Tästä Volvo-urheiluautosta useimmat eivät ole koskaan kuulleet
Kaksipaikkainen roadster nimeltä Volvo Sport julkistettiin 2. kesäkuuta 1954. Kyseessä oli Volvo ensimmäinen urheiluauto, joka nyt täyttää 60 vuotta.
Volvo P1800 ei siis todellakaan ole merkin ensimmäinen urheiluauto, vaikka niin voisi äkkiseltään kuvitella.
Omamassaltaan kevyttä ja tekniikaltaan luotettavaa mallia ei kuitenkaan valmistettu kuin 67 kappaletta, joidenkin tietojen mukaan 68.
Jäähdytinsäleikkö oli muodoltaan 1950-luvun henkisesti turbiinimainen ja kookas.
Volvo Sportin akseliväli oli 20 cm lyhyempi verrattuna Volvo PV 444 -henkilöautoon, jonka tekniikkaa urheiluautossa sovellettiin.
Konepellin alla oli 1,4-litrainen PV 444:n nelisylinterisen moottorin viritetty versio, varustettuna kahdella kaasuttimella. Tehoa saatiin 70 hevosvoimaa.
Huippunopeutta Volvo Sportille luvattiin 155 km/h.
Volvo Sport oli välitön seuraus Volvon perustajan ja pääjohtajan, Asser Gabrielssonin useista tutkimusmatkoista Yhdysvaltoihin 1950-luvun alussa.
Gabrielsson halusi ennen urheilumallin lanseerausta oppia mahdollisimman paljon Atlantin takaisista markkinoista, jolloin hän tapasi lukuisia autoalan vaikuttajia.
Eräs amerikkalaisyhtiö, jonka edustajien kanssa hän asioi, oli Kalifornian Montecitossa toiminut Glasspar.
Glasspar oli valmistanut vuodesta 1951 veneiden kölejä sekä urheiluautokoreja uudesta materiaalista, lujitemuovista – tai kuten siihen aikaan sanottiin, lasikuidusta.
Lujitemuovinn valmistusprosessi kiinnosti Gabrielssonia suuresti, ja sen vuoksi hän halusi tietää, miten materiaali toimisi Ruotsin olosuhteissa.
Samalla hän totesi Yhdysvalloissa olevan laajaa kiinnostusta pieniin, eurooppalaisiin urheiluautoihin. Niinpä hän teki päätöksen: Volvon piti rakentaa oma urheiluauto.
Glasspar sai vuonna 1953 tehtäväkseen suunnitella Volvolle urheiluautokorin, valmistaa korimuotit sekä rakentaa ensimmäisen prototyypin.
Yhtiön tehtävänä oli myös kouluttaa Volvon henkilökuntaa suunnittelemaan ja valmistamaan lujitemuovikoreja.
Kotiin Göteborgiin palattuaan Volvon insinöörit saivat tehtäväkseen kehittää sopivan rungon, jolle lujitemuovikori voitaisiin asentaa.
Projekti eteni hyvin nopealla aikataululla. Vuoden 1954 alkuun menessä Glasspar toimitti Volvolle ensimmäisen ajokelpoisen prototyypin, joka kuitenkin oli vielä kaukana täysin valmiista tuotteesta.
Yksilöstä puuttuivat esimerkiksi kangaskatto ja alas laskettavat sivulasit. Prototyyppejä kritisoitiinkin ankarasti tehtaan sisäisissä testeissä.
Alusta oli liian heikkorakenteinen, lujitemuoviin tuli murtumia, eivätkä ovien sovitukset olleet läheskään sitä, mitä piti.
Kaiken kukkuraksi kolmiportainen manuaalivaihteisto oli kaukana urheilullisesta.
Torslandan lentokentällä järjestettyyn esittelytilaisuuteen mennessä saatiin valmiiksi kaksi muuta prototyyppiä. Näin Volvolla saatettiin näyttää merkin olevan tosissaan urheiluautoprojektissaan.
Paikalla olleille kerrottiin, että Volvo Sport tulisi markkinoille vuonna 1955, ja että aluksi valmistettaisiin kolmensadan kappaleen erä vientiin..
Välittömästi esittelyn jälkeen Volvo järjesti kolmen Sportin voimin esittelykiertueen ruotsalaisilla piirimyyjillä.'
Ensimmäiset Volvo Sportit toimitettiin asiakkaille keväällä 1956. Autot vietiin Etelä-Afrikkaan, Brasiliaan, Marokkoon ja Yhdysvaltoihin.
Sporteja toimitettiin myös ruotsalaisille asiakkaille – vaikka alun pitäen Volvo Sport tarkoitettiin yksinomaan vientimalliksi.
Siinä vaiheessa autoa oli suunniteltu uudelleen monin kohdin. Siihen saatiin kangaskatto ja alas veivattavat sivulasit.
Sitä vastoin vaihteisto oli edelleen vain kolmivaihteinen.
Sportin valmistus ja myynti sujuivat verkkaisesti. Ensimmäisenä vuonna valmistui vain 44 autoa.
Vuonna 1957 tehtiin 23 lisää, mutta heti uuden toimitusjohtajan, Gunnar Engellaun otettua yksilön ajoon viikonlopuksi, hän päätti, että tuotanto piti lopettaa välittömästi.
Malli ei vastannut Volvon laatuvaatimuksia ja lisäksi tehdas menetti rahaa jokaisen valmistetun yksilön myötä.
Kaikkiaan autoja valmistui 67, joskin myöhemmin huomattiin kahdell autolle annetun ilmeisesti vahingossa sama alustanumero 20.
Näin ollen Volvo Sporteja valmistui yhteensä 68 kappaletta.
Yllättävää sinänsä, useat yksilöistä ovat edelleen olemassa, sillä viidenkymmenen Volvo Sportin olinpaikka tiedetään.
Huolimatta tämän Volvo P1900:n epäonnistumisesta (malli tunnettiin tehtaan sisäisesti sillä nimellä, eikä Sportina) Volvolla hyödynnettiin projektiin liittynyttä hyödyllistä tietoa.
Pian Volvo Sportin hyllytyksen jälkeen Gunnar Engellau näytti vihreää valoa uudelle, teräskorisele urheiluautolle.
Neljä vuotta myöhemmin Volvo P1800 oli valmis, ja mallista tuli menestys.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
T+A:n transmissiolinjakaiutin
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Velodyneltä mini-subbari
OePhi Tanskasta
Thalian transformaatio
Strattonin pienempi
QLN:n uusi referenssi
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN