Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä

Dusterin uusi ja odotettu turbokone on 1,3-litrainen. Tämä 150-hevosvoimainen moottori on tuttu monen eri merkin malleista, muun muassa Mercedes-Benzin A-sarjasta. Juha Peltonen

Auto Bild.Koeajot

Uu­si ne­li­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­moot­to­ri kiih­dyt­tää Dus­te­rin raik­kaas­ti ah­ti­men ko­hah­dus­ten saat­te­le­ma­na – tä­mä­hän on ai­van eri au­to ver­rat­tu­na en­ti­seen va­paas­ti­hen­git­tä­vään 115-he­vos­voi­mai­seen! Teh­das ei tois­tai­sek­si il­moi­ta tur­bo­moot­to­ril­le 0–100 km/h -kiih­dy­tys­lu­ke­maa, mut­ta kiih­ty­vyys on mai­ni­o­ta ta­soa. Jo­ta­kin sen­tään tie­de­tään: vart­ti­mai­lin ai­ka on teh­taan mu­kaan 17,6 se­kun­tia.

Jämerän näköistä etuvetoista  Dusteria kuvittelee 21 sentin maavaran  ansiosta helposti nelivetoiseksi…

Jämerän näköistä etuvetoista Dusteria kuvittelee 21 sentin maavaran ansiosta helposti nelivetoiseksi…

Näyttävät takavalot  ovat Dacian nykytyylin  mukaiset neliöt.

Näyttävät takavalot ovat Dacian nykytyylin mukaiset neliöt.

Da­cia Dus­te­rin omal­la ajo­tie­to­ko­neel­la saa­tu 6,4 l/100 km:n kes­ki­ku­lu­tus kuu­los­taa hy­vin koh­tuul­li­sel­ta, ja se pei­laa mu­ka­vas­ti teh­taan il­moit­ta­maan lu­ke­maan 7,2 l/100 km.

Maan­tie­no­peu­del­la 80 km/h kier­ros­lu­ku on kuu­tos­vaih­teel­la 1 750 r/min. Sil­loin me­lu­ta­so py­syt­te­lee maan­tie­a­jos­sa koh­tuul­li­se­na, ja melu koos­tuu lä­hin­nä mal­til­li­sis­ta ren­ga­sää­nis­tä.

Etu­ve­toi­sen Da­cia Dus­te­rin 21 sen­tin maa­va­ra on mel­koi­nen, kun esi­mer­kik­si Land Ro­ver Dis­co­ve­ryn lu­ke­ma on 18,5 cm. On sil­ti hyvä tie­tää, et­tä ne­li­ve­toi­nen tur­bo-Dus­ter on tu­los­sa vie­lä ke­säl­lä.

Sii­nä, mis­sä va­paas­ti­hen­git­tä­vän SCe 115 -mal­lin ne­li­ve­toi­sen ver­si­on si­nän­sä mai­ni­on ma­nu­aa­li­laa­ti­kon yk­kös­vaih­de on vä­li­tet­ty niin ti­he­äk­si (maas­toa sil­mäl­lä pi­tä­en), et­tä nor­maa­li­a­jos­sa kan­nat­taa ai­na läh­teä liik­keel­le kak­kos­vaih­teel­la, niin etu­ve­toi­sen TCe 150:n koh­dal­la ei to­del­la­kaan muo­dos­tu vas­taa­vaa ti­lan­net­ta. Jäl­kim­mäi­sen 6-por­tai­nen ma­nu­aa­li on su­ju­va­toi­mi­nen ja kyt­ki­men lii­ke­ra­ta so­pi­va.

Toisen sukupolven Dusterin päämitat ja korin linjat  ovat entisellään, mutta kori kokonaan uusi.

Toisen sukupolven Dusterin päämitat ja korin linjat ovat entisellään, mutta kori kokonaan uusi.

Kojelaudassa viehättää yleinen toimintojen käytön helppous ja toteutusten konstailemattomuus.

Kojelaudassa viehättää yleinen toimintojen käytön helppous ja toteutusten konstailemattomuus.

Tätä selkeämpiä perusmittareita saa hakea.

Tätä selkeämpiä perusmittareita saa hakea.

Dusterin 6-portainen manuaalilaatikko palvelee juoheasti, ja kytkimen liikerata on sopiva.

Dusterin 6-portainen manuaalilaatikko palvelee juoheasti, ja kytkimen liikerata on sopiva.

R-Link-tietoviihdejärjestelmä on Prestige-version ominaisuuksia. Siihen liittyy taloudellisen ajon näyttö.

R-Link-tietoviihdejärjestelmä on Prestige-version ominaisuuksia. Siihen liittyy taloudellisen ajon näyttö.

Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on koh­tuul­li­sen hyvä, mut­ta ta­ka­vuo­sien Re­naul­tien hyd­rau­li­sia oh­jaus­te­hos­ti­mia on eit­tä­mät­tä ikä­vä.

Dus­ter 4x2:n jou­si­tus tun­tuu sa­ma­nai­kai­ses­ti so­pi­van kan­ta­val­ta, mut­ta myös mat­ka­mu­ka­val­ta. Ko­rin kal­lis­te­lu on ni­mel­lis­tä.

Puut­tu­vat sää­döt

Avai­me­ton ovi­lu­ki­tus toi­mii Da­cia/Re­nault-tyy­liin eri­tyi­sen hie­nos­tu­nees­ti niin, et­tä au­ton avain­pe­rään ei men­nes­sä tai siel­tä pois­tu­es­sa tar­vi­ta mil­loin­kaan ka­jo­ta.

Etu­mat­kus­ta­jan is­tui­meen ei par­haas­sa Pres­ti­ge-va­rus­te­lus­sa­kaan kuu­lu kor­keus­sää­töä. Kun li­säk­si etu­tur­va­vöi­hin ei lii­ty kor­keus­sää­töä, ei­vät tur­va­vyöt kai­kil­la hen­ki­löil­lä vält­tä­mät­tä kul­je op­ti­maa­li­ses­ti. Ly­hyil­lä hen­ki­löil­lä vyö saat­taa kul­kea jopa kau­lan yli.

Etuis­tui­mien si­vut­tais­tu­ki on mal­til­li­nen, mut­ta ko­ko­nai­suu­te­na pen­kit ovat mat­ka­mu­ka­vat. Is­tui­mien pi­tuus­sää­tö su­juu kui­ten­kin odot­ta­mat­to­man jäy­käs­ti. Me­kaa­ni­nen pi­tuus­sää­tö­vi­pu edel­lyt­tää is­tu­mis­ta pen­kil­lä sää­dön ai­ka­na – tyh­jä­nä sää­tö ei luon­nis­tu, kos­ka penk­ki ei hie­vah­da­kaan.

Etuistuimissa on kohtuullinen sivuttaistuki.

Etuistuimissa on kohtuullinen sivuttaistuki.

Takaistuimella jää tarpeeksi polvi- ja pääntilaa.

Takaistuimella jää tarpeeksi polvi- ja pääntilaa.

Ajo­a­sen­nos­ta sää­tää no­pe­as­ti so­pi­vak­si. Ajo­a­sen­to ei ole Dus­te­ris­sa en­nen­kään ol­lut mi­kään on­gel­ma, mut­ta nyt oh­jaus­pyö­räs­sä on kor­keus­sää­dön li­säk­si myös tär­keä sy­vyys­sää­tö, joka ko­hen­taa ase­tel­maa en­ti­ses­tään.

Ta­ka­na on asi­al­li­ses­ti pol­vi- ja pään­ti­laa myös pit­kä­jal­kai­sil­le.

Kun ta­ka­sel­kä­no­jat tait­taa alas, niin las­taus­pin­taan jää por­ras. Etu­ve­toi­sen TCe 150:n ta­va­ra­ti­la on 445 lit­raa, kun ne­li­ve­toi­ses­sa lu­ke­mak­si il­moi­te­taan 411 lit­raa. Vas­taa­vas­ti suu­rim­mat lit­ra­mää­rät ovat 1 478 ja 1 444.

Pe­rin­teik­kyys miel­lyt­tää

Kä­te­vä­nä pik­ku­yk­si­tyis­koh­ta on, et­tä ben­sii­ni­tan­kin kor­kis­sa ei ole enää tak­kui­le­vaa luk­koa, vaan lu­ki­tus on nyt polt­to­ai­ne­tan­kin luu­kus­sa, jon­ka avaus on ja­pa­ni­lai­seen tyy­liin kul­jet­ta­jan puo­lel­la lat­ti­as­sa.

Etuvetoisen Dusterin tavaratila on perusmuodossaan 445 litraa ja laajennettuna tuhat litraa suurempi.

Etuvetoisen Dusterin tavaratila on perusmuodossaan 445 litraa ja laajennettuna tuhat litraa suurempi.

Erit­täin sel­ke­ät pyö­re­ät ana­lo­gi­set näy­töt miel­lyt­tä­vät suo­ra­vii­vai­suu­del­laan. Kaik­ki­aan ko­je­lau­taa voi luon­neh­tia käyt­tö­mu­ka­vak­si yh­dis­tel­mäk­si pe­rin­tei­siä, toi­mi­vik­si ja hy­vik­si ha­vait­tu­ja rat­kai­su­ja lin­ki­tet­ty­nä tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mään ja kah­dek­san tuu­man kos­ke­tus­näyt­töön.

Läm­mi­tys- ja tuu­le­tus­sää­ti­met ovat käyt­tö­tur­val­li­ses­ti pe­rin­tei­set me­kaa­ni­set sää­tö­pyö­rät, joi­ta pys­tyy ope­roi­maan näp­pä­räs­ti ajon ai­ka­na ir­rot­ta­mat­ta kat­set­ta ajo­ra­das­ta. Val­pas­toi­mi­nen no­peus­ka­me­roi­den va­roi­tus­jär­jes­tel­mä kuu­luu se­kin Pres­ti­gen va­rus­tuk­seen.

Sekä va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men et­tä no­peu­den­ra­joit­ti­men kat­kai­si­met si­jait­se­vat vie­rek­käin kes­ki­kon­so­lis­sa. Pai­nik­kei­den ku­vak­keet ovat no­pe­as­ti kat­so­en hä­mää­vän sa­man­kal­tai­set, mut­ta on­nek­si huol­ta vir­he­va­lin­nas­ta ei tien pääl­lä ole, kos­ka kyt­ke­mi­ses­tä jäl­keen mit­ta­ris­toon il­mes­ty­vä teks­ti il­mai­see heti, kum­pi on ky­sees­sä.↔

Da­cia Dus­ter TCe 150 4x2 Pres­ti­ge

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1332 cm³,
110 kW (150 hv)/5250 r/min,
250 Nm/1700 r/min

Huip­pu­no­peus

196 km/h

Ku­lu­tus

7,2 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

169–173 g/km

Voi­man­siir­to

M6, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4341, l. 1804, k. 1693 mm (kat­to­kai­tei­den kans­sa), ak­se­li­vä­li 2674 mm, maa­va­ra 210 mm, oma­mas­sa 1392 kg, kan­ta­vuus 528 kg, ve­to­mas­sa 1500/700 kg ta­va­ra­ti­la 445–1478 l, tank­ki 50 l

Hin­ta

19 599 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 22 090 eu­roa (2019)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU