Outbackin ykkössukupolvi lanseerattiin 1996, ja nyt oli viidennen polven faceliftin aika. Jousitus ja korkeaprofiiliset renkaat varmistavat herraskaisen mukavuuden maantieajossa.
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Jo Subaru Outbackin perusvarustetaso on sen verran monipuolinen, että missään vaiheessa ei synny vaikutelmaa perusmallista. Paketin palikat on siis ideoitu onnistuneesti.
Subaru Outbackin neliveto on aina ollut kehittynyt aikaansa nähden, mutta vuosien mittaan malli on hioutunut sekä ulkonäöltään että sisätiloiltaan voimakkaasti.
Viides mallisukupolvi näki päivänvalon vuonna 2015, ja nyt tehty facelift nostaa Outbackin entistäkin kovemmalle tasolle.
Mittaristo on selkeä. Kojelaudan ja ovien alumiinipaneelijäljitelmä antaa tyylikkään korkeateknisen säväyksen.
Jäähdyttimen säleikkö, ajovalot ja etupuskuri pistettiin uusiksi, ja lisäksi facelift-mallin kori on 5 mm aiempaa pidempi. Muutokset pidettiin kuitenkaan maltillisina, sillä akseliväliin, leveyteen tai korkeuteen ei kajottu.
Iskutilavuudeltaan iso 2,5-litrainen nelisylinterinen bokserimoottori vääntää maksimissaan maltilliset 235 newtonmetriä korkeahkolla 4 000 minuuttikierroksella. Iskutilavuus huomioiden vääntö saisi kuitenkin lähennellä 300 newtonmetriä.
Tehoa on rapsakat 175 hevosvoimaa, ja vastaiskumoottori kirnuaa otollisimmillaan tasaisen nopeassa maantieajossa – se ei niinkään loista kiihdytyksissä paikaltaan. Subarun symmetrinen jatkuva neliveto toimii säntillisesti.
Tekniikan pohtimista helpottaa se, että tarjolla on vain yksi bokserimoottori ja yksi vaihteisto. Ne antavat omintakeiset puitteet kyvykkäälle katumaasturille.
Etuistuimet antavat erinomaisen sivuttais- ja reisituen. Kuljettajalla on jopa Active-tasolla sähkösäädöt.
Mukavalla takaistuimella on hyvät tilat kahdelle. Istuimissa on lämmitystoiminto.
Koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 7,3 l/100 km. Lukemaa voi pitää aika kohtuullisena arvona 2,5-litraiselle nelivetoiselle katumaasturille – ja varsinkin bokserille, joka ei ole kaikkein taloudellisin moottorityyppi.
Bokserin melutaso pysyttelee kohtuullisena. LED-tyyppiset lähi- ja kaukovalot kääntyvät ohjauspyörän liikkeiden mukaisesti.
Variaattoriautomaatti
CVT-tyyppinen Lineartronic-automaattivaihteisto vaihtaa juoheasti, ja sen kanssa kelpaa elää, kunhan tietää variaattorivaihteistojen ominaisniksit.
Pykälien virtuaaliset vaihtokohdat on tehty muistuttamaan enemmän perinteistä automaattia, ja lopputoteutus on onnistunut.
Mukautuvan vakionopeudensäätimen ohjelmointi sujuu näppärästi, ja laite toimii kuin unelma. Pikkuerikoisuutena nopeutta lisätään tai vähennetään 5 km/h:n pykälin.
Konttiin mahtuu parhaimmillaan neljä 80-litraista matkalaukkua. Suurimmillaan tasapohjaista tavaratilaa on 1 848 litraa.
Subaru Outbackin jousitus toimii suorastaan esimerkillisesti katumaasturiksi, ja se edustaa varmasti myös Subarun kärkisuorituksia lajissaan.
Korkeaprofiiliset renkaat välittävät lisäksi herraskaisen ajomukavuuden, eivätkä epätasaisuudet juurikaan tunnu matkustamossa edes kuoppaisella reitillä.
Jousituksessa ja tarkassa ohjaustuntumassa ilmenee onnistuneesti ison auton meininkiä. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa sopivan täsmällinen, ja Subaru Outback taipuu riittävän notkeasti myös vaikkapa pysäköintihalleissa.
Tasokkaat istuimet
Etuistuimien sivuttaistuki ja reisituki ovat varsin parahultaiset matka-ajoon. Istuinten antama reisituki ei ole ylikorostunut, ja ajoasennosta saa rennon.
Subaru on onnistunut luomaan myös todella reilun ristiseläntuen. Jo edullisimmassa varustetasossa kuljettajan istuin on varustettu sähkösäädöin, mikä varmistelee tarkan ajoasennon. Active-perusmallissa käytetään kangasverhoilua.
Takaovet avautuvat sangen reiluun kulmaan, joten sisään- ja uloskäynti sujuvat vaivattomasti. Takana on reilusti polvitilaa jopa pitkäjalkaisille sekä runsaasti päätilaa. Keskikonsoli työntyy sen verran taakse, että keskipaikkalaisen jalkaterät eivät mahdu korkeahkon keskitunnelin päälle.
Muuten jämäkällä takaistuimella istutaan huomattavan mukavasti. Jo Active-versiossa on takana istuinlämmittimet ja kaksi USB-porttia.
Ajanmukaisessa ja selkeässä kojelaudassa on erittäin selkolukuiset pyöreät päänäytöt sekä alumiinipanelointijäljitelmää. Ilmastoinnin ja lämmityksen mekaaniset säätimet viehättävät nopeakäyttöisyydellään ja sitä kautta käyttöturvallisuudellaan verrattuna siihen, että ne olisivat kosketusnäytön alivalikoiden takana.
Kehittyneempi EyeSight
Edullisimpaan Active-varustetasoon ei hintapoliittisena ratkaisuna sisälly tehtaan navigointilaitteistoa, mutta ei huolta: testasimme Apple-puhelimen navigointiohjelmaa, joka toimii auton järjestelmässä selkeästi kaapelin avulla. Tällöin reittinuolet näkyvät puhelimen näytöllä, mutta ääniopastus kuuluu kaiuttimien välityksellä.
Myös Android Auto on mukana. Sovellukset käyttävät Subaru Starlink -tietoviihdejärjestelmää. Edessä istuvien usb-portti on keskikonsolin etuosassa.
Turvavarusteet ovat entistä kehittyneemmät. EyeSight-järjestelmän stereokamerat sijaitsevat tuulilasin sisäpuolella taustapeilin molemmin puolin. Järjestelmä erottaa Subarun mukaan myös värit verrattuna ensimmäisen polven EyeSightiin, joka perustui mustavalkoiseen teknologiaan.
Tärkeä yksityiskohta on se, että kameroiden näkökenttä on pidentynyt 40 prosenttia ykköspolveen verrattuna. Törmäyksiä ehkäisevän EyeSightin mainitaan erottavan esimerkiksi autot, jalankulkijat ja pyöräilijät.
Subaru Outback ei olisi oma itsensä, ellei sen tavaratila olisi tilavuudeltaan mittava – se on perusmuodossa 559-litrainen ja onnistuneen muotoinen.
Takaselkänojat taitetaan tasaiseksi pinnaksi tavaratilan seinämien liipaisimista, ja silloin kuljetustilaa on yli 1,8 kuutiometriä.
Subaru Outback 2.5i Active
Moottori
4-syl. bokseri, 2498 cm³, 129 kW (175 hv)/5800 r/min, 235 Nm/4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 198 km/h
Kulutus
7,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
161 g/km
Voimansiirto
A (CVT), neliveto
Mitat
p. 4820, l. 1840, k. 1605 mm, akseliväli 2745 mm, maavara 200 mm, omamassa 1657 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 559–1848 l, tankki 60 l
Hinta 41 393 euroa, koeajoauto 41 392 euroa (2018)
Miellyttää
Etuistuimet
Suorastaan sporttiset etuistuimet antavat mainion ajoasennon.
Ärsyttää
Keskipaikka
Aikaihminen mahtuu huonosti takaistuimen keskipaikalle.
Yllättää
Jousitusmukavuus
Outback yhtä kotonaan maantiellä kuin maastossa.
Yhteenveto
Jatkuva neliveto yhdistettynä bokserimoottorin alhaiseen painopisteeseen ja CVT-automaattiin muodostavat todella kiinnostavan yhdistelmän, ja jousitus on mainio. Sisätilat ovat entistä ajanmukaisemmat, etuistuimet ovat erittäin onnistuneet, ja muunneltavuus on tasokasta.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Bentley Flying Spur: Tuplaturbo V8 tuottaa yli 135 hevosvoimaa per litra!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Torvella tyylikkäästi
Vanha uusi kaiutin
Supermonitori
Kohtikuuntelua
Koti Espoossa on punainen tupa järven rannalla
Iso virtuoosi
Kaunis paketti on puoli lahjaa: kurkista ideat!
Kuulokevahvistin putkilla Serbiasta
Valmistettu Australiassa ranskalaisella aksentilla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Auto haudattiin maan alle piiloon neuvostojoukoilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!
Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä
Autoliitto julkaisee automatkailijan oppaan Baltiaan ja Koillis-Puolaan
Muista: Varo aura-autoa!
UUTTA
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
5 VUOTTA SITTEN...
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!
Aptera Motors
Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaapelilataamiselle – ja toimintamatka jopa 1600 km!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Silentium: Aloittaa aktiivisen vastamelutekniikan kehitystyön
LUETUIMMAT