Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Kompaktiluokan Mercedes-Benz A 200 Sedan on jännittävä uutuus, joka muistuttaa tietyssä määrin CLA-mallia.
A-sarjan Sedan tulee Mercedeksen neliovisen CLA Coupén rinnalle, ja sen on tarkoitus muun muassa laajentaa kompaktin kokoluokan automallien tarjontaa Yhdysvalloissa.
Uusi A Sedan on takaoviin asti kuin vastaava hatchback, mutta tarinan loppuosa kirjoitetaan sitten aivan eri lailla. A-sarjan hatchbackiin verrattuna Sedan on 13 senttimetriä pidempi. Se on tietenkin vastaavan levyinen kuin hatchback, mutta vastaavasti kuusi millimetriä sitä korkeampi. Kahdessa A-mallissa on identtinen akseliväli, mutta Sedanissa on 50 litraa suurempi tavaratila kuin HB-versiossa.
Maailmanennätys
Sekä A-sarjan Sedanilla että CLA Coupélla on tätä kirjoitettaessa hallussaan sarjatuotantoautojen alhaisin ilmanvastusarvo koko maailmassa – se on 0,22! Kyseessä on melkoinen saavutus.
A Sedan näyttää kiitävän eteenpäin silloinkin, kun se on paikallaan. Etuviistosta A Sedania ja neliovista CLA Coupé -mallia voi olla nopeasti tarkastellen vaikea erottaa toisistaan.
Mallimerkintä ”200” ei nykymuodin mukaisesti merkitse 2,0-litraista tekniikkaa, vaan konepellin alla lymyää uusi 1,4-litrainen ja 163-hevosvoimainen turbomoottori, joka tuottaa 250 newtonmetrin suurimman väännön niinkin alhaalla kuin 1 620 minuuttikierroksella.
Lähtökohtaisesti myös Nissan- ja Renault-puolelta tuttu 4-sylinterinen kiihdyttää A 200 Sedanin nollasta sataan tehtaan mukaan hanakasti 8,1 sekunnissa, joten ohitukset saadaan historiaan viipymättä. Kiihdytyksissä korkealle kiertävän koneen luonne nostaa melutasoa, mutta tasaisessa maantieajossa kuuluu lähinnä häiritsemätöntä rengasmelua.
Kompaktiluokan sedan näyttää huomattavan urheilulliselta. Kevytmetallivanteiden halkaisija on tämän moottorin yhteydessä 17 tuumaa.
Pääsääntöisesti sport-ajotilaa käyttäen tehdyn ja osin nopeatempoista ajoa sisältäneen koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 8,0 l/100 km.
Neljä ajotilaa ja sylinterien lepuutus
7-nopeuksisessa kaksoiskytkinvaihteistossa on mahdollisuus myös manuaaliseen pykälien vaihtamiseen ohjauspyörän siivekkeistä. Automaatin valitsin on kätevästi ohjauspylväässä, missä se ei vie tilaa. Kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä moottoriin liittyy myös sylinterien lepuutusjärjestelmä.
Keskikonsoliin asemoidun ajotilavalitsimen neljä ajotilaa ovat eco, comfort, sport ja individual. Comfort tuntuu maantieajossa hieman liian pehmeältä, mutta se onkin sitten omiaan kaupunkiajoon. Sport-tila täyttää heti asetetut maantietoiveet: se nopeuttaa ohjaustuntumaa, aiheuttaa välittömämmän kaasunvasteen ja saa aikaan nopeammat automaattivaihteiston vaihtotapahtumat.
Pitkän takaosan ansiosta A Sedanilla ja CLA Coupélla on sama, erittäin alhainen ilmanvastuskerroin 0,22.
Sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus välittää maantieajossa ja mutkaisella sopivan täsmällisen keskialuetuntuman ennen kaikkea sport-ajotilassa.
Vakiovarusteena olevasta aktiivisesta kaista-avustimesta tulee miinusta, sillä se ”haukkaa” kiinni lievästäkin sulkuviivan ylityksestä – ei kuitenkaan katkoviivan ylityksestä. Tällöin kuuluu voimakas, rouhaiseva ääni, ohjauspyörässä tuntuu värinää, ja samalla auton meno hidastuu, koska avustin jarruttaa toisen puolen pyöriä ja ohjaa autoa takaisin kaistalle. Vaikka rouhaisun tehtävänä on havahduttaa, niin toiminnon voimallisuus voi yllättää epämiellyttävästi. Kaista-avustin toimii nopeusalueella 60–200 km/h.
Mercedes-Benzillä maavara mitataan aina täydellä kuormalla, joka on lähempänä ”maakivien totuutta” kuin yhden hengen kuorma tai tyhjä auto. A 200 Sedanin noin kymmenen sentin maavara kannattaa pitää korvan takana etenkin nopeushidasteissa ja mökkiteillä.
Lisävarusteisiin led-lähi- ja -kaukovaloihin liittyvä mukautuva kaukovaloavustin vaihtaa kaukovaloilta automaattisesti lyhyille.
MBUX-tietoviihdejärjestelmä
Hatchbackin tapaan myös A-sarjan Sedanissa on vakiona leveäruutuinen MBUX-tietoviihdejärjestelmä, joka kuuluu markkinoiden näyttävimpiin ja ehdottomasti värikylläisimpiin toteutuksiin. Navigointilaitteen leveää 10,25 tuuman karttanäyttöä on ilo tarkastella jo pelkästään sen värikylläisyyden takia. Lisäksi A-sarjan Sedanissa on puheohjaus, joka aktivoidaan sanomalla ”Hei, Mercedes!”.
Puhdaslinjaista kojelautaa hallitsee kaksi 10,25-tuumaista, ikään kuin yhteen sulautuvaa näyttöä. Ilmanpuhallussuuttimet muistuttavat suihkuturbiineja.
MBUX-tietoviihdejärjestelmä mahdollistaa lukemattomia, keskenään hyvin erilaisia mittaristonäkymiä. Oman maun mukainen toteutus löytyy lähes takuulla.
7-nopeuksisessa kaksoiskytkinvaihteistossa on mahdollisuus manuaaliseen pykälien vaihtamiseen ohjauspyörän siivekkeistä.
MBUX-tietoviihdejärjestelmään liittyvä 10,25-tuumainen näyttö on komea. Näytön toimintoja ohjataan keskikonsolin kosketuslevyllä, joka toimii tunnokkaammin kuin ennen.
Mittariston olomuodon muokkausmahdollisuudet ovat riemastuttavan monipuoliset. Kirjoittajan suosikiksi nousi sport-näkymä varustettuna digitaalisin, pyörein ”analogisin” mittarein. Toinen mielenkiintoinen toteutus on näyttö, jossa nopeus näkyy sähköisesti numeroina. Samanaikaisesti näytöllä osoitetaan jäljellä oleva ajomatka, etäisyys valittuun navigointiosoitteeseen ja keskikulutus. Tällöin samaan aikaan näkyvillä oleva taloudellisen ajotavan ekonäyttö ilmaisee, montako ylimääräistä ajokilometriä on voitettu tasaisella ajotavalla.
A-sarjan nykyiseen tapaan näyttöruutu ei ole kosketusnäyttö, vaan toimintoja ohjataan keskikonsolin kosketuslevyltä, joka toimii entistä tarkemmin. Esimerkiksi navigointilaitteen osoitetietojen syöttö sujuu sen avulla mutkattomasti. Myös navigointilaitteen reitin ääniopastus toimii tasokkaasti.
Testiyksilössä olleissa mekaanisesti säädettävissä etuistuimissa oli mainio sivuttaistuki ja säädettävät reisityynyt. Ajoasennosta sai ryhdikkään.
Takaistuimelle on periaatteessa helppo mennä riittävän kokoisista ovista.
Lisävarusteisesta, lämmitettävästä lasinpesujärjestelmästä on Suomen oloissa taatusti hyötyä.
S-sarjasta lainattuihin toimintoihin lukeutuu muun muassa ajoavustinpaketti 23P, johon liittyvät aktiivinen etäisyysavustin sekä aktiivinen ohjausavustin, joista jälkimmäinen auttaa ohjaamisessa siten, että ajonopeus sovitetaan mutkiin, kiertoliittymiin ja risteyksiin saavuttaessa automaattisesti.
Istuimissa kunnolla sivuttaistukea
Pitkäjalkainen kuljettaja säätää pikaisesti sopivan ajoasennon, ja jämäkkä etuistuin tarjoaa riittävän sivuttaistuen. Kuljettajan istuimessa on myös lisävarusteinen, neljään suuntaan säätyvä ristiseläntuki. Oma hyötynsä on molempien etuistuimien mekaanisesti säädettävästä reisityynystä. Kummankin etuistuimen perussäädöt ovat mekaaniset, mutta onneksi selkänojan säätöpyörä on kevyttoiminen. Etuistuimien välisessä säilytyslokerossa on sivulle avautuvat luukut.
Takaistuimelle on sinänsä helppo siirtyä, koska sopivan muotoiset takaovet avautuvat reilusti. Tosin oviaukko ja jalkatila ovat tässä kokoluokassa sen verran tarkat, että jos matkustajan jalkaterät ovat pitkät, niitä pitää sovitella. Polvitilaa jää pitkäjalkaisillekin sopivasti, ja pääntilaa on kompaktiluokan sedaniksi asiallisesti.
420-litraisen tavaratilan nostokorkeus jää mukavan matalaksi. Takaselkänojat saa taitettua ala-asentoon kahdessa osassa.
Takamatkustajia varten ei ole normaalia usb-porttia, mutta sen sijaan suojaluukun takaa löytyy pari micro-usb-porttia.
A-sarjan Sedanin tavaratila on mukavat 420 litraa. Takaselkänojat taittuvat alas suhteessa 40/60, ja niiden lukitusvivut sijaitsevat helposti käsillä tavaratilan puolella. Tällöin muodostuvaa suurinta litramäärää ei ole virallisesti määritelty, mutta silmämääräisesti todettuna lisäkuljetustilaa saadaan kompaktiluokan sedaniksi hulppeasti.↔
Juha Peltonen
Mercedes-Benz A 200 Sedan Launch Edition Style
Moottori
R4, turbo, 1332 cm³,
120 kW (163 hv)/5500 r/min,
250 Nm/1620 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 8,1 s, huippunopeus 230 km/h
Kulutus
6,1 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
139 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4549, l. 1796, k. 1446 mm, akseliväli 2729 mm, maavara 104 mm, omamassa 1385 kg, kantavuus 530 kg, tavaratila 420 l, tankki 43 l
Hinta
35 381 euroa, koeajoauto 43 157 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Goldring GR3 -levysoitin
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Avoin suljettu kuuloke
Arendal 1528-kaiutinsarja
Näin onnistut sohvan valinnassa: 10 vinkkiä
Denon PMA-3000NE
Kaiuttimet selin nurkassa
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
Cyruksen uudet 40-sarjalaiset
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI