Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Täyssähköinen Opel Astra tarjoaa rajallisesta akkukapasiteetista huolimatta kohtuullisen pitkän toimintamatkan.
(Julkaistu Auto Bildin paperilehdessä 7/2024)
Aluksi pari sanaa Peugeot E-308:n tekniikkaan läheisesti perustuvan saksalaismallin ajotuntumista. Astra Electricin jousitus tuntuu miellyttävän tanakalta myös erittäin kuoppaisella tienpinnalla, kun taas hyväpintaisella maantiellä eteneminen on kuin pykälää isommasta hatchbackista.
Melutaso säilyy maantieajossa miellyttävänä alhaisena. Sähköisesti tehostettu ohjaustuntuma on maantieajossa riittävän täsmällinen, kun taas kaupunkiajossa Astra Electric osoittaa ketteryytensä.
Alhaisia kulutuslukemia
Onnistuin pääsemään kaupunkiajossa parin plusasteen lämpötilassa jopa 16,7 kWh/100 km:n kulutukseen, mikä kuulostaa todella kohtuulliselta semminkin, kun akun nettikapasiteetti on vain 51 kWh.
Koeajoautossa oli optionaalinen musta katto.
Juha Peltonen
Pikaladatessani Astra Electriciä 200 kW:n latausasemalla parin plusasteen lämpötilassa latausnopeus jäi keskimäärin yllättävän vaatimattomalle, vain 30–40 kW:n tasolle auton rajoittaessa latausta. Tällöin asemalla ei ollut lataamassa muita autoja.
Valmistajan mukaan suurin mahdollinen latausteho on 100 kW, ja parhaimmillaan auton voi Opelin mukaan pikaladata lämpimissä olosuhteissa 0:sta 80 prosenttiin vain 26 minuutissa.
Sähkö-Astrassa on 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Juha Peltonen
Kojelauta on tyylikäs, mutta melko pelkistetty. Lämmitettävä tuulilasi on Suomessa tärkeä varuste.
Juha Peltonen
10-tuumaista PurePanel-kosketusnäyttöä pystyy kustomoimaan.
Juha Peltonen
Selälle optimoidut AGR-istuimet antavat väsyttämättömän kyydin.
Juha Peltonen
Takaistuimella on asiallisesti polvitilaa, jos edessä olevat istuimet eivät ole aivan takana.
Juha Peltonen
Suurimmasta tavaratilasta saadaan tasapintainen ja 1 268-litrainen.
Juha Peltonen
Sähkömoottori antaa mukavan suorituskyvyn, ja sähkö-Astran keskikulutus on suhteellisen alhainen.
Juha Peltonen
Omalla kohdallani lataukseen 36:sta 80 prosenttiin kului lähellä nollalämpötilaa 38 minuuttia. Akun esilämmitystä Astrassa ei ole.
Vastaavasti 98 %:n latauksella sain ladattua ajomatkaa näytön mukaan mukavat 422 km. Jos siis jaksaa odotella pikalatauksen loppumetrien hitainta äärilaitaa, voi sopivan lämpimissä olosuhteissa saavuttaa ihan ansiokkaan toimintamatkan. Sähkö-Astrassa on vakiona 11 kW:n sisäinen 3-vaihelaturi.
Huipputasoiset istuimet
10-tuumainen digitaalimittaristo on olemukseltaan suhteellisen selkeä, mutta samalla se on melko pelkistetty. Suhteellisen selkeää digitaalista mittaristoa tarkastellaan perinteisesti ohjauspyörän läpi, ei Peugeot-mallien tapaan ohjauspyörän ylitse.
Hienosti toteutettu yksityiskohta on uutta polvea edustava tuulilasin heijastusnäyttö, jossa projektiokenttä on aiempaa laajempi ja tarkkuus suurempi.
10-tuumaista Pure Panel -kosketusnäyttöä pystyy kustomoimaan. Osa painikkeista, kuten lämmityksen ja tuuletuksen säätimet, ovat mekaanisia. 360 asteen IntelliVision-peruutuskamera palvelee pätevästi.
Karttaohjelma toimii asiallisesti, mutta navigointilaitteen osoitteen syötön aktivointi voisi olla selkeämmin toteutettu. Navigointi pitää sisällään reaaliaikaisen liikenne- ja pysäköintidatan ja myös tiedot yleisistä teistä ja muun muassa sääpäivityksistä. Puhelimen langaton lataus luonnistuu nopeasti, ja puhelimen voi liittää myös usb-c-kaapelilla. Streaming-radioasemien haku tapahtuu nopeasti.
Opel Astra Electricin parhaassa varustetasossa on alcantara-nahkaverhoillut, loistavan onnistuneet AGR-istuimet, joiden lyhenne kertoo siitä, että Istuimet on optimoitu selän kannalta mahdollisimman hyviksi.
Ne antavat mainion sivuttaistuen, joten selkä ei väsy pitkälläkään ajomatkalla. Opel Astra Elecric tarjoaa täyssähköautoksi huomattavan onnistuneen ajoasennon myös pitkälle kuljettajalle.
Suurinta tavaratilaa 1 268 litraa
Sähkö-Astra on perustaltaan polttomoottoripohjainen, ja sen kuljettajan istuimen pystyy laskemaan poikkeuksellisen alas.
Takaistuimella on rajallisesti polvitilaa. Takaistuimiin on mahdollista saada lämmitys. Kookas, avattava panoraamakattoluukku tuo Opel Astraan todella runsaasti luonnonvaloa.
Suurinta tavaratilaa saadaan asialliset 1 268 litraa. Minkäänlaista taakkaa sähkö-Astralla ei ole mahdollista vetää.
Lopuksi vielä mukava lisätieto: myös farmariversiot on jo hinnoiteltu, ja autoja tulee Suomessa kevään aikana. Farkun hintalisä on varustetasosta riippuen 1 000 tai 2 000 euroa.
Juha Peltonen
Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A
Moottori
Sähkömoottori edessä, 115 kW (155 hv), 270 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,2 s, huippunopeus 170 km/h
Kulutus
15,0 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 54,0 kWh (brutto)
Toimintamatka
412 km
Latausaika
0–80 % 26 min (pikalataus)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4374, l. 1860, k. 1441 mm, akseliväli 2675 mm, omamassa 1736 kg, kantavuus 439 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 352–1268 l
Hinta
42 390 euroa, koeajoauto 48 390 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.
Toni Lindström
Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.
Toni Lindström
Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on alkanut, ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4 kk tilauksesta.
Audi
Suomessa Audi A5 ja S5 -mallien myynti on alkanut, ja ensimmäiset esittelyautot saapuvat Audi-jälleenmyyjille nähtäviksi ja koeajettaviksi vielä ennen lokakuun loppua. Toimitusaika tämän hetken tuotantotilanteen mukaan uusissa asiakastilauksissa noin 3-4 kk tilauksesta.
Audi
Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti
Vianor
Auto kannattaa huollattaa säännöllisesti
Vianor
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Amphionin uusi Argon X -sarja
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL