Käytetyt tuontiautot vähäpääs­töi­sempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava

Käytettynä tuotujen henkilöautojen päästöt ovat jopa puolet pienemmät kuin uutena ensire­kis­te­röi­tävien autojen. Päättäjien tulisikin huomioida käytettyjen autojen potentiaali liikenteen päästö­vä­hen­nys­keinoja etsiessä.

Auto Bild.Uutiset

Uu­sien hen­ki­lö­au­to­jen en­si­re­kis­te­röin­nit ovat pu­don­neet his­to­ri­al­li­sen ma­ta­lal­le – vii­me vuon­na re­kis­te­röi­tiin vain noin 74 000 uut­ta au­toa, mikä vas­taa 1990-lu­vun la­man ta­soa. Sa­maan ai­kaan käy­tet­ty­jen au­to­jen maa­han­tuon­ti on nous­sut en­nä­tys­lu­ke­miin, noin 42 000–45 000 au­ton vuo­si­ta­sol­le.

Käy­tet­ty­jen maa­han­tuon­ti­kin on pit­käl­ti au­to­liik­kei­den kä­sis­sä. Vii­me vuon­na 87 % tuon­nis­ta oli re­kis­te­röi­ty­jen au­to­ve­roil­moit­ta­jien eli au­to­a­lan am­mat­ti­lais­ten te­ke­mää. Käy­tet­ty­nä maa­han­tuo­tu­jen au­to­jen roo­li on­kin nous­sut mer­kit­tä­väk­si koko Suo­men au­to­kan­nan ja sen pääs­tö­jen kan­nal­ta.

Au­to­lii­ton jä­sen­me­dia Moot­to­rin te­ke­mäs­sä sel­vi­tyk­ses­sä kävi il­mi, et­tä vii­me vuo­si­na käy­tet­ty­jen au­to­jen tuon­ti on pai­not­tu­nut var­sin tuo­rei­siin, vain muu­ta­man vuo­den ikäi­siin la­dat­ta­viin au­toi­hin. Ku­lu­van vuo­den tam­mi–ke­sä­kuun ai­ka­na va­jaas­ta 21 000 käy­tet­ty­nä tuo­dus­ta hen­ki­lö­au­tos­ta lä­hes 11 000 on ol­lut täys­säh­köi­siä. La­taus­hyb­ri­de­jä on tuo­tu noin 5 000 ja ben­sii­ni- sekä die­se­lau­to­ja noin 3 000 ja 2 000 kap­pa­let­ta.

Käy­tet­ty­jen säh­kö­au­to­jen suo­si­on kas­vus­ta on seu­ran­nut se, et­tä sii­nä mis­sä käy­tet­ty­nä tuo­tu­jen au­to­jen pääs­töt oli­vat ai­em­min huo­mat­ta­vas­ti uu­sia au­to­ja suu­rem­mat, niin nyt käy­tet­ty­nä maa­han­tuo­daan vä­hä­pääs­töi­sem­piä au­to­ja kuin mitä uu­te­na re­kis­te­röi­dään. Uu­sien au­to­jen kes­ki­mää­räi­set hii­li­di­ok­si­di­pääs­töt oli­vat vii­me vuon­na noin kak­sin­ker­tai­set käy­tet­ty­nä tuo­tui­hin ver­rat­tu­na. Käy­tet­ty­jen au­to­jen tuon­ti siis aut­taa pääs­tö­vä­hen­nys­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta ei­kä suin­kaan hi­das­ta sitä.

”Suo­mel­la on tiu­kat lii­ken­teen pääs­tö­vä­hen­nys­ta­voit­teet, joi­hin ko­e­te­taan pääs­tä muun mu­as­sa au­to­kan­taa säh­köis­tä­mäl­lä. Pää­tök­sen­te­os­sa pi­täi­si­kin huo­mi­oi­da käy­tet­ty­jen au­to­jen po­ten­ti­aa­li. Esi­me­rik­si juu­ri hy­väk­syt­ty ro­mu­tus­palk­kio oli­si pi­tä­nyt ulot­taa uu­sien au­to­jen li­säk­si myös käy­tet­ty­jen säh­kö­au­to­jen hank­ki­mi­seen. Käy­tet­ty­jä au­to­ja ei saa jat­kos­sa unoh­taa”, Au­to­lii­ton toi­mi­tus­joh­ta­ja Pasi Nie­mi­nen to­te­aa.

Käy­tet­ty­nä tuo­tu­jen au­to­jen vii­den kär­jen muo­dos­ti­vat ku­lu­van vuo­den tam­mi–ke­sä­kuus­sa Mer­ce­des-Benz, Vol­vo, Volks­wa­gen, Po­les­tar ja BMW. Esi­mer­kik­si Po­les­ta­ria tuo­daan enem­män käy­tet­ty­nä kuin re­kis­te­röi­dään uu­te­na. Ko­ko­nai­suu­te­na pre­mium-merk­kien osuus kas­vaa sel­väs­ti tuon­nin kaut­ta. Muu­ta­man vuo­den ikäi­set säh­köi­set ja la­dat­ta­vat mal­lit ovat Suo­mes­sa ky­syt­ty­jä.

”Käy­tet­ty­jä säh­kö­au­to­ja on Suo­mes­sa edel­leen mel­ko huo­nos­ti tar­jol­la, ja tuon­ti täy­den­tää­kin koh­tuu­hin­tais­ten säh­kö­au­to­jen mark­ki­naa. Käy­tet­ty­jen tuon­ti myös uu­dis­taa Suo­men van­haa au­to­kan­taa ja alen­taa sen pääs­tö­jä. On tär­ke­ää, et­tä tu­le­vil­la pää­tök­sil­lä huo­leh­di­taan sii­tä, et­tä yhä use­am­mal­la suo­ma­lai­sel­la oli­si mah­dol­li­suus hank­kia en­tis­tä vä­hä­pääs­töi­sem­pi ja tur­val­li­sem­pi au­to”, Nie­mi­nen sa­noo.

Au­to­bild / Au­to­liit­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan

Auto Bild.Koeajot
Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan

Auto Bild.Koeajot

smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme

Auto Bild.Uutiset

smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN