Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Entistä paremmin varustellussa Mazda 3 -kevythybridissä käytetään ainutlaatuista Skyactiv X -moottoriteknologiaa.
(Julkaistu Auto Bildin paperilehdessä 8/2024)
Mazda 3 Hatchback -kevythybridin moottorina murisee 2,0-litrainen nelisylinterinen varustettuna Mazdan omalla Skyactiv X -tekniikalla. Tämä ainutlaatuinen sytytystekniikka tuntee nimityksen Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI).
Kyseisen tekniikan avulla saadaan aikaan parempi kiihtyvyys, kohtuullinen kulutus sekä alhaisemmat hiilidioksidipäästöt ja typen oksidipäästöt.
Mustat kevytmetallivanteet sekä vauhdikas muotoilu antavat Mazda 3 Hybridille suorastaan rata-automaista lookia.
Juha Peltonen
Alusta toimii ansiokkaasti kuoppaisilla suomalaisteillä – se on napakka ja osuvasti säädetty.
Juha Peltonen
Valitettavasti lediajovalojen teho jää vain tyydyttäväksi.
Juha Peltonen
Skyactiv X vaihtaa saumattomasti tavanomaisen kipinäsytytyksen ja puristussytytystilan välillä. Jälkimmäisessä laiha polttoaineen ja ilman seos puristetaan tavalla, joka sytyttää sen tehokkaammin. Näin saavutetaan ”kahden maailman parhaat puolet”.
Puristussuhdetta muutettiin aiemmasta arvosta 16,3:1 uuteen lukemaan 15,0:1 soveltamalla uudenmallisia mäntiä.
Turbodieselin taloutta
Mazdalla puhutaan bensiinimoottorista, joka omaa turbodieselin ajotalouden, eikä aivan suotta. Mallin normimitattu keskikulutus on 5,4 l/100 km, ja itse pääsin suhteellisen lämpimissä olosuhteissa 5,5 litraan, mikä ei ole tämän kokoiselle 186-hevosvoimaiselle todellakaan korkea lukema.
Kevythybridissä bensiinimoottorin seurana on käynnistingeneraattori.
Tällä kevythybridillä ei pysty, kuten ei kevythybrideillä yleensäkään, ajamaan lainkaan pelkällä sähköllä. Kone antaa mukavan kiihtyvyyden ja väännön. Se vastaa yllättävän kierrosherkästi kaasupolkimen painallukseen etenkin yli 2 000 kierroksella.
Mazda 3 Hybridissä on myös käynnistingeneraattori, ja jarrutusenergiaa varastoidaan 24 voltin litiumioniakkuun, jonka jälkeen sähköä hyödynnetään moottorin toiminnoissa ja auton sähkölaitteiden avustamisessa.
Pyöreät analogiset mittarit ja monet selkeät mekaaniset säätimet eivät juuri jätä käyttäjäystävällisyydessään toivomisen varaa.
Juha Peltonen
Analogiset päänäytöt ovat kookkaat ja parasta Mazdaa. Mittariston kaareva päällyslasi lukeutuu mallin harvoihin varsinaisiin miinuksiin: lasi heijastelee harmillisen voimakkaasti aurinkoisella ilmalla.
Juha Peltonen
Vanha 8,8-tuumainen kosketusnäyttö korvautui uudella 10,25-tuumaisella
Juha Peltonen
6-portainen manuaalilaatikko ja sujuvatoiminen kytkin ovat aivan parhaasta päästä.
Juha Peltonen
Yhden varsinaisista yllätyksistä tuo 6-portainen manuaalilaatikko, alkaahan sellainen olla nykyaikana suorastaan erikoisuus.
Mazda 3 Hybridin käsivaihteisto lukeutuu mielestäni lajinsa ehdottomaan eliittiin: sen pykälät soljuvat kohdilleen melkein kuin itsestään. Kaikan kruunaa kytkimen täsmälleen sopiva liikerata.
Jousitustuntumaltaan Mazda 3 Hybrid sopii erilaisille tiestöille. Alusta toimii ansiokkaasti kuoppaisilla suomalaisteillä – se on napakka ja osuvasti säädetty.
Ohjaustuntuma on varsin hyvä, joskin maantieajossa keskialuetuntuma voisi ehkä olla vielä himpun verran tarkempi.
Mittaristo heijastelee
Analogiset päänäytöt ovat kookkaat ja parasta Mazdaa. Mittariston kaareva päällyslasi lukeutuu mallin harvoihin varsinaisiin miinuksiin: lasi heijastelee harmillisen voimakkaasti aurinkoisella ilmalla.
Mekaanisista lämmitys- ja tuuletussäätimistä ei ole onneksi luovuttu, sillä ne ovat mahdollisimman nopeatoimiset. Kojelaudan pinnoitteiden ylellisyyteen panostetaan alcantara- ja nappanahkapäällystein.
Etuistuimien sivuttaistuki on kohdillaan. Kuljettajan penkki säätyy sähköllä, ja ajoasennon saa hyväksi. Bose-audio soi miellyttävästi.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukavasti pääntilaa, mutta polvitilaa on rajallisemmin.
Juha Peltonen
Tavaratilasta saadaan suurimmillaan tasapintainen.
Juha Peltonen
Kaksilitraisen bensiinimoottorin teho on 186 hevosvoimaa. Maksimivääntö 240 Nm saavutetaan 4000 r/min.
Juha Peltonen
Kojelaudan selkeät toiminnot sekä kosketusnäytön operointi keskikonsoliin kiertosäätimestä tekevät toimintojen käytöstä moneen muuhun autoon nähden simppelin selkeää.
Vanha 8,8-tuumainen näyttöruutu korvautui uudella 10,25-tuumaisella. Karttaohjelma toimii juoheimmin linkittämällä oma älypuhelin auton järjestelmään.
Mielestäni Mazda 3 Hybridin kojelautatoiminnot lukeutuvat helppoudellaan nykyautojen vähiten stressaaviin. Langaton lataus seuraa Nagisa-varustelussa vakiona, ja Apple CarPlay- ja Android Auto -sovellukset toimivat langattomasti hyvin.
Keskinäytön toimintoja operoidaan käytännöllisesti ja helposti kookkaasta keskikonsolin kiertosäätimestä.
Radion äänenvoimakkuuden säätö hoituu puolestaan keskikonsolin mekaanisesta säätimestä, jota pystyy käyttämään irrottamatta katsetta tiestä.
Erikoissisustus
Kuljettajan istuin antaa varsin mainion sivuttaistuen, ja sen istuintyyny on kohtuullisen mittainen myös pitkäjalkaiselle.
Nagisa-varustetason kaksisävyinen Terracotta-nahkaverhoilu varustettuna mustilla Leganu-keskiosilla on näyttävä, joskaan värisävyt eivät välttämättä istu kaikkien makuun.
Takaistuimella on rajallisesti polvitilaa, jos edessä oleva istuin on säädetty kovin taakse. Pääntilaa jää takaistuimella kuitenkin asiallisesti vielä 185-senttiselle.
Valitettavasti lediajovalojen teho jää vain tyydyttäväksi. Monipuolisista turvallisuusvarusteista todettakoon jalankulkijaturvallisuuden kohentuneen tuntuvasti.
Uusi, eteenpäin suunnattu kamera tunnistaa kohteet sadan asteen säteellä aiemman 52 asteen asemesta. Ruuhka-avustimen suurin käyttönopeus on entisen 55 km/h:n sijaan nyt 150 km/h.
Juha Peltonen
Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT
Moottori
R4, 1998 cm3, 137 kW (186 hv)/6000 r/min, 240 Nm/4 000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 216 km/h
Kulutus
5,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
120 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4460, l. 1795, k. 1435 mm, akseliväli 2725 mm, maavara 140 mm, omamassa 1457–1497 kg, kantavuus 484–444 kg, vetomassa 1300/600 kg, tavaratila 330–1022 l*, tankki 51 l
Hinta
34 193 euroa, koeajoauto 34 852 euroa (2024)
* kun mukana on Bose-audio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki
Toyota
Kia
Kia
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Seitsemäs kierros
Omakotitalo Helsingin kantakaupungissa on ihme: ”Ymmärsimme, että tämän mahdollisuuden kanssa ei kannata viivytellä”
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Uutta Yorkshiresta
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL