Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Täyssähköinen Opel Astra tarjoaa rajallisesta akkuka­pa­si­tee­tista huolimatta kohtuullisen pitkän toimintamatkan.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­des­sä 7/2024)

Aluk­si pari sa­naa Peu­ge­ot E-308:n tek­niik­kaan lä­hei­ses­ti pe­rus­tu­van sak­sa­lais­mal­lin ajo­tun­tu­mis­ta. Ast­ra Elect­ri­cin jou­si­tus tun­tuu miel­lyt­tä­vän ta­na­kal­ta myös erit­täin kuop­pai­sel­la tien­pin­nal­la, kun taas hy­vä­pin­tai­sel­la maan­tiel­lä ete­ne­mi­nen on kuin py­kä­lää isom­mas­ta hatch­bac­kis­ta.

Me­lu­ta­so säi­lyy maan­tie­a­jos­sa miel­lyt­tä­vä­nä al­hai­se­na. Säh­köi­ses­ti te­hos­tet­tu oh­jaus­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa riit­tä­vän täs­mäl­li­nen, kun taas kau­pun­ki­a­jos­sa Ast­ra Elect­ric osoit­taa ket­te­ryy­ten­sä.

Al­hai­sia ku­lu­tus­lu­ke­mia

On­nis­tuin pää­se­mään kau­pun­ki­a­jos­sa pa­rin plu­sas­teen läm­pö­ti­las­sa jopa 16,7 kWh/100 km:n ku­lu­tuk­seen, mikä kuu­los­taa to­del­la koh­tuul­li­sel­ta sem­min­kin, kun akun net­ti­ka­pa­si­teet­ti on vain 51 kWh.

Koeajoautossa oli optionaalinen musta katto.

Koeajoautossa oli optionaalinen musta katto.

Juha Peltonen

Pi­ka­la­da­tes­sa­ni Ast­ra Elect­ri­ciä 200 kW:n la­tau­sa­se­mal­la pa­rin plu­sas­teen läm­pö­ti­las­sa la­taus­no­peus jäi kes­ki­mää­rin yl­lät­tä­vän vaa­ti­mat­to­mal­le, vain 30–40 kW:n ta­sol­le au­ton ra­joit­ta­es­sa la­taus­ta. Täl­löin ase­mal­la ei ol­lut la­taa­mas­sa mui­ta au­to­ja.

Val­mis­ta­jan mu­kaan suu­rin mah­dol­li­nen la­taus­te­ho on 100 kW, ja par­haim­mil­laan au­ton voi Ope­lin mu­kaan pi­ka­la­da­ta läm­pi­mis­sä olo­suh­teis­sa 0:sta 80 pro­sent­tiin vain 26 mi­nuu­tis­sa.

Sähkö-Astrassa on 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Sähkö-Astrassa on 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Juha Peltonen

Kojelauta on tyylikäs, mutta melko pelkistetty. Lämmitettävä tuulilasi on Suomessa tärkeä varuste.

Kojelauta on tyylikäs, mutta melko pelkistetty. Lämmitettävä tuulilasi on Suomessa tärkeä varuste.

Juha Peltonen

10-tuumaista PurePanel-kosketusnäyttöä pystyy kustomoimaan.

10-tuumaista PurePanel-kosketusnäyttöä pystyy kustomoimaan.

Juha Peltonen

Selälle optimoidut AGR-istuimet antavat väsyttämättömän kyydin.

Selälle optimoidut AGR-istuimet antavat väsyttämättömän kyydin.

Juha Peltonen

Takaistuimella on asiallisesti polvitilaa, jos edessä olevat istuimet eivät ole aivan takana.

Takaistuimella on asiallisesti polvitilaa, jos edessä olevat istuimet eivät ole aivan takana.

Juha Peltonen

Suurimmasta tavaratilasta saadaan tasapintainen ja 1 268-litrainen.

Suurimmasta tavaratilasta saadaan tasapintainen ja 1 268-litrainen.

Juha Peltonen

Sähkömoottori antaa mukavan suorituskyvyn, ja sähkö-Astran keskikulutus on suhteellisen alhainen.

Sähkömoottori antaa mukavan suorituskyvyn, ja sähkö-Astran keskikulutus on suhteellisen alhainen.

Juha Peltonen

Omal­la koh­dal­la­ni la­tauk­seen 36:sta 80 pro­sent­tiin ku­lui lä­hel­lä nol­la­läm­pö­ti­laa 38 mi­nuut­tia. Akun esi­läm­mi­tys­tä Ast­ras­sa ei ole.

Vas­taa­vas­ti 98 %:n la­tauk­sel­la sain la­dat­tua ajo­mat­kaa näy­tön mu­kaan mu­ka­vat 422 km. Jos siis jak­saa odo­tel­la pi­ka­la­tauk­sen lop­pu­met­rien hi­tain­ta ää­ri­lai­taa, voi so­pi­van läm­pi­mis­sä olo­suh­teis­sa saa­vut­taa ihan an­si­ok­kaan toi­min­ta­mat­kan. Säh­kö-Ast­ras­sa on va­ki­o­na 11 kW:n si­säi­nen 3-vai­he­la­tu­ri.

Huip­pu­ta­soi­set is­tui­met

10-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­to on ole­muk­sel­taan suh­teel­li­sen sel­keä, mut­ta sa­mal­la se on mel­ko pel­kis­tet­ty. Suh­teel­li­sen sel­ke­ää di­gi­taa­lis­ta mit­ta­ris­toa tar­kas­tel­laan pe­rin­tei­ses­ti oh­jaus­pyö­rän läpi, ei Peu­ge­ot-mal­lien ta­paan oh­jaus­pyö­rän ylit­se.

Hie­nos­ti to­teu­tet­tu yk­si­tyis­koh­ta on uut­ta pol­vea edus­ta­va tuu­li­la­sin hei­jas­tus­näyt­tö, jos­sa pro­jek­ti­o­kent­tä on ai­em­paa laa­jem­pi ja tark­kuus suu­rem­pi.

10-tuu­mais­ta Pure Pa­nel -kos­ke­tus­näyt­töä pys­tyy kus­to­moi­maan. Osa pai­nik­keis­ta, ku­ten läm­mi­tyk­sen ja tuu­le­tuk­sen sää­ti­met, ovat me­kaa­ni­sia. 360 as­teen In­tel­li­Vi­si­on-pe­ruu­tus­ka­me­ra pal­ve­lee pä­te­väs­ti.

Kart­ta­oh­jel­ma toi­mii asi­al­li­ses­ti, mut­ta na­vi­goin­ti­lait­teen osoit­teen syö­tön ak­ti­voin­ti voi­si ol­la sel­ke­äm­min to­teu­tet­tu. Na­vi­goin­ti pi­tää si­säl­lään re­aa­li­ai­kai­sen lii­ken­ne- ja py­sä­köin­ti­da­tan ja myös tie­dot ylei­sis­tä teis­tä ja muun mu­as­sa sää­päi­vi­tyk­sis­tä. Pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus luon­nis­tuu no­pe­as­ti, ja pu­he­li­men voi liit­tää myös usb-c-kaa­pe­lil­la. Stre­a­ming-ra­di­oa­se­mien haku ta­pah­tuu no­pe­as­ti.

Opel Ast­ra Elect­ri­cin par­haas­sa va­rus­te­ta­sos­sa on al­can­ta­ra-nah­ka­ver­hoil­lut, lois­ta­van on­nis­tu­neet AGR-is­tui­met, joi­den ly­hen­ne ker­too sii­tä, et­tä Is­tui­met on op­ti­moi­tu se­län kan­nal­ta mah­dol­li­sim­man hy­vik­si.

Ne an­ta­vat mai­ni­on si­vut­tais­tu­en, jo­ten sel­kä ei väsy pit­käl­lä­kään ajo­mat­kal­la. Opel Ast­ra Elec­ric tar­jo­aa täys­säh­kö­au­tok­si huo­mat­ta­van on­nis­tu­neen ajo­a­sen­non myös pit­käl­le kul­jet­ta­jal­le.

Suu­rin­ta ta­va­ra­ti­laa 1 268 lit­raa

Säh­kö-Ast­ra on pe­rus­tal­taan polt­to­moot­to­ri­poh­jai­nen, ja sen kul­jet­ta­jan is­tui­men pys­tyy las­ke­maan poik­keuk­sel­li­sen alas.

Ta­kais­tui­mel­la on ra­jal­li­ses­ti pol­vi­ti­laa. Ta­kais­tui­miin on mah­dol­lis­ta saa­da läm­mi­tys. Koo­kas, avat­ta­va pa­no­raa­ma­kat­to­luuk­ku tuo Opel Ast­raan to­del­la run­saas­ti luon­non­va­loa.

Suu­rin­ta ta­va­ra­ti­laa saa­daan asi­al­li­set 1 268 lit­raa. Min­kään­lais­ta taak­kaa säh­kö-Ast­ral­la ei ole mah­dol­lis­ta ve­tää.

Lo­puk­si vie­lä mu­ka­va li­sä­tie­to: myös far­ma­ri­ver­si­ot on jo hin­noi­tel­tu, ja au­to­ja tu­lee Suo­mes­sa ke­vään ai­ka­na. Far­kun hin­ta­li­sä on va­rus­te­ta­sos­ta riip­pu­en 1 000 tai 2 000 eu­roa.

Juha Pel­to­nen

Opel Ast­ra Elect­ric GS 54 kWh 156 A

Moot­to­ri

Säh­kö­moot­to­ri edes­sä, 115 kW (155 hv), 270 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,2 s, huip­pu­no­peus 170 km/h

Ku­lu­tus

15,0 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 54,0 kWh (brut­to)

Toi­min­ta­mat­ka

412 km

La­tau­sai­ka

0–80 % 26 min (pi­ka­la­taus)

Voi­man­siir­to

A1, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4374, l. 1860, k. 1441 mm, ak­se­li­vä­li 2675 mm, oma­mas­sa 1736 kg, kan­ta­vuus 439 kg, ve­to­mas­sa 0/0 kg, ta­va­ra­ti­la 352–1268 l

Hin­ta

42 390 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 48 390 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.

Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.

Toni Lindström

Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön

Auto Bild.Koeajot
Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.

Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.

Toni Lindström

Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön

Auto Bild.Koeajot
Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on alkanut, ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4 kk tilauksesta.

Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on alkanut, ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4 kk tilauksesta.

Audi

Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevyt­hyb­ri­di­tek­no­logiaa

Auto Bild.Uutiset
Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on alkanut, ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4 kk tilauksesta.

Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on alkanut, ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4 kk tilauksesta.

Audi

Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevyt­hyb­ri­di­tek­no­logiaa

Auto Bild.Uutiset
Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti

Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti

Vianor

 Näin maksimoit käytetyn autosi arvon

Auto Bild.Uutiset
Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti

Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti

Vianor

 Näin maksimoit käytetyn autosi arvon

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN