Keulan ilme on massiivisen maasturimainen, jota korostaa hopeanvärinen alustasuoja.
Toni Lindström
Koeajossa Mercedes-Benz GLB 200 d Business Progressive Line: Jyhkeä B-sarjalainen
Mercedes-Benzin uusin katumaasturimalli on GLB, joka perustuu B-sarjan ratkaisuihin, mutta on mitoiltaan venytetty suureksi perheautoksi. GLA:n ja GLC:n väliin sijoittuva GLB on kokonsa puolesta jo hyvin lähellä isoveljeään.
Loikka Mercedes-Benz GLA:sta Mercedes-Benz GLB:hen on todella tuntuva, sillä Mercedes-Benz GLB on ulkoisesti jyhkeän massiivinen, ja onkin jopa vaikea hahmottaa, että se on B-sarjalainen. Pituutta autolla on reilut 4,6 metriä – vain nelisen senttiä GLC:tä vähemmän.
Kun akselivälikin on venytetty äärimmilleen, niin Mercedes-Benz GLB:ssä on suuren auton tuntua. Niinpä Mercedes-Benz markkinoikin autoa perhe edellä.
Pituus tuo tilaa
Pitkä akseliväli (2,8 m) tuo väljyyttä sisätiloihin ja vakautta ajoon. Mercedes-Benz GLB:n saa lisärahalla 7-paikkaisena, joten henkilökuljetustilaa on suuremmallekin perheelle – uutuus on siis hyvin tila-automainen.
Kolmannelle penkkiriville pitäisi valmistajan mukaan mahtua 168-senttisen henkilön, joten lapsille se ainakin tarjoaa sopivasti tilaa.
Takaa katsottuna erottuu pysty perä ja maasto-ominaisuuksia henkivä alustansuoja.
Toni Lindström
Etuistuimet tukevat sopivasti vartaloa ja ovat mukavat istua.
Toni Lindström
Takapenkki on suoralinjainen, joten aikuisella polvet nousevat ylös ja reisituki jää pieneksi.
Toni Lindström
Takapenkkiä – 7-paikkaisessa siis keskipenkkiä – saa liikutettua pituussuunnassa, joten tavaratila saadaan kasvamaan jopa 190 litraa. Normaalisti 5-paikkaisen version tavaratila vetää 570 litraa ja penkit kumottuna 1 805 litraa.
Takapenkillä mahtuu istumaan mukavasti, mutta istuinosa on varsin suora, jolloin jaloille ei ole tarjolla sanottavasti tukea.
Edessä on reilusti tilaa, ja näkyvyys on hyvä joka suuntaan. Kuljettajan paikalla auto vaikuttaa varsin muhkealta joka suuntaan.
Vakaa ajettava
Akselit on siis sijoitettu alustan ääripäihin. Pitkä akseliväli tuntuu miellyttävänä vakautena tien päällä, oli sitten kuormaa tai ei. Etuvetoisen ohjaustuntuma on sopivan tunnokas ja alusta nielee tien epätasaisuudet helposti.
Kaupungissa suurehko auto taipuu kuitenkin mukavasti parkkihalleissa, ja sen liikuttelu eri tilanteissa on keveän tuntuista.
Koeajoauto oli varustettu 2-litraisella turbodieselillä, josta irtoaa 150 hevosvoimaa. Moottori jaksaa myös vääntää, ja voimanlähde kiihdyttää katumaasturia satasen nopeuteen yhdeksässä sekunnissa, joka on aivan riittävä perhekäyttöön suunnatulle autolle. Huippunopeutta tälle versiolle on luvassa 204 km/h.
Mercedes-Benz GLB:n kojelauta on edustava osoitus Mercedes-Benzin kehitystyöstä. Suuret näytöt ovat selkeät ja totuttelun jälkeen jouheat käyttää. Alumiinin väriset somisteet luovat laadukkaan vaikutelman.
Toni Lindström
Toni Lindström
Toni Lindström
Toni Lindström
Dieselin kulutuksen saa painettua maantiellä jopa lähelle viittä litraa ja moottoritienopeuksissakin jäädään alle kuuden litran. Tämä osoittaa, että Mercedes-Benzin turbodiesel on käynyt onnistuneesti läpi jatkuvaa kehitystyötä. Kaupungissa kulutus pyörii seitsemän litran nurkilla.
Kulutusta on pystytty pienentämään hiomalla auton ilmanvastusta, joka on saatu painettua parhaimmillaan arvoon 0,30.
Kattavat avustinjärjestelmät
Mercedes-Benz GLB:n laajakuvamittaristo on miellyttävä silmille – ja sitä sen on myös käyttää. Mercedes-Benzin oma MBUX-käyttöjärjestelmä antaa monia mahdollisuuksia hyödyntää laajoja näyttöjä. Myös mittariston ulkoasulle on tarjolla useampi vaihtoehto.
Selkeää kosketusnäyttöä voi ohjata keksikonsolin ohjainlevyllä. Kun siihen tottuu, niin käyttö on nopeaa ja jouhevaa. Näyttöjä voi komentaa myös puheohjauksella.
Mercedes-Benz GLB on varustettu saksalaisvalmistajan uusimmilla avustinjärjestelmillä, jotka hyödyntävät kartta- ja navigointitietoja seitsemän kilometrin säteellä auton kulkusuuntaan silloinkin, kun navigaattori ei ole aktiivisena päällä.
Aktiivinen vakionopeudensäädin sovittaa nopeuden automaattisesti sopivaksi esimerkiksi liikenneympyrään saavuttaessa. Autossa on myös laajennettu aktiivinen jarrutusavustin, joka reagoi edellä hitaammin ajavaan autoon tai edessä olevaan esteeseen. Avustinominaisuuksien lista on Mercedes-Benz GLB:ssä todella kattava.
Maasturimainen ulkonäkö
Mercedes-Benz GLB:ssä korostuu Off Road -henkinen ulkonäkö, vaikka se onkin parhaimmillaan pitävillä ja kantavilla teillä, jos kyseessä ei ole nelivetoinen versio.
Nelivedot on varustettu Off Road -tekniikkapaketilla, joka sisältää oman ajo-ohjelman ja alamäkiavustimen. Tällöin uskaltaa poiketa vaihtelevampaankin maastoon.
5-paikkaisn version tavaratila on 570 litraa. Pituussuunnassa liikuteltava takapenkki tuo lisätilaa 190 litraa.
Toni Lindström
Mercedes-Benz GLB muistuttaa jollain tapaa kulmikasta Mercedes-Benz GLK:ta, joka mitoiltaan jää hiukan uutuutta pienemmäksi.
Off Road -henkeä luovat sisätiloihin upotetut keskikonsolin alumiinisomisteet, ja samaa henkeä voi korostaa makunsa mukaan hankkimalla lisää tyyliin sopivia korinosia, jos tuntuu, että auto jää liian katuautomaiseksi.
Mercedes-Benz GLB 200 d Business Progressive Line
Moottori
R4, 1950 cm3, 110 kW (150 hv)/3400–4400 r/min, 320 Nm/1400–3200 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9 s, huippunopeus 204 km/h
Kulutus
5,7 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
147 g/km
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4634, l. 1834, k. 1658 mm, akseliväli 2829 mm, omamassa 1680 kg, kantavuus 515 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 570–1805 l, tankki 52 l
Hinta
46 412 euroa, koeajoauto 56 328 euroa (2020)
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
20 kullattua kuuloketta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
Perlistenin uusi A-sarja
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL