Varo autojen ilmas­toin­ti­lait­teiden uutta tappaja-kylmäainetta!

Autonvalmistajat ovat avoimesti kauhuissaan uuden "tappaja-kylmäaineeksi" kutsutun, vaarallisia ominaisuuksia omaavan HFO-1234yf -aineen johdosta. Saksan autote­ol­li­suu­syh­distys VDA näkee asian niin vakavana, että se on ottanut asian käsittelyyn.

Auto Bild.Uutiset

Au­ton­val­mis­ta­jat ovat avoi­mes­ti kau­huis­saan uu­den "tap­pa­ja-kyl­mä­ai­neek­si" kut­su­tun, vaa­ral­li­sia omi­nai­suuk­sia omaa­van HFO-1234yf -ai­neen eli fluo­ri­ve­ty­kaa­sun joh­dos­ta. Sak­san au­to­te­ol­li­suu­syh­dis­tys VDA nä­kee asi­an niin va­ka­va­na, et­tä se on ot­ta­nut asi­an kä­sit­te­lyyn.

Au­to­teh­taat yrit­tä­vät kik­kai­le­mal­la ly­kä­tä uu­den kyl­mä­ai­neen käyt­töö­not­toa, ker­too Sak­san ym­pä­ris­tö­or­ga­ni­saa­ti­o­ta hoi­ta­va Jürgen Resch. Tam­mi-elo­kuus­sa 2011 Eu­roo­pas­sa myön­net­tiin vain kak­si uu­sia au­to­mal­le­ja kos­ke­vaa tyyp­pi­hy­väk­syn­tää uu­del­le kyl­mä­ai­neel­le. Au­to­mal­lei­hin, jois­sa käy­te­tään van­haa R134a-kyl­mä­ai­net­ta, oli lii­ken­teen kun­ta­yh­ty­män (KBA) mu­kaan vuo­den 2010 en­sim­mäi­sel­lä puo­lis­kol­la myön­net­ty 30 uu­den ai­neen käyt­tö­hy­väk­syn­tää, ja vii­me vuo­den vii­mei­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä kaik­ki­aan 47.

Mah­dol­li­se­na syy­nä tä­hän lie­nee se, et­tei Sak­sas­sa 1. tam­mi­kuu­ta 2011 jäl­keen tyyp­pi­hy­väk­sy­tyis­sä au­tois­sa enää saa käyt­tää van­haa R134a-kyl­mä­ai­net­ta.

Mik­si uut­ta kyl­mä­ai­net­ta sit­ten on ryh­dyt­ty kut­su­maan "tap­pa­ja-kyl­mä­ai­neek­si"? Münche­nin yli­o­pis­tos­sa on tut­kit­tu fluo­ri­ve­ty­kaa­sun vaa­ral­li­sia vai­ku­tuk­sia iho­ku­dok­seen. Pro­fes­so­ri And­re­as Kor­nat­hin mu­kaan "ihon kas­tu­mi­nen vain käm­me­nen ko­koi­sel­ta alu­eel­ta saat­taa ol­la koh­ta­lo­kas­ta".

 

Mitä HFO-1234yf on?

HFO-1234yf (ke­mi­al­li­ses­ti mää­ri­tel­ty­nä 2,3,3,3 tet­raf­luo­rop­ro­pee­ni) käy­te­tään R-134a-kyl­mä­ai­neen seu­raa­ja­na au­to­jen il­mas­toin­ti­lait­teis­sa. HFO-1234yf:n etu­na ovat ai­em­paa pie­nem­mät kas­vi­huo­ne­pääs­töt.

Au­to Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys

Auto Bild.Koeajot
Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU