Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.

Uusi E-sarja on edelleen helposti tunnistettava Mercedes-Benziksi.

Toni Lindström

Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön

Mercedes-Benzin uuden E-sarjan farmariversio tarjoaa ominaisuuksia monenlaisiin tarkoituksiin. Auto on ollut tuttu näky niin taksitolpilla kuin myös muissa ammat­ti­teh­tä­vissä.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bild 6/2024)

Ko­ea­jo­au­to oli ben­sii­ni­käyt­töi­nen la­taus­hyb­ri­di, jos­sa kak­si­lit­rai­nen polt­to­moot­to­ri an­taa 313 he­vos­voi­man te­hon. Säh­kö­moot­to­ris­ta ote­taan ir­ti 129 he­vos­voi­maa, joka on var­sin mal­til­li­nen au­ton 2 300 ki­lon pai­noon näh­den.

Yh­dis­tel­mä­vään­töä on 550 Nm, jo­ten E-far­kul­la pää­see kyl­lä liik­ku­maan jou­he­vas­ti.

Farmarimallina E-sarja on näyttävän kokoinen. Takavaloihin on upotettu tähtikuviot.

Farmarimallina E-sarja on näyttävän kokoinen. Takavaloihin on upotettu tähtikuviot.

Toni Lindström

MBUX-järjestelmällä toimiva keskusnäyttö on erittäin selkeä. Käytettävyys on alansa parasta.

MBUX-järjestelmällä toimiva keskusnäyttö on erittäin selkeä. Käytettävyys on alansa parasta.

Toni Lindström

Mercedeksen mittaristo on selkeydessään esimerkillinen.

Mercedeksen mittaristo on selkeydessään esimerkillinen.

Toni Lindström

Mercedeksen MBUX-käyttöjärjestelmä on selkeä käyttää, ja näytön tekstit näkyvät ilman tihrustamista, joka ei ole itsestäänselvyys kaikissa automerkeissä.

Mercedeksen MBUX-käyttöjärjestelmä on selkeä käyttää, ja näytön tekstit näkyvät ilman tihrustamista, joka ei ole itsestäänselvyys kaikissa automerkeissä.

Toni Lindström

Ai­em­mas­sa vuo­si­mal­li­ver­si­os­sa säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa oli tar­jol­la 50 ki­lo­met­riä. Ajo­ak­kua kas­vat­ta­mal­la toi­min­ta­mat­ka on saa­tu tup­lat­tua, ja nyt au­tol­le lu­va­taan 111 säh­köi­si­tä ki­lo­met­riä.

Ko­ea­jon ai­ka­na ke­vät­ko­le­as­sa sääs­sä tuos­ta ki­lo­met­ri­mää­räs­tä jää­tiin noin 40 ki­lo­met­riä, ja toi­min­ta­mat­kaa il­man polt­to­moot­to­ria saa­tiin noin 70 ki­lo­met­riä. Nämä lu­vut ovat kui­ten­kin var­sin käyt­tö­kel­poi­sia mo­nen tar­pei­siin, jos ta­voi­te on ajaa säh­köl­lä mah­dol­li­sim­man pal­jon.

Ajo­ak­ku ve­rot­taa

Edel­li­ses­sä mal­li­ver­si­os­sa ajo­ak­ku oli li­sä­a­sen­net­tu­na ta­va­ra­ti­laan, jos­sa oli eri­koi­nen ak­ku­kyh­my. Nyt ajo­ak­ku le­vit­täy­tyy koko ta­va­ra­ti­lan poh­jan al­le ta­sai­se­na, mut­ta se nie­lee ti­laa 155 lit­raa ver­rat­tu­na ke­vyt­hyb­ri­din ta­va­ra­ti­laan, jos­sa ei siis ole ajo­ak­kua.

La­taus­kaa­pe­leil­le ei jää var­si­nais­ta säi­ly­tys­ti­laa ta­va­ra­ti­lan al­le, jo­ten kaa­pe­lei­den säi­ly­tys­ko­te­lot ovat joko ta­va­ra­ti­lan poh­jan pääl­lä tai sen si­vuil­la ole­vis­sa ver­kois­sa.

Kuljettajan penkki on mukava istua pitkilläkin taipaleilla.

Kuljettajan penkki on mukava istua pitkilläkin taipaleilla.

Toni Lindström

Takapenkillä on reilusti polvi- ja pääntilaa, ja selkänoja on miellyttävässä kulmassa.

Takapenkillä on reilusti polvi- ja pääntilaa, ja selkänoja on miellyttävässä kulmassa.

Toni Lindström

Takapenkillä on reilusti polvi- ja pääntilaa, ja selkänoja on miellyttävässä kulmassa.

Takapenkillä on reilusti polvi- ja pääntilaa, ja selkänoja on miellyttävässä kulmassa.

Toni Lindström

Ta­va­ra­ti­laa on nor­maa­li­a­sen­nos­sa 460 lit­raa, joka toi­saal­ta riit­tää hy­vin eri­lai­siin tar­pei­siin. Kun ta­ka­pen­kin ku­mo­aa, ve­tää fark­ku­mal­li kaik­ki­aan 1 675 lit­raa, jol­loin mu­kaan mah­tuu jo mo­nen mit­tais­ta ja le­vyis­tä kul­je­tet­ta­vaa.

Vaik­ka la­taus­hyb­ri­din ta­va­ra­ti­lan poh­ja on nor­maa­lia kor­ke­am­mal­la, au­to on muil­ta osin ti­la­va ja ava­ra mat­kus­ta­jil­le. Sekä etu- et­tä ta­ka­pen­kit ovat mer­su­mai­sen hy­vät is­tua, ja kul­jet­ta­ja löy­tää ajo­a­sen­non, jos­sa viih­tyy pit­kil­lä­kin siir­ty­mil­lä.

Ta­ka­penk­ki­läi­sil­le on rei­lus­ti ti­laa, ja kun ko­ri­mal­li on far­ma­ri, niin myös pään­ti­laa riit­tää. Jos ta­ka­na on kol­me mat­kus­ta­jaa, niin kes­ki­pen­kil­lä is­tu­van jal­ka­ti­la on ah­das, sil­lä kar­daa­ni­tun­ne­li vie mer­kit­tä­vän osan ti­las­ta. Kah­del­le ai­kui­sel­le ti­lat ovat väl­jät.

Ajet­ta­vuus kun­nos­sa

Fark­ku-E tu­lee Suo­meen ai­na il­ma­jou­si­tet­tu­na – il­ma­jou­si­tus on eri­no­mai­nen va­rus­te Suo­men tun­ne­tus­ti pai­koin kur­jas­sa kun­nos­sa ole­vil­la maan­teil­le. Il­ma­jou­si­tus peh­men­tää tien kuo­pat ja tärs­kyt nä­tis­ti sekä an­taa tar­vit­ta­es­sa pari sent­tiä li­sää maa­va­raa.

Oh­jaus on so­pi­van tun­no­kas ja ajo­lin­jat hy­vin kul­jet­ta­jan hyp­py­sis­sä. Vaik­ka au­to on ta­ka­ve­toi­nen, sen ete­ne­mi­nen ei ol­lut lain­kaan vai­ke­aa, vaik­ka vä­lil­lä ties­sä oli jään tuo­maa liuk­kaut­ta. Pi­don­hal­lin­ta hoi­ti teh­tä­vän­sä jämp­tis­ti, ei­kä yl­lät­tä­viä pe­rän luis­to­ja il­maan­tu­nut. E-sar­jan far­ma­ri on esi­mer­kil­li­sen tur­val­li­nen ja miel­lyt­tä­vä kump­pa­ni sel­lai­sel­le, jon­ka päi­vä pi­tää si­säl­lään pal­jon tien pääl­lä oloa.

Mer­ce­dek­sen MBUX-käyt­tö­jär­jes­tel­mä on sel­keä käyt­tää, ja näy­tön teks­tit nä­ky­vät il­man tih­rus­ta­mis­ta, joka ei ole it­ses­tään­sel­vyys kai­kis­sa au­to­mer­keis­sä. Va­rus­te­ta­sos­ta ja li­sä­va­rus­teis­ta riip­pu­en kos­ke­tus­näy­töl­tä tai ra­tin hi­pai­su­näp­päi­mis­tä voi sää­tää vaik­ka­pa penk­kien tuu­le­tus- tai hie­ron­ta­toi­min­to­ja tai mat­kus­ta­mon tun­nel­ma­va­lais­tus­ta.

E-sar­jan far­ma­ri on tar­jol­la ke­vyt- ja la­taus­hyb­ri­di­nä, die­sel- ja ben­sii­ni­moot­to­ril­la sekä taka- ja ne­li­ve­toi­se­na. Li­säk­si vaih­to­eh­to­na on ko­ro­te­tul­la maa­va­ral­la va­rus­tet­tu ne­li­ve­toi­nen All-Ter­rain-mal­li.

Au­ton Tes­ti jul­kais­tiin Au­to Bild Suo­men nu­me­ros­sa 4/2024.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Mer­ce­des-Benz E-sar­ja 300 e T A

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1999 cm3, 150 kW (204 hv)/6100 r/min, 320 Nm + säh­kö­moot­to­ri 95 kW (129 hv), 440 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 230 kW (313 hv), 550 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,5 s, huip­pu­no­peus 227 km/h

Ku­lu­tus

0,6 l/100 km, ben­sii­ni; 19,3 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

14 g/100 km

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

111 km

Ajo­ak­ku

19,5 kWh (net­to), si­säi­nen la­tu­ri 11 kW, DC-pi­ka­la­taus 55 kW (li­sä­va­rus­te)

Voi­man­siir­to

A9, ta­ka­ve­to

Mi­tat

p. 4949, l. 1880, k. 1470 mm, ak­se­li­vä­li 2961 mm, oma­mas­sa 2275 kg, ve­to­mas­sa 2100/750 kg, ta­va­ra­ti­la 460–1675 l, tank­ki 50 l

Hin­ta

79 063 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 83 032 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Citroënin sähköautojen hinta­val­lan­kumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset
Audi RS on yhä sporttisempi

Audi RS on yhä sporttisempi

Audi uudisti RS 3:n

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU