Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Kurvaatko autokaupoille vain silloin kun aiempi auto on jättänyt tielle, vai selaatko erilaisia vaihtoehtoja pitkään ja hartaasti?

Auto Bild.Uutiset

Suo­men suu­rin vaih­to­au­to­kaup­pa Saka sel­vit­ti, mil­lai­sia suo­ma­lai­set ovat au­ton os­ta­ji­na. Tut­ki­muk­ses­ta pal­jas­tui nel­jä eri­lais­ta tyyp­piä, jot­ka ja­ka­vat kan­san eri­lai­siin lo­ke­roi­hin.

Pa­kos­ta vaih­ta­va hank­kii au­ton vas­ta kun tar­ve on kriit­ti­nen.

Kun ai­em­pi au­to jät­tää tiel­le tai ei mene enää kat­sas­tuk­ses­ta läpi, on ai­ka vaih­taa – näin ajat­te­le­vat pa­kon edes­sä au­toa vaih­ta­vat kul­jet­ta­jat, joi­ta on suo­ma­lai­sis­ta lä­hes kol­ma­so­sa, 30 pro­sent­tia.

Tämä seg­ment­ti ei kui­ten­kaan kii­rees­sä­kään os­ta mitä ta­han­sa au­toa, vaan suo­si­vat eten­kin ja­pa­ni­lai­sia, luo­tet­ta­vik­si miel­let­ty­jä au­to­merk­ke­jä ku­ten To­yo­taa ja Nis­sa­nia. Au­ton kes­ki­mää­räi­nen ikä hui­te­lee jo pa­ris­sa­kym­me­nis­sä, jon­ka myö­tä hin­ta­luok­ka­kin on al­le 10 000 eu­ron tie­tä­mil­lä.

“Pa­kos­ta vaih­ta­va­kin ha­lu­aa käyt­tö­var­man ja luo­tet­ta­van au­ton. Yli­mää­räi­siä va­rus­tei­ta ei et­si­tä, vaan heil­le riit­tää et­tä pis­tees­tä A pis­tee­seen B pää­see vai­vat­ta ja sen suu­rem­pia mu­reh­ti­mat­ta”, Sa­kan brän­di- ja asi­ak­kuus­joh­ta­ja Roo­pe Ruot­sa­lai­nen ker­too.

Pe­reh­ty­jän os­top­ro­ses­si on pit­kä ja tark­ka, nä­ke­mys on vah­va jo har­kin­nan alus­sa.

Au­to­liik­kei­den si­vut, eri­lai­set kaup­pa­pai­kat ja au­to­jen ar­vos­te­lut ovat pe­reh­ty­jäl­le tut­tua kau­raa os­top­ro­ses­sin alus­sa. Suo­ma­lai­set ovat prag­maat­tis­ta kan­saa ja se nä­kyy myös au­to­kau­poil­la, sil­lä pe­reh­ty­jiä on pe­rä­ti 39 pro­sent­tia au­to­nos­ta­jis­ta.

Pe­reh­ty­jä va­lit­see au­ton mer­kin ja mal­lin jo en­nen var­si­nais­ta os­top­ro­ses­sin al­kua. Kiin­nos­tus koh­dis­tuu usein ja­pa­ni­lai­siin ja ko­re­a­lai­siin au­to­merk­kei­hin, mut­ta mu­kaan har­kin­taan mah­tuu tyy­pil­li­ses­ti myös Volks­wa­ge­nit ja Sko­dat. Et­sit­tä­vän au­ton hin­ta­luok­ka keik­kuu noin 20 000 eu­ros­sa. Mui­hin au­toi­li­ja­tyyp­pei­hin ver­rat­tu­na pe­reh­ty­jät ovat ko­ros­tu­nees­ti nai­sia.

Su­ju­voit­ta­ja et­sii käy­tän­nöl­lis­tä ja täs­mä­tar­pee­seen so­pi­vaa au­toa.

Sii­nä mis­sä pe­reh­ty­jäl­lä voi ol­la au­ton ku­luis­ta oma kaa­vi­on­sa, su­ju­voit­ta­ja et­sii ar­jen suo­rit­ta­jaa, joka suo­riu­tuu per­heen viik­ko­ka­len­te­rin me­nois­ta mut­kit­ta. Os­top­ro­ses­sil­ta odo­te­taan sa­man­kal­tais­ta vai­vat­to­muut­ta ku­ten au­toi­lul­ta it­sel­tään­kin. Su­ju­vuut­ta et­si­viä au­to­nos­ta­jia on noin 14 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta.

Au­to­mer­kit va­li­koi­tu­vat pe­reh­ty­jän ta­paan luo­tet­ta­vik­si miel­let­tyi­hin au­to­merk­kei­hin, sekä hy­vin ar­von­sa säi­lyt­tä­viin vaih­to­eh­toi­hin. Ra­hal­le ha­e­taan pa­ras­ta vas­ti­net­ta. Kul­ku­pe­lil­tä odo­te­taan, et­tä jää­kiek­ko­va­rus­teet mah­tuu hel­pos­ti ta­ka­kont­tiin ja esi­mer­kik­si säh­köl­lä pää­see lä­hi­kaup­paan ja polt­to­moot­to­ril­la mö­kil­le.

“Pe­reh­ty­jä ja su­ju­voit­ta­ja ovat au­ton os­ta­ji­na var­sin lä­hel­lä toi­si­aan. Käyt­täy­ty­mi­nen au­ton va­lin­nas­sa on sa­man­lais­ta, mut­ta su­ju­voit­ta­ja et­sii pää­a­si­as­sa käy­tän­nöl­li­siä omi­nai­suuk­sia, vaik­ka­pa isoa ta­va­ra­ti­laa jo­hon saa koi­ra­hä­kin li­säk­si vie­lä ta­va­rat mah­tu­maan. Pe­dan­til­la pe­reh­ty­jäl­lä sen si­jaan voi ol­la tau­luk­ko, jon­ka kaut­ta las­ke­taan eri vaih­to­eh­to­jen jär­ke­vyyt­tä”, Ruot­sa­lai­nen ku­vai­lee.

Nel­jäs au­toi­li­ja­tyyp­pi heit­tää ra­ti­o­naa­li­suu­den ros­ka­kop­paan.

Kun oi­kea au­to osuu koh­dal­le, tun­teel­la os­ta­ja te­kee pää­tök­sen heti ja hyp­pää uu­den au­ton rat­tiin jopa het­ken mie­li­joh­tees­ta. Ihan jo­kai­nen ei höy­räh­dä ker­ras­ta, sil­lä noin 17 % suo­ma­lai­sis­ta mah­tuu tä­hän ka­te­go­ri­aan.

Tun­teel­la os­ta­va in­nos­tuu vaih­ta­maan au­ton­sa kes­ki­mää­rin 1–3 vuo­den vä­lein – useim­mi­ten sak­sa­lai­siin pre­mium-merk­kei­hin yli 30 000 eu­ron hin­ta­la­pul­la. Suu­rin osa tun­teel­la os­ta­jis­ta on mie­hiä, lä­hes 80 % pro­sent­tia.

Kaik­ki au­toi­li­ja­tyy­pit ha­ke­vat “pa­ras­ta mitä ra­hal­la voi saa­da”.

Tut­ki­muk­ses­sa löy­de­tyt au­ton os­ta­jien pro­fii­lit ero­a­vat mer­kit­tä­väs­ti os­to­käyt­täy­ty­mi­sen tai odo­tus­ten suh­teen toi­sis­taan. Kaik­ki käy­tet­ty­jä au­to­ja har­kit­se­vat ovat kui­ten­kin erit­täin yh­te­näi­nen ryh­mä yh­des­sä asi­as­sa: he pi­tä­vät käy­te­tyn au­ton han­kin­taa jär­ke­vä­nä vaih­to­eh­to­na.

“Käy­tet­tyä au­toa har­kit­se­vat ha­lu­a­vat mak­si­moi­da ra­has­ta saa­dun hyö­dyn ja ko­ke­muk­sen, jon­ka myö­tä ol­laan val­mii­ta jous­ta­maan au­ton iäs­sä ja ki­lo­met­reis­sä. Os­te­taan vaik­ka­pa hie­man käy­te­tym­pää pre­miu­mia, kun­han saa­daan pre­miu­mia”, Ruot­sa­lai­nen sum­maa.

Tut­ki­mus to­teu­tet­tiin 12.–21.5. asi­a­ka­sym­mär­rys­toi­mis­to Frank­ly Part­ner­sin ja ku­lut­ta­ja­pa­nee­li Bi­len­din toi­mes­ta. Tut­ki­muk­sen otos oli 1500, joka edus­taa Suo­mea ta­sai­ses­ti iän, su­ku­puo­len ja maan­tie­teel­li­sen si­jain­nin mu­kaan hen­ki­löis­tä, jot­ka omis­ta­vat tai voi­si­vat os­taa käy­te­tyn au­ton.

Au­to­Bild / SAKA

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys

Auto Bild.Koeajot
Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Pitkä toimintamatka kuuluu Honda ZR-V:n valtteihin. Ledivalot osoittautuivat erittäin tehokkaiksi sekä lähi- että kaukovaloina.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU