Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Dusterin uusi ja odotettu turbokone on 1,3-litrainen. Tämä 150-hevosvoimainen moottori on tuttu monen eri merkin malleista, muun muassa Mercedes-Benzin A-sarjasta. Juha Peltonen
Uusi nelisylinterinen turbomoottori kiihdyttää Dusterin raikkaasti ahtimen kohahdusten saattelemana – tämähän on aivan eri auto verrattuna entiseen vapaastihengittävään 115-hevosvoimaiseen! Tehdas ei toistaiseksi ilmoita turbomoottorille 0–100 km/h -kiihdytyslukemaa, mutta kiihtyvyys on mainiota tasoa. Jotakin sentään tiedetään: varttimailin aika on tehtaan mukaan 17,6 sekuntia.
Jämerän näköistä etuvetoista Dusteria kuvittelee 21 sentin maavaran ansiosta helposti nelivetoiseksi…
Näyttävät takavalot ovat Dacian nykytyylin mukaiset neliöt.
Dacia Dusterin omalla ajotietokoneella saatu 6,4 l/100 km:n keskikulutus kuulostaa hyvin kohtuulliselta, ja se peilaa mukavasti tehtaan ilmoittamaan lukemaan 7,2 l/100 km.
Maantienopeudella 80 km/h kierrosluku on kuutosvaihteella 1 750 r/min. Silloin melutaso pysyttelee maantieajossa kohtuullisena, ja melu koostuu lähinnä maltillisista rengasäänistä.
Etuvetoisen Dacia Dusterin 21 sentin maavara on melkoinen, kun esimerkiksi Land Rover Discoveryn lukema on 18,5 cm. On silti hyvä tietää, että nelivetoinen turbo-Duster on tulossa vielä kesällä.
Siinä, missä vapaastihengittävän SCe 115 -mallin nelivetoisen version sinänsä mainion manuaalilaatikon ykkösvaihde on välitetty niin tiheäksi (maastoa silmällä pitäen), että normaaliajossa kannattaa aina lähteä liikkeelle kakkosvaihteella, niin etuvetoisen TCe 150:n kohdalla ei todellakaan muodostu vastaavaa tilannetta. Jälkimmäisen 6-portainen manuaali on sujuvatoiminen ja kytkimen liikerata sopiva.
Toisen sukupolven Dusterin päämitat ja korin linjat ovat entisellään, mutta kori kokonaan uusi.
Kojelaudassa viehättää yleinen toimintojen käytön helppous ja toteutusten konstailemattomuus.
Tätä selkeämpiä perusmittareita saa hakea.
Dusterin 6-portainen manuaalilaatikko palvelee juoheasti, ja kytkimen liikerata on sopiva.
R-Link-tietoviihdejärjestelmä on Prestige-version ominaisuuksia. Siihen liittyy taloudellisen ajon näyttö.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on kohtuullisen hyvä, mutta takavuosien Renaultien hydraulisia ohjaustehostimia on eittämättä ikävä.
Duster 4x2:n jousitus tuntuu samanaikaisesti sopivan kantavalta, mutta myös matkamukavalta. Korin kallistelu on nimellistä.
Puuttuvat säädöt
Avaimeton ovilukitus toimii Dacia/Renault-tyyliin erityisen hienostuneesti niin, että auton avainperään ei mennessä tai sieltä poistuessa tarvita milloinkaan kajota.
Etumatkustajan istuimeen ei parhaassa Prestige-varustelussakaan kuulu korkeussäätöä. Kun lisäksi etuturvavöihin ei liity korkeussäätöä, eivät turvavyöt kaikilla henkilöillä välttämättä kulje optimaalisesti. Lyhyillä henkilöillä vyö saattaa kulkea jopa kaulan yli.
Etuistuimien sivuttaistuki on maltillinen, mutta kokonaisuutena penkit ovat matkamukavat. Istuimien pituussäätö sujuu kuitenkin odottamattoman jäykästi. Mekaaninen pituussäätövipu edellyttää istumista penkillä säädön aikana – tyhjänä säätö ei luonnistu, koska penkki ei hievahdakaan.
Etuistuimissa on kohtuullinen sivuttaistuki.
Takaistuimella jää tarpeeksi polvi- ja pääntilaa.
Ajoasennosta säätää nopeasti sopivaksi. Ajoasento ei ole Dusterissa ennenkään ollut mikään ongelma, mutta nyt ohjauspyörässä on korkeussäädön lisäksi myös tärkeä syvyyssäätö, joka kohentaa asetelmaa entisestään.
Takana on asiallisesti polvi- ja pääntilaa myös pitkäjalkaisille.
Kun takaselkänojat taittaa alas, niin lastauspintaan jää porras. Etuvetoisen TCe 150:n tavaratila on 445 litraa, kun nelivetoisessa lukemaksi ilmoitetaan 411 litraa. Vastaavasti suurimmat litramäärät ovat 1 478 ja 1 444.
Perinteikkyys miellyttää
Kätevänä pikkuyksityiskohta on, että bensiinitankin korkissa ei ole enää takkuilevaa lukkoa, vaan lukitus on nyt polttoainetankin luukussa, jonka avaus on japanilaiseen tyyliin kuljettajan puolella lattiassa.
Etuvetoisen Dusterin tavaratila on perusmuodossaan 445 litraa ja laajennettuna tuhat litraa suurempi.
Erittäin selkeät pyöreät analogiset näytöt miellyttävät suoraviivaisuudellaan. Kaikkiaan kojelautaa voi luonnehtia käyttömukavaksi yhdistelmäksi perinteisiä, toimiviksi ja hyviksi havaittuja ratkaisuja linkitettynä tietoviihdejärjestelmään ja kahdeksan tuuman kosketusnäyttöön.
Lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat käyttöturvallisesti perinteiset mekaaniset säätöpyörät, joita pystyy operoimaan näppärästi ajon aikana irrottamatta katsetta ajoradasta. Valpastoiminen nopeuskameroiden varoitusjärjestelmä kuuluu sekin Prestigen varustukseen.
Sekä vakionopeudensäätimen että nopeudenrajoittimen katkaisimet sijaitsevat vierekkäin keskikonsolissa. Painikkeiden kuvakkeet ovat nopeasti katsoen hämäävän samankaltaiset, mutta onneksi huolta virhevalinnasta ei tien päällä ole, koska kytkemisestä jälkeen mittaristoon ilmestyvä teksti ilmaisee heti, kumpi on kyseessä.↔
Dacia Duster TCe 150 4x2 Prestige
Moottori
R4, turbo, 1332 cm³,
110 kW (150 hv)/5250 r/min,
250 Nm/1700 r/min
Huippunopeus
196 km/h
Kulutus
7,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
169–173 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4341, l. 1804, k. 1693 mm (kattokaiteiden kanssa), akseliväli 2674 mm, maavara 210 mm, omamassa 1392 kg, kantavuus 528 kg, vetomassa 1500/700 kg tavaratila 445–1478 l, tankki 50 l
Hinta
19 599 euroa, koeajoauto 22 090 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Auto Bild 7/2023 on kaupoissa
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Koti kattojen yllä: Saunan lauteilta näkyvät jäänmurtajat
McIntoshin uusi vintage-kaiutin
Likainen viikonloppu
Vahvistin joka myös näyttää hyvältä
Amphion Krypton3X
Pro-Jectin seinäräkki
Audio Physicin uusi Classic Line
Yamahalta kaksi uutta verkkovastaanotinta
iFi:ltä uusi referenssitason kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!
Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmailunäytöksessä kesäkuussa
Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä
LUETUIMMAT
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista
Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui
Mercedes-Benz E-sarja: Pistokeladattavilla hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä
Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024
Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona
Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN