KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Väärä osa voi aiheuttaa lisää ongelmia, lisäkorjauksia ja pahimmillaan rikkoa muitakin auton osia. Tämä koskee erityisesti tärkeimpiä osia kuten jarruja, alustaa ja moottorin komponentteja. Oikean niminen ja näköinen osa ei siis riitä, vaan yhteensopivuus kannattaa aina varmistaa tarkasti rekisterinumerolla, valmistenumerolla tai asiantuntevalta myyjältä ennen tilaamista.
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Väärä osa voi aiheuttaa lisää ongelmia, lisäkorjauksia ja pahimmillaan rikkoa muitakin auton osia. Tämä koskee erityisesti tärkeimpiä osia kuten jarruja, alustaa ja moottorin komponentteja. Oikean niminen ja näköinen osa ei siis riitä, vaan yhteensopivuus kannattaa aina varmistaa tarkasti rekisterinumerolla, valmistenumerolla tai asiantuntevalta myyjältä ennen tilaamista.
Miten varmistaa oikean osan valinta?
Helpoin tapa varmistaa oikea osa on käyttää verkkokauppaa, josta voi ostaa varaosat rekisterinumerolla. Näin riski väärästä osasta vähenee merkittävästi. Lisäksi tämä on hyvin helppo tapa tilata sopiva osa, vaikkei autojen huoltamisesta olisi kertynyt kokemusta.
Toinen tapa on tarkistaa auton valmistusvuosi ja moottorikoodi. Tarkkuus on erityisen tärkeää esimerkiksi silloin, kun autossa on harvinaisempi varustetaso tai erikoismoottori. Tiedot löytyvät rekisteriotteesta ja joskus konepellin alta.
Sopivan osan löytää myös, jos tietää osan OEM-numeron, jonka yleensä näkee vanhasta osasta. Esimerkiksi ilmansuodatin kannattaa tarkistaa tarkasti, koska sama automalli voi käyttää eri kokoisia suodattimia moottoriversiosta riippuen. Automallissa voi olla käytössä eri teho- tai moottoriversioita, joten jopa ilmansuodatin voi olla erilainen.
Jos et ole varma osasta, voit myös vieraille lähimmässä varaosaliikkeessä. He osaavat usein auttaa rekisterinumeron avulla tai näyttämällä vanhaa osaa. Varaudu kuitenkin jonottamaan varsinkin ruuhka-aikoina ja muista aina vertailla hintoja.
Mitä riskejä väärään osaan liittyy?
Ajoturvallisuus on aina tärkeintä. Jos jarrupalat tai iskunvaimentimet eivät ole sopivat, riski liikenteessä kasvaa heti. Moottorissa väärä öljynsuodatin voi tukkia öljynkierron ja pahimmillaan rikkoa koko koneen. Sama juttu jakohihnan kanssa – väärä hihna, väärä mitoitus, ja lopputuloksena kalliit vauriot. Väärän kokoinen ilmansuodatin puolestaan päästää likaa läpi ja rasittaa moottoria.
Sähköpuolella homma on yhtä tarkkaa. Esimerkiksi väärä lamppu voi ylikuumentua, tai tunnistin voi antaa virheellistä tietoa järjestelmille. Pahimmillaan syntyy sähkövika. Lisäksi väärä osa tarkoittaa usein turhaa asennustyötä, eli ajan hukkaan heittämistä. On myös hyvä huomioida, että väärä osa voi vaikuttaa myös takuun kattamiseen vahinkotilanteissa. Monissa tilanteissa on viisainta kurvata auto suoraan autokorjaamolle.
Yleisiä virheitä varaosia ostaessa
Virhe syntyy usein jo tilausta tehdessä. Moni klikkaa osan ostoskoriin pelkän nimen tai kuvan perusteella. Osa näyttää samalta kuin entinen osa – ja sitten tilaus lähtee matkaan. Ongelma on siinä, että moni osa näyttää identtiseltä, mutta teknisesti niissä voi olla isoja eroja. Tämä koskee sekä isoja että pieniä osia.
Yleinen virhe on, ettei tarkisteta kaikkia tarvittavia tietoja. Moottorikoodi ja varaosanumero jäävät katsomatta. Ne on kuitenkin se viimeinen varmistus siitä, että osa istuu paikalleen niin kuin pitää. Netissä saatavilla olevat yleisosat saattavat tuntua helpolta ratkaisulta, mutta siinä piilee riski. Ne voivat olla ulkoisesti samanlaisia, mutta eivät sovi teknisesti, esimerkiksi jännitteen puolesta.
Hyvä uutinen on kuitenkin se, että oikeat osat eivät yleensä maksa yhtään enempää. Tarjouksia löytyy myös, kun jaksaa vähän seurata lehdistä alennuskampanjoita ja nettikauppojen aleja. Ongelmien syntymisen ajankohtaa ei tietystikään voi itse valita, joten helpoin ja varmoin tapa on tilata varaosa rekisterinumerolla. Näin voit välttää arpomisen sekä tarvikeliikkeessä jonottamisen ja säästät hermojasi.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.
K-Auto
Vetokoukku on ollut hitti Volkswagenin mallistossa.
K-Auto
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.
Juha Peltonen
Sympaattinen keulailme pyöreine lediajovaloineen tuo jotenkin mieleen Masi-sarjakuvan kersantti Ärjylän Otto-koiran.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
Autoja myydään verkkohuutokaupassa yllättävän paljon
Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Auto Bild 10/2025 on kaupoissa
Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Laadukas levysoitin Puolasta
Melco on nyt Dela
Lockwoodin uudella tehtaalla
Tri-ampattu 3-tiemonitori USA:sta
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Pro-Jectilta edullisempi kuulokevahvistin
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
QUADin uusi X-sukupolvi
Ortofon MC X30
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
Mercedes-Benz G-sarjan tarina jatkuu vahvana
Ylinopeus vaarantaa koulutien – silti suomalaisten kaasujalka ei kevene
Puhelimien käyttö auton ratissa jakaa suomalaisten mielipiteitä
Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvanut ripeästi viidessä vuodessa
Polestar laajentaa Suomessa
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL