Sähköautojen määrä kasvaa Suomessa hitaasti mutta vakaasti.
Auto Bild Suomi
Millaiset ovat käytettyjen sähköautojen markkinat? Katso esimerkit hintatietoineen
Onko käytetty sähköauto ongelmajätettä vai onnistunut ostos? Katsastimme käytettyjen sähköautojen tarjontaan Suomessa ja muualla Euroopassa.
Sähköautot herättävät edelleen voimakkaasti tunteita niin puolesta kuin vastaan. Valtaosalle suomalaisautoilijoista täyssähköauto on vielä ennen kaikkea vain erikoinen kummajainen, jonka hankintahinta on uutena huomattavan korkea.
Sähköautot täyttävät vielä toistaiseksi harvoin kaikki järkevälle yleisautolle asetetut toiveet. Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa sähköauton rahalle antama kokonaisvastine ja yhden täyslatauksen turvin kuljettava kokonaismatka eivät ole vielä kaikin puolin kilpailukykyisellä tasolla.
Tämä on kuitenkin vain toinen, yleisimmin esiin nostettu puoli asiasta. Sähköauton päästöttömyys tien päällä on eittämätön tosiasia, jolle on laskettava oma arvonsa. Sähköauton päästöarvoon voidaan liittää sähköntuotannon aiheuttamat päästöt vain siinä tapauksessa, että vastaavat fossiilisten polttoaineiden tuotannosta aiheutuvat laskennalliset päästöt lisätään näiden autojen CO2-päästöarvoihin. Näin ei kuitenkaan nykyisin tehdä. Lisäksi Suomen sähköntuotannosta noin 80 prosenttia on jo hiilivapaasti tuotettua, ja suunta on kasvava.
Täyssähköautot ovat Suomelle lisäksi yksi tie kohti energiaomavaraisuutta, irtipääsy tuontiöljystä. Siitä huolimatta täyssähköautot ovat jääneet Suomessa vielä selvästi marginaaliin. Tilannetta ei ole helpottanut myöskään käytettyjen sähköautojen käytännössä vähäinen saatavuus, sillä moni haluaa ylipäätään ostaa autonsa aina käytettynä.
Tavoitteet kiristyvät
Tilanne kuitenkin muuttuu myös Suomessa – hitaasti mutta vakaasti. Vuosiluvut 2020, 2030 ja 2050 ovat kolme tärkeää rajapyykkiä myös suomalaisautoilijoille. Jotta ne pysyisivät mielessä, niin muistin tueksi on tarjolla myös tuntuvia, yli 10 000 euron veroetuja.
Vuosi 2020 on jo yllättävän lähellä, ja sillä on autoilun kannalta merkitystä myös Suomessa. Näin siksi, että Suomi on sitoutunut EU-tason tavoitteeseen (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus 2009/443/EY), jossa uusien henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt olisivat maksimissaan 95 grammaa kilometrillä vuoteen 2020 mennessä. Tähän tavoitteeseen on vaikea päästä ilman vähäpäästöisten autojen nopeaa lisääntymistä, ja tavoite uhkaa karata käsistämme, elleivät nollapäästöiset sähköautot lisäänny nopeammin maassamme.
Täyssähköautot ovat Suomelle lisäksi yksi tie kohti energiaomavaraisuutta, irtipääsy tuontiöljystä.
Auto Bild Suomi
Suomessa on laskettu professoritason asiantuntijatyönä, että esimerkiksi sähköauton nauttima veroetu omistajalle on yhteensä yli 10 000 euroa sen koko elinkaaren aikana. Etu muodostuu pienemmästä autoverosta, ajoneuvoverosta ja polttoainekulujen säästymisestä. Edun saa, vaikka hankkisi edullisemmankin sähköauton, jonka hinta on 30 000–40 000 euroa.
Juuri näitä sähköautoja on alkanut saapua yhä enemmän markkinoille kehittyneemmän akkutekniikan yleistyessä – esimerkkeinä ovat vaikkapa Nissan Leafin tuleva toinen sukupolvi, Opel Ampera-e, Renault Zoe ja Volkswagen e-Up!.
Lisää sähköautoja
Kun tulevaisuuden aikajännettä pidennetään, muodostuu kuvasta yhä selkeämmin sähköinen. Vuoteen 2030 mennessä Suomen liikenteen päästövähennystavoitteet ovat peräti 50 prosenttia vertailuajankohdasta (vuosi 2005).
Yksi tärkeä osa tavoitetta on, että Suomessa olisi vajaan 13 vuoden päästä peräti 250 000 – siis neljännesmiljoona – sähköautoa. Lisäksi Suomen kansalliseksi tavoitteeksi on ehdotettu, että tieliikenne olisi vuonna 2050 lähes nollapäästöistä. Sekä henkilö- ja pakettiautojen että raskaan liikenteen käyttövoimana olisivat tuolloin vain sähkö, vety ja kaasu sekä erilaiset biopolttoaineet korkeina, jopa sadan (100) prosentin pitoisuuksina.
Tavoite sisältyy hallituksen energia- ja ilmastostrategiaan, jonka tarkoituksena on vähentää edelleen muun muassa liikenteen päästöjä. Jotta tähän tavoitteeseen päästäisiin, kaikkien Suomessa myytävien uusien autojen tulisi olla jo vuonna 2030 sähkön, vedyn, kaasun tai erilaisten biopolttoaineiden kanssa yhteensopivia. Käytännössä tämä tarkoittaa uusien autojen osalta vähintäänkin jonkinasteista hybridiautovelvoitetta.
Tällä hetkellä ladattavat hybridit – ja hybridit yleensä – ovatkin se autoluokka, joka toimii päänavaajana kohti autojen laajempaa sähköistymistä. Nissanin, Opelin, Volkswagenin ja Teslan täyssähkömallien lisäksi esimerkiksi Volvo, Honda,
Jaguar ja Land Rover ovat jo ilmoittaneet lähtevänsä muokkaamaan tuotantoaan tähän suuntaan. Lukuisat sähköautomallit ovat useimmilla autonvalmistajilla todellisuutta jo vuoteen 2020 mennessä. Vetyauto – sekin tavallaan sähköauto – lukeutuu osaltaan suureen kuvaan.
Opel Ampera on harvinaisempi sarjahybridi.
Auto Bild Suomi
Lataus ja akut
Sähköautojen lataus ja akkujen kestävyys huolettavat, syystäkin, kuluttajia. Omakotiasujille latausmahdollisuuden järjestäminen hoituu Suomessa helpommin kuin kerrostaloasukkaille. Kerrostaloyhtiöissä ollaan vasta hiljalleen
heräämässä latausinfrastruktuurin haasteisiin, mutta tässäkin suhteessa tunnelin päässä nähdään luultavasti lopulta – ja toivottavasti – valoa.
Julkinen latausinfra on jo rakentumassa Suomeen. Teslalla on Suomessa kohta yli kymmenen omaa Supercharger-pikalatausasemaa, ja Euroopassa niitä on jo yli tuhat. Jotta myös edullisempien sähköautojen yleistyminen olisi ylipäätään mahdollista, niin työ- ja elinkeino-ministeriö on myöntänyt julkisia varoja ainakin 800:n uuden julkisen latauspisteen rakentamiseksi ympäri Suomea. Tavoite on, että vuoteen 2020 mennessä maassamme olisi yhteensä 2 000 julkista sähköautojen latauspistettä.
Sähköautojen akkuja moititaan, ja niitä kuvitellaan usein ongelmajätteeksi. Todellisuudessa akut ja niiden arvometallit kierrätetään hyvin tarkkaan, sillä autonvalmistajat ottavat ne aina akkujen uusimisen yhteydessä vaihdossa itselleen edelleen käytettäviksi. Näin menettelee esimerkiksi Nissan yleisen Leaf-mallinsa kanssa.
Pitkä takuu kantaa
Entä sitten akkujen kestoikä ja uusien akkujen hinta? Useimmiten autovalmistajat antavat akuilleen pitkän, jopa kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuun.
Nissan kertoo uusineensa tähän mennessä akuston takuun puitteissa vain 0,01 prosenttiin Euroopassa myytyihin Leaf-autoihin. Jos – ja kun – akku pitää joskus vaihtaa varauskyvyn heikkenemisen vuoksi uuteen, niin Leafiin upouusi akku maksaa Suomessa 6 200 (24 kWh) tai 7 750 euroa (30 kWh). Vaihtotyö kestää alle 2,5 tuntia.
Hinnat saattavat tuntua huomattavan suurilta, mutta pitää muistaa, että sähköllä ajaminen on edullista. Jos auton todenmukainen sähkönkulutus on Suomen oloissa keskimäärin vaikkapa 16 kWh sadalla kilometrillä, niin sadan kilometrin energiakustannukseksi tulee noin 1,9 euroa.
Bensa-auto, jonka kulutus on 6 l/100 km, keventää kukkaroa nykyhinnoin 8,7 euroa, joten eroa syntyy jokaisella sadalla kilometrillä 6,8 euroa. 15 000 kilometrin vuosittaisella ajosuoritteella sähköauto säästää siis omistajalleen pyöreästi tuhat euroa vuodessa – ja kahdeksan vuoden takuun aikana siis 8 000 euroa.
Suomesta vai maailmalta?
Suomen käytettyjen sähköautojen markkinat ovat siis vielä hentoiset – tarjontaa on vain jonkin verran, parisataa kappaletta. Onneksi sähköauto on oivallinen kohde ostettavaksi EU:n alueelta, sillä Suomessa sähköautoa autoverotetaan verrattain helläkätisesti.
1.4.2009–31.3.2012 ensirekisteröityjen täyssähköautojen autovero oli Suomessa 12,2 prosenttia, 1.4.2012–31.12.2015 enää 5,0 pro-senttia, viime vuonna 4,4 prosenttia ja tänä vuonna 3,8 prosenttia. Ensi ja seuraavana vuonna autovero laskee vielä 3,3:een ja 2,7 prosenttiin.
Esimerkiksi Saksan sähköautotarjontaa tarkasteltaessa on lisäksi hyvä muistaa maan matalampi arvonlisäverokanta, mistä seuraa se, että käytännössä sähköauton voi hankkia Suomeenkin verotettuna varsin kilpailukykyiseen hintaan. Esimerkiksi 3-vuotiaan Nissan Leafin autovero jää Suomessa tyypillisesti alle tuhanteen euroon, vaikka autolla olisi ajettu huomattavan vähän.
Esimerkkejä käytetyistä sähköautoista:
Koostimme esimerkkijoukon käytetyistä sähköautoista sekä niiden tärkeimmistä tiedoista.
Kuvassa kurkistaa käytetty Nissan Leaf, joka on Euroopan myydyin täyssähköauto.
Auto Bild Suomi
Nissan Leaf - vuosimallit 2011–17
nykyaikaisten sähköautojen edelläkävijä, Euroopan myydyin täyssähköauto
-hinta Suomessa alk. 17 500 €
-hinta Euroopassa alk. 10 000 €
-toimintamatka (NEDC) 250 km
-käytännön toim.matka n. 180 km
Volkswagen e-Up! vuosimallit 2013–
pieni ja sähäkkä sähköauto, hyvä kaupunkikäyttöön
-hinta Suomessa alk. 21 000 €
-hinta Euroopassa alk. 14 000 €
-toimintamatka (NEDC) 160 km
-käytännön toim.matka n. 120 km
BMW i3 (94 Ah/60 Ah) vuosimallit 2013–
taattua BMW-tyyliä, ajamisen ilo tallella
-hinta Suomessa alk. 26 500 €
-hinta Euroopassa alk. 20 000 €
-toimintamatka (NEDC) 300/200 km
-käytännön toim.matka n. 200/140 km
Opel Ampera/ Chevrolet Volt - vuosimallit 2011–16
vuoden auto Euroopassa 2012, harvinainen sarjahybridi
-hinta Suomessa alk. 18 000 €
-hinta Euroopassa alk. 10 000 €
-toimintamatka (NEDC) 80/600 km
-käytännön toim.matka n. 60/550 km
Volkswagen e-Golf - vuosimallit 2014–
tuttu ja turvallinen Golf, mutta sähköisenä versiona
-hinta Suomessa alk. 27 000 €
-hinta Euroopassa alk. 20 000 €
-toimintamatka (NEDC) 190 km
-käytännön toim.matka n. 130 km
Mercedes-Benz B Electric Drive - vuosimallit 2015–
vakaa B-sarjalainen, enemmän tilaa tarvitsevalle
-hinta Suomessa alk. 28 000 €
-hinta Euroopassa alk. 25 000 €
-toimintamatka (NEDC) 230 km
-käytännön toim.matka n. 160 km
Kia Soul on sähköautoista uusimpia tulokkaita Suomessa.
Auto Bild Suomi
Kia Soul EV - vuosimallit 2015– (Suomessa 2017–)
sielukas sähköauto, uusin tulokas Suomessa
-hinta Suomessa alk. 33 000 €
-hinta Euroopassa alk. 20 000 €
-toimintamatka (NEDC) 210 km
-käytännön toim.matka n. 150 km
Tesla Model S 85 kWh - vuosimallit 2013–
sähköautojen aatelia, taattu suorituskyky, Suomen yleisin sähköauto
-hinta Suomessa alk. 59 000 €
-hinta Euroopassa alk. 44 000 €
-toimintamatka (NEDC) 430 km
-käytännön toim.matka n. 280 km
Hyundai Ioniq Electric - vuosimallit 2016–
tuore perussähköauto, hyvin varusteltu
-hinta Suomessa alk. 37 000 €
-hinta Euroopassa alk. 26 000 €
-toimintamatka (NEDC) 280 km
-käytännön toim.matka n. 200 km
Tesla Model X 90 D vuosimallit: 2016–
poikkeava haukansiipisähköauto, jopa seitsemälle
-hinta Suomessa alk. 118 000 €
-hinta Euroopassa alk. 95 000 €
-toimintamatka (NEDC) 500+ km
-käytännön toim.matka n. 360 km
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.
Juha Peltonen
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.
Juha Peltonen
K-Auto
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
Nissan Qashqai e-POWER ajoi halki Ison-Britannian yhdellä tankillisella
XPENG avaa tilauskirjat täysin uudelle Smart Coupe SUV G6:lle ja lippulaiva-SUV G9:lle Suomessa
Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Autokauppa keskittyy entistä suuremmille toimijoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
139 desibeliä 20 hertsillä
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
AudioQuestin uusi highend-kaiutinkaapeli
Pro-Jectilta edullisempi kuulokevahvistin
Ripolisubbareita Saksasta
Keltaisen huvilan lumo kantaa Hangossa
Onkyolta uusi cd-soitin
Galvaanisesti eristetty usb-kohinasuodin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
XPENG avaa tilauskirjat täysin uudelle Smart Coupe SUV G6:lle ja lippulaiva-SUV G9:lle Suomessa
Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
Autokauppa keskittyy entistä suuremmille toimijoille
Kia käynnistää sähköautojen tuotannon Euroopassa EV4 Hatchback -mallilla
Tässä ovat maailman kymmenen myydyintä autoa.
Kia julkaisi EV9 GT:n hinnat
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Näitä autoja nuoret ostavat
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL