Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Hyundai IONIQ 6 kokee kattavan mallipäivityksen niin auton ulkonäön kuin teknologian osalta. Samalla Suomeen tuotava mallisto laajenee sekä varustelutasojen että uuden takavetoisen normaalin toimintamatkan mallin osalta.
Jatkossa Hyundai IONIQ 6 -malliston hinnat alkavat 46 399 eurosta, jolla saa tilavan ja näyttävän takavetoisen auton 63 kWh:n akulla ja 170 hevosvoiman sähkömoottorilla sekä kattavalla Style-varustelulla. Normaalin toimintamatkan mallin yhdistetty WLTP-toimintamatka on 521 kilometriä.
Myös työsuhdeautoilijalle uusi IONIQ 6 tarjoaa houkuttelevan vaihtoehdon. Malliston käyttöedun verotusarvo alkaa 575 eurosta kuukaudessa. D-segmenttiin sijoittuvan IONIQ 6:n akseliväli on hulppeat 2 950 millimetriä, mahdollistaen erinomaiset tilat myös takamatkustajille.
Takavetoinen mallisto tulee kattamaan myös tehokkaammalla 229 hevosvoiman moottorilla sekä pitkän toimintamatkan 84 kWh:n akulla varustetut mallit Style-, Premium- tai N Line -varustein.
Lisäksi saatavana on 84 kWh:n akulla varustetut nelivetoiset mallit joko Style-, Premium- tai N Line -varustelulla. Kaikissa nelivetoisissa malleissa etu- ja taka-akseleille sijoitettujen sähkömoottorien yhteisteho on 325 hevosvoimaa.
Hyundai IONIQ 6 -mallisto Suomessa
Takavetoiset:
IONIQ 6 RWD Style 63 kWh 170 hv (521 km WLTP yhdistetty)
IONIQ 6 RWD Style 84 kWh 229 hv (680 km WLTP yhdistetty)
IONIQ 6 RWD Premium 84 kWh 229 hv (624 km WLTP yhdistetty)
IONIQ 6 RWD N Line 84 kWh 229 hv (585 km WLTP yhdistetty)
Nelivetoiset:
IONIQ 6 AWD Style 84 kWh 325 hv (650 km WLTP yhdistetty)
IONIQ 6 AWD Premium 84 kWh 325 hv (595 km WLTP yhdistetty)
IONIQ 6 AWD N Line 84 kWh 325 hv (570 km WLTP yhdistetty)
Nopein latauksin pidemmälle
Hyundai IONIQ 6 on tullut tunnetuksi yhtenä markkinoiden energiataloudellisimmista automalleista. Poikkeuksellisen alhainen 0,21 Cd:n ilmanvastuskerroin on säilynyt ennallaan uudesta muotoilusta huolimatta. Suuremman akkukoon ja sähkövoimalinjan hienosäätöjen ansiosta auton yhdistetty WLTP-toimintamatka on venähtänyt jopa 680 kilometriin (takavetoinen 84 kWh:n malli).
Älykkään nelivetojärjestelmän ansiosta myös nelivetoiset mallivariantit kulkevat normaaleissa keliolosuhteissa erittäin taloudellisesti. 18-tuumaisilla pyörillä varustetun nelivetoisen IONIQ 6 AWD 84 kWh Style -mallin yhdistetty WLTP-toimintamatka on 650 kilometriä. Premium-varustellun mallin 20-tuumaiset vakiopyörät syövät toimintamatkasta hieman (WLTP-toimintamatka 595 km).
IONIQ 6 tukee vakiona sekä 400 että 800 voltin latausarkkitehtuureja. Lataus 10 prosentista 80 prosenttiin onnistuu nopeimmillaan vain 18 minuutissa sekä 63 kWh:n että 84 kWh:n akkuvaihtoehdoilla. Korkea keskilatausteho mahdollistaa 15 minuutin latauksella parhaimmillaan jopa 426 kilometriä lisää toimintamatkaa (84 kWh:n akulla).
Kolmivaiheinen AC-latausteho IONIQ 6:ssa on 11 kW.
Näyttävästi uudelleenmuotoiltu
Malliuudistuksen myötä IONIQ 6:n muotoilu on ottanut askeleen agressiivisempaan suuntaan erityisesti keulan osalta. Viirumaiset päiväajovalot antavat autolle tunnistettavan ilmeen. Lisäksi N Line -varustelun mukana tulevat hainevää muistuttavat ilmanohjaimet keulassa eivät jätä epäselväksi auton menohaluja.
Jo Style-mallissa vakiona tulevat älykkäät IFS Matrix-ajovalot on viety erilleen päiväajovaloista ja niiden toimintaa on kehitetty. Matrix-ajovalojen kummassakin moduulissa on nyt 12 yksittäistä valosegmenttiä, jolloin valoa pystytään mukauttamaan aiempaa tarkemmin tie- ja ajo-olosuhteiden mukaan.
Auton peräpään muotoilu on kokenut sekin suuren uudistuksen. Aiemmin kaksiosainen spoileri on vaihtunut yhteen joutsenenkaulamaisesti muotoiltuun ilmanohjaimeen.
Style- ja Premium-varustetason autoissa pikselimäiset takavalot kulkevat yhtenäisenä koko perän leveydellä. N Line -autossa pikselien väli takaluukun kohdalla harvenee ja IONIQ 6 -mallimerkintä katkaisee ne perän keskikohdassa.
IONIQ 6:n mitat ovat pysyneet samana pituutta lukuun ottamatta. Pituus on venähtänyt 4 855 millimetristä 4 925 millimetriin Style- ja Premium-varustetasoissa sekä 4 930 millimetriin N Linessa.
Hulppea 2 950 millimetrin akseliväli tarjoaa takamatkustajille reilut jalkatilat, ja tavaratilan 401 litran (VDA) vetoisuus palvelee monenlaisia käyttötarpeita.
Uutta myös sisätiloissa
Sisätilojen verhoiluna on Style-varustetason autossa kangas-nahkayhdistelmä, Premium-varustelussa nahkaverhoilu sekä N Line:ssa Alcantaraa ja nahkaa yhdistelevä verhoilu. Myös esimerkiksi ovipaneelit on muotoiltu uudelleen, ja sisätilojen tunnelmavalaistuksen pystyy valitsemaan kaksiväriseksi.
IONIQ 6 on saatavana joko perinteisillä sivu- ja taustapeileillä tai vaihtoehtoisesti digitaalisilla kamerapeileillä.
Sisätilojen käytettävyyteen on panostettu erityisen paljon. Ilmastoinnille ja usein käytetyille toiminnoille on Hyundain filosofian mukaisesti runsaasti painikkeita ja kytkimiä.
Istuinten lämmityksen ja tuuletuksen painikkeet löytyvät nyt helposti keskikonsolista, kuin myös tehokas 100 watin USB-C -latausportti sekä puhelimen langaton latausalusta.
Yksi uusi ominaisuus on ilmastoinnin Smart Zone -asetus, joka tunnistaa käytössä olevat istuimet ja suuntaa ilmastoinnin vain näille istuimille. Näin esimerkiksi takatiloja ei kesällä jäähdytetä suotta, mikäli vain edessä on matkustajia.
Teknisesti edelleen luokkansa kärkeä
Hyundai IONIQ 6 on varusteltu uusimmilla älykkäillä kuljettajaa avustavilla järjestelmillä sekä aktiivisilla ja passiivisilla turvallisuusominaisuuksilla.
Lisäksi auton arkikäytettävyyttä parantavat esimerkiksi älykäs energian talteenottojärjestelmä Smart Generative Braking System 3.0, täysin OTA-päivitettävät ohjelmistot uuden ripeätoimisen ccNC-käyttöjärjestelmän kera sekä uusi Hyundai Digital Key 2, joka tunnistaa älypuhelimeen tai -kelloon liitetyn digitaalisen avaimen ilman, että käyttäjän tarvitsee ottaa laitetta esille taskustaan.
Myös lukuisat kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat kehittyneet edelliseen mallisukupolveen nähden. Esimerkiksi etäpysäköintiavustaja RSPA 2 kykenee pysäköimään auton itsenäisesti nyt myös taskuparkkiin sekä vinoparkkiin.
HDA 2 -järjestelmän käsientunnistusjärjestelmä on nyt kapasitiivinen, tunnistaen kuljettajan otteen ohjauspyörästä ilman ohjausliikkeitä.
IONIQ 6:ssa on Hyundain muista sähköautoista tuttuun tapaan myös virran ulosottotoiminto V2L, joka mahdollistaa sähkön syöttämisen jopa 3,6 kW:n teholla joko auton sisätilapistokkeen kautta tai auton latausporttiin liitettävästä adapterista.
Nelivetoisen mallin vetokyky on 1500 kg (jarrullinen) ja 750 kg (jarruton perävaunu). Takavetoisella mallilla molemmat vetopainot ovat 750 kg.
Hyundai IONIQ 6:n varustelu on erittäin kattava jo edullisimmasta IONIQ 6 RWD Style 63 kWh 170 hv -mallista alkaen.
Auton vakiovarustelu pitää sisällään esimerkiksi seuraavat varusteet:
- Uudet älykkäät IFS Matrix-ajovalot
- Sähkösäätöiset etuistuimet
- HDA 2 -ajoavustinjärjestelmä (Highway Driving Assist)
- FCA 2 (Forward Collision Avoidance Assist)
- Risteävän liikenteen törmäyksenvälttämisavustin peruutettaessa (RCCA)
- Katvealueen törmäyksenvälttämisavustin (BCA)
- Lämpöpumppu, etuistuinten lämmitys, ohjauspyörän lämmitys, takasivuistuinten lämmitys ja akuston esilämmitys (manuaalisesti, puhelinsovelluksesta tai automaattisesti käynnistettävä)
- V2L -virran ulosottovalmius 3,6 kW:n teholla
- Automaattisesti esiin nousevat ovenkahvat
- ccNC-käyttöjärjestelmä 12,3 tuuman digitaalimittaristolla + 12,3 tuuman tietoviihdejärjestelmän näytöllä
- Puhelimen langaton latausalusta
- Istuinten kangas-nahkayhdistelmäverhoilu
- Akustinen tuulilasi + tuulilasin ja etusivulasien auringon lämpösäteilyä ehkäisevä käsittely
- Peruutuskamera sekä pysäköintitutkat edessä ja takana
- Automaattinen kaksialueilmastointi (puhallinkanavat myös takamatkustajille)
- Langaton Apple CarPlay ja Android Auto
- Sisätilojen kaksiosainen tunnelmavalaistus
Autobild / Hyundai
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
TADin uusi lattiakaiutin
Epikoret valkoisina
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
HEDD Audion uusi kartio
Pieni mutta mahtava
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI