Coltin keulasta on muokattu hienostuneesti ”mitsumainen”.
Juha Peltonen
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Alhainen polttoaineenkulutus lukeutuu Colt-täyshybridin vahvimpiin puoliin.
(Julkaistu Auto Bild Suomi paperilehdessä 6/2024)
Mitsubishi Coltin 1.6 HEV -täyshybridillä selvittiin koeajon aikana vaivattomasti jopa keskikulutuksella 4,4 l/100 km, kun mallin normimitattu keskikulutus on 4,2 litran luokkaa.
Monipistesuihkutuksella varustettu nelisylinterinen polttomoottori antaa sähkömoottorin avustamana ihan reippaanoloisen kiihtyvyyden, sillä nollasta sataan taipuu tehtaan mukaan 9,3 sekunnissa.
Erityisen tärkeä ominaisuus on risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa.
Juha Peltonen
Ajovalojen teho voisi olla parempi.
Juha Peltonen
Korkeatekninen 10-tuumainen digimittaristo miellyttää kliinisessä kojelaudassa. Tyylikkään 9,3-tuumaisen kosketusnäytön toiminta on varsin loogista, mutta auton navigaattori ei löytänyt koeajon aikana aina annettuihin osoitteisiin.
Juha Peltonen
Cliosta tuttu värikylläinen 10-tuumainen digitaalimittaristo miellyttää hi tech -otteellaan, ja kaikki perusfaktat erottuvat nopealla silmäyksellä.
Juha Peltonen
Automaattivaihteito on Renault Cliosta tuttu monitilavaihteisto.
Juha Peltonen
Mukavuuspainotteiset etuistuimet antavat asiallisesti sivuttaistukea, mutta ristiseläntuki on vaatimaton.
Juha Peltonen
Pitkäjalkainen voi joutua pyytämään etupenkkien pituussäädön täsmäämistä.
Juha Peltonen
Monipistesuihkutuksella varustettu nelisylinterinen polttomoottori antaa sähkömoottorin avustamana ihan reippaanoloisen kiihtyvyyden, sillä nollasta sataan taipuu tehtaan mukaan 9,3 sekunnissa.
Juha Peltonen
Myös mallin ohituskiihtyvyys on asiallista. Pehmeästi vaihtavassa monitila-automaattivaihteistossa on polttomoottorille neljä ja sähkömoottorille kaksi pykälää.
Ajotilan pääsee valitsemaan MySensen, Sportin ja Econ kesken, jolloin digitaalimittariston ulkoasu muuttuu sen mukaisesti. Suosikkini on visuaalisesti kahtia jaetulla näytöllä toteutettu MySense. Pelkän sähkökäytön pystyy pakokytkemään EV-painikkeesta, jos olosuhteet sen sallivat.
Ohjaustuntuma sekä etenkin alustatuntuma ovat moottoritieajossa varsin onnistuneet. Sitä vastoin kelirikkoinen soratie kuoppineen muistuttaa, että CMF-B-pohjalevy ei sittenkään ole järin iso – epätasaisuudet tulevat melkoisen voimakkaasti läpi.
Rengasmelu kohosi kitkarenkain maantieajossa odottamattoman korkeaksi. Lediajovalojen teho saisi olla ruudikkaampi sekä lähi- että varsinkin kaukovaloilla. Kaukovaloautomatiikka toimii juuri niin napakasti kuin pitääkin.
Korkeatekninen mittaristo
Kojelauta ja kosketusnäyttö ovat aivan samat kuin Renault Cliossa, mutta brändikohtaisin hienosäädöin: ohjauspyörä näyttää ”mitsumaiselta”.
Renault Cliosta tuttu värikylläinen 10-tuumainen digitaalimittaristo miellyttää hi tech -otteellaan, ja kaikki perusfaktat erottuvat nopealla silmäyksellä. Tyylikkään 9,3-tuumaisen kosketusnäytön toiminta on varsin loogista, mutta auton navigaattori ei löytänyt koeajon aikana aina annettuihin osoitteisiin.
Puhelimen langaton linkitys auton multimediajärjestelmään kesti iPhonen kohdalla vain puolisen minuuttia, ja streaming-radioasemien kuuntelu luonnistui mutkattomasti. Tosin langaton yhteys katkesi eräässä vaiheessa, eikä uudelleenlinkitys enää onnistunut. Tässä mielessä kaapelikäyttö on varmin ratkaisu.
Lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat fiksusti mekaaniset säätöpyörät, joita pystyy käyttämään irrottamatta katsetta tiestä.
Kankaalla ja keinonahalla verhoillut mukavuuspainotteiset etuistuimet antavat kohtuullisen sivuttaistuen. Pitkällä ajomatkalla huomaa kuitenkin matkamukavuutta silmällä pitäen optimoitujen penkkien ristiseläntuen vaisuksi. Onneksi ajoasennosta saa säädettyä rennon
Takaistuimella ei jää pitkäjalkaisille matkustajille kovin runsaasti polvitilaa, ellei etuistuimia pituussäätöjä tarkkuuteta. Jos takaovien avautumiskulma olisi hieman runsaampi, olisi sisäänkäynti juoheampaa. Avaimeton lukitus merkitsee arkikäytön helppoutta.
Juha Peltonen
Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT
Moottori
R4, 1598 cm3, 69 kW (105 hv)/5600 r/min, 148 Nm/3200–3600 r/min + sähkömoottori 36,0 kW (48 hv); 205 Nm; hybridijärjestelmä 105 kW (143 hv)
Suorituskyky
0–100 km/h 9,3 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
4,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
93 g/km
Voimansiirto
A6 (monitilavaihteisto), etuveto
Mitat
p. 4053, l. 1798, k. 1439 mm, akseliväli 2583 mm, maavara 142 mm, omamassa 1360 kg, kantavuus 480 kg, vetomassa 900/655 kg, tavaratila 391–1069 l, tankki 39 l
Hinta
31 390 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
LampizatOrin uusi dac
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ