Urheilullista näköä huokuva crossover vierii 17-tuumaisin kevytmetallivantein. Näyttävä Metropolis White -metalliväri on lisähintainen, samoin Family Pack -varustepakettiin sisältyvät led-ajovalot ja -takavalot.
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Tavanomaista korkeammalla maavaralla toteutetulle suorituskykyiselle crossoverille on oma asiakaskuntansa.
Focus Active -mallien (Hatchback ja Wagon) ulkonäkö ja maavara erottuvat sopivan sporttisesti tavallisista Focus-malleista. Maavaraa on tässä mallistossa korotettu edessä 30 ja takana 34 millimetriä, eli juuri sen verran, että pahan paikan tullen siitä saattaa olla apua. Muita Active-mallin ulkoisia varusteita ovat esimerkiksi LED-etusumuvalot ja LED-huomiovalot.
Turbokolmonen automaattina
Koeajetussa 5-ovisessa Focus Activessa oli 182-hevosvoimainen turboahdettu 3-sylinterinen moottori, joka tuntuu pirteän kierrosherkältä. Se mahdollistaa kiihtyvyyden nollasta sataan 8,4 sekunnissa. Suurinta vääntöä turbokone antaa 240 newtonmetri. Se on jo itsessään 3-sylinteriselle kiinnostava arvo, mutta väännön jakautuminen käyntinopeusalueelle 1 600–5 000 r/min on sitäkin huikeampaa. Niinpä turbokolmonen vääntää nöyrän laajasti.
Focus Activen erottaa takavinkkelistä kaksois- pakoputkista ja mustista ikkunalistoista.
Activessa maavaraa on korotettu edessä 30 ja takana 34 millimetriä, ja maavara on 150 mm.
Moottorin murina pysyttelee maantieajossa tasanopeudella miellyttävän etäisenä ja rengasmelu säilyy kohtuutasolla – nuo seikat ovat omiaan vähentämään ajoväsymystä. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli 6,7 l/100 km, mikä on asiallinen arvo 182-hevosvoimaiselle mallille.
Ford Focus Activen 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti kytkee Park-asennosta siirrettäessä pykälät päälle hiukan verkkaisesti, mutta tien päällä laatikko vaihtaa isompaa pykälää aikailemattoman napakasti. Vaihdevalitsimena on jo perinteikäs, käytännöllinen ”hellannappula” keskikonsolissa.
Urheilullisia sävyjä: erityisen selkeät analogiset päänäytöt sinisine neuloineen miellyttävät. Lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävä ohjauspyörä lukeutuvat ekstravarusteisiin.
Testatussa Focus Activessa oli 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaattivaihteisto. Saatavilla on tämän moottorin yhteyteen myös 6-portainen manuaali.
Activen selkeä kosketusnäyttö on 8-tuumainen.
Ajotilaksi voi valita normaalin lisäksi econ, aportin, liukastilan (märkä tai jäinen pinta) ja pehmeän pinnan. Crossoverin jousitus ei maistu lainkaan ylikovalta. Korotetusta maavarasta on hyötynsä – testin aikana hyöty ilmeni jopa kaupunkiajossa, jossa ylitettävänä sattui olemaan sen verran korkeita kanttikiviä, että normimaavaralla niiden ylittämistä ei olisi tohtinut tehdä.
Täsmällinen ohjaustuntuma miellyttää maantieajossa. Kaupungissa kääntöympyrä osoittautuu odottamattoman pieneksi, joten U-käännös luonnistuu kompaktissa tilassa. Ford Focus Activessa on tehokkaan oloiset lähi- ja kaukovalot. Mainio kaukovaloautomatiikka sisältyy Technology Pack -lisävarustepakettiin.
Hyödyllisiä lisävarustepaketteja
Kojelaudassa ja etuovien paneeleissa on mukavaa korkeateknistä tunnelmaa antavaa alumiinijäljitelmää. Active-sisävarusteisiin lukeutuvat erityinen istuinverhoilu ja vaalea kattoverhoilu. Muilta osin näkymä on hyvin samanlainen kuin tavallisemmissa Focus-malleissa.
Mekaanisin säädöin varustetut etuistuimet antavat asiallisen sivuttaistuen.
Takaovien kunnon avautumiskulma varmistaa helpon kulun. Polvitilaa jää tarpeeksi, jos etupenkit eivät ole ihan takana.
Kookas 8-tuumainen SYNC 3 -kosketusnäyttö palvelee pätevästi ja navigointilaitteen ohjelmointi sujuu aikailematta: riittää, että syöttää koko osoitteen kerralla yhdelle riville. Reittiopastuskin toimii hyvin myös suomeksi.
USB-portteja on etukonsolissa yksi ja konsolilokerossa toinen. Takamatkustajille olisi mukava olla oma liitäntänsä.
Testiyksilössä oli lisävarusteinen älypuhelimen langaton lataus ja useita lisävarustepaketteja. Technology Pack 1, Winter Pack, Comfort Pack ja Family Pack lisäävät olennaisesti käytännöllisyyttä.
5-ovisen crossoverin tavaratilaan mahtuu parhaimmillaan 1 354 litraa. Suurin lastauskorkeus on 80 senttimetriä.
Kestävän oloisella kankaalla päällystetyissä istuimissa on mekaaniset säädöt ja kohtuullisen hyvä sivuttaistuki. Kuljettajan istuimessa on myös yllättävän tehokas ristiseläntuki. Ajoasennosta säätää moitteettoman, eivätkä A-pilarit haittaa kulmanäkyvyyttä. Takaistuimelle on helppo mennä riittävästi avautuvista ovista, ja takana riittää polvitilaa vähän pidempikoipisillekin, jos etuistuimia ei ole säädetty aivan taakse.
Viisiovisen Ford Focus Active -crossoverin tavarankuljetuskyky on linjassaan, sillä takaselkänojat alas kääntäen muodostuu tasainen lastauspinta. Silloin, kun autossa on pienikokoinen varapyörä, perustila on 477 litraa ja suurinta tavaratilaa saadaan jopa 1 354 litraa.↔
Juha Peltonen
Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A
Moottori
R3, turbo, 1499 cm³, 134 kW (182 hv)/6000 r/min, 240 Nm/1600–5000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 220 km/h
Kulutus
7,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
160 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4378, l. 1825, k. 1471 mm, akseliväli 2700 mm, maavara 163 mm, omamassa 1404 kg, kantavuus 576 kg, vetomassa 1500/700 kg, tavaratila 477–1354 l*, tankki 52 l
Hinta
29 369 euroa, koeajoauto 35 380 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.
Nissan
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.
Nissan
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.
Opel
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.
Opel
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.
Togg
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.
Togg
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Auto Bild 7/2022 kaupoissa
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maailmanennätyshintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyväntekeväisyysrahastolle
Nichols N1A: Tästä huippusuunnittelijan automallista tuskin olet kuullut!
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
Koeajossa Renault Zoe: Yllätysten sähköauto
Koeajossa Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid: Konstailematon neliveto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kaapin paikka: 3 kaappikaunotarta
Japandi on minimalistista kodikkuutta
Rennot & rakkaat kesäkodit -lehti on ilmestynyt!
Värikylläistä elämää ruukkikylässä
Jugendtalossa tuoksuu vastapaistettu leipä, kun laulaja Tiina "Pink" Isohanni testaa reseptejään
Helsinkiläinen Anna Katariina hullaantui valtavaan huvilaan ja muutti Karjaalle
Sisusta olohuone ulos!
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Goldmundin massakaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Auto Bild 7/2022 kaupoissa
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maailmanennätyshintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyväntekeväisyysrahastolle
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Kaapin paikka: 3 kaappikaunotarta
Japandi on minimalistista kodikkuutta
Rennot & rakkaat kesäkodit -lehti on ilmestynyt!
Värikylläistä elämää ruukkikylässä
Jugendtalossa tuoksuu vastapaistettu leipä, kun laulaja Tiina "Pink" Isohanni testaa reseptejään
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa
Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori
BMW: Valitsi Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaan täyssähköiseen iX-katumaasturiin
Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybridimuunnoksena – mukana myös V8!
LUETUIMMAT
Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi
Alfa Romeo Tonale: Tähdittää Astara Finlandin Stellantis-brändien toista vuosineljännestä
Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybridimuunnoksena – mukana myös V8!
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
Polestar 2: Useita kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia
Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori
Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN