Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Vuonna 1992 lanseerattu Renault Twingo mullisti kaupunkiautojen maailman rohkealla ja iloisella otteellaan.
Auto oli valtava menestys: sitä myytiin yli 4,1 miljoonaa kappaletta 25 maassa ja se jätti pysyvän jäljen useisiin sukupolviin innovatiivisella muotoilullaan, tilavalla ja muunneltavalla sisustuksellaan sekä leikkisällä luonteellaan. Nyt tämä ikoninen malli tekee näyttävän paluun – täysin sähköisenä ja entistäkin älykkäämpänä.
Vaikka pienten kaupuniautojen osuus Euroopan automarkkinoista on nykyään alle 5 %, kysyntä kompakteille ja edullisille autoille ei ole kadonnut. Haasteena on ollut tarjonnan puute: monet valmistajat ovat vetäytyneet tästä kokoluokasta, koska kilpailukyky, tiukentuneet säädökset ja nykyaikaiset asiakasodotukset ovat vaikeasti yhdistettävissä.
Renault näkee tilanteessa mahdollisuuden. Pitkän kokemuksensa ja osaamisensa pohjalta yhtiö on kehittänyt uuden sukupolven Twingon – Twingo E-Tech electricin – joka määrittelee A-segmentin uudelleen. Se on moderni, täysin sähköinen kaupunkiauto, joka tarjoaa korkean asiakasarvon edulliseen hintaan. Tämä on osa Renaultin laajempaa muutosta, jossa yhdistyvät eurooppalainen tuotantokilpailukyky, nopeutettu tuotekehitys ja sitoutunut henkilöstö.
Twingo E-Tech electric on ensimmäinen malli yhtiön uudessa “Leap 100” -ohjelmassa, jonka tavoitteena on mullistaa koko ajoneuvokehityksen prosessi. Ohjelman nimi viittaa sadan viikon kehitysaikaan ja Twingo E-Tech electric onkin suunniteltu ja rakennettu ennätysajassa – vain sadassa viikossa. Tämä on kaksi kertaa nopeammin kuin aiemmat sähköautomallit. Kuitenkin samalla on noudatettu Renault-konsernin uusimpia laatuvaatimuksia. Tämä osoittaa Renaultin kykyä vastata nopeasti muuttuvan automarkkinan vaatimuksiin ja vahvistaa yhtiön asemaa sähköisen liikkumisen edelläkävijänä.
"Jotta voisimme tarjota alle 20 000 euron sähköauton tinkimättä eurooppalaisesta tuotannosta, hiilijalanjäljen pienentämisestä tai asiakasarvosta, palasimme Twingo-henkeen, jossa arki, leikkisyys ja kekseliäisyys ovat suunnittelun ytimessä. Tänään uusi, 100-prosenttisesti sähköinen sukupolvi pysyy uskollisena sille, mikä on Renaultille tärkeintä: eurooppalaisten autoilijoiden todellisten tarpeiden ymmärtäminen, heidän tottumustensa, odotustensa saavutettavuuden, tunteen ja vastuullisuuden suhteen. Henkilökohtaisesti rakastan Twingo E-Tech electric -mallissa sitä, että se onnistuu olemaan yhtä aikaa kunnianosoitus edeltäjälleen ja harppaus tulevaisuuteen”, sanoo Renault-brändin toimitusjohtaja Fabrice Cambolive.
Ikonin uusi aikakausi
Uusi Twingo E-Tech electric yhdistää alkuperäisen Twingon DNA:n nykyaikaiseen muotoiluun. Auto on heti tunnistettava, tilava ja muunneltava: viisi ovea, kaksi erillistä liukuvaa takapenkkiä, taittuva etumatkustajan selkänoja – kaikki vakiona. Sisätilat on optimoitu monipuoliseen käyttöön, tarjoten ennennäkemätöntä joustavuutta tässä hintaluokassa.
Twingo E-Tech electricin suunnittelussa on leikitelty mittasuhteilla. Vaikka auton kokonaispituus on kompakti 3,79 metriä, sen akseliväli on venytetty 2,49 metriin. Tämä mahdollistaa sen, että suuret, 640 mm halkaisijaltaan olevat pyörät voidaan sijoittaa aivan korin kulmiin. Lopputuloksena on auto, jolla on vahva katu-uskottavuus ja persoonallinen ilme. Vaikka Twingo E-Tech electric on ulkoa kompakti, se tarjoaa sisätilat, jotka vastaavat isomman kokoluokan autoja.
Kääntöympyrä on vain 9,87 metriä, mikä tekee siitä erittäin ketterän kaupunkiajossa. Takamatkustajille on tarjolla jopa 160 mm polvitilaa, hartialeveys on 1 305 mm ja tavaratilan tilavuus yltää jopa 360 litraan.
Väri on olennainen osa Twingon identiteettiä
Twingo E-Tech electric lanseerataan neljällä värivaihtoehdolla: absolu punainen, absolu vihreä, mango keltainen ja étoilé musta. Jokainen väri korostaa auton luonnetta ja vuorovaikuttaa valon kanssa tuoden sille lisää syvyyttä.
Renaultin muotoilutiimin tavoitteena oli vangita alkuperäisen Twingon rohkea henki – kompaktit mitat, tilava ja muunneltava sisätila sekä leikkisä, ilkikurinen luonne. Twingo E-Tech electric on iloinen ja eloisa, kaarevine linjoineen ja suurine “silmineen”, jotka antavat sille ainutlaatuisen ilmeen.
Sisätiloissa Twingo E-Tech electric tarjoaa modernin ja teknologisesti edistyksellisen kokemuksen. Kaikissa versioissa on OpenR-järjestelmä, joka koostuu 7-tuumaisesta digitaalisesta mittaristosta ja 10-tuumaisesta keskinäytöstä. Näytöt eivät ole vain toiminnallisia, vaan ne herättävät ohjaamon eloon leikkisillä grafiikoilla ja animaatioilla, jotka on kehitetty erityisesti Twingoa varten. Matka alkaa jo sisään astuessa, kun yhteistyössä Jean-Michel Jarren kanssa tehty tervetulomusiikki kutsuu kuljettajan sisään autoon.
Auton muunneltavuus on huippuluokkaa. Kaikissa versioissa on kaksi erillistä, 17 cm liukuvaa takapenkkiä, joita voi säätää matkustajien tai tavaratilan tarpeiden mukaan. Takapenkkien selkänojat ovat säädettävissä kolmeen asentoon ja niiden selkänojat voidaan taittaa yksittäin, jolloin tavaratila kasvaa yli 1 000 litraan. Etumatkustajan selkänoja voidaan myös taittaa alas, jolloin kuljetuspituus kasvaa kahteen metriin – mahdollistaen yllättävän suurten esineiden kuljettamisen näin pienessä autossa.
Tavaratilan pohjassa on 50 litran säilytystila, joka soveltuu esimerkiksi latauskaapelin säilytykseen. Säilytystilan kansi avautuu kahdessa osassa, mikä tekee siitä helposti käytettävän myös silloin, kun osa tavaratilasta on jo käytössä.
Sähköistä ajamista ilman kompromisseja
Twingo E-Tech electric perustuu Renaultin AmpR Small -alustaan, joka tunnetaan ketteryydestään ja suorituskyvystään. Alusta on muokattu erityisesti kaupunkikäyttöön ja kustannustehokkuuden optimoimiseksi. Etuakseli on sama kuin Renault 5 E-Tech electric- ja Renault 4 E-Tech electric -malleissa, kun taas taka-akseli perustuu Capturin joustavaan yhdystukiakselirakenteeseen.
Voimanlähteenä toimii kompakti ja kevyt 60 kW (82 hv) sähkömoottori. Kevyt kaupunkiauto (evolution-varustetason paino 1 200 kg) ei tarvitse suurempaa moottoria: se kiihtyy 0–50 km/h vain 3,85 sekunnissa. Moottorin tehokkuutta tukee hienosäädetty aerodynamiikka, johon vaikuttavat muun muassa pohjan suojalevyt ja takavalojen siivekkeet. Näiden ansiosta auton CdA-arvo on vain 0,656. One pedal -toiminto helpottaa ajamista ruuhkissa.
Kestävä ja vastuullinen valinta
Twingo E-Tech electric on ensimmäinen Renault-malli, jossa käytetään LFP-akkua (litium-rautafosfaatti). Tämä teknologia hyödyntää yleisesti saatavilla olevia luonnonvaroja, kuten rautaa ja fosfaattia, ja vähentää riippuvuutta kriittisistä metalleista kuten koboltista ja nikkelistä. Lisäksi cell-to-pack-rakenne mahdollistaa enemmän kennoja pienempään tilaan ja alentaa akun kustannuksia noin 20 %. Akun koko on 27,5 kWh ja se tarjoaa jopa 263 km toimintamatkan WLTP-standardin mukaan.
Kylmissä olosuhteissa ajomukavuutta parantaa sisätilojen ohjelmoitava esilämmitys, joka on käytettävissä My Renault -sovelluksen kautta. Esilämmitys varmistaa, että auto on lämmin ja ikkunoiden jäät sulatettuina jo ennen liikkeellelähtöä, samalla säästäen akun energiaa latauksen aikana.
Latausratkaisut on suunniteltu kaupunkikäyttöön sopiviksi. Kaikissa versioissa on vakiona 6,6 kW AC-laturi ja 5 metrin Mode 3 -kaapeli, joka soveltuu erinomaisesti kotilataukseen tai työpaikalla lataamiseen. Akku latautuu 10–100 % noin 4 tunnissa ja 15 minuutissa.
Niille asiakkaille, jotka haluavat käyttää Twingo E-Tech electriciä myös kaupunkialueiden ulkopuolella, on tarjolla lisävarusteena Advanced Charge -paketti. Se nostaa AC-lataustehon 11 kW:iin ja sisältää myös 50 kW DC-pikalatauksen. Tällä paketilla lataus 10–100 % onnistuu AC:lla 2 tunnissa ja 35 minuutissa, ja DC-lataus 10–80 % vain 30 minuutissa. Paketti on saatavilla kaikkiin versioihin edulliseen hintaan.
Twingo E-Tech electric lanseerataan alle 20 000 euron lähtöhinnalla, ja myös huippuvarustellut versiot pysyvät houkuttelevan hintaisina. Auto valmistetaan Novo Meston tehtaalla Sloveniassa, ja sen myynti alkaa vuoden 2026 alussa Keski-Euroopan markkinoilla. Pohjoismaiden kylmän ilmaston versiot tulevat myyntiin näillä näkymin aivan vuoden 2026 lopussa.
Tekniset tiedot*
mitat ja paino
pituus: 3,789 mm
leveys: 1,720 mm
korkeus: 1,491 mm
akseliväli: 2,493 mm
etuylitys: 743 mm
takaylitys: 553 mm
maavara: 143 mm
tavaratilan koko jopa 305 dm3 VDA (360 L)
tavaratilan koko takaistuimet alas taitettuina yli 1000 litraa
polvitila takana jopa 160 mm
lastauskorkeus: 745 mm
paino alk. 1200 kg
moottori ja akku
teho: 60 kW (82 hv)
vääntö 175 Nm
akkutyyppi: LFP
akkukoko: 27.5 kWh käytettävissä
toimintamatka jopa 263 km
lataus: AC 6.6 kW (AC 11 kW / DC 50 kW lisävarusteena)
suorituskyky
huippunopeus: 130 km/h
0 - 50 km/h: 3.85 sec
0 - 100 km/h: 12.1 sec
*auton tyypitys vielä kesken ja siten tiedot saattavat vielä muuttua
Autobild / Renault
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Hyviä viboja edullisesti
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
Primare alkukielellä
Kristalliunelmia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ