KAU­PAL­LI­NEN YH­TEIS­TYÖ: YH­DIS­TE­LY­LAI­NA

Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen

Moni pohtii ennen auton ostamista erityisesti sitä, laittaako rahat uuteen autoon vai säästääkö käytetyn auton ostamalla. Samaa mietin minäkin, kun vanha Volvo sanoi sopimuksensa irti kevään korvilla, eikä sen kunnostamisessa ollut oikein enää mitään mieltä

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Au­to­kau­poil­le siis, mut­ta mis­tä saa­da ra­hoi­tus? Lai­nan ot­ta­mi­nen ei tul­lut ky­see­seen, kos­ka omaan osoit­tee­seen tuli tuol­loin ihan tar­peek­si eri­lai­sia lai­na­mak­su­ja kuu­kau­des­ta toi­seen. Uu­den au­ton tuok­su hou­kut­te­li, mut­ta le­a­sin­giin en läh­ti­si. Oli­si­ko siis tyy­dyt­tä­vä nap­paa­maan hal­vin kie­si al­le, min­kä käy­tet­ty­nä löy­tää?

Au­ton vaih­ta­mi­nen ja use­at van­hat lai­nat – tut­tu ti­lan­ne

En var­mas­ti ole ai­noa, joka on ol­lut au­toa vaih­ta­es­saan sa­mas­sa ti­lan­tees­sa. Kun ta­ka­tas­kus­ta löy­tyy pak­sun lom­pa­kon si­jaan ko­ko­el­ma eri­ko­koi­sia lai­no­ja, ei au­to­kau­poil­le läh­te­mi­nen ole ko­vin­kaan help­poa. Pa­him­mas­sa ta­pauk­ses­sa van­han au­ton ra­hoi­tus on vie­lä mak­sa­mat­ta, vaik­ka ky­sei­ses­tä kos­las­ta ei enää mi­hin­kään oli­si­kaan.

Omal­la koh­dal­la ti­lan­ne ei ol­lut ihan niin paha, mut­ta ei­pä sitä ko­vin hy­väk­si­kään voi­nut moit­tia. Mak­set­ta­vien lai­no­jen lis­toil­ta kun löy­tyi mo­nia mui­ta osa­mak­su­ja, pari pie­nem­pää vip­piä sekä yk­si suu­rem­pi ku­lu­tus­luot­to. En mis­sään ta­pauk­ses­sa ha­lun­nut nii­den kyl­keen enää uut­ta lai­naa mak­set­ta­vak­si.

Mikä on yh­dis­te­ly­lai­na ja mi­ten se liit­tyy au­ton os­toon?

Täs­sä vai­hees­sa voin pal­jas­taa, et­tä pää­dyin kui­ten­kin ot­ta­maan uu­den lai­nan. Läh­ti­kö hom­ma siis ko­ko­naan la­pa­ses­ta? Ei sen­tään, sil­lä ky­sees­sä oli yh­dis­te­ly­lai­na. Sii­hen sain vin­kin ka­ve­ril­ta, kun kä­vin ky­se­le­mäs­sä, oli­si­ko hä­nel­lä tie­toa käy­te­tyis­tä au­tois­ta lä­hi­a­lu­eel­la.

Käy­tet­ty­jen au­to­jen mark­ki­nan si­jaan ka­ve­ri ke­hot­ti ko­kei­le­maan lai­no­jen yh­dis­tä­mis­tä. Sen avul­la voi­si kuu­lem­ma sääs­tää ai­em­pien lai­no­jen ku­luis­sa sen ver­ran mu­ka­vas­ti, et­tä voi­sin os­taa ha­lu­tes­sa­ni uu­den­kin au­ton. Yh­dis­te­ly­lai­nan an­si­os­ta vel­ka­ti­lan­tee­ni oli­si to­den­nä­köi­ses­ti sen ver­ran hy­väl­lä mal­lil­la, et­tä ra­hoi­tuk­sen saa­mi­nen au­to­liik­kees­tä on­nis­tui­si vai­vat­ta.

Ei lie­ne ko­vin­kaan yl­lät­tä­vää, et­tä kiin­nos­tuin asi­as­ta heti. Suh­tau­duin sil­ti sii­hen ter­veen skep­ti­ses­ti. Voi­si­ko to­del­la ol­la mah­dol­lis­ta, et­tä rat­kai­su lai­na­on­gel­maa­ni oli­si uu­si lai­na?

Mik­si yh­dis­tin kaik­ki lai­na­ni en­nen uu­den au­ton han­kin­taa

Yh­dis­te­ly­lai­nan ide­a­na oli yh­dis­tää kaik­ki ai­em­mat lai­na­ni ja sääs­tää näin ra­haa pait­si kor­ko­ku­luis­sa, myös lai­nan­hoi­to­mak­suis­sa. Toi­sin sa­no­en ot­tai­sin siis vie­lä yh­den lai­nan, joka oli­si kool­taan kaik­kien ai­em­pien lai­no­jen suu­rui­nen. Täl­lä lai­na­ra­hal­la kui­tat­tai­siin sit­ten muut lai­nat pois. Sa­mal­la ta­lou­del­li­nen ti­lan­ne sel­key­tyi­si, ei­kä lai­no­jen kuu­kau­si­mak­suis­ta tar­vit­si­si stres­sa­ta sa­maan ta­paan kuin ai­em­min.

Hy­viä puo­lia tun­tui ole­van niin pal­jon, et­tä pää­tös yh­dis­te­ly­lai­nan ha­ke­mi­ses­ta ei ol­lut lo­pul­ta ko­vin­kaan vai­kea. Ka­ve­ri neu­voi vie­lä lai­na­ha­ke­muk­sen te­ke­mi­ses­tä suo­raan pu­he­li­mel­la. Se ei ol­lut lo­pul­ta lain­kaan han­ka­laa, ja alus­ta­va lai­na­pää­tös­kin an­net­tiin muu­ta­mas­sa mi­nuu­tis­sa. Pien­ten las­ku­toi­mi­tus­ten jäl­keen tar­tuin tar­jouk­seen, kos­ka se tuot­ti sel­vää sääs­töä ver­rat­tu­na ai­em­pien lai­no­je­ni yh­teis­hin­taan.

Mi­ten yh­dis­te­ly­lai­na vai­kut­ti lai­na­pää­tök­seen au­to­liik­kees­sä

Yh­dis­te­ly­lai­nan saa­mi­sen jäl­keen pää­tin lait­taa ka­ve­rin väit­teet to­del­la tes­tiin ja läh­teä ko­kei­le­maan, sai­sin­ko au­to­ra­hoi­tus­ta uut­ta au­toa var­ten. Au­to­liik­kees­sä asi­oin­ti ei oli­si voi­nut ol­la juu­ri su­ju­vam­paan. Nyt vel­ka­ti­lan­net­ta ky­sel­tä­es­sä ei tar­vin­nut läh­teä sel­vit­tä­mään kai­ken maa­il­man pi­ka­vip­pe­jä ja osa­mak­su­ja. Sen si­jaan pys­tyin ker­to­maan, et­tä mak­set­ta­va­na oli vain yk­si ku­lu­tus­luot­to, jon­ka kuu­kau­sie­rät ei­vät mi­nun tu­lo­ta­sol­la­ni ole on­gel­ma.

Tu­lok­se­na oli pait­si myön­tä­vä ra­hoi­tus­pää­tös, myös pa­rem­mat eh­dot kuin oli­sin voi­nut ku­vi­tel­la­kaan. En us­ko, et­tä oli­sin saa­nut pal­jon edul­li­sem­paa au­to­ra­hoi­tus­ta edes sil­loin, jos oli­sin saa­pu­nut pai­kal­le täy­sin ve­lat­to­ma­na. Pää­sin va­lit­se­maan ha­lu­a­ma­ni au­ton vaih­to­eh­dois­ta, joi­ta olin vain muu­ta­maa päi­vää ai­em­min pi­tä­nyt lä­hin­nä kau­nii­na unel­ma­na. Van­ha ruos­tei­nen Vol­vo vaih­tui het­kes­sä uu­tuut­taan kiil­tä­vään hyb­ri­di-Peu­ge­o­tiin kai­kil­la maus­teil­la.

Pie­nem­mät kuu­kau­si­ku­lut → enem­män liik­ku­ma­va­raa

Mi­ten ih­mees­sä yh­dis­te­ly­lai­na saat­toi pa­ran­taa ko­ko­nais­vel­ka­ti­lan­net­ta­ni niin pal­jon? Sii­hen oli usei­ta­kin syi­tä, jois­ta tär­kein ei edes lo­pul­ta ol­lut ai­em­paa ma­ta­lam­pi kor­ko­ta­so. Yh­dis­te­ly­lai­na aut­toi ni­mit­täin myös sii­nä mie­les­sä, et­tä pää­sin eroon use­am­man lai­nan kuu­kau­si­mak­suis­ta, jot­ka nos­ti­vat nii­den hin­taa en­ti­ses­tään. Li­säk­si pää­sin ikään kuin neu­vot­te­le­maan koko lai­nan uu­del­leen.

Lai­na­neu­vot­te­lu­jen tu­los: huo­mat­ta­vas­ti pie­nem­mät kuu­kau­si­ku­lut ja sitä kaut­ta pal­jon enem­män ta­lou­del­lis­ta liik­ku­ma­va­raa. Sen li­säk­si, et­tä sain hal­vem­man lai­nan ko­ko­nais­hin­nan puo­les­ta, on­nis­tuin myös pi­den­tä­mään lai­na-ai­kaa jon­kin ver­ran. Näin sain kuu­kau­si­ku­lu­ja las­ket­tua en­ti­ses­tään yli 500 eu­ron edes­tä. Sääs­te­tyl­lä ra­ha­sum­mal­la sain muun mu­as­sa hoi­det­tua uu­den au­ton va­kuu­tuk­sen kun­toon, ei­kä seu­raa­vas­ta huol­los­ta­kaan tar­vit­se stres­sa­ta etu­kä­teen.

Oma etun­sa on sii­nä­kin, et­tä ny­ky­ään mak­san lai­naa ta­kai­sin vain yh­del­le ra­hoi­tu­syh­ti­öl­le. Tie­dän ta­san tark­kaan mil­loin ja kuin­ka pal­jon lai­naa tu­lee mak­saa, ei­vät­kä kuu­kau­si­ku­lut pää­se enää yl­lät­tä­mään.

Ko­ke­muk­se­ni: yh­dis­te­ly­lai­nan ha­ke­mi­nen vai­he vai­heel­ta

Voi ol­la hyvä ker­toa hie­man myös sii­tä, mi­ten yh­dis­te­ly­lai­nan ha­ke­mi­nen käy­tän­nös­sä omal­ta osal­ta­ni ta­pah­tui. Mai­nit­sin jo koko hom­man hoi­tu­neen kä­te­väs­ti mo­bii­lis­sa, mut­ta liit­tyi sii­hen jon­kin ver­ran muu­ta­kin. On ni­mit­täin tär­ke­ää teh­dä lai­na­ver­tai­lua, en­nen kuin hy­väk­syy mi­tään tar­jous­ta. Ne­tis­tä löy­tyy kym­me­niä eri lai­nan­tar­jo­a­jia, ja ne kil­pai­le­vat asi­ak­kais­ta kes­ke­nään. Sik­si val­tit ovat täs­sä suh­tees­sa ha­ki­jan kä­sis­sä, niin ou­dol­ta kuin se saat­taa kuu­los­taa­kin.

Mi­ten lai­na­ver­tai­lun te­ke­mi­nen sit­ten on­nis­tuu? Se on pal­jon hel­pom­paa kuin voi­si äk­ki­sel­tään ku­vi­tel­la. Ka­ve­ri oh­ja­si mi­nut suo­raan lai­na­ver­tai­lu­si­vus­tol­le, joka hoi­ti koko hom­man puo­les­ta­ni yh­del­lä ha­ke­muk­sel­la. Mi­nun ei siis tar­vin­nut läh­teä soit­te­le­maan eri paik­koi­hin, et­si­mään si­vus­to­ja it­se tai kier­tä­mään kont­to­rei­ta. Lai­toin vain pyy­de­tyt tie­dot lo­mak­kee­seen ja pai­noin ”Lä­he­tä”-nap­pia.

Na­pin pai­nal­luk­sen tu­lok­se­na etee­ni tuli alus­ta­via tar­jouk­sia mo­nel­ta eri lai­nan­tar­jo­a­jal­ta. Alus­ta­via siis sii­nä mie­les­sä, et­tä tiet­ty­jä asi­a­kir­jo­ja oli lä­he­tet­tä­vä, en­nen kuin lai­nan­saan­ti oli­si var­maa. Eri­tyi­ses­ti palk­ka­kuit­ti tun­tui ole­van tär­keä, mut­ta sen lä­het­tä­mi­ses­sä ei kau­aa men­nyt. Sen jäl­keen lai­na­ha­ke­mus hy­väk­syt­tiin jo sa­ma­na päi­vä­nä, ja so­pi­muk­sen pys­tyi al­le­kir­joit­ta­maan mo­bii­li­var­men­teel­la. Va­lit­se­ma­ni ra­hoi­tu­syh­tiö mak­soi ai­em­mat lai­na­ni suo­raan pois, kun vä­li­tin tar­vit­ta­vat tie­dot niis­tä asi­a­kas­pal­ve­luun.

Mitä teh­dä, jos use­am­pi lai­na pai­naa ta­lout­ta?

Mi­nul­la on nyt sen ver­ran ko­ke­mus­ta lai­no­jen kans­sa ta­sa­pai­noi­lus­ta, et­tä us­kal­lan an­taa pari oh­jet­ta niil­le, joi­den ti­lan­ne on vas­taa­van­lai­nen.

Jos ta­lou­den­hal­lin­ta on re­tu­pe­räl­lä, ja lai­no­ja riit­tää vaik­ka muil­le ja­et­ta­vak­si, niin voin suo­si­tel­la yh­dis­te­ly­lai­naa läm­pi­mäs­ti. Ei se­kään tie­tys­ti mi­kään ta­kuu­var­ma rat­kai­su ole. Minä sain oi­kein edul­li­sen lai­nan hel­pos­ti, mut­ta ai­na­kin palk­ka­kui­tin lä­het­tä­mi­ses­tä voi pää­tel­lä, et­tä tu­lo­ta­sol­la on pal­jon mer­ki­tys­tä. Mut­ta kes­ki­tu­loi­nen mi­nä­kin olen, eli mis­tään mah­dot­to­mas­ta ju­tuis­ta ei ole kyse.

Mi­ten siis kan­nat­taa toi­mia, jot­ta lai­no­jen yh­dis­tä­mi­nen on­nis­tuu? Las­ke en­sin kaik­kien lai­no­je­si ko­ko­nais­ku­lut yh­teen, niin tie­dät, kuin­ka pal­jon yh­dis­te­ly­lai­naa tar­vit­set. Siir­ry sit­ten jo­hon­kin lai­na­pal­ve­luun, joka ver­taa lai­nat puo­les­ta­si. Ver­tai­lu ei mak­sa mi­tään, jo­ten voit ko­keil­la sitä huo­let­ta.

Tar­jol­la on myös lai­na­las­ku­rei­ta, mut­ta ne ei­vät ai­na ker­ro koko to­tuut­ta. Suo­sit­te­len siis suo­raan ha­ke­muk­sen te­ke­mis­tä ha­lu­tul­le sum­mal­le sel­lai­sel­la mak­su­a­jal­la, joka so­pii omaan bud­jet­tiin. Jos ra­ha­ti­lan­tee­si on pa­rem­pi kuin mi­nul­la, niin lai­na-ai­kaa ei kan­na­ta lii­kaa pi­den­tää, sil­lä se nos­taa ai­na lai­nan ko­ko­nais­hin­taa huo­mat­ta­vas­ti.

Au­ton vaih­ta­mi­nen on hel­pom­paa, kun ta­lous on ta­sa­pai­nos­sa

Pie­nes­tä­kin sääs­tös­tä lai­na­me­nois­sa voi ol­la suu­ri apu, kun tar­koi­tuk­se­na on vaih­taa au­to uu­dem­paan mal­liin. Ky­sees­sä on mer­kit­tä­vä pää­tös, joka on mu­ka­vam­pi teh­dä sil­loin, kun ta­lous on ta­sa­pai­nos­sa. Sil­loin ei tar­vit­se tyy­tyä ai­no­aan vaih­to­eh­toon, jo­hon ra­hat riit­tä­vät.

Yh­dis­te­ly­lai­nan avul­la moni pys­tyy var­mas­ti te­ke­mään sa­man kuin minä: hank­ki­maan ra­hoi­tuk­sen uu­del­le au­tol­le käy­te­tyn os­ta­mi­sen si­jaan. Näin vält­tyy sa­mal­la niil­tä ikä­vil­tä ta­pauk­sil­ta, jois­sa käy­te­tys­tä au­tos­ta pal­jas­tuu pian vi­ko­ja, jot­ka jäi­vät os­to­het­kel­lä huo­maa­mat­ta.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU