Outbackin ykkössukupolvi lanseerattiin 1996, ja nyt oli viidennen polven faceliftin aika. Jousitus ja korkeaprofiiliset renkaat varmistavat herraskaisen mukavuuden maantieajossa.

Outbackin ykkössukupolvi lanseerattiin 1996, ja nyt oli viidennen polven faceliftin aika. Jousitus ja korkeaprofiiliset renkaat varmistavat herraskaisen mukavuuden maantieajossa.

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa

Jo Subaru Outbackin perusvarustetaso on sen verran monipuolinen, että missään vaiheessa ei synny vaikutelmaa perusmallista. Paketin palikat on siis ideoitu onnistuneesti.

Auto Bild.Koeajot

Su­ba­ru Out­bac­kin ne­li­ve­to on ai­na ol­lut ke­hit­ty­nyt ai­kaan­sa näh­den, mut­ta vuo­sien mit­taan mal­li on hi­ou­tu­nut sekä ul­ko­nä­öl­tään et­tä si­sä­ti­loil­taan voi­mak­kaas­ti.

Vii­des mal­li­su­ku­pol­vi näki päi­vän­va­lon vuon­na 2015, ja nyt teh­ty fa­ce­lift nos­taa Out­bac­kin en­tis­tä­kin ko­vem­mal­le ta­sol­le.

Mittaristo on selkeä. Kojelaudan ja ovien alumiinipaneelijäljitelmä antaa tyylikkään korkeateknisen säväyksen.

Mittaristo on selkeä. Kojelaudan ja ovien alumiinipaneelijäljitelmä antaa tyylikkään korkeateknisen säväyksen.

Jääh­dyt­ti­men sä­leik­kö, ajo­va­lot ja etu­pus­ku­ri pis­tet­tiin uu­sik­si, ja li­säk­si fa­ce­lift-mal­lin kori on 5 mm ai­em­paa pi­dem­pi. Muu­tok­set pi­det­tiin kui­ten­kaan mal­til­li­si­na, sil­lä ak­se­li­vä­liin, le­vey­teen tai kor­keu­teen ei ka­jot­tu.

Is­ku­ti­la­vuu­del­taan iso 2,5-lit­rai­nen ne­li­sy­lin­te­ri­nen bok­se­ri­moot­to­ri vään­tää mak­si­mis­saan mal­til­li­set 235 new­ton­met­riä kor­ke­ah­kol­la 4 000 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la. Is­ku­ti­la­vuus huo­mi­oi­den vään­tö sai­si kui­ten­kin lä­hen­nel­lä 300 new­ton­met­riä.

Te­hoa on rap­sa­kat 175 he­vos­voi­maa, ja vas­tais­ku­moot­to­ri kir­nu­aa otol­li­sim­mil­laan ta­sai­sen no­pe­as­sa maan­tie­a­jos­sa – se ei niin­kään lois­ta kiih­dy­tyk­sis­sä pai­kal­taan. Su­ba­run sym­met­ri­nen jat­ku­va ne­li­ve­to toi­mii sän­til­li­ses­ti.

Tekniikan pohtimista helpottaa se, että tarjolla on vain yksi bokserimoottori ja yksi vaihteisto. Ne antavat omintakeiset puitteet kyvykkäälle katumaasturille.

Tekniikan pohtimista helpottaa se, että tarjolla on vain yksi bokserimoottori ja yksi vaihteisto. Ne antavat omintakeiset puitteet kyvykkäälle katumaasturille.

Etuistuimet antavat erinomaisen sivuttais- ja reisituen. Kuljettajalla on jopa Active-tasolla sähkösäädöt.

Etuistuimet antavat erinomaisen sivuttais- ja reisituen. Kuljettajalla on jopa Active-tasolla sähkösäädöt.

Mukavalla takaistuimella on hyvät tilat kahdelle. Istuimissa on lämmitystoiminto.

Mukavalla takaistuimella on hyvät tilat kahdelle. Istuimissa on lämmitystoiminto.

Ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan 7,3 l/100 km. Lu­ke­maa voi pi­tää ai­ka koh­tuul­li­se­na ar­vo­na 2,5-lit­rai­sel­le ne­li­ve­toi­sel­le ka­tu­maas­tu­ril­le – ja var­sin­kin bok­se­ril­le, joka ei ole kaik­kein ta­lou­del­li­sin moot­to­ri­tyyp­pi.

Bok­se­rin me­lu­ta­so py­syt­te­lee koh­tuul­li­se­na. LED-tyyp­pi­set lähi- ja kau­ko­va­lot kään­ty­vät oh­jaus­pyö­rän liik­kei­den mu­kai­ses­ti.

Va­ri­aat­to­ri­au­to­maat­ti

CVT-tyyp­pi­nen Li­ne­art­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­to vaih­taa juo­he­as­ti, ja sen kans­sa kel­paa elää, kun­han tie­tää va­ri­aat­to­ri­vaih­teis­to­jen omi­nais­nik­sit.

Py­kä­lien vir­tu­aa­li­set vaih­to­koh­dat on teh­ty muis­tut­ta­maan enem­män pe­rin­teis­tä au­to­maat­tia, ja lop­pu­to­teu­tus on on­nis­tu­nut.

Mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men oh­jel­moin­ti su­juu näp­pä­räs­ti, ja lai­te toi­mii kuin unel­ma. Pik­ku­e­ri­koi­suu­te­na no­peut­ta li­sä­tään tai vä­hen­ne­tään 5 km/h:n py­kä­lin.

Konttiin mahtuu parhaimmillaan neljä 80-litraista matkalaukkua. Suurimmillaan tasapohjaista tavaratilaa on 1 848 litraa.

Konttiin mahtuu parhaimmillaan neljä 80-litraista matkalaukkua. Suurimmillaan tasapohjaista tavaratilaa on 1 848 litraa.

Su­ba­ru Out­bac­kin jou­si­tus toi­mii suo­ras­taan esi­mer­kil­li­ses­ti ka­tu­maas­tu­rik­si, ja se edus­taa var­mas­ti myös Su­ba­run kär­ki­suo­ri­tuk­sia la­jis­saan.

Kor­ke­ap­ro­fii­li­set ren­kaat vä­lit­tä­vät li­säk­si her­ras­kai­sen ajo­mu­ka­vuu­den, ei­vät­kä epä­ta­sai­suu­det juu­ri­kaan tun­nu mat­kus­ta­mos­sa edes kuop­pai­sel­la rei­til­lä.

Jou­si­tuk­ses­sa ja tar­kas­sa oh­jaus­tun­tu­mas­sa il­me­nee on­nis­tu­nees­ti ison au­ton mei­nin­kiä. Säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on maan­tie­a­jos­sa so­pi­van täs­mäl­li­nen, ja Su­ba­ru Out­back tai­puu riit­tä­vän not­ke­as­ti myös vaik­ka­pa py­sä­köin­ti­hal­leis­sa.

Ta­sok­kaat is­tui­met

Etuis­tui­mien si­vut­tais­tu­ki ja rei­si­tu­ki ovat var­sin pa­ra­hul­tai­set mat­ka-ajoon. Is­tuin­ten an­ta­ma rei­si­tu­ki ei ole yli­ko­ros­tu­nut, ja ajo­a­sen­nos­ta saa ren­non.

Su­ba­ru on on­nis­tu­nut luo­maan myös to­del­la rei­lun ris­ti­se­län­tu­en. Jo edul­li­sim­mas­sa va­rus­te­ta­sos­sa kul­jet­ta­jan is­tuin on va­rus­tet­tu säh­kö­sää­döin, mikä var­mis­te­lee tar­kan ajo­a­sen­non. Ac­ti­ve-pe­rus­mal­lis­sa käy­te­tään kan­gas­ver­hoi­lua.

Ta­ka­o­vet avau­tu­vat san­gen rei­luun kul­maan, jo­ten si­sään- ja ulos­käyn­ti su­ju­vat vai­vat­to­mas­ti. Ta­ka­na on rei­lus­ti pol­vi­ti­laa jopa pit­kä­jal­kai­sil­le sekä run­saas­ti pää­ti­laa. Kes­ki­kon­so­li työn­tyy sen ver­ran taak­se, et­tä kes­ki­paik­ka­lai­sen jal­ka­te­rät ei­vät mah­du kor­ke­ah­kon kes­ki­tun­ne­lin pääl­le.

Muu­ten jä­mä­käl­lä ta­kais­tui­mel­la is­tu­taan huo­mat­ta­van mu­ka­vas­ti. Jo Ac­ti­ve-ver­si­os­sa on ta­ka­na is­tuin­läm­mit­ti­met ja kak­si USB-port­tia.

Ajan­mu­kai­ses­sa ja sel­ke­äs­sä ko­je­lau­das­sa on erit­täin sel­ko­lu­kui­set pyö­re­ät pää­näy­töt sekä alu­mii­ni­pa­ne­loin­ti­jäl­ji­tel­mää. Il­mas­toin­nin ja läm­mi­tyk­sen me­kaa­ni­set sää­ti­met vie­hät­tä­vät no­pe­a­käyt­töi­syy­del­lään ja sitä kaut­ta käyt­tö­tur­val­li­suu­del­laan ver­rat­tu­na sii­hen, et­tä ne oli­si­vat kos­ke­tus­näy­tön ali­va­li­koi­den ta­ka­na.

Ke­hit­ty­neem­pi Ey­e­Sight

Edul­li­sim­paan Ac­ti­ve-va­rus­te­ta­soon ei hin­ta­po­liit­ti­se­na rat­kai­su­na si­säl­ly teh­taan na­vi­goin­ti­lait­teis­toa, mut­ta ei huol­ta: tes­ta­sim­me Ap­p­le-pu­he­li­men na­vi­goin­ti­oh­jel­maa, joka toi­mii au­ton jär­jes­tel­mäs­sä sel­ke­äs­ti kaa­pe­lin avul­la. Täl­löin reit­ti­nuo­let nä­ky­vät pu­he­li­men näy­töl­lä, mut­ta ää­ni­o­pas­tus kuu­luu kai­ut­ti­mien vä­li­tyk­sel­lä.

Myös And­roid Au­to on mu­ka­na. So­vel­luk­set käyt­tä­vät Su­ba­ru Star­link -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mää. Edes­sä is­tu­vien usb-port­ti on kes­ki­kon­so­lin etuo­sas­sa.

Tur­va­va­rus­teet ovat en­tis­tä ke­hit­ty­neem­mät. Ey­e­Sight-jär­jes­tel­män ste­re­o­ka­me­rat si­jait­se­vat tuu­li­la­sin si­sä­puo­lel­la taus­ta­pei­lin mo­lem­min puo­lin. Jär­jes­tel­mä erot­taa Su­ba­run mu­kaan myös vä­rit ver­rat­tu­na en­sim­mäi­sen pol­ven Ey­e­Sigh­tiin, joka pe­rus­tui mus­ta­val­koi­seen tek­no­lo­gi­aan.

Tär­keä yk­si­tyis­koh­ta on se, et­tä ka­me­roi­den nä­kö­kent­tä on pi­den­ty­nyt 40 pro­sent­tia yk­kös­pol­veen ver­rat­tu­na. Tör­mäyk­siä eh­käi­se­vän Ey­e­Sigh­tin mai­ni­taan erot­ta­van esi­mer­kik­si au­tot, ja­lan­kul­ki­jat ja pyö­räi­li­jät.

Su­ba­ru Out­back ei oli­si oma it­sen­sä, el­lei sen ta­va­ra­ti­la oli­si ti­la­vuu­del­taan mit­ta­va – se on pe­rus­muo­dos­sa 559-lit­rai­nen ja on­nis­tu­neen muo­toi­nen.

Ta­ka­sel­kä­no­jat tai­te­taan ta­sai­sek­si pin­nak­si ta­va­ra­ti­lan sei­nä­mien lii­pai­si­mis­ta, ja sil­loin kul­je­tus­ti­laa on yli 1,8 kuu­ti­o­met­riä.

Su­ba­ru Out­back 2.5i Ac­ti­ve

Moot­to­ri

4-syl. bok­se­ri, 2498 cm³, 129 kW (175 hv)/5800 r/min, 235 Nm/4000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,2 s, huip­pu­no­peus 198 km/h

Ku­lu­tus

7,0 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

161 g/km

Voi­man­siir­to

A (CVT), ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4820, l. 1840, k. 1605 mm, ak­se­li­vä­li 2745 mm, maa­va­ra 200 mm, oma­mas­sa 1657 kg, ve­to­mas­sa 2000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 559–1848 l, tank­ki 60 l

Hin­ta 41 393 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 41 392 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Etuis­tui­met

Suo­ras­taan sport­ti­set etuis­tui­met an­ta­vat mai­ni­on ajo­a­sen­non.

Är­syt­tää

Kes­ki­paik­ka

Ai­kaih­mi­nen mah­tuu huo­nos­ti ta­kais­tui­men kes­ki­pai­kal­le.

Yl­lät­tää

Jou­si­tus­mu­ka­vuus

Out­back yh­tä ko­to­naan maan­tiel­lä kuin maas­tos­sa.

Yh­teen­ve­to

Jat­ku­va ne­li­ve­to yh­dis­tet­ty­nä bok­se­ri­moot­to­rin al­hai­seen pai­no­pis­tee­seen ja CVT-au­to­maat­tiin muo­dos­ta­vat to­del­la kiin­nos­ta­van yh­dis­tel­män, ja jou­si­tus on mai­nio. Si­sä­ti­lat ovat en­tis­tä ajan­mu­kai­sem­mat, etuis­tui­met ovat erit­täin on­nis­tu­neet, ja muun­nel­ta­vuus on ta­so­kas­ta.

(4,0 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU