Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen

Korealaisella KGM:llä on jo yli puolen vuosisadan kokemus avolavojen valmistuksesta. Uusi KGM Musso EV tuo markkinoille lähes uskomattoman yhdistelmän ominaisuuksia, varusteita ja toimintamatkaa.

Auto Bild.Uutiset

Ne­li­ve­toi­sen, säh­kö­moot­to­ri­sen, vii­si­paik­kai­sen uu­tuu­den hin­ta on 49 390 eu­roa. Kai­ken li­säk­si tur­vaa tuo­vat au­ton 7 vuo­den tai 150 000 ki­lo­met­rin ta­kuu ja pe­rä­ti 10 vuo­den tai mil­joo­nan ki­lo­met­rin ak­ku­ta­kuu.

Ssan­gY­on­gin omis­ta­jan vaih­dut­tua merk­ki sai uu­den ni­men, joka on KGM. Suo­mes­sa teh­tiin muu­tok­sen yh­tey­des­sä pää­tös, et­tä meil­lä pa­nos­te­taan voi­mak­kaas­ti säh­kö­moot­to­ri­siin mal­lei­hin. Niis­tä en­sim­mäi­nen, KGM Tor­res EVX, tuli maa­ham­me vuo­si sit­ten. Nyt KGM läh­tee Suo­mes­sa Mus­so EV:llä val­taa­maan uut­ta mark­ki­naa, jos­ta sil­lä on jo yli puo­len vuo­si­sa­dan ko­ke­mus.

KGM ja sen edel­tä­jä Ssan­gY­ong ovat val­mis­ta­neet Ete­lä-Ko­re­as­sa maas­tu­rei­ta ja ka­tu­maas­tu­rei­ta vuo­des­ta 1954 läh­tien. Mal­lis­toon liit­tyi 1970-lu­vun alus­sa en­sim­mäi­nen avo­la­va, ja ne ovat ol­leet va­li­koi­mas­sa sii­tä läh­tien. Suo­meen nii­tä ei ole tä­hän men­nes­sä tuo­tu, mut­ta nyt uu­si Mus­so EV täyt­tää vaa­ti­van­kin asi­ak­kaan toi­veet.

Jo­tain tut­tua, pal­jon uut­ta

Uu­den KGM Mus­so EV:n ul­ko­nä­ös­sä on pal­jon yh­teis­tä Tor­res EVX:n kans­sa, mis­sä ei ole mi­tään pa­haa. Mo­lem­mat ovat per­soo­nal­li­sen ja jy­ke­vän nä­köi­siä. Mus­so EV on tyy­li­käs, kat­soo sitä mis­tä kul­mas­ta ta­han­sa. Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­val­la la­va­kat­teel­la ul­ko­nä­kö on hy­vin lä­hel­lä kook­kai­ta maas­tu­rei­ta.

Pe­rus­ra­ken­tees­sa on hyö­dyn­net­ty Tor­res EVX:stä saa­tu­ja ko­ke­muk­sia, mut­ta mi­tat ovat tois­ta luok­kaa. Mus­so EV:n ak­se­li­vä­li on 3,15 met­riä ja ko­ril­la on pi­tuut­ta 5,16 met­riä. Niin­pä au­tos­sa on mu­ka­vat ti­lat vii­del­le mat­kus­ta­jal­le, ja mat­kus­ta­mon ta­ka­na on 1,345 met­riä pit­kä ja 1,515 met­riä le­veä lava. Ta­ka­pen­kin sel­kä­no­ja on ja­et­tu (60:40) ja tai­tet­ta­vis­sa eteen, mi­kä­li ha­lu­taan kul­jet­taa ta­va­raa si­säl­lä. Pe­rä­vau­nu­mas­sa on 1 800 ki­loa (jar­ru­ton 750 kg), jo­ten Mus­so EV:hen voi kyt­keä kook­kaam­man­kin ve­det­tä­vän.

Oh­jaa­mo on tu­tun nä­köi­nen, sil­lä yh­te­näi­sen la­sin al­le on Tor­res EVX:n ta­paan koot­tu sel­keä 12,3-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja sa­man­ko­koi­nen tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män kos­ke­tus­näyt­tö. Eten­kin jäl­kim­mäi­nen on muo­kat­ta­vis­sa mie­lei­sek­si. Va­rus­te­lu on to­del­la kat­ta­va eten­kin Mus­so EV:n hin­ta huo­mi­oi­den. Va­ki­o­na ovat muun mu­as­sa kak­si­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti, äly­a­vain ja pu­he­li­men la­tau­sa­lus­ta.

Tur­val­lis­ta ja kes­tä­vää tek­niik­kaa

KGM on va­lin­nut uu­siin säh­kö­au­to­mal­lei­hin­sa BYD:n erit­täin hy­väk­si ja tur­val­li­sek­si to­de­tun ak­ku­tek­no­lo­gi­an. Li­tium­rau­ta­fos­faat­ti­a­kut (LFP) ovat tur­val­li­suu­ten­sa li­säk­si erit­täin pit­käi­käi­siä. Sen ta­kia KGM us­kal­taa myön­tää pe­rä­ti kym­me­nen vuo­den tai mil­joo­nan ki­lo­met­rin ak­ku­ta­kuun. Mui­ta hy­viä omi­nai­suuk­sia ovat Blade-akun hyvä ener­gi­a­ti­heys ja toi­min­ta myös kyl­mim­mil­lä il­moil­la.

Mus­so EV:ssä ajo­a­kun ener­gi­a­si­säl­tö on 80,6 ki­lo­wat­ti­tun­tia, jol­la toi­min­ta­mat­ka (WLTP) on 379 ki­lo­met­riä. Pi­ka­la­taus­te­ho on 123 ki­lo­wat­tia, jol­la ener­gi­a­mää­rän saa 10 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin 36 mi­nuu­tis­sa. Kol­mi­vai­he­vir­ral­la voi la­da­ta 11 ki­lo­wa­tin te­hol­la, jol­loin ajo­a­kun saa tyh­jäs­tä täy­teen vä­hän yli kym­me­nes­sä tun­nis­sa.

Tal­vel­la ener­gi­an­ku­lu­tus­ta vä­hen­tää läm­pö­pump­pu ja kyl­mil­lä il­moil­la la­tauk­sis­sa on iloa ajo­a­kun esi­läm­mi­tyk­ses­tä. Käyt­tää Mus­so EV:tä sit­ten ret­kei­lyyn tai työ­ka­lu­na, löy­tää var­mas­ti käyt­töä vir­ran ulo­so­tol­le (V2L). Sen avul­la voi käyt­tää Suko-pis­tok­keel­la va­rus­tet­tu­ja säh­kö­lait­tei­ta.

Maas­tu­ri­val­mis­ta­jal­le so­pi­vas­ti Mus­so EV:ssä on kak­si 152 ki­lo­wa­tin (207 hv) te­hois­ta säh­kö­moot­to­ria, joi­den kum­man­kin suu­rin vään­tö­mo­ment­ti on 339 new­ton­met­riä. Ne­li­ve­to vie var­mas­ti pe­ril­le huo­nol­la­kin ke­lil­lä, ja maa­va­ra on pie­nim­mil­lään­kin yli 18 sent­tiä. Mus­so EV on avo­la­vak­si to­del­la ri­peä, sil­lä se kiih­tyy pai­kal­taan sa­dan ki­lo­met­rin no­peu­teen al­le kah­dek­sas­sa se­kun­nis­sa ja huip­pu­no­peus on 177 km/h.

It­se­kan­ta­val­la ko­ril­la va­rus­te­tun Mus­so EV:n ajo-omi­nai­suu­det ovat sa­maa ta­soa hen­ki­lö­au­to­jen kans­sa. Sii­nä aut­ta­vat jous­tin­tu­et edes­sä ja mo­ni­var­si­tu­en­ta ta­ka­na. Jar­rui­hin­kin on pa­nos­tet­tu, sil­lä kai­kis­sa pyö­ris­sä on tuu­le­te­tut le­vy­jar­rut.

Erit­täin kat­ta­va va­rus­te­lu

Avo­la­vat eli pick-upit ovat yleen­sä pe­rus­mal­li­na ai­ka ka­ru­ja, ja hen­ki­lö­au­to­mai­nen va­rus­te­lu löy­tyy vas­ta kal­leim­mis­ta ver­si­ois­ta. KGM tuo­daan Suo­meen ai­no­as­taan Ti­ta­nium-va­rus­tein, jon­ka nimi vih­jaa var­sin kat­ta­vas­ta pa­ke­tis­ta.

Käy­tän­nöl­li­syyt­tä li­sää­vät mus­tat kat­to­kis­kot, ja ul­ko­nä­ön vii­meis­te­le­vät niin 17-tuu­mai­set ke­vyt­me­tal­li­van­teet, joil­le on asen­net­tu 245/60-ko­koi­set ren­kaat, kuin tum­men­ne­tut ta­ka­la­sit. Mus­ta al­le­a­jo­suo­ja muis­tut­taa Mus­so EV:n maas­tu­ri­mai­suu­des­ta.

Kul­jet­ta­ja voi Mus­so EV:ssä aset­tua kei­no­nah­ka­ver­hoi­lul­le säh­köl­lä sää­det­tä­väl­le is­tui­mel­leen, jos­sa ovat niin läm­mi­tys kuin vii­len­nys. Hä­nel­lä on apu­naan pal­jon aja­mis­ta hel­pot­ta­via va­rus­tei­ta, ku­ten kau­ko­va­lo­a­vus­tin ja sa­de­tun­nis­ti­mel­la va­rus­te­tut tuu­li­la­sin­pyyh­ki­met. Au­ton mit­to­jen ar­vi­oin­ti ja py­sä­köin­ti ovat help­poa, sil­lä Mus­so EV:ssä on edes­sä ja ta­ka­na py­sä­köin­ti­tut­kat sekä vie­lä na­vi­goin­nin yh­tey­des­sä pe­ruu­tus­ka­me­ra. Kul­jet­ta­jaa avus­ta­via, tur­val­li­suut­ta li­sää­viä jär­jes­tel­miä on niin ikään run­saas­ti. Suo­men tal­veen so­pi­via va­rus­tei­ta ovat oh­jas­pyö­rän ja ta­ka­pen­kin läm­mi­tyk­set.

Yk­si KGM Mus­so EV:n par­hai­ta omi­nai­suuk­sia on sen 49 390 eu­ron hin­ta, mikä pi­tää si­säl­lään pit­kän 7 vuo­den tai 150 000 ki­lo­met­rin ta­kuun. Tuol­la hin­nal­la on vai­kea löy­tää tois­ta ne­li­ve­tois­ta, hy­vin va­rus­tel­tua avo­la­vaa. Eten­kin 5-paik­kai­set mak­sa­vat pal­jon enem­män, el­lei nii­tä ole re­kis­te­röi­ty no­peus­ra­joit­ti­mel­la va­rus­te­tuk­si ke­vyt­kuor­ma-au­tok­si.

Täy­sin uu­den KGM Mus­so EV:n en­nak­ko­myyn­ti on käyn­nis­ty­nyt ja en­sim­mäi­siä au­to­ja odo­tel­laan Suo­meen syys­kuus­sa.

Au­to­Bild / KGM

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.

Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.

Juha Peltonen

Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan

Auto Bild.Koeajot
Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.

Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.

Juha Peltonen

Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan

Auto Bild.Koeajot
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

K-Auto

Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin

Auto Bild.Uutiset
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.

K-Auto

Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin

Auto Bild.Uutiset
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia

Auto Bild.Koeajot
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN