Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Väärä osa voi aiheuttaa lisää ongelmia, lisäkorjauksia ja pahimmillaan rikkoa muitakin auton osia. Tämä koskee erityisesti tärkeimpiä osia kuten jarruja, alustaa ja moottorin komponentteja. Oikean niminen ja näköinen osa ei siis riitä, vaan yhteensopivuus kannattaa aina varmistaa tarkasti rekisterinumerolla, valmistenumerolla tai asiantuntevalta myyjältä ennen tilaamista.
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Väärä osa voi aiheuttaa lisää ongelmia, lisäkorjauksia ja pahimmillaan rikkoa muitakin auton osia. Tämä koskee erityisesti tärkeimpiä osia kuten jarruja, alustaa ja moottorin komponentteja. Oikean niminen ja näköinen osa ei siis riitä, vaan yhteensopivuus kannattaa aina varmistaa tarkasti rekisterinumerolla, valmistenumerolla tai asiantuntevalta myyjältä ennen tilaamista.
Miten varmistaa oikean osan valinta?
Helpoin tapa varmistaa oikea osa on käyttää verkkokauppaa, josta voi ostaa varaosat rekisterinumerolla. Näin riski väärästä osasta vähenee merkittävästi. Lisäksi tämä on hyvin helppo tapa tilata sopiva osa, vaikkei autojen huoltamisesta olisi kertynyt kokemusta.
Toinen tapa on tarkistaa auton valmistusvuosi ja moottorikoodi. Tarkkuus on erityisen tärkeää esimerkiksi silloin, kun autossa on harvinaisempi varustetaso tai erikoismoottori. Tiedot löytyvät rekisteriotteesta ja joskus konepellin alta.
Sopivan osan löytää myös, jos tietää osan OEM-numeron, jonka yleensä näkee vanhasta osasta. Esimerkiksi ilmansuodatin kannattaa tarkistaa tarkasti, koska sama automalli voi käyttää eri kokoisia suodattimia moottoriversiosta riippuen. Automallissa voi olla käytössä eri teho- tai moottoriversioita, joten jopa ilmansuodatin voi olla erilainen.
Jos et ole varma osasta, voit myös vieraille lähimmässä varaosaliikkeessä. He osaavat usein auttaa rekisterinumeron avulla tai näyttämällä vanhaa osaa. Varaudu kuitenkin jonottamaan varsinkin ruuhka-aikoina ja muista aina vertailla hintoja.
Mitä riskejä väärään osaan liittyy?
Ajoturvallisuus on aina tärkeintä. Jos jarrupalat tai iskunvaimentimet eivät ole sopivat, riski liikenteessä kasvaa heti. Moottorissa väärä öljynsuodatin voi tukkia öljynkierron ja pahimmillaan rikkoa koko koneen. Sama juttu jakohihnan kanssa – väärä hihna, väärä mitoitus, ja lopputuloksena kalliit vauriot. Väärän kokoinen ilmansuodatin puolestaan päästää likaa läpi ja rasittaa moottoria.
Sähköpuolella homma on yhtä tarkkaa. Esimerkiksi väärä lamppu voi ylikuumentua, tai tunnistin voi antaa virheellistä tietoa järjestelmille. Pahimmillaan syntyy sähkövika. Lisäksi väärä osa tarkoittaa usein turhaa asennustyötä, eli ajan hukkaan heittämistä. On myös hyvä huomioida, että väärä osa voi vaikuttaa myös takuun kattamiseen vahinkotilanteissa. Monissa tilanteissa on viisainta kurvata auto suoraan autokorjaamolle.
Yleisiä virheitä varaosia ostaessa
Virhe syntyy usein jo tilausta tehdessä. Moni klikkaa osan ostoskoriin pelkän nimen tai kuvan perusteella. Osa näyttää samalta kuin entinen osa – ja sitten tilaus lähtee matkaan. Ongelma on siinä, että moni osa näyttää identtiseltä, mutta teknisesti niissä voi olla isoja eroja. Tämä koskee sekä isoja että pieniä osia.
Yleinen virhe on, ettei tarkisteta kaikkia tarvittavia tietoja. Moottorikoodi ja varaosanumero jäävät katsomatta. Ne on kuitenkin se viimeinen varmistus siitä, että osa istuu paikalleen niin kuin pitää. Netissä saatavilla olevat yleisosat saattavat tuntua helpolta ratkaisulta, mutta siinä piilee riski. Ne voivat olla ulkoisesti samanlaisia, mutta eivät sovi teknisesti, esimerkiksi jännitteen puolesta.
Hyvä uutinen on kuitenkin se, että oikeat osat eivät yleensä maksa yhtään enempää. Tarjouksia löytyy myös, kun jaksaa vähän seurata lehdistä alennuskampanjoita ja nettikauppojen aleja. Ongelmien syntymisen ajankohtaa ei tietystikään voi itse valita, joten helpoin ja varmoin tapa on tilata varaosa rekisterinumerolla. Näin voit välttää arpomisen sekä tarvikeliikkeessä jonottamisen ja säästät hermojasi.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.
Toni Lindström
Pyöristynyt keula on ilmeeltään varsin massiivinen.
Toni Lindström
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Hecon uusi kaiutinsarja
Rotelin minivahvistin/dac
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Finalin uudet DC-kuulokkeet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
YHTEISTYÖSSÄ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM