Audi Q5 55 TFSI e quattro on varustettu aina S tronic -automaattivaihteistolla ja ensimmäistä kertaa myös taloudellisuusoptimoitu quattro ultra -neliveto yhdistetään sähkömoottoriin.
Ladattava hybridi Audi Q5 55 TFSI e quattro: Myynti alkoi erikoismallin myötä
Audi Q5 55 TFSI e quattro on ensimmäinen Audin uusista ladattavista hybridimalleista. Sen toimintamatka sähköllä on yli 40 kilometriä.
Launch Edition -erikoismallissa on erittäin kattava vakiovarustelu. Siihen sisältyvät mm. mukautuva ilmajousitus, led-ajovalot, takaluukun sähkötoiminen avaus- ja sulkutoiminto, urheiluistuimet, kolmialueilmastointi, etusivulasit äänieristelasia, akustinen ja optinen pysäköintijärjestelmä edessä ja takana, vakionopeudensäädin nopeusrajoittimella sekä informaationäyttö 7” värinäytöllä.
Mukana ovat myös ladattavalle hybridille yksilöity mittaristo, säädettävä takaistuin (pituussuunta), vetokoukku ja 18” alumiinivanteet.
Vakiona mallissa on myös S line -ulkonäköpaketti, joka sisältää mm. S line -puskurit edessä ja takana, sekä ainutlaatuisen, tummalla kromilla päällystetyn Singleframe-etusäleikön.
Audi Q5 55 TFSI e quattrossa kompakti latausjärjestelmä on osa vakiovarusteita. Se sisältää latauskaapelit niin Schuko- kuin voimavirtapistorasioihin, kuin myös Mode 3 -kaapelin julkiseen lataukseen.
Saatavilla on myös lukittava latauslaite teline auton mukana tulevalle latauslaitteelle.
Audi Q5 55 TFSI e quattro S tronic
Uudessa voimalinjassa on nelisylinterinen turboahdettu 2,0 TFSI -bensiinimoottori ja sähkömoottori. Bensiinimoottori tuottaa 185 kW (252 hv) maksimitehon ja 370 Nm maksimiväännön ja sähkömoottorin huipputeho on puolestaan 105 kW ja maksimivääntö 350 Nm. Yhteistehoa on 270 kW ja maksimivääntöä 500 Nm.
Audi Q5 55 TFSI e quattro on varustettu aina S tronic -automaattivaihteistolla ja ensimmäistä kertaa myös taloudellisuusoptimoitu quattro ultra -neliveto yhdistetään sähkömoottoriin. Se kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa ja saavuttaa 239 km/h maksiminopeuden.
Pelkästään sähkömoottorilla ajettaessa huippunopeus on 135 km/h
Audi Q5 55 TFSI e -mallin litiumioniakku on sijoitettu tavaratilan lattian alle. Se on tehty 104 prismakennosta ja se varastoi 14,1 kWh energiaa, 381 voltin jännitteellä. Ilmastointijärjestelmä käyttää erittäin taloudellista lämpöpumppua, joka voi generoida jopa 3 kW:a lämpöenergiaa 1 kW:n sähköenergiasta.
'
Akun täyteen lataaminen kestää noin kaksi ja puoli tuntia ladattaessa voimavirtapistorasiasta (CEE, 400 V / 16 A). Lataus tapahtuu maksimissaan 7,4 kW:n teholla. Kotilatauspistokkeesta (Schuko) ladattaessa kestää akun lataaminen tyhjästä täyteen noin kuusi tuntia.
Kuljettaja voi vapaasti valita, miten haluaa käyttää polttomoottoria ja sähkömoottoria. Valittavissa on kolme eri ajotilaa: Auto-hybridiajotila, EV- ja Hold-ajotilat.
Auto-hybridiajotila aktivoituu automaattisesti lisävarusteena saatavilla olevan MMI Navigointi plus -järjestelmän yhteyteen kuuluvan reittiopastuksen kanssa. Tässä tilassa akun lataus on optimaalisesti jaettu reitille, siten että polttoaineen kulutusta vähennetään ajamalla sähköllä pääasiallisesti kaupunkialueella ja ruuhkaliikenteessä.
Järjestelmä valitsee rullauksen moottori sammutettuna ja jarrutusenergian talteenoton välillä. EV-ajotilassa auto ajaa pelkällä sähköllä niin kauan, kunnes kuljettaja painaa kaasua tietyn, vaihtelevan painepisteen yli.
Auto käynnistyy aina EV-ajotilassa. Hold-ajotilassa senhetkinen akun lataustaso säilytetään käytettäväksi myöhemmin.
MyAudi-sovellus
myAudi-sovellusta käyttämällä asiakas voi tarkastaa älypuhelimesta akun tilan ja jäljellä olevan toimintamatkan, aloittaa latauksen, asettaa ajastimen ja katsoa latauksen tilaa ja kulutustilastoja.
Tämän lisäksi reittisuunnittelija sekä auton MMI-järjestelmässä että sovelluksessa näyttävät latausasemat. Myös esilämmityksen ja ilmastoinnin voi asettaa päälle ennen liikkeellelähtöä.
Riippuen auton varustelutasosta ohjauspyörän, istuinten, peilien, tuulilasin ja takaikkunan lämmitys kuin myös istuinten ilmastointi voidaan aktivoida ennakoivasti.
Suomessa Audi Q5 55 TFSI e quattron myynti alkoi Launch Edition -erikoismallilla. Hinnat alkavat 66 994 eurosta. Launch Edition -mallin yhdistetty polttoaineenkulutus on 2,2 l/100 km ja CO2-päästöt 50 g/km.
Uudet Audi Q5 55 TFSI e quattro -mallit saapuvat Audi-jälleenmyyjille syksyllä 2019.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tekstiilitaiteilija Anne Kyyrö Quinnin upea koti Italiassa
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Eleganttia ranskalaista viimeistelyä
Moonin uusi suoratoistovahvistin
Bowers & Wilkinsin uusi Bluetooth-kuuloke
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Hanan uusi lippulaiva
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AVA Groupille uusi johto
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ