Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Mercedes-Benzin uuden E-sarjan farmariversio tarjoaa ominaisuuksia monenlaisiin tarkoituksiin. Auto on ollut tuttu näky niin taksitolpilla kuin myös muissa ammattitehtävissä.
(Julkaistu Auto Bild 6/2024)
Koeajoauto oli bensiinikäyttöinen lataushybridi, jossa kaksilitrainen polttomoottori antaa 313 hevosvoiman tehon. Sähkömoottorista otetaan irti 129 hevosvoimaa, joka on varsin maltillinen auton 2 300 kilon painoon nähden.
Yhdistelmävääntöä on 550 Nm, joten E-farkulla pääsee kyllä liikkumaan jouhevasti.
Farmarimallina E-sarja on näyttävän kokoinen. Takavaloihin on upotettu tähtikuviot.
Toni Lindström
MBUX-järjestelmällä toimiva keskusnäyttö on erittäin selkeä. Käytettävyys on alansa parasta.
Toni Lindström
Mercedeksen mittaristo on selkeydessään esimerkillinen.
Toni Lindström
Mercedeksen MBUX-käyttöjärjestelmä on selkeä käyttää, ja näytön tekstit näkyvät ilman tihrustamista, joka ei ole itsestäänselvyys kaikissa automerkeissä.
Toni Lindström
Aiemmassa vuosimalliversiossa sähköistä toimintamatkaa oli tarjolla 50 kilometriä. Ajoakkua kasvattamalla toimintamatka on saatu tuplattua, ja nyt autolle luvataan 111 sähköisitä kilometriä.
Koeajon aikana kevätkoleassa säässä tuosta kilometrimäärästä jäätiin noin 40 kilometriä, ja toimintamatkaa ilman polttomoottoria saatiin noin 70 kilometriä. Nämä luvut ovat kuitenkin varsin käyttökelpoisia monen tarpeisiin, jos tavoite on ajaa sähköllä mahdollisimman paljon.
Ajoakku verottaa
Edellisessä malliversiossa ajoakku oli lisäasennettuna tavaratilaan, jossa oli erikoinen akkukyhmy. Nyt ajoakku levittäytyy koko tavaratilan pohjan alle tasaisena, mutta se nielee tilaa 155 litraa verrattuna kevythybridin tavaratilaan, jossa ei siis ole ajoakkua.
Latauskaapeleille ei jää varsinaista säilytystilaa tavaratilan alle, joten kaapeleiden säilytyskotelot ovat joko tavaratilan pohjan päällä tai sen sivuilla olevissa verkoissa.
Kuljettajan penkki on mukava istua pitkilläkin taipaleilla.
Toni Lindström
Takapenkillä on reilusti polvi- ja pääntilaa, ja selkänoja on miellyttävässä kulmassa.
Toni Lindström
Takapenkillä on reilusti polvi- ja pääntilaa, ja selkänoja on miellyttävässä kulmassa.
Toni Lindström
Tavaratilaa on normaaliasennossa 460 litraa, joka toisaalta riittää hyvin erilaisiin tarpeisiin. Kun takapenkin kumoaa, vetää farkkumalli kaikkiaan 1 675 litraa, jolloin mukaan mahtuu jo monen mittaista ja levyistä kuljetettavaa.
Vaikka lataushybridin tavaratilan pohja on normaalia korkeammalla, auto on muilta osin tilava ja avara matkustajille. Sekä etu- että takapenkit ovat mersumaisen hyvät istua, ja kuljettaja löytää ajoasennon, jossa viihtyy pitkilläkin siirtymillä.
Takapenkkiläisille on reilusti tilaa, ja kun korimalli on farmari, niin myös pääntilaa riittää. Jos takana on kolme matkustajaa, niin keskipenkillä istuvan jalkatila on ahdas, sillä kardaanitunneli vie merkittävän osan tilasta. Kahdelle aikuiselle tilat ovat väljät.
Ajettavuus kunnossa
Farkku-E tulee Suomeen aina ilmajousitettuna – ilmajousitus on erinomainen varuste Suomen tunnetusti paikoin kurjassa kunnossa olevilla maanteille. Ilmajousitus pehmentää tien kuopat ja tärskyt nätisti sekä antaa tarvittaessa pari senttiä lisää maavaraa.
Ohjaus on sopivan tunnokas ja ajolinjat hyvin kuljettajan hyppysissä. Vaikka auto on takavetoinen, sen eteneminen ei ollut lainkaan vaikeaa, vaikka välillä tiessä oli jään tuomaa liukkautta. Pidonhallinta hoiti tehtävänsä jämptisti, eikä yllättäviä perän luistoja ilmaantunut. E-sarjan farmari on esimerkillisen turvallinen ja miellyttävä kumppani sellaiselle, jonka päivä pitää sisällään paljon tien päällä oloa.
Mercedeksen MBUX-käyttöjärjestelmä on selkeä käyttää, ja näytön tekstit näkyvät ilman tihrustamista, joka ei ole itsestäänselvyys kaikissa automerkeissä. Varustetasosta ja lisävarusteista riippuen kosketusnäytöltä tai ratin hipaisunäppäimistä voi säätää vaikkapa penkkien tuuletus- tai hierontatoimintoja tai matkustamon tunnelmavalaistusta.
E-sarjan farmari on tarjolla kevyt- ja lataushybridinä, diesel- ja bensiinimoottorilla sekä taka- ja nelivetoisena. Lisäksi vaihtoehtona on korotetulla maavaralla varustettu nelivetoinen All-Terrain-malli.
Auton Testi julkaistiin Auto Bild Suomen numerossa 4/2024.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A
Moottori
R4, turbo, 1999 cm3, 150 kW (204 hv)/6100 r/min, 320 Nm + sähkömoottori 95 kW (129 hv), 440 Nm; hybridijärjestelmä 230 kW (313 hv), 550 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 227 km/h
Kulutus
0,6 l/100 km, bensiini; 19,3 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
14 g/100 km
Toimintamatka sähköllä
111 km
Ajoakku
19,5 kWh (netto), sisäinen laturi 11 kW, DC-pikalataus 55 kW (lisävaruste)
Voimansiirto
A9, takaveto
Mitat
p. 4949, l. 1880, k. 1470 mm, akseliväli 2961 mm, omamassa 2275 kg, vetomassa 2100/750 kg, tavaratila 460–1675 l, tankki 50 l
Hinta
79 063 euroa, koeajoauto 83 032 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Rotelin minivahvistin/dac
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI