Hangon keksi: 500 La Priman sympaattinen ilme vetää väistämättä suupielet korviin.
Juha Peltonen
Koeajossa Fiat 500 3+1: Lisäovellinen
Minkälainen on kahdella normaalilla ovella, yhdellä pienellä sivuovella ja takaluukulla varustettu pikkuauto?
Onhan tällaisia toteutuksia ollut aiemminkin, esimerkiksi vuosia sitten Hyundai Veloster Coupéssa. Mazdalla oli puolestaan eräänlaisena teemamuunnelmana RX-8:ssa kaksi varsinaista ovea ja kaksi pientä lisäovea. Veloster ja RX-8 olivat kuitenkin coupémalleja, kun taas Fiat 500 on hilpeä pikkuauto – ja lisäksi edellä mainittuihin verrattuna täyssähköinen.
Kuljettajan astuessa autoon peli näyttää vielä tavanomaiselta 500-mallilta, mutta kun istuu kuljettajan penkille ja vilkaisee olan yli kaakkoon, huomaa jonkin olevan totaalisesti eri lailla…
Sähköisellä matkalla
Jos puidaan toimintamatkaa, niin koeajon aikana vallitsivat maltilliset lämpöasteet. Täyteen ladattuna toimintamatkaa saatiin hitaimmassa sherpa-ajotilassa lähtökohtaisesti noin 290 km. Normimittausten mukaan tämän isommalla akulla varustetun mallin toimintamatka on jopa 320 km.
Koeajoauton ainoana lisävarusteena komeili Ocean Green -metalliväri.
Juha Peltonen
Fiat 500:n erikoisversion oikean kyljen 3+1-oviratkaisu on suoraan sanoen yllättävän kätevä.
Juha Peltonen
Etuistuimet ovat mukavat, mutta silti tanakat.
Juha Peltonen
Viissatasen takaistuimelle voi mennä kuljettajan puolelta perinteisesti… mutta helpointa taakse on kulkea oikean kyljen lisäovesta.
Juha Peltonen
Kojelauta ja kaksipuolainen ohjauspyörä huokuvat nostalgiaa. USB-portteja on sekä A- että C-tyyppisiä.
Juha Peltonen
Digitaalinen mittaristo välittää runsaasti dataa.
Juha Peltonen
Etuoven voi avata joko kuvan sähköpainikkeesta tai normaalista sisäkahvasta.
Juha Peltonen
Värikylläinen UConnect-kosketusnäyttö on auton pieneen kokoon nähden mittava 10,25-tuumainen.
Juha Peltonen
1-nopeuksinen alennusvaihteisto vastaa ”automaattivaihdoista”.
Juha Peltonen
Tavaratila on ymmärrettävästi pieni, mutta takaselkänojat taittuvat kahdessa osassa. Kahden latauskaapelin siisti säilytys asettaa omat haasteensa.
Juha Peltonen
Tarkan kaasujalan ohella lämmityksen käyttöä kannattaa harkita tilanteen mukaan, koska se vaikuttaa tehtaan mukaan toimintamatkaan jopa 40 prosentilla. Se on paljon, kun puhutaan käytännössä parhaimmillaan alle 300 km:n kokonaismatkasta.
Esimerkiksi ev-database.org-sivuston arvion perusteella todellinen toimintamatka kesäoloissa on nimittäin kaupunkiajossa lämpimissä oloissa jopa 350 km ja kylmissä vain 230 km. Vastaavasti sivuston arvion mukaan maantieajon toimintamatka lämpimissä oloissa on 210 km ja kylmällä 165 km.
Yhdistetty kulutus on sen mukaan lämpimällä 270 km ja kylmällä 195 km (”kylmä” on alimmillaan -10 astetta, ”lämmin” parhaimmillaan +23 astetta, eikä ilmastointi ole toiminnassa). Latausportti sijaitsee oikeassa takalokasuojassa.
Ajotilavaihtoehdot ovat normal, range ja sherpa. Viimeksi mainitussa käytännössä maksiminopeus on 80 km/h. Kun raja saavutetaan, kaasupoljinta alkaa ”ahistaa”, eikä nopeus enää kasva. Tämä on ilkeää moottoritiellä, mutta onneksi tiukan paikan tullen voi likistää ikään kuin pakolla pedaalia läpi lattiasta, jolloin 80 km/h:n raja voidaan ylittää normaaliin tapaan. Kyseessä onkin keskeisen tärkeä turvallisuuslisä.
Isommalla akulla pikalataus 80 prosenttiin luonnistuu nopeassa 35 minuutissa enimmillään 85 kilowatin latausteholla. Yhden polkimen ajo luonnistuu parhaiten kaupunkiolosuhteissa, jossa pääsee tarvittaessa hyötymään myös 9,7 metrin kääntöympyrän halkaisijasta. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa miellyttävä ja kaupunkipyörityksessä puolestaan sopivan kevyt.
Jos jaksaa tutustua latausasemiin, niin 500 La Prima 3+1 kelpaa ajo-ominaisuuksiltaan mainiosti pitkällekin maantiematkalle.
Retrohenkeä
Digitaalinen mittaristo – sekä 1950-lukua sopivasti imitoiva kojelauta – näyttävät yksinkertaisuudessaan tyylikkäiltä ja tekevät kunniaa ensimmäiselle, vuosimallin 1957 Fiat 500:lle.
Iso 10,25-tuumainen kosketusnäyttö on värikylläinen ja leveämpi kuin tässä autokokoluokassa odottaisi. Navigaattorin osoitteen ohjelmointi sujuu helposti. Ilmastoinnin käyttö ei näkynyt ainakaan saman tien toimintamatkanäytöllä.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Puhallusnopeutta ja sisälämpötilaa pystyy säätelemään mekaanisista painikkeista tai kosketusnäytöltä. 1-nopeuksisen alennusvaihteiston käyttöpainikkeet sijaitsevat rivissä, kuten 1950-luvun lopun siipijenkissä.
Ajoasennosta säätyy sopiva, ja pitkäkin henkilö saa säädettyä rennon ajo-otteen. Etuovet voidaan avata sisäpuolelta joko sähköisistä painikkeista tai perinteisistä ovenkahvoista. Etuistuimet ovat mukavuuspainotteisuudestaan huolimatta erittäin tanakat.
Takaistuimella jää ihan kohtuullisesti tilaa. Taakse kulkeminen on luonnollisesti 3+1-mallin keskeinen ”clou”. Kulku sujuu kuljettajan puolelta aivan kuten missä tahansa muussa 500-mallissa, mutta se luonnistuu huomattavasti juoheammin oikealta kyljeltä, jossa voidaan avata myös vastakkain saranoitu pieni takaovi. Sisämelutaso asettuu hyvin kohtuulliseksi.
Perustavaratila on 185-litraisena ymmärrettävän kompakti, ja niinpä kahta latauskaapelia on hankala sijoitella siististi, koska ne ovat tavaratilassa suoraan sanoen tiellä. Takaselkänojat taittuvat jaetusti melkein tasapinnaksi, ja koska suurinta kuljetustilaa saadaan 550 litraa, määrä on auton kokoon nähden huima.
Sähkömoottori on keulassa. Konepelti nousee ilman tankoa kokonaan ylös pystyasentoon.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Fiat 500 La Prima 3+1
Moottori
sähkömoottori, 87 kW (116 hv), 220 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,0 s, huippunopeus 150 km/h
Kulutus
13,0 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 42/37,3 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka
320 km
Latausaika
n. 15 h (2,3 kW 1 x 13 A)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 3632, l. 1683, k. 1527 mm, akseliväli 2322 mm, omamassa 1465 kg, kantavuus 400 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 185–550 l
Hinta
37 390 euroa, koeajoauto 38 390 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
1950-lukua kunnioittaen remontoitu lapsiperheen kolmio on ilmava ja valoisa
Lucarto Audio
Kaksio ja oma terassi keskellä kauneinta Ullanlinnaa
Linn LP12 -päivitys
TADilta uusi jalustakaiutin
Koran uusi cd-soitin
Muistumia hifin kultakaudelta
Pikku Nu-Vista
Oikaisu: Pathos-edustus Suomessa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
LUETUIMMAT
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI