T-Crossin vahvassa keulailmeessä on jotakin tutunomaista. Koeajoversiossa on erityiset R-Line-puskurit.

T-Crossin vahvassa keulailmeessä on jotakin tutunomaista. Koeajoversiossa on erityiset R-Line-puskurit.

Juha Peltonen

Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat

Koeajossa on nostalgisella 1,5-litraisella turbotekniikalla varustettu T-Cross.

Auto Bild.Koeajot

T-Cross on Volks­wa­ge­nin kai­kis­ta kom­pak­tein ka­tu­maas­tu­ri, jota myy­dään In­ti­as­sa ja Mek­si­kos­sa mei­kä­läi­sit­täin hie­man hä­mää­väs­ti mal­li­ni­mel­lä Tai­gun – ja joka on it­se asi­as­sa lä­heis­tä su­kua myös Suo­mes­sa myy­tä­väl­le Volks­wa­gen Tai­gol­le. T-Cross ra­ken­tuu sa­mal­le MQB-poh­ja­le­vyl­le kuin esi­mer­kik­si kuu­den­nen su­ku­pol­ven Volks­wa­gen Polo.

Laa­ja­vään­töi­nen tur­bo

Ko­ea­jo­yk­si­lön tek­niik­ka­na oli T-Cros­sin me­huk­kain vaih­to­eh­to, eli 1,5-lit­rai­nen ja 150-he­vos­voi­mai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­moot­to­ri. Se lii­kut­taa T-Cros­sia pa­rem­min kuin hy­vin, on­han 250 new­ton­met­rin mak­si­mi­vään­tö hyö­dyn­net­tä­vis­sä laa­ke­an kes­kei­sel­lä kier­ro­sa­lu­eel­la 1 500–3 500 r/min. Sy­lin­te­rien le­puu­tus­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­taa ete­ne­mi­sen ajoit­tain kah­del­la sy­lin­te­ril­lä. Yl­sin pik­ku­vii­le­äl­lä il­mal­la 6,4 lit­ran kes­ki­ku­lu­tuk­seen, joka kor­re­loi läm­pi­mäs­sä ke­lis­sä mi­tat­tuun nor­mi­ar­voon 6,1 l/100 km.

T-Cross 1.5 TSI:llä saa kiskoa 1 200-kiloista vaunua. Näyttävän King’s Red -metallivärin saa lisähintaan.

T-Cross 1.5 TSI:llä saa kiskoa 1 200-kiloista vaunua. Näyttävän King’s Red -metallivärin saa lisähintaan.

Juha Peltonen

Näyttävyyttä: T-Cross R-Linessa on normaalisti alla 17-tuumaiset Valencia-kevytmetallivanteet. Testiyksilön 18-tuumaiset Misano-kevytmetallivanteet lukeutuvat optiolistalle.

Näyttävyyttä: T-Cross R-Linessa on normaalisti alla 17-tuumaiset Valencia-kevytmetallivanteet. Testiyksilön 18-tuumaiset Misano-kevytmetallivanteet lukeutuvat optiolistalle.

Juha Peltonen

Kojelauta edustaa perinteistä Volkswagenia, joka varmasti miellyttää monia mutkattomalla käytettävyydellään.

Kojelauta edustaa perinteistä Volkswagenia, joka varmasti miellyttää monia mutkattomalla käytettävyydellään.

Juha Peltonen

Sports Comfort -etuistuimet tarjoavat nimensä mukaisesti reilusti sporttisuutta – mukavuutta unohtamatta. Oikeanpuoleisen etuistuimen alla on säilytyslokero.

Sports Comfort -etuistuimet tarjoavat nimensä mukaisesti reilusti sporttisuutta – mukavuutta unohtamatta. Oikeanpuoleisen etuistuimen alla on säilytyslokero.

Juha Peltonen

Takaistuimella on odottamattoman hyvin polvitilaa.

Takaistuimella on odottamattoman hyvin polvitilaa.

Juha Peltonen

Au­to­maat­ti­vaih­teis­to hoi­te­lee teh­tä­vän­sä peh­me­än siis­tis­ti. 7-no­peuk­si­sen DSG-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­ton lat­ti­a­va­lit­sin edus­taa ny­kyi­sin jo hie­man har­vi­nai­sem­mak­si käy­vää, pe­rin­teis­tä kep­pi­mal­lia. Kun ha­lu­taan siir­tyä ma­nu­aa­li­käy­töl­le, lok­sau­te­taan va­lit­sin yk­sin­ker­tai­ses­ti toi­sel­le lai­dal­le, jol­loin saa­daan kä­te­väs­ti moot­to­ri­jar­ru­tus­ta.

Jou­si­tus­tun­tu­ma ei jätä toi­vo­mi­sen va­raa. Se on juu­ri niin ete­vä kuin Volks­wa­ge­nil­ta voi odot­taa, ja jäyk­kyy­sas­te so­pii vaih­te­le­val­le suo­ma­lais­ties­töl­le. Ko­ea­jo ajet­tiin nas­tat­to­mil­la tal­vi­ren­kail­la, joi­den ai­heut­ta­ma melu nou­si kar­ke­al­la as­fal­til­la mel­ko voi­mak­kaak­si – ke­sä­ren­kaat pu­dot­ta­vat var­mas­ti me­lu­ta­soa tun­tu­vas­ti. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa miel­lyt­tä­vä.

On­nis­tu­nut ko­je­lau­ta

Jos et­sii tyy­lil­tään pe­rin­tei­seen ta­paan hah­mo­tet­tua Volks­wa­ge­nin ko­je­lau­taa ei­kä yli­di­gi­taa­lis­ta to­teu­tus­ta, niin T-Cros­sin to­teu­tus saat­taa osua mo­nel­le mah­dol­li­sim­man lä­hel­le ha­et­tua. Sil­loin saa­daan kel­po mik­saus sekä pe­rin­tei­tä et­tä ny­ky­päi­vää, mut­ta kui­ten­kin pe­rin­ne­pai­not­tei­se­na ja erit­täin sel­ke­äs­ti hah­mo­tet­ta­va­na ko­ko­nai­suu­te­na.

Tes­tiyk­si­lön li­sä­va­rus­tei­nen 10,25-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­nen Di­gi­tal Cock­pit Pro -mit­ta­ris­to mer­kit­see ”ana­lo­gi­sia” pyö­rei­tä pää­näyt­tö­jä, jot­ka ovat erit­täin no­pe­a­lu­kui­set. Kai­ken pe­rus­da­tan toi­min­ta­mat­kas­ta al­ka­en pys­tyy nä­ke­mään yh­del­lä sil­mäyk­sel­lä.

Digitaalinen 10,25-tuumainen mittaristo on suunniteltu onnistuneesti näyttämään analogiselta.

Digitaalinen 10,25-tuumainen mittaristo on suunniteltu onnistuneesti näyttämään analogiselta.

Juha Peltonen

8-tuumaista kosketusnäyttöä on suhteellisen selkeä käyttää. Apple CarPlay- jaAndroid Auto -älypuhelinliitännät löytyvät.

8-tuumaista kosketusnäyttöä on suhteellisen selkeä käyttää. Apple CarPlay- jaAndroid Auto -älypuhelinliitännät löytyvät.

Juha Peltonen

LED-valoteho on asiallinen.

LED-valoteho on asiallinen.

Juha Peltonen

Nelisylinterisen TSI-turbomoottorin parhaita puolia on laakea vääntöalue.

Nelisylinterisen TSI-turbomoottorin parhaita puolia on laakea vääntöalue.

Juha Peltonen

Suurinta kuljetustilaa saadaan 1 281 litraa.

Suurinta kuljetustilaa saadaan 1 281 litraa.

Juha Peltonen

T-Cros­sin 8-tuu­mais­ta kos­ke­tus­näyt­töä on suh­teel­li­sen sel­keä käyt­tää. Pu­he­li­men lin­ki­tys au­ton mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään luon­nis­tuu no­pe­as­ti, ja stre­a­ming-ra­di­oa­se­mien kuun­te­lu toi­mii niin kuin pi­tää­kin.

Ra­di­on ää­nen­voi­mak­kuu­den sää­tö ta­pah­tuu Golf-tyy­li­ses­tä me­kaa­ni­ses­ta kier­to­sää­ti­mes­tä. Läm­mi­tys­tä ja tuu­le­tus­ta vi­ri­tel­lään vir­tu­aa­li­sis­ta liu­ku­sää­ti­mis­tä – nii­den käy­tön miel­lyt­tä­vyys ei saa al­le­kir­joit­ta­neel­ta laa­jaa vas­ta­kai­kua, sil­lä vaik­ka ne toi­mi­vat koh­tuul­li­sen kä­te­väs­ti, ne ei­vät ole yh­tä no­pei­ta ver­rat­tu­na me­kaa­ni­siin sää­tö­pyö­riin. Plus­saa on, et­tä liu­ku­sää­ti­met ovat va­lais­tut.

Avai­me­ton käyn­nis­tys ja lu­ki­tus ovat toki käyt­tä­jäys­tä­väl­li­syy­den kan­nal­ta suo­si­tel­ta­via, mut­ta ne ovat li­sä­va­rus­tei­sia.

Van­kat is­tui­met

T-Cross 1.5 TSI:n ta­na­kat Sports Com­fort -etuis­tui­met on pääl­lys­tet­ty R-Line-kan­gas­ver­hoi­lul­la. Pen­kit tar­jo­a­vat koh­tuul­li­sen hy­vän si­vut­tais­tu­en, ja nii­den ko­ko­nais­mi­toi­tus on asi­al­li­nen. Is­tuin­tyy­ny so­pii myös pit­käl­le reis­sul­le, mut­ta ris­ti­se­län­tu­es­ta huo­li­mat­ta pit­kä­sel­käi­sel­lä ris­ti­sel­kää voi al­kaa puu­dut­taa. Pen­keis­sä luo­te­taan help­po­käyt­töi­siin me­kaa­ni­siin sää­töi­hin, vaik­ka is­tui­men pi­tuus­sää­tö ja sel­kä­no­jan sää­tö oli­si­vat­kin tar­kem­mat säh­köi­si­nä. Kor­ke­aan au­toon ei tar­vit­se sen pa­rem­min nous­ta kuin las­keu­tu­a­kaan.

Kul­jet­ta­jan edes­sä avau­tu­vas­sa ”kont­to­ris­sa” ur­hei­lul­lis­ta omi­nais­tun­tua luo­vat omal­ta osal­taan har­jat­tua te­räs­tä ole­vat pol­ki­met. Ta­kais­tui­mel­la riit­tää pään­ti­laa ja pol­vi­ti­laa sän­til­li­ses­ti – sa­no­taan­ko vaik­ka Gol­fin ta­paan. Pit­kä­jal­kai­set mah­tu­vat taak­se, kun­han etuis­tui­mien pi­tuus­sää­döis­sä ei hui­ken­nel­la.

Juha Pel­to­nen

Volks­wa­gen T-Cross R-Line Bu­si­ness 1.5 TSI 150 hv DSG

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1498 cm3, 110 kW (150 hv)/5500 r/min, 250 Nm/1500–3500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 8,4 s, huip­pu­no­peus 200 km/h

Ku­lu­tus

6,1 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

138 g/km

Voi­man­siir­to

A7, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4131, l. 1772, k. 1559 mm, ak­se­li­vä­li 2551 mm, oma­mas­sa 1371 kg, kan­ta­vuus 474 kg, ve­to­mas­sa 1200/660 kg, ta­va­ra­ti­la 455–1281 l, tank­ki 40 l

Hin­ta

32 711 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 35 950 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU