Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa

Turvavyön käyttö linja-autossa on pakollista, jos sellainen on istumapaikalle asennettu.

Auto Bild.Uutiset

Sil­ti vain 60 pro­sent­tia Lii­ken­ne­tur­van ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta ker­too kiin­nit­tä­vän­sä tur­va­vyön lin­ja-au­tos­sa ai­na tai yleen­sä. Vyön käyt­tä­mät­tö­myyt­tä pe­rus­tel­laan eri ta­voin, mut­ta lä­hes puo­let ker­too syyk­si tot­tu­mat­to­muu­den tur­va­vyön käyt­töön lin­ja-au­tos­sa.

Lii­ken­ne­tur­van ke­vääl­lä 2025 teh­ty ky­se­ly* sel­vit­ti suo­ma­lais­ten suh­tau­tu­mis­ta lin­ja-au­ton tur­va­vyö­hön sekä sen käyt­töä. Jos lin­ja-au­tos­sa on tur­va­vyöt, vas­taa­jis­ta 60 pro­sent­tia ker­too käyt­tä­vän­sä tur­va­vyö­tä ai­na tai yleen­sä.

”Pro­sent­ti sai­si ol­la isom­pi­kin”, har­mit­te­lee Lii­ken­ne­tur­van kou­lu­tu­soh­jaa­ja Mari Ma­ti­kai­nen.

”Joka kuu­des vas­tan­neis­ta ker­too, et­tä ei käy­tä kos­kaan tai sit­ten vain har­voin tur­va­vyö­tä lin­ja-au­tos­sa, vaik­ka se pai­kal­ta löy­tyi­si­kin. Tä­hän asen­tee­seen toi­von muu­tos­ta, sil­lä tur­va­vyö suo­jaa lin­ja-au­tos­sa ai­van sa­mal­la ta­val­la kuin hen­ki­lö­au­tois­sa”, Ma­ti­kai­nen pai­not­taa.

 Moni ei edel­leen­kään tie­dä lin­ja-au­ton tur­va­vyön käyt­tö­pa­kos­ta

Tur­va­vyön käyt­tä­mät­tö­myyt­tä pe­rus­tel­tiin mo­nin ta­voin. Niis­tä vas­taa­jis­ta, jot­ka ei­vät ai­na käy­tä tur­va­vyö­tä lin­ja-au­tos­sa, lä­hes puo­let (47 %) pe­rus­te­li­vat vyöt­tö­myyt­tä tot­tu­mat­to­muu­del­la. Mui­ta suo­sit­tu­ja syi­tä oli­vat unoh­dus, mat­kan ly­hyys sekä se, et­tei­vät muut­kaan käy­tä. Lä­hes joka kym­me­nes ei tien­nyt, et­tä lin­ja-au­tos­sa on käy­tet­tä­vä tur­va­vyö­tä, jos sel­lai­nen on pai­kal­le asen­net­tu.

”Me­ri­se­li­tyk­siä”, Ma­ti­kai­nen kuit­taa.

”Tot­tu­mat­to­muu­den rat­kai­see no­pe­as­ti se, et­tä te­kee vyön käy­tös­tä ta­van. Yl­lät­tä­vää on, et­tä edel­leen­kään ei tie­de­tä sitä, et­tä lin­ja-au­tos­sa­kin on tur­va­vyön käyt­tö­pak­ko, jos tur­va­vyö pai­kal­ta löy­tyy. Lin­ja-au­tos­sa on myös ker­rot­ta­va tur­va­vyön käy­tös­tä. Usein sen te­kee kul­jet­ta­ja, mut­ta tur­va­vyös­tä voi­daan muis­tut­taa myös esi­mer­kik­si ku­vin”, Ma­ti­kai­nen sel­ven­tää.

Kul­jet­ta­jan ajo­tai­toon luot­ta­mi­nen on myös yk­si mai­nit­tu syy tur­va­vyön käyt­tä­mät­tö­myy­teen. ”Läh­tö­koh­tai­ses­ti jouk­ko­lii­ken­tees­sä on tur­val­lis­ta kul­kea, mut­ta äk­ki­py­säh­dys voi sil­ti tul­la eteen. Jos tur­va­vyö ei ole kiin­ni, il­man tur­va­vyö­tä is­tu­va voi sin­kou­tua pois pen­kil­tä ja jopa tois­ten mat­kus­ta­jien pääl­le. Vain oi­kein kiin­ni­tet­ty tur­va­vyö pe­las­taa”, Ma­ti­kai­nen ko­ros­taa.

Kuin­ka usein käy­tät tur­va­vyö­tä lin­ja-au­tos­sa, jos tur­va­vyö on asen­net­tu?

Mikä on syy sii­hen, et­tä et ai­na käy­tä tur­va­vyö­tä lin­ja-au­tos­sa? (N=641) Voi va­li­ta usei­ta vaih­to­eh­to­ja

*Lii­ken­ne­tur­va sel­vit­ti suo­ma­lais­ten aja­tuk­sia lii­ken­tees­tä ky­se­lyl­lä tou­ko­kuus­sa 2025. Ky­se­lyn to­teut­ti Ve­ri­an ja sii­hen vas­ta­si yh­teen­sä 1212 hen­ki­löä. Vas­taa­jia, jot­ka ei­vät ai­na käy­tä lin­ja-au­tos­sa tur­va­vyö­tä, oli 641.

Au­to­bild / Lii­ken­ne­tur­va

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla

Auto Bild.Uutiset

Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen

Volkswagenilta 20 000 euron hintainen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen

Volkswagenilta 20 000 euron hintainen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Vianor

Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnis­ty­son­gelmia talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

Vianor

Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnis­ty­son­gelmia talvipakkasilla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU