Dieselin kohtalo puhututtaa – onko perinteinen työjuhta katoamassa?

Dieselautojen rooli suomalaisessa autokannassa on murroksessa. Vielä muutama vuosi sitten se oli itsestään selvä valinta paljon ajaville ja suuria kuormia vetäville, mutta nyt sen asemaa haastavat uudet käyttövoimat.

Auto Bild.Uutiset

Täy­sin ka­to­a­mas­sa die­sel ei kui­ten­kaan vie­lä ole. Se on yhä toi­sek­si myy­dyin käyt­tö­voi­ma, vaik­ka sen roo­li on muut­tu­mas­sa.

Au­to­lii­ke­ket­ju J. Rin­ta-Jou­pin ti­las­to­jen mu­kaan käy­tet­ty­jen die­sel­hen­ki­lö­au­to­jen osuus on pie­nen­ty­nyt vii­mei­sen vii­den vuo­den ai­ka­na noin 10 pro­sent­tiyk­sik­köä kai­kis­ta käy­tet­ty­jen hen­ki­lö­au­to­jen kau­pois­ta. Ke­hi­tys vas­taa mark­ki­nan yleis­tä suun­taa.

Myyn­ti­joh­ta­ja Mark­ku Ala-Ha­ku­nin mu­kaan ke­hi­tyk­seen vai­kut­taa use­am­pi sa­ma­nai­kai­nen il­miö.

– Säh­kö- ja hyb­ri­di­au­to­jen no­pea yleis­ty­mi­nen, polt­to­ai­neen hin­nan­vaih­te­lut sekä uu­sien die­sel­hen­ki­lö­au­to­jen tuo­tan­non vä­he­ne­mi­nen Eu­roo­pas­sa ovat kaik­ki te­ki­jöi­tä, jot­ka muok­kaa­vat mark­ki­naa. Muu­tos ei ole yh­den syyn seu­raus­ta, vaan mo­nen rin­nak­kai­sen ke­hi­tyk­sen yh­teis­vai­ku­tus­ta, Ala-Ha­ku­ni sa­noo.

Vaik­ka die­se­lau­to­jen osuus käy­tet­ty­jen hen­ki­lö­au­to­jen kau­pas­ta on las­ke­nut, yh­tiö on kas­va­nut ko­ko­nai­suu­des­saan ja pys­ty­nyt sa­mal­la li­sää­mään die­se­lien kap­pa­le­mää­räis­tä myyn­tiä. Die­sel on edel­leen toi­sek­si myy­dyin käyt­tö­voi­ma ben­sii­ni­au­to­jen jäl­keen, kun tar­kas­tel­laan käy­tet­ty­jen au­to­jen myyn­tiä.

– Vä­hän ajet­tu­jen die­se­lien saa­ta­vuus on hei­ken­ty­nyt, ja tar­jon­ta ka­pe­nee vuo­si vuo­del­ta. Se on li­sän­nyt kil­pai­lua hy­vä­kun­toi­sis­ta yk­si­löis­tä. Die­se­leis­sä on myös se eri­tyis­piir­re, et­tä ne kiin­nos­ta­vat os­ta­jia vie­lä pal­jon ajet­tui­na­kin. Die­sel on pit­käi­käi­nen va­lin­ta, ja hyvä huol­to­his­to­ria te­kee sii­tä hou­kut­te­le­van vie­lä vuo­sien­kin pääs­tä, Ala-Ha­ku­ni ar­vi­oi.

Vuon­na 2035 voi­maan tu­le­va EU:n pää­tös uu­sien ben­sa- ja die­se­lau­to­jen myyn­nin kiel­tä­mi­ses­tä muut­taa mark­ki­naa vä­hi­tel­len. Ala-Ha­ku­nin mu­kaan se ei tar­koi­ta die­se­lin äkil­lis­tä lop­pua. Päin­vas­toin: käy­tet­ty­jen ky­syn­tä voi het­kel­li­ses­ti jopa kas­vaa.

– Kun uu­sien die­se­lau­to­jen tuo­tan­to hii­puu, hy­vä­kun­tois­ten käy­tet­ty­jen ar­vo to­den­nä­köi­ses­ti nou­see. Die­sel vai­kut­taa säi­lyt­tä­vän ve­to­voi­man­sa eri­tyi­ses­ti nii­den os­ta­jien kes­kuu­des­sa, jot­ka aja­vat pit­kiä mat­ko­ja. Kun ky­syn­tää on enem­män kuin tar­jon­taa, se ker­too osit­tain sii­tä, et­tei die­sel ole vie­lä ka­to­a­mas­sa, vaan löy­tä­mäs­sä uu­den paik­kan­sa muut­tu­vas­sa au­to­kan­nas­sa, Ala-Ha­ku­ni sum­maa.

Au­to­bild / J. Rin­ta-Joup­pi

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN