Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen

Hyundai IONIQ 6 kokee kattavan mallipäivityksen niin auton ulkonäön kuin teknologian osalta. Samalla Suomeen tuotava mallisto laajenee sekä varustelutasojen että uuden takavetoisen normaalin toimintamatkan mallin osalta.

Auto Bild.Uutiset

Jat­kos­sa Hy­un­dai IO­NIQ 6 -mal­lis­ton hin­nat al­ka­vat 46 399 eu­ros­ta, jol­la saa ti­la­van ja näyt­tä­vän ta­ka­ve­toi­sen au­ton 63 kWh:n akul­la ja 170 he­vos­voi­man säh­kö­moot­to­ril­la sekä kat­ta­val­la Style-va­rus­te­lul­la. Nor­maa­lin toi­min­ta­mat­kan mal­lin yh­dis­tet­ty WLTP-toi­min­ta­mat­ka on 521 ki­lo­met­riä.

Myös työ­suh­de­au­toi­li­jal­le uu­si IO­NIQ 6 tar­jo­aa hou­kut­te­le­van vaih­to­eh­don. Mal­lis­ton käyt­tö­e­dun ve­ro­tu­sar­vo al­kaa 575 eu­ros­ta kuu­kau­des­sa. D-seg­ment­tiin si­joit­tu­van IO­NIQ 6:n ak­se­li­vä­li on hulp­pe­at 2 950 mil­li­met­riä, mah­dol­lis­ta­en eri­no­mai­set ti­lat myös ta­ka­mat­kus­ta­jil­le.

Ta­ka­ve­toi­nen mal­lis­to tu­lee kat­ta­maan myös te­hok­kaam­mal­la 229 he­vos­voi­man moot­to­ril­la sekä pit­kän toi­min­ta­mat­kan 84 kWh:n akul­la va­rus­te­tut mal­lit Style-, Pre­mium- tai N Line -va­rus­tein.

Li­säk­si saa­ta­va­na on 84 kWh:n akul­la va­rus­te­tut ne­li­ve­toi­set mal­lit joko Style-, Pre­mium- tai N Line -va­rus­te­lul­la. Kai­kis­sa ne­li­ve­toi­sis­sa mal­leis­sa etu- ja taka-ak­se­leil­le si­joi­tet­tu­jen säh­kö­moot­to­rien yh­teis­te­ho on 325 he­vos­voi­maa.

Hy­un­dai IO­NIQ 6 -mal­lis­to Suo­mes­sa

Ta­ka­ve­toi­set:

IO­NIQ 6 RWD Style 63 kWh 170 hv (521 km WLTP yh­dis­tet­ty)

IO­NIQ 6 RWD Style 84 kWh 229 hv (680 km WLTP yh­dis­tet­ty)

IO­NIQ 6 RWD Pre­mium 84 kWh 229 hv (624 km WLTP yh­dis­tet­ty)

IO­NIQ 6 RWD N Line 84 kWh 229 hv (585 km WLTP yh­dis­tet­ty)

Ne­li­ve­toi­set:

IO­NIQ 6 AWD Style 84 kWh 325 hv (650 km WLTP yh­dis­tet­ty)

IO­NIQ 6 AWD Pre­mium 84 kWh 325 hv (595 km WLTP yh­dis­tet­ty)

IO­NIQ 6 AWD N Line 84 kWh 325 hv (570 km WLTP yh­dis­tet­ty)

No­pein la­tauk­sin pi­dem­mäl­le

Hy­un­dai IO­NIQ 6 on tul­lut tun­ne­tuk­si yh­te­nä mark­ki­noi­den ener­gi­a­ta­lou­del­li­sim­mis­ta au­to­mal­leis­ta. Poik­keuk­sel­li­sen al­hai­nen 0,21 Cd:n il­man­vas­tus­ker­roin on säi­ly­nyt en­nal­laan uu­des­ta muo­toi­lus­ta huo­li­mat­ta. Suu­rem­man ak­ku­koon ja säh­kö­voi­ma­lin­jan hie­no­sää­tö­jen an­si­os­ta au­ton yh­dis­tet­ty WLTP-toi­min­ta­mat­ka on ve­näh­tä­nyt jopa 680 ki­lo­met­riin (ta­ka­ve­toi­nen 84 kWh:n mal­li).

Älyk­kään ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män an­si­os­ta myös ne­li­ve­toi­set mal­li­va­ri­an­tit kul­ke­vat nor­maa­leis­sa ke­li­o­lo­suh­teis­sa erit­täin ta­lou­del­li­ses­ti. 18-tuu­mai­sil­la pyö­ril­lä va­rus­te­tun ne­li­ve­toi­sen IO­NIQ 6 AWD 84 kWh Style -mal­lin yh­dis­tet­ty WLTP-toi­min­ta­mat­ka on 650 ki­lo­met­riä. Pre­mium-va­rus­tel­lun mal­lin 20-tuu­mai­set va­ki­o­pyö­rät syö­vät toi­min­ta­mat­kas­ta hie­man (WLTP-toi­min­ta­mat­ka 595 km).

IO­NIQ 6 tu­kee va­ki­o­na sekä 400 et­tä 800 vol­tin la­tau­sark­ki­teh­tuu­re­ja. La­taus 10 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin on­nis­tuu no­peim­mil­laan vain 18 mi­nuu­tis­sa sekä 63 kWh:n et­tä 84 kWh:n ak­ku­vaih­to­eh­doil­la. Kor­kea kes­ki­la­taus­te­ho mah­dol­lis­taa 15 mi­nuu­tin la­tauk­sel­la par­haim­mil­laan jopa 426 ki­lo­met­riä li­sää toi­min­ta­mat­kaa (84 kWh:n akul­la).

Kol­mi­vai­hei­nen AC-la­taus­te­ho IO­NIQ 6:ssa on 11 kW.

Näyt­tä­väs­ti uu­del­leen­muo­toil­tu

Mal­liu­u­dis­tuk­sen myö­tä IO­NIQ 6:n muo­toi­lu on ot­ta­nut as­ke­leen ag­res­sii­vi­sem­paan suun­taan eri­tyi­ses­ti keu­lan osal­ta. Vii­ru­mai­set päi­vä­a­jo­va­lot an­ta­vat au­tol­le tun­nis­tet­ta­van il­meen. Li­säk­si N Line -va­rus­te­lun mu­ka­na tu­le­vat hai­ne­vää muis­tut­ta­vat il­ma­noh­jai­met keu­las­sa ei­vät jätä epä­sel­väk­si au­ton me­no­ha­lu­ja.

Jo Style-mal­lis­sa va­ki­o­na tu­le­vat älyk­käät IFS Mat­rix-ajo­va­lot on vie­ty eril­leen päi­vä­a­jo­va­lois­ta ja nii­den toi­min­taa on ke­hi­tet­ty. Mat­rix-ajo­va­lo­jen kum­mas­sa­kin mo­duu­lis­sa on nyt 12 yk­sit­täis­tä va­lo­seg­ment­tiä, jol­loin va­loa pys­ty­tään mu­kaut­ta­maan ai­em­paa tar­kem­min tie- ja ajo-olo­suh­tei­den mu­kaan.

Au­ton pe­rä­pään muo­toi­lu on ko­ke­nut se­kin suu­ren uu­dis­tuk­sen. Ai­em­min kak­si­o­sai­nen spoi­le­ri on vaih­tu­nut yh­teen jout­se­nen­kau­la­mai­ses­ti muo­toil­tuun il­ma­noh­jai­meen.

Style- ja Pre­mium-va­rus­te­ta­son au­tois­sa pik­se­li­mäi­set ta­ka­va­lot kul­ke­vat yh­te­näi­se­nä koko pe­rän le­vey­del­lä. N Line -au­tos­sa pik­se­lien väli ta­ka­luu­kun koh­dal­la har­ve­nee ja IO­NIQ 6 -mal­li­mer­kin­tä kat­kai­see ne pe­rän kes­ki­koh­das­sa.

IO­NIQ 6:n mi­tat ovat py­sy­neet sa­ma­na pi­tuut­ta lu­kuun ot­ta­mat­ta. Pi­tuus on ve­näh­tä­nyt 4 855 mil­li­met­ris­tä 4 925 mil­li­met­riin Style- ja Pre­mium-va­rus­te­ta­sois­sa sekä 4 930 mil­li­met­riin N Li­nes­sa.

Hulp­pea 2 950 mil­li­met­rin ak­se­li­vä­li tar­jo­aa ta­ka­mat­kus­ta­jil­le rei­lut jal­ka­ti­lat, ja ta­va­ra­ti­lan 401 lit­ran (VDA) ve­toi­suus pal­ve­lee mo­nen­lai­sia käyt­tö­tar­pei­ta.

Uut­ta myös si­sä­ti­lois­sa

Si­sä­ti­lo­jen ver­hoi­lu­na on Style-va­rus­te­ta­son au­tos­sa kan­gas-nah­ka­yh­dis­tel­mä, Pre­mium-va­rus­te­lus­sa nah­ka­ver­hoi­lu sekä N Line:ssa Al­can­ta­raa ja nah­kaa yh­dis­te­le­vä ver­hoi­lu. Myös esi­mer­kik­si ovi­pa­nee­lit on muo­toil­tu uu­del­leen, ja si­sä­ti­lo­jen tun­nel­ma­va­lais­tuk­sen pys­tyy va­lit­se­maan kak­si­vä­ri­sek­si.

IO­NIQ 6 on saa­ta­va­na joko pe­rin­tei­sil­lä sivu- ja taus­ta­pei­leil­lä tai vaih­to­eh­toi­ses­ti di­gi­taa­li­sil­la ka­me­ra­pei­leil­lä.

Si­sä­ti­lo­jen käy­tet­tä­vyy­teen on pa­nos­tet­tu eri­tyi­sen pal­jon. Il­mas­toin­nil­le ja usein käy­te­tyil­le toi­min­noil­le on Hy­un­dain fi­lo­so­fi­an mu­kai­ses­ti run­saas­ti pai­nik­kei­ta ja kyt­ki­miä.

Is­tuin­ten läm­mi­tyk­sen ja tuu­le­tuk­sen pai­nik­keet löy­ty­vät nyt hel­pos­ti kes­ki­kon­so­lis­ta, kuin myös te­ho­kas 100 wa­tin USB-C -la­taus­port­ti sekä pu­he­li­men lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta.

Yk­si uu­si omi­nai­suus on il­mas­toin­nin Smart Zone -ase­tus, joka tun­nis­taa käy­tös­sä ole­vat is­tui­met ja suun­taa il­mas­toin­nin vain näil­le is­tui­mil­le. Näin esi­mer­kik­si ta­ka­ti­lo­ja ei ke­säl­lä jääh­dy­te­tä suot­ta, mi­kä­li vain edes­sä on mat­kus­ta­jia.

Tek­ni­ses­ti edel­leen luok­kan­sa kär­keä

Hy­un­dai IO­NIQ 6 on va­rus­tel­tu uu­sim­mil­la älyk­käil­lä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vil­la jär­jes­tel­mil­lä sekä ak­tii­vi­sil­la ja pas­sii­vi­sil­la tur­val­li­suu­so­mi­nai­suuk­sil­la.

Li­säk­si au­ton ar­ki­käy­tet­tä­vyyt­tä pa­ran­ta­vat esi­mer­kik­si äly­käs ener­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mä Smart Ge­ne­ra­ti­ve Bra­king Sys­tem 3.0, täy­sin OTA-päi­vi­tet­tä­vät oh­jel­mis­tot uu­den ri­pe­ä­toi­mi­sen ccNC-käyt­tö­jär­jes­tel­män kera sekä uu­si Hy­un­dai Di­gi­tal Key 2, joka tun­nis­taa äly­pu­he­li­meen tai -kel­loon lii­te­tyn di­gi­taa­li­sen avai­men il­man, et­tä käyt­tä­jän tar­vit­see ot­taa lai­tet­ta esil­le tas­kus­taan.

Myös lu­kui­sat kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät ovat ke­hit­ty­neet edel­li­seen mal­li­su­ku­pol­veen näh­den. Esi­mer­kik­si etä­py­sä­köin­ti­a­vus­ta­ja RSPA 2 ky­ke­nee py­sä­köi­mään au­ton it­se­näi­ses­ti nyt myös tas­ku­park­kiin sekä vi­no­park­kiin.

HDA 2 -jär­jes­tel­män kä­sien­tun­nis­tus­jär­jes­tel­mä on nyt ka­pa­si­tii­vi­nen, tun­nis­ta­en kul­jet­ta­jan ot­teen oh­jaus­pyö­räs­tä il­man oh­jaus­liik­kei­tä.

IO­NIQ 6:ssa on Hy­un­dain muis­ta säh­kö­au­tois­ta tut­tuun ta­paan myös vir­ran ulo­sot­to­toi­min­to V2L, joka mah­dol­lis­taa säh­kön syöt­tä­mi­sen jopa 3,6 kW:n te­hol­la joko au­ton si­sä­ti­la­pis­tok­keen kaut­ta tai au­ton la­taus­port­tiin lii­tet­tä­väs­tä adap­te­ris­ta.

Ne­li­ve­toi­sen mal­lin ve­to­ky­ky on 1500 kg (jar­rul­li­nen) ja 750 kg (jar­ru­ton pe­rä­vau­nu). Ta­ka­ve­toi­sel­la mal­lil­la mo­lem­mat ve­to­pai­not ovat 750 kg.

Hy­un­dai IO­NIQ 6:n va­rus­te­lu on erit­täin kat­ta­va jo edul­li­sim­mas­ta IO­NIQ 6 RWD Style 63 kWh 170 hv -mal­lis­ta al­ka­en.

Au­ton va­ki­o­va­rus­te­lu pi­tää si­säl­lään esi­mer­kik­si seu­raa­vat va­rus­teet:

- Uu­det älyk­käät IFS Mat­rix-ajo­va­lot

- Säh­kö­sää­töi­set etuis­tui­met

- HDA 2 -ajo­a­vus­tin­jär­jes­tel­mä (High­way Dri­ving As­sist)

- FCA 2 (For­ward Col­li­si­on Avoi­dan­ce As­sist)

- Ris­te­ä­vän lii­ken­teen tör­mäyk­sen­vält­tä­mi­sa­vus­tin pe­ruu­tet­ta­es­sa (RCCA)

- Kat­ve­a­lu­een tör­mäyk­sen­vält­tä­mi­sa­vus­tin (BCA)

- Läm­pö­pump­pu, etuis­tuin­ten läm­mi­tys, oh­jaus­pyö­rän läm­mi­tys, ta­ka­si­vuis­tuin­ten läm­mi­tys ja akus­ton esi­läm­mi­tys (ma­nu­aa­li­ses­ti, pu­he­lin­so­vel­luk­ses­ta tai au­to­maat­ti­ses­ti käyn­nis­tet­tä­vä)

- V2L -vir­ran ulo­sot­to­val­mius 3,6 kW:n te­hol­la

- Au­to­maat­ti­ses­ti esiin nou­se­vat oven­kah­vat

- ccNC-käyt­tö­jär­jes­tel­mä 12,3 tuu­man di­gi­taa­li­mit­ta­ris­tol­la + 12,3 tuu­man tie­to­viih­de­jär­jes­tel­män näy­töl­lä

- Pu­he­li­men lan­ga­ton la­tau­sa­lus­ta

- Is­tuin­ten kan­gas-nah­ka­yh­dis­tel­mä­ver­hoi­lu

- Akus­ti­nen tuu­li­la­si + tuu­li­la­sin ja etu­si­vu­la­sien au­rin­gon läm­pö­sä­tei­lyä eh­käi­se­vä kä­sit­te­ly

- Pe­ruu­tus­ka­me­ra sekä py­sä­köin­ti­tut­kat edes­sä ja ta­ka­na

- Au­to­maat­ti­nen kak­si­a­lu­eil­mas­toin­ti (pu­hal­lin­ka­na­vat myös ta­ka­mat­kus­ta­jil­le)

- Lan­ga­ton Ap­p­le CarP­lay ja And­roid Au­to

- Si­sä­ti­lo­jen kak­si­o­sai­nen tun­nel­ma­va­lais­tus

Au­to­bild / Hy­un­dai

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoi­lu­fi­lo­sofian

Auto Bild.Uutiset

Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoi­lu­fi­lo­sofian

Auto Bild.Uutiset

15-17-vuotiaat korostuvat trakto­ri­mön­ki­jä­on­net­to­muus­ti­las­toissa

Auto Bild.Uutiset

15-17-vuotiaat korostuvat trakto­ri­mön­ki­jä­on­net­to­muus­ti­las­toissa

Auto Bild.Uutiset

Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille

Auto Bild.Uutiset

Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN