Italialaisen eläväiseen tapaan Fiat 600e:n sympaattinen keulailme ajovaloineen on varustettu ”silmäluomin”.

Italialaisen eläväiseen tapaan Fiat 600e:n sympaattinen keulailme ajovaloineen on varustettu ”silmäluomin”.

Juha Peltonen

Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta

Fiat 600 ei ole enää pikkuauto, vaan reilun kokoinen 1 600-kiloinen.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bild Suo­men pa­pe­ri­leh­des­sä 9/2024)

Fiat 600e lu­keu­tuu eh­dot­to­mas­ti sar­jaan hy­myi­lyt­tä­vän haus­kat täys­säh­kö­au­tot. Uu­des­sa ”Kuus­sa­ta­ses­sa” ei ole to­del­la­kaan muu­ta yh­te­ne­vää esi-isään­sä kuin mal­li­nu­me­ro. Sii­nä, mis­sä van­ha 600 oli köy­käi­nen ja al­le 600-ki­loi­nen kirp­pu, uu­si täys­säh­köi­nen 600e pai­naa yli 1 600 ki­loa.

Uu­tuus on myös ti­loil­taan ai­van eri pla­nee­tal­ta, ja sii­nä on moot­to­ri edes­sä, kun se oli van­has­sa 600-mal­lis­sa ta­ka­na.

Ajo­ta­lous lin­jas­sa

Pi­ka­la­taus 22:sta 80 pro­sent­tiin kes­ti 250 kW:n la­tu­ril­la vain 31 mi­nuut­tia, jol­loin ajo­mat­kaa ker­ry­tet­tiin au­ton mu­kaan 312 km. Vas­taa­vas­ti suko-la­taus 0–100 % kes­ti yli 26 tun­tia, ei­kä suko-kaa­pe­li kuu­lu va­ki­o­va­rus­tuk­seen. Ko­ti­la­tau­sa­se­ma on­kin al­le kuu­den tun­nin la­tau­sai­koi­neen pa­ras ko­ti­rat­kai­su. Fi­a­tis­sa on 11 kW:n 3-vai­hei­nen si­säi­nen la­tu­ri.

Vaunun veto ei täyssähköisellä 600:lla luonnistu, mutta 600 Hybridin vetomassat ovat 1 200 ja 500 kiloa.

Vaunun veto ei täyssähköisellä 600:lla luonnistu, mutta 600 Hybridin vetomassat ovat 1 200 ja 500 kiloa.

Juha Peltonen

Täyssähköisen maavara (194 mm) on hieman pienempi kuin kevythybridin 205 mm -mallien akseliväleissä on eroa viisi milliä (2 562 vs. 2 557 mm).

Täyssähköisen maavara (194 mm) on hieman pienempi kuin kevythybridin 205 mm -mallien akseliväleissä on eroa viisi milliä (2 562 vs. 2 557 mm).

Juha Peltonen

Italian lipun värit.

Italian lipun värit.

Juha Peltonen

Puhdaslinjaisessa kojelaudassa on selviä vanhan Kuussatasen henkisiä piirteitä.

Puhdaslinjaisessa kojelaudassa on selviä vanhan Kuussatasen henkisiä piirteitä.

Juha Peltonen

Digitaalimittaristo on perusselkeä.

Digitaalimittaristo on perusselkeä.

Juha Peltonen

Selkeän Uconnect-kosketusnäytön koko on 10,25 tuumaa.

Selkeän Uconnect-kosketusnäytön koko on 10,25 tuumaa.

Juha PeltonenU

Vankat, hyvin mitoitetut etuistuimet on verhoiltu retrohenkisesti vinyylillä.

Vankat, hyvin mitoitetut etuistuimet on verhoiltu retrohenkisesti vinyylillä.

Juha Peltonen

Takana on yllättävän hyvin polvitilaa ja myös pääntila riittää. Takaovet avautuvat reiluun kulmaan.

Takana on yllättävän hyvin polvitilaa ja myös pääntila riittää. Takaovet avautuvat reiluun kulmaan.

Juha Peltonen

La­taus­näy­töl­lä nä­kyy la­taus­lii­tän­nän si­jain­ti nuo­lel­la sa­maan ta­paan kuin polt­to­ai­neen täyt­tö­au­kon si­jain­ti polt­to­moot­to­ri­au­tois­sa. 54 ki­lo­wat­ti­tun­nin ak­ku on ener­gi­a­te­ho­kas, ja par­haim­mil­laan yl­sin maan­tie­a­jos­sa hy­vin koh­tuul­li­seen kes­ki­ku­lu­tuk­seen 14,9 kWh/100 km.

Suo­ri­tus­ky­ky on rei­las­sa: 600e kiih­tyy teh­taan mu­kaan sa­ta­seen yh­dek­säs­sä se­kun­nis­sa. Jou­si­tuk­ses­sa ha­vait­see isom­man au­ton tun­tua, mikä te­kee Kuus­sa­ta­ses­ta ta­sok­kaan myös maan­tie­au­to­na. Oh­jaus­tun­tu­ma on ke­vyt, mut­ta mie­les­tä­ni maan­tie­a­jos­sa ren­to.

Käy­tin maan­tiel­lä pää­a­si­as­sa nor­maa­lia ajo­ti­laa sekä pa­riin ot­tee­seen spor­tia. Jar­ru­pol­jin­tun­tu­ma on hie­man ke­vyt.

Ta­na­kat etuis­tui­met

Hy­vin fi­at­mai­nen mit­ta­ris­to on sel­keä ja sa­mal­la nos­tal­gi­nen di­gi­to­teu­tus: ko­je­lau­dan il­me huo­kuu miel­lyt­tä­vää, ny­ky­päi­vään so­vel­let­tua en­ti­sai­kain Fiat 600 -otet­ta. Il­moi­tus ”pysy kais­tal­la” tie­do­te­taan kah­del­la voi­mak­kaal­la, lai­va­kel­lon ku­mah­dus­ta muis­tut­ta­val­la moi­ku­mi­sel­la.

La Pri­man kes­ki­kon­so­lis­sa on äly­pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus, joka si­jait­see erit­täin käy­tän­nöl­li­sen, hai­ta­ri­mal­li­sen suo­ja­kan­nen al­la – kan­nen kä­te­vyy­des­tä voi an­taa eri­tyis­mai­nin­nan, sil­lä pu­he­li­men saa sen al­le la­tauk­seen pii­loon, min­kä li­säk­si sen al­la on run­saas­ti säi­ly­tys­ti­laa.

Tavaratilan tilavuus 360–1 231 litraa jää hieman 600 Hybridille (385–1 256 l).

Tavaratilan tilavuus 360–1 231 litraa jää hieman 600 Hybridille (385–1 256 l).

Juha Peltonen

Edessä oleva sähkömoottori tuottaa 156 hevosvoimaa, ja sen vääntö (260 Nm) riittää hienosti arkikäytössä.

Edessä oleva sähkömoottori tuottaa 156 hevosvoimaa, ja sen vääntö (260 Nm) riittää hienosti arkikäytössä.

Juha Peltonen

Läm­pö­ti­laa ja tuu­le­tus­pu­hal­lus­ta voi­daan sää­tää joko kos­ke­tus­näy­töl­tä tai sen al­la ole­vis­ta me­kaa­ni­sis­ta pai­nik­keis­ta, ja ajo­suun­nan­va­lit­si­men pai­nik­keet ovat van­hat tu­tut Fiat 500:stä.

Vi­nyy­li­ver­hoil­lut is­tui­met luo­vat erään­lais­ta1950-lu­vun tun­nel­maa, jos­kin vi­nyy­liä tai­det­tiin käyt­tää enem­män­kin 500-mal­lis­sa. Vi­nyy­li on myös tar­vit­ta­es­sa help­po puh­dis­taa.

Ta­na­koi­den etuis­tui­mien mi­toi­tus on otol­li­nen ja si­vut­tais­tu­ki koh­tuul­li­nen. Is­tuin­tyy­ny on ko­ro­te­tuis­ta reu­nois­ta joh­tu­en ko­vah­ko.

La Priman keskikonsolissa on älypuhelimen langaton lataus, joka sijaitsee erittäin käytännöllisen, haitarimallisen suojakannen alla – kannen kätevyydestä voi antaa erityismaininnan, sillä puhelimen saa sen alle lataukseen piiloon, minkä lisäksi sen alla on runsaasti säilytystilaa.

La Priman keskikonsolissa on älypuhelimen langaton lataus, joka sijaitsee erittäin käytännöllisen, haitarimallisen suojakannen alla – kannen kätevyydestä voi antaa erityismaininnan, sillä puhelimen saa sen alle lataukseen piiloon, minkä lisäksi sen alla on runsaasti säilytystilaa.

Juha Peltonen

Lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat mekaaniset - hyvä. Ajosuunnan valitsimen toiminnot ovat "nappiautomaatin" tyyliset painikkeet.

Lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat mekaaniset - hyvä. Ajosuunnan valitsimen toiminnot ovat "nappiautomaatin" tyyliset painikkeet.

Juha Peltonen

Kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa hyö­dy­tään La Prima -va­rus­te­ver­si­os­sa säh­kö­sää­döis­tä. Ta­kais­tui­mel­la riit­tää au­ton mit­toi­hin näh­den ai­van koh­tuul­li­ses­ti sekä pol­vi- et­tä pään­ti­laa.

Fiat 600e:n ta­va­ra­ti­la on te­hok­kaan muo­toi­nen. Suu­rim­mas­ta ta­va­ra­ti­las­ta (1 231 lit­raa) saa­daan ta­sa­poh­jai­nen.

Voi­ma­vir­ta­la­taus­kaa­pe­li ei kui­ten­kaan mah­du ta­va­ra­ti­lan al­le pii­loon. Säh­kö­ver­si­ol­la ei saa ve­tää vau­nua – mut­ta 600-ke­vyt­hyb­ri­dil­lä saa.

Juha Pel­to­nen

Fiat 600e 54 kWh La Prima Edi­zi­o­ne

Moot­to­ri

Säh­kö­moot­to­ri edes­sä, 115 kW (156 hv), 260 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,0 s, huip­pu­no­peus 150 km/h

WLTP-ku­lu­tus

15,2 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 54,0 kWh

Toi­min­ta­mat­ka

406 km

La­tau­sai­ka

27 min (100 kW 20–80 %); 5 h 45 min (ko­ti­la­tau­sa­se­ma 0–100 %)

Voi­man­siir­to

A1, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4178, l. 1781, k. 1523 mm, ak­se­li­vä­li 2562 mm, maa­va­ra 194 mm, oma­mas­sa 1595 kg, kan­ta­vuus 505 kg, ve­to­mas­sa 0/0 kg, ta­va­ra­ti­la 360–1231 l

Hin­ta

alk. 41 390 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 43 390 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla

Auto Bild.Uutiset

Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen

Volkswagenilta 20 000 euron hintainen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen

Volkswagenilta 20 000 euron hintainen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Vianor

Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnis­ty­son­gelmia talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

Vianor

Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnis­ty­son­gelmia talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU