Etumaskin Volvo-logo ei jätä epäselväksi, minkämerkkinen auto on kyseessä.
Toni Lindström
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
EX30, Volvon uutuus sähköautomarkkinoille, on pieni totuttuun Volvon kokoskaalaan verrattuna. Lähtöhinnaltaan edullisessa EX30:ssa on paljon uusia ratkaisuja.
(Julkaistu Auto Bild Suomi paperilehdessä 7/2024)
Volvo EX30 on tosiaan täysin uusi ilmestys Volvon mallistossa, ja hiukan sitä joutuukin tarkastelemaan näkökulmalla, että onko tämä oikeasti Volvo. Ulkomitat ovat kompaktit, ja Volvon mittaskaalassa EX30 on pieni – ainakin aiempiin Volvo-malleihin verrattuna.
Koko korreloi yleensä hintaan, ja niin myös tässä tapauksessa. Volvo EX30:n lähtöhinta on houkuttelevan maltillinen 36 900 euroa, jolla saa alleen 49 kilowattitunnin akulla varustetun takavetoisen Core-varustetason mallin.
Alaspäin taittuva katto päättyy pystyyn perään. Crossover-muodot ovat linjakkaat.
Toni Lindström
Kojelauta on minimalistisen riisuttu. Materiaalina on kierrätysmuovi.
Toni Lindström
Mukavuuspainotteiset penkit jättävät toivomisen varaa, ja ne ovat kaukana Volvon aikaisemmista malleista tutuista laadukkaista istuimista.
Toni Lindström
Takapenkille mahtuu normaalimittainen istumaan, mutta väljäksi takapenkkiä ei voi sanoa.
Toni Lindström
Auton toimintoja hallitaan lähes yksinomaan 12,3-tuumaiselta kosketusnäytöltä. Näyttö itsessään on erittäin selkeä, mutta valikoissa riittää selailua.
Toni Lindström
Keskikonsolista löytyy säilytystiloja ja myös ikkunoiden nostimien valintapainikkeet. Langaton latausasema on sijoitettu alas eteen.
Toni Lindström
Varustetasoja on kolme: Core, Plus ja Ultra. Vastaavasti ajoakkuja on kahta kokoa – 49 ja 65 kWh – joko taka- tai nelivedolla. Hinnaston yläpäässä on Twin Performance Ultra, jonka lähtöhinta on 51 800 euroa, joten hintahaitaria löytyy varusteiden, akkukapasiteetin ja vetotavan mukaan.
Ulkoisesti tarkasteltuna EX30:n tunnistaa Volvoksi, sillä edessä on tuttu Volvon logo ja peräluukussa lukee Volvo. Kompakti koko saattaa aluksi herättää pientä hämmennystä, mutta toisaalta auton muotoilussa on uskallettu hakea myös uusia linjoja. Perästä katsoen auton on varsin dynaamisen oloinen.
Teslamaisia vaikutteita
Kun sitten avaa oven ja istahtaa kuljettajan paikalle, niin totuttelua onkin edessä jonkin verran. Kojelauta on sähköautoille tyypillisen minimalistinen, ja siinä on helppo nähdä yhtäläisyyksiä Teslan lanseeraamista ratkaisuista.
Kaiken keskiössä on pysyvästi pystyyn asennettu suuri 12,3-tuumainen kosketusnäyttö. Lähes kaikki toiminnot on upotettu erittäin selkeän kosketusnäytön valikkoihin – niitä saa aluksi haeskella ja opiskella ajan kanssa.
Tasapohjainen tavaratilaa nielee 318 litraa. Edessä on tilaa esimerkiksi latauskaapelille.
Toni Lindström
Kun lisäksi osittain kosketuksella toimivat ratin painikkeet vaativat tarkkuutta, voi hyvällä syyllä kysyä, että miten mahtaa olla käyttöturvallisuuden laita. Virhevalintoja ja -kosketuksia tuli ainakin itselleni aluksi varsin taajaan, vaikka yritin olla huolellinen.
Minimalistisuus on vienyt myös kuljettajan edestä kaikki näytöt. Aluksi tuli haeskeltua katseella nopeusnäyttöä vanhasta tottumuksesta silmien edestä, mutta nopeuslukema löytyy kosketusnäytön yläreunasta, joten katse on siirrettävä pois ajosuunnasta. Myös tähän alkoi tottua, mutta jotenkin kyllä kaipaili edes nopeusnäyttöä silmien eteen.
Kierrätettyjä materiaaleja
Sisätiloissa on vallalla ekologisuus ja kestävän kehityksen periaatteet. Materiaalit ovat pääosin kierrätysmuovia, jotka eivät nyt aivan istu mielikuvaan Volvo-laadusta. Mutta vaikka materiaalit ovat muovisia, niin ne on istutettu paikoilleen laadukkaan tarkasti, eikä mitään nitinöitä kuulunut.
Jos Volvot ovat olleet jostakin esimerkillisiä, niin penkeistään. Volvo EX30 edustaa myös tässä uutta ajattelua, eikä mukavuuspainotteisilla istuimilla ole mitään tekemistä huippulaadukkaiden Volvo-istuimien kanssa – istuimet ovat mitäänsanomattoman oloiset ja näköiset. Myös tässä lienee otettu huomioon kustannukset. Edessä on reilusti tilaa, mutta takapenkki on aikuiselle ahtaan oloinen.
Tehoa ja toimintamatkaa
Sähköautoissa alkaa olla tehoa enemmän kuin aikaisempien vuosien superautoissa. Koeajossa ollut Volvo EX30 Twin Perfomance tarjoaa 428 sähköistä hevosvoimaa, jotka liikauttavat niin haluttaessa auton nollasta sataan 3,6 sekunnissa. Voi sanoa, että tuo kiihdytys kyllä tuntuu luissa ytimissä.
Isommalla akulla varustetun auton normimitatuksi toimintamatkaksi ilmoitetaan 450 kilometriä. Koeajossa kulutus liikkui lukemissa 25 kWh/100 km, jota voi pitää suhteellisen reippaana. Täydellä akulla keväisessä 10-asteen lämmössä auton näyttö tarjosi toimintamatkaksi 335 kilometriä, joten kulutus nousee reilusti wltp-lukemista.
Vakaa ajettava
Koeajossa oli peräkkäin ensin takavetoinen ja sitten nelivetoinen malli. Takavetoisella pääsin kokeilemaan takatalven haasteita kesärenkailla. Tällä kertaa lisämaustetta alkumatkan liukastelulle toi yhden polkimen ajotavan valinta, joka oli jäänyt päälle edellisellä ajokerralla. Kun sitten jalan nosti ajopolkimelta, niin takapyörät löivät lukkoon hetkiseksi, kun kitka renkaiden alla loppui.
Tästä päästiin eroon valitsemalla normaali ajotapa, ja matka jatkui jonkin verran mukavamman oloisesti. Ajokokemusta ei voi suositella kenelläkään, on alla olevassa autossa minkälainen moottoriratkaisu tahansa.
Sulalla kelillä sekä takavetoinen että nelivetoinen olivat varsin vakaita ajettavia. Alusta tuntui ottavan keväiset routakuopat hallitusti vastaan ilman merkittäviä tärinöitä. Kaupungissa auto on erittäin näppärä liikuteltava.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra
Sähkömoottorit
2 kpl, yhteensä 314 kW (428 hv), 543 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 3,6 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
17,5–17,7 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 69 kWh
Toimintamatka
450 km
Latausaika
n. 27 min (150 kW 10–80 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4233, l. 1837, k. 1549 mm, akseliväli 2650 mm, omamassa 1943 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila (etu/taka) 19/319 l
Hinta
48 600 euroa, koeajoauto 54 150 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Öljypiste
Öljypiste
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.
Pysäköinti talvella vaatii tarkkuutta.
E-sarja sai mainiot turva-arviot
Mercedes-Benz
E-sarja sai mainiot turva-arviot
Mercedes-Benz
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Täyssähköiset hyötyajoneuvot lyömässä läpi vuonna 2025 – Citroën toimittaa tänä vuonna 1000:nnen sähköpakettiautonsa
Volvo Cars esittelee maailman ensimmäisen moniadaptiivisen turvavyön tulevassa Volvo EX60 -mallissa
65 % suomalaisista ei tiedä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa – kyse on tärkeästä turvallisuustoimenpiteestä
Plugit tuo Suomeen ensimmäisen megawattiluokan latausaseman
Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Omintakeinen dac-vahvistin
ELACin uudet
Daciin lisäominaisuuksia
Mark Levinsonin uusi ilme
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Uusi fyysinen digilevy
Matti Vilhusen eli MattoMatin koti on marokkolaisin maustein väritetty
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Täyssähköiset hyötyajoneuvot lyömässä läpi vuonna 2025 – Citroën toimittaa tänä vuonna 1000:nnen sähköpakettiautonsa
Volvo Cars esittelee maailman ensimmäisen moniadaptiivisen turvavyön tulevassa Volvo EX60 -mallissa
65 % suomalaisista ei tiedä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa – kyse on tärkeästä turvallisuustoimenpiteestä
Plugit tuo Suomeen ensimmäisen megawattiluokan latausaseman
KOEAJOT
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyssähköiset hyötyajoneuvot lyömässä läpi vuonna 2025 – Citroën toimittaa tänä vuonna 1000:nnen sähköpakettiautonsa
Volvo Cars esittelee maailman ensimmäisen moniadaptiivisen turvavyön tulevassa Volvo EX60 -mallissa
65 % suomalaisista ei tiedä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa – kyse on tärkeästä turvallisuustoimenpiteestä
Plugit tuo Suomeen ensimmäisen megawattiluokan latausaseman
Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Bentleyltä hurja SUV – 650 hepoa ja sataseen 3,4 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL