Outbackin ykkössukupolvi lanseerattiin 1996, ja nyt oli viidennen polven faceliftin aika. Jousitus ja korkeaprofiiliset renkaat varmistavat herraskaisen mukavuuden maantieajossa.
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Jo Subaru Outbackin perusvarustetaso on sen verran monipuolinen, että missään vaiheessa ei synny vaikutelmaa perusmallista. Paketin palikat on siis ideoitu onnistuneesti.
Subaru Outbackin neliveto on aina ollut kehittynyt aikaansa nähden, mutta vuosien mittaan malli on hioutunut sekä ulkonäöltään että sisätiloiltaan voimakkaasti.
Viides mallisukupolvi näki päivänvalon vuonna 2015, ja nyt tehty facelift nostaa Outbackin entistäkin kovemmalle tasolle.
Mittaristo on selkeä. Kojelaudan ja ovien alumiinipaneelijäljitelmä antaa tyylikkään korkeateknisen säväyksen.
Jäähdyttimen säleikkö, ajovalot ja etupuskuri pistettiin uusiksi, ja lisäksi facelift-mallin kori on 5 mm aiempaa pidempi. Muutokset pidettiin kuitenkaan maltillisina, sillä akseliväliin, leveyteen tai korkeuteen ei kajottu.
Iskutilavuudeltaan iso 2,5-litrainen nelisylinterinen bokserimoottori vääntää maksimissaan maltilliset 235 newtonmetriä korkeahkolla 4 000 minuuttikierroksella. Iskutilavuus huomioiden vääntö saisi kuitenkin lähennellä 300 newtonmetriä.
Tehoa on rapsakat 175 hevosvoimaa, ja vastaiskumoottori kirnuaa otollisimmillaan tasaisen nopeassa maantieajossa – se ei niinkään loista kiihdytyksissä paikaltaan. Subarun symmetrinen jatkuva neliveto toimii säntillisesti.
Tekniikan pohtimista helpottaa se, että tarjolla on vain yksi bokserimoottori ja yksi vaihteisto. Ne antavat omintakeiset puitteet kyvykkäälle katumaasturille.
Etuistuimet antavat erinomaisen sivuttais- ja reisituen. Kuljettajalla on jopa Active-tasolla sähkösäädöt.
Mukavalla takaistuimella on hyvät tilat kahdelle. Istuimissa on lämmitystoiminto.
Koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan 7,3 l/100 km. Lukemaa voi pitää aika kohtuullisena arvona 2,5-litraiselle nelivetoiselle katumaasturille – ja varsinkin bokserille, joka ei ole kaikkein taloudellisin moottorityyppi.
Bokserin melutaso pysyttelee kohtuullisena. LED-tyyppiset lähi- ja kaukovalot kääntyvät ohjauspyörän liikkeiden mukaisesti.
Variaattoriautomaatti
CVT-tyyppinen Lineartronic-automaattivaihteisto vaihtaa juoheasti, ja sen kanssa kelpaa elää, kunhan tietää variaattorivaihteistojen ominaisniksit.
Pykälien virtuaaliset vaihtokohdat on tehty muistuttamaan enemmän perinteistä automaattia, ja lopputoteutus on onnistunut.
Mukautuvan vakionopeudensäätimen ohjelmointi sujuu näppärästi, ja laite toimii kuin unelma. Pikkuerikoisuutena nopeutta lisätään tai vähennetään 5 km/h:n pykälin.
Konttiin mahtuu parhaimmillaan neljä 80-litraista matkalaukkua. Suurimmillaan tasapohjaista tavaratilaa on 1 848 litraa.
Subaru Outbackin jousitus toimii suorastaan esimerkillisesti katumaasturiksi, ja se edustaa varmasti myös Subarun kärkisuorituksia lajissaan.
Korkeaprofiiliset renkaat välittävät lisäksi herraskaisen ajomukavuuden, eivätkä epätasaisuudet juurikaan tunnu matkustamossa edes kuoppaisella reitillä.
Jousituksessa ja tarkassa ohjaustuntumassa ilmenee onnistuneesti ison auton meininkiä. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa sopivan täsmällinen, ja Subaru Outback taipuu riittävän notkeasti myös vaikkapa pysäköintihalleissa.
Tasokkaat istuimet
Etuistuimien sivuttaistuki ja reisituki ovat varsin parahultaiset matka-ajoon. Istuinten antama reisituki ei ole ylikorostunut, ja ajoasennosta saa rennon.
Subaru on onnistunut luomaan myös todella reilun ristiseläntuen. Jo edullisimmassa varustetasossa kuljettajan istuin on varustettu sähkösäädöin, mikä varmistelee tarkan ajoasennon. Active-perusmallissa käytetään kangasverhoilua.
Takaovet avautuvat sangen reiluun kulmaan, joten sisään- ja uloskäynti sujuvat vaivattomasti. Takana on reilusti polvitilaa jopa pitkäjalkaisille sekä runsaasti päätilaa. Keskikonsoli työntyy sen verran taakse, että keskipaikkalaisen jalkaterät eivät mahdu korkeahkon keskitunnelin päälle.
Muuten jämäkällä takaistuimella istutaan huomattavan mukavasti. Jo Active-versiossa on takana istuinlämmittimet ja kaksi USB-porttia.
Ajanmukaisessa ja selkeässä kojelaudassa on erittäin selkolukuiset pyöreät päänäytöt sekä alumiinipanelointijäljitelmää. Ilmastoinnin ja lämmityksen mekaaniset säätimet viehättävät nopeakäyttöisyydellään ja sitä kautta käyttöturvallisuudellaan verrattuna siihen, että ne olisivat kosketusnäytön alivalikoiden takana.
Kehittyneempi EyeSight
Edullisimpaan Active-varustetasoon ei hintapoliittisena ratkaisuna sisälly tehtaan navigointilaitteistoa, mutta ei huolta: testasimme Apple-puhelimen navigointiohjelmaa, joka toimii auton järjestelmässä selkeästi kaapelin avulla. Tällöin reittinuolet näkyvät puhelimen näytöllä, mutta ääniopastus kuuluu kaiuttimien välityksellä.
Myös Android Auto on mukana. Sovellukset käyttävät Subaru Starlink -tietoviihdejärjestelmää. Edessä istuvien usb-portti on keskikonsolin etuosassa.
Turvavarusteet ovat entistä kehittyneemmät. EyeSight-järjestelmän stereokamerat sijaitsevat tuulilasin sisäpuolella taustapeilin molemmin puolin. Järjestelmä erottaa Subarun mukaan myös värit verrattuna ensimmäisen polven EyeSightiin, joka perustui mustavalkoiseen teknologiaan.
Tärkeä yksityiskohta on se, että kameroiden näkökenttä on pidentynyt 40 prosenttia ykköspolveen verrattuna. Törmäyksiä ehkäisevän EyeSightin mainitaan erottavan esimerkiksi autot, jalankulkijat ja pyöräilijät.
Subaru Outback ei olisi oma itsensä, ellei sen tavaratila olisi tilavuudeltaan mittava – se on perusmuodossa 559-litrainen ja onnistuneen muotoinen.
Takaselkänojat taitetaan tasaiseksi pinnaksi tavaratilan seinämien liipaisimista, ja silloin kuljetustilaa on yli 1,8 kuutiometriä.
Subaru Outback 2.5i Active
Moottori
4-syl. bokseri, 2498 cm³, 129 kW (175 hv)/5800 r/min, 235 Nm/4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 198 km/h
Kulutus
7,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
161 g/km
Voimansiirto
A (CVT), neliveto
Mitat
p. 4820, l. 1840, k. 1605 mm, akseliväli 2745 mm, maavara 200 mm, omamassa 1657 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 559–1848 l, tankki 60 l
Hinta 41 393 euroa, koeajoauto 41 392 euroa (2018)
Miellyttää
Etuistuimet
Suorastaan sporttiset etuistuimet antavat mainion ajoasennon.
Ärsyttää
Keskipaikka
Aikaihminen mahtuu huonosti takaistuimen keskipaikalle.
Yllättää
Jousitusmukavuus
Outback yhtä kotonaan maantiellä kuin maastossa.
Yhteenveto
Jatkuva neliveto yhdistettynä bokserimoottorin alhaiseen painopisteeseen ja CVT-automaattiin muodostavat todella kiinnostavan yhdistelmän, ja jousitus on mainio. Sisätilat ovat entistä ajanmukaisemmat, etuistuimet ovat erittäin onnistuneet, ja muunneltavuus on tasokasta.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Liikenneturva
Liikenneturva
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ryijytaiteilija Melissa Sammalvaara: ”Saan metsästä inspiraation teoksiini”
Rogersin uudet juhlamallit
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Neula puhtaaksi
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL