Italialaisen eläväiseen tapaan Fiat 600e:n sympaattinen keulailme ajovaloineen on varustettu ”silmäluomin”.
Juha Peltonen
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Fiat 600 ei ole enää pikkuauto, vaan reilun kokoinen 1 600-kiloinen.
(Julkaistu Auto Bild Suomen paperilehdessä 9/2024)
Fiat 600e lukeutuu ehdottomasti sarjaan hymyilyttävän hauskat täyssähköautot. Uudessa ”Kuussatasessa” ei ole todellakaan muuta yhtenevää esi-isäänsä kuin mallinumero. Siinä, missä vanha 600 oli köykäinen ja alle 600-kiloinen kirppu, uusi täyssähköinen 600e painaa yli 1 600 kiloa.
Uutuus on myös tiloiltaan aivan eri planeetalta, ja siinä on moottori edessä, kun se oli vanhassa 600-mallissa takana.
Ajotalous linjassa
Pikalataus 22:sta 80 prosenttiin kesti 250 kW:n laturilla vain 31 minuuttia, jolloin ajomatkaa kerrytettiin auton mukaan 312 km. Vastaavasti suko-lataus 0–100 % kesti yli 26 tuntia, eikä suko-kaapeli kuulu vakiovarustukseen. Kotilatausasema onkin alle kuuden tunnin latausaikoineen paras kotiratkaisu. Fiatissa on 11 kW:n 3-vaiheinen sisäinen laturi.
Vaunun veto ei täyssähköisellä 600:lla luonnistu, mutta 600 Hybridin vetomassat ovat 1 200 ja 500 kiloa.
Juha Peltonen
Täyssähköisen maavara (194 mm) on hieman pienempi kuin kevythybridin 205 mm -mallien akseliväleissä on eroa viisi milliä (2 562 vs. 2 557 mm).
Juha Peltonen
Italian lipun värit.
Juha Peltonen
Puhdaslinjaisessa kojelaudassa on selviä vanhan Kuussatasen henkisiä piirteitä.
Juha Peltonen
Digitaalimittaristo on perusselkeä.
Juha Peltonen
Selkeän Uconnect-kosketusnäytön koko on 10,25 tuumaa.
Juha PeltonenU
Vankat, hyvin mitoitetut etuistuimet on verhoiltu retrohenkisesti vinyylillä.
Juha Peltonen
Takana on yllättävän hyvin polvitilaa ja myös pääntila riittää. Takaovet avautuvat reiluun kulmaan.
Juha Peltonen
Latausnäytöllä näkyy latausliitännän sijainti nuolella samaan tapaan kuin polttoaineen täyttöaukon sijainti polttomoottoriautoissa. 54 kilowattitunnin akku on energiatehokas, ja parhaimmillaan ylsin maantieajossa hyvin kohtuulliseen keskikulutukseen 14,9 kWh/100 km.
Suorituskyky on reilassa: 600e kiihtyy tehtaan mukaan sataseen yhdeksässä sekunnissa. Jousituksessa havaitsee isomman auton tuntua, mikä tekee Kuussatasesta tasokkaan myös maantieautona. Ohjaustuntuma on kevyt, mutta mielestäni maantieajossa rento.
Käytin maantiellä pääasiassa normaalia ajotilaa sekä pariin otteeseen sportia. Jarrupoljintuntuma on hieman kevyt.
Tanakat etuistuimet
Hyvin fiatmainen mittaristo on selkeä ja samalla nostalginen digitoteutus: kojelaudan ilme huokuu miellyttävää, nykypäivään sovellettua entisaikain Fiat 600 -otetta. Ilmoitus ”pysy kaistalla” tiedotetaan kahdella voimakkaalla, laivakellon kumahdusta muistuttavalla moikumisella.
La Priman keskikonsolissa on älypuhelimen langaton lataus, joka sijaitsee erittäin käytännöllisen, haitarimallisen suojakannen alla – kannen kätevyydestä voi antaa erityismaininnan, sillä puhelimen saa sen alle lataukseen piiloon, minkä lisäksi sen alla on runsaasti säilytystilaa.
Tavaratilan tilavuus 360–1 231 litraa jää hieman 600 Hybridille (385–1 256 l).
Juha Peltonen
Edessä oleva sähkömoottori tuottaa 156 hevosvoimaa, ja sen vääntö (260 Nm) riittää hienosti arkikäytössä.
Juha Peltonen
Lämpötilaa ja tuuletuspuhallusta voidaan säätää joko kosketusnäytöltä tai sen alla olevista mekaanisista painikkeista, ja ajosuunnanvalitsimen painikkeet ovat vanhat tutut Fiat 500:stä.
Vinyyliverhoillut istuimet luovat eräänlaista1950-luvun tunnelmaa, joskin vinyyliä taidettiin käyttää enemmänkin 500-mallissa. Vinyyli on myös tarvittaessa helppo puhdistaa.
Tanakoiden etuistuimien mitoitus on otollinen ja sivuttaistuki kohtuullinen. Istuintyyny on korotetuista reunoista johtuen kovahko.
La Priman keskikonsolissa on älypuhelimen langaton lataus, joka sijaitsee erittäin käytännöllisen, haitarimallisen suojakannen alla – kannen kätevyydestä voi antaa erityismaininnan, sillä puhelimen saa sen alle lataukseen piiloon, minkä lisäksi sen alla on runsaasti säilytystilaa.
Juha Peltonen
Lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat mekaaniset - hyvä. Ajosuunnan valitsimen toiminnot ovat "nappiautomaatin" tyyliset painikkeet.
Juha Peltonen
Kuljettajan istuimessa hyödytään La Prima -varusteversiossa sähkösäädöistä. Takaistuimella riittää auton mittoihin nähden aivan kohtuullisesti sekä polvi- että pääntilaa.
Fiat 600e:n tavaratila on tehokkaan muotoinen. Suurimmasta tavaratilasta (1 231 litraa) saadaan tasapohjainen.
Voimavirtalatauskaapeli ei kuitenkaan mahdu tavaratilan alle piiloon. Sähköversiolla ei saa vetää vaunua – mutta 600-kevythybridillä saa.
Juha Peltonen
Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione
Moottori
Sähkömoottori edessä, 115 kW (156 hv), 260 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,0 s, huippunopeus 150 km/h
WLTP-kulutus
15,2 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 54,0 kWh
Toimintamatka
406 km
Latausaika
27 min (100 kW 20–80 %); 5 h 45 min (kotilatausasema 0–100 %)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4178, l. 1781, k. 1523 mm, akseliväli 2562 mm, maavara 194 mm, omamassa 1595 kg, kantavuus 505 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 360–1231 l
Hinta
alk. 41 390 euroa, koeajoauto 43 390 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Terveisiä Australiasta
Sähköstaatti Puolasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ