Laurin ja Klement.
Tapahtui 125 vuotta sitten: Václav Laurin ja Václav Klement loivat Škoda Auton perustan
Nyt joulukuussa Škoda Autolle tulee täyteen 125 vuoden taival. Tšekkiläinen Škoda on siten yksi maailman vanhimmista yhä toimivista autonvalmistajista.
Kansainväliseksi kehittynyt menestystarina sai alkunsa heti joulun jälkeen 1895, kun Václav Laurin ja Václav Klement perustivat polkupyöriä korjaavan ja valmistavan yrityksensä Mladá Boleslavin kaupungissa. Varsin pian yritys alkoi tehdä myös moottoripyöriä ja autoja, jotka vuodesta 1925 alkaen ovat olleet Škoda-merkkisiä.
Tasan 125 vuotta sitten, heti joulun jälkeen 1895, mekaanikko Václav Laurin ja kirjakauppias Václav Klement loivat nykyisen Škoda Auton perustan. Yrityksen kummatkin perustajat olivat intohimoisia pyöräilijöitä. He halusivat valmistaa asiakkailleen parhaista materiaaleista polkupyöriä, joiden hinta ei ollut tavallisten ihmisten ulottumattomissa.
Pieneen pajaansa he palkkasivat kolme työntekijää tekemään jalka- tai käsivoimalla ajettavia pyöriä. Vuotta myöhemmin työntekijöitä oli jo 21, ja he valmistivat viittä erilaista Slavia-merkkistä polkupyörää.
Mallisto laajeni nopeasti käsittämään myös lasten ja naisten pyöriä, kahden ajettavia tandemeja, ketju- ja akselivetoisia kaksipyöräisiä sekä tavaroiden tai ihmisten kuljettamiseen tarkoitettuja kolmipyöriä.
Menestyneet kaksipyöräiset Yrityksen perustajat Laurin ja Klement ymmärsivät ihmisten vapaan liikkumisen halun ja jatkoivat tuotevalikoimansa kehittämistä: marraskuun 18. päivänä 1899 he esittelivät ensimmäiset kaksi L&K-moottoripyörää, mallit Slavia A ja B.
Pyörän käsittelyn helpottamiseksi ja vakauttamiseksi he sijoittivat moottorin runkoon alas. Tästä sijoituksesta muodostui kansainvälinen standardirakenne, ja sitä pidetään lahjakkaan Václav Laurinin suurimpana saavutuksena.
Yritys kasvoi ja kehittyi ripeästi Václav Klementin yrittäjähenkisyyden ja visioiden ansiosta. Hän onnistui hankkimaan suuria tilauksia sekä kotimaasta että teollistumisen kärkimaista kuten Saksasta ja Britanniasta.
Mladá Boleslavissa valmistettujen motorisoitujen kaksipyöräisten vahvat ominaisuudet näkyivät kisamenestyksenä. Legendaarinen maine sai alkunsa Pariisin-Berliinin kilvanajossa vuonna 1901, kun L&K:n ensiesiintymisessä Narcis Podsedníček ajoi 1196 kilometrin kisan voittoon suurella erolla toiseksi tulleeseen.
Moottoripyöräaikakauden kohokohta on L&K CCR - moottoripyörällä 25. kesäkuuta 1905 saavutettu maailmanmestaruus Dourdanissa, lähellä Pariisia.
Ensimmäiset autot ja nousu yhdeksi aikakauden johtavista automobiilivalmistajista
Vuoden 1905 lopulla Mladá Boleslavin tehdas esitteli ensimmäisen automobiilinsa Laurin & Klement Voiturette A. Tämä kevyt ja ketterä böömiläinen kulkuneuvo sai voimansa kaksisylinterisestä yksilitraisesta moottorista ja liikkui jopa 40 kilometrin tuntinopeudella.
Autonvalmistuksen aloituksesta ei kulunut edes täyttä vuotta, kun mallisto jo käsitti useita kaksi- ja nelisylinterisiä malleja.
L&K osoitti etevyytensä valmistamalla Euroopan ensimmäisen kahdeksansylinterisen automallin FF vuonna 1907.
Yrityksellä meni hyvin sekä kaupallisesti että kilvanajoissa. L&K-yrityksestä kehittyi Itävalta-Unkarin keisarikunnan suurin ajoneuvovalmistaja, jonka tuotteita vietiin kymmeniin maihin ja kaikkiin maanosiin jo ennen ensimmäistä maailmansotaa.
Legendaariset automallit Škodan seuraavan menestysaikakauden perustana
Kolme vuosikymmentä perustamisensa jälkeen Laurin & Klement sai vahvan strategisen kumppanin vuonna 1925: pilseniläisen konepaja- ja teollisuusyhtymän Škodan.
Skoda Felicia.
Kumpaakin osapuolta hyödyttänyt liitto loi perustan yrityksen menestystarinan jatkumiselle. Tuolloin tuotteisiin ilmestyi nopeutta ja edistyksellisyyttä kuvastava siipinuolilogo. Škoda kehitti Mladá Boleslavin tehdasta rakentamalla tehokkaan liukuhihnan.
Uuden sukupolven automallit olivat vallankumouksellisia: suuren suosion saavuttaneet automallit Popular, Rapid, Favorit ja Superb tekivät Škodasta kotimaansa johtavan autonvalmistajan vuonna 1936 – ja samasta asemasta on pidetty kiinni tähän päivään saakka.
Mladá Boleslavissa tehdyt autot osoittivat kestävyytensä ja luotettavuutensa 1930-luvun pitkissä ja vaativissa reittiajoissa eri puolilla Eurooppaa, Aasiaa, Amerikkaa ja Afrikkaa.
Toisen maailmansodan jälkeen autotehdas kansallistettiin, mutta Škoda jatkoi ylpeästi autojen tekemistä myös suunnitelmatalouden vaihtelevissa ja haasteellisissa olosuhteissa.
Tuotantokapasiteettia Kvasinyn ja Vrchlabín tehtailla lisättiin ja uusien automallien itsenäistä kehitystyötä jatkettiin. Ensimmäinen Octavia vuodelta 1959 ja kaunis avoautomalli Felicia todistavat tuon aikakauden insinööriosaamisesta.
Mladá Boleslavin tehtaan uuden osan käyttöönotto vuonna 1964 suurensi vuosituotantokapasiteettia huomattavasti. Samana vuonna esiteltiin takamoottorinen sedanmalli Škoda 1000 MB, joka oli yksi aikansa edistyksellisimmistä autoista yksilitraisten luokassa.
Legendaarinen ja sporttinen Škoda 110 R Coupé vuodelta 1970 lukeutuu myös tuon ajan suuriin saavutuksiin. Sen pohjalta syntynyt Škoda 130 RS nousi vuoden 1975 jälkeen saavutetuilla kilparata- ja rallimenestyksillä kuuluisuuteen ja sai lempinimen "Itä-Euroopan Porsche".
Uusi alku Volkswagen-konsernin osana
Škoda aloitti suurten poliittisten muutosten vuoden 1989 merkittävällä kilpailuvaltilla: vuonna 1987 ensiesitellyllä Škoda Favorit -mallilla. Tämän hatchback-mallin muotoilussa näkyi italialainen design ja rakenteissa nykyaika. Favorit oli etumoottorinen ja etuvetoinen.
Moderni Favorit oli yksi ratkaisevista syistä siihen, miksi Euroopan suurin autonvalmistaja Volkswagen hankki Škoda Auton omistukseensa.
Huhtikuun 16. päivänä 1991 Škodasta tuli Volkswagen-konsernin neljäs automerkki. Kuten vuonna 1925, uuden strategisen kumppanin sitoutuminen mahdollisti Škodan dynaamisen kehityksen jatkumisen. Yhteistyö kansainvälisesti toimivan saksalaisen konsernin kanssa on johtanut laadun parantumiseen ja Škoda-automalliston laajentumiseen suuremmilla automalleilla ja nyttemmin myös kiinnostavaan katumaasturisegmenttiin.
Ladattava hybridimalli Superb iV ja täyssähköauto Citigo e iV veivät vuonna 2019 Škodan autojen sähköistymisen aikaan, jossa seuraava virstanpylväs oli nyt vuonna 2020 esitelty Škodan ensimmäinen Volkswagen-konsernin täyssähköautojen MEB-perustekniikkaan pohjautuva automalli Enyaq iV.
Tällä hetkellä Enyaq iV on Škodan kymmenes automallisarja. Tšekin tasavallassa sijaitsevien tehtaiden ohella Škoda Auto valmistaa autoja Kiinassa, Venäjällä, Intiassa, Slovakiassa ja Ukrainassa paikallisille markkinoille. Kaikkiaan Škoda-automalleja myydään yli 100 maassa.
Volkswagen-konsernissa Škoda vastaa konsernin toiminnoista Venäjällä, Intiassa ja Pohjois-Afrikassa. Škoda 2025 -strategiaohjelmaansa toteuttava Škoda Auto kehittyy perinteisestä autonvalmistajasta parhaiden liikkuvuusratkaisujen Simply Clever -autonvalmistajaksi. Näin Škoda jatkaa perustajiensa Laurinin ja Klementin 125 vuotta sitten viitoittamalla tiellä.
Škoda-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Rotelin minivahvistin/dac
Aequo Audion nanokaiuttimet
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi