Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi

Moderni auton valaistus ja muotoilu voivat tehdä autostasi “näkymättömän”, vaikka kaikki valot toimisivat moitteettomasti.

Auto Bild.Uutiset

Vi­a­no­rin au­to­huol­lon pääl­lik­kö Jark­ko Ja­la­va ker­too mik­si, ja muis­tut­taa kul­jet­ta­jia tar­kis­ta­maan sään­nöl­li­ses­ti va­lot sekä muut au­ton tär­ke­ät tur­va­va­rus­teet.

Saat­taa kuu­los­taa epä­to­den­nä­köi­sel­tä, et­tä au­to, jon­ka va­lot toi­mi­vat, ei nä­kyi­si lain­kaan lii­ken­tees­sä. Mut­ta Ja­la­van mu­kaan kyse on it­se asi­as­sa mo­der­nin tek­no­lo­gi­an si­vu­vai­ku­tuk­ses­ta.

”LED-va­lot, joi­ta käy­te­tään lä­hes kai­kis­sa uu­sis­sa au­tois­sa, ei­vät tuo­ta läm­pöä. Sik­si ne ei­vät su­la­ta lun­ta ja jää­tä va­lo­jen pääl­tä, ku­ten van­hem­mat polt­ti­mot te­ki­vät. Tal­vel­la pak­su lu­mi­ker­ros tai jää voi ker­tyä va­lo­jen pääl­le, sekä eteen et­tä taak­se. Tämä te­kee au­ton vai­ke­as­ti ha­vait­ta­vak­si ja voi myös ai­heut­taa va­lon vää­rän­lais­ta ha­jon­taa, mikä li­sää ris­kiä häi­käis­tä mui­ta kul­jet­ta­jia.”

Lun­ta ke­rää­vä muo­toi­lu

Myös au­to­jen muo­toi­lu on muut­tu­nut. Ae­ro­dy­naa­mi­set lin­jat, joi­den tar­koi­tus on vä­hen­tää il­man­vas­tus­ta ja polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta, ai­heut­ta­vat il­ma­vir­to­ja, jot­ka ke­rää­vät lun­ta usei­den mo­der­nien au­to­mal­lien ta­ka­o­saan.

”Jo ly­hy­en ajon jäl­keen ta­ka­va­lot, sei­son­ta­va­lot ja jar­ru­va­lot voi­vat peit­tyä ko­ko­naan, mikä te­kee au­tos­ta vai­ke­as­ti ha­vait­ta­van ta­kaa. Mo­net kul­jet­ta­jat ei­vät tie­dä tätä, mut­ta se on tär­ke­ää ym­mär­tää. Sekä tie­tys­ti puh­dis­taa va­lot sään­nöl­li­ses­ti lu­mes­ta ja jääs­tä”, Ja­la­va sa­noo.

Näin var­mis­tat, et­tä au­to­si nä­kyy tal­vi­pi­me­äl­lä

Pelk­kä va­lo­jen toi­min­nan tar­kis­tus ei rii­tä, jos ha­lu­at var­mis­taa hy­vän nä­ky­vyy­den tal­ven pi­mei­nä kuu­kau­si­na. On myös huo­leh­dit­ta­va, et­tä va­lot ei­vät ole lu­men, jään tai lian pei­tos­sa.

”Muis­ta pyyh­kiä myös an­tu­rit sään­nöl­li­ses­ti. Ny­ky­au­tois­sa an­tu­rit si­jait­se­vat usein etu­sä­lei­kös­sä, pus­ku­reis­sa, pei­leis­sä tai tuu­li­la­sin ta­ka­na. Tal­vel­la lumi, jää ja lika voi­vat häi­ri­tä nii­den toi­min­taa. Jos an­tu­ri peit­tyy, esi­mer­kik­si au­ton au­to­maat­ti­nen kau­ko­va­lo­jär­jes­tel­mä voi la­ka­ta toi­mi­mas­ta. Jos huo­maat kos­teut­ta tai huur­ret­ta va­lo­jen si­säl­lä, vie au­to huol­toon tar­kis­tet­ta­vak­si.”

Au­to­bild / Vi­a­nor

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa

Auto Bild.Uutiset

Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa

Auto Bild.Uutiset

smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuo­mi­nai­suuk­sillaan

Auto Bild.Uutiset

smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuo­mi­nai­suuk­sillaan

Auto Bild.Uutiset
Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.

Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.

Juha Peltonen

Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen

Auto Bild.Koeajot
Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.

Etuosaa hallitsevat leveät munuaiset. Lisävarusteiset lediajovalot ovat tehokkaat.

Juha Peltonen

Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN