Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Dusterin uusi ja odotettu turbokone on 1,3-litrainen. Tämä 150-hevosvoimainen moottori on tuttu monen eri merkin malleista, muun muassa Mercedes-Benzin A-sarjasta. Juha Peltonen
Uusi nelisylinterinen turbomoottori kiihdyttää Dusterin raikkaasti ahtimen kohahdusten saattelemana – tämähän on aivan eri auto verrattuna entiseen vapaastihengittävään 115-hevosvoimaiseen! Tehdas ei toistaiseksi ilmoita turbomoottorille 0–100 km/h -kiihdytyslukemaa, mutta kiihtyvyys on mainiota tasoa. Jotakin sentään tiedetään: varttimailin aika on tehtaan mukaan 17,6 sekuntia.
Jämerän näköistä etuvetoista Dusteria kuvittelee 21 sentin maavaran ansiosta helposti nelivetoiseksi…
Näyttävät takavalot ovat Dacian nykytyylin mukaiset neliöt.
Dacia Dusterin omalla ajotietokoneella saatu 6,4 l/100 km:n keskikulutus kuulostaa hyvin kohtuulliselta, ja se peilaa mukavasti tehtaan ilmoittamaan lukemaan 7,2 l/100 km.
Maantienopeudella 80 km/h kierrosluku on kuutosvaihteella 1 750 r/min. Silloin melutaso pysyttelee maantieajossa kohtuullisena, ja melu koostuu lähinnä maltillisista rengasäänistä.
Etuvetoisen Dacia Dusterin 21 sentin maavara on melkoinen, kun esimerkiksi Land Rover Discoveryn lukema on 18,5 cm. On silti hyvä tietää, että nelivetoinen turbo-Duster on tulossa vielä kesällä.
Siinä, missä vapaastihengittävän SCe 115 -mallin nelivetoisen version sinänsä mainion manuaalilaatikon ykkösvaihde on välitetty niin tiheäksi (maastoa silmällä pitäen), että normaaliajossa kannattaa aina lähteä liikkeelle kakkosvaihteella, niin etuvetoisen TCe 150:n kohdalla ei todellakaan muodostu vastaavaa tilannetta. Jälkimmäisen 6-portainen manuaali on sujuvatoiminen ja kytkimen liikerata sopiva.
Toisen sukupolven Dusterin päämitat ja korin linjat ovat entisellään, mutta kori kokonaan uusi.
Kojelaudassa viehättää yleinen toimintojen käytön helppous ja toteutusten konstailemattomuus.
Tätä selkeämpiä perusmittareita saa hakea.
Dusterin 6-portainen manuaalilaatikko palvelee juoheasti, ja kytkimen liikerata on sopiva.
R-Link-tietoviihdejärjestelmä on Prestige-version ominaisuuksia. Siihen liittyy taloudellisen ajon näyttö.
Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on kohtuullisen hyvä, mutta takavuosien Renaultien hydraulisia ohjaustehostimia on eittämättä ikävä.
Duster 4x2:n jousitus tuntuu samanaikaisesti sopivan kantavalta, mutta myös matkamukavalta. Korin kallistelu on nimellistä.
Puuttuvat säädöt
Avaimeton ovilukitus toimii Dacia/Renault-tyyliin erityisen hienostuneesti niin, että auton avainperään ei mennessä tai sieltä poistuessa tarvita milloinkaan kajota.
Etumatkustajan istuimeen ei parhaassa Prestige-varustelussakaan kuulu korkeussäätöä. Kun lisäksi etuturvavöihin ei liity korkeussäätöä, eivät turvavyöt kaikilla henkilöillä välttämättä kulje optimaalisesti. Lyhyillä henkilöillä vyö saattaa kulkea jopa kaulan yli.
Etuistuimien sivuttaistuki on maltillinen, mutta kokonaisuutena penkit ovat matkamukavat. Istuimien pituussäätö sujuu kuitenkin odottamattoman jäykästi. Mekaaninen pituussäätövipu edellyttää istumista penkillä säädön aikana – tyhjänä säätö ei luonnistu, koska penkki ei hievahdakaan.
Etuistuimissa on kohtuullinen sivuttaistuki.
Takaistuimella jää tarpeeksi polvi- ja pääntilaa.
Ajoasennosta säätää nopeasti sopivaksi. Ajoasento ei ole Dusterissa ennenkään ollut mikään ongelma, mutta nyt ohjauspyörässä on korkeussäädön lisäksi myös tärkeä syvyyssäätö, joka kohentaa asetelmaa entisestään.
Takana on asiallisesti polvi- ja pääntilaa myös pitkäjalkaisille.
Kun takaselkänojat taittaa alas, niin lastauspintaan jää porras. Etuvetoisen TCe 150:n tavaratila on 445 litraa, kun nelivetoisessa lukemaksi ilmoitetaan 411 litraa. Vastaavasti suurimmat litramäärät ovat 1 478 ja 1 444.
Perinteikkyys miellyttää
Kätevänä pikkuyksityiskohta on, että bensiinitankin korkissa ei ole enää takkuilevaa lukkoa, vaan lukitus on nyt polttoainetankin luukussa, jonka avaus on japanilaiseen tyyliin kuljettajan puolella lattiassa.
Etuvetoisen Dusterin tavaratila on perusmuodossaan 445 litraa ja laajennettuna tuhat litraa suurempi.
Erittäin selkeät pyöreät analogiset näytöt miellyttävät suoraviivaisuudellaan. Kaikkiaan kojelautaa voi luonnehtia käyttömukavaksi yhdistelmäksi perinteisiä, toimiviksi ja hyviksi havaittuja ratkaisuja linkitettynä tietoviihdejärjestelmään ja kahdeksan tuuman kosketusnäyttöön.
Lämmitys- ja tuuletussäätimet ovat käyttöturvallisesti perinteiset mekaaniset säätöpyörät, joita pystyy operoimaan näppärästi ajon aikana irrottamatta katsetta ajoradasta. Valpastoiminen nopeuskameroiden varoitusjärjestelmä kuuluu sekin Prestigen varustukseen.
Sekä vakionopeudensäätimen että nopeudenrajoittimen katkaisimet sijaitsevat vierekkäin keskikonsolissa. Painikkeiden kuvakkeet ovat nopeasti katsoen hämäävän samankaltaiset, mutta onneksi huolta virhevalinnasta ei tien päällä ole, koska kytkemisestä jälkeen mittaristoon ilmestyvä teksti ilmaisee heti, kumpi on kyseessä.↔
Dacia Duster TCe 150 4x2 Prestige
Moottori
R4, turbo, 1332 cm³,
110 kW (150 hv)/5250 r/min,
250 Nm/1700 r/min
Huippunopeus
196 km/h
Kulutus
7,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
169–173 g/km
Voimansiirto
M6, etuveto
Mitat
p. 4341, l. 1804, k. 1693 mm (kattokaiteiden kanssa), akseliväli 2674 mm, maavara 210 mm, omamassa 1392 kg, kantavuus 528 kg, vetomassa 1500/700 kg tavaratila 445–1478 l, tankki 50 l
Hinta
19 599 euroa, koeajoauto 22 090 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Marshall Bromley 750
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI