Renaultin edistyksellinen hybridijärjestelmä on yhtä aikaa rinnakkais- ja sarjahybridi, minkä lisäksi voidaan liikkua pelkästään sähköllä. Ajajan ei tarvitse pohtia asiaa, vaan kaikki tapahtuu täysin automaattisesti.

Renaultin edistyksellinen hybridijärjestelmä on yhtä aikaa rinnakkais- ja sarjahybridi, minkä lisäksi voidaan liikkua pelkästään sähköllä. Ajajan ei tarvitse pohtia asiaa, vaan kaikki tapahtuu täysin automaattisesti.

Renault

Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin

Renault Arkana on vuodelle 2023 uusien varustetasojen ansiosta entistä ylellisempi. Jatkossa keulalla on aina erittäin taloudellinen bensii­ni­moot­torin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä sekä automaat­ti­vaih­teisto.

Auto Bild.Uutiset

Re­nault Ar­ka­na kil­pai­lee tänä vuon­na Re­nault Cap­tu­rin kans­sa eni­ten re­kis­te­röi­dyn Re­naul­tin ase­mas­ta.

Tä­hän saak­ka Re­nault Ar­ka­na on ol­lut myyn­nis­sä sekä ke­vyt­hyb­ri­di­nä et­tä täys­hyb­ri­di­nä. Myyn­nin ar­vi­oi­tiin jo en­nak­koon pai­not­tu­van voi­mak­kaas­ti jäl­kim­mäi­seen.

En­nus­te osui oi­ke­aan, sil­lä lä­hes kaik­ki os­ta­jat ovat va­lin­neet Re­nault Ar­ka­nan­sa keu­lal­le E-Tech 145 full hyb­rid -voi­ma­lin­jan.

Miel­lyt­tä­väs­ti ja ta­lou­del­li­ses­ti

Jat­kos­sa Re­nault Ar­ka­nas­sa on ai­na E-Tech full hyb­rid, jos­sa on 69 ki­lo­wat­tia ke­hit­tä­vä 1,6-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri, 36 ki­lo­wa­tin te­hoi­nen säh­kö­moot­to­ri ja li­säk­si 15 ki­lo­wat­tia ke­hit­tä­vä käyn­nis­tys­ge­ne­raat­to­ri.

Voi­ma­lin­jan ko­ko­nais­te­ho on 105 ki­lo­wat­tia (143 hv) ja sii­nä on pal­jon For­mu­la 1 -moot­to­reis­sa ke­hi­tet­tyä tek­no­lo­gi­aa.

Korin linjoihin ei ole syynä vain kauneus, vaan niillä ilmanvastus on saatu jopa neljänneksen pienemmäksi kuin tavallisissa katumaastureissa.

Korin linjoihin ei ole syynä vain kauneus, vaan niillä ilmanvastus on saatu jopa neljänneksen pienemmäksi kuin tavallisissa katumaastureissa.

Renault

Re­naul­tin edis­tyk­sel­li­nen hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä on yh­tä ai­kaa rin­nak­kais- ja sar­ja­hyb­ri­di, min­kä li­säk­si voi­daan liik­kua pel­käs­tään säh­köl­lä. Aja­jan ei tar­vit­se poh­tia asi­aa, vaan kaik­ki ta­pah­tuu täy­sin au­to­maat­ti­ses­ti.

Liik­keel­le Re­nault Ar­ka­na E-Tech hyb­ri­dil­lä läh­de­tään ai­na peh­me­äs­ti ja ää­net­tö­mäs­ti säh­köl­lä, min­kä jäl­keen äly­käs au­to­maat­ti­ses­ti toi­mi­va mo­ni­ti­la­vaih­teis­to käyt­tää moot­to­rei­ta ener­gi­aa sääs­tä­en.

Re­nault Ar­ka­na E-Tech full hyb­ri­din yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on 4,7 l/100 km ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö 107 g/km (WLTP).

Yl­lät­tä­vän ti­la­va

Re­nault Ar­ka­nas­sa on coupé­mai­nen kori. Vaik­ka mal­li on ol­lut mark­ki­noil­la jo vä­hän yli vuo­den, se ei ole vie­lä­kään saa­nut suo­ra­nai­sia kil­pai­li­joi­ta. Ko­rin lin­joi­hin ei ole syy­nä vain kau­neus, vaan niil­lä il­man­vas­tus on saa­tu jopa nel­jän­nek­sen pie­nem­mäk­si kuin ta­val­li­sis­sa ka­tu­maas­tu­reis­sa.

Sil­miä hi­ve­le­vät muo­dot ja viis­tos­ti pe­rää koh­ti las­ke­va kat­to­lin­ja ei­vät kui­ten­kaan tar­koi­ta, et­tä Re­nault Ar­ka­nas­sa oli­si tin­git­ty ti­lois­ta. Ak­se­li­vä­li on mel­koi­nen 2,72 met­riä, mikä jo si­näl­lään ker­too suu­ris­ta sisä- ja ta­va­ra­ti­lois­ta. Kun ko­ril­la on mit­taa 4,57 met­riä, se on osal­taan aut­ta­nut suun­nit­te­le­maan mat­kus­ta­jil­le mu­ka­vat ol­ta­vat.

Ta­va­ra­ti­laa on 480 lit­raa. Tila on suu­rem­pi kuin hyb­ri­di­kil­pai­li­jois­sa, ja kun epä­sym­met­ri­ses­ti ja­e­tun ta­ka­pen­kin sel­kä­no­ja kaa­de­taan eteen, tila kas­vaa yli 1,2 kuu­ti­o­met­rin ko­koi­sek­si. Mo­ni­käyt­töi­syyt­tä pa­ran­taa vie­lä ta­va­ra­ti­lan vä­li­poh­ja, ti­lan muo­toi­lu ja mo­net jär­ke­vät yk­si­tyis­koh­dat.

Tur­val­li­suus on ol­lut ai­na yk­si Re­naul­tin vah­vuuk­sia. Re­nault Ar­ka­na jat­koi mer­kin hie­noa sar­jaa saa­tu­aan vuo­den 2021 vaa­ti­mus­ten mu­kaan teh­dys­sä tur­val­li­suus­tes­tis­sä par­haan vii­den täh­den ar­vo­sa­nan.

Van­kan pe­rus­ra­ken­teen li­säk­si tu­lok­seen aut­toi va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­lu­va mo­ni­puo­li­nen kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien pa­ket­ti.

Uu­det va­rus­te­ta­sot

Vuo­si­mal­lin 2023 myö­tä Re­nault Ar­ka­nas­sa siir­ry­tään yh­te­näi­siin va­rus­te­ta­soi­hin mui­den mal­li­sar­jo­jen kans­sa. Ai­em­min jo Zen-va­rus­te­ta­so oli var­sin kat­ta­va.

Se on jää­nyt pois, ja nyt pe­rus­ta­so­na on pal­jon täy­del­li­sem­män In­ten­sin kor­vaa­va Tech­no, mis­sä on vie­lä en­tis­tä­kin enem­män va­rus­tei­ta va­ki­o­na.

Mukavuutta lisäävät sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä, minkä ohella älylaitteiden käyttöä helpottavat langaton latausalusta sekä langaton Apple CarPlay -peilaus (toiminto tullee myöhemmin kattamaan myös Android Auton).

Mukavuutta lisäävät sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä, minkä ohella älylaitteiden käyttöä helpottavat langaton latausalusta sekä langaton Apple CarPlay -peilaus (toiminto tullee myöhemmin kattamaan myös Android Auton).

Renault

Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu muun mu­as­sa Mul­ti-Sen­se, jon­ka avul­la aja­ja voi va­li­ta mie­lei­sen ajo­ti­lan tai vaik­ka sää­tää tun­nel­ma­va­lais­tus­ta.

Va­rus­te­lu­et­te­los­sa ovat myös koo­kas, muun­nel­ta­va 10-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to sekä 9,3-tuu­mai­nen Ea­sy Link -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män kos­ke­tus­näyt­tö, jos­ta löy­ty­vät niin na­vi­goin­ti kuin pe­ruu­tus­ka­me­ra.

Mu­ka­vuut­ta li­sää­vät säh­kö­sää­töi­set etuis­tui­met ja läm­mi­tet­tä­vä oh­jaus­pyö­rä, min­kä ohel­la äly­lait­tei­den käyt­töä hel­pot­ta­vat lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta sekä lan­ga­ton Ap­p­le CarP­lay -pei­laus (toi­min­to tul­lee myö­hem­min kat­ta­maan myös And­roid Au­ton).

Ul­ko­nä­köä ko­hen­ta­vat 18-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet ja tum­men­ne­tut ta­ka­la­sit.

Mal­li­sar­jan hui­pul­la uu­si Re­nault Ar­ka­na E-Tech en­gi­nee­red kor­vaa ai­em­man Re­nault Ar­ka­na R.S. Li­nen. Sen va­ki­o­vä­ri­nä on tyy­li­käs me­tal­lin­hoh­to­val­koi­nen, min­kä li­säk­si Re­nault Ar­ka­nan saa ai­no­as­taan E-Tech en­gi­nee­red -va­rus­tein Va­len­ci­an orans­sin vä­ri­se­nä.

Uut­ta ovat kiil­tä­vän mus­ta etu­sä­leik­kö ja sa­tii­nin­kul­tai­set te­hos­tuk­set etu­hel­mas­sa, kyl­ki­lis­tois­sa ja ta­ka­pus­ku­rin ulos­tu­los­sa (ei pu­nai­sen ja orans­sin ko­rin vä­rin kans­sa).

Oh­jaa­mos­sa Re­nault Ar­ka­na E-Tech en­gi­nee­re­dis­sä on is­tui­mis­sa upea ver­hoi­lu, joka on na­han, syn­teet­ti­sen na­han ja syn­teet­ti­sen nap­pa­na­han yh­dis­tel­mä kul­tai­sin tik­kauk­sin.

Oh­jaa­mos­sa on kul­lan vä­ri­siä te­hos­tei­ta ko­je­lau­das­sa, ovis­sa, mu­ki­te­li­neis­sä, oh­jaus­pyö­räs­sä ja kes­ki­kon­so­lin ver­kos­sa. Oh­jaa­moon tuo uut­ta tun­nel­maa myös säh­köi­nen e-shif­ter -vaih­teen­va­lit­sin, sekä mus­ta kat­to­ver­hoi­lu.

Va­rus­te­lis­ta jat­kuu E-Tech en­gi­nee­re­dis­sä en­ti­ses­tään etäi­syys­va­roit­ti­mel­la ja py­säh­dyk­siin as­ti toi­mi­val­la mu­kau­tu­val­la va­ki­o­no­peus­sää­ti­mel­lä.

Uu­dis­tu­nut Re­nault Ar­ka­na E-Tech 145 full hyb­rid mak­saa Tech­no-va­rus­tein 37 390 eu­roa ja E-Tech En­gi­nee­red -va­rus­tein 39 390 eu­roa.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN