Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Liikenneturvan kyselyssä vain kaksi kolmesta kertoo usein tai melkein aina jättävänsä ajamisen väliin, jos kokee ajokuntonsa heikentyneen.
Jos olo tuntuu normaalista poikkeavalta, kovin väsyneeltä tai tokkuraiselta, autoa ei pidä lähteä ajamaan. Erityisesti väsymys erottuu suomalaiskuljettajien vitsauksena. Väsymyksen on arvioitu vaikuttavan jopa joka viidennen kuolonkolarin taustalla.
Liikenneturvan viime vuoden lopulla toteuttama kysely* kertoo, etteivät kaikki jätä ajamista väliin, vaikka tiedostaisi ajokuntonsa heikentyneen. Kuljettajista vain 68 prosenttia kertoi siirtävänsä ajoa edes melkein aina tai usein. Ajokunto voi heikentyä hetkellisesti flunssan, lääkkeiden, alkoholin, stressin, tunnekuohun tai väsymyksen takia. Liikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm korostaa, ettei heikentynyttä ajokuntoa voi kompensoida.
”Jos olo on yhtään huono, on ajamiset parempi jättää väliin tai käyttää toista kulkutapaa tai kuskia”, Nyholm kuittaa.
Heikentynyt ajokunto näkyy kesäisin erityisesti väsymysonnettomuuksissa. Arvioiden mukaan väsymys vaikuttaa jopa joka viidennen kuolonkolarin taustalla Suomessa. Tyypillisimmillään väsymysonnettomuudet ovat kohtaamisonnettomuuksia tai tieltä suistumisia. Onnettomuusriskiä lisää myös väsymyksen ja alkoholin yhdistelmä.
Autolla liikkuessasi, kuinka usein jätät ajamisen väliin, jos koet ajokuntosi olevan heikentynyt?
”Siinä missä alkoholi myös väsymys on merkittävä onnettomuusriskiä lisäävä tekijä. Pitkään valvominen jo yksinkin vaikuttaa kuin jonkinasteinen humalatila. Väsymys yhdistettynä pieneenkin määrään alkoholia heikentää tutkimusten mukaan ajamista merkittävästi”, Nyholm huomauttaa.
Kuljettaja on vastuussa omasta ajokunnostaan
Yleisin syy väsymykseen on unen puute. Väsymiseen ratin takana vaikuttaa niin unen määrä ja laatu kuin valvomisen kesto.
”Kesät ovat automatkailun sesonkia. Monesti pitkiin ajorupeamiin, yhden pysähdyksen taktiikoihin ja ratissa sinnittelyyn suhtaudutaan jopa ihannoiden. Kun ratissa roikutaan väsyneenä, toimintakunto on jo alentunut merkittävästi. Ajokunnon heikentymistä ei välttämättä osata edes arvioida eikä väsyneenä tee järkeviä ratkaisuja. Vuorokaudesta tulisi raivata aikaa nukkumiseen myös kesämatkojen aikana ja jyvittää ajoetapit etukäteen sellaisiksi, että ajoaika on tolkullinen. Jokaisen kuljettajan vastuulla on tarkkailla omaa ajokuntoaan ja huolehtia siitä, että ajaa vain ajokuntoisena”, Nyholm korostaa.
Viisi vinkkiä väsymyksen väistämiseen:
- Varmistu riittävän pitkistä yöunista ennen ajomatkoja – useimmilla se tarkoittaa kuusi tuntia unta tai enemmän.
- Keskeytä ajo, vaihda kulkutapaa tai kuskia, jos väsymys painaa. Kuppi kahvia tai muuta kofeiinipitoista hörpättävää ja vartin tirsat toimivat myös hätäensiapuna.
- Tauota kunnolla ja ota pysähdykset huomioon myös reittiä ja ajoaikaa suunnitellessasi.
- Jyvitä pitkä ajo useammalle matkapäivälle.
- Vältä raskaita aterioita ja tietysti pienintäkin alkoholitilkkasta.
AutoBild / Liikenneturva
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Auto Bild 13/2025 on kaupoissa
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Primare alkukielellä
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Unitran ensimmäinen dac
RELin uudet S-sarjalaiset
Making Vinyl 2025
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Cabassen kotiteatterihelmet
AVIDin uusi Celsus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täyssähköinen Cayenne – tulevan Porsche-mallin sisätilat ovat innovatiiviset, digitaaliset ja yksilölliset
Mökkiteiden sankari Jeep Avenger saa uudet Black Edition -mallit – useiden tuhansien eurojen asiakasetu
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ