Alfa Romeo Tipo 33 Stradale.
Muistatko näitä huikeita autokaunottaria: Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, Alfa Romeo Carabo tai Alfa Romeo Montreal V8…?
Italialaiset erikoiskoripajat ovat 1930-luvulta lähtien olleet metallityön asiantuntijoita, jotka takovat ohutlevyä käsin muotoonsa puurunkoon, ja jotka luovat todella ainutlaatuisia malleja pyöristetyin, aistillisin korilinjoin.
Teollisuustuotannon kehittyessä muotojen oli taipumus yksinkertaistua, koska korimuottien laitteet eivät mahdollistaneet yhtä paljon hienustuneisuutta ja kolmiulotteisuutta. Eräässä vaiheessa, 1960-luvun lopulla, kaksi tyylillistä inspiraatiota poikkesivat huomattavasti muista. Alfa Romeo Tipo 33 Stradale ja Carabo kehitettiin samalta tekniseltä pohjalta.
Yhtäläinen pohjalevy
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale ja Alfa Romeo Carabo eivät olisi voineet olla keskenään erilaisempia. Näiden kahden auton yhteinen tekninen perusta on synteesi Alfa Romeon 50-vuotisesta ratakilpailukokemuksesta. Nerokas ja tarkka suunnittelu, asiantuntemus ja rohkeus materiaalien valinnassa sekä tyyli, joka yhdistää teknisiä innovaatioita ja luovuutta, ovat Alfa Romeo Tipo 33:n suunnittelun ainesosat.
Halu kilpailla
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale on yksi parhaista sijoituskohteista.
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale.
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale ja Alfa Romeo Carabo.
Alfa Romeo Carabo.
Kaikki tämä juontuu halusta kilpailla, eikä se ole koskaan hiipunut. Vuonna 1964 Alfa Romeon silloinen pääjohtaja Giuseppe Luraghi koki, että oli aika suorittaa merkin virallinen paluu radoille. Sen vuoksi hän osti Autodeltan, Udinen omistaman yhtiön, joka oli jo etuoikeutettuna yhteistyökumppanina Alfa Romeo TZ:n tuotannossa. Myös Portellon tehtaalla vuosina 1952-57 työskennellyt Cardel Chiti palasi Alfa Romeolle, ottaen tallipäällikön tehtävät.
Samana vuonna aloitettiin Projekti 33. Luraghi pyysi teamiään luomaan auton, joka olisi kilpailukykyinen luokissa ja joka herättäisi yleisön ja lehdistön huomion MM-ratakisoissa.
Autodeltan kilpuripaja
Autodelta siiryi 1960-luvun puolivälissä Settimo Milaneseen – eli aiempaa lähemmäs Alfa Romeon tehdasta, mutta ennen kaikkea lähemmäs Baloccon testirataa.
Autodeltan kilpuripaja.
Ensimmäinen Alfa Romeon suunnittelema Tipo 33:n runko saapui Autodeltan verstaalle vuonna 1965. Siinä on epäsymmetrinen, alumiiniseoksesta valmistettu H-mallinen putkirunko ja sisäiset, kiinteät polttoainesäiliöt. Keulan magnesiumrakenne tuki ihanteellisella tavalla etujousitusta, jäähdyttimiä, ohjausta ja polkimia. Moottori ja vaihdeaatikko asennettiin pitkittäin auton takaosaan. Päällysrakenne valmistettiin lujitemuovista, jotta auton kokonaismassa saatiin rajoitettua 600 kiloon – se oli vaadittu vähimmäispaino. Jälleen kerran keveys oli Alfa Romeon salainen ase.
Vuosien 1975 ja 1977 merkkimestaruus
Lyhyet kehityskaaret olivat epärealistisia niin kunnianhimoiselle ja innovatiiviselle projektille. Kului lähes kaksi vuotta, ennen kuin Alfa Romeo 33 oli valmis kisakäyttöön. Ensitesteissä sen moottorina jyrisi Alfa Romeo TZ2:n nelisylinterinen 1570 cm³ moottori. Samaan aikaan kehitettiin upouusi 2,0-litrainen V8, joka tuotti 230 hevosvoimaa.
Luraghi ja Zeccoli Baloccon testiradalla.
Ensimmäisen Alfa Romeo 33:n lempinimeksi radalla annettiin välittömästi ”Periscopica”, periskooppi, johtuen siitä, että keskimoottorin ilmanottoaukko kohosi turvakehikon yläpuolelle. Autoa ensitestattiin Belgian Fléronissa, lähellä maan kolmanneksi suurinta kaupunkia, Liègeä. Kuljettajana toimi Autodeltan pääkoeajaja Teodoro Zeccoli. Vuosien tarkojen ennakkovalmistelujen jälkeen Alfa Romeo Tipo 33 ilmaantui kilparadoille 12. maaliskuuta 1967. Voittoja alkoi sadella saman tien, mukaan lukien vuosien 1975 ja 1977 MM-merkkimestaruus.
Firenzeläinen aristokraatti halusi autosuunnittelijaksi
Kun Alfa Romeolla päätettiin ryhtyä valmistamaan Tipo 33 -mallia erittäin rajattuina piensarjoina yksityishenkilöille, tarvittiin muutoksia katukäyttöön. Projektin toteuttaminen annettiin Franco Scaglionen tehtäväksi.
Aristokraattiperheeseen Firenzessä syntynyt Scaglione opiskeli ennen armeijaan menoaan lentokonetekniikkaa. Armeijassa hän joutui toisessa maailmansodassa Libyan rintamalle, Pohjois-Afrikkaan, ja joutui Tobrukin taisteluissa sotavangiksi. Scaglione palasi Italiaan vuoden 1946 lopulla. Hän oli päättänyt olla jatkamatta opintojaan, ja tähdätä autosuunnittelijaksi. Aluksi hän toimi Pinin Farinalla, sen jälkeen Bertonen koriverstaalla ja lopuksi freelancerina.
Scaglione pisti Alfa Romeo Tipo 33 Stradalen, katuversion, tapauksessa peliin kaiken teknisen tietämyksensä ja luovat kykynsä. Lopputuloksena syntyi mestariteos, jossa innovaatio yhdistyy edulliseen aerodynamiikkaan ja toiminnallisuuteen.
1969 Alfa Romo Tipo 33 Coupe Speciale.
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale
Alfa Romeo Tipo 33 Stradalen konepelti avautuu täysin, jolloin moottorin komponentteihin pääsee hyvin käsiksi. Ensimmäistä kertaa katulaillisessa autossa sovellettiin niin sanottuja “elytra”-ovia, jotka mahdollistavat tavallista helpomman nousun autoon, joka on alle metrin korkuinen maan pinnasta mitattuna. Ainoat erot rataversioon ovat 10 cm pitempi akseliväli sekä alumiinisen sijaan teräsrunko.
Alfa Romeo Giulia TZ.
1965 Alfa Romeo Giulia TZ2.
Moottori on sama kuin Alfa Romeo Tipo 33:n rataversiossa ja se valmistettiin kokonaisuudessaan alumiinista ja magnesiumseoksesta. Moottorissa on myös epäsuora mekaaninen polttoaineen suihkutus sekä kuivasumppuvoitelu.
Koneessa on kaksi yläpuolista nokka-akselia, kaksi venttiiliä per sylinteri sekä kaksi sytytystulppaa sylinteriä kohden. Kevyt katuraaseri saavuttaa 230 hevosvoimansa turvin 260 km/h huippunopeuden ja kiihtyy nollasta sataan 5,5 sekunnissa.
Aloituskisa Monzassa
Auto lanseerattiin virallisesti vuoden 1967 Torinon autonäyttelyssä, mutta se itse asiassa esiteltiin jo muutama viikko aiemmin innokkaalle alan asiantuntijaryhmälle. Syyskuun 10. päivänä 1967 ajettiin Italian GP Monzassa – silloisen F1-sarjan yhdeksäs osakilpailu. Kyseisessä GP:ssä Jim Clark kilpaili Jack Brabhamia vastaan – ja samalla debytoi yksi kauneimmista urheiluautoista.
Julkistushetkellään Alfa Romeo Tipo 33 Stradale oli markkinoiden kallein urheiluauto. Sen silloinen hinta oli lähes 10 miljoonaa Italian liiraa, kun lähimmät kilpailijat osuivat luokkaan 6-7 miljoonaa liiraa. Vain kahteentoista yksilöön tuli Scaglionen kori. Alfa Romeo Tipo 33 Stradalen ostajien voi sanoa tehneen elämänsä sijoituksen, koska auton arvo on nykypäivänä lähes mittaamaton.
Avaruustunnelmaa
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale on aivan oma lukunsa, mutta Alfa Romeon tyyli on vienyt muihinkin suuntiin. Hyvänä esimerkkinä käy ”tulevaisuuden auto”, lentävän lautasen i1950-luvun alussa inspiroima Alfa Romeo Disco Volante (“Lentävä lautanen”), Sen piirsi Touring-koripaja, ja kyseinen, kaunis Spider oli kehittyneen aerodynaamisen tutkimuksen lopputulos.
Alfa Romeo Disco Volante on lentävän lautaden inspiroima, erittäin aerodynaaminen luomus.
Vuoden 1968 Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin ”unelma-auto” Alfa Romeo Carabo, jonka Marcello Gandini suunnitteli Bertonen koripajalle. Gandini oli tuohon aikaan vasta 30-vuotias.
Epäidenttinen kaksonen: Alfa Romeo Carabo
Alfa Romeo Carabo perustui Alfa Romeo 33 Stradalen tekniikkaan, jota sovellettiin yksittäisesti muidenkin suunnittelijoiden yksittäiskappaleissa, kuten Giorgetto Giugiaron Iguanassa, Alfa Romeo 33 Special Coupéssa, Pininfarinan Cuneossa sekä Bertonen Navajossa. Carabo oli korkeudeltaan vastaava kuin 33 Stradale, mutta pyöreistä muodosista ei ollut enää tietoakaan. Carabossa kaikki linjat ovat teräviä, kiilamaisesta korista ”saksityyppisiin” oviin.
Alfa Romeo Navajo.
Carabon nimi juontui Carabus auratus -nimisestä kirkkaan metallinhohtoisesta kovakuoriaisesta. Samaa sävyä sovelletaan Carabon korissa: itsevalaisevaa vihreää, jota säestävät oranssin väriset yksityiskohdat. Siitä hetkestä pitäen Alfa Romeolla ryhdyttiin kiinnittämän erityishuomiota näyttäviin väreihin ja erityisiin maalaustekniikoihin, joiden avulla haluttiin tuoda esiin Alfa Romeon brändin ainutlaatuisuutta entisestään. Sama teema jatkui Alfa Romeo Montreal V8:ssa.
Alfa Romeo Montreal V8
Vuonna 1967 maat ympäri maapallon veivät parasta teknistä osaamistaan ja tieteellisiä saavutuksiaan näytteille Kanadan Montrealissa järjestettyyn Kansainväliseen ja universaaliin näyttelyyn. Alfa Romeota pyydettiin luomaan näyttelyä varten teknologinen symboli – malli, joka edustaisi “nykyihmisen parasta saavutusta autoissa”.
Alfa Romeon Satta Puliga ja Busso vaativat projektiin yhteistyötä Bertonen kanssa, jonka tuloksena Gandini sai tehtäväkseen suunnitella korin ja matkustamon. Lopputuloksesta muodostui suurmenestys, ja pohjoisamerikkalaiset ihastelivat auton eleganssia merkittävällä tavalla.
Alfa Romeo Montreal V8.
Kehitettiin myös tavanomainen versio, joka esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 1970. Toisin kuin alkuperäisessä konseptiautossa, Alfa Romeo Montrealissa on Tipo 33 -pohjainen V8-moottori. Sen tilavuutta kasvatettiin 2,6 litraan ja tehot rajattiin 200 hevosvoimaan. Malli viehättää epätavallisen laajoine pastelli- ja metallivärivalikoimineen, vihreästä hopeaan ja oranssista kultaan.
Värimaailma on edelleen osa Alfa Romeota. Historiaan nojaavia uusia värejä edustavat punainen Villa d'Este, okran värinen GT Junior sekä Montrealin vihreä. Sävyjen voimin kunnioitetaan Alfa Romeo -brändin 110-vuotista taivalta.
Alfa Romeon tiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
OePhi Tanskasta
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
Pioneerilta kaksi uutta av-vahvistinta
Arendal Soundin subbari alennuksella
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Yamaha Puolasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN