Tämä on jokaisen italoautofanin käyntikohde: Aikakone

105-vuotias Alfa Romeo avaa suurelle yleisölle museonsa Aresessa Italiassa. Samalla museo saa uuden nimen: Aikakone. Se on italiaksi ”La macchina del tempo”.

Auto Bild.Uutiset

Juh­lis­taak­seen 105-vuo­ti­as­ta tai­val­taan Al­fa Ro­meo avaa mu­se­on­sa suu­rel­le ylei­söl­le. Täy­sin uu­dis­te­tun mu­se­on tar­koi­tuk­se­na on toi­mia au­to­mer­kin sy­dä­me­nä ja brän­di­kes­kuk­se­na. Mu­se­oon kuu­luu näyt­te­ly­ti­lo­jen li­säk­si kir­ja­kaup­pa, kah­vi­la, tie­to­pal­ve­lu, ko­ea­jo­ra­ta, ta­pah­tu­ma­ti­lo­ja sekä au­to­jen luo­vu­tuk­seen asi­ak­kail­le tar­koi­tet­tu tila. Mu­se­os­sa yh­dis­ty­vät Al­fa Ro­me­on men­nei­syys, ny­kyi­syys ja tu­le­vai­suus.

Mu­seo vi­hit­tiin käyt­töön ke­sä­kuun 24. päi­vä­nä, sa­maan ai­kaan kun uu­si Al­fa Ro­meo Giu­lia jul­kis­te­taan. Ylei­söl­le mu­seo ava­taan ke­sä­kuun 30. päi­vä­nä. Se on avoin­na joka päi­vä aa­mu­kym­me­nes­tä il­ta­kuu­teen. Poik­keuk­si­na tiis­tai, jol­loin mu­seo on sul­jet­tu ja tors­tai jol­loin se on au­ki il­ta­kym­me­neen as­ti (www.mu­se­oal­fa­ro­meo.com).

Alfa Romeon museo Aresessa, Italiassa on jälleen avattu suurelle yleisölle.​

Alfa Romeon museo Aresessa, Italiassa on jälleen avattu suurelle yleisölle.​

Al­fa Ro­me­on mu­seo on en­nen kaik­kea Al­fa Ro­me­on his­to­ri­al­li­sen ko­ko­el­man ko­ti­paik­ka. Ko­ko­el­maa on ke­rät­ty 1960-lu­vul­ta al­ka­en. Se vi­hit­tiin vi­ral­li­ses­ti käyt­töön vuon­na 1976. Se on tä­hän as­ti ol­lut ylei­söl­le avoin vain eril­lis­va­rauk­sel­la. Are­sen teh­taan lo­pet­ta­mi­ses­ta al­ka­en vuon­na 2009 mu­seo on ol­lut sul­jet­tu.

Alfa Romeon museossa on lukemattomia harvinaisuuksia...​

Alfa Romeon museossa on lukemattomia harvinaisuuksia...​

Osa­na Al­fa Ro­me­on glo­baa­lia uu­del­leen­lan­see­rau­soh­jel­maa Are­sen mu­se­os­ta on teh­ty Al­fa Ro­meo-brän­din uu­dis­tu­mi­sen kes­ki­pis­te. Vuo­den 2013 lo­pus­sa ark­ki­teh­ti Be­ne­det­to Ca­me­ra­na kut­sut­tiin te­ke­mään eh­do­tus, joka yh­dis­täi­si uu­del­leen­lan­see­rauk­sen tar­peet ja ra­ken­nuk­sen säi­lyt­tä­mi­sen. Muu­tos­työt aloi­tet­tiin ke­säl­lä 2014 ja ne val­mis­tui­vat ke­vääl­lä 2015.

Ark­ki­teh­ti­suun­nit­te­lus­sa on kes­ki­tyt­ty te­ke­mään ra­ken­nuk­ses­ta ny­kyi­seen käyt­tö­tar­koi­tuk­seen­sa mah­dol­li­sim­man toi­mi­va. Suun­nit­te­lu­rat­kai­sun ydin on koko ra­ken­nuk­sen lä­päi­se­vä pu­nai­nen ra­ken­ne: ylei­sön si­sään­tu­los­ta näyt­te­ly­ti­lo­jen al­kuun, läpi koko näyt­te­ly­rei­tin. Ti­laa hal­lit­see ”al­fan­pu­nai­nen”, mo­der­ni liu­ku­por­taik­ko, joka pait­si nä­kyy lä­hei­sel­le moot­to­ri­tiel­le, sym­bo­loi mer­kin uu­del­leen­syn­ty­mis­tä.

Mu­se­on poh­ja­piir­ros vies­tii Al­fa Ro­me­on DNA:ta. Sitä vah­vis­taa va­loins­tal­laa­tio, joka ulot­tuu ra­ken­nuk­sen kaik­kiin osiin: va­lot, sa­nat ja ku­vat on he­rä­tet­ty hen­kiin las­keu­tu­val­la, kier­tei­sel­lä liik­keel­lä joka sym­bo­loi Al­fa Ro­me­on tyy­lin ja tek­no­lo­gi­an jat­ku­moa yli ajan.

Näyt­te­ly koos­tuu 69 Al­fa Ro­me­on mer­kit­tä­vim­mäs­tä mal­lis­ta. En­sim­mäi­nen A.L.F.A -mal­li, 24 HP, le­gen­daa­ri­sen Mil­le Mig­lia voit­ta­ja, Ta­zio Nu­vo­la­rin aja­ma 6C 1750 Gran Sport sekä Tou­rin­gin suun­nit­te­le­ma 8C ku­ten myös For­mu­la 1, jota ajoi mo­nin­ker­tai­nen maa­il­man­mes­ta­ri Juan Ma­nu­el Fan­gio. 1950-lu­vun iko­ni­nen Giu­liet­ta ja kil­pa-ra­doil­la me­nes­tys­tä niit­tä­nyt 33 TT 12.

Museon näyttely tarjoaa laajan katsauksen Alfa Romeon historiaan.​

Museon näyttely tarjoaa laajan katsauksen Alfa Romeon historiaan.​

Mer­kin olen­nai­nen ydin on tii­vis­tet­ty kol­meen pe­ri­aat­tee­seen: ai­ka­ja­naan, joka edus­taa te­ol­lis­ta jat­ku­moa; kau­neu­teen, joka yh­dis­tää muo­toi­lun ja tyy­lik­kyy­den; no­peu­teen, jos­sa yh­dis­ty­vät tek­no­lo­gia ja ke­veys. Jo­kai­sen pe­ri­aat­teen esit­te­ly on saa­nut mu­se­os­ta oman ko­ko­nai­sen ker­rok­sen­sa.

En­sim­mäi­nen pe­ri­aa­te, ai­ka­ja­na, on si­joi­tet­tu mu­se­on toi­seen ker­rok­seen. Sin­ne on koot­tu 19 au­to­mal­lia, jot­ka par­hai­ten edus­ta­vat Al­fa Ro­me­o­ta. Jo­kai­sen mal­lin yh­tey­des­sä on mul­ti­me­di­a­kes­kus, joka ker­too ky­sei­ses­tä mal­lis­ta.

Näyt­te­ly­ti­laan kuu­luu myös ”in­te­rak­tii­vi­nen muis­ti”, äly­tek­no­lo­gi­a­so­vel­lus, jos­ta mu­se­o­vie­rai­li­jat voi­vat it­se et­siä li­sä­tie­toa mal­lien his­to­ri­as­ta. Qu­el­li dell´ Al­fa Ro­meo -ko­ko­nai­suus ker­too ta­ri­nan sii­tä mi­ten tu­han­net Al­fa Ro­me­on pal­ve­luk­ses­sa työs­ken­nel­leet ih­mi­set ovat omal­la työl­lään 100 vuo­den ai­ka­na syn­nyt­tä­neet le­gen­dan.

Toi­nen pe­ri­aa­te, kau­neus, on si­joi­tet­tu mu­se­on en­sim­mäi­seen ker­rok­seen. Ker­rok­sen poh­ja on suun­ni­tel­tu peh­meil­lä ja dy­naa­mi­sil­la lin­joil­la, jot­ka tuo­vat esiin ita­li­a­lai­sen au­ton­ko­ri­suun­nit­te­lun par­hai­ta pe­rin­tei­tä: yh­dek­sän eri ai­ka­kau­den muo­toi­lu­e­si­merk­kiä, al­ka­en Tyy­lin mes­ta­rit(”I ma­est­ri del­lo stile”) -ko­ko­el­mas­ta jat­ku­en Ita­li­a­lai­seen kou­luun (”La Scuo­la Ita­li­a­na”), jota edus­taa 1930- ja 40-lu­ku­jen Tou­rin­gin suun­nit­te­lu­toi­mis­ton Su­per­leg­ge­ra-brän­di.

Kes­kel­lä kau­neu­den ker­ros­ta si­jait­see ”Al­fa Ro­meo elo­ku­vis­sa” -ko­ko­nai­suus. Sitä seu­raa­vat 1950- ja 1960-lu­kua hen­ki­vät Giu­liet­ta- ja Giu­lia osi­ot.

Vanhaa Alfa Romeo -kalustoa virheettömässä kunnossa.​

Vanhaa Alfa Romeo -kalustoa virheettömässä kunnossa.​

Kol­mas pe­ri­aa­te, no­peus, le­vit­täy­tyy ra­ken­nuk­sen maa­na­lai­seen ker­rok­seen. Tämä on luul­ta­vas­ti näyt­te­lyn jän­nit­tä­vin alue. Al­fa Ro­meo -har­ras­ta­jat voi­vat koh­da­ta Al­fa Ro­me­on kil­pa-ajo­voit­to­jen san­ka­rit, kat­so­mal­la esi­mer­kik­si mul­ti­me­di­ae­si­tyk­sen ”Nas­ce la leg­gen­da”, ”Le­gen­da on syn­ty­nyt”. Osi­oon on tii­vis­tet­ty le­gen­daa­ri­sim­mat kil­pai­lut ja kil­pai­li­jat en­sim­mäi­sen ja toi­sen maa­il­man­so­dan vä­li­sel­tä ajal­ta.

No­peus-osi­on jäl­keen mu­se­o­kä­vi­jä as­tuu ”Voit­to­jen Temp­pe­liin” (”Tem­pio del­le vit­to­rie”), ti­laan joka on täy­tet­ty ku­va­ma­te­ri­aa­lil­la ja ää­nil­lä Al­fa Ro­me­on his­to­ri­an kym­me­nes­tä mer­kit­tä­vim­mäs­tä kil­pa-ajo­voi­tos­ta. Mu­se­o­kä­vi­jän mat­ka le­gen­do­jen kans­sa päät­tyy upe­aan Al­fa Ro­meo -hen­ki­seen: ”tun­ne­kup­la­näy­tök­seen”. Tun­ne­kup­lat tii­vis­tä­vät Al­fa Ro­me­on me­nes­tys­ta­ri­nan 360-as­teen 4-D –esi­tyk­seen kä­vi­jän is­tu­es­sa in­te­rak­tii­vi­ses­sa elo­ku­va­tuo­lis­sa.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU