Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Mercedes-Benzin uuden E-sarjan farmariversio tarjoaa ominaisuuksia monenlaisiin tarkoituksiin. Auto on ollut tuttu näky niin taksitolpilla kuin myös muissa ammattitehtävissä.
(Julkaistu Auto Bild 6/2024)
Koeajoauto oli bensiinikäyttöinen lataushybridi, jossa kaksilitrainen polttomoottori antaa 313 hevosvoiman tehon. Sähkömoottorista otetaan irti 129 hevosvoimaa, joka on varsin maltillinen auton 2 300 kilon painoon nähden.
Yhdistelmävääntöä on 550 Nm, joten E-farkulla pääsee kyllä liikkumaan jouhevasti.
Farmarimallina E-sarja on näyttävän kokoinen. Takavaloihin on upotettu tähtikuviot.
Toni Lindström
MBUX-järjestelmällä toimiva keskusnäyttö on erittäin selkeä. Käytettävyys on alansa parasta.
Toni Lindström
Mercedeksen mittaristo on selkeydessään esimerkillinen.
Toni Lindström
Mercedeksen MBUX-käyttöjärjestelmä on selkeä käyttää, ja näytön tekstit näkyvät ilman tihrustamista, joka ei ole itsestäänselvyys kaikissa automerkeissä.
Toni Lindström
Aiemmassa vuosimalliversiossa sähköistä toimintamatkaa oli tarjolla 50 kilometriä. Ajoakkua kasvattamalla toimintamatka on saatu tuplattua, ja nyt autolle luvataan 111 sähköisitä kilometriä.
Koeajon aikana kevätkoleassa säässä tuosta kilometrimäärästä jäätiin noin 40 kilometriä, ja toimintamatkaa ilman polttomoottoria saatiin noin 70 kilometriä. Nämä luvut ovat kuitenkin varsin käyttökelpoisia monen tarpeisiin, jos tavoite on ajaa sähköllä mahdollisimman paljon.
Ajoakku verottaa
Edellisessä malliversiossa ajoakku oli lisäasennettuna tavaratilaan, jossa oli erikoinen akkukyhmy. Nyt ajoakku levittäytyy koko tavaratilan pohjan alle tasaisena, mutta se nielee tilaa 155 litraa verrattuna kevythybridin tavaratilaan, jossa ei siis ole ajoakkua.
Latauskaapeleille ei jää varsinaista säilytystilaa tavaratilan alle, joten kaapeleiden säilytyskotelot ovat joko tavaratilan pohjan päällä tai sen sivuilla olevissa verkoissa.
Kuljettajan penkki on mukava istua pitkilläkin taipaleilla.
Toni Lindström
Takapenkillä on reilusti polvi- ja pääntilaa, ja selkänoja on miellyttävässä kulmassa.
Toni Lindström
Takapenkillä on reilusti polvi- ja pääntilaa, ja selkänoja on miellyttävässä kulmassa.
Toni Lindström
Tavaratilaa on normaaliasennossa 460 litraa, joka toisaalta riittää hyvin erilaisiin tarpeisiin. Kun takapenkin kumoaa, vetää farkkumalli kaikkiaan 1 675 litraa, jolloin mukaan mahtuu jo monen mittaista ja levyistä kuljetettavaa.
Vaikka lataushybridin tavaratilan pohja on normaalia korkeammalla, auto on muilta osin tilava ja avara matkustajille. Sekä etu- että takapenkit ovat mersumaisen hyvät istua, ja kuljettaja löytää ajoasennon, jossa viihtyy pitkilläkin siirtymillä.
Takapenkkiläisille on reilusti tilaa, ja kun korimalli on farmari, niin myös pääntilaa riittää. Jos takana on kolme matkustajaa, niin keskipenkillä istuvan jalkatila on ahdas, sillä kardaanitunneli vie merkittävän osan tilasta. Kahdelle aikuiselle tilat ovat väljät.
Ajettavuus kunnossa
Farkku-E tulee Suomeen aina ilmajousitettuna – ilmajousitus on erinomainen varuste Suomen tunnetusti paikoin kurjassa kunnossa olevilla maanteille. Ilmajousitus pehmentää tien kuopat ja tärskyt nätisti sekä antaa tarvittaessa pari senttiä lisää maavaraa.
Ohjaus on sopivan tunnokas ja ajolinjat hyvin kuljettajan hyppysissä. Vaikka auto on takavetoinen, sen eteneminen ei ollut lainkaan vaikeaa, vaikka välillä tiessä oli jään tuomaa liukkautta. Pidonhallinta hoiti tehtävänsä jämptisti, eikä yllättäviä perän luistoja ilmaantunut. E-sarjan farmari on esimerkillisen turvallinen ja miellyttävä kumppani sellaiselle, jonka päivä pitää sisällään paljon tien päällä oloa.
Mercedeksen MBUX-käyttöjärjestelmä on selkeä käyttää, ja näytön tekstit näkyvät ilman tihrustamista, joka ei ole itsestäänselvyys kaikissa automerkeissä. Varustetasosta ja lisävarusteista riippuen kosketusnäytöltä tai ratin hipaisunäppäimistä voi säätää vaikkapa penkkien tuuletus- tai hierontatoimintoja tai matkustamon tunnelmavalaistusta.
E-sarjan farmari on tarjolla kevyt- ja lataushybridinä, diesel- ja bensiinimoottorilla sekä taka- ja nelivetoisena. Lisäksi vaihtoehtona on korotetulla maavaralla varustettu nelivetoinen All-Terrain-malli.
Auton Testi julkaistiin Auto Bild Suomen numerossa 4/2024.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A
Moottori
R4, turbo, 1999 cm3, 150 kW (204 hv)/6100 r/min, 320 Nm + sähkömoottori 95 kW (129 hv), 440 Nm; hybridijärjestelmä 230 kW (313 hv), 550 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 227 km/h
Kulutus
0,6 l/100 km, bensiini; 19,3 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
14 g/100 km
Toimintamatka sähköllä
111 km
Ajoakku
19,5 kWh (netto), sisäinen laturi 11 kW, DC-pikalataus 55 kW (lisävaruste)
Voimansiirto
A9, takaveto
Mitat
p. 4949, l. 1880, k. 1470 mm, akseliväli 2961 mm, omamassa 2275 kg, vetomassa 2100/750 kg, tavaratila 460–1675 l, tankki 50 l
Hinta
79 063 euroa, koeajoauto 83 032 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Laadukas levysoitin Puolasta
Melco on nyt Dela
Uusi striimerivahvistin Cary Audiolta
Lockwoodin uudella tehtaalla
Pro-Jectin uusi lähtötason levysoitin
Tri-ampattu 3-tiemonitori USA:sta
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL