KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Väärä osa voi aiheuttaa lisää ongelmia, lisäkorjauksia ja pahimmillaan rikkoa muitakin auton osia. Tämä koskee erityisesti tärkeimpiä osia kuten jarruja, alustaa ja moottorin komponentteja. Oikean niminen ja näköinen osa ei siis riitä, vaan yhteensopivuus kannattaa aina varmistaa tarkasti rekisterinumerolla, valmistenumerolla tai asiantuntevalta myyjältä ennen tilaamista.
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Väärä osa voi aiheuttaa lisää ongelmia, lisäkorjauksia ja pahimmillaan rikkoa muitakin auton osia. Tämä koskee erityisesti tärkeimpiä osia kuten jarruja, alustaa ja moottorin komponentteja. Oikean niminen ja näköinen osa ei siis riitä, vaan yhteensopivuus kannattaa aina varmistaa tarkasti rekisterinumerolla, valmistenumerolla tai asiantuntevalta myyjältä ennen tilaamista.
Miten varmistaa oikean osan valinta?
Helpoin tapa varmistaa oikea osa on käyttää verkkokauppaa, josta voi ostaa varaosat rekisterinumerolla. Näin riski väärästä osasta vähenee merkittävästi. Lisäksi tämä on hyvin helppo tapa tilata sopiva osa, vaikkei autojen huoltamisesta olisi kertynyt kokemusta.
Toinen tapa on tarkistaa auton valmistusvuosi ja moottorikoodi. Tarkkuus on erityisen tärkeää esimerkiksi silloin, kun autossa on harvinaisempi varustetaso tai erikoismoottori. Tiedot löytyvät rekisteriotteesta ja joskus konepellin alta.
Sopivan osan löytää myös, jos tietää osan OEM-numeron, jonka yleensä näkee vanhasta osasta. Esimerkiksi ilmansuodatin kannattaa tarkistaa tarkasti, koska sama automalli voi käyttää eri kokoisia suodattimia moottoriversiosta riippuen. Automallissa voi olla käytössä eri teho- tai moottoriversioita, joten jopa ilmansuodatin voi olla erilainen.
Jos et ole varma osasta, voit myös vieraille lähimmässä varaosaliikkeessä. He osaavat usein auttaa rekisterinumeron avulla tai näyttämällä vanhaa osaa. Varaudu kuitenkin jonottamaan varsinkin ruuhka-aikoina ja muista aina vertailla hintoja.
Mitä riskejä väärään osaan liittyy?
Ajoturvallisuus on aina tärkeintä. Jos jarrupalat tai iskunvaimentimet eivät ole sopivat, riski liikenteessä kasvaa heti. Moottorissa väärä öljynsuodatin voi tukkia öljynkierron ja pahimmillaan rikkoa koko koneen. Sama juttu jakohihnan kanssa – väärä hihna, väärä mitoitus, ja lopputuloksena kalliit vauriot. Väärän kokoinen ilmansuodatin puolestaan päästää likaa läpi ja rasittaa moottoria.
Sähköpuolella homma on yhtä tarkkaa. Esimerkiksi väärä lamppu voi ylikuumentua, tai tunnistin voi antaa virheellistä tietoa järjestelmille. Pahimmillaan syntyy sähkövika. Lisäksi väärä osa tarkoittaa usein turhaa asennustyötä, eli ajan hukkaan heittämistä. On myös hyvä huomioida, että väärä osa voi vaikuttaa myös takuun kattamiseen vahinkotilanteissa. Monissa tilanteissa on viisainta kurvata auto suoraan autokorjaamolle.
Yleisiä virheitä varaosia ostaessa
Virhe syntyy usein jo tilausta tehdessä. Moni klikkaa osan ostoskoriin pelkän nimen tai kuvan perusteella. Osa näyttää samalta kuin entinen osa – ja sitten tilaus lähtee matkaan. Ongelma on siinä, että moni osa näyttää identtiseltä, mutta teknisesti niissä voi olla isoja eroja. Tämä koskee sekä isoja että pieniä osia.
Yleinen virhe on, ettei tarkisteta kaikkia tarvittavia tietoja. Moottorikoodi ja varaosanumero jäävät katsomatta. Ne on kuitenkin se viimeinen varmistus siitä, että osa istuu paikalleen niin kuin pitää. Netissä saatavilla olevat yleisosat saattavat tuntua helpolta ratkaisulta, mutta siinä piilee riski. Ne voivat olla ulkoisesti samanlaisia, mutta eivät sovi teknisesti, esimerkiksi jännitteen puolesta.
Hyvä uutinen on kuitenkin se, että oikeat osat eivät yleensä maksa yhtään enempää. Tarjouksia löytyy myös, kun jaksaa vähän seurata lehdistä alennuskampanjoita ja nettikauppojen aleja. Ongelmien syntymisen ajankohtaa ei tietystikään voi itse valita, joten helpoin ja varmoin tapa on tilata varaosa rekisterinumerolla. Näin voit välttää arpomisen sekä tarvikeliikkeessä jonottamisen ja säästät hermojasi.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Epikoret valkoisina
Sähköstaatti Puolasta
Pikku kardioidi
Kardioidiaktiivi
Uusi NU-VISTA-levysoitinesivahvistin
Joulu saapuu Jumon saarelle
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI