Urheilullista näköä huokuva crossover vierii 17-tuumaisin kevytmetallivantein. Näyttävä Metropolis White -metalliväri on lisähintainen, samoin Family Pack -varustepakettiin sisältyvät led-ajovalot ja -takavalot.
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Tavanomaista korkeammalla maavaralla toteutetulle suorituskykyiselle crossoverille on oma asiakaskuntansa.
Focus Active -mallien (Hatchback ja Wagon) ulkonäkö ja maavara erottuvat sopivan sporttisesti tavallisista Focus-malleista. Maavaraa on tässä mallistossa korotettu edessä 30 ja takana 34 millimetriä, eli juuri sen verran, että pahan paikan tullen siitä saattaa olla apua. Muita Active-mallin ulkoisia varusteita ovat esimerkiksi LED-etusumuvalot ja LED-huomiovalot.
Turbokolmonen automaattina
Koeajetussa 5-ovisessa Focus Activessa oli 182-hevosvoimainen turboahdettu 3-sylinterinen moottori, joka tuntuu pirteän kierrosherkältä. Se mahdollistaa kiihtyvyyden nollasta sataan 8,4 sekunnissa. Suurinta vääntöä turbokone antaa 240 newtonmetri. Se on jo itsessään 3-sylinteriselle kiinnostava arvo, mutta väännön jakautuminen käyntinopeusalueelle 1 600–5 000 r/min on sitäkin huikeampaa. Niinpä turbokolmonen vääntää nöyrän laajasti.
Focus Activen erottaa takavinkkelistä kaksois- pakoputkista ja mustista ikkunalistoista.
Activessa maavaraa on korotettu edessä 30 ja takana 34 millimetriä, ja maavara on 150 mm.
Moottorin murina pysyttelee maantieajossa tasanopeudella miellyttävän etäisenä ja rengasmelu säilyy kohtuutasolla – nuo seikat ovat omiaan vähentämään ajoväsymystä. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,7 l/100 km, mikä on asiallinen arvo 182-hevosvoimaiselle mallille.
Ford Focus Activen 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti kytkee Park-asennosta siirrettäessä pykälät päälle hiukan verkkaisesti, mutta tien päällä laatikko vaihtaa isompaa pykälää aikailemattoman napakasti. Vaihdevalitsimena on jo perinteikäs, käytännöllinen ”hellannappula” keskikonsolissa.
Urheilullisia sävyjä: erityisen selkeät analogiset päänäytöt sinisine neuloineen miellyttävät. Lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävä ohjauspyörä lukeutuvat ekstravarusteisiin.
Testatussa Focus Activessa oli 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaattivaihteisto. Saatavilla on tämän moottorin yhteyteen myös 6-portainen manuaali.
Activen selkeä kosketusnäyttö on 8-tuumainen.
Ajotilaksi voi valita normaalin lisäksi econ, aportin, liukastilan (märkä tai jäinen pinta) ja pehmeän pinnan. Crossoverin jousitus ei maistu lainkaan ylikovalta. Korotetusta maavarasta on hyötynsä – testin aikana hyöty ilmeni jopa kaupunkiajossa, jossa ylitettävänä sattui olemaan sen verran korkeita kanttikiviä, että normimaavaralla niiden ylittämistä ei olisi tohtinut tehdä.
Täsmällinen ohjaustuntuma miellyttää maantieajossa. Kaupungissa kääntöympyrä osoittautuu odottamattoman pieneksi, joten U-käännös luonnistuu kompaktissa tilassa. Ford Focus Activessa on tehokkaan oloiset lähi- ja kaukovalot. Mainio kaukovaloautomatiikka sisältyy Technology Pack -lisävarustepakettiin.
Hyödyllisiä lisävarustepaketteja
Kojelaudassa ja etuovien paneeleissa on mukavaa korkeateknistä tunnelmaa antavaa alumiinijäljitelmää. Active-sisävarusteisiin lukeutuvat erityinen istuinverhoilu ja vaalea kattoverhoilu. Muilta osin näkymä on hyvin samanlainen kuin tavallisemmissa Focus-malleissa.
Mekaanisin säädöin varustetut etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen.
Takaovien kunnon avautumiskulma varmistaa helpon kulun. Polvitilaa jää tarpeeksi, jos etupenkit eivät ole ihan takana.
Kookas 8-tuumainen SYNC 3 -kosketusnäyttö palvelee pätevästi ja navigointilaitteen ohjelmointi sujuu aikailematta: riittää, että syöttää koko osoitteen kerralla yhdelle riville. Reittiopastuskin toimii hyvin myös suomeksi.
USB-portteja on etukonsolissa yksi ja konsolilokerossa toinen. Takamatkustajille olisi mukava olla oma liitäntänsä.
Testiyksilössä oli lisävarusteinen älypuhelimen langaton lataus ja useita lisävarustepaketteja. Technology Pack 1, Winter Pack, Comfort Pack ja Family Pack lisäävät olennaisesti käytännöllisyyttä.
5-ovisen crossoverin tavaratilaan mahtuu parhaimmillaan 1 354 litraa. Suurin lastauskorkeus on 80 senttimetriä.
Kestävän oloisella kankaalla päällystetyissä istuimissa on mekaaniset säädöt ja kohtuullisen hyvä sivuttaistuki. Kuljettajan istuimessa on myös yllättävän tehokas ristiseläntuki. Ajoasennosta säätää moitteettoman, eivätkä A-pilarit haittaa kulmanäkyvyyttä. Takaistuimelle on helppo mennä riittävästi avautuvista ovista, ja takana riittää polvitilaa vähän pidempikoipisillekin, jos etuistuimia ei ole säädetty aivan taakse.
Viisiovisen Ford Focus Active -crossoverin tavarankuljetuskyky on linjassaan, sillä takaselkänojat alas kääntäen muodostuu tasainen lastauspinta. Silloin, kun autossa on pienikokoinen varapyörä, perustila on 477 litraa ja suurinta tavaratilaa saadaan jopa 1 354 litraa.↔
Juha Peltonen
Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A
Moottori
R3, turbo, 1499 cm³, 134 kW (182 hv)/6000 r/min, 240 Nm/1600–5000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 220 km/h
Kulutus
7,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
160 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4378, l. 1825, k. 1471 mm, akseliväli 2700 mm, maavara 163 mm, omamassa 1404 kg, kantavuus 576 kg, vetomassa 1500/700 kg, tavaratila 477–1354 l*, tankki 52 l
Hinta
29 369 euroa, koeajoauto 35 380 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Budjettilevysoitin Espanjasta
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Hyviä viboja edullisesti
Sveitsin Magico
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Heikki ja Maija pelastivat Metsolan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI