Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968
Mercedes-Benzin maahantuojan Oy Veho Ab:n pitkäaikainen toimitusjohtaja (1954–1973) Tor Kumlin vastaanotti vuonna 1968 uuden virka-auton, Mercedes-Benz 300 SEL:n.
Kysymyksessä on W 108 ja W 109–mallisarjan ylellinen edustusauto, jota valmistettiin vuosina 1965–1973. Mallit menestyivät erinomaisen hyvin Mercedes-Benzin kotimaassa Länsi-Saksassa sekä vientimarkkinoilla Pohjois-Amerikassa ja Japanissa.
Mercedes valmisti W 108- ja W 109 –mallisarjan autot yhdelle alustalle. 300–sarjassa SEL:n nokalle asennettiin 2 778–kuutioinen suora kuusisylinterinen moottori (M130). Moottorin polttoaineensaannista vastaa Boschin kuusipisteinen mekaaninen ruiskutusjärjestelmä, joka säätää automaattisesti optimaalisen polttoaineseoksen kaasupolkimen asennon ja liikkeen sekä moottorin kierrosluvun perusteella.
Moottorin huipputeho on 125 kW (170 hv)/5400 r/min, maksimivääntö 245 Nm/4500 r/min, ja sen jatkeena on nelivaihteinen automaattivaihteisto.
Ilmajousitettua kyytiä
Toukokuussa 1968 Länsi-Saksasta Veholle saapuneen Mercedes-Benz 300 SEL:n väri oli dunkeloliv-vihreä. Auto rekisteröitiin tunnuksella BB-5, joka on yhä Kumlinin perheen hallussa.
Mercedes oli varustettu konjakin ruskealla ylellisellä nahkaverhoilulla. Auton vakiovarustus sisälsi muun muassa ilmajousituksen, ja sen lisävarustukseen kuului kattoluukku, sähkötoimiset ikkunannostimet sekä oikeanpuoleinen sivupeili.
Auton haltija Tor Kumlin toimi kaksikymmentä vuotta Vehon toimitusjohtajana, ja hän kehitti perheyhtiöstä modernin autokauppaketjun, joka tunnetaan yhä korkeasta laadustaan. Kumlinin poika Peter kertoo, että hänen isänsä istui virka-autossaan aina etuistuimella autonkuljettajansa Tuomo Jaakkolan vierellä.
- Isäni halusi aina istua edessä ja hän ei halunnut autoonsa ilmastointilaitetta, koska piti Suomen kesää niin lyhyenä, että sillä ei ollut tarvetta, Peter hymyilee.
- Olin useasti Mercedeksen kyydissä ja myös pääsin ajamaan sitä, aina kun joku vain suostui istumaan kyydissäni ja sain isältäni luvan siihen. Kun nyt näin auton entisöitynä niin kyllä sydämeni siitä vähän sykähti. Ensimmäinen tunne oli ihastus siitä, että auto on nyt niin hienossa kunnossa, Peter kertoo.
Veholta Mercedes siirtyi heinäkuussa 1969 Oy Alftan Ab:n toimitusjohtaja Guy Stenbäckin käyttöön. Kun kilvet BB–5 jäivät Kumlinin perheelle niin kaupan yhteydessä auton rekisteritunnus muuttui nykyiseen muotoonsa BM–300.
Kaupat joulukuussa 2013
Mercedes-Benz–harrastaja sekä Suomen Mercedes-Benz Klubin aktiivinen toimija Klaus Skogberg huomasi vuonna 2013 Klubin Tähdelliset–kerholehdessä tietoa Kumlinin virka-autosta sekä siitä, että auto todennäköisesti makaa Mäntsälässä ladossa.
Syksyllä 2013 Skogberg kävi yhdessä auton aiemmin omistaneen Aulis Ruotsalaisen vaimon kanssa tunnistamassa auton paikan päällä, ja toden totta, juuri Kumlinin Mercedes löytyi ladosta, jonka sepelipohjalla se oli seissyt vuodesta 1995.
Mercedeksen lisäksi ladon ulkopuolelta löytyi W 110-korinen Mercedes ja W 109:n 3,5-litran moottori. Skogberg kertoo tienneensä jo kauppoja tehdessään, minkälaisen historian Mercedes omaa. Myös ylimääräinen auto ja moottori sovittiin auton omistaneen perikunnan kanssa samaan kauppaan, joka toteutui joulukuussa 2013.
12 vuodessa entiseen loistoonsa
Mercedeksen entisöintityö kesti kaikkiaan 12 vuotta. Auto valmistui entiseen loistoonsa alkukesästä ja Skogberg on nyt Mercedeksen seitsemäs omistaja.
- Paikallinen hinausyrittäjä toi Mercedeksen Mäntsälästä Nummelaan, jossa purimme auton ja arvioimme, mitä kaikkea tulee uusia. Oiva Helminen teki peltityöt ja löysimme autoon ehjät ovet ja etulokasuojat Ruotsista.
- Automaattivaihteiston huolsi Konehuolto Niskanen, moottorin ruiskupumpun ja kompressorin kunnosti Bosch–korjaamo Häkkänen Turussa. Ilmajousituksen venttiilit ja keskusyksikkö entisöitiin Diestelhorstilla Saksassa, Skogberg luettelee.
Mercedes saatiin Karel Kakon avulla käyntikuntoiseksi viime vuonna.
- Sähkötyöt, keskuslukitus, kattoluukun sekä lämmityslaitteen kunnostaminen veivät aikaa. 70-luvun energiakriisin takia Mercedeksen moottori muutoskatsastettiin dieselkäyttöiseksi vuonna 1978, mutta nyt auton keulalla on alkuperäinen 2,8-litrainen bensiinikäyttöinen suorakuutonen, joka kasattiin Jussi Lindholmin kanssa kahdesta eri moottorista. Toinen näistä ostettiin Venetmäeltä ja toinen löytyi Klubimme kokoelmista.
Skogbergin mukaan Mercedes on yhä tänäkin päivänä hyvä ja vakaa auto ajaa.
- Tukeva auto, jota ei ole mitenkään vaikea ajaa, hän summaa ajokokemuksensa.
Skogbergin Mercedes on todennäköisesti nähtävänä Suomen Mercedes-Benz Klubin Concourse d´elegance -tapahtumassa, joka tänä vuonna järjestetään 16. elokuuta Helsingin Jollaksessa.
- Ainakin päivämäärä on ylhäällä kalenterissani. Kyllä tavoitteeni on päästä Mercedeksen kanssa paikan päälle, Skogberg toteaa.
AutoBild / Mercedes
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Trianglen uusi ulkokaiutin
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Kristalliunelmia
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ