Urheilullista näköä huokuva crossover vierii 17-tuumaisin kevytmetallivantein. Näyttävä Metropolis White -metalliväri on lisähintainen, samoin Family Pack -varustepakettiin sisältyvät led-ajovalot ja -takavalot.
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Tavanomaista korkeammalla maavaralla toteutetulle suorituskykyiselle crossoverille on oma asiakaskuntansa.
Focus Active -mallien (Hatchback ja Wagon) ulkonäkö ja maavara erottuvat sopivan sporttisesti tavallisista Focus-malleista. Maavaraa on tässä mallistossa korotettu edessä 30 ja takana 34 millimetriä, eli juuri sen verran, että pahan paikan tullen siitä saattaa olla apua. Muita Active-mallin ulkoisia varusteita ovat esimerkiksi LED-etusumuvalot ja LED-huomiovalot.
Turbokolmonen automaattina
Koeajetussa 5-ovisessa Focus Activessa oli 182-hevosvoimainen turboahdettu 3-sylinterinen moottori, joka tuntuu pirteän kierrosherkältä. Se mahdollistaa kiihtyvyyden nollasta sataan 8,4 sekunnissa. Suurinta vääntöä turbokone antaa 240 newtonmetri. Se on jo itsessään 3-sylinteriselle kiinnostava arvo, mutta väännön jakautuminen käyntinopeusalueelle 1 600–5 000 r/min on sitäkin huikeampaa. Niinpä turbokolmonen vääntää nöyrän laajasti.
Focus Activen erottaa takavinkkelistä kaksois- pakoputkista ja mustista ikkunalistoista.
Activessa maavaraa on korotettu edessä 30 ja takana 34 millimetriä, ja maavara on 150 mm.
Moottorin murina pysyttelee maantieajossa tasanopeudella miellyttävän etäisenä ja rengasmelu säilyy kohtuutasolla – nuo seikat ovat omiaan vähentämään ajoväsymystä. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,7 l/100 km, mikä on asiallinen arvo 182-hevosvoimaiselle mallille.
Ford Focus Activen 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti kytkee Park-asennosta siirrettäessä pykälät päälle hiukan verkkaisesti, mutta tien päällä laatikko vaihtaa isompaa pykälää aikailemattoman napakasti. Vaihdevalitsimena on jo perinteikäs, käytännöllinen ”hellannappula” keskikonsolissa.
Urheilullisia sävyjä: erityisen selkeät analogiset päänäytöt sinisine neuloineen miellyttävät. Lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävä ohjauspyörä lukeutuvat ekstravarusteisiin.
Testatussa Focus Activessa oli 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaattivaihteisto. Saatavilla on tämän moottorin yhteyteen myös 6-portainen manuaali.
Activen selkeä kosketusnäyttö on 8-tuumainen.
Ajotilaksi voi valita normaalin lisäksi econ, aportin, liukastilan (märkä tai jäinen pinta) ja pehmeän pinnan. Crossoverin jousitus ei maistu lainkaan ylikovalta. Korotetusta maavarasta on hyötynsä – testin aikana hyöty ilmeni jopa kaupunkiajossa, jossa ylitettävänä sattui olemaan sen verran korkeita kanttikiviä, että normimaavaralla niiden ylittämistä ei olisi tohtinut tehdä.
Täsmällinen ohjaustuntuma miellyttää maantieajossa. Kaupungissa kääntöympyrä osoittautuu odottamattoman pieneksi, joten U-käännös luonnistuu kompaktissa tilassa. Ford Focus Activessa on tehokkaan oloiset lähi- ja kaukovalot. Mainio kaukovaloautomatiikka sisältyy Technology Pack -lisävarustepakettiin.
Hyödyllisiä lisävarustepaketteja
Kojelaudassa ja etuovien paneeleissa on mukavaa korkeateknistä tunnelmaa antavaa alumiinijäljitelmää. Active-sisävarusteisiin lukeutuvat erityinen istuinverhoilu ja vaalea kattoverhoilu. Muilta osin näkymä on hyvin samanlainen kuin tavallisemmissa Focus-malleissa.
Mekaanisin säädöin varustetut etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen.
Takaovien kunnon avautumiskulma varmistaa helpon kulun. Polvitilaa jää tarpeeksi, jos etupenkit eivät ole ihan takana.
Kookas 8-tuumainen SYNC 3 -kosketusnäyttö palvelee pätevästi ja navigointilaitteen ohjelmointi sujuu aikailematta: riittää, että syöttää koko osoitteen kerralla yhdelle riville. Reittiopastuskin toimii hyvin myös suomeksi.
USB-portteja on etukonsolissa yksi ja konsolilokerossa toinen. Takamatkustajille olisi mukava olla oma liitäntänsä.
Testiyksilössä oli lisävarusteinen älypuhelimen langaton lataus ja useita lisävarustepaketteja. Technology Pack 1, Winter Pack, Comfort Pack ja Family Pack lisäävät olennaisesti käytännöllisyyttä.
5-ovisen crossoverin tavaratilaan mahtuu parhaimmillaan 1 354 litraa. Suurin lastauskorkeus on 80 senttimetriä.
Kestävän oloisella kankaalla päällystetyissä istuimissa on mekaaniset säädöt ja kohtuullisen hyvä sivuttaistuki. Kuljettajan istuimessa on myös yllättävän tehokas ristiseläntuki. Ajoasennosta säätää moitteettoman, eivätkä A-pilarit haittaa kulmanäkyvyyttä. Takaistuimelle on helppo mennä riittävästi avautuvista ovista, ja takana riittää polvitilaa vähän pidempikoipisillekin, jos etuistuimia ei ole säädetty aivan taakse.
Viisiovisen Ford Focus Active -crossoverin tavarankuljetuskyky on linjassaan, sillä takaselkänojat alas kääntäen muodostuu tasainen lastauspinta. Silloin, kun autossa on pienikokoinen varapyörä, perustila on 477 litraa ja suurinta tavaratilaa saadaan jopa 1 354 litraa.↔
Juha Peltonen
Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A
Moottori
R3, turbo, 1499 cm³, 134 kW (182 hv)/6000 r/min, 240 Nm/1600–5000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 220 km/h
Kulutus
7,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
160 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4378, l. 1825, k. 1471 mm, akseliväli 2700 mm, maavara 163 mm, omamassa 1404 kg, kantavuus 576 kg, vetomassa 1500/700 kg, tavaratila 477–1354 l*, tankki 52 l
Hinta
29 369 euroa, koeajoauto 35 380 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Liikenneturva
Liikenneturva
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
Trianglelta uusi kaiutin Borea-sarjaan
Nagaokalta huippurasia
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
ELACin uudet
Takumi-levysoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL