Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi

Akkujen kestävyys mietityttää enää alle puolta suomalaisista, kun vuonna 2024 osuus oli 56 prosenttia. 

Auto Bild.Uutiset

Park­ki­hal­li­pa­lot nos­ti­vat la­dat­ta­vien au­to­jen pa­lo­tur­val­li­suu­den ot­si­koi­hin, mut­ta au­to­pa­lois­sa ei ole näh­tä­vis­sä tren­di­no­mais­ta kas­vua, sa­noo Lä­hi­Ta­pi­o­lan joh­ta­ja. Ko­to­na la­da­tes­sa kan­nat­taa muis­taa, et­tä suko-pis­to­ra­si­aa ei ole suun­ni­tel­tu säh­kö­au­ton la­taa­mis­ta var­ten.

Au­to­jen pa­lo­tur­val­li­suus pu­hut­ti lo­ka­kuun alus­sa, kun kym­me­niä au­to­ja tu­hou­tui Tam­pe­reel­la au­to­suo­jas­sa syt­ty­nees­sä pa­los­sa. Palo al­koi la­tauk­ses­sa ol­leen hyb­ri­di­au­ton ajo­a­kus­tos­ta. Sa­mal­la vii­kol­la Ke­ra­val­la la­tauk­ses­sa ol­lut säh­kö­au­to syt­tyi pa­la­maan park­ki­hal­lis­sa.

Uu­ti­soi­duis­ta pa­lois­ta huo­li­mat­ta säh­kö­au­to­pa­lois­sa tai au­to­pa­lois­sa yli­pää­tään ei ole pit­käl­lä ai­ka­vä­lil­lä näh­tä­vis­sä tren­di­no­mais­ta kas­vua, sa­noo Lä­hi­Ta­pi­o­lan lii­ke­toi­min­nan oh­jauk­ses­ta vas­taa­va joh­ta­ja Ta­pa­ni Ala­vii­ri.

– La­dat­ta­vien au­to­jen tur­val­li­suus ja ak­ku­jen kes­tä­vyys nou­see her­käs­ti ot­si­koi­hin, mut­ta isos­sa ku­vas­sa suo­ma­lais­ten huo­let säh­kö­au­ton os­ta­mi­seen liit­ty­en ovat it­se asi­as­sa las­ke­neet sel­väs­ti. Suo­ma­lai­set luot­ta­vat säh­kö­au­toi­hin en­tis­tä enem­män.

Lä­hi­Ta­pi­o­lan teet­tä­män Ar­jen kat­saus -ky­se­lyn mu­kaan ak­ku­jen kes­tä­vyys mie­ti­tyt­tää enää 48:aa pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta, kun vuon­na 2024 osuus oli 56 pro­sent­tia. Säh­kö­au­ton toi­min­ta­sä­de ja so­pi­vuus Suo­men il­mas­to-olo­suh­tei­siin mie­ti­tyt­tä­vät enää al­le 40:ää pro­sent­tia vas­taa­jis­ta, kun vuot­ta ai­em­min nämä mie­ti­tyt­ti­vät lä­hem­mäs joka tois­ta vas­taa­jaa. Myös säh­kö­au­to­jen la­taus­ver­kon kat­ta­vuu­teen liit­ty­vät huo­let ovat sel­väs­ti har­vi­nai­sem­pia. Ky­se­lyt to­teut­ti tut­ki­mu­syh­tiö Ve­ri­an*.

Säh­köis­ten ajo­neu­vo­jen la­taus­rat­kai­su­ja toi­mit­ta­van ja ope­roi­van Plu­gi­tin data osoit­taa, et­tä la­taus­pis­teil­lä sat­tuu har­voin va­hin­ko­ja. Plu­gi­tin yl­lä­pi­dos­sa ja ope­roin­nis­sa on 18 000 säh­kö­au­to­jen la­taus­lai­tet­ta.

– Näis­sä la­taus­pis­teis­sä teh­dään vuo­des­sa noin 3,5 mil­joo­naa la­taus­ta­pah­tu­maa, ja tur­val­li­suu­teen liit­ty­viä on­gel­ma­ti­lan­tei­ta ra­por­toi­daan ää­rim­mäi­sen har­voin. Tyy­pil­li­ses­ti on­gel­ma­ti­lan­teet ovat au­raus­va­hin­ko­ja tai mui­ta me­kaa­ni­sia vau­ri­oi­ta. Au­toa la­da­tes­sa pa­lo­tur­val­li­suu­teen liit­ty­viä va­hin­got ovat to­del­li­sia poik­keuk­sia, sa­noo Plu­gi­tin la­taus­ver­kos­tos­ta vas­taa­va joh­ta­ja Topi Aal­to­nen.

Aal­to­nen ko­ros­taa, et­tä oi­kein suun­ni­tel­tu­na ja to­teu­tet­tu­na la­taus­jär­jes­tel­mä ha­vait­see vi­ka­ti­lan­teet ja vir­ran syöt­tö kat­ke­aa.

– Ylei­ses­ti ot­ta­en suu­rim­mat ris­kit ovat säh­köis­tyk­seen liit­ty­vät ylei­set haas­teet, ku­ten kaa­pe­lei­den lii­tok­set, joi­den kun­nos­ta ja mää­rä­ai­kais­huol­los­ta on tär­keä huo­leh­tia.

Ko­ti­la­tauk­ses­sa Ala­vii­ri nos­taa esiin yh­den ris­kin yli mui­den: Oh­jei­den vas­tai­sen la­taa­mi­sen ta­val­li­ses­ta suo­ja­kos­ke­tus­pis­to­ra­si­as­ta.

Ko­ti­va­kuu­tuk­sen va­kuu­tu­seh­to­jen mu­kaan säh­kö­a­lan am­mat­ti­lai­sen on tar­kis­tet­ta­va ole­mas­sa ole­vien asen­nus­ten so­vel­tu­vuus en­nen kuin kiin­teis­tön säh­kö­verk­koa käy­te­tään säh­kö­au­ton la­tauk­seen. La­tauk­seen saa myös käyt­tää vain säh­kö­au­ton la­tauk­seen tar­koi­tet­tu­ja la­taus­joh­to­ja ja lait­tei­ta.

Ta­val­li­sia pis­to­ra­si­oi­ta ei ole suun­ni­tel­tu kes­tä­mään jat­ku­vaa ja kor­ke­aa kuor­mi­tus­ta, Ala­vii­ri ko­ros­taa.

– Pis­to­ra­sia tai usein ul­ko­na ta­lon sei­näs­sä kul­ke­va joh­to voi kuu­men­tua ja pa­him­mil­laan sy­tyt­tää sei­nän pa­la­maan. Myös kai­ken­lai­set jat­ko­joh­to­vi­ri­tel­mät kan­nat­taa jät­tää suo­si­ol­la te­ke­mät­tä, sil­lä ne ei­vät ole pa­lo­tur­val­li­sia.

Lä­hi­Ta­pi­o­lan ko­ti­va­kuu­tuk­sen va­hin­ko­tie­to­jen mu­kaan säh­kö­au­to­jen ko­ti­la­taa­mi­seen liit­ty­vät pa­lo­va­hin­got ovat kui­ten­kin har­vi­nai­sia.

* Vuo­den 2025 ky­se­lyyn vas­ta­si 1 100 hen­ki­löä 4–11.4.2025 vä­li­se­nä ai­ka­na. Vas­taa­jat edus­ta­vat Suo­men 18 vuot­ta täyt­tä­nyt­tä vä­es­töä pois lu­kien Ah­ve­nan­maan maa­kun­nas­sa asu­vat. Tu­los­ten ti­las­tol­li­nen vir­he­mar­gi­naa­li on noin 3,0 pro­sent­tiyk­sik­köä suun­taan­sa koko ai­neis­ton ta­sol­la.

Vuo­den 2024 ky­se­lyyn vas­ta­si 1 092 hen­ki­löä 12.–19.1.2024 vä­li­se­nä ai­ka­na. Ky­se­lyn vas­taa­jat edus­ta­vat Suo­men 18 vuot­ta täyt­tä­nyt­tä vä­es­töä pois lu­kien Ah­ve­nan­maan maa­kun­nas­sa asu­vat. Tu­los­ten ti­las­tol­li­nen vir­he­mar­gi­naa­li on noin 3,0 pro­sent­tiyk­sik­köä suun­taan­sa koko ai­neis­ton ta­sol­la.

Au­to­Bild / Lä­hi­Ta­pi­o­la

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat

Auto Bild.Uutiset

Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat

Auto Bild.Uutiset

CUPRA paljastaa uusimman luomuksensa nimen

Auto Bild.Uutiset

CUPRA paljastaa uusimman luomuksensa nimen

Auto Bild.Uutiset

Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä

Auto Bild.Uutiset

Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN