Outbackin ykkössukupolvi lanseerattiin 1996, ja nyt oli viidennen polven faceliftin aika. Jousitus ja korkeaprofiiliset renkaat varmistavat herraskaisen mukavuuden maantieajossa.
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Jo Subaru Outbackin perusvarustetaso on sen verran monipuolinen, että missään vaiheessa ei synny vaikutelmaa perusmallista. Paketin palikat on siis ideoitu onnistuneesti.
Subaru Outbackin neliveto on aina ollut kehittynyt aikaansa nähden, mutta vuosien mittaan malli on hioutunut sekä ulkonäöltään että sisätiloiltaan voimakkaasti.
Viides mallisukupolvi näki päivänvalon vuonna 2015, ja nyt tehty facelift nostaa Outbackin entistäkin kovemmalle tasolle.
Mittaristo on selkeä. Kojelaudan ja ovien alumiinipaneelijäljitelmä antaa tyylikkään korkeateknisen säväyksen.
Jäähdyttimen säleikkö, ajovalot ja etupuskuri pistettiin uusiksi, ja lisäksi facelift-mallin kori on 5 mm aiempaa pidempi. Muutokset pidettiin kuitenkaan maltillisina, sillä akseliväliin, leveyteen tai korkeuteen ei kajottu.
Iskutilavuudeltaan iso 2,5-litrainen nelisylinterinen bokserimoottori vääntää maksimissaan maltilliset 235 newtonmetriä korkeahkolla 4 000 minuuttikierroksella. Iskutilavuus huomioiden vääntö saisi kuitenkin lähennellä 300 newtonmetriä.
Tehoa on rapsakat 175 hevosvoimaa, ja vastaiskumoottori kirnuaa otollisimmillaan tasaisen nopeassa maantieajossa – se ei niinkään loista kiihdytyksissä paikaltaan. Subarun symmetrinen jatkuva neliveto toimii säntillisesti.
Tekniikan pohtimista helpottaa se, että tarjolla on vain yksi bokserimoottori ja yksi vaihteisto. Ne antavat omintakeiset puitteet kyvykkäälle katumaasturille.
Etuistuimet antavat erinomaisen sivuttais- ja reisituen. Kuljettajalla on jopa Active-tasolla sähkösäädöt.
Mukavalla takaistuimella on hyvät tilat kahdelle. Istuimissa on lämmitystoiminto.
Koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 7,3 l/100 km. Lukemaa voi pitää aika kohtuullisena arvona 2,5-litraiselle nelivetoiselle katumaasturille – ja varsinkin bokserille, joka ei ole kaikkein taloudellisin moottorityyppi.
Bokserin melutaso pysyttelee kohtuullisena. LED-tyyppiset lähi- ja kaukovalot kääntyvät ohjauspyörän liikkeiden mukaisesti.
Variaattoriautomaatti
CVT-tyyppinen Lineartronic-automaattivaihteisto vaihtaa juoheasti, ja sen kanssa kelpaa elää, kunhan tietää variaattorivaihteistojen ominaisniksit.
Pykälien virtuaaliset vaihtokohdat on tehty muistuttamaan enemmän perinteistä automaattia, ja lopputoteutus on onnistunut.
Mukautuvan vakionopeudensäätimen ohjelmointi sujuu näppärästi, ja laite toimii kuin unelma. Pikkuerikoisuutena nopeutta lisätään tai vähennetään 5 km/h:n pykälin.
Konttiin mahtuu parhaimmillaan neljä 80-litraista matkalaukkua. Suurimmillaan tasapohjaista tavaratilaa on 1 848 litraa.
Subaru Outbackin jousitus toimii suorastaan esimerkillisesti katumaasturiksi, ja se edustaa varmasti myös Subarun kärkisuorituksia lajissaan.
Korkeaprofiiliset renkaat välittävät lisäksi herraskaisen ajomukavuuden, eivätkä epätasaisuudet juurikaan tunnu matkustamossa edes kuoppaisella reitillä.
Jousituksessa ja tarkassa ohjaustuntumassa ilmenee onnistuneesti ison auton meininkiä. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa sopivan täsmällinen, ja Subaru Outback taipuu riittävän notkeasti myös vaikkapa pysäköintihalleissa.
Tasokkaat istuimet
Etuistuimien sivuttaistuki ja reisituki ovat varsin parahultaiset matka-ajoon. Istuinten antama reisituki ei ole ylikorostunut, ja ajoasennosta saa rennon.
Subaru on onnistunut luomaan myös todella reilun ristiseläntuen. Jo edullisimmassa varustetasossa kuljettajan istuin on varustettu sähkösäädöin, mikä varmistelee tarkan ajoasennon. Active-perusmallissa käytetään kangasverhoilua.
Takaovet avautuvat sangen reiluun kulmaan, joten sisään- ja uloskäynti sujuvat vaivattomasti. Takana on reilusti polvitilaa jopa pitkäjalkaisille sekä runsaasti päätilaa. Keskikonsoli työntyy sen verran taakse, että keskipaikkalaisen jalkaterät eivät mahdu korkeahkon keskitunnelin päälle.
Muuten jämäkällä takaistuimella istutaan huomattavan mukavasti. Jo Active-versiossa on takana istuinlämmittimet ja kaksi USB-porttia.
Ajanmukaisessa ja selkeässä kojelaudassa on erittäin selkolukuiset pyöreät päänäytöt sekä alumiinipanelointijäljitelmää. Ilmastoinnin ja lämmityksen mekaaniset säätimet viehättävät nopeakäyttöisyydellään ja sitä kautta käyttöturvallisuudellaan verrattuna siihen, että ne olisivat kosketusnäytön alivalikoiden takana.
Kehittyneempi EyeSight
Edullisimpaan Active-varustetasoon ei hintapoliittisena ratkaisuna sisälly tehtaan navigointilaitteistoa, mutta ei huolta: testasimme Apple-puhelimen navigointiohjelmaa, joka toimii auton järjestelmässä selkeästi kaapelin avulla. Tällöin reittinuolet näkyvät puhelimen näytöllä, mutta ääniopastus kuuluu kaiuttimien välityksellä.
Myös Android Auto on mukana. Sovellukset käyttävät Subaru Starlink -tietoviihdejärjestelmää. Edessä istuvien usb-portti on keskikonsolin etuosassa.
Turvavarusteet ovat entistä kehittyneemmät. EyeSight-järjestelmän stereokamerat sijaitsevat tuulilasin sisäpuolella taustapeilin molemmin puolin. Järjestelmä erottaa Subarun mukaan myös värit verrattuna ensimmäisen polven EyeSightiin, joka perustui mustavalkoiseen teknologiaan.
Tärkeä yksityiskohta on se, että kameroiden näkökenttä on pidentynyt 40 prosenttia ykköspolveen verrattuna. Törmäyksiä ehkäisevän EyeSightin mainitaan erottavan esimerkiksi autot, jalankulkijat ja pyöräilijät.
Subaru Outback ei olisi oma itsensä, ellei sen tavaratila olisi tilavuudeltaan mittava – se on perusmuodossa 559-litrainen ja onnistuneen muotoinen.
Takaselkänojat taitetaan tasaiseksi pinnaksi tavaratilan seinämien liipaisimista, ja silloin kuljetustilaa on yli 1,8 kuutiometriä.
Subaru Outback 2.5i Active
Moottori
4-syl. bokseri, 2498 cm³, 129 kW (175 hv)/5800 r/min, 235 Nm/4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 198 km/h
Kulutus
7,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
161 g/km
Voimansiirto
A (CVT), neliveto
Mitat
p. 4820, l. 1840, k. 1605 mm, akseliväli 2745 mm, maavara 200 mm, omamassa 1657 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 559–1848 l, tankki 60 l
Hinta 41 393 euroa, koeajoauto 41 392 euroa (2018)
Miellyttää
Etuistuimet
Suorastaan sporttiset etuistuimet antavat mainion ajoasennon.
Ärsyttää
Keskipaikka
Aikaihminen mahtuu huonosti takaistuimen keskipaikalle.
Yllättää
Jousitusmukavuus
Outback yhtä kotonaan maantiellä kuin maastossa.
Yhteenveto
Jatkuva neliveto yhdistettynä bokserimoottorin alhaiseen painopisteeseen ja CVT-automaattiin muodostavat todella kiinnostavan yhdistelmän, ja jousitus on mainio. Sisätilat ovat entistä ajanmukaisemmat, etuistuimet ovat erittäin onnistuneet, ja muunneltavuus on tasokasta.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Beyerdynamic Kiinaan
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
139 desibeliä 20 hertsillä
AudioQuestin uusi highend-kaiutinkaapeli
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Musical Fidelityn uusi retro-vahvistin
Uusi striimerivahvistin Cary Audiolta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
KOEAJOT
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Volkswagen toimittanut jo 1,5 miljoonaa sähköistä ID.-mallia – pienemmän kokoluokan sähköautot tulossa portfolioon
Porsche Macan päivittyy - älykkäämpiä avustustoimintoja ja lisää vetomassaa
Opelin maailman ensi-illat Münchenissä: Corsa GSE Vision Gran Turismo ja Mokka GSE
Alakulo uusien autojen rekisteröinneissä jatkuu – ensi vuonna romutuspalkkio ja veronalennukset piristävät uusien autojen kysyntää
Suomalaisille autokaupassa käyminen on tärkeää
Volkswagen T-Roc: Uusin mallisto rantautuu Suomeen marraskuussa
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL