Tehokkaat lediajovalot ja napakka kaukovaloautomatiikka miellyttävät.
Juha Peltonen
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Mukavan liikemieshenkinen täyssähköinen farmari tarjoaa parhaimmillaan yli 400 kilometrin toimintamatkan.
(Julkaistu Auto Bildin paperilehdessä 7/2024)
Pikalatasin ranskalaisfarmaria 200 kilowatin asemalla kokeellisesti normaalia enemmän – en siis tavanomaiseen 80 prosenttiin, vaan 28:sta sataan prosenttiin – koska halusin selvittää senhetkisen maksimitoimintamatkan.
Aloitusvaiheessa latausteho oli vain 54,3 kW, vaikka tehdas lupaa mallin suurimmaksi lataustehoksi 100 kW. Tällöin paikalla ei ollut muita autoja lataamassa.
Takaluukku on mekaaninen. 180 asteen peruutuskamerassa on pesusuutin.
Juha Peltonen
Korkeatekninen kojelauta on varsin selkeästi toteutettu.
Juha Peltonen
Värikylläinen digitaalinen i-Cockpit-mittaristo on 10-tuumainen.
Juha Peltonen
10-tuumaisella kosketusnäytöllä voidaan operoida i-Connect Advanced -audiota ja TomTom-navigointia.
Juha Peltonen
Mainion sivuttaistuen antavat Dynamic-etuistuimet ovat enemmänkin saksalais- kuin ranskalaistyyppiset.
Juha Peltonen
Takaistuimella on Opel Astran tapaan polvitilaa kohtuullisesti, mutta ei ylenpalttisesti.
Juha Peltonen
Täyslataukseen kului parin plusasteen lämpötilassa 79 minuuttia, joista viimeiseen kymmeneen prosenttiin kului (odotetusti) huomattavan pitkään eli 31 minuuttia. Lopputuloksena sain eco-ajotilassa toimintamatkailmoitukseksi 444 kilometriä.
Peugeot E-308 SW:n keskikulutus asettui testilenkillä ulkolämpötilaan nähden alhaiseen tasoon 16,0 kWh/100 km. Opel Astran tapaan Peugeot E-308 SW on todella taloudellinen etenkin kaupunkinopeuksilla, vaikka akku onkin kooltaan kompakti 54-kilowattituntinen.
Esilämmitys puuttuu
Vastaavasti tavanomaisempi pikalataus 32:sta 85 prosenttiin kesti 200 kW:n laturilla 44 minuuttia, eikä asemalla ollut silloinkaan muita autoja lataamassa. SW-farkussa on vakiona 11 kW:n sisäinen 3-vaihelaturi.
Vaikka Peugeot E-308:n maksimipikalataustehoksi ilmoitetaan sen teknisen sukulaisen Opel Astran tavoin 100 kW, sain testissä lataustehoksi kuitenkin pääosin vain 30–40 kW. Akun esilämmitystä E-308 SW:ssä ei ainakaan toistaiseksi ole.
Kelpo pitkän matkan taittajaksi Peugeot E-308 SW:n tekee jousitus, joka toimii maantieajossa pitkissä heitoissa jämäkästi, mutta samalla kuitenkin pehmeästi. Vain terävissä kuopissa se tuntuu epämukavalta. Ohjaustuntuma on maantieajossa mielestäni varsin onnistunut.
Istuimet täyttä asiaa
Erinomaiset saksalaisen kovuusasteen omaavat Dynamic-etuistuimet pesevät mielestäni jopa joitakin germaanisia etuistuimia. Istuimien sivuttaistuki on napakka, ja istuintyyny on pitkäjalkaisellekin riittävän mittainen.
Kuljetettavaa mahtuu: suurinta tavaratilaa saadaan 1 634 litraa.
Juha Peltonen
Sähkömoottori mahdollistaa kompaktin akun kanssa parhaimmillaan erittäin taloudellisen keskikulutuksen.
Juha Peltonen
Takaistuimella vallitsee periaatteessa sama tilanne kuin Astrassa, eli pidemmät matkustajat mahtuvat takaistuimelle, kun edessä olevat tinkivät hiukan omista tiloistaan.
Ajoasennosta saa säädettyä sopivan ja rennon siinäkin suhteessa, että 185-senttinen kuljettaja pystyy vaivattomasti näkemään 10-tuumaisen digitaalisen mittariston kokonaisuudessaan ohjauspyörän kehän ylitse, mikä ei kaikissa i-Cockpit-muunnelmissa aina toteudu.
Peugeot E-308 SW:n mittaristo lukeutuu ulkoasultaan ja runsaalta värikylläisyydeltään nykyhetken makeimpiin.
Kojelauta on minimalistisen korkeatekninen, mutta silti käytännöllinen. 10-tuumaiselta kosketusnäytöltä kelpaa seurailla karttanäkymää. Näytön alla ovat kustomoitavat i-Toggle-painikkeet, ja älypuhelimen langaton peilaus toimii nopeasti.
Farkullehan on keskeistä tavaratila, ja tässä tapauksessa käytännöllistä tavaratilaa saadaan jo perusmuodossa 608 litraa. Tila laajenee tarvittaessa 1 634-litraiseksi. Peugeot E-308 SW:llä ei harmi kyllä ole lupa kiskoa minkäänlaista perävaunua.
Juha Peltonen
Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A
Sähkömoottori
edessä, 115 kW (156 hv), 260 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 10,0 s, huippunopeus 150 km/h
Kulutus
14,9 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 54,0 kWh
Toimintamatka
400 km
Latausaika
10–80 % 28 min
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 4636, l. 1559, k. 1442 mm, akseliväli 2732 mm, omamassa 1791 kg, kantavuus 409 kg, vetomassa 0/0 kg, tavaratila 608–1634 l
Hinta
46 390 euroa, koeajoauto 46 990 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
Pro-Jectilta kaksi uutta putkiboksia
Passin uudistunut kuulokevahvistin
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL