Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Entistä paremmin varustellussa Mazda 3 -kevythybridissä käytetään ainutlaatuista Skyactiv X -mootto­ri­tek­no­logiaa.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bil­din pa­pe­ri­leh­des­sä 8/2024)

Maz­da 3 Hatch­back -ke­vyt­hyb­ri­din moot­to­ri­na mu­ri­see 2,0-lit­rai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen va­rus­tet­tu­na Maz­dan omal­la Sky­ac­tiv X -tek­nii­kal­la. Tämä ai­nut­laa­tui­nen sy­ty­tys­tek­niik­ka tun­tee ni­mi­tyk­sen Spark Cont­rol­led Comp­res­si­on Ig­ni­ti­on (SPCCI).

Ky­sei­sen tek­nii­kan avul­la saa­daan ai­kaan pa­rem­pi kiih­ty­vyys, koh­tuul­li­nen ku­lu­tus sekä al­hai­sem­mat hii­li­di­ok­si­di­pääs­töt ja ty­pen ok­si­di­pääs­töt.

Mustat kevytmetallivanteet sekä vauhdikas muotoilu antavat Mazda 3 Hybridille suorastaan rata-automaista lookia.

Mustat kevytmetallivanteet sekä vauhdikas muotoilu antavat Mazda 3 Hybridille suorastaan rata-automaista lookia.

Juha Peltonen

Alusta toimii ansiokkaasti kuoppaisilla suomalaisteillä – se on napakka ja osuvasti säädetty.

Alusta toimii ansiokkaasti kuoppaisilla suomalaisteillä – se on napakka ja osuvasti säädetty.

Juha Peltonen

Valitettavasti lediajovalojen teho jää vain tyydyttäväksi.

Valitettavasti lediajovalojen teho jää vain tyydyttäväksi.

Juha Peltonen

Sky­ac­tiv X vaih­taa sau­mat­to­mas­ti ta­va­no­mai­sen ki­pi­nä­sy­ty­tyk­sen ja pu­ris­tus­sy­ty­tys­ti­lan vä­lil­lä. Jäl­kim­mäi­ses­sä lai­ha polt­to­ai­neen ja il­man seos pu­ris­te­taan ta­val­la, joka sy­tyt­tää sen te­hok­kaam­min. Näin saa­vu­te­taan ”kah­den maa­il­man par­haat puo­let”.

Pu­ris­tus­suh­det­ta muu­tet­tiin ai­em­mas­ta ar­vos­ta 16,3:1 uu­teen lu­ke­maan 15,0:1 so­vel­ta­mal­la uu­den­mal­li­sia män­tiä.

Tur­bo­die­se­lin ta­lout­ta

Maz­dal­la pu­hu­taan ben­sii­ni­moot­to­ris­ta, joka omaa tur­bo­die­se­lin ajo­ta­lou­den, ei­kä ai­van suot­ta. Mal­lin nor­mi­mi­tat­tu kes­ki­ku­lu­tus on 5,4 l/100 km, ja it­se pää­sin suh­teel­li­sen läm­pi­mis­sä olo­suh­teis­sa 5,5 lit­raan, mikä ei ole tä­män ko­koi­sel­le 186-he­vos­voi­mai­sel­le to­del­la­kaan kor­kea lu­ke­ma.

Ke­vyt­hyb­ri­dis­sä ben­sii­ni­moot­to­rin seu­ra­na on käyn­nis­tin­ge­ne­raat­to­ri.

Täl­lä ke­vyt­hyb­ri­dil­lä ei pys­ty, ku­ten ei ke­vyt­hyb­ri­deil­lä yleen­sä­kään, aja­maan lain­kaan pel­käl­lä säh­köl­lä. Kone an­taa mu­ka­van kiih­ty­vyy­den ja vään­nön. Se vas­taa yl­lät­tä­vän kier­ros­her­käs­ti kaa­su­pol­ki­men pai­nal­luk­seen eten­kin yli 2 000 kier­rok­sel­la.

Maz­da 3 Hyb­ri­dis­sä on myös käyn­nis­tin­ge­ne­raat­to­ri, ja jar­ru­tu­se­ner­gi­aa va­ras­toi­daan 24 vol­tin li­tiu­mi­o­ni­ak­kuun, jon­ka jäl­keen säh­köä hyö­dyn­ne­tään moot­to­rin toi­min­nois­sa ja au­ton säh­kö­lait­tei­den avus­ta­mi­ses­sa.

Pyöreät analogiset mittarit ja monet selkeät mekaaniset säätimet eivät juuri jätä käyttäjäystävällisyydessään toivomisen varaa.

Pyöreät analogiset mittarit ja monet selkeät mekaaniset säätimet eivät juuri jätä käyttäjäystävällisyydessään toivomisen varaa.

Juha Peltonen

Analogiset päänäytöt ovat kookkaat ja parasta Mazdaa. Mittariston kaareva päällyslasi lukeutuu mallin harvoihin varsinaisiin miinuksiin: lasi heijastelee harmillisen voimakkaasti aurinkoisella ilmalla.

Analogiset päänäytöt ovat kookkaat ja parasta Mazdaa. Mittariston kaareva päällyslasi lukeutuu mallin harvoihin varsinaisiin miinuksiin: lasi heijastelee harmillisen voimakkaasti aurinkoisella ilmalla.

Juha Peltonen

Vanha 8,8-tuumainen kosketusnäyttö korvautui uudella 10,25-tuumaisella

Vanha 8,8-tuumainen kosketusnäyttö korvautui uudella 10,25-tuumaisella

Juha Peltonen

6-portainen manuaalilaatikko ja sujuvatoiminen kytkin ovat aivan parhaasta päästä.

6-portainen manuaalilaatikko ja sujuvatoiminen kytkin ovat aivan parhaasta päästä.

Juha Peltonen

Yh­den var­si­nai­sis­ta yl­lä­tyk­sis­tä tuo 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li­laa­tik­ko, al­kaa­han sel­lai­nen ol­la ny­ky­ai­ka­na suo­ras­taan eri­koi­suus.

Maz­da 3 Hyb­ri­din kä­si­vaih­teis­to lu­keu­tuu mie­les­tä­ni la­jin­sa eh­dot­to­maan eliit­tiin: sen py­kä­lät sol­ju­vat koh­dil­leen mel­kein kuin it­ses­tään. Kai­kan kruu­naa kyt­ki­men täs­mäl­leen so­pi­va lii­ke­ra­ta.

Jou­si­tus­tun­tu­mal­taan Maz­da 3 Hyb­rid so­pii eri­lai­sil­le ties­töil­le. Alus­ta toi­mii an­si­ok­kaas­ti kuop­pai­sil­la suo­ma­lais­teil­lä – se on na­pak­ka ja osu­vas­ti sää­det­ty.

Oh­jaus­tun­tu­ma on var­sin hyvä, jos­kin maan­tie­a­jos­sa kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma voi­si eh­kä ol­la vie­lä him­pun ver­ran tar­kem­pi.

Mit­ta­ris­to hei­jas­te­lee

Ana­lo­gi­set pää­näy­töt ovat kook­kaat ja pa­ras­ta Maz­daa. Mit­ta­ris­ton kaa­re­va pääl­lys­la­si lu­keu­tuu mal­lin har­voi­hin var­si­nai­siin mii­nuk­siin: lasi hei­jas­te­lee har­mil­li­sen voi­mak­kaas­ti au­rin­koi­sel­la il­mal­la.

Me­kaa­ni­sis­ta läm­mi­tys- ja tuu­le­tus­sää­ti­mis­tä ei ole on­nek­si luo­vut­tu, sil­lä ne ovat mah­dol­li­sim­man no­pe­a­toi­mi­set. Ko­je­lau­dan pin­noit­tei­den ylel­li­syy­teen pa­nos­te­taan al­can­ta­ra- ja nap­pa­nah­ka­pääl­lys­tein.

Etuistuimien sivuttaistuki on kohdillaan. Kuljettajan penkki säätyy sähköllä, ja ajoasennon saa hyväksi. Bose-audio soi miellyttävästi.

Etuistuimien sivuttaistuki on kohdillaan. Kuljettajan penkki säätyy sähköllä, ja ajoasennon saa hyväksi. Bose-audio soi miellyttävästi.

Juha Peltonen

Takaistuimella on mukavasti pääntilaa, mutta polvitilaa on rajallisemmin.

Takaistuimella on mukavasti pääntilaa, mutta polvitilaa on rajallisemmin.

Juha Peltonen

Tavaratilasta saadaan suurimmillaan tasapintainen.

Tavaratilasta saadaan suurimmillaan tasapintainen.

Juha Peltonen

Kaksilitraisen bensiinimoottorin teho on 186 hevosvoimaa. Maksimivääntö 240 Nm saavutetaan 4000 r/min.

Kaksilitraisen bensiinimoottorin teho on 186 hevosvoimaa. Maksimivääntö 240 Nm saavutetaan 4000 r/min.

Juha Peltonen

Ko­je­lau­dan sel­ke­ät toi­min­not sekä kos­ke­tus­näy­tön ope­roin­ti kes­ki­kon­so­liin kier­to­sää­ti­mes­tä te­ke­vät toi­min­to­jen käy­tös­tä mo­neen muu­hun au­toon näh­den simp­pe­lin sel­ke­ää.

Van­ha 8,8-tuu­mai­nen näyt­tö­ruu­tu kor­vau­tui uu­del­la 10,25-tuu­mai­sel­la. Kart­ta­oh­jel­ma toi­mii juo­heim­min lin­kit­tä­mäl­lä oma äly­pu­he­lin au­ton jär­jes­tel­mään.

Mie­les­tä­ni Maz­da 3 Hyb­ri­din ko­je­lau­ta­toi­min­not lu­keu­tu­vat help­pou­del­laan ny­ky­au­to­jen vä­hi­ten stres­saa­viin. Lan­ga­ton la­taus seu­raa Na­gi­sa-va­rus­te­lus­sa va­ki­o­na, ja Ap­p­le CarP­lay- ja And­roid Au­to -so­vel­luk­set toi­mi­vat lan­gat­to­mas­ti hy­vin.

Kes­ki­näy­tön toi­min­to­ja ope­roi­daan käy­tän­nöl­li­ses­ti ja hel­pos­ti kook­kaas­ta kes­ki­kon­so­lin kier­to­sää­ti­mes­tä.

Ra­di­on ää­nen­voi­mak­kuu­den sää­tö hoi­tuu puo­les­taan kes­ki­kon­so­lin me­kaa­ni­ses­ta sää­ti­mes­tä, jota pys­tyy käyt­tä­mään ir­rot­ta­mat­ta kat­set­ta ties­tä.

Eri­kois­si­sus­tus

Kul­jet­ta­jan is­tuin an­taa var­sin mai­ni­on si­vut­tais­tu­en, ja sen is­tuin­tyy­ny on koh­tuul­li­sen mit­tai­nen myös pit­kä­jal­kai­sel­le.

Na­gi­sa-va­rus­te­ta­son kak­si­sä­vyi­nen Ter­ra­cot­ta-nah­ka­ver­hoi­lu va­rus­tet­tu­na mus­til­la Le­ga­nu-kes­ki­o­sil­la on näyt­tä­vä, jos­kaan vä­ri­sä­vyt ei­vät vält­tä­mät­tä is­tu kaik­kien ma­kuun.

Ta­kais­tui­mel­la on ra­jal­li­ses­ti pol­vi­ti­laa, jos edes­sä ole­va is­tuin on sää­det­ty ko­vin taak­se. Pään­ti­laa jää ta­kais­tui­mel­la kui­ten­kin asi­al­li­ses­ti vie­lä 185-sent­ti­sel­le.

Va­li­tet­ta­vas­ti le­di­a­jo­va­lo­jen teho jää vain tyy­dyt­tä­väk­si. Mo­ni­puo­li­sis­ta tur­val­li­suus­va­rus­teis­ta to­det­ta­koon ja­lan­kul­ki­ja­tur­val­li­suu­den ko­hen­tu­neen tun­tu­vas­ti.

Uu­si, eteen­päin suun­nat­tu ka­me­ra tun­nis­taa koh­teet sa­dan as­teen sä­teel­lä ai­em­man 52 as­teen ase­mes­ta. Ruuh­ka-avus­ti­men suu­rin käyt­tö­no­peus on en­ti­sen 55 km/h:n si­jaan nyt 150 km/h.

Juha Pel­to­nen

Maz­da 3 2.0 M Hyb­rid e-Sky­ac­tiv X Na­gi­sa MT

Moot­to­ri

R4, 1998 cm3, 137 kW (186 hv)/6000 r/min, 240 Nm/4 000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 8,4 s, huip­pu­no­peus 216 km/h

Ku­lu­tus

5,4 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

120 g/km

Voi­man­siir­to

M6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4460, l. 1795, k. 1435 mm, ak­se­li­vä­li 2725 mm, maa­va­ra 140 mm, oma­mas­sa 1457–1497 kg, kan­ta­vuus 484–444 kg, ve­to­mas­sa 1300/600 kg, ta­va­ra­ti­la 330–1022 l*, tank­ki 51 l

Hin­ta

34 193 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 34 852 eu­roa (2024)

* kun mu­ka­na on Bose-au­dio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU