Ibis-valkoisen Audi Q3 Sportbackin keulalla ovat Matrix LED -ajovalot, joiden myötä autossa on dynaamiset etu- ja takavilkut.
Juha Peltonen
Koeajossa Audi Q3 Sportback: Onnistunut SUV-coupé
Miltä isolla turbodieselillä varustettu Audin uusi Q3-SUV-coupé tuntuu?
Audi esitteli Q3:n alkujaan vuoden 2011 Shanghain autonäyttelyssä. Sen jälkeen on virrannut paljon vettä Reinissä. Katumaasturin ja coupén risteyttäminen on usein haasteellinen tehtävä, mutta uuden Audi Q3:n kohdalla siinä onnistuttiin jälleen hienosti.
2,0-litrainen turbodiesel tuntuu jollakin tavalla erityisen sopivalta Q3:een, mutta tunne ei johdu yksinomaan hyvästä väännöstä. Audi Q3 Sportbackin turbodieselin 190 hevosvoimaa maistuvat hanakanpirteiltä, joten ohitustilanteet hoituvat luontevasti.
Audi Q3 kiihtyy tällä tekniikalla tehtaan mukaan nollasta sataan 8,3 sekunnissa. Kympin arvoinen ominaisuus on, että 400 Nm huippuvääntö jakautuu kohtuullisen laajalle käyntinopeusalueelle 1 900–3 300 r/min.
Myös takavalot ovat LED-malliset. Tällä Q3-muunnoksella saa vetää 2,2-tonnista perävaunua.
Juha Peltonen
Vääntävyyden lisäksi 40 TDI:n turbodieseliksi huomattavan kierrosherkkä. Auton ajotietokoneen mukaan lähes 1,8-tonninen SUV-coupé kulutti koeajon aikana keskimäärin 6,7 l/100 km, joka on vähemmän kuin autolle ilmoitettu keskikulutus. Q3 on 40 TDI:n kera siinäkin mielessä erityisen mukava tapaus, joten kehittynyt quattro-neliveto sopii melkein itsestään selvästi sen yhteyteen.
Toimiva S tronic
Pitkittäin asennetussa 7-nopeuksisessa S tronic -kaksoiskytkinautomaatissa on D-välitysten kyytipojaksi tiuhemmat S-välitykset. Vaihtotapahtumat sujuvat rauhallisessa ajossa lähes huomaamatta ja nopeissa kiihdytyksissä juoheasti. Manuaalikäyttö luonnistuu joko ohjauspyörän siivekkeistä tai lattiavalitsimen avulla.
Ajotilaksi voidaan valita keskikonsolin painikkeesta viisi erilaista. Talouspainotteisen efficiencyn ohella ovat tarjolla comfort, automaattisesti tilanteen mukaan toimiva ”auto”, nopeaan ajoon paras dynamic ja omavalintainen individual. Dynamic nousi kovan, mutta juuri sopivan alustatuntuman ansiosta erityiseen arvoon asvaltilla.
Puhdaslinjainen kojelauta miellyttää silmää.
Juha Peltonen
Digitaalinen mittaristo lukeutuu nykyaikaisimpiin, joita kuvitella saattaa. Näkymävaihtoehtoja on kaksi.
Juha Peltonen
Progressiivisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa täsmällinen. Vastaavasti kaupunkiajossa se tuntuu sormella pyöritettävän kevyeltä – siis juuri sopivalta. GT-mallisen monitoimiohjauspyörän nahkakehä tarjoaa erittäin pitävän ajo-otteen.
Mukautuva vakionopeudensäädin kuuluu Q3 Assist -lisävarustepakettiin.
Sekä lähi- että kaukovaloina ovat tehokkaan tuntuiset, lisävarusteiset Matrix LED -ajovalot. Myös Audi Q3:n takavalot ovat led-malliset. Turvavarusteista aktiivinen kaistallapitoavustin toimii valppaasti äänisignaalin saattelemana.
Selkeää näyttöä
Kojelauta näyttää audimaisen selväpiirteiseltä, ja vakiona oleva alumiini-optiikkapaketti luo siihen ilmeikkyyttä. Multimediajärjestelmää on kehitetty edelleen.
Mittariston keskiosaan jäävä erittäin värikäs karttanäyttö lukeutuu varmasti tämän hetken näyttävimpien kaartiin. Digitaaliseen mittaristoon kartan saa keskeiseen asemaan, ja silloin nopeus näkyy oikeassa laidassa kompaktina, mutta silti selkeänä.
Kaksi erilaista mittaristonäkymää valitaan ohjauspyörän view-painikkeesta. Yhdessä näkymässä nopeus ja kierrosluku näkyvät korostetun suurina, kun taas toisessa näkymää hallitsee värikäs kartta.
Hyvän sivuttaistuen antavissa sport-mallisissa etuistuimissa on mekaaniset säädöt.
Juha Peltonen
Takaovet avautuvat sopivaan kulmaan, joten kulku taakse sujuu helposti. Takana on mukavasti polvi- ja pääntilaa.
Juha Peltonen
Audi Q3 quattron 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa juoheasti.
Juha Peltonen
Audin 8,8-tuumainen kosketusnäyttö on paitsi näyttävä myös nopeakäyttöinen. Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu poikkeuksellisen helposti ja suoraviivaisesti. Navigointilaite ilmaisee myös mahdolliset ruuhkat sekä vinkkaa lähellä reittiä sijaitsevista huoltoasemista.
Autossa olleeseen Kommunikaatio-lisävarustepakettiin kuuluu navigointivalmius MMI Navigointi Plus -järjestelmälle, virtuaalinen mittaristo ja hienosointinen äänentoistojärjestelmä, jonka toiston taso on erinomainen.
Radion äänenvoimakkuussäädin on hieman hassussa paikassa keskikonsolissa. Se onkin parhaimmillaan nimenomaan etumatkustajan käyttöön, koska kuljettaja pystyy käyttämään ohjauspyörässä olevia radion säätimiä.
Sisätilat täyttä bisnestä
Audi Q3 Sportbackin ovet sulkeutuvat kassakaappimaisen jämäkästi jysähtäen. Myös ovien sisäpuoliset alumiiniset aukaisukahvat ovat luottamusta herättävät. Etuovista kulkeminen sujuu juoheasti, ja vastaavasti SUV-coupén takaistuimelle on helppo siirtyä. Takana on riittävästi polvi- ja pääntilaa.
Kangaspäällysteisten, urheilumallisten etuistuimien manuaaliset säädöt toimivat suhteellisen kevyesti. Penkit antavat kelvollisen sivuttaistuen, ja niissä on mekaanisesti säädettävä reisityyny. Sopivan ajoasennon säätää helpohkosti.
Takaluukku toimii sähköllä, ja pohjalevyn saa asetettua kahteen tasoon.
Juha Peltonen
Takaluukku avautuu sähköisesti. Hattuhylly on poikkeuksellisen helppo irrottaa ja asentaa takaisin. Takaselkänojien taitto tuottaa käytännössä tasaisen lastauspinnan ja 1,5 kuution suurimman tavaratilan. Lisäksi tavaratilan pohjalevyn pystyy säätämään kahteen tasoon.
Koeajoauton tärkeimpiin lisävarustepaketteihin kuuluneeseen Comfort-pakettiin sisältyvät seisontalämmitys ja -tuuletus, vetokoukku sekä automaattisesti himmentyvä taustapeili.
Varustepaketteihin sisältyi myös Q3 Assist, joka pitää sisällään edellä jo mainitun mukautuvan vakionopeudensäätimen lisäksi peruutuskameran, akustiset/optiset pysäköintitutkat edessä ja takana sekä paikallaanpitoavustimen.
Audi Q3 Sportback Business 40 TDI 140 kW quattro
Moottori
R4, turbo, 1968 cm3, 140 kW (190 hv)/3500–4000 r/min, 400 Nm/1900–3300 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,3 s, huippunopeus 217 km/h
Kulutus
7,0 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
185 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4484, l. 1856, k. 1616 mm, akseliväli 2680 mm, omamassa 1770 kg, kantavuus 585 kg, vetomassa 2200/750 kg, tavaratila 530/675–1525 l, tankki 60 l
Hinta
51 862 euroa*, koeajoauto 57 106 euroa (2020)
* koeajomallin hinta nousi koeajon jälkeen 54 225 euroon
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Auto Bild 14/2024 on kaupoissa
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Porsche Taycan Turbo GT varustettuna Weissach-paketilla: Vaikuttava osoitus kilparatapotentiaalista – tekaisi kolme ennätystä kolmella mantereella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Ø Audio laajentaa
Lohikäärmeen jäljillä
Aktiivinen utopia
Quad 33/303 jälleen saatavana
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Dalin keskitason langaton kuuloke
Kaikki uusiksi, niin saadaan vanha, boheemi ja hiukan välimerellinenkin tunnelma taloon
Referenssiklassikko
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI