Renaultin edistyksellinen hybridijärjestelmä on yhtä aikaa rinnakkais- ja sarjahybridi, minkä lisäksi voidaan liikkua pelkästään sähköllä. Ajajan ei tarvitse pohtia asiaa, vaan kaikki tapahtuu täysin automaattisesti.
Renault
Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin
Renault Arkana on vuodelle 2023 uusien varustetasojen ansiosta entistä ylellisempi. Jatkossa keulalla on aina erittäin taloudellinen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä sekä automaattivaihteisto.
Renault Arkana kilpailee tänä vuonna Renault Capturin kanssa eniten rekisteröidyn Renaultin asemasta.
Tähän saakka Renault Arkana on ollut myynnissä sekä kevythybridinä että täyshybridinä. Myynnin arvioitiin jo ennakkoon painottuvan voimakkaasti jälkimmäiseen.
Ennuste osui oikeaan, sillä lähes kaikki ostajat ovat valinneet Renault Arkanansa keulalle E-Tech 145 full hybrid -voimalinjan.
Miellyttävästi ja taloudellisesti
Jatkossa Renault Arkanassa on aina E-Tech full hybrid, jossa on 69 kilowattia kehittävä 1,6-litrainen bensiinimoottori, 36 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja lisäksi 15 kilowattia kehittävä käynnistysgeneraattori.
Voimalinjan kokonaisteho on 105 kilowattia (143 hv) ja siinä on paljon Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa.
Korin linjoihin ei ole syynä vain kauneus, vaan niillä ilmanvastus on saatu jopa neljänneksen pienemmäksi kuin tavallisissa katumaastureissa.
Renault
Renaultin edistyksellinen hybridijärjestelmä on yhtä aikaa rinnakkais- ja sarjahybridi, minkä lisäksi voidaan liikkua pelkästään sähköllä. Ajajan ei tarvitse pohtia asiaa, vaan kaikki tapahtuu täysin automaattisesti.
Liikkeelle Renault Arkana E-Tech hybridillä lähdetään aina pehmeästi ja äänettömästi sähköllä, minkä jälkeen älykäs automaattisesti toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita energiaa säästäen.
Renault Arkana E-Tech full hybridin yhdistetty kulutus on 4,7 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 107 g/km (WLTP).
Yllättävän tilava
Renault Arkanassa on coupémainen kori. Vaikka malli on ollut markkinoilla jo vähän yli vuoden, se ei ole vieläkään saanut suoranaisia kilpailijoita. Korin linjoihin ei ole syynä vain kauneus, vaan niillä ilmanvastus on saatu jopa neljänneksen pienemmäksi kuin tavallisissa katumaastureissa.
Silmiä hivelevät muodot ja viistosti perää kohti laskeva kattolinja eivät kuitenkaan tarkoita, että Renault Arkanassa olisi tingitty tiloista. Akseliväli on melkoinen 2,72 metriä, mikä jo sinällään kertoo suurista sisä- ja tavaratiloista. Kun korilla on mittaa 4,57 metriä, se on osaltaan auttanut suunnittelemaan matkustajille mukavat oltavat.
Tavaratilaa on 480 litraa. Tila on suurempi kuin hybridikilpailijoissa, ja kun epäsymmetrisesti jaetun takapenkin selkänoja kaadetaan eteen, tila kasvaa yli 1,2 kuutiometrin kokoiseksi. Monikäyttöisyyttä parantaa vielä tavaratilan välipohja, tilan muotoilu ja monet järkevät yksityiskohdat.
Turvallisuus on ollut aina yksi Renaultin vahvuuksia. Renault Arkana jatkoi merkin hienoa sarjaa saatuaan vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä parhaan viiden tähden arvosanan.
Vankan perusrakenteen lisäksi tulokseen auttoi vakiovarusteisiin kuuluva monipuolinen kuljettajaa avustavien järjestelmien paketti.
Uudet varustetasot
Vuosimallin 2023 myötä Renault Arkanassa siirrytään yhtenäisiin varustetasoihin muiden mallisarjojen kanssa. Aiemmin jo Zen-varustetaso oli varsin kattava.
Se on jäänyt pois, ja nyt perustasona on paljon täydellisemmän Intensin korvaava Techno, missä on vielä entistäkin enemmän varusteita vakiona.
Mukavuutta lisäävät sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä, minkä ohella älylaitteiden käyttöä helpottavat langaton latausalusta sekä langaton Apple CarPlay -peilaus (toiminto tullee myöhemmin kattamaan myös Android Auton).
Renault
Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa Multi-Sense, jonka avulla ajaja voi valita mieleisen ajotilan tai vaikka säätää tunnelmavalaistusta.
Varusteluettelossa ovat myös kookas, muunneltava 10-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä 9,3-tuumainen Easy Link -multimediajärjestelmän kosketusnäyttö, josta löytyvät niin navigointi kuin peruutuskamera.
Mukavuutta lisäävät sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä, minkä ohella älylaitteiden käyttöä helpottavat langaton latausalusta sekä langaton Apple CarPlay -peilaus (toiminto tullee myöhemmin kattamaan myös Android Auton).
Ulkonäköä kohentavat 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut takalasit.
Mallisarjan huipulla uusi Renault Arkana E-Tech engineered korvaa aiemman Renault Arkana R.S. Linen. Sen vakiovärinä on tyylikäs metallinhohtovalkoinen, minkä lisäksi Renault Arkanan saa ainoastaan E-Tech engineered -varustein Valencian oranssin värisenä.
Uutta ovat kiiltävän musta etusäleikkö ja satiininkultaiset tehostukset etuhelmassa, kylkilistoissa ja takapuskurin ulostulossa (ei punaisen ja oranssin korin värin kanssa).
Ohjaamossa Renault Arkana E-Tech engineeredissä on istuimissa upea verhoilu, joka on nahan, synteettisen nahan ja synteettisen nappanahan yhdistelmä kultaisin tikkauksin.
Ohjaamossa on kullan värisiä tehosteita kojelaudassa, ovissa, mukitelineissä, ohjauspyörässä ja keskikonsolin verkossa. Ohjaamoon tuo uutta tunnelmaa myös sähköinen e-shifter -vaihteenvalitsin, sekä musta kattoverhoilu.
Varustelista jatkuu E-Tech engineeredissä entisestään etäisyysvaroittimella ja pysähdyksiin asti toimivalla mukautuvalla vakionopeussäätimellä.
Uudistunut Renault Arkana E-Tech 145 full hybrid maksaa Techno-varustein 37 390 euroa ja E-Tech Engineered -varustein 39 390 euroa.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Budjettilevysoitin Espanjasta
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Näyttävä jalustakaiutin Ranskan Alpeilta
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Hyviä viboja edullisesti
Sveitsin Magico
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
Volkswagen ID. Polo matkalla sarjatuotantoon
Tuleva smart #2 on täyssähköinen ja minikokoinen kaupunkiauto – vain kaksi penkkiä
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI