Volkswagen Kuplan sarjatuotannon aloituksesta tänään 75 vuotta: Muistatko ”kaksoistakaikkunalla” varustetun ensimmäisen sukupolven mallin?
Ykkössukupolven VW Kupla julkistettiin jo 1938, mutta sen todellinen sarjatuotanto pääsi käyntiin vasta 27. joulukuuta 1945 – eli tänään 75 vuotta sitten.
Sillä tavoin käynnistyi toisen maailmansodan päätyttyä (Euroopassa) toden teolla VW Kuplan menestystarina. Kupla luotiin aikoinaan eräänlaiseksi kansallissosialistisen Saksan näyttöprojektiksi, mutta vuodesta 1939 Wolfsburgin tehtaalla ryhdyttiin valmistamaan siviiliautojen sijasta sotakalustoa.
Näin ollen vuonna 1938 esiteltyä ”kahdella takaikkunalla” toteutettua alkuperäistä VW Kuplaa (joka tunnettiin ennen sotaa nimityksellä KdF-Wagen, eli ”Kraft durch Freude”/Voimaa ilosta) ehdittiin valmistaa ainoastaan 630 kappaletta.
Varsinainen startti 1945
Kuplan todellinen startti tapahtui vasta brittien miehitysvyöhykkeen alaisuudessa 1945, josta kiitos lankesi kaukonäköisele majuri Ivan Hirstille. Volkswagenwerk GmbH siirtyi toimimaan brittien miehitysjoukkojen alaisuudessa kesäkuussa 1945.
Britit suunnittelivat hyödyntävänsä ykkössarjan VW Kuplaa pikaisesti tarvittavissa kuljetustehtävissä omalla miehitysvyöhykkeellään. Juurikin brittien osoittama käytännönläheisyys pelasti Volkswagenwerkin sitä uhanneelta tuhoamiselta, ja autoista sekä tekniikasta innostunut brittimajuri Ivan Hirst oli tässä kehitysmallissa avainasemassa.
Näin VW:n autotuotanto saatiin jaloilleen sodan jälkeisen ankaran säännöstelyn vallitessa. Sotatarviketuotanto saatiin hänen alaisuudessaan yllättävän nopeasti muokattua siviilituotantoon.
Brittien sotilashallinto tilasi jo elokuussa 1945 kaikkiaan 20 000 Kuplaa. Tuotannon alkaminen oli näkyvä osoitus tehdasta kohdanneesta uudesta toivon kipinästä. Olihan Volkswagenwerk kärsinyt toisen maailmansodan Euroopan-tapahtumien päätösvaiheissa pommituksissa pahoja vaurioita.
Britit näkivät sodan jälkeisessä Saksassa taloudellisen turvallisuuden ja tulevaisuuden suunnitelmat parhaina varmistuksina demokraattisen kehityksen tiellä.
Tehtaan työvoiman ravintotoimitusten ja asuintilojen kanssa esiintyi kuitenkin huomattavia ongelmia. Lisäksi tuotannon alkamista haittasivat raaka-aine- ja sähköpula.
Yli 21 miljoonaa Kuplaa
Vaikeuksista huolimatta ensimmäinen sodan jälkeinen VW Kupla rullasi tehtaan linjalta pian joulun 1945 jälkeen. Näin ollen Wolfsburg ja Volkswagenwerk GmbH saivat myöhästyneen joululahjan – ja vain kahdeksan kuukautta vihollisuuksien päättymisen jälkeen.
Vuoden 1945 loppuun mennessä ehdittiin valmistaa jo 55 VW Kuplaa.
Vuodesta 1946 autoja valmistui jo noin 1000 kuukaudessa. Raaka-ainepula ja säännöstely eivät mahdollistaneet tuotannon laajentamista, eikä henkilökuntaakaan ollut tarpeeksi.
Vastuuhenkilöt loivat syksyyn 1949 mennessä tavoitteet yhtiön kasvusta. He loivat myynti- ja jälkimarkkinointiverkoston sekä aloittivat VW Kuplien viennin vuonna 1947.
Volkswagen Kuplan tuotanto päättyi lopullisesti vasta Meksikossa valmistetun VW Beetlen valmistuksen lakkauttamiseen vuonna 2003. Siihen mennessä oli valmistettu 21 529 464 Kuplaa, joista noin 15,8 miljoonaa Saksassa.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
Genelec Münchenissa
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi