Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä
Kurvaatko autokaupoille vain silloin kun aiempi auto on jättänyt tielle, vai selaatko erilaisia vaihtoehtoja pitkään ja hartaasti?
Suomen suurin vaihtoautokauppa Saka selvitti, millaisia suomalaiset ovat auton ostajina. Tutkimuksesta paljastui neljä erilaista tyyppiä, jotka jakavat kansan erilaisiin lokeroihin.
Pakosta vaihtava hankkii auton vasta kun tarve on kriittinen.
Kun aiempi auto jättää tielle tai ei mene enää katsastuksesta läpi, on aika vaihtaa – näin ajattelevat pakon edessä autoa vaihtavat kuljettajat, joita on suomalaisista lähes kolmasosa, 30 prosenttia.
Tämä segmentti ei kuitenkaan kiireessäkään osta mitä tahansa autoa, vaan suosivat etenkin japanilaisia, luotettaviksi miellettyjä automerkkejä kuten Toyotaa ja Nissania. Auton keskimääräinen ikä huitelee jo parissakymmenissä, jonka myötä hintaluokkakin on alle 10 000 euron tietämillä.
“Pakosta vaihtavakin haluaa käyttövarman ja luotettavan auton. Ylimääräisiä varusteita ei etsitä, vaan heille riittää että pisteestä A pisteeseen B pääsee vaivatta ja sen suurempia murehtimatta”, Sakan brändi- ja asiakkuusjohtaja Roope Ruotsalainen kertoo.
Perehtyjän ostoprosessi on pitkä ja tarkka, näkemys on vahva jo harkinnan alussa.
Autoliikkeiden sivut, erilaiset kauppapaikat ja autojen arvostelut ovat perehtyjälle tuttua kauraa ostoprosessin alussa. Suomalaiset ovat pragmaattista kansaa ja se näkyy myös autokaupoilla, sillä perehtyjiä on peräti 39 prosenttia autonostajista.
Perehtyjä valitsee auton merkin ja mallin jo ennen varsinaista ostoprosessin alkua. Kiinnostus kohdistuu usein japanilaisiin ja korealaisiin automerkkeihin, mutta mukaan harkintaan mahtuu tyypillisesti myös Volkswagenit ja Skodat. Etsittävän auton hintaluokka keikkuu noin 20 000 eurossa. Muihin autoilijatyyppeihin verrattuna perehtyjät ovat korostuneesti naisia.
Sujuvoittaja etsii käytännöllistä ja täsmätarpeeseen sopivaa autoa.
Siinä missä perehtyjällä voi olla auton kuluista oma kaavionsa, sujuvoittaja etsii arjen suorittajaa, joka suoriutuu perheen viikkokalenterin menoista mutkitta. Ostoprosessilta odotetaan samankaltaista vaivattomuutta kuten autoilulta itseltäänkin. Sujuvuutta etsiviä autonostajia on noin 14 prosenttia suomalaisista.
Automerkit valikoituvat perehtyjän tapaan luotettaviksi miellettyihin automerkkeihin, sekä hyvin arvonsa säilyttäviin vaihtoehtoihin. Rahalle haetaan parasta vastinetta. Kulkupeliltä odotetaan, että jääkiekkovarusteet mahtuu helposti takakonttiin ja esimerkiksi sähköllä pääsee lähikauppaan ja polttomoottorilla mökille.
“Perehtyjä ja sujuvoittaja ovat auton ostajina varsin lähellä toisiaan. Käyttäytyminen auton valinnassa on samanlaista, mutta sujuvoittaja etsii pääasiassa käytännöllisiä ominaisuuksia, vaikkapa isoa tavaratilaa johon saa koirahäkin lisäksi vielä tavarat mahtumaan. Pedantilla perehtyjällä sen sijaan voi olla taulukko, jonka kautta lasketaan eri vaihtoehtojen järkevyyttä”, Ruotsalainen kuvailee.
Neljäs autoilijatyyppi heittää rationaalisuuden roskakoppaan.
Kun oikea auto osuu kohdalle, tunteella ostaja tekee päätöksen heti ja hyppää uuden auton rattiin jopa hetken mielijohteesta. Ihan jokainen ei höyrähdä kerrasta, sillä noin 17 % suomalaisista mahtuu tähän kategoriaan.
Tunteella ostava innostuu vaihtamaan autonsa keskimäärin 1–3 vuoden välein – useimmiten saksalaisiin premium-merkkeihin yli 30 000 euron hintalapulla. Suurin osa tunteella ostajista on miehiä, lähes 80 % prosenttia.
Kaikki autoilijatyypit hakevat “parasta mitä rahalla voi saada”.
Tutkimuksessa löydetyt auton ostajien profiilit eroavat merkittävästi ostokäyttäytymisen tai odotusten suhteen toisistaan. Kaikki käytettyjä autoja harkitsevat ovat kuitenkin erittäin yhtenäinen ryhmä yhdessä asiassa: he pitävät käytetyn auton hankintaa järkevänä vaihtoehtona.
“Käytettyä autoa harkitsevat haluavat maksimoida rahasta saadun hyödyn ja kokemuksen, jonka myötä ollaan valmiita joustamaan auton iässä ja kilometreissä. Ostetaan vaikkapa hieman käytetympää premiumia, kunhan saadaan premiumia”, Ruotsalainen summaa.
Tutkimus toteutettiin 12.–21.5. asiakasymmärrystoimisto Frankly Partnersin ja kuluttajapaneeli Bilendin toimesta. Tutkimuksen otos oli 1500, joka edustaa Suomea tasaisesti iän, sukupuolen ja maantieteellisen sijainnin mukaan henkilöistä, jotka omistavat tai voisivat ostaa käytetyn auton.
AutoBild / SAKA
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
K-Lataus laajenee vauhdilla.
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
SystemDekin paluu
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
139 desibeliä 20 hertsillä
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL