Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Korealaisella KGM:llä on jo yli puolen vuosisadan kokemus avolavojen valmistuksesta. Uusi KGM Musso EV tuo markkinoille lähes uskomattoman yhdistelmän ominaisuuksia, varusteita ja toimintamatkaa.
Nelivetoisen, sähkömoottorisen, viisipaikkaisen uutuuden hinta on 49 390 euroa. Kaiken lisäksi turvaa tuovat auton 7 vuoden tai 150 000 kilometrin takuu ja peräti 10 vuoden tai miljoonan kilometrin akkutakuu.
SsangYongin omistajan vaihduttua merkki sai uuden nimen, joka on KGM. Suomessa tehtiin muutoksen yhteydessä päätös, että meillä panostetaan voimakkaasti sähkömoottorisiin malleihin. Niistä ensimmäinen, KGM Torres EVX, tuli maahamme vuosi sitten. Nyt KGM lähtee Suomessa Musso EV:llä valtaamaan uutta markkinaa, josta sillä on jo yli puolen vuosisadan kokemus.
KGM ja sen edeltäjä SsangYong ovat valmistaneet Etelä-Koreassa maastureita ja katumaastureita vuodesta 1954 lähtien. Mallistoon liittyi 1970-luvun alussa ensimmäinen avolava, ja ne ovat olleet valikoimassa siitä lähtien. Suomeen niitä ei ole tähän mennessä tuotu, mutta nyt uusi Musso EV täyttää vaativankin asiakkaan toiveet.
Jotain tuttua, paljon uutta
Uuden KGM Musso EV:n ulkonäössä on paljon yhteistä Torres EVX:n kanssa, missä ei ole mitään pahaa. Molemmat ovat persoonallisen ja jykevän näköisiä. Musso EV on tyylikäs, katsoo sitä mistä kulmasta tahansa. Lisävarusteena saatavalla lavakatteella ulkonäkö on hyvin lähellä kookkaita maastureita.
Perusrakenteessa on hyödynnetty Torres EVX:stä saatuja kokemuksia, mutta mitat ovat toista luokkaa. Musso EV:n akseliväli on 3,15 metriä ja korilla on pituutta 5,16 metriä. Niinpä autossa on mukavat tilat viidelle matkustajalle, ja matkustamon takana on 1,345 metriä pitkä ja 1,515 metriä leveä lava. Takapenkin selkänoja on jaettu (60:40) ja taitettavissa eteen, mikäli halutaan kuljettaa tavaraa sisällä. Perävaunumassa on 1 800 kiloa (jarruton 750 kg), joten Musso EV:hen voi kytkeä kookkaammankin vedettävän.
Ohjaamo on tutun näköinen, sillä yhtenäisen lasin alle on Torres EVX:n tapaan koottu selkeä 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja samankokoinen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Etenkin jälkimmäinen on muokattavissa mieleiseksi. Varustelu on todella kattava etenkin Musso EV:n hinta huomioiden. Vakiona ovat muun muassa kaksialueinen automaatti-ilmastointi, älyavain ja puhelimen latausalusta.
Turvallista ja kestävää tekniikkaa
KGM on valinnut uusiin sähköautomalleihinsa BYD:n erittäin hyväksi ja turvalliseksi todetun akkuteknologian. Litiumrautafosfaattiakut (LFP) ovat turvallisuutensa lisäksi erittäin pitkäikäisiä. Sen takia KGM uskaltaa myöntää peräti kymmenen vuoden tai miljoonan kilometrin akkutakuun. Muita hyviä ominaisuuksia ovat Blade-akun hyvä energiatiheys ja toiminta myös kylmimmillä ilmoilla.
Musso EV:ssä ajoakun energiasisältö on 80,6 kilowattituntia, jolla toimintamatka (WLTP) on 379 kilometriä. Pikalatausteho on 123 kilowattia, jolla energiamäärän saa 10 prosentista 80 prosenttiin 36 minuutissa. Kolmivaihevirralla voi ladata 11 kilowatin teholla, jolloin ajoakun saa tyhjästä täyteen vähän yli kymmenessä tunnissa.
Talvella energiankulutusta vähentää lämpöpumppu ja kylmillä ilmoilla latauksissa on iloa ajoakun esilämmityksestä. Käyttää Musso EV:tä sitten retkeilyyn tai työkaluna, löytää varmasti käyttöä virran ulosotolle (V2L). Sen avulla voi käyttää Suko-pistokkeella varustettuja sähkölaitteita.
Maasturivalmistajalle sopivasti Musso EV:ssä on kaksi 152 kilowatin (207 hv) tehoista sähkömoottoria, joiden kummankin suurin vääntömomentti on 339 newtonmetriä. Neliveto vie varmasti perille huonollakin kelillä, ja maavara on pienimmilläänkin yli 18 senttiä. Musso EV on avolavaksi todella ripeä, sillä se kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin nopeuteen alle kahdeksassa sekunnissa ja huippunopeus on 177 km/h.
Itsekantavalla korilla varustetun Musso EV:n ajo-ominaisuudet ovat samaa tasoa henkilöautojen kanssa. Siinä auttavat joustintuet edessä ja monivarsituenta takana. Jarruihinkin on panostettu, sillä kaikissa pyörissä on tuuletetut levyjarrut.
Erittäin kattava varustelu
Avolavat eli pick-upit ovat yleensä perusmallina aika karuja, ja henkilöautomainen varustelu löytyy vasta kalleimmista versioista. KGM tuodaan Suomeen ainoastaan Titanium-varustein, jonka nimi vihjaa varsin kattavasta paketista.
Käytännöllisyyttä lisäävät mustat kattokiskot, ja ulkonäön viimeistelevät niin 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, joille on asennettu 245/60-kokoiset renkaat, kuin tummennetut takalasit. Musta alleajosuoja muistuttaa Musso EV:n maasturimaisuudesta.
Kuljettaja voi Musso EV:ssä asettua keinonahkaverhoilulle sähköllä säädettävälle istuimelleen, jossa ovat niin lämmitys kuin viilennys. Hänellä on apunaan paljon ajamista helpottavia varusteita, kuten kaukovaloavustin ja sadetunnistimella varustetut tuulilasinpyyhkimet. Auton mittojen arviointi ja pysäköinti ovat helppoa, sillä Musso EV:ssä on edessä ja takana pysäköintitutkat sekä vielä navigoinnin yhteydessä peruutuskamera. Kuljettajaa avustavia, turvallisuutta lisääviä järjestelmiä on niin ikään runsaasti. Suomen talveen sopivia varusteita ovat ohjaspyörän ja takapenkin lämmitykset.
Yksi KGM Musso EV:n parhaita ominaisuuksia on sen 49 390 euron hinta, mikä pitää sisällään pitkän 7 vuoden tai 150 000 kilometrin takuun. Tuolla hinnalla on vaikea löytää toista nelivetoista, hyvin varusteltua avolavaa. Etenkin 5-paikkaiset maksavat paljon enemmän, ellei niitä ole rekisteröity nopeusrajoittimella varustetuksi kevytkuorma-autoksi.
Täysin uuden KGM Musso EV:n ennakkomyynti on käynnistynyt ja ensimmäisiä autoja odotellaan Suomeen syyskuussa.
AutoBild / KGM
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pilvin pimein
70-luvun tunnelmaa
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Uutta Yorkshiresta
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne kovassa testissä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL