolmeen periaatteeseen: aikajanaan, joka edustaa teollista jatkumoa; kauneuteen, joka yhdistää muotoilun ja tyylikkyyden; nopeuteen, jossa yhdistyvät teknologia ja keveys. Jokaisen periaatteen esittely on saanut museosta oman kokonaisen kerroksensa.
Ensimmäinen periaate, aikajana, on sijoitettu museon toiseen kerrokseen. Sinne on koottu 19 automallia, jotka parhaiten edustavat Alfa Romeota. Jokaisen mallin yhteydessä on multimediakeskus, joka kertoo kyseisestä mallista.
Näyttelytilaan kuuluu myös ”interaktiivinen muisti”, älyteknologiasovellus, josta museovierailijat voivat itse etsiä lisätietoa mallien historiasta. Quelli dell´ Alfa Romeo -kokonaisuus kertoo tarinan siitä miten tuhannet Alfa Romeon palveluksessa työskennelleet ihmiset ovat omalla työllään 100 vuoden aikana synnyttäneet legendan.
Toinen periaate, kauneus, on sijoitettu museon ensimmäiseen kerrokseen. Kerroksen pohja on suunniteltu pehmeillä ja dynaamisilla linjoilla, jotka tuovat esiin italialaisen autonkorisuunnittelun parhaita perinteitä: yhdeksän eri aikakauden muotoiluesimerkkiä, alkaen Tyylin mestarit(”I maestri dello stile”) -kokoelmasta jatkuen Italialaiseen kouluun (”La Scuola Italiana”), jota edustaa 1930- ja 40-lukujen Touringin suunnittelutoimiston Superleggera-brändi.
Keskellä kauneuden kerrosta sijaitsee ”Alfa Romeo elokuvissa” -kokonaisuus. Sitä seuraavat 1950- ja 1960-lukua henkivät Giulietta- ja Giulia osiot.
Vanhaa Alfa Romeo -kalustoa virheettömässä kunnossa.
Kolmas periaate, nopeus, levittäytyy rakennuksen maanalaiseen kerrokseen. Tämä on luultavasti näyttelyn jännittävin alue. Alfa Romeo -harrastajat voivat kohdata Alfa Romeon kilpa-ajovoittojen sankarit, katsomalla esimerkiksi multimediaesityksen ”Nasce la leggenda”, ”Legenda on syntynyt”. Osioon on tiivistetty legendaarisimmat kilpailut ja kilpailijat ensimmäisen ja toisen maailmansodan väliseltä ajalta.
Nopeus-osion jälkeen museokävijä astuu ”Voittojen Temppeliin” (”Tempio delle vittorie”), tilaan joka on täytetty kuvamateriaalilla ja äänillä Alfa Romeon historian kymmenestä merkittävimmästä kilpa-ajovoitosta. Museokävijän matka legendojen kanssa päättyy upeaan Alfa Romeo -henkiseen: ”tunnekuplanäytökseen”. Tunnekuplat tiivistävät Alfa Romeon menestystarinan 360-asteen 4-D –esitykseen kävijän istuessa interaktiivisessa elokuvatuolissa.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cabassen kotiteatterihelmet
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
Unitran ensimmäinen dac
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cabassen kotiteatterihelmet
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL