Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Väärä osa voi aiheuttaa lisää ongelmia, lisäkorjauksia ja pahimmillaan rikkoa muitakin auton osia. Tämä koskee erityisesti tärkeimpiä osia kuten jarruja, alustaa ja moottorin komponentteja. Oikean niminen ja näköinen osa ei siis riitä, vaan yhteensopivuus kannattaa aina varmistaa tarkasti rekis­te­ri­nu­me­rolla, valmis­te­nu­me­rolla tai asiantuntevalta myyjältä ennen tilaamista.

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Vää­rät va­ra­o­sat voi­vat tul­la kal­liik­si – mik­si so­pi­vuus on tär­ke­ää?

Vää­rä osa voi ai­heut­taa li­sää on­gel­mia, li­sä­kor­jauk­sia ja pa­him­mil­laan rik­koa mui­ta­kin au­ton osia. Tämä kos­kee eri­tyi­ses­ti tär­keim­piä osia ku­ten jar­ru­ja, alus­taa ja moot­to­rin kom­po­nent­te­ja. Oi­ke­an ni­mi­nen ja nä­köi­nen osa ei siis rii­tä, vaan yh­teen­so­pi­vuus kan­nat­taa ai­na var­mis­taa tar­kas­ti re­kis­te­ri­nu­me­rol­la, val­mis­te­nu­me­rol­la tai asi­an­tun­te­val­ta myy­jäl­tä en­nen ti­laa­mis­ta.

Mi­ten var­mis­taa oi­ke­an osan va­lin­ta?

Hel­poin tapa var­mis­taa oi­kea osa on käyt­tää verk­ko­kaup­paa, jos­ta voi os­taa va­ra­o­sat re­kis­te­ri­nu­me­rol­la. Näin ris­ki vää­räs­tä osas­ta vä­he­nee mer­kit­tä­väs­ti. Li­säk­si tämä on hy­vin help­po tapa ti­la­ta so­pi­va osa, vaik­kei au­to­jen huol­ta­mi­ses­ta oli­si ker­ty­nyt ko­ke­mus­ta.

Toi­nen tapa on tar­kis­taa au­ton val­mis­tus­vuo­si ja moot­to­ri­koo­di. Tark­kuus on eri­tyi­sen tär­ke­ää esi­mer­kik­si sil­loin, kun au­tos­sa on har­vi­nai­sem­pi va­rus­te­ta­so tai eri­kois­moot­to­ri. Tie­dot löy­ty­vät re­kis­te­ri­ot­tees­ta ja jos­kus ko­ne­pel­lin al­ta.

So­pi­van osan löy­tää myös, jos tie­tää osan OEM-nu­me­ron, jon­ka yleen­sä nä­kee van­has­ta osas­ta. Esi­mer­kik­si il­man­suo­da­tin kan­nat­taa tar­kis­taa tar­kas­ti, kos­ka sama au­to­mal­li voi käyt­tää eri ko­koi­sia suo­dat­ti­mia moot­to­ri­ver­si­os­ta riip­pu­en. Au­to­mal­lis­sa voi ol­la käy­tös­sä eri teho- tai moot­to­ri­ver­si­oi­ta, jo­ten jopa il­man­suo­da­tin voi ol­la eri­lai­nen.

Jos et ole var­ma osas­ta, voit myös vie­rail­le lä­him­mäs­sä va­ra­o­sa­liik­kees­sä. He osaa­vat usein aut­taa re­kis­te­ri­nu­me­ron avul­la tai näyt­tä­mäl­lä van­haa osaa. Va­rau­du kui­ten­kin jo­not­ta­maan var­sin­kin ruuh­ka-ai­koi­na ja muis­ta ai­na ver­tail­la hin­to­ja.

Mitä ris­ke­jä vää­rään osaan liit­tyy?

Ajo­tur­val­li­suus on ai­na tär­kein­tä. Jos jar­ru­pa­lat tai is­kun­vai­men­ti­met ei­vät ole so­pi­vat, ris­ki lii­ken­tees­sä kas­vaa heti. Moot­to­ris­sa vää­rä öl­jyn­suo­da­tin voi tuk­kia öl­jyn­kier­ron ja pa­him­mil­laan rik­koa koko ko­neen. Sama jut­tu ja­ko­hih­nan kans­sa – vää­rä hih­na, vää­rä mi­toi­tus, ja lop­pu­tu­lok­se­na kal­liit vau­ri­ot. Vää­rän ko­koi­nen il­man­suo­da­tin puo­les­taan pääs­tää li­kaa läpi ja ra­sit­taa moot­to­ria.

Säh­kö­puo­lel­la hom­ma on yh­tä tark­kaa. Esi­mer­kik­si vää­rä lamp­pu voi yli­kuu­men­tua, tai tun­nis­tin voi an­taa vir­heel­lis­tä tie­toa jär­jes­tel­mil­le. Pa­him­mil­laan syn­tyy säh­kö­vi­ka. Li­säk­si vää­rä osa tar­koit­taa usein tur­haa asen­nus­työ­tä, eli ajan huk­kaan heit­tä­mis­tä. On myös hyvä huo­mi­oi­da, et­tä vää­rä osa voi vai­kut­taa myös ta­kuun kat­ta­mi­seen va­hin­ko­ti­lan­teis­sa. Mo­nis­sa ti­lan­teis­sa on vii­sain­ta kur­va­ta au­to suo­raan au­to­kor­jaa­mol­le.

Ylei­siä vir­hei­tä va­ra­o­sia os­ta­es­sa

Vir­he syn­tyy usein jo ti­laus­ta teh­des­sä. Moni klik­kaa osan os­tos­ko­riin pel­kän ni­men tai ku­van pe­rus­teel­la. Osa näyt­tää sa­mal­ta kuin en­ti­nen osa – ja sit­ten ti­laus läh­tee mat­kaan. On­gel­ma on sii­nä, et­tä moni osa näyt­tää ident­ti­sel­tä, mut­ta tek­ni­ses­ti niis­sä voi ol­la iso­ja ero­ja. Tämä kos­kee sekä iso­ja et­tä pie­niä osia.

Ylei­nen vir­he on, et­tei tar­kis­te­ta kaik­kia tar­vit­ta­via tie­to­ja. Moot­to­ri­koo­di ja va­ra­o­sa­nu­me­ro jää­vät kat­so­mat­ta. Ne on kui­ten­kin se vii­mei­nen var­mis­tus sii­tä, et­tä osa is­tuu pai­kal­leen niin kuin pi­tää. Ne­tis­sä saa­ta­vil­la ole­vat ylei­so­sat saat­ta­vat tun­tua hel­pol­ta rat­kai­sul­ta, mut­ta sii­nä pii­lee ris­ki. Ne voi­vat ol­la ul­koi­ses­ti sa­man­lai­sia, mut­ta ei­vät sovi tek­ni­ses­ti, esi­mer­kik­si jän­nit­teen puo­les­ta.

Hyvä uu­ti­nen on kui­ten­kin se, et­tä oi­ke­at osat ei­vät yleen­sä mak­sa yh­tään enem­pää. Tar­jouk­sia löy­tyy myös, kun jak­saa vä­hän seu­ra­ta leh­dis­tä alen­nus­kam­pan­joi­ta ja net­ti­kaup­po­jen ale­ja. On­gel­mien syn­ty­mi­sen ajan­koh­taa ei tie­tys­ti­kään voi it­se va­li­ta, jo­ten hel­poin ja var­moin tapa on ti­la­ta va­ra­o­sa re­kis­te­ri­nu­me­rol­la. Näin voit vält­tää ar­po­mi­sen sekä tar­vi­ke­liik­kees­sä jo­not­ta­mi­sen ja sääs­tät her­mo­ja­si.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Toni Lindström

Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri

Auto Bild.Koeajot
Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.

Toni Lindström

Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä

Auto Bild.Koeajot

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN