Leasingin suosio kasvussa – auton hankinnassa korostuu palvelu omistamisen sijaan

Työsuhdeautojen ja yksityiskäyttöön hankittujen autojen leasing on selvässä kasvussa niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa.

Auto Bild.Uutiset

 Dri­va­lia-kon­ser­nis­sa le­a­sin­gin osuus on kas­va­nut ku­lu­van vuo­den yh­dek­sän en­sim­mäi­sen kuu­kau­den ai­ka­na yli 20 % vii­me vuo­teen ver­rat­tu­na.

Dri­va­lia Le­a­se Fin­lan­din toi­mi­tus­joh­ta­jan Pet­te­ri Pih­lak­sen mu­kaan le­a­sing­toi­min­ta on Suo­mes­sa kas­va­nut yri­tys­le­a­sin­gin li­säk­si myös yk­si­tyi­sel­lä puo­lel­la. Iso­jen yri­tys­ten rin­nal­la on ha­vait­ta­vis­sa myös pk-yri­tyk­sis­sä kas­va­vaa kiin­nos­tus­ta au­to­a­si­oi­den hoi­don ul­kois­ta­mi­seen. Pih­las us­koo kas­vun jat­ku­van vuon­na 2026.

– Kai­kis­sa Dri­va­li­an toi­min­ta­mais­sa le­a­sing­mark­ki­na on kas­vus­sa. Kas­vun taus­tal­la ovat au­to­mark­ki­nan muu­tos­ten tuo­ma epä­var­muus sekä le­a­sin­gin edut, jois­ta tär­keim­piä ovat bud­je­toin­nin en­nus­tet­ta­vuus ja käyt­tö­pää­o­man va­paut­ta­mi­nen. Tämä mah­dol­lis­taa yri­tys­ten in­ves­toin­nit ydin­lii­ke­toi­min­taan, CA Au­to Ban­kin toi­mi­tus­joh­ta­ja ja Dri­va­li­an hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja Gi­a­co­mo Ca­rel­li ker­too.

Le­a­sin­gis­sa au­ton ar­von­ke­hi­tyk­seen liit­ty­vä epä­var­muus on ul­kois­tet­tu

Suo­mes­sa tren­di on sa­man suun­tai­nen. Pih­las mai­nit­see käyt­tö­voi­ma­mur­rok­sen ja uu­den tek­no­lo­gi­an luo­van epä­var­muut­ta, kun au­toi­li­jat poh­ti­vat va­lin­taa eri käyt­tö­voi­mien vä­lil­lä. Epä­var­muut­ta luo eten­kin epä­tie­toi­suus sii­tä, mi­ten au­tot säi­lyt­tä­vät jäl­leen­myyn­ti­ar­von­sa.

– Oman maus­teen­sa mark­ki­nan muu­tok­seen tuo ala­ti kas­va­va merk­kien ja mal­lien tar­jon­ta. Myös mer­kit­tä­väs­ti ko­hon­nut au­to­jen hin­ta­ta­so tuo omat haas­teen­sa, Pih­las sa­noo.

Näi­den haas­tei­den kes­kel­lä ku­lut­ta­jat ko­ke­vat le­a­sin­gau­ton tur­val­li­sek­si va­lin­nak­si, kos­ka epä­var­muus­te­ki­jät voi ul­kois­taa. Pih­las to­te­aa le­a­sin­gin ole­van osa isom­paa ku­lu­tus­ta­pa­muu­tos­ta, jos­sa omis­ta­mi­sen si­jaan suo­si­taan pal­ve­lua ja käy­tet­tä­vyyt­tä.

– Väi­te, jon­ka mu­kaan suo­ma­lai­set ha­lu­a­vat omis­taa au­ton­sa, on myyt­ti. Isom­mat yri­tyk­set ovat jo pit­kään käyt­tä­neet le­a­sin­gia. Yk­si­tyis­hen­ki­löt­kin ovat tot­tu­neet hah­mot­ta­maan au­ton han­kin­taa kuu­kau­sit­tai­sis­sa mak­su­e­ris­sä osa­mak­sun kaut­ta. Ero­na le­a­sin­giin, tämä kat­taa vain osan au­ton kus­tan­nuk­sis­ta ja ris­ki yl­lät­tä­vis­tä kus­tan­nuk­sis­ta on asi­ak­kaal­la. Moni au­ton osa­mak­sul­la hank­ki­nut on­kin nyt ti­lan­tees­sa, jos­sa jäl­jel­lä ole­vaa lai­naa au­tos­sa on enem­män kuin au­tol­la mark­ki­na-ar­voa. Le­a­sin­gis­sa täl­lais­ta yl­lä­tys­tä ei pää­se käy­mään, Pih­las to­te­aa.

Käy­te­tyt au­tot ja jat­ko­so­pi­muk­set suo­si­os­sa

Ca­rel­li ker­too, et­tä kon­ser­nis­sa on seu­rat­tu Suo­men le­a­sing­ti­lan­teen ke­hi­tys­tä.

– Suo­mes­sa le­a­sing on vah­val­la poh­jal­la. Var­sin­kin yri­tyk­sis­sä sen ase­ma on vah­va. Yk­si­tyis­le­a­sin­gis­sa kas­vu on ta­sais­ta ja se seu­raa muun Eu­roo­pan tren­diä. Tä­hän suun­taan oh­jaa eri­tyi­ses­ti Suo­mes­sa uu­sien au­to­jen kor­ke­at han­kin­ta­hin­nat, Ca­rel­li to­te­aa.

Pih­lak­sen mu­kaan käy­tet­ty­jen au­to­jen le­a­sing on meil­lä nou­se­va tren­di.

– Yri­tyk­sis­sä saa­te­taan jat­kaa van­ho­ja so­pi­muk­sia tai ote­taan ai­em­mas­ta le­a­sing­käy­tös­tä pa­lau­tu­nei­ta käy­tet­ty­jä au­to­ja yri­tys­käyt­töön. Käy­tet­ty­jen au­to­jen le­a­sing kiin­nos­taa sel­väs­ti myös ku­lut­ta­jia. Käy­te­tyn au­ton le­a­sing­so­pi­muk­sen voi teh­dä ly­hyim­mil­lään kuu­den kuu­kau­den mit­tai­se­na. Si­tou­tua ei siis tar­vit­se use­am­mak­si vuo­dek­si, el­lei se sit­ten ole it­sel­le pa­ras vaih­to­eh­to. Jous­ta­va käy­te­tyn au­ton le­a­sing­so­pi­mus ko­e­taan myös hy­väk­si ma­ta­lan kyn­nyk­sen ta­vak­si ko­keil­la, so­pii­ko säh­kö­au­to omiin tar­pei­siin, Pih­las sa­noo.

Poh­jois-Eu­roop­pa mui­ta edel­lä säh­köis­ty­mi­ses­sä

Lii­ken­teen säh­köis­ty­mi­nen nä­kyy va­kaa­na edis­ty­mi­se­nä Dri­va­lia-kon­ser­nis­sa. Ca­rel­lin mu­kaan täys­säh­kö­au­to­jen osuus Eu­roo­pan mark­ki­nois­ta (EU+EF­TA+UK) on nyt 18 %, mikä mer­kit­see 14,7 pro­sen­tin kas­vua vii­me vuo­teen ver­rat­tu­na. Syys­kuus­sa la­dat­ta­vien hyb­ri­dien osuus oli 9,3 %. Suo­mes­sa Dri­va­li­an ka­lus­tos­ta 86 % on la­dat­ta­via hen­ki­lö­au­to­ja, jois­ta 65 % on täys­säh­kö­au­to­ja.

– Säh­kö­au­toi­hin siir­ty­mi­nen on Poh­jois-Eu­roo­pas­sa pal­jon no­pe­am­paa kuin Ete­lä- ja Itä-Eu­roo­pas­sa. Nor­jas­sa osuus on yli 96 %. Ero­ja mai­den vä­lil­lä on myös esi­mer­kik­si ve­ro­tuk­ses­sa ja le­a­sing­mark­ki­nan ke­hit­ty­nei­syy­des­sä. Kult­tuu­ri­set erot saat­ta­vat myös vai­kut­taa sii­hen, et­tä tie­tyil­lä alu­eil­la pe­rin­tei­set mer­kit ovat vah­vo­ja, Ca­rel­li sum­maa.

Kon­ser­nin ta­voit­tee­na on pi­tää hyvä kas­vu­vauh­ti yl­lä ja va­kiin­nut­taa le­a­sin­gin ase­ma yri­ty­sau­toi­lun li­säk­si pk-sek­to­ril­la ja ku­lut­ta­ja­mark­ki­nas­sa.

– Kon­ser­nin stra­te­gi­sen vas­tuul­li­suus­suun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti uu­sien nol­la- ja vä­hä­pääs­töis­ten au­to­jen osuus tu­lee ole­maan 35 % Dri­va­li­an ka­lus­tos­ta, ja la­tau­sa­se­mien mää­rä Eu­roo­pas­sa kas­vaa 45 %, Ca­rel­li ker­too.

Au­to­bild / Dri­va­lia

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huippu­tek­no­lo­gi­oilla

Auto Bild.Uutiset

Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huippu­tek­no­lo­gi­oilla

Auto Bild.Uutiset

Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton

Auto Bild.Uutiset

Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton

Auto Bild.Uutiset

Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin

Auto Bild.Uutiset

Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN