Coltin keulasta on muokattu hienostuneesti ”mitsumainen”.

Coltin keulasta on muokattu hienostuneesti ”mitsumainen”.

Juha Peltonen

Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä

Alhainen poltto­ai­neen­ku­lutus lukeutuu Colt-täyshybridin vahvimpiin puoliin.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bild Suo­mi pa­pe­ri­leh­des­sä 6/2024)

Mit­su­bis­hi Col­tin 1.6 HEV -täys­hyb­ri­dil­lä sel­vit­tiin ko­ea­jon ai­ka­na vai­vat­to­mas­ti jopa kes­ki­ku­lu­tuk­sel­la 4,4 l/100 km, kun mal­lin nor­mi­mi­tat­tu kes­ki­ku­lu­tus on 4,2 lit­ran luok­kaa.

Mo­ni­pis­te­suih­ku­tuk­sel­la va­rus­tet­tu ne­li­sy­lin­te­ri­nen polt­to­moot­to­ri an­taa säh­kö­moot­to­rin avus­ta­ma­na ihan reip­paa­no­loi­sen kiih­ty­vyy­den, sil­lä nol­las­ta sa­taan tai­puu teh­taan mu­kaan 9,3 se­kun­nis­sa.

Erityisen tärkeä ominaisuus on risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa.

Erityisen tärkeä ominaisuus on risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa.

Juha Peltonen

Ajovalojen teho voisi olla parempi.

Ajovalojen teho voisi olla parempi.

Juha Peltonen

Korkeatekninen 10-tuumainen digimittaristo miellyttää kliinisessä kojelaudassa. Tyylikkään 9,3-tuumaisen kosketusnäytön toiminta on varsin loogista, mutta auton navigaattori ei löytänyt koeajon aikana aina annettuihin osoitteisiin.

Korkeatekninen 10-tuumainen digimittaristo miellyttää kliinisessä kojelaudassa. Tyylikkään 9,3-tuumaisen kosketusnäytön toiminta on varsin loogista, mutta auton navigaattori ei löytänyt koeajon aikana aina annettuihin osoitteisiin.

Juha Peltonen

Cliosta tuttu värikylläinen 10-tuumainen digitaalimittaristo miellyttää hi tech -otteellaan, ja kaikki perusfaktat erottuvat nopealla silmäyksellä.

Cliosta tuttu värikylläinen 10-tuumainen digitaalimittaristo miellyttää hi tech -otteellaan, ja kaikki perusfaktat erottuvat nopealla silmäyksellä.

Juha Peltonen

Automaattivaihteito on Renault Cliosta tuttu monitilavaihteisto.

Automaattivaihteito on Renault Cliosta tuttu monitilavaihteisto.

Juha Peltonen

Mukavuuspainotteiset etuistuimet antavat asiallisesti sivuttaistukea, mutta ristiseläntuki on vaatimaton.

Mukavuuspainotteiset etuistuimet antavat asiallisesti sivuttaistukea, mutta ristiseläntuki on vaatimaton.

Juha Peltonen

Pitkäjalkainen voi joutua pyytämään etupenkkien pituussäädön täsmäämistä.

Pitkäjalkainen voi joutua pyytämään etupenkkien pituussäädön täsmäämistä.

Juha Peltonen

Monipistesuihkutuksella varustettu nelisylinterinen polttomoottori antaa sähkömoottorin avustamana ihan reippaanoloisen kiihtyvyyden, sillä nollasta sataan taipuu tehtaan mukaan 9,3 sekunnissa.

Monipistesuihkutuksella varustettu nelisylinterinen polttomoottori antaa sähkömoottorin avustamana ihan reippaanoloisen kiihtyvyyden, sillä nollasta sataan taipuu tehtaan mukaan 9,3 sekunnissa.

Juha Peltonen

Myös mal­lin ohi­tus­kiih­ty­vyys on asi­al­lis­ta. Peh­me­äs­ti vaih­ta­vas­sa mo­ni­ti­la-au­to­maat­ti­vaih­teis­tos­sa on polt­to­moot­to­ril­le nel­jä ja säh­kö­moot­to­ril­le kak­si py­kä­lää.

Ajo­ti­lan pää­see va­lit­se­maan My­Sen­sen, Spor­tin ja Econ kes­ken, jol­loin di­gi­taa­li­mit­ta­ris­ton ul­ko­a­su muut­tuu sen mu­kai­ses­ti. Suo­sik­ki­ni on vi­su­aa­li­ses­ti kah­tia ja­e­tul­la näy­töl­lä to­teu­tet­tu My­Sen­se. Pel­kän säh­kö­käy­tön pys­tyy pa­ko­kyt­ke­mään EV-pai­nik­kees­ta, jos olo­suh­teet sen sal­li­vat.

Oh­jaus­tun­tu­ma sekä eten­kin alus­ta­tun­tu­ma ovat moot­to­ri­tie­a­jos­sa var­sin on­nis­tu­neet. Sitä vas­toin ke­li­rik­koi­nen so­ra­tie kuop­pi­neen muis­tut­taa, et­tä CMF-B-poh­ja­le­vy ei sit­ten­kään ole jä­rin iso – epä­ta­sai­suu­det tu­le­vat mel­koi­sen voi­mak­kaas­ti läpi.

Ren­gas­me­lu ko­ho­si kit­ka­ren­kain maan­tie­a­jos­sa odot­ta­mat­to­man kor­ke­ak­si. Le­di­a­jo­va­lo­jen teho sai­si ol­la ruu­dik­kaam­pi sekä lähi- et­tä var­sin­kin kau­ko­va­loil­la. Kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka toi­mii juu­ri niin na­pa­kas­ti kuin pi­tää­kin.

Kor­ke­a­tek­ni­nen mit­ta­ris­to

Ko­je­lau­ta ja kos­ke­tus­näyt­tö ovat ai­van sa­mat kuin Re­nault Cli­os­sa, mut­ta brän­di­koh­tai­sin hie­no­sää­döin: oh­jaus­pyö­rä näyt­tää ”mit­su­mai­sel­ta”.

Re­nault Cli­os­ta tut­tu vä­ri­kyl­läi­nen 10-tuu­mai­nen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­to miel­lyt­tää hi tech -ot­teel­laan, ja kaik­ki pe­rus­fak­tat erot­tu­vat no­pe­al­la sil­mäyk­sel­lä. Tyy­lik­kään 9,3-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön toi­min­ta on var­sin loo­gis­ta, mut­ta au­ton na­vi­gaat­to­ri ei löy­tä­nyt ko­ea­jon ai­ka­na ai­na an­net­tui­hin osoit­tei­siin.

Pu­he­li­men lan­ga­ton lin­ki­tys au­ton mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään kes­ti iP­ho­nen koh­dal­la vain puo­li­sen mi­nuut­tia, ja stre­a­ming-ra­di­oa­se­mien kuun­te­lu luon­nis­tui mut­kat­to­mas­ti. To­sin lan­ga­ton yh­teys kat­ke­si erääs­sä vai­hees­sa, ei­kä uu­del­leen­lin­ki­tys enää on­nis­tu­nut. Täs­sä mie­les­sä kaa­pe­li­käyt­tö on var­min rat­kai­su.

Läm­mi­tys- ja tuu­le­tus­sää­ti­met ovat fik­sus­ti me­kaa­ni­set sää­tö­pyö­rät, joi­ta pys­tyy käyt­tä­mään ir­rot­ta­mat­ta kat­set­ta ties­tä.

Kan­kaal­la ja kei­no­na­hal­la ver­hoil­lut mu­ka­vuus­pai­not­tei­set etuis­tui­met an­ta­vat koh­tuul­li­sen si­vut­tais­tu­en. Pit­käl­lä ajo­mat­kal­la huo­maa kui­ten­kin mat­ka­mu­ka­vuut­ta sil­mäl­lä pi­tä­en op­ti­moi­tu­jen penk­kien ris­ti­se­län­tu­en vai­suk­si. On­nek­si ajo­a­sen­nos­ta saa sää­det­tyä ren­non

Ta­kais­tui­mel­la ei jää pit­kä­jal­kai­sil­le mat­kus­ta­jil­le ko­vin run­saas­ti pol­vi­ti­laa, el­lei etuis­tui­mia pi­tuus­sää­tö­jä tark­kuu­te­ta. Jos ta­ka­o­vien avau­tu­mis­kul­ma oli­si hie­man run­saam­pi, oli­si si­sään­käyn­ti juo­he­am­paa. Avai­me­ton lu­ki­tus mer­kit­see ar­ki­käy­tön help­pout­ta.

Juha Pel­to­nen

Mit­su­bis­hi Colt 1.6 HEV Ins­ty­le AT

Moot­to­ri

R4, 1598 cm3, 69 kW (105 hv)/5600 r/min, 148 Nm/3200–3600 r/min + säh­kö­moot­to­ri 36,0 kW (48 hv); 205 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 105 kW (143 hv)

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,3 s, huip­pu­no­peus 180 km/h

Ku­lu­tus

4,2 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

93 g/km

Voi­man­siir­to

A6 (mo­ni­ti­la­vaih­teis­to), etu­ve­to

Mi­tat

p. 4053, l. 1798, k. 1439 mm, ak­se­li­vä­li 2583 mm, maa­va­ra 142 mm, oma­mas­sa 1360 kg, kan­ta­vuus 480 kg, ve­to­mas­sa 900/655 kg, ta­va­ra­ti­la 391–1069 l, tank­ki 39 l

Hin­ta

31 390 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine A290 avaa brändin sähköautotarjonnan

Alpine

Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset

Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU