T-Crossin vahvassa keulailmeessä on jotakin tutunomaista. Koeajoversiossa on erityiset R-Line-puskurit.
Juha Peltonen
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa on nostalgisella 1,5-litraisella turbotekniikalla varustettu T-Cross.
T-Cross on Volkswagenin kaikista kompaktein katumaasturi, jota myydään Intiassa ja Meksikossa meikäläisittäin hieman hämäävästi mallinimellä Taigun – ja joka on itse asiassa läheistä sukua myös Suomessa myytävälle Volkswagen Taigolle. T-Cross rakentuu samalle MQB-pohjalevylle kuin esimerkiksi kuudennen sukupolven Volkswagen Polo.
Laajavääntöinen turbo
Koeajoyksilön tekniikkana oli T-Crossin mehukkain vaihtoehto, eli 1,5-litrainen ja 150-hevosvoimainen nelisylinterinen turbomoottori. Se liikuttaa T-Crossia paremmin kuin hyvin, onhan 250 newtonmetrin maksimivääntö hyödynnettävissä laakean keskeisellä kierrosalueella 1 500–3 500 r/min. Sylinterien lepuutusjärjestelmä mahdollistaa etenemisen ajoittain kahdella sylinterillä. Ylsin pikkuviileällä ilmalla 6,4 litran keskikulutukseen, joka korreloi lämpimässä kelissä mitattuun normiarvoon 6,1 l/100 km.
T-Cross 1.5 TSI:llä saa kiskoa 1 200-kiloista vaunua. Näyttävän King’s Red -metallivärin saa lisähintaan.
Juha Peltonen
Näyttävyyttä: T-Cross R-Linessa on normaalisti alla 17-tuumaiset Valencia-kevytmetallivanteet. Testiyksilön 18-tuumaiset Misano-kevytmetallivanteet lukeutuvat optiolistalle.
Juha Peltonen
Kojelauta edustaa perinteistä Volkswagenia, joka varmasti miellyttää monia mutkattomalla käytettävyydellään.
Juha Peltonen
Sports Comfort -etuistuimet tarjoavat nimensä mukaisesti reilusti sporttisuutta – mukavuutta unohtamatta. Oikeanpuoleisen etuistuimen alla on säilytyslokero.
Juha Peltonen
Takaistuimella on odottamattoman hyvin polvitilaa.
Juha Peltonen
Automaattivaihteisto hoitelee tehtävänsä pehmeän siististi. 7-nopeuksisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston lattiavalitsin edustaa nykyisin jo hieman harvinaisemmaksi käyvää, perinteistä keppimallia. Kun halutaan siirtyä manuaalikäytölle, loksautetaan valitsin yksinkertaisesti toiselle laidalle, jolloin saadaan kätevästi moottorijarrutusta.
Jousitustuntuma ei jätä toivomisen varaa. Se on juuri niin etevä kuin Volkswagenilta voi odottaa, ja jäykkyysaste sopii vaihtelevalle suomalaistiestölle. Koeajo ajettiin nastattomilla talvirenkailla, joiden aiheuttama melu nousi karkealla asfaltilla melko voimakkaaksi – kesärenkaat pudottavat varmasti melutasoa tuntuvasti. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa miellyttävä.
Onnistunut kojelauta
Jos etsii tyyliltään perinteiseen tapaan hahmotettua Volkswagenin kojelautaa eikä ylidigitaalista toteutusta, niin T-Crossin toteutus saattaa osua monelle mahdollisimman lähelle haettua. Silloin saadaan kelpo miksaus sekä perinteitä että nykypäivää, mutta kuitenkin perinnepainotteisena ja erittäin selkeästi hahmotettavana kokonaisuutena.
Testiyksilön lisävarusteinen 10,25-tuumainen digitaalinen Digital Cockpit Pro -mittaristo merkitsee ”analogisia” pyöreitä päänäyttöjä, jotka ovat erittäin nopealukuiset. Kaiken perusdatan toimintamatkasta alkaen pystyy näkemään yhdellä silmäyksellä.
Digitaalinen 10,25-tuumainen mittaristo on suunniteltu onnistuneesti näyttämään analogiselta.
Juha Peltonen
8-tuumaista kosketusnäyttöä on suhteellisen selkeä käyttää. Apple CarPlay- jaAndroid Auto -älypuhelinliitännät löytyvät.
Juha Peltonen
LED-valoteho on asiallinen.
Juha Peltonen
Nelisylinterisen TSI-turbomoottorin parhaita puolia on laakea vääntöalue.
Juha Peltonen
Suurinta kuljetustilaa saadaan 1 281 litraa.
Juha Peltonen
T-Crossin 8-tuumaista kosketusnäyttöä on suhteellisen selkeä käyttää. Puhelimen linkitys auton multimediajärjestelmään luonnistuu nopeasti, ja streaming-radioasemien kuuntelu toimii niin kuin pitääkin.
Radion äänenvoimakkuuden säätö tapahtuu Golf-tyylisestä mekaanisesta kiertosäätimestä. Lämmitystä ja tuuletusta viritellään virtuaalisista liukusäätimistä – niiden käytön miellyttävyys ei saa allekirjoittaneelta laajaa vastakaikua, sillä vaikka ne toimivat kohtuullisen kätevästi, ne eivät ole yhtä nopeita verrattuna mekaanisiin säätöpyöriin. Plussaa on, että liukusäätimet ovat valaistut.
Avaimeton käynnistys ja lukitus ovat toki käyttäjäystävällisyyden kannalta suositeltavia, mutta ne ovat lisävarusteisia.
Vankat istuimet
T-Cross 1.5 TSI:n tanakat Sports Comfort -etuistuimet on päällystetty R-Line-kangasverhoilulla. Penkit tarjoavat kohtuullisen hyvän sivuttaistuen, ja niiden kokonaismitoitus on asiallinen. Istuintyyny sopii myös pitkälle reissulle, mutta ristiseläntuesta huolimatta pitkäselkäisellä ristiselkää voi alkaa puuduttaa. Penkeissä luotetaan helppokäyttöisiin mekaanisiin säätöihin, vaikka istuimen pituussäätö ja selkänojan säätö olisivatkin tarkemmat sähköisinä. Korkeaan autoon ei tarvitse sen paremmin nousta kuin laskeutuakaan.
Kuljettajan edessä avautuvassa ”konttorissa” urheilullista ominaistuntua luovat omalta osaltaan harjattua terästä olevat polkimet. Takaistuimella riittää pääntilaa ja polvitilaa säntillisesti – sanotaanko vaikka Golfin tapaan. Pitkäjalkaiset mahtuvat taakse, kunhan etuistuimien pituussäädöissä ei huikennella.
Juha Peltonen
Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG
Moottori
R4, turbo, 1498 cm3, 110 kW (150 hv)/5500 r/min, 250 Nm/1500–3500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 200 km/h
Kulutus
6,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
138 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4131, l. 1772, k. 1559 mm, akseliväli 2551 mm, omamassa 1371 kg, kantavuus 474 kg, vetomassa 1200/660 kg, tavaratila 455–1281 l, tankki 40 l
Hinta
32 711 euroa, koeajoauto 35 950 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
Pro-Ject liikkuville musiikin ystäville
Uutta Yorkshiresta
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL