Audi Q5 55 TFSI e quattro on varustettu aina S tronic -automaattivaihteistolla ja ensimmäistä kertaa myös taloudellisuusoptimoitu quattro ultra -neliveto yhdistetään sähkömoottoriin.

Audi Q5 55 TFSI e quattro on varustettu aina S tronic -automaattivaihteistolla ja ensimmäistä kertaa myös taloudellisuusoptimoitu quattro ultra -neliveto yhdistetään sähkömoottoriin.

Ladattava hybridi Audi Q5 55 TFSI e quattro: Myynti alkoi erikoismallin myötä

Audi Q5 55 TFSI e quattro on ensimmäinen Audin uusista ladattavista hybridimalleista. Sen toimintamatka sähköllä on yli 40 kilometriä.

Auto Bild.Uutiset

Launch Edi­ti­on -eri­kois­mal­lis­sa on erit­täin kat­ta­va va­ki­o­va­rus­te­lu. Sii­hen si­säl­ty­vät mm. mu­kau­tu­va il­ma­jou­si­tus, led-ajo­va­lot, ta­ka­luu­kun säh­kö­toi­mi­nen avaus- ja sul­ku­toi­min­to, ur­hei­luis­tui­met, kol­mi­a­lu­eil­mas­toin­ti, etu­si­vu­la­sit ää­nie­ris­te­la­sia, akus­ti­nen ja op­ti­nen py­sä­köin­ti­jär­jes­tel­mä edes­sä ja ta­ka­na, va­ki­o­no­peu­den­sää­din no­peus­ra­joit­ti­mel­la sekä in­for­maa­ti­o­näyt­tö 7” vä­ri­näy­töl­lä.

Mu­ka­na ovat myös la­dat­ta­val­le hyb­ri­dil­le yk­si­löi­ty mit­ta­ris­to, sää­det­tä­vä ta­kais­tuin (pi­tuus­suun­ta), ve­to­kouk­ku ja 18” alu­mii­ni­van­teet.

Va­ki­o­na mal­lis­sa on myös S line -ul­ko­nä­kö­pa­ket­ti, joka si­säl­tää mm. S line -pus­ku­rit edes­sä ja ta­ka­na, sekä ai­nut­laa­tui­sen, tum­mal­la kro­mil­la pääl­lys­te­tyn Sing­lef­ra­me-etu­sä­lei­kön.

Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ros­sa kom­pak­ti la­taus­jär­jes­tel­mä on osa va­ki­o­va­rus­tei­ta. Se si­säl­tää la­taus­kaa­pe­lit niin Schuko- kuin voi­ma­vir­ta­pis­to­ra­si­oi­hin, kuin myös Mode 3 -kaa­pe­lin jul­ki­seen la­tauk­seen.

Saa­ta­vil­la on myös lu­kit­ta­va la­taus­lai­te te­li­ne au­ton mu­ka­na tu­le­val­le la­taus­lait­teel­le.

Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ro S tro­nic

Uu­des­sa voi­ma­lin­jas­sa on ne­li­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­ah­det­tu 2,0 TFSI -ben­sii­ni­moot­to­ri ja säh­kö­moot­to­ri. Ben­sii­ni­moot­to­ri tuot­taa 185 kW (252 hv) mak­si­mi­te­hon ja 370 Nm mak­si­mi­vään­nön ja säh­kö­moot­to­rin huip­pu­te­ho on puo­les­taan 105 kW ja mak­si­mi­vään­tö 350 Nm. Yh­teis­te­hoa on 270 kW ja mak­si­mi­vään­töä 500 Nm.

Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ro on va­rus­tet­tu ai­na S tro­nic -au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la ja en­sim­mäis­tä ker­taa myös ta­lou­del­li­suu­sop­ti­moi­tu qu­at­t­ro ult­ra -ne­li­ve­to yh­dis­te­tään säh­kö­moot­to­riin. Se kiih­tyy 0–100 km/h 5,3 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa 239 km/h mak­si­mi­no­peu­den.

Pel­käs­tään säh­kö­moot­to­ril­la ajet­ta­es­sa huip­pu­no­peus on 135 km/h

Au­di Q5 55 TFSI e -mal­lin li­tiu­mi­o­ni­ak­ku on si­joi­tet­tu ta­va­ra­ti­lan lat­ti­an al­le. Se on teh­ty 104 pris­ma­ken­nos­ta ja se va­ras­toi 14,1 kWh ener­gi­aa, 381 vol­tin jän­nit­teel­lä. Il­mas­toin­ti­jär­jes­tel­mä käyt­tää erit­täin ta­lou­del­lis­ta läm­pö­pump­pua, joka voi ge­ne­roi­da jopa 3 kW:a läm­pö­e­ner­gi­aa 1 kW:n säh­kö­e­ner­gi­as­ta.

'

Akun täy­teen la­taa­mi­nen kes­tää noin kak­si ja puo­li tun­tia la­dat­ta­es­sa voi­ma­vir­ta­pis­to­ra­si­as­ta (CEE, 400 V / 16 A). La­taus ta­pah­tuu mak­si­mis­saan 7,4 kW:n te­hol­la. Ko­ti­la­taus­pis­tok­kees­ta (Schuko) la­dat­ta­es­sa kes­tää akun la­taa­mi­nen tyh­jäs­tä täy­teen noin kuu­si tun­tia.

Kul­jet­ta­ja voi va­paas­ti va­li­ta, mi­ten ha­lu­aa käyt­tää polt­to­moot­to­ria ja säh­kö­moot­to­ria. Va­lit­ta­vis­sa on kol­me eri ajo­ti­laa: Au­to-hyb­ri­di­a­jo­ti­la, EV- ja Hold-ajo­ti­lat.

Au­to-hyb­ri­di­a­jo­ti­la ak­ti­voi­tuu au­to­maat­ti­ses­ti li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­la ole­van MMI Na­vi­goin­ti plus -jär­jes­tel­män yh­tey­teen kuu­lu­van reit­ti­o­pas­tuk­sen kans­sa. Täs­sä ti­las­sa akun la­taus on op­ti­maa­li­ses­ti ja­et­tu rei­til­le, si­ten et­tä polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta vä­hen­ne­tään aja­mal­la säh­köl­lä pää­a­si­al­li­ses­ti kau­pun­ki­a­lu­eel­la ja ruuh­ka­lii­ken­tees­sä.

Jär­jes­tel­mä va­lit­see rul­lauk­sen moot­to­ri sam­mu­tet­tu­na ja jar­ru­tu­se­ner­gi­an tal­tee­no­ton vä­lil­lä. EV-ajo­ti­las­sa au­to ajaa pel­käl­lä säh­köl­lä niin kau­an, kun­nes kul­jet­ta­ja pai­naa kaa­sua tie­tyn, vaih­te­le­van pai­ne­pis­teen yli.

Au­to käyn­nis­tyy ai­na EV-ajo­ti­las­sa. Hold-ajo­ti­las­sa sen­het­ki­nen akun la­taus­ta­so säi­ly­te­tään käy­tet­tä­väk­si myö­hem­min.

My­Au­di-so­vel­lus

my­Au­di-so­vel­lus­ta käyt­tä­mäl­lä asi­a­kas voi tar­kas­taa äly­pu­he­li­mes­ta akun ti­lan ja jäl­jel­lä ole­van toi­min­ta­mat­kan, aloit­taa la­tauk­sen, aset­taa ajas­ti­men ja kat­soa la­tauk­sen ti­laa ja ku­lu­tus­ti­las­to­ja.

Tä­män li­säk­si reit­ti­suun­nit­te­li­ja sekä au­ton MMI-jär­jes­tel­mäs­sä et­tä so­vel­luk­ses­sa näyt­tä­vät la­tau­sa­se­mat. Myös esi­läm­mi­tyk­sen ja il­mas­toin­nin voi aset­taa pääl­le en­nen liik­keel­le­läh­töä.

Riip­pu­en au­ton va­rus­te­lu­ta­sos­ta oh­jaus­pyö­rän, is­tuin­ten, pei­lien, tuu­li­la­sin ja ta­kaik­ku­nan läm­mi­tys kuin myös is­tuin­ten il­mas­toin­ti voi­daan ak­ti­voi­da en­na­koi­vas­ti. 

Suo­mes­sa Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ron myyn­ti al­koi Launch Edi­ti­on -eri­kois­mal­lil­la. Hin­nat al­ka­vat 66 994 eu­ros­ta. Launch Edi­ti­on -mal­lin yh­dis­tet­ty polt­to­ai­neen­ku­lu­tus on 2,2 l/100 km ja CO2-pääs­töt 50 g/km.

Uu­det Au­di Q5 55 TFSI e qu­at­t­ro -mal­lit saa­pu­vat Au­di-jäl­leen­myy­jil­le syk­syl­lä 2019.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU