Etumaskin Volvo-logo ei jätä epäselväksi, minkämerkkinen auto on kyseessä.

Etumaskin Volvo-logo ei jätä epäselväksi, minkämerkkinen auto on kyseessä.

Toni Lindström

Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu

EX30, Volvon uutuus sähkö­au­to­mark­ki­noille, on pieni totuttuun Volvon kokoskaalaan verrattuna. Lähtöhinnaltaan edullisessa EX30:ssa on paljon uusia ratkaisuja.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bild Suo­mi pa­pe­ri­leh­des­sä 7/2024)

Vol­vo EX30 on to­si­aan täy­sin uu­si il­mes­tys Vol­von mal­lis­tos­sa, ja hiu­kan sitä jou­tuu­kin tar­kas­te­le­maan nä­kö­kul­mal­la, et­tä on­ko tämä oi­ke­as­ti Vol­vo. Ul­ko­mi­tat ovat kom­pak­tit, ja Vol­von mit­tas­kaa­las­sa EX30 on pie­ni – ai­na­kin ai­em­piin Vol­vo-mal­lei­hin ver­rat­tu­na.

Koko kor­re­loi yleen­sä hin­taan, ja niin myös täs­sä ta­pauk­ses­sa. Vol­vo EX30:n läh­tö­hin­ta on hou­kut­te­le­van mal­til­li­nen 36 900 eu­roa, jol­la saa al­leen 49 ki­lo­wat­ti­tun­nin akul­la va­rus­te­tun ta­ka­ve­toi­sen Core-va­rus­te­ta­son mal­lin.

Alaspäin taittuva katto päättyy pystyyn perään. Crossover-muodot ovat linjakkaat.

Alaspäin taittuva katto päättyy pystyyn perään. Crossover-muodot ovat linjakkaat.

Toni Lindström

Kojelauta on minimalistisen riisuttu. Materiaalina on kierrätysmuovi.

Kojelauta on minimalistisen riisuttu. Materiaalina on kierrätysmuovi.

Toni Lindström

Mukavuuspainotteiset penkit jättävät toivomisen varaa, ja ne ovat kaukana Volvon aikaisemmista malleista tutuista laadukkaista istuimista.

Mukavuuspainotteiset penkit jättävät toivomisen varaa, ja ne ovat kaukana Volvon aikaisemmista malleista tutuista laadukkaista istuimista.

Toni Lindström

Takapenkille mahtuu normaalimittainen istumaan, mutta väljäksi takapenkkiä ei voi sanoa.

Takapenkille mahtuu normaalimittainen istumaan, mutta väljäksi takapenkkiä ei voi sanoa.

Toni Lindström

Auton toimintoja hallitaan lähes yksinomaan 12,3-tuumaiselta kosketusnäytöltä. Näyttö itsessään on erittäin selkeä, mutta valikoissa riittää selailua.

Auton toimintoja hallitaan lähes yksinomaan 12,3-tuumaiselta kosketusnäytöltä. Näyttö itsessään on erittäin selkeä, mutta valikoissa riittää selailua.

Toni Lindström

Keskikonsolista löytyy säilytystiloja ja myös ikkunoiden nostimien valintapainikkeet. Langaton latausasema on sijoitettu alas eteen.

Keskikonsolista löytyy säilytystiloja ja myös ikkunoiden nostimien valintapainikkeet. Langaton latausasema on sijoitettu alas eteen.

Toni Lindström

Va­rus­te­ta­so­ja on kol­me: Core, Plus ja Ult­ra. Vas­taa­vas­ti ajo­ak­ku­ja on kah­ta ko­koa – 49 ja 65 kWh – joko taka- tai ne­li­ve­dol­la. Hin­nas­ton ylä­pääs­sä on Twin Per­for­man­ce Ult­ra, jon­ka läh­tö­hin­ta on 51 800 eu­roa, jo­ten hin­ta­hai­ta­ria löy­tyy va­rus­tei­den, ak­ku­ka­pa­si­tee­tin ja ve­to­ta­van mu­kaan.

Ul­koi­ses­ti tar­kas­tel­tu­na EX30:n tun­nis­taa Vol­vok­si, sil­lä edes­sä on tut­tu Vol­von logo ja pe­rä­luu­kus­sa lu­kee Vol­vo. Kom­pak­ti koko saat­taa aluk­si he­rät­tää pien­tä häm­men­nys­tä, mut­ta toi­saal­ta au­ton muo­toi­lus­sa on us­kal­let­tu ha­kea myös uu­sia lin­jo­ja. Pe­räs­tä kat­so­en au­ton on var­sin dy­naa­mi­sen oloi­nen.

Tes­la­mai­sia vai­kut­tei­ta

Kun sit­ten avaa oven ja is­tah­taa kul­jet­ta­jan pai­kal­le, niin to­tut­te­lua on­kin edes­sä jon­kin ver­ran. Ko­je­lau­ta on säh­kö­au­toil­le tyy­pil­li­sen mi­ni­ma­lis­ti­nen, ja sii­nä on help­po näh­dä yh­tä­läi­syyk­siä Tes­lan lan­see­raa­mis­ta rat­kai­suis­ta.

Kai­ken kes­ki­ös­sä on py­sy­väs­ti pys­tyyn asen­net­tu suu­ri 12,3-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö. Lä­hes kaik­ki toi­min­not on upo­tet­tu erit­täin sel­ke­än kos­ke­tus­näy­tön va­lik­koi­hin – nii­tä saa aluk­si ha­es­kel­la ja opis­kel­la ajan kans­sa.

Tasapohjainen tavaratilaa nielee 318 litraa. Edessä on tilaa esimerkiksi latauskaapelille.

Tasapohjainen tavaratilaa nielee 318 litraa. Edessä on tilaa esimerkiksi latauskaapelille.

Toni Lindström

Kun li­säk­si osit­tain kos­ke­tuk­sel­la toi­mi­vat ra­tin pai­nik­keet vaa­ti­vat tark­kuut­ta, voi hy­väl­lä syyl­lä ky­syä, et­tä mi­ten mah­taa ol­la käyt­tö­tur­val­li­suu­den lai­ta. Vir­he­va­lin­to­ja ja -kos­ke­tuk­sia tuli ai­na­kin it­sel­le­ni aluk­si var­sin taa­jaan, vaik­ka yri­tin ol­la huo­lel­li­nen.

Mi­ni­ma­lis­ti­suus on vie­nyt myös kul­jet­ta­jan edes­tä kaik­ki näy­töt. Aluk­si tuli ha­es­kel­tua kat­seel­la no­peus­näyt­töä van­has­ta tot­tu­muk­ses­ta sil­mien edes­tä, mut­ta no­peus­lu­ke­ma löy­tyy kos­ke­tus­näy­tön ylä­reu­nas­ta, jo­ten kat­se on siir­ret­tä­vä pois ajo­suun­nas­ta. Myös tä­hän al­koi tot­tua, mut­ta jo­ten­kin kyl­lä kai­pai­li edes no­peus­näyt­töä sil­mien eteen.

Kier­rä­tet­ty­jä ma­te­ri­aa­le­ja

Si­sä­ti­lois­sa on val­lal­la eko­lo­gi­suus ja kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen pe­ri­aat­teet. Ma­te­ri­aa­lit ovat pää­o­sin kier­rä­tys­muo­via, jot­ka ei­vät nyt ai­van is­tu mie­li­ku­vaan Vol­vo-laa­dus­ta. Mut­ta vaik­ka ma­te­ri­aa­lit ovat muo­vi­sia, niin ne on is­tu­tet­tu pai­koil­leen laa­duk­kaan tar­kas­ti, ei­kä mi­tään ni­ti­nöi­tä kuu­lu­nut.

Jos Vol­vot ovat ol­leet jos­ta­kin esi­mer­kil­li­siä, niin pen­keis­tään. Vol­vo EX30 edus­taa myös täs­sä uut­ta ajat­te­lua, ei­kä mu­ka­vuus­pai­not­tei­sil­la is­tui­mil­la ole mi­tään te­ke­mis­tä huip­pu­laa­duk­kai­den Vol­vo-is­tui­mien kans­sa – is­tui­met ovat mi­tään­sa­no­mat­to­man oloi­set ja nä­köi­set. Myös täs­sä lie­nee otet­tu huo­mi­oon kus­tan­nuk­set. Edes­sä on rei­lus­ti ti­laa, mut­ta ta­ka­penk­ki on ai­kui­sel­le ah­taan oloi­nen.

Te­hoa ja toi­min­ta­mat­kaa

Säh­kö­au­tois­sa al­kaa ol­la te­hoa enem­män kuin ai­kai­sem­pien vuo­sien su­pe­rau­tois­sa. Ko­ea­jos­sa ol­lut Vol­vo EX30 Twin Per­fo­man­ce tar­jo­aa 428 säh­köis­tä he­vos­voi­maa, jot­ka lii­kaut­ta­vat niin ha­lut­ta­es­sa au­ton nol­las­ta sa­taan 3,6 se­kun­nis­sa. Voi sa­noa, et­tä tuo kiih­dy­tys kyl­lä tun­tuu luis­sa yti­mis­sä.

Isom­mal­la akul­la va­rus­te­tun au­ton nor­mi­mi­ta­tuk­si toi­min­ta­mat­kak­si il­moi­te­taan 450 ki­lo­met­riä. Ko­ea­jos­sa ku­lu­tus liik­kui lu­ke­mis­sa 25 kWh/100 km, jota voi pi­tää suh­teel­li­sen reip­paa­na. Täy­del­lä akul­la ke­väi­ses­sä 10-as­teen läm­mös­sä au­ton näyt­tö tar­jo­si toi­min­ta­mat­kak­si 335 ki­lo­met­riä, jo­ten ku­lu­tus nou­see rei­lus­ti wltp-lu­ke­mis­ta.

Va­kaa ajet­ta­va

Ko­ea­jos­sa oli pe­räk­käin en­sin ta­ka­ve­toi­nen ja sit­ten ne­li­ve­toi­nen mal­li. Ta­ka­ve­toi­sel­la pää­sin ko­kei­le­maan ta­ka­tal­ven haas­tei­ta ke­sä­ren­kail­la. Täl­lä ker­taa li­sä­maus­tet­ta al­ku­mat­kan liu­kas­te­lul­le toi yh­den pol­ki­men ajo­ta­van va­lin­ta, joka oli jää­nyt pääl­le edel­li­sel­lä ajo­ker­ral­la. Kun sit­ten ja­lan nos­ti ajo­pol­ki­mel­ta, niin ta­ka­pyö­rät löi­vät luk­koon het­ki­sek­si, kun kit­ka ren­kai­den al­la lop­pui.

Täs­tä pääs­tiin eroon va­lit­se­mal­la nor­maa­li ajo­ta­pa, ja mat­ka jat­kui jon­kin ver­ran mu­ka­vam­man oloi­ses­ti. Ajo­ko­ke­mus­ta ei voi suo­si­tel­la ke­nel­lä­kään, on al­la ole­vas­sa au­tos­sa min­kä­lai­nen moot­to­ri­rat­kai­su ta­han­sa.

Su­lal­la ke­lil­lä sekä ta­ka­ve­toi­nen et­tä ne­li­ve­toi­nen oli­vat var­sin va­kai­ta ajet­ta­via. Alus­ta tun­tui ot­ta­van ke­väi­set rou­ta­kuo­pat hal­li­tus­ti vas­taan il­man mer­kit­tä­viä tä­ri­nöi­tä. Kau­pun­gis­sa au­to on erit­täin näp­pä­rä lii­ku­tel­ta­va.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

Vol­vo EX30 Twin Mo­tor Per­for­man­ce Ult­ra

Säh­kö­moot­to­rit

2 kpl, yh­teen­sä 314 kW (428 hv), 543 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 3,6 s, huip­pu­no­peus 180 km/h

Ku­lu­tus

17,5–17,7 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 69 kWh

Toi­min­ta­mat­ka

450 km

La­tau­sai­ka

n. 27 min (150 kW 10–80 %)

Voi­man­siir­to

A1, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4233, l. 1837, k. 1549 mm, ak­se­li­vä­li 2650 mm, oma­mas­sa 1943 kg, ve­to­mas­sa 1600/750 kg, ta­va­ra­ti­la (etu/taka) 19/319 l

Hin­ta

48 600 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 54 150 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset

Öljypiste

Tarkista autosi moottoriöljyt – yksi virhe voi vaurioittaa moottoria pahasti

Auto Bild.Uutiset
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski

Auto Bild.Uutiset
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.

Parkkipaikka on autoilijalle yllättävä riski

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset
E-sarja sai mainiot turva-arviot

E-sarja sai mainiot turva-arviot

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN