Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.

Jep - Volvo P1800 Cyan on todellakin Restomod-projekti, joka saa krokotiilinkyyneleet ruotsalaismerkin fanien ja monien muiden silmiin.

Volvo P1800 Cyan: 426 hevosvoimaa ja ykkösvaihde takavasemmalla!

Volvon kilpaosasto Cyan rakentaa Auto Bildissä aiemmin mainitun retro-coupén, jonka perustana on siis legendaarinen P1800 – tosin esikuvassa ei missään vaiheessa ollut teholukemaa 426 hevosvoimaa eikä turboahdinta!

Auto Bild.Klassikot

Vol­von ty­tä­ryh­tön Gee­lyn kil­pa­o­sas­to Cyan suun­nit­te­li coupén, joka edus­taa täy­del­lis­tä vas­ta­koh­taa Vol­von ny­kyi­seen ym­pä­ris­tö- ja tur­val­li­suus­tee­maan näh­den.

Mikä pa­ras­ta, Cyan P1800 Coupé ei tule ole­maan ai­nut­kap­pa­le, vaan sitä tul­laan val­mis­ta­maan pien­sar­ja­na Kes­ki-Eu­roo­pan hin­ta­ta­son mu­kaan noin puo­lel­la mil­joo­nal­la eu­rol­la, Suo­men as­tei­kol­la ihan hip­pu­sen enem­mäl­lä.

Ai­em­mas­sa vai­hees­sa Cyan esit­te­li pel­käs­tään ul­koi­sia va­lo­ku­via, mut­ta nyt esi­tel­tiin myös ko­je­lau­ta, joka ei jää näyt­tä­vyy­des­sä var­joon ul­ko­a­suun näh­den!

Klas­si­sia vai­kut­tei­ta

Ul­ko­kuo­ren ta­voin myös ko­ja­lau­das­sa on run­saas­ti vai­kut­tei­ta Vol­vo P1800 -mal­lis­ta. Kaik­ki hie­no­va­rai­sis­ta muu­tok­sis­ta ei­vät eh­kä avau­du en­si sil­mäyk­sel­lä.

Au­tos­sa on Momo Pro­to­ti­po -oh­jaus­pyö­rä ja kah­det kup­pi-is­tui­met. Ko­je­lau­das­sa on muun mu­as­sa nah­ka­ver­hoi­lu. Pas­sii­vis­ta tur­val­li­suut­ta tuo osal­taan ti­taa­nis­ta val­mis­tet­tu tur­va­ke­hik­ko, jon­ka put­ket on pääl­lys­tet­ty na­hal­la.

Mit­ta­rit ovat kuin suo­raan 1960-lu­vul­ta, mut­ta ne on suun­ni­tel­tu var­ta vas­ten P1800 Cy­a­niin. Muut yk­si­tyis­koh­dat, ku­ten rei’ite­tyt pol­ki­met täy­den­tä­vät kil­pa­hen­ki­sen ret­ro­tun­nel­man.

Hii­li­kui­tu- ja te­räs­vah­vis­tei­nen run­ko

Vol­vo P1800 Cy­a­nin tek­ni­set tie­dot ovat kuin suo­raan kil­pu­ris­ta: oma­mas­saa 990 ki­loa, te­hoa 426 he­vos­voi­maa ja mak­si­mi­vään­töä 455 Nm.

Mitä tu­lee 2,0-lit­rai­seen ne­li­sy­lin­te­ri­seen tur­bo­moot­to­riin, sel­lai­nen löy­tyy myös Vol­vo C30- ja S60 TC1 -au­tois­ta.

Vaih­teis­to­na on Ho­lin­ge­rin 5-por­tai­nen ma­nu­aa­li­laa­tik­ko, jon­ka yk­kö­nen löy­tyy kaa­vi­os­sa ta­ka­va­sem­mal­ta.

Taka-ak­se­lis­tos­sa on ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko. Run­koon teh­tiin vah­vis­tuk­sia hii­li­kui­dus­ta ja te­räk­ses­tä.

Mikä jar­ru­te­hos­tin? No ei to­del­la­kaan!

Au­tos­sa on täy­sin sää­det­tä­vä alus­ta­sar­ja. Mui­ta herk­ku­ja ovat AP Ra­cin­gin jar­rut, jois­sa on ne­li­män­täi­set jar­ru­sa­tu­lat ja 18 tuu­man van­teet sekä kes­ki­lu­ki­tus­mut­te­rit.

Sat­tu­moi­sin al­ku­jaan poh­dit­tiin myös täys­säh­köis­tä pai­nos­ta. Cy­a­nin pe­rus­ta­jan, Chris­ti­an Dah­lin, mu­kaan polt­to­moot­to­riin pää­dyt­tiin, kos­ka ha­lut­tiin luo­da mah­dol­li­sim­man puh­das pa­luu 1960-lu­vul­le. Tätä nä­kö­koh­taa täy­den­tää avus­ti­mien, ku­ten ajon­hal­lin­ta­jär­jes­tel­män tai ABS-jar­ru­jen täy­del­li­nen puut­tu­mi­nen. Edes jar­ru­te­hos­tin­ta on tur­ha et­siä – sel­lais­ta kun ei ole.

Mak­saa Kes­ki-Eu­roo­pas­sa puo­li­sen mil­joo­naa eu­roa

Vaik­ka Cyan näyt­tää hy­vin sa­man kal­tai­sel­ta kuin Vol­vo P1800, se on val­mis­tet­tu ko­ko­naan hii­li­kui­dus­ta, min­kä li­säk­si sen mit­to­ja muu­tel­tiin.

Ik­ku­nat ovat eri hie­man kul­mas­sa ja pyö­rä­ko­te­lois­sa an­net­tiin ti­laa kook­kail­le van­teil­le sekä suu­rem­mal­le rai­de­le­vey­del­le. Yk­si­tyis­koh­dat, ku­ten ta­va­ra­ti­lan kan­nes­ta kur­kis­ta­va polt­to­ai­ne­kork­ki (-kan­si) tai sport­ti­ses­ti kes­kel­le ase­moi­tu pa­ko­put­ki, täy­den­tä­vät ku­vaa. Cyan P1800 maa­lat­tiin Re­bel Blue -si­ni­sek­si, joka muis­tut­taa en­ti­siä Po­les­tar-kil­pa-au­to­ja.

Vol­vo P1800 Cy­a­nin ei pi­täi­si ol­la ai­nut­kap­pa­le, vaan sen pi­täi­si tul­la myyn­tiin pien­sar­ja­na ret­ro­har­ras­ta­jil­le vuo­des­ta 2021. Lom­pa­kon on kui­ten­kin pa­ras­ta ol­la kun­nos­sa, kos­ka Cyan mak­saa ai­na­kin puo­li mil­joo­naa eu­roa.

Sum­ma ei kui­ten­kaan ole lii­kaa täl­lai­ses­ta eri­kois­luon­tei­ses­ta, pien­sar­ja­na val­mis­tet­ta­vas­ta ur­hei­lu­au­tos­ta, jos­sa on kor­ke­a­laa­tui­sia kom­po­nent­te­ja.

Cyan-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN