Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968

Mercedes-Benzin maahantuojan Oy Veho Ab:n pitkäaikainen toimitusjohtaja (1954–1973) Tor Kumlin vastaanotti vuonna 1968 uuden virka-auton, Mercedes-Benz 300 SEL:n.

Auto Bild.Uutiset

Ky­sy­myk­ses­sä on W 108 ja W 109–mal­li­sar­jan ylel­li­nen edus­tu­sau­to, jota val­mis­tet­tiin vuo­si­na 1965–1973. Mal­lit me­nes­tyi­vät eri­no­mai­sen hy­vin Mer­ce­des-Ben­zin ko­ti­maas­sa Län­si-Sak­sas­sa sekä vien­ti­mark­ki­noil­la Poh­jois-Ame­ri­kas­sa ja Ja­pa­nis­sa.

Mer­ce­des val­mis­ti W 108- ja W 109 –mal­li­sar­jan au­tot yh­del­le alus­tal­le. 300–sar­jas­sa SEL:n no­kal­le asen­net­tiin 2 778–kuu­ti­oi­nen suo­ra kuu­si­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri (M130). Moot­to­rin polt­to­ai­neen­saan­nis­ta vas­taa Bosc­hin kuu­si­pis­tei­nen me­kaa­ni­nen ruis­ku­tus­jär­jes­tel­mä, joka sää­tää au­to­maat­ti­ses­ti op­ti­maa­li­sen polt­to­ai­ne­se­ok­sen kaa­su­pol­ki­men asen­non ja liik­keen sekä moot­to­rin kier­ros­lu­vun pe­rus­teel­la.

Moot­to­rin huip­pu­te­ho on 125 kW (170 hv)/5400 r/min, mak­si­mi­vään­tö 245 Nm/4500 r/min, ja sen jat­kee­na on ne­li­vaih­tei­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Il­ma­jou­si­tet­tua kyy­tiä

Tou­ko­kuus­sa 1968 Län­si-Sak­sas­ta Ve­hol­le saa­pu­neen Mer­ce­des-Benz 300 SEL:n väri oli dun­ke­lo­liv-vih­reä. Au­to re­kis­te­röi­tiin tun­nuk­sel­la BB-5, joka on yhä Kum­li­nin per­heen hal­lus­sa.

Mer­ce­des oli va­rus­tet­tu kon­ja­kin rus­ke­al­la ylel­li­sel­lä nah­ka­ver­hoi­lul­la. Au­ton va­ki­o­va­rus­tus si­säl­si muun mu­as­sa il­ma­jou­si­tuk­sen, ja sen li­sä­va­rus­tuk­seen kuu­lui kat­to­luuk­ku, säh­kö­toi­mi­set ik­ku­nan­nos­ti­met sekä oi­ke­an­puo­lei­nen si­vu­pei­li.

Au­ton hal­ti­ja Tor Kum­lin toi­mi kak­si­kym­men­tä vuot­ta Ve­hon toi­mi­tus­joh­ta­ja­na, ja hän ke­hit­ti per­heyh­ti­ös­tä mo­der­nin au­to­kaup­pa­ket­jun, joka tun­ne­taan yhä kor­ke­as­ta laa­dus­taan. Kum­li­nin poi­ka Pe­ter ker­too, et­tä hä­nen isän­sä is­tui vir­ka-au­tos­saan ai­na etuis­tui­mel­la au­ton­kul­jet­ta­jan­sa Tuo­mo Jaak­ko­lan vie­rel­lä.

- Isä­ni ha­lu­si ai­na is­tua edes­sä ja hän ei ha­lun­nut au­toon­sa il­mas­toin­ti­lai­tet­ta, kos­ka piti Suo­men ke­sää niin ly­hy­e­nä, et­tä sil­lä ei ol­lut tar­vet­ta, Pe­ter hy­myi­lee.

- Olin use­as­ti Mer­ce­dek­sen kyy­dis­sä ja myös pää­sin aja­maan sitä, ai­na kun joku vain suos­tui is­tu­maan kyy­dis­sä­ni ja sain isäl­tä­ni lu­van sii­hen. Kun nyt näin au­ton en­ti­söi­ty­nä niin kyl­lä sy­dä­me­ni sii­tä vä­hän sy­käh­ti. En­sim­mäi­nen tun­ne oli ihas­tus sii­tä, et­tä au­to on nyt niin hie­nos­sa kun­nos­sa, Pe­ter ker­too.

Ve­hol­ta Mer­ce­des siir­tyi hei­nä­kuus­sa 1969 Oy Alf­tan Ab:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Guy Sten­bäc­kin käyt­töön. Kun kil­vet BB–5 jäi­vät Kum­li­nin per­heel­le niin kau­pan yh­tey­des­sä au­ton re­kis­te­ri­tun­nus muut­tui ny­kyi­seen muo­toon­sa BM–300.

Kau­pat jou­lu­kuus­sa 2013

Mer­ce­des-Benz–har­ras­ta­ja sekä Suo­men Mer­ce­des-Benz Klu­bin ak­tii­vi­nen toi­mi­ja Klaus Skog­berg huo­ma­si vuon­na 2013 Klu­bin Täh­del­li­set–ker­ho­leh­des­sä tie­toa Kum­li­nin vir­ka-au­tos­ta sekä sii­tä, et­tä au­to to­den­nä­köi­ses­ti ma­kaa Mänt­sä­läs­sä la­dos­sa.

Syk­syl­lä 2013 Skog­berg kävi yh­des­sä au­ton ai­em­min omis­ta­neen Au­lis Ruot­sa­lai­sen vai­mon kans­sa tun­nis­ta­mas­sa au­ton pai­kan pääl­lä, ja to­den tot­ta, juu­ri Kum­li­nin Mer­ce­des löy­tyi la­dos­ta, jon­ka se­pe­li­poh­jal­la se oli seis­syt vuo­des­ta 1995.

Mer­ce­dek­sen li­säk­si la­don ul­ko­puo­lel­ta löy­tyi W 110-ko­ri­nen Mer­ce­des ja W 109:n 3,5-lit­ran moot­to­ri. Skog­berg ker­too tien­neen­sä jo kaup­po­ja teh­des­sään, min­kä­lai­sen his­to­ri­an Mer­ce­des omaa. Myös yli­mää­räi­nen au­to ja moot­to­ri so­vit­tiin au­ton omis­ta­neen pe­ri­kun­nan kans­sa sa­maan kaup­paan, joka to­teu­tui jou­lu­kuus­sa 2013.

12 vuo­des­sa en­ti­seen lois­toon­sa

Mer­ce­dek­sen en­ti­söin­ti­työ kes­ti kaik­ki­aan 12 vuot­ta. Au­to val­mis­tui en­ti­seen lois­toon­sa al­ku­ke­säs­tä ja Skog­berg on nyt Mer­ce­dek­sen seit­se­mäs omis­ta­ja.

- Pai­kal­li­nen hi­nau­sy­rit­tä­jä toi Mer­ce­dek­sen Mänt­sä­läs­tä Num­me­laan, jos­sa pu­rim­me au­ton ja ar­vi­oim­me, mitä kaik­kea tu­lee uu­sia. Oi­va Hel­mi­nen teki pel­ti­työt ja löy­sim­me au­toon eh­jät ovet ja etu­lo­ka­suo­jat Ruot­sis­ta.

- Au­to­maat­ti­vaih­teis­ton huol­si Ko­ne­huol­to Nis­ka­nen, moot­to­rin ruis­ku­pum­pun ja komp­res­so­rin kun­nos­ti Bosch–kor­jaa­mo Häk­kä­nen Tu­rus­sa. Il­ma­jou­si­tuk­sen vent­tii­lit ja kes­ku­syk­sik­kö en­ti­söi­tiin Dies­tel­hors­til­la Sak­sas­sa, Skog­berg lu­et­te­lee.

Mer­ce­des saa­tiin Ka­rel Ka­kon avul­la käyn­ti­kun­toi­sek­si vii­me vuon­na.

- Säh­kö­työt, kes­kus­lu­ki­tus, kat­to­luu­kun sekä läm­mi­tys­lait­teen kun­nos­ta­mi­nen vei­vät ai­kaa. 70-lu­vun ener­gi­ak­rii­sin ta­kia Mer­ce­dek­sen moot­to­ri muu­tos­kat­sas­tet­tiin die­sel­käyt­töi­sek­si vuon­na 1978, mut­ta nyt au­ton keu­lal­la on al­ku­pe­räi­nen 2,8-lit­rai­nen ben­sii­ni­käyt­töi­nen suo­ra­kuu­to­nen, joka ka­sat­tiin Jus­si Lind­hol­min kans­sa kah­des­ta eri moot­to­ris­ta. Toi­nen näis­tä os­tet­tiin Ve­net­mä­el­tä ja toi­nen löy­tyi Klu­bim­me ko­ko­el­mis­ta.

Skog­ber­gin mu­kaan Mer­ce­des on yhä tä­nä­kin päi­vä­nä hyvä ja va­kaa au­to ajaa.

- Tu­ke­va au­to, jota ei ole mi­ten­kään vai­kea ajaa, hän sum­maa ajo­ko­ke­muk­sen­sa.

Skog­ber­gin Mer­ce­des on to­den­nä­köi­ses­ti näh­tä­vä­nä Suo­men Mer­ce­des-Benz Klu­bin Con­cour­se d´ele­gan­ce -ta­pah­tu­mas­sa, joka tänä vuon­na jär­jes­te­tään 16. elo­kuu­ta Hel­sin­gin Jol­lak­ses­sa.

- Ai­na­kin päi­vä­mää­rä on yl­hääl­lä ka­len­te­ris­sa­ni. Kyl­lä ta­voit­tee­ni on pääs­tä Mer­ce­dek­sen kans­sa pai­kan pääl­le, Skog­berg to­te­aa.

Au­to­Bild / Mer­ce­des

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Suomen ajokort­ti­lain­sää­däntöön vaaditaan sähkö­au­to­muu­tosta

Auto Bild.Uutiset

Suomen ajokort­ti­lain­sää­däntöön vaaditaan sähkö­au­to­muu­tosta

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU