Ibis-valkoisen Audi Q3 Sportbackin keulalla ovat Matrix LED -ajovalot, joiden myötä autossa on dynaamiset etu- ja takavilkut.
Juha Peltonen
Koeajossa Audi Q3 Sportback: Onnistunut SUV-coupé
Miltä isolla turbodieselillä varustettu Audin uusi Q3-SUV-coupé tuntuu?
Audi esitteli Q3:n alkujaan vuoden 2011 Shanghain autonäyttelyssä. Sen jälkeen on virrannut paljon vettä Reinissä. Katumaasturin ja coupén risteyttäminen on usein haasteellinen tehtävä, mutta uuden Audi Q3:n kohdalla siinä onnistuttiin jälleen hienosti.
2,0-litrainen turbodiesel tuntuu jollakin tavalla erityisen sopivalta Q3:een, mutta tunne ei johdu yksinomaan hyvästä väännöstä. Audi Q3 Sportbackin turbodieselin 190 hevosvoimaa maistuvat hanakanpirteiltä, joten ohitustilanteet hoituvat luontevasti.
Audi Q3 kiihtyy tällä tekniikalla tehtaan mukaan nollasta sataan 8,3 sekunnissa. Kympin arvoinen ominaisuus on, että 400 Nm huippuvääntö jakautuu kohtuullisen laajalle käyntinopeusalueelle 1 900–3 300 r/min.
Myös takavalot ovat LED-malliset. Tällä Q3-muunnoksella saa vetää 2,2-tonnista perävaunua.
Juha Peltonen
Vääntävyyden lisäksi 40 TDI:n turbodieseliksi huomattavan kierrosherkkä. Auton ajotietokoneen mukaan lähes 1,8-tonninen SUV-coupé kulutti koeajon aikana keskimäärin 6,7 l/100 km, joka on vähemmän kuin autolle ilmoitettu keskikulutus. Q3 on 40 TDI:n kera siinäkin mielessä erityisen mukava tapaus, joten kehittynyt quattro-neliveto sopii melkein itsestään selvästi sen yhteyteen.
Toimiva S tronic
Pitkittäin asennetussa 7-nopeuksisessa S tronic -kaksoiskytkinautomaatissa on D-välitysten kyytipojaksi tiuhemmat S-välitykset. Vaihtotapahtumat sujuvat rauhallisessa ajossa lähes huomaamatta ja nopeissa kiihdytyksissä juoheasti. Manuaalikäyttö luonnistuu joko ohjauspyörän siivekkeistä tai lattiavalitsimen avulla.
Ajotilaksi voidaan valita keskikonsolin painikkeesta viisi erilaista. Talouspainotteisen efficiencyn ohella ovat tarjolla comfort, automaattisesti tilanteen mukaan toimiva ”auto”, nopeaan ajoon paras dynamic ja omavalintainen individual. Dynamic nousi kovan, mutta juuri sopivan alustatuntuman ansiosta erityiseen arvoon asvaltilla.
Puhdaslinjainen kojelauta miellyttää silmää.
Juha Peltonen
Digitaalinen mittaristo lukeutuu nykyaikaisimpiin, joita kuvitella saattaa. Näkymävaihtoehtoja on kaksi.
Juha Peltonen
Progressiivisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa täsmällinen. Vastaavasti kaupunkiajossa se tuntuu sormella pyöritettävän kevyeltä – siis juuri sopivalta. GT-mallisen monitoimiohjauspyörän nahkakehä tarjoaa erittäin pitävän ajo-otteen.
Mukautuva vakionopeudensäädin kuuluu Q3 Assist -lisävarustepakettiin.
Sekä lähi- että kaukovaloina ovat tehokkaan tuntuiset, lisävarusteiset Matrix LED -ajovalot. Myös Audi Q3:n takavalot ovat led-malliset. Turvavarusteista aktiivinen kaistallapitoavustin toimii valppaasti äänisignaalin saattelemana.
Selkeää näyttöä
Kojelauta näyttää audimaisen selväpiirteiseltä, ja vakiona oleva alumiini-optiikkapaketti luo siihen ilmeikkyyttä. Multimediajärjestelmää on kehitetty edelleen.
Mittariston keskiosaan jäävä erittäin värikäs karttanäyttö lukeutuu varmasti tämän hetken näyttävimpien kaartiin. Digitaaliseen mittaristoon kartan saa keskeiseen asemaan, ja silloin nopeus näkyy oikeassa laidassa kompaktina, mutta silti selkeänä.
Kaksi erilaista mittaristonäkymää valitaan ohjauspyörän view-painikkeesta. Yhdessä näkymässä nopeus ja kierrosluku näkyvät korostetun suurina, kun taas toisessa näkymää hallitsee värikäs kartta.
Hyvän sivuttaistuen antavissa sport-mallisissa etuistuimissa on mekaaniset säädöt.
Juha Peltonen
Takaovet avautuvat sopivaan kulmaan, joten kulku taakse sujuu helposti. Takana on mukavasti polvi- ja pääntilaa.
Juha Peltonen
Audi Q3 quattron 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa juoheasti.
Juha Peltonen
Audin 8,8-tuumainen kosketusnäyttö on paitsi näyttävä myös nopeakäyttöinen. Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu poikkeuksellisen helposti ja suoraviivaisesti. Navigointilaite ilmaisee myös mahdolliset ruuhkat sekä vinkkaa lähellä reittiä sijaitsevista huoltoasemista.
Autossa olleeseen Kommunikaatio-lisävarustepakettiin kuuluu navigointivalmius MMI Navigointi Plus -järjestelmälle, virtuaalinen mittaristo ja hienosointinen äänentoistojärjestelmä, jonka toiston taso on erinomainen.
Radion äänenvoimakkuussäädin on hieman hassussa paikassa keskikonsolissa. Se onkin parhaimmillaan nimenomaan etumatkustajan käyttöön, koska kuljettaja pystyy käyttämään ohjauspyörässä olevia radion säätimiä.
Sisätilat täyttä bisnestä
Audi Q3 Sportbackin ovet sulkeutuvat kassakaappimaisen jämäkästi jysähtäen. Myös ovien sisäpuoliset alumiiniset aukaisukahvat ovat luottamusta herättävät. Etuovista kulkeminen sujuu juoheasti, ja vastaavasti SUV-coupén takaistuimelle on helppo siirtyä. Takana on riittävästi polvi- ja pääntilaa.
Kangaspäällysteisten, urheilumallisten etuistuimien manuaaliset säädöt toimivat suhteellisen kevyesti. Penkit antavat kelvollisen sivuttaistuen, ja niissä on mekaanisesti säädettävä reisityyny. Sopivan ajoasennon säätää helpohkosti.
Takaluukku toimii sähköllä, ja pohjalevyn saa asetettua kahteen tasoon.
Juha Peltonen
Takaluukku avautuu sähköisesti. Hattuhylly on poikkeuksellisen helppo irrottaa ja asentaa takaisin. Takaselkänojien taitto tuottaa käytännössä tasaisen lastauspinnan ja 1,5 kuution suurimman tavaratilan. Lisäksi tavaratilan pohjalevyn pystyy säätämään kahteen tasoon.
Koeajoauton tärkeimpiin lisävarustepaketteihin kuuluneeseen Comfort-pakettiin sisältyvät seisontalämmitys ja -tuuletus, vetokoukku sekä automaattisesti himmentyvä taustapeili.
Varustepaketteihin sisältyi myös Q3 Assist, joka pitää sisällään edellä jo mainitun mukautuvan vakionopeudensäätimen lisäksi peruutuskameran, akustiset/optiset pysäköintitutkat edessä ja takana sekä paikallaanpitoavustimen.
Audi Q3 Sportback Business 40 TDI 140 kW quattro
Moottori
R4, turbo, 1968 cm3, 140 kW (190 hv)/3500–4000 r/min, 400 Nm/1900–3300 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,3 s, huippunopeus 217 km/h
Kulutus
7,0 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
185 g/km
Voimansiirto
A7, neliveto
Mitat
p. 4484, l. 1856, k. 1616 mm, akseliväli 2680 mm, omamassa 1770 kg, kantavuus 585 kg, vetomassa 2200/750 kg, tavaratila 530/675–1525 l, tankki 60 l
Hinta
51 862 euroa*, koeajoauto 57 106 euroa (2020)
* koeajomallin hinta nousi koeajon jälkeen 54 225 euroon
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Hyviä viboja edullisesti
Verkkosoitin ilman da-muunninta
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
Heikki ja Maija pelastivat Metsolan
Trianglen uusi Capella
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI