Sähköautojen korjaus­kes­kustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle

Viime aikoina käyty keskustelu sähkö- ja hybridiautojen korjauksesta on saanut osin harhaanjohtavia sävyjä.

Auto Bild.Uutiset

Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­vi­ras­to Tra­fi­co­min tie­do­te 4.12.2025 säh­kö- ja hyb­ri­di­au­to­jen kor­jaus­töi­hin liit­ty­vis­tä ris­keis­tä ei ole by­rok­ra­ti­aa, vaan pe­rus­tuu en­nen kaik­kea tur­val­li­suu­teen: Säh­kö- ja hyb­ri­di­au­to­jen kor­ke­a­jän­ni­te­jär­jes­tel­mien kor­jaa­mi­nen tu­li­si ta­pah­tua niin, et­tei jär­jes­tel­mään teh­dä muu­tok­sia. Tra­fi­com on saa­nut au­to­a­lal­ta tie­toa ta­pauk­sis­ta, jois­sa jär­jes­tel­miä on muu­tet­tu omin päin, mikä voi vaa­ran­taa ajo­neu­von tur­val­li­sen toi­min­nan. Kor­ke­a­jän­ni­te­jär­jes­tel­mien kor­jaa­mi­nen vaa­tii eri­tyi­so­saa­mis­ta ja oi­ke­at työ­vä­li­neet – vir­he voi joh­taa va­ka­vaan louk­kaan­tu­mi­seen tai hen­gen­vaa­ral­li­siin ti­lan­tei­siin.

Säh­kö­tur­val­li­suus­la­ki edel­lyt­tää, et­tä säh­kö­töi­tä te­ke­väl­lä hen­ki­löl­lä tu­lee ol­la tar­vit­ta­vat lu­vat ja pä­te­vyys. Usein tämä edel­lyt­tää usei­den päi­vien kou­lu­tuk­sia. Kor­jaus­töis­sä tu­lee nou­dat­taa val­mis­ta­jan an­ta­mia oh­jei­ta, jois­sa säh­kö­työ­tur­val­li­suus on huo­mi­oi­tu. Säh­kö­lait­teen muut­ta­mi­nen on ai­na te­ki­jän vas­tuul­la, ja täl­löin vas­tuu lait­tees­ta on sama kuin al­ku­pe­räi­sel­lä val­mis­ta­jal­la.

- Vii­me­ai­kai­sis­sa kir­joi­tuk­sis­sa, ku­ten Tek­nii­kan Maa­il­man ar­tik­ke­lis­sa 12.12.2025 ”Kok­ko­lan ka­ve­ri ku­riin”, on an­net­tu kuva, et­tä merk­ki­kor­jaa­mot tai vi­ra­no­mai­set pyr­ki­si­vät ra­joit­ta­maan kor­jaus­toi­min­taa tur­haan. Tämä ei pidä paik­kaan­sa. Säh­kö- ja hyb­ri­di­au­to­jen tek­niik­ka on mo­ni­mut­kais­ta ja ris­kit to­del­li­sia. Sik­si val­mis­ta­jien oh­jei­den nou­dat­ta­mi­nen ja kou­lu­tet­tu­jen am­mat­ti­lais­ten käyt­tö on vält­tä­mä­tön­tä, Au­to­a­lan Kes­kus­lii­ton tek­ni­nen joh­ta­ja Jou­ko Sohl­berg pai­not­taa.

Kor­jaa­moi­den tu­lee nou­dat­taa kor­ke­a­jän­ni­te­töis­sä huo­lel­lis­ta toi­min­taa ja do­ku­men­toi­da tar­kas­ti suo­ri­te­tut mit­tauk­set ja teh­dyt työt. Ny­ky­ai­kais­ten ajo­neu­vo­jen kor­jaa­mi­nen vaa­tii laa­jaa osaa­mis­ta sekä kor­ke­a­jän­ni­te­o­sien et­tä oh­jaus­jär­jes­tel­mien osal­ta. Kor­jauk­sen suo­rit­ta­ja voi ol­la merk­ki­riip­pu­ma­ton toi­mi­ja tai merk­ki­kor­jaa­mo – tär­kein­tä on am­mat­ti­tai­toi­nen ja huo­lel­li­nen toi­min­ta.

- Au­to­a­lan Kes­kus­liit­to tu­kee kaik­kia toi­mia, jot­ka pa­ran­ta­vat kor­jaus­töi­den tur­val­li­suut­ta ja var­mis­ta­vat, et­tä asi­ak­kaat saa­vat laa­du­kas­ta ja tur­val­lis­ta pal­ve­lua. Ra­ken­ta­va kes­kus­te­lu on ter­ve­tul­lut­ta, mut­ta sen tu­lee pe­rus­tua fak­toi­hin – ei vää­ri­nym­mär­ryk­siin, Jou­ko Sohl­berg to­te­aa.

Au­to­bild / Au­to­a­lan Kes­kus­liit­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoi­lu­fi­lo­sofian

Auto Bild.Uutiset

Uusi alku Milanossa: Audi esittelee uuden muotoi­lu­fi­lo­sofian

Auto Bild.Uutiset

15-17-vuotiaat korostuvat trakto­ri­mön­ki­jä­on­net­to­muus­ti­las­toissa

Auto Bild.Uutiset

15-17-vuotiaat korostuvat trakto­ri­mön­ki­jä­on­net­to­muus­ti­las­toissa

Auto Bild.Uutiset

Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille

Auto Bild.Uutiset

Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN