Renaultin edistyksellinen hybridijärjestelmä on yhtä aikaa rinnakkais- ja sarjahybridi, minkä lisäksi voidaan liikkua pelkästään sähköllä. Ajajan ei tarvitse pohtia asiaa, vaan kaikki tapahtuu täysin automaattisesti.
Renault
Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin
Renault Arkana on vuodelle 2023 uusien varustetasojen ansiosta entistä ylellisempi. Jatkossa keulalla on aina erittäin taloudellinen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä sekä automaattivaihteisto.
Renault Arkana kilpailee tänä vuonna Renault Capturin kanssa eniten rekisteröidyn Renaultin asemasta.
Tähän saakka Renault Arkana on ollut myynnissä sekä kevythybridinä että täyshybridinä. Myynnin arvioitiin jo ennakkoon painottuvan voimakkaasti jälkimmäiseen.
Ennuste osui oikeaan, sillä lähes kaikki ostajat ovat valinneet Renault Arkanansa keulalle E-Tech 145 full hybrid -voimalinjan.
Miellyttävästi ja taloudellisesti
Jatkossa Renault Arkanassa on aina E-Tech full hybrid, jossa on 69 kilowattia kehittävä 1,6-litrainen bensiinimoottori, 36 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja lisäksi 15 kilowattia kehittävä käynnistysgeneraattori.
Voimalinjan kokonaisteho on 105 kilowattia (143 hv) ja siinä on paljon Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa.
Korin linjoihin ei ole syynä vain kauneus, vaan niillä ilmanvastus on saatu jopa neljänneksen pienemmäksi kuin tavallisissa katumaastureissa.
Renault
Renaultin edistyksellinen hybridijärjestelmä on yhtä aikaa rinnakkais- ja sarjahybridi, minkä lisäksi voidaan liikkua pelkästään sähköllä. Ajajan ei tarvitse pohtia asiaa, vaan kaikki tapahtuu täysin automaattisesti.
Liikkeelle Renault Arkana E-Tech hybridillä lähdetään aina pehmeästi ja äänettömästi sähköllä, minkä jälkeen älykäs automaattisesti toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita energiaa säästäen.
Renault Arkana E-Tech full hybridin yhdistetty kulutus on 4,7 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 107 g/km (WLTP).
Yllättävän tilava
Renault Arkanassa on coupémainen kori. Vaikka malli on ollut markkinoilla jo vähän yli vuoden, se ei ole vieläkään saanut suoranaisia kilpailijoita. Korin linjoihin ei ole syynä vain kauneus, vaan niillä ilmanvastus on saatu jopa neljänneksen pienemmäksi kuin tavallisissa katumaastureissa.
Silmiä hivelevät muodot ja viistosti perää kohti laskeva kattolinja eivät kuitenkaan tarkoita, että Renault Arkanassa olisi tingitty tiloista. Akseliväli on melkoinen 2,72 metriä, mikä jo sinällään kertoo suurista sisä- ja tavaratiloista. Kun korilla on mittaa 4,57 metriä, se on osaltaan auttanut suunnittelemaan matkustajille mukavat oltavat.
Tavaratilaa on 480 litraa. Tila on suurempi kuin hybridikilpailijoissa, ja kun epäsymmetrisesti jaetun takapenkin selkänoja kaadetaan eteen, tila kasvaa yli 1,2 kuutiometrin kokoiseksi. Monikäyttöisyyttä parantaa vielä tavaratilan välipohja, tilan muotoilu ja monet järkevät yksityiskohdat.
Turvallisuus on ollut aina yksi Renaultin vahvuuksia. Renault Arkana jatkoi merkin hienoa sarjaa saatuaan vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä parhaan viiden tähden arvosanan.
Vankan perusrakenteen lisäksi tulokseen auttoi vakiovarusteisiin kuuluva monipuolinen kuljettajaa avustavien järjestelmien paketti.
Uudet varustetasot
Vuosimallin 2023 myötä Renault Arkanassa siirrytään yhtenäisiin varustetasoihin muiden mallisarjojen kanssa. Aiemmin jo Zen-varustetaso oli varsin kattava.
Se on jäänyt pois, ja nyt perustasona on paljon täydellisemmän Intensin korvaava Techno, missä on vielä entistäkin enemmän varusteita vakiona.
Mukavuutta lisäävät sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä, minkä ohella älylaitteiden käyttöä helpottavat langaton latausalusta sekä langaton Apple CarPlay -peilaus (toiminto tullee myöhemmin kattamaan myös Android Auton).
Renault
Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa Multi-Sense, jonka avulla ajaja voi valita mieleisen ajotilan tai vaikka säätää tunnelmavalaistusta.
Varusteluettelossa ovat myös kookas, muunneltava 10-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä 9,3-tuumainen Easy Link -multimediajärjestelmän kosketusnäyttö, josta löytyvät niin navigointi kuin peruutuskamera.
Mukavuutta lisäävät sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä, minkä ohella älylaitteiden käyttöä helpottavat langaton latausalusta sekä langaton Apple CarPlay -peilaus (toiminto tullee myöhemmin kattamaan myös Android Auton).
Ulkonäköä kohentavat 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut takalasit.
Mallisarjan huipulla uusi Renault Arkana E-Tech engineered korvaa aiemman Renault Arkana R.S. Linen. Sen vakiovärinä on tyylikäs metallinhohtovalkoinen, minkä lisäksi Renault Arkanan saa ainoastaan E-Tech engineered -varustein Valencian oranssin värisenä.
Uutta ovat kiiltävän musta etusäleikkö ja satiininkultaiset tehostukset etuhelmassa, kylkilistoissa ja takapuskurin ulostulossa (ei punaisen ja oranssin korin värin kanssa).
Ohjaamossa Renault Arkana E-Tech engineeredissä on istuimissa upea verhoilu, joka on nahan, synteettisen nahan ja synteettisen nappanahan yhdistelmä kultaisin tikkauksin.
Ohjaamossa on kullan värisiä tehosteita kojelaudassa, ovissa, mukitelineissä, ohjauspyörässä ja keskikonsolin verkossa. Ohjaamoon tuo uutta tunnelmaa myös sähköinen e-shifter -vaihteenvalitsin, sekä musta kattoverhoilu.
Varustelista jatkuu E-Tech engineeredissä entisestään etäisyysvaroittimella ja pysähdyksiin asti toimivalla mukautuvalla vakionopeussäätimellä.
Uudistunut Renault Arkana E-Tech 145 full hybrid maksaa Techno-varustein 37 390 euroa ja E-Tech Engineered -varustein 39 390 euroa.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Nu-vista DAC ja Vinyl 2
Huippu cd-soitin alle 750 eurolla
Voxativen uusi Ampeggio
Neatin pieni lattiakaiutin
Tässä on Suomen kaunein koti! Jarin ja Mikan idyllinen puutalo voitti Suomen kaunein koti 2023 -kilpailun
Ukkosenjumalan vasara
Trianglelta uusi langaton kaiutin
Advance Parisin putki-cd-soitin
Betonartin laitealusta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN