Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.

Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.

Toni Lindström

Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön

Mercedes-Benzin uuden E-sarjan farmariversio tarjoaa ominaisuuksia monenlaisiin tarkoituksiin. Auto on ollut tuttu näky niin taksitolpilla kuin myös muissa ammat­ti­teh­tä­vissä.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bild 6/2024)

Ko­ea­jo­au­to oli ben­sii­ni­käyt­töi­nen la­taus­hyb­ri­di, jos­sa kak­si­lit­rai­nen polt­to­moot­to­ri an­taa 313 he­vos­voi­man te­hon. Säh­kö­moot­to­ris­ta ote­taan ir­ti 129 he­vos­voi­maa, joka on var­sin mal­til­li­nen au­ton 2 300 ki­lon pai­noon näh­den.

Yh­dis­tel­mä­vään­töä on 550 Nm, jo­ten E-far­kul­la pää­see kyl­lä liik­ku­maan jou­he­vas­ti.

Farmarimallina E-sarja on näyttävän kokoinen. Takavaloihin on upotettu tähtikuviot.

Farmarimallina E-sarja on näyttävän kokoinen. Takavaloihin on upotettu tähtikuviot.

Toni Lindström

MBUX-järjestelmällä toimiva keskusnäyttö on erittäin selkeä. Käytettävyys on alansa parasta.

MBUX-järjestelmällä toimiva keskusnäyttö on erittäin selkeä. Käytettävyys on alansa parasta.

Toni Lindström

Mercedeksen mittaristo on selkeydessään esimerkillinen.

Mercedeksen mittaristo on selkeydessään esimerkillinen.

Toni Lindström

Mercedeksen MBUX-käyttöjärjestelmä on selkeä käyttää, ja näytön tekstit näkyvät ilman tihrustamista, joka ei ole itsestäänselvyys kaikissa automerkeissä.

Mercedeksen MBUX-käyttöjärjestelmä on selkeä käyttää, ja näytön tekstit näkyvät ilman tihrustamista, joka ei ole itsestäänselvyys kaikissa automerkeissä.

Toni Lindström

Ai­em­mas­sa vuo­si­mal­li­ver­si­os­sa säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa oli tar­jol­la 50 ki­lo­met­riä. Ajo­ak­kua kas­vat­ta­mal­la toi­min­ta­mat­ka on saa­tu tup­lat­tua, ja nyt au­tol­le lu­va­taan 111 säh­köi­si­tä ki­lo­met­riä.

Ko­ea­jon ai­ka­na ke­vät­ko­le­as­sa sääs­sä tuos­ta ki­lo­met­ri­mää­räs­tä jää­tiin noin 40 ki­lo­met­riä, ja toi­min­ta­mat­kaa il­man polt­to­moot­to­ria saa­tiin noin 70 ki­lo­met­riä. Nämä lu­vut ovat kui­ten­kin var­sin käyt­tö­kel­poi­sia mo­nen tar­pei­siin, jos ta­voi­te on ajaa säh­köl­lä mah­dol­li­sim­man pal­jon.

Ajo­ak­ku ve­rot­taa

Edel­li­ses­sä mal­li­ver­si­os­sa ajo­ak­ku oli li­sä­a­sen­net­tu­na ta­va­ra­ti­laan, jos­sa oli eri­koi­nen ak­ku­kyh­my. Nyt ajo­ak­ku le­vit­täy­tyy koko ta­va­ra­ti­lan poh­jan al­le ta­sai­se­na, mut­ta se nie­lee ti­laa 155 lit­raa ver­rat­tu­na ke­vyt­hyb­ri­din ta­va­ra­ti­laan, jos­sa ei siis ole ajo­ak­kua.

La­taus­kaa­pe­leil­le ei jää var­si­nais­ta säi­ly­tys­ti­laa ta­va­ra­ti­lan al­le, jo­ten kaa­pe­lei­den säi­ly­tys­ko­te­lot ovat joko ta­va­ra­ti­lan poh­jan pääl­lä tai sen si­vuil­la ole­vis­sa ver­kois­sa.

Kuljettajan penkki on mukava istua pitkilläkin taipaleilla.

Kuljettajan penkki on mukava istua pitkilläkin taipaleilla.

Toni Lindström

Takapenkillä on reilusti polvi- ja pääntilaa, ja selkänoja on miellyttävässä kulmassa.

Takapenkillä on reilusti polvi- ja pääntilaa, ja selkänoja on miellyttävässä kulmassa.

Toni Lindström

Takapenkillä on reilusti polvi- ja pääntilaa, ja selkänoja on miellyttävässä kulmassa.

Takapenkillä on reilusti polvi- ja pääntilaa, ja selkänoja on miellyttävässä kulmassa.

Toni Lindström

Ta­va­ra­ti­laa on nor­maa­li­a­sen­nos­sa 460 lit­raa, joka toi­saal­ta riit­tää hy­vin eri­lai­siin tar­pei­siin. Kun ta­ka­pen­kin ku­mo­aa, ve­tää fark­ku­mal­li kaik­ki­aan 1 675 lit­raa, jol­loin mu­kaan mah­tuu jo mo­nen mit­tais­ta ja le­vyis­tä kul­je­tet­ta­vaa.

Vaik­ka la­taus­hyb­ri­din ta­va­ra­ti­lan poh­ja on nor­maa­lia kor­ke­am­mal­la, au­to on muil­ta osin ti­la­va ja ava­ra mat­kus­ta­jil­le. Sekä etu- et­tä ta­ka­pen­kit ovat mer­su­mai­sen hy­vät is­tua, ja kul­jet­ta­ja löy­tää ajo­a­sen­non, jos­sa viih­tyy pit­kil­lä­kin siir­ty­mil­lä.

Ta­ka­penk­ki­läi­sil­le on rei­lus­ti ti­laa, ja kun ko­ri­mal­li on far­ma­ri, niin myös pään­ti­laa riit­tää. Jos ta­ka­na on kol­me mat­kus­ta­jaa, niin kes­ki­pen­kil­lä is­tu­van jal­ka­ti­la on ah­das, sil­lä kar­daa­ni­tun­ne­li vie mer­kit­tä­vän osan ti­las­ta. Kah­del­le ai­kui­sel­le ti­lat ovat väl­jät.

Ajet­ta­vuus kun­nos­sa

Fark­ku-E tu­lee Suo­meen ai­na il­ma­jou­si­tet­tu­na – il­ma­jou­si­tus on eri­no­mai­nen va­rus­te Suo­men tun­ne­tus­ti pai­koin kur­jas­sa kun­nos­sa ole­vil­la maan­teil­le. Il­ma­jou­si­tus peh­men­tää tien kuo­pat ja tärs­kyt nä­tis­ti sekä an­taa tar­vit­ta­es­sa pari sent­tiä li­sää maa­va­raa.

Oh­jaus on so­pi­van tun­no­kas ja ajo­lin­jat hy­vin kul­jet­ta­jan hyp­py­sis­sä. Vaik­ka au­to on ta­ka­ve­toi­nen, sen ete­ne­mi­nen ei ol­lut lain­kaan vai­ke­aa, vaik­ka vä­lil­lä ties­sä oli jään tuo­maa liuk­kaut­ta. Pi­don­hal­lin­ta hoi­ti teh­tä­vän­sä jämp­tis­ti, ei­kä yl­lät­tä­viä pe­rän luis­to­ja il­maan­tu­nut. E-sar­jan far­ma­ri on esi­mer­kil­li­sen tur­val­li­nen ja miel­lyt­tä­vä kump­pa­ni sel­lai­sel­le, jon­ka päi­vä pi­tää si­säl­lään pal­jon tien pääl­lä oloa.

Mer­ce­dek­sen MBUX-käyt­tö­jär­jes­tel­mä on sel­keä käyt­tää, ja näy­tön teks­tit nä­ky­vät il­man tih­rus­ta­mis­ta, joka ei ole it­ses­tään­sel­vyys kai­kis­sa au­to­mer­keis­sä. Va­rus­te­ta­sos­ta ja li­sä­va­rus­teis­ta riip­pu­en kos­ke­tus­näy­töl­tä tai ra­tin hi­pai­su­näp­päi­mis­tä voi sää­tää vaik­ka­pa penk­kien tuu­le­tus- tai hie­ron­ta­toi­min­to­ja tai mat­kus­ta­mon tun­nel­ma­va­lais­tus­ta.

E-sar­jan far­ma­ri on tar­jol­la ke­vyt- ja la­taus­hyb­ri­di­nä, die­sel- ja ben­sii­ni­moot­to­ril­la sekä taka- ja ne­li­ve­toi­se­na. Li­säk­si vaih­to­eh­to­na on ko­ro­te­tul­la maa­va­ral­la va­rus­tet­tu ne­li­ve­toi­nen All-Ter­rain-mal­li.

Au­ton Tes­ti jul­kais­tiin Au­to Bild Suo­men nu­me­ros­sa 4/2024.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Mer­ce­des-Benz E-sar­ja 300 e T A

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1999 cm3, 150 kW (204 hv)/6100 r/min, 320 Nm + säh­kö­moot­to­ri 95 kW (129 hv), 440 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 230 kW (313 hv), 550 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,5 s, huip­pu­no­peus 227 km/h

Ku­lu­tus

0,6 l/100 km, ben­sii­ni; 19,3 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

14 g/100 km

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

111 km

Ajo­ak­ku

19,5 kWh (net­to), si­säi­nen la­tu­ri 11 kW, DC-pi­ka­la­taus 55 kW (li­sä­va­rus­te)

Voi­man­siir­to

A9, ta­ka­ve­to

Mi­tat

p. 4949, l. 1880, k. 1470 mm, ak­se­li­vä­li 2961 mm, oma­mas­sa 2275 kg, ve­to­mas­sa 2100/750 kg, ta­va­ra­ti­la 460–1675 l, tank­ki 50 l

Hin­ta

79 063 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 83 032 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN