Euroopassa valmistetussa, mutta amerikkalaishenkisessä Ford Explorerissa on kaksi istuinriviä ja tilaa viidelle henkilölle. Siihen on saatavana kaksi kattavasti varusteltua mallivaihtoehtoa, Explorer ja Explorer Premium.

Euroopassa valmistetussa, mutta amerikkalaishenkisessä Ford Explorerissa on kaksi istuinriviä ja tilaa viidelle henkilölle. Siihen on saatavana kaksi kattavasti varusteltua mallivaihtoehtoa, Explorer ja Explorer Premium.

Ford Motor Company

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Ford esitteli tänään täyssähköisen Ford Explorerin, joka on yhtiön ensimmäinen suuren volyymin täyssähköinen henkilöautomalli. Viisipaikkainen osuu esimerkiksi Ford Kugan tai Nissan Ariyan kokoluokkaan.

Auto Bild.Uutiset

Uu­si Ford Exp­lo­rer on suun­ni­tel­tu eu­roop­pa­lai­sil­le asi­ak­kail­le ja on myös en­sim­mäi­nen täys­säh­köi­nen hen­ki­lö­au­to­mal­li, jota yh­tiö val­mis­taa Eu­roo­pas­sa.

Ford Exp­lo­re­ris­sa yh­dis­tyy sak­sa­lai­nen in­si­nöö­ri­työ ja näyt­tä­vä ame­rik­ka­lai­nen tyy­li. Se on en­sim­mäi­nen For­din uu­sis­ta in­no­va­tii­vi­sis­ta säh­kö­au­tois­ta ja rai­vaa tie­tä For­din brän­din uu­dis­ta­mi­sel­le Eu­roo­pas­sa.

Kes­ki­ko­koi­nen cros­so­ver val­mis­te­taan For­din Köl­nis­sä si­jait­se­val­la Co­log­ne EV Cen­ter -teh­taal­la, jon­ka muu­tos­töi­hin yh­tiö on in­ves­toi­nut kak­si mil­jar­dia dol­la­ria.

Ford suun­nit­te­lee saa­vut­ta­van­sa Eu­roo­pas­sa vuo­tui­sen yli 600 000 täys­säh­kö­au­ton myyn­ti­mää­rän vuo­teen 2026 men­nes­sä. Koko For­din hen­ki­lö­au­to­mal­lis­to on täys­säh­köi­nen vuo­teen 2030 men­nes­sä.

Ti­laa vii­del­le

Ford Exp­lo­re­ris­sa on kak­si is­tuin­ri­viä ja ti­laa vii­del­le hen­ki­löl­le. Sii­hen on saa­ta­va­na kak­si kat­ta­vas­ti va­rus­tel­tua mal­li­vaih­to­eh­toa, Exp­lo­rer ja Exp­lo­rer Pre­mium.

Kum­pi­kin mal­li jat­kaa sel­ke­äs­ti muo­toi­lul­taan For­din SUV-pe­rin­tei­den mu­kais­ta hen­keä ja tyy­liä – val­mii­na uu­teen ai­ka­kau­teen. Keu­las­sa ei ole ”frun­kia”.

Mal­lin ak­ku la­tau­tuu 10–80 pro­sent­tiin 25 mi­nuu­tis­sa DC-pi­ka­la­tauk­sel­la.

Asi­ak­kail­la on li­säk­si pää­sy For­din kat­ta­vaan Blue Oval Char­ge Net­work -la­taus­ver­kos­toon, jo­hon kuu­luu täl­lä het­kel­lä yli 450 000 jul­kis­ta la­tu­ria eri puo­lil­la Eu­roop­paa.

Ford Exp­lo­re­ris­sa on lu­kui­sia uu­den su­ku­pol­ven in­no­vaa­ti­oi­ta, ku­ten ai­nut­laa­tui­sen mo­ni­käyt­töi­nen SYNC Move -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä, jon­ka avul­la kul­jet­ta­ja voi mu­kaut­taa si­sä­ti­lo­ja 15-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön kaut­ta.

Kos­ke­tus­näyt­tö kät­kee taak­seen myös My Pri­va­te Loc­ker -säi­ly­tys­ti­la­rat­kai­sun.

Käy­tän­nöl­li­syyt­tä li­sää myös Me­ga­Con­so­le-säi­ly­tys­ti­la, jo­hon mah­tuu esi­mer­kik­si 15-tuu­mai­nen kan­net­ta­va tie­to­ko­ne tai kol­me 1,5 lit­ran juo­ma­pul­loa ja yk­si lit­ran juo­ma­pul­lo pys­ty­a­sen­toon.

Näyttääkseen, mihin Ford Explorer pystyy, Ford on aloittanut yhteistyön amerikkalaisen seikkailuvaikuttaja Lexie Alfordin kanssa. Historian nuorimpana henkilönä kaikissa maailman maissa käynyt Lexie tunnetaan myös nimellä Lexie Limitless. Hän lähtee tutkimaan maailmaa Ford Explorerilla. Aloha Wanderwell puolestaan teki maailmanennätyksen Fordin sponsoroimana 100 vuotta sitten, ja hänen urotekojensa inspiroima maailmanympärimatka alkaa myöhemmin tänä vuonna.

Näyttääkseen, mihin Ford Explorer pystyy, Ford on aloittanut yhteistyön amerikkalaisen seikkailuvaikuttaja Lexie Alfordin kanssa. Historian nuorimpana henkilönä kaikissa maailman maissa käynyt Lexie tunnetaan myös nimellä Lexie Limitless. Hän lähtee tutkimaan maailmaa Ford Explorerilla. Aloha Wanderwell puolestaan teki maailmanennätyksen Fordin sponsoroimana 100 vuotta sitten, ja hänen urotekojensa inspiroima maailmanympärimatka alkaa myöhemmin tänä vuonna.

Ford Motor Company

Mal­lin va­ki­o­va­rus­tus on erit­täin kat­ta­va. Sii­hen kuu­lu­vat muun mu­as­sa läm­mi­tet­tä­vät etuis­tui­met ja oh­jaus­pyö­rä, kul­jet­ta­jan is­tui­men hie­ron­ta­toi­min­to ja sound­bar-tyy­li­nen kai­u­tin.

Il­ma­läm­pö­pum­pun ker­ro­taan ole­van li­sä­va­rus­te.

Mal­liin on saa­ta­va­na edis­tyk­sel­li­siä kul­jet­ta­jaa avus­ta­via tek­no­lo­gi­oi­ta, ku­ten As­sis­ted Lane Chan­ge -kais­tan­vaih­to­a­vus­tin ja Clear Exit As­sist -jär­jes­tel­mä, joka hel­pot­taa au­toi­lua kau­pun­ki­a­lu­eil­la.

Yh­teis­työ­tä seik­kai­lu­vai­kut­ta­ja Le­xie Al­for­din kans­sa

“Ford Exp­lo­rer on uu­den­lais­ten jän­nit­tä­vien Ford-säh­kö­a­jo­neu­vo­jen edel­lä­kä­vi­jä. Se to­teut­taa täy­sin ame­rik­ka­lai­sia juu­ri­am­me, mut­ta on val­mis­tet­tu Köl­nis­sä eu­roop­pa­lai­sil­le asi­ak­kail­lem­me. Ford Exp­lo­rer on val­mii­na suu­riin seik­kai­lui­hin ja va­rus­tel­tu­na kai­kel­la, mitä asi­ak­kaam­me tar­vit­se­vat päi­vit­täi­siin ajoi­hin­sa", sa­noo Mar­tin San­der, Ge­ne­ral Ma­na­ger Ford Mo­del e, Eu­roop­pa.

Näyt­tääk­seen, mi­hin Ford Exp­lo­rer pys­tyy, Ford on aloit­ta­nut yh­teis­työn seik­kai­lu­vai­kut­ta­ja Le­xie Al­for­din kans­sa.

His­to­ri­an nuo­rim­pa­na hen­ki­lö­nä kai­kis­sa maa­il­man mais­sa käy­nyt Le­xie tun­ne­taan myös ni­mel­lä Le­xie Li­mit­less. Hän läh­tee tut­ki­maan maa­il­maa Ford Exp­lo­re­ril­la.

Alo­ha Wan­der­well teki maa­il­ma­nen­nä­tyk­sen For­din spon­so­roi­ma­na 100 vuot­ta sit­ten, ja hä­nen uro­te­ko­jen­sa ins­pi­roi­ma maa­il­ma­nym­pä­ri­mat­ka al­kaa myö­hem­min tänä vuon­na.

Asi­ak­kaat voi­vat täs­tä päi­väs­tä läh­tien myös ko­kea säh­köi­sen Exp­lo­re­rin vir­tu­aa­li­sel­la ko­ea­jol­la useis­sa eri mai­se­mis­sa pöy­tä­ko­neel­la tai mo­bii­li­lait­teel­la.

Uu­den säh­köi­sen Ford Exp­lo­re­rin val­mis­tus al­kaa syk­syl­lä ja en­sim­mäi­set au­tot toi­mi­te­taan asi­ak­kail­le tä­män vuo­den lo­pul­la. Ford Exp­lo­re­rin on ke­hit­tä­nyt Ford Mo­del e -lii­ke­toi­min­ta­yk­sik­kö, jon­ka toi­mi­a­la­na on säh­köis­ten ja yh­dis­tet­ty­jen au­to­jen suun­nit­te­lu, tuo­tan­to ja ja­ke­lu.

Ford Exp­lo­re­rin hin­nan ar­vi­oi­daan al­ka­van al­le 45 000 eu­ros­ta.

Muo­toi­lun uu­si ai­ka­kau­si

Ford Exp­lo­rer-per­heen uu­sin jä­sen liit­tyy For­din le­gen­daa­ris­ten ja ve­to­voi­mais­ten SUV-mal­lien jouk­koon. Mal­lin suun­nit­te­lus­sa on huo­mi­oi­tu säh­köi­sen ai­ka­kau­den tuo­mat mah­dol­li­suu­det ja eri­tyi­ses­ti eu­roop­pa­lai­set asi­ak­kaat.

Ford Exp­lo­re­rin muo­toi­lu on sel­keä, fu­tu­ris­ti­nen ja ae­ro­dy­naa­mi­nen. Sen voi­ma­kas ole­mus ja vah­va vi­su­aa­li­nen iden­ti­teet­ti il­men­tä­vät val­mis­ta­jan ame­rik­ka­lais­ta pe­rin­töä.

Uu­des­sa Ford Exp­lo­re­ris­sa pe­rin­tei­sen polt­to­moot­to­ri­au­ton etu­sä­lei­kön kor­vaa etu­kil­pi, joka muo­dos­taa ison yh­te­näi­sen pin­nan näyt­tä­väl­le Ford-lo­gol­le, joka on myös uu­dis­tet­tu uu­den su­ku­pol­ven säh­kö­au­toi­hin.

Ajo­va­lot yh­dis­ty­vät reu­nas­ta reu­naan ulot­tu­van etu­kil­ven ke­hyk­seen, mikä te­kee sii­tä tun­nis­tet­ta­van ja erot­tu­van nä­köi­sen.

U-muo­toi­nen alas­poi­le­ri ko­ros­taa au­ton le­veyt­tä, ke­hys­tää keu­laa ja aut­taa muo­dos­ta­maan il­ma­ver­ho­ja, jot­ka pa­ran­ta­vat ae­ro­dy­naa­mis­ta te­hok­kuut­ta oh­jaa­mal­la il­ma­vir­taa etu­pyö­rien yli.

Pe­rän mit­ta­suh­teet ovat kom­pak­tit ja dy­naa­mi­set, ja ma­ta­la ta­kaik­ku­na ko­ros­taa en­ti­ses­tään au­ton le­veyt­tä. Ta­ka­va­lois­sa on uu­den­lai­nen dy­naa­mi­nen muo­toi­lu.

Ford Exploreriin on saatavana 19-, 20- ja 21-tuumaiset näyttävät kevytmetallivanteet, jotka sopivat erinomaisesti alle 4,5 metriä pitkän auton lyhyisiin korinylityksiin ja luovat autolle urheilullista vetovoimaa.

Ford Exploreriin on saatavana 19-, 20- ja 21-tuumaiset näyttävät kevytmetallivanteet, jotka sopivat erinomaisesti alle 4,5 metriä pitkän auton lyhyisiin korinylityksiin ja luovat autolle urheilullista vetovoimaa.

Ford Motor Company

Pe­rän reu­nas­ta reu­naan ulot­tu­va muo­toi­lu­yk­si­tyis­koh­ta yh­dis­tää ta­ka­va­lot toi­siin­sa ja nos­taa Ford Exp­lo­rer-mal­li­ni­men esil­le.

Pe­räs­sä on li­säk­si keu­lan alas­poi­le­rin muo­toi­lua mu­kai­le­va U-muo­toi­nen alas­poi­le­ri, mikä luo au­tol­le har­mo­ni­sen, yh­te­näi­sen ul­ko­nä­ön.

Mus­tat A-pi­la­rit ja ai­nut­laa­tui­set C-pi­la­rit muo­dos­ta­vat ka­tol­le ”kel­lu­van” ul­ko­nä­ön. Tämä tu­kee oh­jaa­mon vi­sii­ri­mäis­tä luon­net­ta, te­kee mat­kus­ta­mon ylä­o­sas­ta ke­vy­em­män ja ko­ros­taa cros­so­ver-mal­lin muo­toi­lua.

C-pi­la­reis­sa on mo­der­ni la­siin upo­tet­tu vii­vag­ra­fiik­ka, min­kä an­si­os­ta pin­ta on erot­tu­van nä­köi­nen, ae­ro­dy­naa­mi­nen ja ta­sai­nen.

Ford Exp­lo­re­riin on saa­ta­va­na 19-, 20- ja 21-tuu­mai­set näyt­tä­vät ke­vyt­me­tal­li­van­teet, jot­ka so­pi­vat eri­no­mai­ses­ti al­le 4,5 met­riä pit­kän au­ton ly­hyi­siin ko­ri­ny­li­tyk­siin ja luo­vat au­tol­le ur­hei­lul­lis­ta ve­to­voi­maa.

Van­tei­den muo­toi­lu on sel­keä ja avoin, ja myös ne on op­ti­moi­tu ae­ro­dy­naa­mis­ta suo­ri­tus­ky­kyä aja­tel­len. Van­teis­sa on li­säk­si jar­ru­jen jääh­dy­tys­tä var­ten suun­ni­tel­lut au­kot, jot­ka tuo­vat nii­den ul­ko­nä­köön näyt­tä­vää kol­miu­lot­tei­suut­ta.

Ul­ko­vä­rit on va­lit­tu ku­vas­ta­maan Ford Exp­lo­re­rin uut­ta ark­ki­teh­tuu­ria. Täy­sin uu­si Arc­tic Blue -lan­see­raus­vä­ri hei­jas­taa hoh­ta­van ho­pe­an ja vaa­le­an­si­ni­sen sä­vy­jä.

Toi­nen täy­sin uu­si väri on rai­kas Blue My Mind. Näi­den li­säk­si Exp­lo­re­riin on saa­ta­va­na myös muis­ta For­din mal­leis­ta tu­tut ul­ko­vä­rit Fro­zen White, Mag­ne­tic Grey, Aga­te Black ja Lu­cid Red.

Täy­sin uu­sia in­no­vaa­ti­oi­ta si­sä­ti­loi­hin

Hie­nos­tu­neen, in­tui­tii­vi­sen ja per­so­noi­ta­van uu­den Exp­lo­re­rin si­sä­ti­lois­sa hyö­dyn­ne­tään täys­säh­köi­sen ark­ki­teh­tuu­rin tuo­mia mah­dol­li­suuk­sia ja ke­hit­ty­nei­tä tek­no­lo­gi­oi­ta.

Ford SYNC Move -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män ylös/alas lii­ku­tel­ta­va 15-tuu­mai­nen kes­ki­kos­ke­tus­näyt­tö on avain si­sä­ti­lo­jen in­no­va­tii­vi­seen mo­ni­käyt­töi­syy­teen.

Näyt­töä voi nos­taa ja las­kea peh­me­äs­ti yli 30 as­teen kaa­res­sa. Sää­det­tä­vän näy­tön avul­la kul­jet­ta­ja voi va­li­ta näy­töl­le ha­lu­a­man­sa si­säl­lön esi­mer­kik­si help­poa na­vi­goin­tia var­ten tai yk­sin­ker­tai­ses­ti rää­tä­löi­dä sitä omien miel­ty­mys­ten tai ajo­a­sen­non mu­kaan.

Näyt­tö on pys­ty­suun­tai­nen, min­kä an­si­os­ta kart­ta­nä­ky­mä on laa­jem­pi Con­nec­ted Na­vi­ga­ti­on -jär­jes­tel­mäs­sä. Näy­tön ti­lan voi sää­tää kirk­kaas­ta tum­maan ku­ten mat­ka­pu­he­li­mis­sa.

Täy­sin muo­kat­ta­vis­sa ole­va aloi­tus­näyt­tö ja kos­ke­tus­näy­tön suu­ret liu­ku­sää­ti­met no­peut­ta­vat ja hel­pot­ta­vat omi­nai­suuk­sien käyt­töä tai il­mas­toin­nin aset­ta­mis­ta.

Sää­det­tä­vän näy­tön ol­les­sa lu­kit­tu­na alim­paan asen­toon sen taak­se kät­key­tyy kä­te­vä My Pri­va­te Loc­ker -säi­ly­tys­lo­ke­ro, jos­sa voi säi­lyt­tää hen­ki­lö­koh­tai­sia ta­va­roi­ta tur­val­li­ses­ti pii­los­sa kat­seil­ta.

Oh­jaa­mos­sa on yh­teen­sä nel­jä USB Type-C -lii­tän­tää, jois­ta kak­si on si­joi­tet­tu ta­ka­mat­kus­ta­jia var­ten. Näy­tön ala­puo­lel­la on lo­ke­ro, jo­hon pys­tyy si­joit­ta­maan tur­val­li­ses­ti kak­si suu­ri­näyt­töis­tä äly­pu­he­lin­ta vie­rek­käin. Va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu myös lan­ga­ton la­taus.

Ford SYNC Move -tietoviihdejärjestelmän ylös/alas liikuteltava 15-tuumainen keskikosketusnäyttö on avain sisätilojen innovatiiviseen monikäyttöisyyteen. Näyttöä voi nostaa ja laskea pehmeästi yli 30 asteen kaaressa. Säädettävän näytön avulla kuljettaja voi valita näytölle haluamansa sisällön esimerkiksi helppoa navigointia varten tai yksinkertaisesti räätälöidä sitä omien mieltymysten tai ajoasennon mukaan. Näyttö on pystysuuntainen, minkä ansiosta karttanäkymä on laajempi Connected Navigation -järjestelmässä. Näytön tilan voi säätää kirkkaasta tummaan kuten matkapuhelimissa.

Ford SYNC Move -tietoviihdejärjestelmän ylös/alas liikuteltava 15-tuumainen keskikosketusnäyttö on avain sisätilojen innovatiiviseen monikäyttöisyyteen. Näyttöä voi nostaa ja laskea pehmeästi yli 30 asteen kaaressa. Säädettävän näytön avulla kuljettaja voi valita näytölle haluamansa sisällön esimerkiksi helppoa navigointia varten tai yksinkertaisesti räätälöidä sitä omien mieltymysten tai ajoasennon mukaan. Näyttö on pystysuuntainen, minkä ansiosta karttanäkymä on laajempi Connected Navigation -järjestelmässä. Näytön tilan voi säätää kirkkaasta tummaan kuten matkapuhelimissa.

Ford Motor Company

Ford Motor Company

Mo­ni­käyt­töis­tä säi­ly­tys­ti­laa löy­tyy myös kes­ki­kon­so­lis­ta kä­si­no­jan al­ta. 17-lit­rai­nen Me­ga­Con­so­le hyö­dyn­tää te­hok­kaas­ti pe­rin­tei­sel­tä vaih­teen­va­lit­si­mel­ta va­pau­tu­nut­ta ti­laa. Säi­ly­tys­lo­ke­roon mah­tuu esi­mer­kik­si 15-tuu­mai­nen kan­net­ta­va tie­to­ko­ne tai kol­me 1,5 lit­ran juo­ma­pul­loa ja yk­si lit­ran pul­lo pys­ty­a­sen­nos­sa.

Li­säk­si säi­ly­tys­ti­las­sa on ti­lan­ja­ka­ja, jota voi käyt­tää myös jääsk­ra­pa­na. Ir­ro­tet­ta­vat mu­ki­te­li­neet on si­joi­tet­tu si­ten, et­tä kä­si­no­jas­sa ole­va tila on saa­tu mak­si­moi­tua. Ne voi ha­lut­ta­es­saan myös siir­tää alem­mal­le ta­sol­le, jol­loin kes­ki­kon­so­liin jää enem­män ti­laa.

Ford on vas­tan­nut asi­ak­kai­den pa­laut­tee­seen, jon­ka mu­kaan kul­jet­ta­jat pi­tä­vät kes­kel­le si­joi­te­tun kos­ke­tus­näy­tön ny­ky­ai­kai­ses­ta tun­tu­mas­ta, yk­sin­ker­tai­suu­des­ta ja mu­ka­vuu­des­ta, mut­ta ar­vos­ta­vat myös fyy­sis­ten hal­lin­ta­lait­tei­den käyt­töä – eri­tyi­ses­ti liik­ku­vas­sa ajo­neu­vos­sa.

Uu­des­sa Ford Exp­lo­re­ris­sa on li­säk­si mah­dol­li­suus hal­li­ta eri omi­nai­suuk­sia, ku­ten ää­nen­voi­mak­kuut­ta ja py­sä­köin­tiä, er­go­no­mi­ses­ti si­joi­te­tun kos­ke­tuk­sel­la toi­mi­van pa­nee­lin avul­la.

Ur­hei­lul­li­ses­sa oh­jaa­mos­sa ko­je­tau­lu ja ovet muo­dos­ta­vat yh­te­näi­sen ko­ko­nai­suu­den, mikä te­kee si­sä­ti­lois­ta kut­su­vat ja tyy­lik­käät. Pe­rin­tei­set tek­no­lo­gi­at ei­vät ole sil­miin­pis­tä­väs­ti esil­lä si­sä­ti­lois­sa.

Esi­mer­kik­si il­man­vaih­to­au­kot on muo­toil­tu vir­ta­vii­vai­sen ma­ta­lik­si ja si­joi­tet­tu huo­maa­mat­to­mas­ti ko­je­tau­lun ala­puo­lel­le. Fu­tu­ris­ti­set tek­no­lo­gi­at sen si­jaan on nos­tet­tu sel­ke­äs­ti esil­le. Näi­hin kuu­luu muun mu­as­sa sound­bar-tyy­li­nen kai­u­tin­pa­nee­li.

Mal­lin va­ki­o­va­rus­tei­siin kuu­luu te­rä­vä­piir­toi­nen ja sel­keä vii­si­tuu­mai­nen ”kel­lu­va” di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to, jos­ta kul­jet­ta­jat pys­ty­vät vai­vat­to­mas­ti seu­raa­maan ajan ta­sal­la ole­via ajo­tie­to­ja, akun va­raus­ta­soa ja kul­jet­ta­jaa avus­ta­via tek­no­lo­gi­oi­ta.

Yh­des­sä nämä omi­nai­suu­det luo­vat au­ton si­säl­le mi­ni­ma­lis­ti­sen ja rau­hal­li­sen di­gi­taa­li­sen ti­lan.

Aloha Wanderwell teki maailmanennätyksen Fordin sponsoroimana 100 vuotta sitten, ja hänen urotekojensa inspiroima maailmanympärimatka alkaa myöhemmin tänä vuonna. Naiskuljettaja ajoi yksin yli 40 maassa.

Aloha Wanderwell teki maailmanennätyksen Fordin sponsoroimana 100 vuotta sitten, ja hänen urotekojensa inspiroima maailmanympärimatka alkaa myöhemmin tänä vuonna. Naiskuljettaja ajoi yksin yli 40 maassa.

Ford Motor Company

Kai­kis­sa kos­ke­tel­ta­vis­sa pin­nois­sa on käy­tet­ty peh­mei­tä ma­te­ri­aa­le­ja, läm­mi­te­tyn "squirc­le"-mal­li­sen oh­jaus­pyö­rän Sen­si­co-ma­te­ri­aa­lis­ta ovi­ver­hoi­lui­hin, jot­ka jous­ta­vat kol­me mil­li­met­riä.

Täy­sin uu­sis­sa, ur­hei­lul­li­sis­sa etuis­tui­mis­sa on in­teg­roi­tu nis­ka­tu­ki. Kul­jet­ta­jan is­tuin on 12-suun­tai­ses­ti säh­kö­sää­det­tä­vä. Ford Exp­lo­rer Pre­mium -mal­leis­sa on va­ki­o­na hie­nos­tu­nut Sen­si­co-ver­hoi­lu, Exp­lo­rer-va­rus­te­ta­sos­sa puo­les­taan osit­tai­nen Sen­si­co-ver­hoi­lu, jo­hon on yh­dis­tet­ty ur­hei­lus­ta vai­kut­tei­ta saa­nut help­po­hoi­toi­nen ja ai­nut­laa­tui­ses­ti is­tui­men muo­toi­luun rää­tä­löi­ty kan­gas.

Etuis­tui­mis­sa on läm­mi­tys ja kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa li­säk­si ris­ti­se­län hie­ron­ta­toi­min­to. Is­tuin­ten ul­ko­nä­köä pa­ran­taa nii­den eri­tyi­nen kiin­ni­tys­tek­niik­ka, jon­ka an­si­os­ta peh­mus­teet on mah­dol­lis­ta ver­hoil­la yh­del­lä Sen­si­co-/kan­gas­kap­pa­leel­la, jol­loin sau­mois­ta tu­lee tiu­kem­mat.

Ford Exp­lo­rer Pre­mium -va­rus­te­ta­son si­sä­ti­lo­jen va­lais­tus nos­taa oh­jaa­mon ylel­li­syyt­tä en­ti­ses­tään. Va­lo­nau­haan on va­lit­ta­vis­sa kym­me­nen eri vä­riä kul­jet­ta­jan te­ke­mien ase­tus­ten tai va­li­tun ajo­ti­lan mu­kaan.

Va­lo­nau­hat on si­joi­tet­tu etuo­viin ja kes­ki­kon­so­liin, jot­ta nii­den vai­ku­tus on mah­dol­li­sim­man suu­ri, mut­ta ne ei­vät kui­ten­kaan ole lii­an hal­lit­se­via. Myös sound­bar-kai­u­tin on va­lais­tu va­lo­nau­hal­la.

Akus­ton esi­läm­mi­tys va­ki­o­va­rus­tee­na

Ford Exp­lo­rer-per­heen iko­ni­sen ase­man pe­rus­ta on sen suo­ri­tus­ky­ky ak­tii­vi­ses­sa elä­män­tyy­lis­sä ja seik­kai­luis­sa.

Uu­den säh­köi­sen Ford Exp­lo­re­rin ta­voit­tee­na on roh­kais­ta sekä ny­kyi­siä et­tä uu­den su­ku­pol­ven kul­jet­ta­jia uu­den, säh­köi­sen ai­ka­kau­den seik­kai­lui­hin mal­lin tar­jo­a­man suo­ri­tus­ky­vyn ja ajo­ko­ke­mus­ta tu­ke­van eko­sys­tee­min avul­la.

Taka- ja ne­li­ve­tois­ten Ford Exp­lo­rer-mal­lien akut la­tau­tu­vat 10 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin noin 25 mi­nuu­tis­sa DC-pi­ka­la­tauk­sel­la si­vul­la ta­ka­na ole­van CCS-la­taus­por­tin kaut­ta.

Akun esi­läm­mi­tys tu­kee op­ti­moi­tu­ja la­taus­no­peuk­sia. Au­ton mu­ka­na toi­mi­tet­ta­va Ford Pub­lic Char­ge -la­taus­kaa­pe­li mah­dol­lis­taa myös la­taa­mi­sen Type 2 AC-la­tu­ris­ta.

Historian nuorimpana henkilönä kaikissa maailman maissa käynyt amerikkalainen Lexie Alford lähtee tutkimaan maailmaa Ford Explorerilla.

Historian nuorimpana henkilönä kaikissa maailman maissa käynyt amerikkalainen Lexie Alford lähtee tutkimaan maailmaa Ford Explorerilla.

Ford Motor Company

Kaik­ki Ford Exp­lo­rer-asi­ak­kaat saa­vat pää­syn For­din Blue Oval Char­ge Net­work -la­taus­ver­kos­toon, jo­hon kuu­luu täl­lä het­kel­lä yli 450 000 la­tu­ria eri puo­lil­la Eu­roop­paa, ja mää­rä nou­see 500 000 la­tu­riin vuo­teen 2024 men­nes­sä.

Ver­kos­toon kuu­luu myös yli 400 Io­ni­ty DC-pi­ka­la­tau­sa­se­maa. Ford on yk­si Io­ni­tyn pe­rus­ta­ja­jä­se­nis­tä, ja Ford Exp­lo­rer-asi­ak­kaat saa­vat Io­ni­ty-la­tauk­siin eri­kois­hin­nan.

La­tauk­sen voi ai­ka­tau­lut­taa SYNC Move -jär­jes­tel­män kaut­ta, min­kä an­si­os­ta ko­ti­la­tauk­sen voi ajoit­taa ai­koi­hin, jol­loin säh­kö on edul­li­sin­ta. Sa­moin au­toon voi aset­taa läh­tö­a­jat, jol­loin ak­ku on täy­teen la­dat­tu ja oh­jaa­mo esi­läm­mi­tet­ty. Mat­kal­la ol­les­sa au­ton rei­tin­suun­nit­te­lu eh­dot­taa rei­tin kä­te­vim­pien la­taus­vaih­to­eh­to­jen kaut­ta.

Sau­mat­to­mas­ti in­teg­roi­tua tur­val­li­suut­ta ja mu­ka­vuut­ta

Säh­köi­ses­sä Ford Exp­lo­re­ris­sa on uu­sia kul­jet­ta­jaa avus­ta­via tek­no­lo­gi­oi­ta, jot­ka on suun­ni­tel­tu te­ke­mään aja­mi­ses­ta rau­hal­li­sem­paa ja stres­sit­tö­mäm­pää niin maan­tiel­lä kuin kau­pun­gis­sa­kin.

Edis­tyk­sel­li­siä omi­nai­suuk­sia tu­ke­vat 12 ult­ra­ää­ni­an­tu­ria, vii­si ka­me­raa ja kol­me tut­kaa, jot­ka voi­vat yh­des­sä tark­kail­la 360 as­tet­ta ajo­neu­von ym­pä­ril­tä.

Oh­jaus­pyö­rän an­tu­rit val­vo­vat pas­sii­vi­ses­ti kul­jet­ta­jan re­ak­ti­oi­ta, min­kä an­si­os­ta kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien käyt­tö on luon­te­vaa. Ajo­neu­vo muis­tut­taa kul­jet­ta­jia py­sy­mään ak­tii­vi­se­na eri­lai­sil­la vi­su­aa­li­sil­la sekä tun­to- ja ää­ni­va­roi­tuk­sil­la ha­vai­tes­saan kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­las­sa puut­tei­ta.

Uu­si Ford Exp­lo­rer on Eu­roo­pas­sa en­sim­mäi­nen Ford, jos­sa ajo­lin­ja-avus­tin -tek­no­lo­gi­aan on li­sät­ty omi­nai­suus, joka voi vaih­taa kais­tan au­to­maat­ti­ses­ti.

Saa­ta­vil­la ole­va kais­tan­vaih­to­a­vus­tin­jär­jes­tel­mä val­voo tut­kien ja ka­me­roi­den avul­la kul­jet­ta­jan kuol­lees­sa kul­mas­sa ole­via vie­rek­käi­siä tai lä­hes­ty­viä ajo­neu­vo­ja.

Kun ajo­lin­ja-avus­tin on ak­tii­vi­nen, kul­jet­ta­ja voi aloit­taa kais­tan­vaih­don pai­na­mal­la vilk­ku­vi­pua ohi­tus­kais­tan suun­taan.

Jär­jes­tel­mä käyt­tää oh­jauk­sen vään­tö­mo­ment­tia siir­tääk­seen Ford Exp­lo­re­rin ta­sai­ses­ti rin­nak­kai­sel­le kais­tal­le ja si­joit­taa ajo­neu­von au­to­maat­ti­ses­ti ky­sei­sel­le kais­tal­le käyt­tä­mäl­lä ajo­lin­ja-avus­tin -toi­min­toa ja jat­kaa au­ton no­peu­den sää­tä­mis­tä sen jäl­keen edes­sä ole­van ajo­neu­von no­peu­den mu­kaan ai­na va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­meen ase­tet­tuun mak­si­mi­no­peu­teen saak­ka. No­peus va­li­taan joko ma­nu­aa­li­ses­ti tai au­to­maat­ti­ses­ti käyt­tä­mäl­lä lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus­ta.

Stop & Go -toi­min­non avul­la Ford Exp­lo­rer voi myös py­säh­tyä ko­ko­naan py­säh­te­le­väs­sä lii­ken­tees­sä ja läh­teä seu­raa­maan edel­lä me­ne­vää au­toa joko na­pin pai­nal­luk­sel­la tai kaa­su­pol­jin­ta ke­vy­es­ti pai­na­mal­la.

Myös kuol­leen kul­man va­roi­tus­jär­jes­tel­mäs­tä 3on apua kul­jet­ta­jal­le ma­nu­aa­li­ses­sa kais­tan­vaih­dos­sa.

Jos kul­jet­ta­ja aloit­taa kais­tan­vaih­don ta­kaa lä­hes­ty­vän ajo­neu­von tiel­le, kuol­leen kul­man va­roi­tus­jär­jes­tel­mä voi va­roit­taa kul­jet­ta­jaa ja oh­ja­ta ajo­neu­von ta­kai­sin omal­le kais­tal­le ke­vy­el­lä oh­jaus­liik­keel­lä. Kul­jet­ta­ja voi ohit­taa jär­jes­tel­män te­ke­män oh­jaus­liik­keen ha­lu­tes­saan.

Mallin vakiovarustus on erittäin kattava. Siihen kuuluvat muun muassa lämmitettävät etuistuimet ja ohjauspyörä, kuljettajan istuimen hierontatoiminto ja soundbar-tyylinen kaiutin. Ilmalämpöpumpun kerrotaan olevan lisävaruste.

Mallin vakiovarustus on erittäin kattava. Siihen kuuluvat muun muassa lämmitettävät etuistuimet ja ohjauspyörä, kuljettajan istuimen hierontatoiminto ja soundbar-tyylinen kaiutin. Ilmalämpöpumpun kerrotaan olevan lisävaruste.

Ford Motor Company

Vaa­ra­ti­lan­tei­ta ei ta­pah­tu ai­no­as­taan liik­keel­lä ol­les­sa. Uu­si tur­val­li­sen pois­tu­mi­sen avus­tin -tek­no­lo­gia puo­les­taan on hyö­dyk­si eri­tyi­ses­ti kau­pun­gis­sa. Jär­jes­tel­mä aut­taa es­tä­mään au­ton oven avaa­mi­ses­ta ai­heu­tu­via on­net­to­muuk­sia, jos pai­kal­laan ole­van ajo­neu­von mat­kus­ta­ja ai­koo ava­ta oven pyö­räi­li­jän eteen.

Jär­jes­tel­mä jat­kaa lä­hes­ty­vien pyö­räi­li­jöi­den ja ajo­neu­vo­jen tark­kai­lua py­sä­köin­nin jäl­keen au­ton ta­ka­kul­maan asen­net­tu­jen tut­kien avul­la. Jos jär­jes­tel­mä ha­vait­see mah­dol­li­sen tör­mäyk­sen, se an­taa vi­su­aa­li­sia va­roi­tuk­sia mit­ta­ris­tos­sa ja si­vu­pei­lis­sä sekä ää­ni­va­roi­tuk­sen es­tääk­seen oven avaa­mi­sen.

Tur­val­li­sen pois­tu­mi­sen avus­tin käyt­tää sa­mo­ja tut­ka-an­tu­rei­ta kuin ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­män hä­tä­jar­ru­a­vus­tin -jär­jes­tel­mä, joka aut­taa kul­jet­ta­jia vält­tä­mään tör­mäyk­set au­ton ta­kaa ohi aja­vien ajo­neu­vo­jen kans­sa pe­ruu­tet­ta­es­sa ulos py­sä­köin­ti­pai­kal­ta tai ajo­tiel­tä.

Li­säk­si pe­ruu­tus­jar­ru­a­vus­tin käyt­tää taak­se­päin suun­nat­tua ka­me­raa ha­vai­tak­seen suo­raan ta­ka­na ole­vat koh­teet ja voi jar­rut­taa vält­tääk­seen hi­taal­la vauh­dil­la pe­ruu­tet­ta­es­sa ta­pah­tu­vat tör­mäyk­set ja niis­tä ai­heu­tu­vat kol­hut.

Kat­ta­vat tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin-omi­nai­suu­det voi­vat myös aut­taa kul­jet­ta­jia vält­tä­mään on­net­to­muuk­sia mui­den ajo­neu­vo­jen tai tien­käyt­tä­jien kans­sa tai lie­ven­tä­mään nii­den vai­ku­tuk­sia eri­tyi­ses­ti vilk­kaas­sa kau­pun­kiym­pä­ris­tös­sä. Eteen­päin suun­nat­tu ka­me­ra ja tut­ka voi­vat ha­vai­ta mah­dol­li­set tör­mäyk­set, va­roit­taa ää­nel­lä ja vi­su­aa­li­ses­ti sekä jar­rut­taa au­to­maat­ti­ses­ti eh­käis­täk­seen on­net­to­muuk­sia eri ti­lan­teis­sa, ku­ten

• ajo­neu­vot, pyö­räi­li­jät ja ja­lan­kul­ki­jat tiel­lä edes­sä­päin

• ajo­neu­vot ja pyö­räi­li­jät, jot­ka aja­vat suo­raan ris­tiin kul­jet­ta­jan ajo­lin­jan kans­sa

• tien vie­rel­lä kul­ke­vat pyö­räi­li­jät ja ja­lan­kul­ki­jat, joi­den lii­ke­ra­ta vie hei­dät kul­jet­ta­jan eteen

• sa­maa kais­taa vas­taan tu­le­vat ajo­neu­vot

Kau­pun­gis­sa py­sä­köin­ti voi ai­heut­taa mo­nel­le stres­siä. Uu­den Exp­lo­re­rin ak­tii­vi­nen py­sä­köin­ti­a­vus­tin 2.0 -jär­jes­tel­mä 3 mah­dol­lis­taa yh­den kos­ke­tus­näy­tön pai­nik­keen pai­nal­luk­sel­la au­to­maat­ti­sen py­sä­köin­nin rin­nak­kai­sel­le ja koh­ti­suo­ral­le py­sä­köin­ti­pai­kal­le sekä aja­mi­sen ulos rin­nak­kai­sis­ta pai­kois­ta.

Jos py­sä­köin­nis­tä ha­lu­aa huo­leh­tia it­se, etu- ja ta­ka­park­ki­tut­kien avus­ta­ma py­sä­köin­ti­jar­ru­a­vus­tin voi jar­rut­taa au­to­maat­ti­ses­ti es­tääk­seen pie­niä kol­hu­ja ah­tail­la py­sä­köin­ti­a­lu­eil­la.

Ford Exp­lo­re­riin on saa­ta­va­na va­lin­nais­va­rus­tee­na myös 360 as­teen ka­me­ra­jär­jes­tel­mä, joka näyt­tää lin­tu­pers­pek­tii­vin oh­jat­ta­es­sa.

Va­lin­nais­va­rus­tee­na saa­ta­vat Mat­rix LED -ajo­va­lot pa­ran­ta­vat nä­ky­vyyt­tä ja voi­vat sää­tää va­lon­sä­tei­tä au­to­maat­ti­ses­ti ajo­ti­lan­teen mu­kaan. Esi­mer­kik­si ajo­no­peu­den huo­mi­oi­va tek­no­lo­gia muut­taa va­lo­ku­vi­on pi­dem­mäk­si ja suo­rem­mak­si, min­kä an­si­os­ta moot­to­ri­tie­no­peuk­sil­la nä­kee pi­dem­mäl­le.

Bad-We­at­her Light -toi­min­to käyn­nis­tyy tuu­li­la­sin­pyyh­ki­mien ak­ti­voi­tu­es­sa ja luo le­ve­äm­män ja ly­hy­em­män va­lo­kei­lan, joka va­lai­see pa­rem­min tien reu­nas­sa kul­ke­vat ja­lan­kul­ki­jat ja pyö­räi­li­jät ja häi­käi­see vä­hem­män vas­taan tu­le­vaa lii­ken­net­tä.

Häi­käi­se­mät­tö­mät kau­ko­va­lot on suun­ni­tel­tu, jot­ta kau­ko­va­lo­ja on mah­dol­lis­ta käyt­tää enem­män pi­me­äl­lä ajet­ta­es­sa. Tek­niik­ka käyt­tää eteen asen­net­tua ka­me­raa ha­vai­tak­seen vas­taan­tu­le­van lii­ken­teen ja luo va­lo­ku­vi­oon "häi­käi­se­mät­tö­män pis­teen" es­tä­mäl­lä ne va­lon­sä­teet, jot­ka häi­käi­si­si­vät mui­ta tiel­lä liik­ku­jia.

Enem­män mu­ka­vuut­ta ajoon ja mat­kus­ta­mi­seen

Uu­den säh­köi­sen Ford Exp­lo­re­rin ajo-omi­nai­suu­det ovat erit­täin hie­nos­tu­neet ajo- ja mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta pa­ran­ta­vien edis­tyk­sel­lis­ten tek­no­lo­gi­oi­den an­si­os­ta.

Ford Exp­lo­re­ris­sa on läm­pö­pump­pu­tek­no­lo­gia, joka pa­ran­taa ener­gi­a­te­hok­kuut­ta ja käyt­tö­mu­ka­vuut­ta ot­ta­mal­la läm­pö­e­ner­gi­aa ym­pä­röi­väs­tä il­mas­ta jopa kyl­mis­sä läm­pö­ti­lois­sa.

Läm­pö­pump­pu­tek­no­lo­gia käyt­tää sa­man­kal­tais­ta pe­ri­aat­tei­ta kuin ener­gi­a­te­hok­kais­sa ko­ti­ta­louk­sien läm­mi­tys­jär­jes­tel­mis­sä. Tal­teen otet­tua läm­pöä on mah­dol­lis­ta käyt­tää si­sä­ti­lo­jen läm­mit­tä­mi­seen ak­kuun va­ras­toi­dun ener­gi­an si­jas­ta. Näin ak­ku­e­ner­gi­aa sääs­tyy käy­tet­tä­väk­si toi­min­ta­mat­kaan. Läm­pö­pum­pun avul­la oh­jaa­moa voi myös vii­len­tää.

Läm­pö­pump­pu on li­sä­va­rus­tei­nen.

Äly­pu­he­li­men in­teg­roin­ti on hel­pom­paa kuin kos­kaan, sil­lä yh­teen­so­pi­vil­le pu­he­li­mil­le on saa­ta­va­na va­ki­o­na lan­ga­ton yh­teys And­roid Au­ton ja Ap­p­le CarP­la­yn kaut­ta. Mal­lis­sa on va­ki­o­na muun mu­as­sa avai­me­ton si­sään­käyn­ti ja au­to­maat­ti­nen kak­si­vyö­hy­keil­mas­toin­ti. Mu­ka­vuut­ta li­sää myös va­lin­nais­va­rus­tee­na saa­ta­va handsf­ree-ta­ka­luuk­ku.

Oh­jaa­mon ke­vyt­tä ja il­ma­vaa tun­nel­maa voi en­ti­ses­tään li­sä­tä myös va­lin­nais­va­rus­tee­na saa­ta­val­la pa­no­raa­ma­ka­tol­la, jos­sa on yli ne­li­ö­met­rin ko­koi­nen la­si­pin­ta.

Ta­va­ra­ti­la on käy­tän­nöl­li­nen ja sen ka­pa­si­tee­tin voi hyö­dyn­tää mak­si­maa­li­ses­ti in­no­va­tiis­ten rat­kai­su­jen an­si­os­ta. Ta­ka­luuk­kuun in­teg­roi­tu hat­tu­hyl­ly liik­kuu luu­kun mu­ka­na.

Ra­ken­teen an­si­os­ta ta­ka­luu­kus­sa ei ole si­vut­tais­tu­kia, min­kä an­si­os­ta ta­va­ra­ti­la on op­ti­maa­li­ses­ti käy­tet­tä­vis­sä. Ta­va­ra­ti­lan koko on 450 lit­raa ta­kais­tui­mien ol­les­sa pai­koil­laan tai yli 1 400 lit­raa is­tui­met alas tai­tet­tui­na. 8

Ta­va­ra­ti­lan lat­ti­aa voi las­kea alas tai nos­taa help­po­käyt­töi­sek­si alus­tak­si isom­mil­le ta­va­roil­le, jol­loin poh­jan al­le pii­loon jää säi­ly­tys­ti­la. Ren­kai­den kor­jaus­vä­li­neil­le on säi­ly­tys­paik­ka ko­ne­pel­lin al­la, mikä op­ti­moi edel­leen ta­ka­ta­va­ra­ti­laa.

Suu­ri harp­paus koh­ti säh­köis­tä tu­le­vai­suut­ta

Ford in­ves­toi säh­köis­tä­mi­seen maa­il­man­laa­jui­ses­ti 50 mil­jar­dia dol­la­ria vuo­teen 2026, ja yh­ti­ön ta­voit­tee­na on saa­vut­taa yli 2 mil­joo­nan täys­säh­kö­au­ton myyn­ti ky­sei­sen vuo­den lop­puun men­nes­sä. Mää­rään si­säl­ty­vät 600 000 täys­säh­kö­au­toa vuo­den 2023 lop­puun men­nes­sä.

Yh­ti­ön glo­baa­lit ta­voit­teet ovat, et­tä vuo­teen 2030 men­nes­sä yli puo­let For­din val­mis­ta­mis­ta au­tois­ta on täys­säh­köi­siä ja yh­tiö on maa­il­man­laa­jui­ses­ti hii­li­neut­raa­li vii­meis­tään vuon­na 2050.

Vii­me vuon­na Ford il­moit­ti, et­tä vuo­teen 2035 men­nes­sä yh­ti­ön Eu­roo­pas­sa myy­mä mal­lis­to on täy­sin säh­köi­nen ja yh­ti­ön Eu­roo­pan toi­min­not ovat hii­li­neut­raa­lit, si­säl­tä­en For­din omat toi­min­not, lo­gis­tii­kan ja ali­hank­ki­jat.

Kah­den mil­jar­din dol­la­rin in­ves­toin­ti For­din Köl­nin teh­taa­seen si­säl­tää uu­sia ener­gi­a­te­hok­kai­ta rat­kai­su­ja, jot­ka sääs­tä­vät yli 2 000 ton­nia CO2-pääs­tö­jä ja yli 2 600 MWh säh­kö­e­ner­gi­aa vuo­des­sa.

Toi­sen täys­säh­köi­sen mal­lin on suun­ni­tel­tu tu­le­van uu­den Ford Exp­lo­re­rin jäl­keen tuo­tan­toon teh­taal­la vuo­den 2024 puo­li­vä­lis­tä al­ka­en, ja uu­den teh­taan vuo­tui­sen tuo­tan­to­mää­rän odo­te­taan nou­se­van 200 000 ajo­neu­voon vuo­des­sa.

Ford Exp­lo­rer on yk­si yh­dek­säs­tä täys­säh­köi­ses­tä hen­ki­lö- ja hyö­ty­a­jo­neu­vos­ta, jon­ka Ford ai­koo tuo­da Eu­roo­pas­sa mark­ki­noil­le vuo­teen 2024 men­nes­sä.

Mal­lei­hin kuu­lu­vat Ford Mus­tang Mach-E, Ford E-Tran­sit, Ford E-Tran­sit Cus­tom ja Ford E Tour­neo Cus­tom sekä Ford Pu­man, Ford Tran­sit Cou­rie­rin ja Ford Tour­neo Cou­rie­rin täys­säh­kö­mal­lit.

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN