Williams Advanced Engineering
Williams Advanced Engineering: Kehittää räätälöityä akustoa uuteen 12,2-metriseen sähkökäyttöiseen loistoveneeseen
Brittiyhtiö Williams Advanced Engineering (WAE) suunnittelee OXIS Energy Ltd:n kanssa maailman ensimmäisen varta vasten luodun akkujärjestelmän valmistamista aivan uuteen 12,2 metrin mittaiseen sähköiseen loistoveneeseen.
Singaporelaisen Yachts de Luxe -yhtiön (YdL) veneen suunnittelusta vastaa kuuluisa venesuunnittelija Jean Jacques Coste. Kyseessä tulee olemaan kaikkien aikojen ensimmäinen loistovene, jossa käytetään litium-rikkikenno (Li-S) -kenno- ja akkujärjestelmätekniikkaa. Tavoitteena on saavuttaa toimintamatka 70-100 merimailia (noin 130-185 km) matkanopeudella, toisin sanoen asettaa uudet standardit sähköveneiden toimintamatkalle.
WAE vastaa huipputeknisestä 400 kWh:n akkujärjestelmästä, joka käsittää ultrakevyet, suuritehoiset / suuren tiheyden omaavat Li-S-kennot (ne toimittaa OXIS Energy Ltd.) ja akunhallintajärjestelmän (BMS). Kennomoduulien, akunhallintajärjestelmän ja niiden asennuksen suunnittelu ja valmistus tapahtuvat WAE:n erillisessä akkukeskuksessa, Grovessa.
Tehokkaat akut ja BMS ovat keskeisiä tekijöitä WAE:n liiketoiminnassa. Yritys oli alkuperäinen FIA Formula E World Championship -autojen akkujen toimittaja vuonna 2014, ja tämä suhde on elvytetty kaudelle 2022-23. WAE sai yksinomaisen sopimuksen Gen3-akkujärjestelmän toimittamisesta. WAE toimittaa myös akkujärjestelmiä Touring-autojen sähköiselle ratasarjaan (ETCR) ja Extreme-E -sarjaan.
Sen lisäksi, että Li-S-kennoissa on korkea gravimetrinen energiatiheys ja alhaiset ennustettavat kustannukset, ne ovat turvallisempi vaihtoehto merenkulun sovelluksissa. Lisäksi OXIS:n Li-S-tekniikka ei sisällä myrkyllisiä tai harvinaisia maametalleja soluteknologiassaan, mikä tekee siitä turvallisen vaihtoehdon avoimen veden kuljetukseen. Käyttöiän lopussa Li-S-kennoissa käytetyt materiaalit voidaan hävittää vahingoittamatta ympäristöä.
Viimeisimmässä ohjelmassa juhlitaan Williams Advanced Engineeringin ja OXIS:n välistä yhteistyötä, joka on suunniteltu mullistamaan ladattavien akkujen markkinat, mukaan lukien Ison-Britannian rahoittama Lithium Sulphur Future Automotive Battery (LiS: FAB) -projekti ja ALISE-ohjelma; yleiseurooppalainen yhteistyö keskittyi uusien materiaalien kehittämiseen ja kaupalliseen laajentamiseen sekä litium-rikki -teknologiaan liittyvien sähkökemiallisten prosessien ymmärtämiseen.
"Olemme erittäin ylpeitä saadessamme osallistua tähän jännittävään aloitteeseen, jonka uskomme esittelevän tapaa, jolla Iso-Britannia asettuu olemaan eturintamassa näillä kehittyvillä markkinoilla. Lisäksi sovelluksella on merkitystä useilla muilla aloilla, kuten ilmailussa, kaupunkien lentoliikenteessä, sekä kuljetus- ja puolustusalalla ”, sanoi WAE:n toimitusjohtaja Craig Wilson.
"Organisaationa WAE:lla on valtava asiantuntemus edistyneiden akkujärjestelmien suunnittelussa, kehittämisessä ja kokoonpanossa, mukaan lukien monet sovellukset erittäin vaativassa moottoriurheilun maailmassa. Näitä kevyitä korkean suorituskyvyn sähköistystaitoja on sovellettu myös muilla aloilla, ja odotamme innolla yhteistyötä OXIS Energyn kanssa merialan potentiaalin tutkimiseksi entisestään”, kertoi Iain Wight, WAE:n liiketoiminnan kehitysjohtaja.
OXIS Energyn toimitusjohtaja Huw Hampson-Jones lisäsi: "Williamsilla on merkittävä akkuteknologiaosaaminen ja -taidot ajoneuvosovelluksissa. Tämä asiantuntemus yhdistettynä OXIS:n maailman johtavaan litium-rikki -keskukseen antaa ajoneuvovalmistajille niin maalla, merellä kuin ilmassa luottamusta sitoutua seuraavan sukupolven ladattavaan akkutekniikkaamme tarvittavalla varmuudella, aiotun tehtävän saavuttamiseksi korkean suorituskyvyn avulla ja turvallisesti - paljon enemmän kuin mitä nykyinen tekniikka tarjoaa.”
Williams Advanced Engineering Limited harjoittaa teknologia- ja suunnittelupalveluliiketoimintaa. Vuonna 2010 Williams Grand Prix Engineering Limited alkoi monipuolistaa toimintaansa, mikä johti Williams Advanced Engineering -divisioonan perustamiseen, josta tuli puolestaan Williams Advanced Engineering Limited.
Yhdistämällä huipputeknologian sekä alan parhaat insinöörit neljän vuosikymmenen F1-menestyksestä erittäin kilpailukykyisessä ympäristössä, Williams Advanced Engineering tarjoaa maailmanluokan teknisiä innovaatio-, suunnittelu-, testaus-, valmistus- ja operatiivisia konsultointipalveluja auto-, moottori-, ilmailu-, puolustus-, terveys- ja energia-alalle.
Tiiviissä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa toimiva Williams Advanced Engineering auttaa vastaamaan 2000-luvun kestävyyshaasteisiin sekä parantamaan suorituskykyä asiantuntemuksellaan aerodynamiikan ja termodynamiikan, sähköistämisen, edistyneiden kevyiden materiaalien, simulaation ja ajoneuvojen integroinnin alalla.
Williams Advanced Engineering / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Torvikaiuttimia Japanista
Dali Kupid
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Unitran ensimmäinen dac
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL