Terävin lediajovaloin toteutetussa keulassa noudatetaan ”vasarahai”-muotoilua.
Juha Peltonen
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Nelivetoisen täyshybridin alusta on täsmälleen niin jämpti kuin GR Sportissa kuuluukin olla. Kyseessä on erinomainen ajajan auto.
(Julkaistu Auto Bild Suomi paperilehdessä 6/2024)
Nelivetoinen Toyota C-HR GR Sport AWD-i -täyshybridi on varustettu 2,0-litraisen, mukavan kierrosherkän 152-hevosvoimaisen bensiinimoottorin ohella kahdella eri kokoisella sähkömoottorilla, jotka varmistavat 197 hevosvoiman järjestelmätehon.
Toyota ei ilmoita järjestelmävääntöä, mutta ajotuntuman perusteella voi sanoa, että sitä on vähintään riittävästä, jopa runsaasti. Ohitukset sujuvat tällä yhdistelmällä sekä portaattomalla e-CVT-automaattivaihteistolla aikailematta, eikä CVT anna moottorin kiertää yhtä herkästi korkeille kierroksille, kuten tapahtui aiemmin.
Sain keskikulutukseksi maantie- ja kaupunkiajoa sisältäneessä ajossa itselataavalle hybridille todella kohtuulliset 5,4 l/100 km. Autolle ilmoitettu normikulutus on 5,1 litraa sadalla.
Juha Peltonen
Suurlujuusteräksen käyttö B-pilareissa lisää vääntöjäykkyyttä, kaksivärimaalaus antaa näyttävyyttä. GR Sport rullaa 20-tuumaisin kevytmetallivantein.
Juha Peltonen
Ovenkahvatoteutukseen tottuu pian.
Juha Peltonen
Puhdaslinjaisessa kojelaudassa lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat mekaaniset. Tuulilasin heijastusnäyttö on sopivan kirkas ja selkeä.
Juha Peltonen
12,3-tuumainen digitaalimittaristo antaa C-HR:lle edellisen sukupolven analogisiin näyttöihin nähden päivänpolttavaa ilmettä.
Juha Peltonen
Hienostuneessa 12,3-tuumaisessa kosketusnäytössä on upea grafiikka. Radion äänenvoimakkuuden mekaaniset painikkeet sijaitsevat sen alapuolella.
Juha Peltonen
Perinteisen taustapeilin voi napsauttaa kamerapohjaiseksi – elektronisen peilin terävyysaste on ensiluokkainen.
Juha Peltonen
Osanahkaverhoillut sähkösäätöiset etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takana on asiallisesti polvi- ja pääntilaa. Uusi 4,1 kWh:n litiumioniakku on takaistuimien alla.
Juha Peltonen
CVT-automaattivaihteiston valitsin on perinteinen ”lattiashifteri”.
Juha Peltonen
Täyshybridin tavaratilan pohjassa on kestävä suojakaukalo.
Juha Peltonen
Täyshybridin 2,0-litrainen bensiinimoottori kehittää sähkömoottorin kanssa 197 hevosvoimaa.
Juha Peltonen
Sain keskikulutukseksi maantie- ja kaupunkiajoa sisältäneessä ajossa itselataavalle hybridille todella kohtuulliset 5,4 l/100 km. Autolle ilmoitettu normikulutus on 5,1 litraa sadalla.
GR Sportin jousitus on säädetty urheilullisen jäykäksi, minkä huomaa etenkin mutkaisilla pikkuteillä. Alusta on viritetty myös maantieajoon ensiluokkaisesti.
Myös ohjaustuntuma on sähköisesti tehostetuksi täsmällinen, joten GR Sportia on ilo luotsata. Ledilähivalojen teho osoittautui varsin asialliseksi, mutta kaukovalot jättävät valojen matalan muotoilun takia toivomisen varaa.
Koeajoautoa ulkoa tarkastellessa erityinen huomio kiinnittyi lisävarusteena olleeseen Bi-tone Plus -kaksivärisyyteen, joka antaa GR Sportin linjoihin aivan omanlaistaan näyttävyyttä: se ”leikkaa” korilinjat visuaalisesti jännällä tavalla osiin.
Myös keulan ”vasarahai”-muotoilu erottuu välittömästi.
Erinomainen ajoasento
Jo edellisen sukupolven kojelauta oli analogisine päänäyttöineen selkeän onnistunut. Uuden GR Sportin kojelauta on siihen verrattuna hyvin eri oloinen, mutta jälleen osuvaa suunnittelua.
Pyöreä 12,3-tuumainen digitaalimittaristo on olomuodoltaan ”analoginen”, ja sähköisen ajon ajosuhdetta on aika ajoin kiinnostavaa tarkastella kuljettajan diginäytöltä – siinä ylletään kaupunkiajossa hyvinkin helposti jopa korkeaan 83 prosenttiin.
Tuuletussuuttimien uusi design miellyttää käytön helppoudella. Älypuhelimen langaton latausalusta toimii pätevästi niin, että puhelin ei ylikuumene. Latausalustan jäähdytys voisi silti olla tulevaisuudessa toivomuslistalla.
Kuljettajan istuimen sähkösäätöjen ansiosta ajoasennosta säätää nopeasti erinomaisen. Sivuttaistuki ja reisituki ovat mainiot – näissä istuimissa yhdistyvän kelvollisella tavalla ajomukavuus ja urheilullisuus.
Pitkäselkäinen kuljettaja ei kuitenkaan saa ristiseläntuesta optimaalista, minkä havaitsee pitkässä maantieajossa.
Takaistuimella on asiallisesti polvitilaa myös pitkäkoipisille matkustajille. Takaovet saisivat avautua hieman laajempaan kulmaan.
Myös GR Sportissa on tärkeä Safe Exit Assist, joka varoittaa takaistuimelta poistujia mahdollisista lähestyvistä ajoneuvoista. Matkalaisten tunnelman kruunaava JBL:n erittäin onnistuneesti räätälöity audiojärjestelmä soi jykevään sävyyn.
Sporttisuudesta huolimatta GR Sportin laakeaan tavaratilaan mahtuu enimmillään 1 134 litraa, ja perävaunua saa vetää, kunhan sen massa ei ylitä 725 kiloa.
Juha Peltonen
Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition
Moottori
R4, 1987 cm3, 112 kW (152 hv)/6000 r/min, 190 Nm/4400–5200 r/min + sähkömoottorit 2 kpl, 83 kW (113 hv), 206 Nm ja 30 kW (41 hv), 84 Nm; järjestelmäteho 145 kW (197 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
5,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
115 g/km
Voimansiirto
A (e-CVT), neliveto
Mitat
p. 4362, l. 1832, k. 1564 mm, akseliväli 2640 mm, maavara 154 mm, omamassa 1610 kg, kantavuus 405 kg, vetomassa 725/725 kg, tavaratila 424–1134 l, tankki 43 l
Hinta
50 295 euroa, koeajoauto 51 495 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan
Alpine
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan
Alpine
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
B&W Px7 S3
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Amphionin uusi Argon X -sarja
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Rogersin uudet juhlamallit
Neula puhtaaksi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL