Musta AMG-maski ja mustat vanteet kertovat muuten hillityn näköisen auton urheilullisuudesta.

Musta AMG-maski ja mustat vanteet kertovat muuten hillityn näköisen auton urheilullisuudesta.

Toni Lindström

Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa

Mercedes-AMG-yhdistelmä on takuu urheilullisesta suorituskyvystä. EQE 53 SUV:n kohdalla on kyse pitkälle viritetystä sähköisestä tehosta ja luksuksesta.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­des­sä 8/2024)

Jo pelk­kä vil­kai­su Mer­ce­des-AMG EQE 53 SUV:n tek­ni­siin tie­toi­hin an­taa sel­ke­än vies­tin sii­tä, mil­lai­nen täys­säh­kö­au­to on ky­sees­sä. Te­hoa on 625 he­vos­voi­maa, ja li­sä­va­rus­tei­sel­la Race Start Boost -toi­min­nol­la te­hoa ir­to­aa het­kel­li­ses­ti 734 he­vos­voi­maa – eli mi­tään ei ole täs­sä yk­si­lös­sä jä­tet­ty te­hon suh­teen sat­tu­man va­raan.

Kun au­ton nu­me­ro­ar­voi­hin kuu­luu li­säk­si tu­han­nen (1 000!) new­ton­met­rin vään­tö, niin 2,7-ton­ni­nen SUV hei­lah­taa nol­las­ta sa­taan al­le nel­jäs­sä se­kun­nis­sa. Suo­ri­tus­ky­ky on ly­hy­es­ti il­mais­tu­na su­ve­ree­nia ta­soa.

Va­lin­nan­va­raa tar­jol­la

Kul­jet­ta­jan on help­po vaih­taa ajo-oh­jel­maa tar­pei­den tai miel­ty­mys­ten mu­kaan ra­tin pyö­rö­na­peil­la. Tar­jol­la on com­fort, sport, sport+ ja eri­koi­so­hel­mat race start ja race start boost -toi­min­nol­la. Ku­ten ni­mis­tä voi pää­tel­lä, vaih­to­eh­dot on tar­koi­tet­tu eri­lai­siin ajo­ti­lan­tei­siin, jol­loin myös te­hon ja sää­tö­jen on ol­ta­va eri­lai­sia.

Perän muoto on tuttu tavallisemmista EQE SUV -malleista. Takaluukun numero 53 kertoo tietäjille, millaisesta tehopakkauksesta on kyse.

Perän muoto on tuttu tavallisemmista EQE SUV -malleista. Takaluukun numero 53 kertoo tietäjille, millaisesta tehopakkauksesta on kyse.

Toni Lindström

Mittaristo edustaa Mercedeksen mietittyä selkeää linjaa.

Mittaristo edustaa Mercedeksen mietittyä selkeää linjaa.

Toni Lindström

Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV mittaristo.

Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV mittaristo.

Toni Lindström

Ohjauspyörässä on kaksi kiertosäädintä, joilla valitaan ajo-ohjelmat, iskuvaimennus ja äänimaailma.

Ohjauspyörässä on kaksi kiertosäädintä, joilla valitaan ajo-ohjelmat, iskuvaimennus ja äänimaailma.

Toni Lindström

Com­fort on mu­ka­vuus­pai­not­tei­nen, ja sii­tä sit­ten seu­raa­via ta­so­ja va­lit­ta­es­sa tun­tu­ma ki­ris­tyy kai­kil­la mit­ta­reil­la. Li­sä­nä on vie­lä slip­pe­ry, joka tar­jo­aa tal­vi­o­loi­hin op­ti­moi­dun ajo­käy­tök­sen.

Myös au­tos­ta läh­te­vää ään­tä voi vaih­taa ajoon is­tu­vik­si. Pie­ni su­ri­na saa­daan vaih­det­tua säh­köi­sen ki­re­äk­si mu­ri­nak­si, jos se tun­tuu miel­lyt­tä­vän enem­män, kun ajo­pol­jin­ta sur­vai­see alas­päin. Ää­ni­maa­il­man uu­tuus on AMG-spe­si­fi­nen ta­pah­tu­ma­ää­ni, joka kuu­luu, kun au­to lu­ki­taan. Täl­lä saa var­mas­ti huo­mi­o­ta, jos sitä kai­paa. Ää­net saa myös kyt­ket­tyä pois pääl­tä – myös se on tär­keä omi­nai­suus.

Mal­til­li­nen ku­lu­tus

Mas­sii­vi­set teho- ja pai­no­lu­ke­mat he­rät­tä­vät hel­pos­ti ky­sy­myk­sen ku­lu­tuk­ses­ta. Ke­säi­sis­sä läm­pö­ti­lois­sa tien pääl­lä com­fort-ajo­ti­las­sa ku­lu­tus pyö­ri mal­til­li­sel­la 24 kWh/100 km:n ta­sol­la, jota voi pi­tää jopa pie­ni­nä, kun ar­vi­oi­daan 2,7-ton­ni­sen jär­kä­leen liik­ku­mis­ta. Kau­pun­ki­a­jos­sa tuos­ta on help­po jopa ni­pis­tää rau­hal­li­sel­la ajol­la.

Näis­tä mal­til­li­sis­ta ku­lu­tus­lu­ke­mis­ta on sit­ten help­po nos­taa ku­lu­tus­ta käyt­tä­mäl­lä au­ton hur­jaa suo­ri­tus­ky­kyä ja ruu­vaa­mal­la ajo-oh­jel­maa, jos on tar­vet­ta. Toki au­ton luon­ne hou­kut­te­lee käyt­tä­mään ajo­pol­jin­ta il­man tar­vet­ta­kin. Ja kiel­tä­mät­tä tun­ne on nau­tin­nol­li­nen, kun mas­sa syök­syy eteen­päin kun­non pot­kul­la. Sa­mal­la ajo­a­kun la­taus­ta­son pro­sen­tit läh­te­vät alas­päin – ei sen­tään syök­sy­en, mut­ta reip­paal­la skaa­lal­la kui­ten­kin.

Äly vs. re­a­lis­mi

Ajo­a­kun ka­pa­si­teet­ti on 90,56 ki­lo­wat­ti­tun­tia, jol­la nor­mi­mi­tat­tu toi­min­ta­mat­ka on 449 ki­lo­met­riä. Nämä lu­ke­mat au­ton ajo­tie­to­ko­ne myös il­moit­taa 20 as­teen läm­mös­sä au­ton la­taus­ta­son osoit­ta­es­sa sa­taa pro­sent­tia.

Vaaleat ilmastoidut penkit hohtavat laadukasta luksusta. Etupenkit ovat erinomaiset istua. Pääntuessa on hillitysti merkintä, joka kertoo Mercedes-AMG-mallien valmistuspaikaksi Saksan Affalterbachin.

Vaaleat ilmastoidut penkit hohtavat laadukasta luksusta. Etupenkit ovat erinomaiset istua. Pääntuessa on hillitysti merkintä, joka kertoo Mercedes-AMG-mallien valmistuspaikaksi Saksan Affalterbachin.

Toni Lindström

Takapenkille mahtuu kolmekin aikuista.

Takapenkille mahtuu kolmekin aikuista.

Toni Lindström

Hiilikuidulla päällystetyssä keskikonsolissa oleviin nappeihin osuu aika usein vahingossa – niiden sijoittelussa on vielä tekemistä.

Hiilikuidulla päällystetyssä keskikonsolissa oleviin nappeihin osuu aika usein vahingossa – niiden sijoittelussa on vielä tekemistä.

Toni Lindström

Vanteet ovat auton henkeen sopivasti 21-tuumaiset.

Vanteet ovat auton henkeen sopivasti 21-tuumaiset.

Toni Lindström

Kun sit­ten ajo-omi­nai­suuk­sis­ta on tul­lut nau­tit­tua, on la­tauk­sen ai­ka. Suu­rim­mil­laan au­toa pys­tyy la­taa­maan 170 kW:n te­hol­la. Maa­kun­ta­mat­kal­la tä­hän lu­ke­maan yl­let­tiin Io­ni­ty-suur­te­ho­la­tau­sa­se­mal­la. Var­tis­sa toi­min­ta­mat­kaa ker­tyi li­sää 180 ki­lo­met­riä, ja mat­ka pää­si jat­ku­maan koh­ti pää­kau­pun­ki­seu­tua.

Sa­mal­la reis­sul­la tör­mä­sin myös la­tau­sinf­ran re­a­lis­miin en­nen Io­ni­tyn käyt­töä. La­tau­sa­se­mal­la näyt­ti ole­van au­ton älyk­kään näy­tön mu­kaan kaik­ki pai­kat va­paa­na. Hy­vis­sä ajoin tämä la­taus­paik­ka na­vi­gaat­to­riin ja akun esi­läm­mi­tys val­mis­te­li­si akun val­miik­si. Sin­ne siis kur­va­sin, ei­kä pai­kal­la to­si­aan­kaan ol­lut mui­ta, ja la­taus­te­hoa oli tar­jol­la 150 kW.

Au­to la­tauk­seen, ja puo­les­sa tun­nis­sa akus­sa oli­si riit­tä­väs­ti la­taus­ta lop­pu­mat­kal­le. Ham­pu­ri­lai­sa­te­ri­an jäl­keen mars­sin ta­kai­sin au­tol­le, ja kaik­ki la­taus­pai­kat oli­vat käy­tös­sä. Te­hoa oli­kin enää tar­jol­la 48 kW, ja mu­ka­va puo­li­tun­ti­nen oli­si­kin vaa­ti­nut vie­lä rei­lun puo­leen­tois­ta tun­nin la­tauk­sen. Ei aut­ta­nut kuin jat­kaa mat­kaa ja teh­dä siis vie­lä yk­si py­säh­dys Io­ni­tyn ase­mal­la, jon­ka asi­a­kas­ko­ke­muk­sen edel­lä ker­roin.

Vaik­ka siis au­tos­sa on tar­jol­la älyä ja la­taus­ky­kyä sekä la­tau­sa­se­mal­la te­hoa, niin to­del­li­suus voi sit­ten ol­la la­tau­sa­se­man ti­lan­teen mu­kaan ai­van toi­sen­lai­nen. Har­mit­ta­va yh­tä­lö, jos ai­ka­tau­lu on kii­rei­sen puo­lei­nen. Tä­hän to­del­li­suu­teen on tör­mät­ty myös muu­al­la Eu­roo­pas­sa.

Luk­sus­ta si­säl­lä

Kun au­ton hin­ta­lap­pu pyö­rii liki 170 000 eu­ros­sa, sil­tä on lupa odot­taa luk­sus­luo­kan si­sä­ti­lo­ja. Ko­ea­jo­au­tos­sa ei ol­lut täs­sä­kään sääs­tel­ty. Penk­kien vaa­lea nah­ka ja vaa­le­at mat­to­ma­te­ri­aa­lit ovat näyt­tä­viä. Vaa­le­at ma­tot – no, ne vaa­ti­vat tark­kuut­ta omal­la ta­val­laan.

Tavaratila on tasapohjainen ja nielee normiasennossa 520 litraa.

Tavaratila on tasapohjainen ja nielee normiasennossa 520 litraa.

Toni Lindström

Koko ko­je­lau­dan kat­ta­va jät­ti­näyt­tö sä­väyt­tää tot­tu­mat­to­mia mat­kus­ta­jia, ja la­si­kat­to tuo miel­lyt­tä­vää ava­ruut­ta mat­kus­ta­moon. Sport­ti­seen luon­tee­seen is­tu­vat hy­vin hii­li­kui­tui­set AMG-so­mis­teet. Kai­ken kaik­ki­aan si­säl­lä huo­kuu ar­vo­kas luk­sus, joka so­pii au­ton hin­taan ja luon­tee­seen. Tämä ei ole Mer­ce­dek­sen val­mis­ta­mis­sa au­tois­sa luon­nol­li­ses­ta­kaan yl­lä­tys vaan kes­kei­nen omi­nai­suus.

AMG:n EQE SUV -mal­lis­to kä­sit­tää kak­si mal­lia. Ko­ea­jos­sa ol­leen 53-ver­si­on läh­tö­hin­ta on 142 000 eu­roa, hiu­kan ke­sym­män 43-ver­si­on 125 000 eu­roa.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Mer­ce­des-AMG 53 4Ma­tic EQE SUV

Säh­kö­moot­to­rit

2 kpl, edes­sä ja ta­ka­na, 425 kW (625 hv), Race Start Boost -toi­min­nol­la 550 kW (734 hv) (sis. AMG Plus -pa­ket­tiin), 950/1000 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 3,7 s, huip­pu­no­peus 220 km/h

Ku­lu­tus

23,4 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

90,56/109,6 kWh (net­to/brut­to)

WLTP-toi­min­ta­mat­ka

449 km

La­tau­sai­ka

32 min (170 kW 10–80 %), 4 h 45 min (22 kW)

Voi­man­siir­to

A1, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4879, l. 1931, k. 1672 mm, ak­se­li­vä­li 3030 mm, oma­mas­sa 2690 kg, kan­ta­vuus 505 kg, ve­to­mas­sa 1800/750 kg, ta­va­ra­ti­la 520–1675 l

Hin­ta

142 000 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 166 550 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Kia EV3 on vuoden auto 2025

Kia EV3 on vuoden auto 2025

Vuoden Auto Suomessa 2025 on Kia EV3

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset
Renaultin pieni paholainen.

Renaultin pieni paholainen.

Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisu­pe­rur­hei­luauto

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset
Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Talvi aiheuttaa pieniä haasteita sähköauton latauksessa

Näin selviät sähköauton lataamisesta talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN