Audi Q5 55 TFSI e quattro on varustettu aina S tronic -automaattivaihteistolla ja ensimmäistä kertaa myös taloudellisuusoptimoitu quattro ultra -neliveto yhdistetään sähkömoottoriin.

Audi Q5 55 TFSI e quattro on varustettu aina S tronic -automaattivaihteistolla ja ensimmäistä kertaa myös taloudellisuusoptimoitu quattro ultra -neliveto yhdistetään sähkömoottoriin.

Ladattava hybridi Audi Q5 55 TFSI e quattro: Myynti alkoi erikoismallin myötä

Audi Q5 55 TFSI e quattro on ensimmäinen Audin uusista ladattavista hybridimalleista. Sen toimintamatka sähköllä on yli 40 kilometriä.

Auto Bild.Uutiset

Launch Edi­ti­on -eri­kois­mal­lis­sa on erit­täin kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­lu. Sii­hen si­säl­ty­vät mm. mu­kau­tu­va il­ma­jou­si­tus, led-ajo­va­lot, ta­ka­luu­kun säh­kö­toi­mi­nen avaus- ja sul­ku­toi­min­to, ur­hei­luis­tui­met, kol­mi­a­lu­eil­mas­toin­ti, etu­si­vu­la­sit ää­nie­ris­te­la­sia, akus­ti­nen ja op­ti­nen py­sä­köin­ti­jär­jes­tel­mä edes­sä ja ta­ka­na, va­ki­o­no­peu­den­sää­din no­peus­ra­joit­ti­mel­la sekä in­for­maa­ti­o­näyt­tö 7” vä­ri­näy­töl­lä.

Mu­ka­na ovat myös la­dat­ta­val­le hyb­ri­dil­le yk­si­löi­ty mit­ta­ris­to, sää­det­tä­vä ta­kais­tuin (pi­tuus­suun­ta), ve­to­kouk­ku ja 18” alu­mii­ni­van­teet.

Va­ki­o­na mal­lis­sa on myös S line -ul­ko­nä­kö­pa­ket­ti, joka si­säl­tää mm. S line -pus­ku­rit edes­sä ja ta­ka­na, sekä ai­nut­laa­tui­sen, tum­mal­la kro­mil­la pääl­lys­te­tyn Sing­lef­ra­me-etu­sä­lei­kön.

Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ros­sa kom­pak­ti la­taus­jär­jes­tel­mä on osa va­ki­o­va­rus­tei­ta. Se si­säl­tää la­taus­kaa­pe­lit niin Schuko- kuin voi­ma­vir­ta­pis­to­ra­si­oi­hin, kuin myös Mode 3 -kaa­pe­lin jul­ki­seen la­tauk­seen.

Saa­ta­vil­la on myös lu­kit­ta­va la­taus­lai­te te­li­ne au­ton mu­ka­na tu­le­val­le la­taus­lait­teel­le.

Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ro S tro­nic

Uu­des­sa voi­ma­lin­jas­sa on ne­li­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­ah­det­tu 2,0 TFSI -ben­sii­ni­moot­to­ri ja säh­kö­moot­to­ri. Ben­sii­ni­moot­to­ri tuot­taa 185 kW (252 hv) mak­si­mi­te­hon ja 370 Nm mak­si­mi­vään­nön ja säh­kö­moot­to­rin huip­pu­te­ho on puo­les­taan 105 kW ja mak­si­mi­vään­tö 350 Nm. Yh­teis­te­hoa on 270 kW ja mak­si­mi­vään­töä 500 Nm.

Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ro on va­rus­tet­tu ai­na S tro­nic -au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la ja en­sim­mäis­tä ker­taa myös ta­lou­del­li­suu­sop­ti­moi­tu qu­at­t­ro ult­ra -ne­li­ve­to yh­dis­te­tään säh­kö­moot­to­riin. Se kiih­tyy 0–100 km/h 5,3 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa 239 km/h mak­si­mi­no­peu­den.

Pel­käs­tään säh­kö­moot­to­ril­la ajet­ta­es­sa huip­pu­no­peus on 135 km/h

Au­di Q5 55 TFSI e -mal­lin li­tiu­mi­o­ni­ak­ku on si­joi­tet­tu ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­le. Se on teh­ty 104 pris­ma­ken­nos­ta ja se va­ras­toi 14,1 kWh ener­gi­aa, 381 vol­tin jän­nit­teel­lä. Il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä käyt­tää erit­täin ta­lou­del­lis­ta läm­pö­pump­pua, joka voi ge­ne­roi­da jopa 3 kW:a läm­pö­e­ner­gi­aa 1 kW:n säh­kö­e­ner­gi­as­ta.

'

Akun täy­teen la­taa­mi­nen kes­tää noin kak­si ja puo­li tun­tia la­dat­ta­es­sa voi­ma­vir­ta­pis­to­ra­si­as­ta (CEE, 400 V / 16 A). La­taus ta­pah­tuu mak­si­mis­saan 7,4 kW:n te­hol­la. Ko­ti­la­taus­pis­tok­kees­ta (Schuko) la­dat­ta­es­sa kes­tää akun la­taa­mi­nen tyh­jäs­tä täy­teen noin kuu­si tun­tia.

Kul­jet­ta­ja voi va­paas­ti va­li­ta, mi­ten ha­lu­aa käyt­tää polt­to­moot­to­ria ja säh­kö­moot­to­ria. Va­lit­ta­vis­sa on kol­me eri ajo­ti­laa: Au­to-hyb­ri­di­a­jo­ti­la, EV- ja Hold-ajo­ti­lat.

Au­to-hyb­ri­di­a­jo­ti­la ak­ti­voi­tuu au­to­maat­ti­ses­ti li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la ole­van MMI Na­vi­goin­ti plus -jär­jes­tel­män yh­tey­teen kuu­lu­van reit­ti­o­pas­tuk­sen kans­sa. Täs­sä ti­las­sa akun la­taus on op­ti­maa­li­ses­ti ja­et­tu rei­til­le, si­ten et­tä polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta vä­hen­ne­tään aja­mal­la säh­köl­lä pää­a­si­al­li­ses­ti kau­pun­ki­a­lu­eel­la ja ruuh­ka­lii­ken­tees­sä.

Jär­jes­tel­mä va­lit­see rul­lauk­sen moot­to­ri sam­mu­tet­tu­na ja jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­ton vä­lil­lä. EV-ajo­ti­las­sa au­to ajaa pel­käl­lä säh­köl­lä niin kau­an, kun­nes kul­jet­ta­ja pai­naa kaa­sua tie­tyn, vaih­te­le­van pai­ne­pis­teen yli.

Au­to käyn­nis­tyy ai­na EV-ajo­ti­las­sa. Hold-ajo­ti­las­sa sen­het­ki­nen akun la­taus­ta­so säi­ly­te­tään käy­tet­tä­väk­si myö­hem­min.

My­Au­di-so­vel­lus

my­Au­di-so­vel­lus­ta käyt­tä­mäl­lä asi­a­kas voi tar­kas­taa äly­pu­he­li­mes­ta akun ti­lan ja jäl­jel­lä ole­van toi­min­ta­mat­kan, aloit­taa la­tauk­sen, aset­taa ajas­ti­men ja kat­soa la­tauk­sen ti­laa ja ku­lu­tus­ti­las­to­ja.

Tä­män li­säk­si reit­ti­suun­nit­te­li­ja sekä au­ton MMI-jär­jes­tel­mäs­sä et­tä so­vel­luk­ses­sa näyt­tä­vät la­tau­sa­se­mat. Myös esi­läm­mi­tyk­sen ja il­mas­toin­nin voi aset­taa pääl­le en­nen liik­keel­le­läh­töä.

Riip­pu­en au­ton va­rus­te­lu­ta­sos­ta oh­jaus­pyö­rän, is­tuin­ten, pei­lien, tuu­li­la­sin ja ta­kaik­ku­nan läm­mi­tys kuin myös is­tuin­ten il­mas­toin­ti voi­daan ak­ti­voi­da en­na­koi­vas­ti. 

Suo­mes­sa Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ron myyn­ti al­koi Launch Edi­ti­on -eri­kois­mal­lil­la. Hin­nat al­ka­vat 66 994 eu­ros­ta. Launch Edi­ti­on -mal­lin yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus on 2,2 l/100 km ja CO2-pääs­töt 50 g/km.

Uu­det Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ro -mal­lit saa­pu­vat Au­di-jäl­leen­myy­jil­le syk­syl­lä 2019.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN