Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Väärä osa voi aiheuttaa lisää ongelmia, lisäkorjauksia ja pahimmillaan rikkoa muitakin auton osia. Tämä koskee erityisesti tärkeimpiä osia kuten jarruja, alustaa ja moottorin komponentteja. Oikean niminen ja näköinen osa ei siis riitä, vaan yhteensopivuus kannattaa aina varmistaa tarkasti rekisterinumerolla, valmistenumerolla tai asiantuntevalta myyjältä ennen tilaamista.
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Väärä osa voi aiheuttaa lisää ongelmia, lisäkorjauksia ja pahimmillaan rikkoa muitakin auton osia. Tämä koskee erityisesti tärkeimpiä osia kuten jarruja, alustaa ja moottorin komponentteja. Oikean niminen ja näköinen osa ei siis riitä, vaan yhteensopivuus kannattaa aina varmistaa tarkasti rekisterinumerolla, valmistenumerolla tai asiantuntevalta myyjältä ennen tilaamista.
Miten varmistaa oikean osan valinta?
Helpoin tapa varmistaa oikea osa on käyttää verkkokauppaa, josta voi ostaa varaosat rekisterinumerolla. Näin riski väärästä osasta vähenee merkittävästi. Lisäksi tämä on hyvin helppo tapa tilata sopiva osa, vaikkei autojen huoltamisesta olisi kertynyt kokemusta.
Toinen tapa on tarkistaa auton valmistusvuosi ja moottorikoodi. Tarkkuus on erityisen tärkeää esimerkiksi silloin, kun autossa on harvinaisempi varustetaso tai erikoismoottori. Tiedot löytyvät rekisteriotteesta ja joskus konepellin alta.
Sopivan osan löytää myös, jos tietää osan OEM-numeron, jonka yleensä näkee vanhasta osasta. Esimerkiksi ilmansuodatin kannattaa tarkistaa tarkasti, koska sama automalli voi käyttää eri kokoisia suodattimia moottoriversiosta riippuen. Automallissa voi olla käytössä eri teho- tai moottoriversioita, joten jopa ilmansuodatin voi olla erilainen.
Jos et ole varma osasta, voit myös vieraille lähimmässä varaosaliikkeessä. He osaavat usein auttaa rekisterinumeron avulla tai näyttämällä vanhaa osaa. Varaudu kuitenkin jonottamaan varsinkin ruuhka-aikoina ja muista aina vertailla hintoja.
Mitä riskejä väärään osaan liittyy?
Ajoturvallisuus on aina tärkeintä. Jos jarrupalat tai iskunvaimentimet eivät ole sopivat, riski liikenteessä kasvaa heti. Moottorissa väärä öljynsuodatin voi tukkia öljynkierron ja pahimmillaan rikkoa koko koneen. Sama juttu jakohihnan kanssa – väärä hihna, väärä mitoitus, ja lopputuloksena kalliit vauriot. Väärän kokoinen ilmansuodatin puolestaan päästää likaa läpi ja rasittaa moottoria.
Sähköpuolella homma on yhtä tarkkaa. Esimerkiksi väärä lamppu voi ylikuumentua, tai tunnistin voi antaa virheellistä tietoa järjestelmille. Pahimmillaan syntyy sähkövika. Lisäksi väärä osa tarkoittaa usein turhaa asennustyötä, eli ajan hukkaan heittämistä. On myös hyvä huomioida, että väärä osa voi vaikuttaa myös takuun kattamiseen vahinkotilanteissa. Monissa tilanteissa on viisainta kurvata auto suoraan autokorjaamolle.
Yleisiä virheitä varaosia ostaessa
Virhe syntyy usein jo tilausta tehdessä. Moni klikkaa osan ostoskoriin pelkän nimen tai kuvan perusteella. Osa näyttää samalta kuin entinen osa – ja sitten tilaus lähtee matkaan. Ongelma on siinä, että moni osa näyttää identtiseltä, mutta teknisesti niissä voi olla isoja eroja. Tämä koskee sekä isoja että pieniä osia.
Yleinen virhe on, ettei tarkisteta kaikkia tarvittavia tietoja. Moottorikoodi ja varaosanumero jäävät katsomatta. Ne on kuitenkin se viimeinen varmistus siitä, että osa istuu paikalleen niin kuin pitää. Netissä saatavilla olevat yleisosat saattavat tuntua helpolta ratkaisulta, mutta siinä piilee riski. Ne voivat olla ulkoisesti samanlaisia, mutta eivät sovi teknisesti, esimerkiksi jännitteen puolesta.
Hyvä uutinen on kuitenkin se, että oikeat osat eivät yleensä maksa yhtään enempää. Tarjouksia löytyy myös, kun jaksaa vähän seurata lehdistä alennuskampanjoita ja nettikauppojen aleja. Ongelmien syntymisen ajankohtaa ei tietystikään voi itse valita, joten helpoin ja varmoin tapa on tilata varaosa rekisterinumerolla. Näin voit välttää arpomisen sekä tarvikeliikkeessä jonottamisen ja säästät hermojasi.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.
Juha Peltonen
Ensihavainto kiinnittyy testiyksilössä makean näköiseen, lisävarusteiseen mattaan maalipintaan, joka vaatii kuitenkin tarkkaa huolenpitoa, eikä sitä saa pestä koneellisesti vahaohjelmalla.
Juha Peltonen
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.
K-Auto
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.
K-Auto
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.
Juha Peltonen
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
Vältä yleisimmät karavaanarin rengasvirheet: Asiantuntija neuvoo
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Pilvin pimein
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Marten goes Extreme
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Amphionin uusi Argon X -sarja
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo
Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun
Auto Bassadone uudisti täysin suositut leasing-tuotteensa
Suomi EU:n kärkitiloilla autoilun sähköistymisessä
Volkswagen esittelee historian tehokkaimman sarjatuotanto-GTI:n
Vältä yleisimmät karavaanarin rengasvirheet: Asiantuntija neuvoo
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL