Renaultin edistyksellinen hybridijärjestelmä on yhtä aikaa rinnakkais- ja sarjahybridi, minkä lisäksi voidaan liikkua pelkästään sähköllä. Ajajan ei tarvitse pohtia asiaa, vaan kaikki tapahtuu täysin automaattisesti.
Renault
Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin
Renault Arkana on vuodelle 2023 uusien varustetasojen ansiosta entistä ylellisempi. Jatkossa keulalla on aina erittäin taloudellinen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä sekä automaattivaihteisto.
Renault Arkana kilpailee tänä vuonna Renault Capturin kanssa eniten rekisteröidyn Renaultin asemasta.
Tähän saakka Renault Arkana on ollut myynnissä sekä kevythybridinä että täyshybridinä. Myynnin arvioitiin jo ennakkoon painottuvan voimakkaasti jälkimmäiseen.
Ennuste osui oikeaan, sillä lähes kaikki ostajat ovat valinneet Renault Arkanansa keulalle E-Tech 145 full hybrid -voimalinjan.
Miellyttävästi ja taloudellisesti
Jatkossa Renault Arkanassa on aina E-Tech full hybrid, jossa on 69 kilowattia kehittävä 1,6-litrainen bensiinimoottori, 36 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja lisäksi 15 kilowattia kehittävä käynnistysgeneraattori.
Voimalinjan kokonaisteho on 105 kilowattia (143 hv) ja siinä on paljon Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa.
Korin linjoihin ei ole syynä vain kauneus, vaan niillä ilmanvastus on saatu jopa neljänneksen pienemmäksi kuin tavallisissa katumaastureissa.
Renault
Renaultin edistyksellinen hybridijärjestelmä on yhtä aikaa rinnakkais- ja sarjahybridi, minkä lisäksi voidaan liikkua pelkästään sähköllä. Ajajan ei tarvitse pohtia asiaa, vaan kaikki tapahtuu täysin automaattisesti.
Liikkeelle Renault Arkana E-Tech hybridillä lähdetään aina pehmeästi ja äänettömästi sähköllä, minkä jälkeen älykäs automaattisesti toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita energiaa säästäen.
Renault Arkana E-Tech full hybridin yhdistetty kulutus on 4,7 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 107 g/km (WLTP).
Yllättävän tilava
Renault Arkanassa on coupémainen kori. Vaikka malli on ollut markkinoilla jo vähän yli vuoden, se ei ole vieläkään saanut suoranaisia kilpailijoita. Korin linjoihin ei ole syynä vain kauneus, vaan niillä ilmanvastus on saatu jopa neljänneksen pienemmäksi kuin tavallisissa katumaastureissa.
Silmiä hivelevät muodot ja viistosti perää kohti laskeva kattolinja eivät kuitenkaan tarkoita, että Renault Arkanassa olisi tingitty tiloista. Akseliväli on melkoinen 2,72 metriä, mikä jo sinällään kertoo suurista sisä- ja tavaratiloista. Kun korilla on mittaa 4,57 metriä, se on osaltaan auttanut suunnittelemaan matkustajille mukavat oltavat.
Tavaratilaa on 480 litraa. Tila on suurempi kuin hybridikilpailijoissa, ja kun epäsymmetrisesti jaetun takapenkin selkänoja kaadetaan eteen, tila kasvaa yli 1,2 kuutiometrin kokoiseksi. Monikäyttöisyyttä parantaa vielä tavaratilan välipohja, tilan muotoilu ja monet järkevät yksityiskohdat.
Turvallisuus on ollut aina yksi Renaultin vahvuuksia. Renault Arkana jatkoi merkin hienoa sarjaa saatuaan vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä parhaan viiden tähden arvosanan.
Vankan perusrakenteen lisäksi tulokseen auttoi vakiovarusteisiin kuuluva monipuolinen kuljettajaa avustavien järjestelmien paketti.
Uudet varustetasot
Vuosimallin 2023 myötä Renault Arkanassa siirrytään yhtenäisiin varustetasoihin muiden mallisarjojen kanssa. Aiemmin jo Zen-varustetaso oli varsin kattava.
Se on jäänyt pois, ja nyt perustasona on paljon täydellisemmän Intensin korvaava Techno, missä on vielä entistäkin enemmän varusteita vakiona.
Mukavuutta lisäävät sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä, minkä ohella älylaitteiden käyttöä helpottavat langaton latausalusta sekä langaton Apple CarPlay -peilaus (toiminto tullee myöhemmin kattamaan myös Android Auton).
Renault
Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa Multi-Sense, jonka avulla ajaja voi valita mieleisen ajotilan tai vaikka säätää tunnelmavalaistusta.
Varusteluettelossa ovat myös kookas, muunneltava 10-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä 9,3-tuumainen Easy Link -multimediajärjestelmän kosketusnäyttö, josta löytyvät niin navigointi kuin peruutuskamera.
Mukavuutta lisäävät sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä, minkä ohella älylaitteiden käyttöä helpottavat langaton latausalusta sekä langaton Apple CarPlay -peilaus (toiminto tullee myöhemmin kattamaan myös Android Auton).
Ulkonäköä kohentavat 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut takalasit.
Mallisarjan huipulla uusi Renault Arkana E-Tech engineered korvaa aiemman Renault Arkana R.S. Linen. Sen vakiovärinä on tyylikäs metallinhohtovalkoinen, minkä lisäksi Renault Arkanan saa ainoastaan E-Tech engineered -varustein Valencian oranssin värisenä.
Uutta ovat kiiltävän musta etusäleikkö ja satiininkultaiset tehostukset etuhelmassa, kylkilistoissa ja takapuskurin ulostulossa (ei punaisen ja oranssin korin värin kanssa).
Ohjaamossa Renault Arkana E-Tech engineeredissä on istuimissa upea verhoilu, joka on nahan, synteettisen nahan ja synteettisen nappanahan yhdistelmä kultaisin tikkauksin.
Ohjaamossa on kullan värisiä tehosteita kojelaudassa, ovissa, mukitelineissä, ohjauspyörässä ja keskikonsolin verkossa. Ohjaamoon tuo uutta tunnelmaa myös sähköinen e-shifter -vaihteenvalitsin, sekä musta kattoverhoilu.
Varustelista jatkuu E-Tech engineeredissä entisestään etäisyysvaroittimella ja pysähdyksiin asti toimivalla mukautuvalla vakionopeussäätimellä.
Uudistunut Renault Arkana E-Tech 145 full hybrid maksaa Techno-varustein 37 390 euroa ja E-Tech Engineered -varustein 39 390 euroa.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Hyundai
Hyundai
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Lintukoto löytyi läheltä Helsingin keskustaa
Uusi fyysinen digilevy
Lisää akryyliä
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL