Musta AMG-maski ja mustat vanteet kertovat muuten hillityn näköisen auton urheilullisuudesta.

Musta AMG-maski ja mustat vanteet kertovat muuten hillityn näköisen auton urheilullisuudesta.

Toni Lindström

Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa

Mercedes-AMG-yhdistelmä on takuu urheilullisesta suorituskyvystä. EQE 53 SUV:n kohdalla on kyse pitkälle viritetystä sähköisestä tehosta ja luksuksesta.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­des­sä 8/2024)

Jo pelk­kä vil­kai­su Mer­ce­des-AMG EQE 53 SUV:n tek­ni­siin tie­toi­hin an­taa sel­ke­än vies­tin sii­tä, mil­lai­nen täys­säh­kö­au­to on ky­sees­sä. Te­hoa on 625 he­vos­voi­maa, ja li­sä­va­rus­tei­sel­la Race Start Boost -toi­min­nol­la te­hoa ir­to­aa het­kel­li­ses­ti 734 he­vos­voi­maa – eli mi­tään ei ole täs­sä yk­si­lös­sä jä­tet­ty te­hon suh­teen sat­tu­man va­raan.

Kun au­ton nu­me­ro­ar­voi­hin kuu­luu li­säk­si tu­han­nen (1 000!) new­ton­met­rin vään­tö, niin 2,7-ton­ni­nen SUV hei­lah­taa nol­las­ta sa­taan al­le nel­jäs­sä se­kun­nis­sa. Suo­ri­tus­ky­ky on ly­hy­es­ti il­mais­tu­na su­ve­ree­nia ta­soa.

Va­lin­nan­va­raa tar­jol­la

Kul­jet­ta­jan on help­po vaih­taa ajo-oh­jel­maa tar­pei­den tai miel­ty­mys­ten mu­kaan ra­tin pyö­rö­na­peil­la. Tar­jol­la on com­fort, sport, sport+ ja eri­koi­so­hel­mat race start ja race start boost -toi­min­nol­la. Ku­ten ni­mis­tä voi pää­tel­lä, vaih­to­eh­dot on tar­koi­tet­tu eri­lai­siin ajo­ti­lan­tei­siin, jol­loin myös te­hon ja sää­tö­jen on ol­ta­va eri­lai­sia.

Perän muoto on tuttu tavallisemmista EQE SUV -malleista. Takaluukun numero 53 kertoo tietäjille, millaisesta tehopakkauksesta on kyse.

Perän muoto on tuttu tavallisemmista EQE SUV -malleista. Takaluukun numero 53 kertoo tietäjille, millaisesta tehopakkauksesta on kyse.

Toni Lindström

Mittaristo edustaa Mercedeksen mietittyä selkeää linjaa.

Mittaristo edustaa Mercedeksen mietittyä selkeää linjaa.

Toni Lindström

Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV mittaristo.

Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV mittaristo.

Toni Lindström

Ohjauspyörässä on kaksi kiertosäädintä, joilla valitaan ajo-ohjelmat, iskuvaimennus ja äänimaailma.

Ohjauspyörässä on kaksi kiertosäädintä, joilla valitaan ajo-ohjelmat, iskuvaimennus ja äänimaailma.

Toni Lindström

Com­fort on mu­ka­vuus­pai­not­tei­nen, ja sii­tä sit­ten seu­raa­via ta­so­ja va­lit­ta­es­sa tun­tu­ma ki­ris­tyy kai­kil­la mit­ta­reil­la. Li­sä­nä on vie­lä slip­pe­ry, joka tar­jo­aa tal­vi­o­loi­hin op­ti­moi­dun ajo­käy­tök­sen.

Myös au­tos­ta läh­te­vää ään­tä voi vaih­taa ajoon is­tu­vik­si. Pie­ni su­ri­na saa­daan vaih­det­tua säh­köi­sen ki­re­äk­si mu­ri­nak­si, jos se tun­tuu miel­lyt­tä­vän enem­män, kun ajo­pol­jin­ta sur­vai­see alas­päin. Ää­ni­maa­il­man uu­tuus on AMG-spe­si­fi­nen ta­pah­tu­ma­ää­ni, joka kuu­luu, kun au­to lu­ki­taan. Täl­lä saa var­mas­ti huo­mi­o­ta, jos sitä kai­paa. Ää­net saa myös kyt­ket­tyä pois pääl­tä – myös se on tär­keä omi­nai­suus.

Mal­til­li­nen ku­lu­tus

Mas­sii­vi­set teho- ja pai­no­lu­ke­mat he­rät­tä­vät hel­pos­ti ky­sy­myk­sen ku­lu­tuk­ses­ta. Ke­säi­sis­sä läm­pö­ti­lois­sa tien pääl­lä com­fort-ajo­ti­las­sa ku­lu­tus pyö­ri mal­til­li­sel­la 24 kWh/100 km:n ta­sol­la, jota voi pi­tää jopa pie­ni­nä, kun ar­vi­oi­daan 2,7-ton­ni­sen jär­kä­leen liik­ku­mis­ta. Kau­pun­ki­a­jos­sa tuos­ta on help­po jopa ni­pis­tää rau­hal­li­sel­la ajol­la.

Näis­tä mal­til­li­sis­ta ku­lu­tus­lu­ke­mis­ta on sit­ten help­po nos­taa ku­lu­tus­ta käyt­tä­mäl­lä au­ton hur­jaa suo­ri­tus­ky­kyä ja ruu­vaa­mal­la ajo-oh­jel­maa, jos on tar­vet­ta. Toki au­ton luon­ne hou­kut­te­lee käyt­tä­mään ajo­pol­jin­ta il­man tar­vet­ta­kin. Ja kiel­tä­mät­tä tun­ne on nau­tin­nol­li­nen, kun mas­sa syök­syy eteen­päin kun­non pot­kul­la. Sa­mal­la ajo­a­kun la­taus­ta­son pro­sen­tit läh­te­vät alas­päin – ei sen­tään syök­sy­en, mut­ta reip­paal­la skaa­lal­la kui­ten­kin.

Äly vs. re­a­lis­mi

Ajo­a­kun ka­pa­si­teet­ti on 90,56 ki­lo­wat­ti­tun­tia, jol­la nor­mi­mi­tat­tu toi­min­ta­mat­ka on 449 ki­lo­met­riä. Nämä lu­ke­mat au­ton ajo­tie­to­ko­ne myös il­moit­taa 20 as­teen läm­mös­sä au­ton la­taus­ta­son osoit­ta­es­sa sa­taa pro­sent­tia.

Vaaleat ilmastoidut penkit hohtavat laadukasta luksusta. Etupenkit ovat erinomaiset istua. Pääntuessa on hillitysti merkintä, joka kertoo Mercedes-AMG-mallien valmistuspaikaksi Saksan Affalterbachin.

Vaaleat ilmastoidut penkit hohtavat laadukasta luksusta. Etupenkit ovat erinomaiset istua. Pääntuessa on hillitysti merkintä, joka kertoo Mercedes-AMG-mallien valmistuspaikaksi Saksan Affalterbachin.

Toni Lindström

Takapenkille mahtuu kolmekin aikuista.

Takapenkille mahtuu kolmekin aikuista.

Toni Lindström

Hiilikuidulla päällystetyssä keskikonsolissa oleviin nappeihin osuu aika usein vahingossa – niiden sijoittelussa on vielä tekemistä.

Hiilikuidulla päällystetyssä keskikonsolissa oleviin nappeihin osuu aika usein vahingossa – niiden sijoittelussa on vielä tekemistä.

Toni Lindström

Vanteet ovat auton henkeen sopivasti 21-tuumaiset.

Vanteet ovat auton henkeen sopivasti 21-tuumaiset.

Toni Lindström

Kun sit­ten ajo-omi­nai­suuk­sis­ta on tul­lut nau­tit­tua, on la­tauk­sen ai­ka. Suu­rim­mil­laan au­toa pys­tyy la­taa­maan 170 kW:n te­hol­la. Maa­kun­ta­mat­kal­la tä­hän lu­ke­maan yl­let­tiin Io­ni­ty-suur­te­ho­la­tau­sa­se­mal­la. Var­tis­sa toi­min­ta­mat­kaa ker­tyi li­sää 180 ki­lo­met­riä, ja mat­ka pää­si jat­ku­maan koh­ti pää­kau­pun­ki­seu­tua.

Sa­mal­la reis­sul­la tör­mä­sin myös la­tau­sinf­ran re­a­lis­miin en­nen Io­ni­tyn käyt­töä. La­tau­sa­se­mal­la näyt­ti ole­van au­ton älyk­kään näy­tön mu­kaan kaik­ki pai­kat va­paa­na. Hy­vis­sä ajoin tämä la­taus­paik­ka na­vi­gaat­to­riin ja akun esi­läm­mi­tys val­mis­te­li­si akun val­miik­si. Sin­ne siis kur­va­sin, ei­kä pai­kal­la to­si­aan­kaan ol­lut mui­ta, ja la­taus­te­hoa oli tar­jol­la 150 kW.

Au­to la­tauk­seen, ja puo­les­sa tun­nis­sa akus­sa oli­si riit­tä­väs­ti la­taus­ta lop­pu­mat­kal­le. Ham­pu­ri­lai­sa­te­ri­an jäl­keen mars­sin ta­kai­sin au­tol­le, ja kaik­ki la­taus­pai­kat oli­vat käy­tös­sä. Te­hoa oli­kin enää tar­jol­la 48 kW, ja mu­ka­va puo­li­tun­ti­nen oli­si­kin vaa­ti­nut vie­lä rei­lun puo­leen­tois­ta tun­nin la­tauk­sen. Ei aut­ta­nut kuin jat­kaa mat­kaa ja teh­dä siis vie­lä yk­si py­säh­dys Io­ni­tyn ase­mal­la, jon­ka asi­a­kas­ko­ke­muk­sen edel­lä ker­roin.

Vaik­ka siis au­tos­sa on tar­jol­la älyä ja la­taus­ky­kyä sekä la­tau­sa­se­mal­la te­hoa, niin to­del­li­suus voi sit­ten ol­la la­tau­sa­se­man ti­lan­teen mu­kaan ai­van toi­sen­lai­nen. Har­mit­ta­va yh­tä­lö, jos ai­ka­tau­lu on kii­rei­sen puo­lei­nen. Tä­hän to­del­li­suu­teen on tör­mät­ty myös muu­al­la Eu­roo­pas­sa.

Luk­sus­ta si­säl­lä

Kun au­ton hin­ta­lap­pu pyö­rii liki 170 000 eu­ros­sa, sil­tä on lupa odot­taa luk­sus­luo­kan si­sä­ti­lo­ja. Ko­ea­jo­au­tos­sa ei ol­lut täs­sä­kään sääs­tel­ty. Penk­kien vaa­lea nah­ka ja vaa­le­at mat­to­ma­te­ri­aa­lit ovat näyt­tä­viä. Vaa­le­at ma­tot – no, ne vaa­ti­vat tark­kuut­ta omal­la ta­val­laan.

Tavaratila on tasapohjainen ja nielee normiasennossa 520 litraa.

Tavaratila on tasapohjainen ja nielee normiasennossa 520 litraa.

Toni Lindström

Koko ko­je­lau­dan kat­ta­va jät­ti­näyt­tö sä­väyt­tää tot­tu­mat­to­mia mat­kus­ta­jia, ja la­si­kat­to tuo miel­lyt­tä­vää ava­ruut­ta mat­kus­ta­moon. Sport­ti­seen luon­tee­seen is­tu­vat hy­vin hii­li­kui­tui­set AMG-so­mis­teet. Kai­ken kaik­ki­aan si­säl­lä huo­kuu ar­vo­kas luk­sus, joka so­pii au­ton hin­taan ja luon­tee­seen. Tämä ei ole Mer­ce­dek­sen val­mis­ta­mis­sa au­tois­sa luon­nol­li­ses­ta­kaan yl­lä­tys vaan kes­kei­nen omi­nai­suus.

AMG:n EQE SUV -mal­lis­to kä­sit­tää kak­si mal­lia. Ko­ea­jos­sa ol­leen 53-ver­si­on läh­tö­hin­ta on 142 000 eu­roa, hiu­kan ke­sym­män 43-ver­si­on 125 000 eu­roa.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Mer­ce­des-AMG 53 4Ma­tic EQE SUV

Säh­kö­moot­to­rit

2 kpl, edes­sä ja ta­ka­na, 425 kW (625 hv), Race Start Boost -toi­min­nol­la 550 kW (734 hv) (sis. AMG Plus -pa­ket­tiin), 950/1000 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 3,7 s, huip­pu­no­peus 220 km/h

Ku­lu­tus

23,4 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

90,56/109,6 kWh (net­to/brut­to)

WLTP-toi­min­ta­mat­ka

449 km

La­tau­sai­ka

32 min (170 kW 10–80 %), 4 h 45 min (22 kW)

Voi­man­siir­to

A1, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4879, l. 1931, k. 1672 mm, ak­se­li­vä­li 3030 mm, oma­mas­sa 2690 kg, kan­ta­vuus 505 kg, ve­to­mas­sa 1800/750 kg, ta­va­ra­ti­la 520–1675 l

Hin­ta

142 000 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 166 550 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU