T-Crossin vahvassa keulailmeessä on jotakin tutunomaista. Koeajoversiossa on erityiset R-Line-puskurit.
Juha Peltonen
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa on nostalgisella 1,5-litraisella turbotekniikalla varustettu T-Cross.
T-Cross on Volkswagenin kaikista kompaktein katumaasturi, jota myydään Intiassa ja Meksikossa meikäläisittäin hieman hämäävästi mallinimellä Taigun – ja joka on itse asiassa läheistä sukua myös Suomessa myytävälle Volkswagen Taigolle. T-Cross rakentuu samalle MQB-pohjalevylle kuin esimerkiksi kuudennen sukupolven Volkswagen Polo.
Laajavääntöinen turbo
Koeajoyksilön tekniikkana oli T-Crossin mehukkain vaihtoehto, eli 1,5-litrainen ja 150-hevosvoimainen nelisylinterinen turbomoottori. Se liikuttaa T-Crossia paremmin kuin hyvin, onhan 250 newtonmetrin maksimivääntö hyödynnettävissä laakean keskeisellä kierrosalueella 1 500–3 500 r/min. Sylinterien lepuutusjärjestelmä mahdollistaa etenemisen ajoittain kahdella sylinterillä. Ylsin pikkuviileällä ilmalla 6,4 litran keskikulutukseen, joka korreloi lämpimässä kelissä mitattuun normiarvoon 6,1 l/100 km.
T-Cross 1.5 TSI:llä saa kiskoa 1 200-kiloista vaunua. Näyttävän King’s Red -metallivärin saa lisähintaan.
Juha Peltonen
Näyttävyyttä: T-Cross R-Linessa on normaalisti alla 17-tuumaiset Valencia-kevytmetallivanteet. Testiyksilön 18-tuumaiset Misano-kevytmetallivanteet lukeutuvat optiolistalle.
Juha Peltonen
Kojelauta edustaa perinteistä Volkswagenia, joka varmasti miellyttää monia mutkattomalla käytettävyydellään.
Juha Peltonen
Sports Comfort -etuistuimet tarjoavat nimensä mukaisesti reilusti sporttisuutta – mukavuutta unohtamatta. Oikeanpuoleisen etuistuimen alla on säilytyslokero.
Juha Peltonen
Takaistuimella on odottamattoman hyvin polvitilaa.
Juha Peltonen
Automaattivaihteisto hoitelee tehtävänsä pehmeän siististi. 7-nopeuksisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston lattiavalitsin edustaa nykyisin jo hieman harvinaisemmaksi käyvää, perinteistä keppimallia. Kun halutaan siirtyä manuaalikäytölle, loksautetaan valitsin yksinkertaisesti toiselle laidalle, jolloin saadaan kätevästi moottorijarrutusta.
Jousitustuntuma ei jätä toivomisen varaa. Se on juuri niin etevä kuin Volkswagenilta voi odottaa, ja jäykkyysaste sopii vaihtelevalle suomalaistiestölle. Koeajo ajettiin nastattomilla talvirenkailla, joiden aiheuttama melu nousi karkealla asfaltilla melko voimakkaaksi – kesärenkaat pudottavat varmasti melutasoa tuntuvasti. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa miellyttävä.
Onnistunut kojelauta
Jos etsii tyyliltään perinteiseen tapaan hahmotettua Volkswagenin kojelautaa eikä ylidigitaalista toteutusta, niin T-Crossin toteutus saattaa osua monelle mahdollisimman lähelle haettua. Silloin saadaan kelpo miksaus sekä perinteitä että nykypäivää, mutta kuitenkin perinnepainotteisena ja erittäin selkeästi hahmotettavana kokonaisuutena.
Testiyksilön lisävarusteinen 10,25-tuumainen digitaalinen Digital Cockpit Pro -mittaristo merkitsee ”analogisia” pyöreitä päänäyttöjä, jotka ovat erittäin nopealukuiset. Kaiken perusdatan toimintamatkasta alkaen pystyy näkemään yhdellä silmäyksellä.
Digitaalinen 10,25-tuumainen mittaristo on suunniteltu onnistuneesti näyttämään analogiselta.
Juha Peltonen
8-tuumaista kosketusnäyttöä on suhteellisen selkeä käyttää. Apple CarPlay- jaAndroid Auto -älypuhelinliitännät löytyvät.
Juha Peltonen
LED-valoteho on asiallinen.
Juha Peltonen
Nelisylinterisen TSI-turbomoottorin parhaita puolia on laakea vääntöalue.
Juha Peltonen
Suurinta kuljetustilaa saadaan 1 281 litraa.
Juha Peltonen
T-Crossin 8-tuumaista kosketusnäyttöä on suhteellisen selkeä käyttää. Puhelimen linkitys auton multimediajärjestelmään luonnistuu nopeasti, ja streaming-radioasemien kuuntelu toimii niin kuin pitääkin.
Radion äänenvoimakkuuden säätö tapahtuu Golf-tyylisestä mekaanisesta kiertosäätimestä. Lämmitystä ja tuuletusta viritellään virtuaalisista liukusäätimistä – niiden käytön miellyttävyys ei saa allekirjoittaneelta laajaa vastakaikua, sillä vaikka ne toimivat kohtuullisen kätevästi, ne eivät ole yhtä nopeita verrattuna mekaanisiin säätöpyöriin. Plussaa on, että liukusäätimet ovat valaistut.
Avaimeton käynnistys ja lukitus ovat toki käyttäjäystävällisyyden kannalta suositeltavia, mutta ne ovat lisävarusteisia.
Vankat istuimet
T-Cross 1.5 TSI:n tanakat Sports Comfort -etuistuimet on päällystetty R-Line-kangasverhoilulla. Penkit tarjoavat kohtuullisen hyvän sivuttaistuen, ja niiden kokonaismitoitus on asiallinen. Istuintyyny sopii myös pitkälle reissulle, mutta ristiseläntuesta huolimatta pitkäselkäisellä ristiselkää voi alkaa puuduttaa. Penkeissä luotetaan helppokäyttöisiin mekaanisiin säätöihin, vaikka istuimen pituussäätö ja selkänojan säätö olisivatkin tarkemmat sähköisinä. Korkeaan autoon ei tarvitse sen paremmin nousta kuin laskeutuakaan.
Kuljettajan edessä avautuvassa ”konttorissa” urheilullista ominaistuntua luovat omalta osaltaan harjattua terästä olevat polkimet. Takaistuimella riittää pääntilaa ja polvitilaa säntillisesti – sanotaanko vaikka Golfin tapaan. Pitkäjalkaiset mahtuvat taakse, kunhan etuistuimien pituussäädöissä ei huikennella.
Juha Peltonen
Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG
Moottori
R4, turbo, 1498 cm3, 110 kW (150 hv)/5500 r/min, 250 Nm/1500–3500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 200 km/h
Kulutus
6,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
138 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4131, l. 1772, k. 1559 mm, akseliväli 2551 mm, omamassa 1371 kg, kantavuus 474 kg, vetomassa 1200/660 kg, tavaratila 455–1281 l, tankki 40 l
Hinta
32 711 euroa, koeajoauto 35 950 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
HEDD Audion uusi kartio
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
System Audion hopeanuolet
Regan uudet lippulaivamallit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI