Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa
Turvavyön käyttö linja-autossa on pakollista, jos sellainen on istumapaikalle asennettu.
Silti vain 60 prosenttia Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kertoo kiinnittävänsä turvavyön linja-autossa aina tai yleensä. Vyön käyttämättömyyttä perustellaan eri tavoin, mutta lähes puolet kertoo syyksi tottumattomuuden turvavyön käyttöön linja-autossa.
Liikenneturvan keväällä 2025 tehty kysely* selvitti suomalaisten suhtautumista linja-auton turvavyöhön sekä sen käyttöä. Jos linja-autossa on turvavyöt, vastaajista 60 prosenttia kertoo käyttävänsä turvavyötä aina tai yleensä.
”Prosentti saisi olla isompikin”, harmittelee Liikenneturvan koulutusohjaaja Mari Matikainen.
”Joka kuudes vastanneista kertoo, että ei käytä koskaan tai sitten vain harvoin turvavyötä linja-autossa, vaikka se paikalta löytyisikin. Tähän asenteeseen toivon muutosta, sillä turvavyö suojaa linja-autossa aivan samalla tavalla kuin henkilöautoissa”, Matikainen painottaa.
Moni ei edelleenkään tiedä linja-auton turvavyön käyttöpakosta
Turvavyön käyttämättömyyttä perusteltiin monin tavoin. Niistä vastaajista, jotka eivät aina käytä turvavyötä linja-autossa, lähes puolet (47 %) perustelivat vyöttömyyttä tottumattomuudella. Muita suosittuja syitä olivat unohdus, matkan lyhyys sekä se, etteivät muutkaan käytä. Lähes joka kymmenes ei tiennyt, että linja-autossa on käytettävä turvavyötä, jos sellainen on paikalle asennettu.
”Meriselityksiä”, Matikainen kuittaa.
”Tottumattomuuden ratkaisee nopeasti se, että tekee vyön käytöstä tavan. Yllättävää on, että edelleenkään ei tiedetä sitä, että linja-autossakin on turvavyön käyttöpakko, jos turvavyö paikalta löytyy. Linja-autossa on myös kerrottava turvavyön käytöstä. Usein sen tekee kuljettaja, mutta turvavyöstä voidaan muistuttaa myös esimerkiksi kuvin”, Matikainen selventää.
Kuljettajan ajotaitoon luottaminen on myös yksi mainittu syy turvavyön käyttämättömyyteen. ”Lähtökohtaisesti joukkoliikenteessä on turvallista kulkea, mutta äkkipysähdys voi silti tulla eteen. Jos turvavyö ei ole kiinni, ilman turvavyötä istuva voi sinkoutua pois penkiltä ja jopa toisten matkustajien päälle. Vain oikein kiinnitetty turvavyö pelastaa”, Matikainen korostaa.
Kuinka usein käytät turvavyötä linja-autossa, jos turvavyö on asennettu?
Mikä on syy siihen, että et aina käytä turvavyötä linja-autossa? (N=641) Voi valita useita vaihtoehtoja
*Liikenneturva selvitti suomalaisten ajatuksia liikenteestä kyselyllä toukokuussa 2025. Kyselyn toteutti Verian ja siihen vastasi yhteensä 1212 henkilöä. Vastaajia, jotka eivät aina käytä linja-autossa turvavyötä, oli 641.
Autobild / Liikenneturva
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa
Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”
Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Musical Fidelityn uusi retro-vahvistin
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
Wharfedalen uusi evoluutio
Älykästä ilmanvaihtoa
Elipsonin uudet fasetit
Oranssi soitin
Lisää fokusta treeniin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa
Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”
Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
KOEAJOT
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa
Kialle viisi Red Dot Award -tunnustusta mukaan lukien korkein ”Best of the Best”
Ylellinen latolöytö Mäntsälästä – Mercedes-Benz 300 SEL vm. 1968
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL