Volkswagen Kuplan sarjatuotannon aloituksesta tänään 75 vuotta: Muistatko ”kaksois­ta­kaik­ku­nalla” varustetun ensimmäisen sukupolven mallin?

Ykkössukupolven VW Kupla julkistettiin jo 1938, mutta sen todellinen sarjatuotanto pääsi käyntiin vasta 27. joulukuuta 1945 – eli tänään 75 vuotta sitten.

Auto Bild.Klassikot

Sil­lä ta­voin käyn­nis­tyi toi­sen maa­il­man­so­dan pää­tyt­tyä (Eu­roo­pas­sa) to­den te­ol­la VW Kup­lan me­nes­tys­ta­ri­na. Kup­la luo­tiin ai­koi­naan erään­lai­sek­si kan­sal­lis­so­si­a­lis­ti­sen Sak­san näyt­töp­ro­jek­tik­si, mut­ta vuo­des­ta 1939 Wolfs­bur­gin teh­taal­la ryh­dyt­tiin val­mis­ta­maan si­vii­li­au­to­jen si­jas­ta so­ta­ka­lus­toa.

Näin ol­len vuon­na 1938 esi­tel­tyä ”kah­del­la ta­kaik­ku­nal­la” to­teu­tet­tua al­ku­pe­räis­tä VW Kup­laa (joka tun­net­tiin en­nen so­taa ni­mi­tyk­sel­lä KdF-Wa­gen, eli ”Kraft durch Freu­de”/Voi­maa ilos­ta) eh­dit­tiin val­mis­taa ai­no­as­taan 630 kap­pa­let­ta.

Var­si­nai­nen start­ti 1945

Kup­lan to­del­li­nen start­ti ta­pah­tui vas­ta brit­tien mie­hi­tys­vyö­hyk­keen alai­suu­des­sa 1945, jos­ta kii­tos lan­ke­si kau­ko­nä­köi­se­le ma­ju­ri Ivan Hirs­til­le. Volks­wa­gen­werk GmbH siir­tyi toi­mi­maan brit­tien mie­hi­tys­jouk­ko­jen alai­suu­des­sa ke­sä­kuus­sa 1945.

Bri­tit suun­nit­te­li­vat hyö­dyn­tä­vän­sä yk­kös­sar­jan VW Kup­laa pi­kai­ses­ti tar­vit­ta­vis­sa kul­je­tus­teh­tä­vis­sä omal­la mie­hi­tys­vyö­hyk­keel­lään. Juu­ri­kin brit­tien osoit­ta­ma käy­tän­nön­lä­hei­syys pe­las­ti Volks­wa­gen­wer­kin sitä uhan­neel­ta tu­ho­a­mi­sel­ta, ja au­tois­ta sekä tek­nii­kas­ta in­nos­tu­nut brit­ti­ma­ju­ri Ivan Hirst oli täs­sä ke­hi­tys­mal­lis­sa avai­na­se­mas­sa.

Näin VW:n au­to­tuo­tan­to saa­tiin ja­loil­leen so­dan jäl­kei­sen an­ka­ran sään­nös­te­lyn val­li­tes­sa. So­ta­tar­vi­ke­tuo­tan­to saa­tiin hä­nen alai­suu­des­saan yl­lät­tä­vän no­pe­as­ti muo­kat­tua si­vii­li­tuo­tan­toon.

Brit­tien so­ti­las­hal­lin­to ti­la­si jo elo­kuus­sa 1945 kaik­ki­aan 20 000 Kup­laa. Tuo­tan­non al­ka­mi­nen oli nä­ky­vä osoi­tus teh­das­ta koh­dan­nees­ta uu­des­ta toi­von ki­pi­näs­tä. Oli­han Volks­wa­gen­werk kär­si­nyt toi­sen maa­il­man­so­dan Eu­roo­pan-ta­pah­tu­mien pää­tös­vai­heis­sa pom­mi­tuk­sis­sa pa­ho­ja vau­ri­oi­ta.

Bri­tit nä­ki­vät so­dan jäl­kei­ses­sä Sak­sas­sa ta­lou­del­li­sen tur­val­li­suu­den ja tu­le­vai­suu­den suun­ni­tel­mat par­hai­na var­mis­tuk­si­na de­mok­raat­ti­sen ke­hi­tyk­sen tiel­lä.

Teh­taan työ­voi­man ra­vin­to­toi­mi­tus­ten ja asuin­ti­lo­jen kans­sa esiin­tyi kui­ten­kin huo­mat­ta­via on­gel­mia. Li­säk­si tuo­tan­non al­ka­mis­ta hait­ta­si­vat raa­ka-ai­ne- ja säh­kö­pu­la.

Yli 21 mil­joo­naa Kup­laa

Vai­keuk­sis­ta huo­li­mat­ta en­sim­mäi­nen so­dan jäl­kei­nen VW Kup­la rul­la­si teh­taan lin­jal­ta pian jou­lun 1945 jäl­keen. Näin ol­len Wolfs­burg ja Volks­wa­gen­werk GmbH sai­vat myö­häs­ty­neen jou­lu­lah­jan – ja vain kah­dek­san kuu­kaut­ta vi­hol­li­suuk­sien päät­ty­mi­sen jäl­keen.

Vuo­den 1945 lop­puun men­nes­sä eh­dit­tiin val­mis­taa jo 55 VW Kup­laa.

Vuo­des­ta 1946 au­to­ja val­mis­tui jo noin 1000 kuu­kau­des­sa. Raa­ka-ai­ne­pu­la ja sään­nös­te­ly ei­vät mah­dol­lis­ta­neet tuo­tan­non laa­jen­ta­mis­ta, ei­kä hen­ki­lö­kun­taa­kaan ol­lut tar­peek­si.

Vas­tuu­hen­ki­löt loi­vat syk­syyn 1949 men­nes­sä ta­voit­teet yh­ti­ön kas­vus­ta. He loi­vat myyn­ti- ja jäl­ki­mark­ki­noin­ti­ver­kos­ton sekä aloit­ti­vat VW Kup­lien vien­nin vuon­na 1947.

Volks­wa­gen Kup­lan tuo­tan­to päät­tyi lo­pul­li­ses­ti vas­ta Mek­si­kos­sa val­mis­te­tun VW Beet­len val­mis­tuk­sen lak­kaut­ta­mi­seen vuon­na 2003. Sii­hen men­nes­sä oli val­mis­tet­tu 21 529 464 Kup­laa, jois­ta noin 15,8 mil­joo­naa Sak­sas­sa.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN