Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä

Vuonna 1992 lanseerattu Renault Twingo mullisti kaupunkiautojen maailman rohkealla ja iloisella otteellaan.

Auto Bild.Uutiset

Au­to oli val­ta­va me­nes­tys: sitä myy­tiin yli 4,1 mil­joo­naa kap­pa­let­ta 25 maas­sa ja se jät­ti py­sy­vän jäl­jen usei­siin su­ku­pol­viin in­no­va­tii­vi­sel­la muo­toi­lul­laan, ti­la­val­la ja muun­nel­ta­val­la si­sus­tuk­sel­laan sekä leik­ki­säl­lä luon­teel­laan. Nyt tämä iko­ni­nen mal­li te­kee näyt­tä­vän pa­luun – täy­sin säh­köi­se­nä ja en­tis­tä­kin älyk­kääm­pä­nä.

Vaik­ka pien­ten kau­pu­ni­au­to­jen osuus Eu­roo­pan au­to­mark­ki­nois­ta on ny­ky­ään al­le 5 %, ky­syn­tä kom­pak­teil­le ja edul­li­sil­le au­toil­le ei ole ka­don­nut. Haas­tee­na on ol­lut tar­jon­nan puu­te: mo­net val­mis­ta­jat ovat ve­täy­ty­neet täs­tä ko­ko­luo­kas­ta, kos­ka kil­pai­lu­ky­ky, tiu­ken­tu­neet sää­dök­set ja ny­ky­ai­kai­set asi­a­ka­so­do­tuk­set ovat vai­ke­as­ti yh­dis­tet­tä­vis­sä.

Re­nault nä­kee ti­lan­tees­sa mah­dol­li­suu­den. Pit­kän ko­ke­muk­sen­sa ja osaa­mi­sen­sa poh­jal­ta yh­tiö on ke­hit­tä­nyt uu­den su­ku­pol­ven Twin­gon – Twin­go E-Tech elect­ri­cin – joka mää­rit­te­lee A-seg­men­tin uu­del­leen. Se on mo­der­ni, täy­sin säh­köi­nen kau­pun­ki­au­to, joka tar­jo­aa kor­ke­an asi­a­ka­sar­von edul­li­seen hin­taan. Tämä on osa Re­naul­tin laa­jem­paa muu­tos­ta, jos­sa yh­dis­ty­vät eu­roop­pa­lai­nen tuo­tan­to­kil­pai­lu­ky­ky, no­peu­tet­tu tuo­te­ke­hi­tys ja si­tou­tu­nut hen­ki­lös­tö.

Twin­go E-Tech elect­ric on en­sim­mäi­nen mal­li yh­ti­ön uu­des­sa “Leap 100” -oh­jel­mas­sa, jon­ka ta­voit­tee­na on mul­lis­taa koko ajo­neu­vo­ke­hi­tyk­sen pro­ses­si. Oh­jel­man nimi viit­taa sa­dan vii­kon ke­hi­ty­sai­kaan ja Twin­go E-Tech elect­ric on­kin suun­ni­tel­tu ja ra­ken­net­tu en­nä­ty­sa­jas­sa – vain sa­das­sa vii­kos­sa. Tämä on kak­si ker­taa no­pe­am­min kuin ai­em­mat säh­kö­au­to­mal­lit. Kui­ten­kin sa­mal­la on nou­da­tet­tu Re­nault-kon­ser­nin uu­sim­pia laa­tu­vaa­ti­muk­sia. Tämä osoit­taa Re­naul­tin ky­kyä vas­ta­ta no­pe­as­ti muut­tu­van au­to­mark­ki­nan vaa­ti­muk­siin ja vah­vis­taa yh­ti­ön ase­maa säh­köi­sen liik­ku­mi­sen edel­lä­kä­vi­jä­nä.

"Jot­ta voi­sim­me tar­jo­ta al­le 20 000 eu­ron säh­kö­au­ton tin­ki­mät­tä eu­roop­pa­lai­ses­ta tuo­tan­nos­ta, hii­li­ja­lan­jäl­jen pie­nen­tä­mi­ses­tä tai asi­a­ka­sar­vos­ta, pa­la­sim­me Twin­go-hen­keen, jos­sa ar­ki, leik­ki­syys ja kek­se­li­äi­syys ovat suun­nit­te­lun yti­mes­sä. Tä­nään uu­si, 100-pro­sent­ti­ses­ti säh­köi­nen su­ku­pol­vi py­syy us­kol­li­se­na sil­le, mikä on Re­naul­til­le tär­kein­tä: eu­roop­pa­lais­ten au­toi­li­joi­den to­del­lis­ten tar­pei­den ym­mär­tä­mi­nen, hei­dän tot­tu­mus­ten­sa, odo­tus­ten­sa saa­vu­tet­ta­vuu­den, tun­teen ja vas­tuul­li­suu­den suh­teen. Hen­ki­lö­koh­tai­ses­ti ra­kas­tan Twin­go E-Tech elect­ric -mal­lis­sa sitä, et­tä se on­nis­tuu ole­maan yh­tä ai­kaa kun­ni­a­no­soi­tus edel­tä­jäl­leen ja harp­paus tu­le­vai­suu­teen”, sa­noo Re­nault-brän­din toi­mi­tus­joh­ta­ja Fab­ri­ce Cam­bo­li­ve.

Iko­nin uu­si ai­ka­kau­si

Uu­si Twin­go E-Tech elect­ric yh­dis­tää al­ku­pe­räi­sen Twin­gon DNA:n ny­ky­ai­kai­seen muo­toi­luun. Au­to on heti tun­nis­tet­ta­va, ti­la­va ja muun­nel­ta­va: vii­si ovea, kak­si eril­lis­tä liu­ku­vaa ta­ka­penk­kiä, tait­tu­va etu­mat­kus­ta­jan sel­kä­no­ja – kaik­ki va­ki­o­na. Si­sä­ti­lat on op­ti­moi­tu mo­ni­puo­li­seen käyt­töön, tar­jo­ten en­nen­nä­ke­mä­tön­tä jous­ta­vuut­ta täs­sä hin­ta­luo­kas­sa.

Twin­go E-Tech elect­ri­cin suun­nit­te­lus­sa on lei­ki­tel­ty mit­ta­suh­teil­la. Vaik­ka au­ton ko­ko­nais­pi­tuus on kom­pak­ti 3,79 met­riä, sen ak­se­li­vä­li on ve­ny­tet­ty 2,49 met­riin. Tämä mah­dol­lis­taa sen, et­tä suu­ret, 640 mm hal­kai­si­jal­taan ole­vat pyö­rät voi­daan si­joit­taa ai­van ko­rin kul­miin. Lop­pu­tu­lok­se­na on au­to, jol­la on vah­va katu-us­kot­ta­vuus ja per­soo­nal­li­nen il­me. Vaik­ka Twin­go E-Tech elect­ric on ul­koa kom­pak­ti, se tar­jo­aa si­sä­ti­lat, jot­ka vas­taa­vat isom­man ko­ko­luo­kan au­to­ja.

Kään­töym­py­rä on vain 9,87 met­riä, mikä te­kee sii­tä erit­täin ket­te­rän kau­pun­ki­a­jos­sa. Ta­ka­mat­kus­ta­jil­le on tar­jol­la jopa 160 mm pol­vi­ti­laa, har­ti­a­le­veys on 1 305 mm ja ta­va­ra­ti­lan ti­la­vuus yl­tää jopa 360 lit­raan.

Väri on olen­nai­nen osa Twin­gon iden­ti­teet­tiä

Twin­go E-Tech elect­ric lan­see­ra­taan nel­jäl­lä vä­ri­vaih­to­eh­dol­la: ab­so­lu pu­nai­nen, ab­so­lu vih­reä, man­go kel­tai­nen ja étoilé mus­ta. Jo­kai­nen väri ko­ros­taa au­ton luon­net­ta ja vuo­ro­vai­kut­taa va­lon kans­sa tuo­den sil­le li­sää sy­vyyt­tä.

Re­naul­tin muo­toi­lu­tii­min ta­voit­tee­na oli van­gi­ta al­ku­pe­räi­sen Twin­gon roh­kea hen­ki – kom­pak­tit mi­tat, ti­la­va ja muun­nel­ta­va si­sä­ti­la sekä leik­ki­sä, il­ki­ku­ri­nen luon­ne. Twin­go E-Tech elect­ric on iloi­nen ja eloi­sa, kaa­re­vi­ne lin­joi­neen ja suu­ri­ne “sil­mi­neen”, jot­ka an­ta­vat sil­le ai­nut­laa­tui­sen il­meen.

Si­sä­ti­lois­sa Twin­go E-Tech elect­ric tar­jo­aa mo­der­nin ja tek­no­lo­gi­ses­ti edis­tyk­sel­li­sen ko­ke­muk­sen. Kai­kis­sa ver­si­ois­sa on OpenR-jär­jes­tel­mä, joka koos­tuu 7-tuu­mai­ses­ta di­gi­taa­li­ses­ta mit­ta­ris­tos­ta ja 10-tuu­mai­ses­ta kes­ki­näy­tös­tä. Näy­töt ei­vät ole vain toi­min­nal­li­sia, vaan ne he­rät­tä­vät oh­jaa­mon eloon leik­ki­sil­lä gra­fii­koil­la ja ani­maa­ti­oil­la, jot­ka on ke­hi­tet­ty eri­tyi­ses­ti Twin­goa var­ten. Mat­ka al­kaa jo si­sään as­tu­es­sa, kun yh­teis­työs­sä Jean-Mic­hel Jar­ren kans­sa teh­ty ter­ve­tu­lo­mu­siik­ki kut­suu kul­jet­ta­jan si­sään au­toon.

Au­ton muun­nel­ta­vuus on huip­pu­luok­kaa. Kai­kis­sa ver­si­ois­sa on kak­si eril­lis­tä, 17 cm liu­ku­vaa ta­ka­penk­kiä, joi­ta voi sää­tää mat­kus­ta­jien tai ta­va­ra­ti­lan tar­pei­den mu­kaan. Ta­ka­penk­kien sel­kä­no­jat ovat sää­det­tä­vis­sä kol­meen asen­toon ja nii­den sel­kä­no­jat voi­daan tait­taa yk­sit­täin, jol­loin ta­va­ra­ti­la kas­vaa yli 1 000 lit­raan. Etu­mat­kus­ta­jan sel­kä­no­ja voi­daan myös tait­taa alas, jol­loin kul­je­tus­pi­tuus kas­vaa kah­teen met­riin – mah­dol­lis­ta­en yl­lät­tä­vän suur­ten esi­nei­den kul­jet­ta­mi­sen näin pie­nes­sä au­tos­sa.

Ta­va­ra­ti­lan poh­jas­sa on 50 lit­ran säi­ly­tys­ti­la, joka so­vel­tuu esi­mer­kik­si la­taus­kaa­pe­lin säi­ly­tyk­seen. Säi­ly­tys­ti­lan kan­si avau­tuu kah­des­sa osas­sa, mikä te­kee sii­tä hel­pos­ti käy­tet­tä­vän myös sil­loin, kun osa ta­va­ra­ti­las­ta on jo käy­tös­sä.

Säh­köis­tä aja­mis­ta il­man komp­ro­mis­se­ja

Twin­go E-Tech elect­ric pe­rus­tuu Re­naul­tin AmpR Small -alus­taan, joka tun­ne­taan ket­te­ryy­des­tään ja suo­ri­tus­ky­vys­tään. Alus­ta on muo­kat­tu eri­tyi­ses­ti kau­pun­ki­käyt­töön ja kus­tan­nus­te­hok­kuu­den op­ti­moi­mi­sek­si. Etu­ak­se­li on sama kuin Re­nault 5 E-Tech elect­ric- ja Re­nault 4 E-Tech elect­ric -mal­leis­sa, kun taas taka-ak­se­li pe­rus­tuu Cap­tu­rin jous­ta­vaan yh­dys­tu­ki­ak­se­li­ra­ken­tee­seen.

Voi­man­läh­tee­nä toi­mii kom­pak­ti ja ke­vyt 60 kW (82 hv) säh­kö­moot­to­ri. Ke­vyt kau­pun­ki­au­to (evo­lu­ti­on-va­rus­te­ta­son pai­no 1 200 kg) ei tar­vit­se suu­rem­paa moot­to­ria: se kiih­tyy 0–50 km/h vain 3,85 se­kun­nis­sa. Moot­to­rin te­hok­kuut­ta tu­kee hie­no­sää­det­ty ae­ro­dy­na­miik­ka, jo­hon vai­kut­ta­vat muun mu­as­sa poh­jan suo­ja­le­vyt ja ta­ka­va­lo­jen sii­vek­keet. Näi­den an­si­os­ta au­ton CdA-ar­vo on vain 0,656. One pe­dal -toi­min­to hel­pot­taa aja­mis­ta ruuh­kis­sa.

Kes­tä­vä ja vas­tuul­li­nen va­lin­ta

Twin­go E-Tech elect­ric on en­sim­mäi­nen Re­nault-mal­li, jos­sa käy­te­tään LFP-ak­kua (li­tium-rau­ta­fos­faat­ti). Tämä tek­no­lo­gia hyö­dyn­tää ylei­ses­ti saa­ta­vil­la ole­via luon­non­va­ro­ja, ku­ten rau­taa ja fos­faat­tia, ja vä­hen­tää riip­pu­vuut­ta kriit­ti­sis­tä me­tal­leis­ta ku­ten ko­bol­tis­ta ja nik­ke­lis­tä. Li­säk­si cell-to-pack-ra­ken­ne mah­dol­lis­taa enem­män ken­no­ja pie­nem­pään ti­laan ja alen­taa akun kus­tan­nuk­sia noin 20 %. Akun koko on 27,5 kWh ja se tar­jo­aa jopa 263 km toi­min­ta­mat­kan WLTP-stan­dar­din mu­kaan.

Kyl­mis­sä olo­suh­teis­sa ajo­mu­ka­vuut­ta pa­ran­taa si­sä­ti­lo­jen oh­jel­moi­ta­va esi­läm­mi­tys, joka on käy­tet­tä­vis­sä My Re­nault -so­vel­luk­sen kaut­ta. Esi­läm­mi­tys var­mis­taa, et­tä au­to on läm­min ja ik­ku­noi­den jäät su­la­tet­tui­na jo en­nen liik­keel­le­läh­töä, sa­mal­la sääs­tä­en akun ener­gi­aa la­tauk­sen ai­ka­na.

La­taus­rat­kai­sut on suun­ni­tel­tu kau­pun­ki­käyt­töön so­pi­vik­si. Kai­kis­sa ver­si­ois­sa on va­ki­o­na 6,6 kW AC-la­tu­ri ja 5 met­rin Mode 3 -kaa­pe­li, joka so­vel­tuu eri­no­mai­ses­ti ko­ti­la­tauk­seen tai työ­pai­kal­la la­taa­mi­seen. Ak­ku la­tau­tuu 10–100 % noin 4 tun­nis­sa ja 15 mi­nuu­tis­sa.

Niil­le asi­ak­kail­le, jot­ka ha­lu­a­vat käyt­tää Twin­go E-Tech elect­ri­ciä myös kau­pun­ki­a­lu­ei­den ul­ko­puo­lel­la, on tar­jol­la li­sä­va­rus­tee­na Ad­van­ced Char­ge -pa­ket­ti. Se nos­taa AC-la­taus­te­hon 11 kW:iin ja si­säl­tää myös 50 kW DC-pi­ka­la­tauk­sen. Täl­lä pa­ke­til­la la­taus 10–100 % on­nis­tuu AC:lla 2 tun­nis­sa ja 35 mi­nuu­tis­sa, ja DC-la­taus 10–80 % vain 30 mi­nuu­tis­sa. Pa­ket­ti on saa­ta­vil­la kaik­kiin ver­si­oi­hin edul­li­seen hin­taan.

Twin­go E-Tech elect­ric lan­see­ra­taan al­le 20 000 eu­ron läh­tö­hin­nal­la, ja myös huip­pu­va­rus­tel­lut ver­si­ot py­sy­vät hou­kut­te­le­van hin­tai­si­na. Au­to val­mis­te­taan Novo Mes­ton teh­taal­la Slo­ve­ni­as­sa, ja sen myyn­ti al­kaa vuo­den 2026 alus­sa Kes­ki-Eu­roo­pan mark­ki­noil­la. Poh­jois­mai­den kyl­män il­mas­ton ver­si­ot tu­le­vat myyn­tiin näil­lä nä­ky­min ai­van vuo­den 2026 lo­pus­sa.

Tek­ni­set tie­dot*

mi­tat ja pai­no

pi­tuus: 3,789 mm

le­veys: 1,720 mm

kor­keus: 1,491 mm

ak­se­li­vä­li: 2,493 mm

etu­y­li­tys: 743 mm

ta­ka­y­li­tys: 553 mm

maa­va­ra: 143 mm

ta­va­ra­ti­lan koko jopa 305 dm3 VDA (360 L)

ta­va­ra­ti­lan koko ta­kais­tui­met alas tai­tet­tui­na yli 1000 lit­raa

pol­vi­ti­la ta­ka­na jopa 160 mm

las­taus­kor­keus: 745 mm

pai­no alk. 1200 kg

moot­to­ri ja ak­ku

teho: 60 kW (82 hv)

vään­tö 175 Nm

ak­ku­tyyp­pi: LFP

ak­ku­ko­ko: 27.5 kWh käy­tet­tä­vis­sä

toi­min­ta­mat­ka jopa 263 km

la­taus: AC 6.6 kW (AC 11 kW / DC 50 kW li­sä­va­rus­tee­na)

suo­ri­tus­ky­ky

huip­pu­no­peus: 130 km/h

0 - 50 km/h: 3.85 sec

0 - 100 km/h: 12.1 sec

*au­ton tyy­pi­tys vie­lä kes­ken ja si­ten tie­dot saat­ta­vat vie­lä muut­tua

Au­to­bild / Re­nault

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN