Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.

Juha Peltonen

Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen

Mukavan liike­mies­hen­kinen täyssähköinen farmari tarjoaa parhaimmillaan yli 400 kilometrin toimintamatkan.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­des­sä 7/2024)

Pi­ka­la­ta­sin rans­ka­lais­far­ma­ria 200 ki­lo­wa­tin ase­mal­la ko­keel­li­ses­ti nor­maa­lia enem­män – en siis ta­va­no­mai­seen 80 pro­sent­tiin, vaan 28:sta sa­taan pro­sent­tiin – kos­ka ha­lu­sin sel­vit­tää sen­het­ki­sen mak­si­mi­toi­min­ta­mat­kan.

Aloi­tus­vai­hees­sa la­taus­te­ho oli vain 54,3 kW, vaik­ka teh­das lu­paa mal­lin suu­rim­mak­si la­taus­te­hok­si 100 kW. Täl­löin pai­kal­la ei ol­lut mui­ta au­to­ja la­taa­mas­sa.

Takaluukku on mekaaninen. 180 asteen peruutuskamerassa on pesusuutin.

Takaluukku on mekaaninen. 180 asteen peruutuskamerassa on pesusuutin.

Juha Peltonen

Korkeatekninen kojelauta on varsin selkeästi toteutettu.

Korkeatekninen kojelauta on varsin selkeästi toteutettu.

Juha Peltonen

Värikylläinen digitaalinen i-Cockpit-mittaristo on 10-tuumainen.

Värikylläinen digitaalinen i-Cockpit-mittaristo on 10-tuumainen.

Juha Peltonen

10-tuumaisella kosketusnäytöllä voidaan operoida i-Connect Advanced -audiota ja TomTom-navigointia.

10-tuumaisella kosketusnäytöllä voidaan operoida i-Connect Advanced -audiota ja TomTom-navigointia.

Juha Peltonen

Mainion sivuttaistuen antavat Dynamic-etuistuimet ovat enemmänkin saksalais- kuin ranskalaistyyppiset.

Mainion sivuttaistuen antavat Dynamic-etuistuimet ovat enemmänkin saksalais- kuin ranskalaistyyppiset.

Juha Peltonen

Takaistuimella on Opel Astran tapaan polvitilaa kohtuullisesti, mutta ei ylenpalttisesti.

Takaistuimella on Opel Astran tapaan polvitilaa kohtuullisesti, mutta ei ylenpalttisesti.

Juha Peltonen

Täys­la­tauk­seen ku­lui pa­rin plu­sas­teen läm­pö­ti­las­sa 79 mi­nuut­tia, jois­ta vii­mei­seen kym­me­neen pro­sent­tiin ku­lui (odo­te­tus­ti) huo­mat­ta­van pit­kään eli 31 mi­nuut­tia. Lop­pu­tu­lok­se­na sain eco-ajo­ti­las­sa toi­min­ta­mat­kail­moi­tuk­sek­si 444 ki­lo­met­riä.

Peu­ge­ot E-308 SW:n kes­ki­ku­lu­tus aset­tui tes­ti­len­kil­lä ul­ko­läm­pö­ti­laan näh­den al­hai­seen ta­soon 16,0 kWh/100 km. Opel Ast­ran ta­paan Peu­ge­ot E-308 SW on to­del­la ta­lou­del­li­nen eten­kin kau­pun­ki­no­peuk­sil­la, vaik­ka ak­ku on­kin kool­taan kom­pak­ti 54-ki­lo­wat­ti­tun­ti­nen.

Esi­läm­mi­tys puut­tuu

Vas­taa­vas­ti ta­va­no­mai­sem­pi pi­ka­la­taus 32:sta 85 pro­sent­tiin kes­ti 200 kW:n la­tu­ril­la 44 mi­nuut­tia, ei­kä ase­mal­la ol­lut sil­loin­kaan mui­ta au­to­ja la­taa­mas­sa. SW-far­kus­sa on va­ki­o­na 11 kW:n si­säi­nen 3-vai­he­la­tu­ri.

Vaik­ka Peu­ge­ot E-308:n mak­si­mi­pi­ka­la­taus­te­hok­si il­moi­te­taan sen tek­ni­sen su­ku­lai­sen Opel Ast­ran ta­voin 100 kW, sain tes­tis­sä la­taus­te­hok­si kui­ten­kin pää­o­sin vain 30–40 kW. Akun esi­läm­mi­tys­tä E-308 SW:ssä ei ai­na­kaan tois­tai­sek­si ole.

Kel­po pit­kän mat­kan tait­ta­jak­si Peu­ge­ot E-308 SW:n te­kee jou­si­tus, joka toi­mii maan­tie­a­jos­sa pit­kis­sä hei­tois­sa jä­mä­käs­ti, mut­ta sa­mal­la kui­ten­kin peh­me­äs­ti. Vain te­rä­vis­sä kuo­pis­sa se tun­tuu epä­mu­ka­val­ta. Oh­jaus­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa mie­les­tä­ni var­sin on­nis­tu­nut.

Is­tui­met täyt­tä asi­aa

Eri­no­mai­set sak­sa­lai­sen ko­vuu­sas­teen omaa­vat Dy­na­mic-etuis­tui­met pe­se­vät mie­les­tä­ni jopa joi­ta­kin ger­maa­ni­sia etuis­tui­mia. Is­tui­mien si­vut­tais­tu­ki on na­pak­ka, ja is­tuin­tyy­ny on pit­kä­jal­kai­sel­le­kin riit­tä­vän mit­tai­nen.

Kuljetettavaa mahtuu: suurinta tavaratilaa saadaan 1 634 litraa.

Kuljetettavaa mahtuu: suurinta tavaratilaa saadaan 1 634 litraa.

Juha Peltonen

Sähkömoottori mahdollistaa kompaktin akun kanssa parhaimmillaan erittäin taloudellisen keskikulutuksen.

Sähkömoottori mahdollistaa kompaktin akun kanssa parhaimmillaan erittäin taloudellisen keskikulutuksen.

Juha Peltonen

Ta­kais­tui­mel­la val­lit­see pe­ri­aat­tees­sa sama ti­lan­ne kuin Ast­ras­sa, eli pi­dem­mät mat­kus­ta­jat mah­tu­vat ta­kais­tui­mel­le, kun edes­sä ole­vat tin­ki­vät hiu­kan omis­ta ti­lois­taan.

Ajo­a­sen­nos­ta saa sää­det­tyä so­pi­van ja ren­non sii­nä­kin suh­tees­sa, et­tä 185-sent­ti­nen kul­jet­ta­ja pys­tyy vai­vat­to­mas­ti nä­ke­mään 10-tuu­mai­sen di­gi­taa­li­sen mit­ta­ris­ton ko­ko­nai­suu­des­saan oh­jaus­pyö­rän ke­hän ylit­se, mikä ei kai­kis­sa i-Cock­pit-muun­nel­mis­sa ai­na to­teu­du.

Peu­ge­ot E-308 SW:n mit­ta­ris­to lu­keu­tuu ul­ko­a­sul­taan ja run­saal­ta vä­ri­kyl­läi­syy­del­tään ny­ky­het­ken ma­keim­piin.

Ko­je­lau­ta on mi­ni­ma­lis­ti­sen kor­ke­a­tek­ni­nen, mut­ta sil­ti käy­tän­nöl­li­nen. 10-tuu­mai­sel­ta kos­ke­tus­näy­töl­tä kel­paa seu­rail­la kart­ta­nä­ky­mää. Näy­tön al­la ovat kus­to­moi­ta­vat i-Tog­g­le-pai­nik­keet, ja äly­pu­he­li­men lan­ga­ton pei­laus toi­mii no­pe­as­ti.

Far­kul­le­han on kes­keis­tä ta­va­ra­ti­la, ja täs­sä ta­pauk­ses­sa käy­tän­nöl­lis­tä ta­va­ra­ti­laa saa­daan jo pe­rus­muo­dos­sa 608 lit­raa. Tila laa­je­nee tar­vit­ta­es­sa 1 634-lit­rai­sek­si. Peu­ge­ot E-308 SW:llä ei har­mi kyl­lä ole lupa kis­koa min­kään­lais­ta pe­rä­vau­nua.

Juha Pel­to­nen

Peu­ge­ot E-308 SW Al­lu­re 54 kWh 156 A

Säh­kö­moot­to­ri

edes­sä, 115 kW (156 hv), 260 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,0 s, huip­pu­no­peus 150 km/h

Ku­lu­tus

14,9 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 54,0 kWh

Toi­min­ta­mat­ka

400 km

La­tau­sai­ka

10–80 % 28 min

Voi­man­siir­to

A1, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4636, l. 1559, k. 1442 mm, ak­se­li­vä­li 2732 mm, oma­mas­sa 1791 kg, kan­ta­vuus 409 kg, ve­to­mas­sa 0/0 kg, ta­va­ra­ti­la 608–1634 l

Hin­ta

46 390 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 46 990 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN