Terävin lediajovaloin toteutetussa keulassa noudatetaan ”vasarahai”-muotoilua.

Terävin lediajovaloin toteutetussa keulassa noudatetaan ”vasarahai”-muotoilua.

Juha Peltonen

Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus

Nelivetoisen täyshybridin alusta on täsmälleen niin jämpti kuin GR Sportissa kuuluukin olla. Kyseessä on erinomainen ajajan auto.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bild Suo­mi pa­pe­ri­leh­des­sä 6/2024)

Ne­li­ve­toi­nen To­yo­ta C-HR GR Sport AWD-i -täys­hyb­ri­di on va­rus­tet­tu 2,0-lit­rai­sen, mu­ka­van kier­ros­her­kän 152-he­vos­voi­mai­sen ben­sii­ni­moot­to­rin ohel­la kah­del­la eri ko­koi­sel­la säh­kö­moot­to­ril­la, jot­ka var­mis­ta­vat 197 he­vos­voi­man jär­jes­tel­mä­te­hon.

To­yo­ta ei il­moi­ta jär­jes­tel­mä­vään­töä, mut­ta ajo­tun­tu­man pe­rus­teel­la voi sa­noa, et­tä sitä on vä­hin­tään riit­tä­väs­tä, jopa run­saas­ti. Ohi­tuk­set su­ju­vat täl­lä yh­dis­tel­mäl­lä sekä por­taat­to­mal­la e-CVT-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la ai­kai­le­mat­ta, ei­kä CVT an­na moot­to­rin kier­tää yh­tä her­käs­ti kor­keil­le kier­rok­sil­le, ku­ten ta­pah­tui ai­em­min.

Sain keskikulutukseksi maantie- ja kaupunkiajoa sisältäneessä ajossa itselataavalle hybridille todella kohtuulliset 5,4 l/100 km. Autolle ilmoitettu normikulutus on 5,1 litraa sadalla.

Sain keskikulutukseksi maantie- ja kaupunkiajoa sisältäneessä ajossa itselataavalle hybridille todella kohtuulliset 5,4 l/100 km. Autolle ilmoitettu normikulutus on 5,1 litraa sadalla.

Juha Peltonen

Suurlujuusteräksen käyttö B-pilareissa lisää vääntöjäykkyyttä, kaksivärimaalaus antaa näyttävyyttä. GR Sport rullaa 20-tuumaisin kevytmetallivantein.

Suurlujuusteräksen käyttö B-pilareissa lisää vääntöjäykkyyttä, kaksivärimaalaus antaa näyttävyyttä. GR Sport rullaa 20-tuumaisin kevytmetallivantein.

Juha Peltonen

Ovenkahvatoteutukseen tottuu pian.

Ovenkahvatoteutukseen tottuu pian.

Juha Peltonen

Puhdaslinjaisessa kojelaudassa lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat mekaaniset. Tuulilasin heijastusnäyttö on sopivan kirkas ja selkeä.

Puhdaslinjaisessa kojelaudassa lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat mekaaniset. Tuulilasin heijastusnäyttö on sopivan kirkas ja selkeä.

Juha Peltonen

12,3-tuumainen digitaalimittaristo antaa C-HR:lle edellisen sukupolven analogisiin näyttöihin nähden päivänpolttavaa ilmettä.

12,3-tuumainen digitaalimittaristo antaa C-HR:lle edellisen sukupolven analogisiin näyttöihin nähden päivänpolttavaa ilmettä.

Juha Peltonen

Hienostuneessa 12,3-tuumaisessa kosketusnäytössä on upea grafiikka. Radion äänenvoimakkuuden mekaaniset painikkeet sijaitsevat sen alapuolella.

Hienostuneessa 12,3-tuumaisessa kosketusnäytössä on upea grafiikka. Radion äänenvoimakkuuden mekaaniset painikkeet sijaitsevat sen alapuolella.

Juha Peltonen

Perinteisen taustapeilin voi napsauttaa kamerapohjaiseksi – elektronisen peilin terävyysaste on ensiluokkainen.

Perinteisen taustapeilin voi napsauttaa kamerapohjaiseksi – elektronisen peilin terävyysaste on ensiluokkainen.

Juha Peltonen

Osanahkaverhoillut sähkösäätöiset etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen.

Osanahkaverhoillut sähkösäätöiset etuistuimet antavat kunnollisen sivuttaistuen.

Juha Peltonen

Takana on asiallisesti polvi- ja pääntilaa. Uusi 4,1 kWh:n litiumioniakku on takaistuimien alla.

Takana on asiallisesti polvi- ja pääntilaa. Uusi 4,1 kWh:n litiumioniakku on takaistuimien alla.

Juha Peltonen

CVT-automaattivaihteiston valitsin on perinteinen ”lattiashifteri”.

CVT-automaattivaihteiston valitsin on perinteinen ”lattiashifteri”.

Juha Peltonen

Täyshybridin tavaratilan pohjassa on kestävä suojakaukalo.

Täyshybridin tavaratilan pohjassa on kestävä suojakaukalo.

Juha Peltonen

Täyshybridin 2,0-litrainen bensiinimoottori kehittää sähkömoottorin kanssa 197 hevosvoimaa.

Täyshybridin 2,0-litrainen bensiinimoottori kehittää sähkömoottorin kanssa 197 hevosvoimaa.

Juha Peltonen

Sain kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si maan­tie- ja kau­pun­ki­a­joa si­säl­tä­nees­sä ajos­sa it­se­la­taa­val­le hyb­ri­dil­le to­del­la koh­tuul­li­set 5,4 l/100 km. Au­tol­le il­moi­tet­tu nor­mi­ku­lu­tus on 5,1 lit­raa sa­dal­la.

GR Spor­tin jou­si­tus on sää­det­ty ur­hei­lul­li­sen jäy­käk­si, min­kä huo­maa eten­kin mut­kai­sil­la pik­ku­teil­lä. Alus­ta on vi­ri­tet­ty myös maan­tie­a­joon en­si­luok­kai­ses­ti.

Myös oh­jaus­tun­tu­ma on säh­köi­ses­ti te­hos­te­tuk­si täs­mäl­li­nen, jo­ten GR Spor­tia on ilo luot­sa­ta. Le­di­lä­hi­va­lo­jen teho osoit­tau­tui var­sin asi­al­li­sek­si, mut­ta kau­ko­va­lot jät­tä­vät va­lo­jen ma­ta­lan muo­toi­lun ta­kia toi­vo­mi­sen va­raa.

Ko­ea­jo­au­toa ul­koa tar­kas­tel­les­sa eri­tyi­nen huo­mio kiin­nit­tyi li­sä­va­rus­tee­na ol­lee­seen Bi-tone Plus -kak­si­vä­ri­syy­teen, joka an­taa GR Spor­tin lin­joi­hin ai­van oman­lais­taan näyt­tä­vyyt­tä: se ”leik­kaa” ko­ri­lin­jat vi­su­aa­li­ses­ti jän­näl­lä ta­val­la osiin.

Myös keu­lan ”va­sa­ra­hai”-muo­toi­lu erot­tuu vä­lit­tö­mäs­ti.

Eri­no­mai­nen ajo­a­sen­to

Jo edel­li­sen su­ku­pol­ven ko­je­lau­ta oli ana­lo­gi­si­ne pää­näyt­töi­neen sel­ke­än on­nis­tu­nut. Uu­den GR Spor­tin ko­je­lau­ta on sii­hen ver­rat­tu­na hy­vin eri oloi­nen, mut­ta jäl­leen osu­vaa suun­nit­te­lua.

Pyö­reä 12,3-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­to on olo­muo­dol­taan ”ana­lo­gi­nen”, ja säh­köi­sen ajon ajo­suh­det­ta on ai­ka ajoin kiin­nos­ta­vaa tar­kas­tel­la kul­jet­ta­jan di­gi­näy­töl­tä – sii­nä yl­le­tään kau­pun­ki­a­jos­sa hy­vin­kin hel­pos­ti jopa kor­ke­aan 83 pro­sent­tiin.

Tuu­le­tus­suut­ti­mien uu­si de­sign miel­lyt­tää käy­tön help­pou­del­la. Äly­pu­he­li­men lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta toi­mii pä­te­väs­ti niin, et­tä pu­he­lin ei yli­kuu­me­ne. La­tau­sa­lus­tan jääh­dy­tys voi­si sil­ti ol­la tu­le­vai­suu­des­sa toi­vo­mus­lis­tal­la.

Kul­jet­ta­jan is­tui­men säh­kö­sää­tö­jen an­si­os­ta ajo­a­sen­nos­ta sää­tää no­pe­as­ti eri­no­mai­sen. Si­vut­tais­tu­ki ja rei­si­tu­ki ovat mai­ni­ot – näis­sä is­tui­mis­sa yh­dis­ty­vän kel­vol­li­sel­la ta­val­la ajo­mu­ka­vuus ja ur­hei­lul­li­suus.

Pit­kä­sel­käi­nen kul­jet­ta­ja ei kui­ten­kaan saa ris­ti­se­län­tu­es­ta op­ti­maa­lis­ta, min­kä ha­vait­see pit­käs­sä maan­tie­a­jos­sa.

Ta­kais­tui­mel­la on asi­al­li­ses­ti pol­vi­ti­laa myös pit­kä­koi­pi­sil­le mat­kus­ta­jil­le. Ta­ka­o­vet sai­si­vat avau­tua hie­man laa­jem­paan kul­maan.

Myös GR Spor­tis­sa on tär­keä Safe Exit As­sist, joka va­roit­taa ta­kais­tui­mel­ta pois­tu­jia mah­dol­li­sis­ta lä­hes­ty­vis­tä ajo­neu­vois­ta. Mat­ka­lais­ten tun­nel­man kruu­naa­va JBL:n erit­täin on­nis­tu­nees­ti rää­tä­löi­ty au­di­o­jär­jes­tel­mä soi jy­ke­vään sä­vyyn.

Sport­ti­suu­des­ta huo­li­mat­ta GR Spor­tin laa­ke­aan ta­va­ra­ti­laan mah­tuu enim­mil­lään 1 134 lit­raa, ja pe­rä­vau­nua saa ve­tää, kun­han sen mas­sa ei yli­tä 725 ki­loa.

Juha Pel­to­nen

To­yo­ta C-HR 2.0 Hyb­rid AWD-i GR Sport Pre­mie­re Edi­ti­on

Moot­to­ri

R4, 1987 cm3, 112 kW (152 hv)/6000 r/min, 190 Nm/4400–5200 r/min + säh­kö­moot­to­rit 2 kpl, 83 kW (113 hv), 206 Nm ja 30 kW (41 hv), 84 Nm; jär­jes­tel­mä­te­ho 145 kW (197 hv)

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,9 s, huip­pu­no­peus 180 km/h

Ku­lu­tus

5,1 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

115 g/km

Voi­man­siir­to

A (e-CVT), ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4362, l. 1832, k. 1564 mm, ak­se­li­vä­li 2640 mm, maa­va­ra 154 mm, oma­mas­sa 1610 kg, kan­ta­vuus 405 kg, ve­to­mas­sa 725/725 kg, ta­va­ra­ti­la 424–1134 l, tank­ki 43 l

Hin­ta

50 295 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 51 495 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU