Valoumpioiden yhteydessä olevat led-huomiovalot ja kääntymisvaloinakin toimivat sumuvalot tuovat etuilmeeseen pirteyttä. Style-varustetasoon kuuluu kaksoisksenonajovalot.
Koeajossa Škoda Rapid Spaceback: Muuttui pirteämmän näköiseksi!
Kompakti Škoda Rapid uudistui pirteämmän näköiseksi, ja sen perusmoottori menetti yhden sylinterin ohella kaksi desilitraa iskutilavuudestaan.
Rapid Spacebackin asemoiminen tšekkimerkin mallistoon on mittavertailun perusteella hieman haasteellista, vaikka Škodan mukaan se sijoittuu Fabian ja Octavian väliin. Octavia-farkkuun verrattuna Rapid Spaceback on reilut 36 senttimetriä lyhempi, joten tässä kokovertailussa niiden keskinäinen järjestys on selvä.
Rapid Spacebacin korin muotoilu muistuttaa lähinnä farmaria, joten Fabian kohdalla sitä pitää verrata Combiin. Näillä malleilla on pituuseroa vain viitisen senttimetriä Rapidin hyväksi. Miksi Škodalla on kaksi näin lähellä toisiaan olevaa mallia? Selitys löytyy mallien erilaisista käyttötarkoituksista.
Vähemmän halpis
Rapidissa on reilut 13 senttimetriä pidempi akseliväli kuin Fabiassa. Tämä näkyy ja tuntuu siinä, että Rapidissa on paremmat takatilat – vaikka siinä onkin pienempi tavaratila kuin Fabiassa. Rapid Spaceback on näin ollen hyväksyttävä ennemminkin 5-oviseksi hatchback-monikäyttömalliksi kuin farmariksi.
Style-varustetasossa takapäähän tuovat tuoretta ilmettä rekisterikilven syvennykseen jatkuva takaikkuna ja tummennetut takavalot.
Rapid Spacebackin takaistuimella on yllättävän hyvin sekä pääntilaa että polvitilaa.
Tai oikeastaan tämäkin on väärä arvio, sillä Škoda on jo pidempään hämmentänyt autojensa kokoluokkia muihin merkkeihin verrattuna. Näin ollen on parempi hyväksyä se tosiasia, että Spaceback ei ole farmari eikä hatchback – sitä on turha sovittaa tuttuihin korimallimääritelmiin.
Kokoluokkien lähekkäisyys johtunee siitä, että Rapid aloitti aikoinaan Škodalla niin sanottuna halvempana mallina. Nyt Rapidin varustelu on muuttunut tuntuvasti kattavammaksi, ja samalla materiaaleissa on siirrytty laadukkaampaan suuntaan. Rapidilla mahdollisesti olleen ”halpismalli-imagon” voi nyt unohtaa.
Miedosti muotoillut etuistuimet sopivat varsin hyvin erikaliiberisille henkilöille, vaikka ne eivät anna ihan parasta mahdollista sivuttaistukea.
Varsin pieneltä tuntuvista uudistuksista huolimatta Rapid on muuttunut ulkoisesti aiempaa tyylikkäämmäksi. Myös sisämateriaalit näyttävät tyylikkäämmiltä, vaikka tunnustelemalla huomaakin, että valtaosa paneeleista on valmistettu kovamuovista, jota pidetään yleensä hieman halvahtavana.
Ovipaneelien kyynärnojien pinnat ovat sen sijaan pehmeää materiaalia, ja niihinhän kädet koskettavat useammin kuin kojelautaan tai ikkunalistoihin. Tällä pieneltä tutuvalla materiaalivaihdoksella ohjaamoon on saatu laadukkuuden tuntua, vaikka muut muoviosat ovat kopisevaa kovamuovia.
Yksi Škodan erikoisuus – polttonestesäiliön kannessa olevan skrapan ja etuistuimen alla olevan sateenvarjon lisäksi – on ovikotelossa oleva roskis.
Uusi perusmoottori
Jos unohtaa Škoda-perheen pienimmän mallin Citicon, niin Rapidin moottorivalikoima on muihin malleihin verrattuna typistetympi, sillä mallia ei saa dieselmoottorisena. Aiemmin perusmoottorina ollut 1,2-litrainen nelisylinterinen TSI on korvattu litraisella 3-sylinterisellä TSI:llä. 1.0 TSI:n saa 95- ja 110-hevosvoimaisena. Lisäksi voimanlähteiksi voi valita 125-hevosvoimaisen 1,4-litraisen TSI:n.
Kojelauta on aiempaa tyylikkäämmän näköinen. Hieman pelkistetyn oloisesta kojelaudasta on helppo löytää eri hallintalaitteet ja käyttöpainikkeet.
Kosketusnäyttö toimii hyvin, ja näytön sivuilla olevilla painikkeilla pääsee oikoreittejä eri valikkoihin. Škoda Connect -palvelut ovat nyt tarjolla myös Rapidiin.
Pienempitehoisen 1.0 TSI:n saa 5-portaisella manuaalivaihteistolla ja 7-vaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Tehokkaamman litraisen TSI:n saa vain 6-lovisella manuaalivaihteistolla, ja 1.4 TSI:n yhteydessä on aina 7-vaihteinen DSG.
Koeajoautossa oli 95-hevosvoimainen TSI ja DSG-automaatti. Nöyrästi vetävän 3-sylinterisen voimavarat riittävät hyvin normaalissa ajossa, vaikka moottori ei tarjoilekaan tulista kiihtyvyyttä.
Seitsemällä pykälällä varustettu automaatti toimii varsin eleettömästi, kunhan malttaa liikkeellelähdöissä mielensä eikä polkaise kaasua voimakkaasti heti jarrupolkimen vapauttamisen jälkeen – niin toimimalla liikkeellelähdöistä tulee nykäiseviä. Jos vaihteiston sport-asetus ei tunnu riittävältä, vaihteita voi vaihtaa manuaalisesti keskikonsolin valitsimella.
Mukavasti tilaa
Edellismalliin verrattuna Rapidin mukavuus on parantunut. Äänieristystä on parannettu – tai ainakaan ajomelu ei kantaudu ohjaamoon yhtä voimakkaana kuin ennen. 3-sylinteriselle moottorille ominainen kurlutus kuuluu voimakkaissa kiihdytyksissä ohjaamoon, mutta se ei kuulu häiritsevän kovana.
Jousitukseen on luotu sopivasti lisää pehmeyttä, mikä parantaa osaltaan mukavuutta. Uusi Rapid ei tunnu niin pikkuautomaiselta kuin edeltäjänsä. Suuremmatkin epätasaisuudet ylittyvät ilman teräviä tärskäyksiä, joita edellismallissa tuppasi ilmenemään esimerkiksi osuttaessa routavaurioihin.
Ohjaustunto on hieman teennäinen, mutta auto tottelee siitä huolimatta ohjausliikkeitä eleettömän rauhallisesti. Varsin kevyt ohjaus tekee taajamapyörittelystä mukavan helppoa, eikä keveys häiritse matka-ajossa suuremmillakaan nopeuksilla.
Tavaratila on kelvollisen kokoinen. Suurehkon nostokynnyksen huomaa silloin, kun autolla pitää kuljettaa raskaita tavaroita.
Tavaratila on riittävän kokoinen, jos autoilta ei edellytä farmarimaisia tiloja. Kontin pohja ei laajennetussa muodossa aivan tasainen, mutta tavaratilan laidoissa olevat tukevat kassikoukut ansaitsevat kiitokset. Nostokynnys on hieman korkeahko, mutta selkeänmuotoinen kontti on muuten asiallinen.
Rapid Spacebackissa on hyvät tilat neljälle täysikasvuiselle aikuiselle. Kolmen takamatkustajan kuormalla leveyttä on hieman niukasti, vaikka polvi- ja pääntilaa onkin riittävästi.
Juuri takatiloissa ero Fabiaan nähden on tuntuvin, sillä Rapid Spacebackissa on reilusti polvi- ja pääntilaa 180-senttiselle matkustajalle, vaikka hänen edessään istuisi samanmittainen henkilö.
Miellyttää
Kokonaisuus
Rapid Spaceback on yllätyksettömän helppo kokonaisuus.
Ärsyttää
Liikkeellelähdöt
Vaihteisto nykii toisinaan liikkeellelähdöissä.
Yllättää
Takatilat
Takaistuimella on hyvin sekä pääntilaa että polvitilaa.
Yhteenveto
Rapid Spaceback on konstailematon perusauto, jossa on ulkomitat huomioiden yllättävän hyvät matkustamotilat. Ajettavuudessa ei ilmene epämiellyttäviä yllätyksiä. 3-sylinterinen 1.0 TSI riittää voimavarojensa puolesta Rapidiin jopa yllättävän hyvin.
(4 tähteä)
Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95 Style DSG
Moottori R3, turbo
Iskutilavuus 999 cm3
Suurin teho 70 kW (95 hv)/5000–5500 r/min
Suurin vääntömomentti 160 Nm/1500−3500 r/min
Suorituskyky 0−100 km/h 11,3 s
Huippunopeus 184 km/h
Kulutus 4,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästö 107 g/km
Voimansiirto A7, etuveto
Mitat p. 4304, l. 1706, k. 1459 mm, akseliväli 2602 mm,
Omamassa 1257 kg
Kantavuus 513 kg
Vetomassa 1300/620 kg
Tavaratila 380−1270 l
Tankki 55 l
Hinta (2018) 21 491 euroa, koeajoauto 24 776 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]
Fabian Kircbauer
Kaksiovisen Coupén uusi sukupolvi on näyttävämpi, erottuvampi ja urheilullisempi kuin koskaan aiemmin. [BMW / Creative Commons]
Fabian Kircbauer
Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.
Juha Peltonen
Suzuki Swace on itselataava hybridi, jossa 1,8-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteistyö sujuu saumattomasti. Liikkeelle lähdetään äänettömästi sähköllä ja polttomoottori liittyy mukaan vauhdin kasvaessa tai kiihdytettäessä. Ajoakustolla pystyy ajamaan vähän väliä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kaisa Kuokka: ”Joulu on loma pimeyden keskellä”
Mytekin versio THX-kuulokevahvistimesta
Kurkista persoonallisiin joulukoteihin
Borresenin uudet Z-sarjan kaiuttimet Suomessa
NuPrimelta uusi d-luokkainen
Läpikuultavaa
JBL SA750 integroitu vahvistin
Joulun upeat kukkijat: näin joulukukat kestävät pitkään
RIAA kuudessa osassa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Älä roiku takapuskurissa!
Heijastimeen sensorit ja ledit: Älyheijastin parantamaan jalankulkijan turvallisuutta
Ajonvakautusjärjestelmä: Löytyy melkein joka toisesta henkilöautosta
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Auto haudattiin maan alle piiloon neuvostojoukoilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!
UUTTA
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Pihavaja tarjoaa monipuolista säilytystilaa helposti
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Voisi olla kova juttu? Käytetty Audi S8 4.2 quattro väijyy eBaylla – alkaen-hinta Saksassa alle 7000 euroa!
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
5 VUOTTA SITTEN...
Älä roiku takapuskurissa!
Heijastimeen sensorit ja ledit: Älyheijastin parantamaan jalankulkijan turvallisuutta
Ajonvakautusjärjestelmä: Löytyy melkein joka toisesta henkilöautosta
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
BMW: Sähköautojen latauspalvelu avautuu Suomessa
Täyssähköinen Volkswagen ID.3 -malliperhe laajenee: Uusia varustelu- ja tehoversioita saapui Suomeen
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
LUETUIMMAT
Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat
Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?
Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?
Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!
Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Volvon jälleenmyyjäverkosto: Vahvistuu uudella toimijalla
Onko sähköautojen toimintamatkan riittämättömyys tulevaisuudessa vähenevä pelko – vai riippuuko toimintamatka sittenkin Suomessa ihan yksilökohtaisesta tarpeesta?
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.
Välillä on väliä – ja nopeudella. Nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.