Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?

Sähköautojen määrä Suomen teillä kasvaa nopeasti. Yhä useammat niistä ovat raskaita SUV-malleja, joiden ajo-ominaisuudet, painonjakauma ja vääntömomentti eroavat selvästi poltto­moot­to­ri­au­toista.

Auto Bild.Uutiset

Tämä muut­taa myös tal­vi­ren­kai­ta kos­ke­via vaa­ti­muk­sia, ei­kä kaik­kia ren­kai­ta ole suun­ni­tel­tu täyt­tä­mään nii­tä.

Säh­kö­au­toil­le on yh­teis­tä suu­ri pai­no, no­pea kiih­ty­vyys ja ener­gi­a­te­hok­kuu­den mer­ki­tys. Tal­vi­ren­kai­den on tar­jot­ta­va eri­no­mais­ta pi­toa kai­kil­la ke­leil­lä, mut­ta sa­mal­la vie­rin­tä­vas­tuk­sen on ol­ta­va al­hai­nen toi­min­ta­mat­kan mak­si­moi­mi­sek­si. Myös me­lu­ta­sol­la on suu­rem­pi vai­ku­tus ajo­mu­ka­vuu­teen, sil­lä säh­kö­moot­to­rin hil­jai­suus ko­ros­taa ren­gas­me­lua.

”Moni ei tule aja­tel­leek­si, kuin­ka pal­jon ren­kaat vai­kut­ta­vat säh­kö­au­ton ajo­tun­tu­maan ja tur­val­li­suu­teen. On­nis­tu­nut tal­vi­ren­gas yh­dis­tää eri­no­mai­sen pi­don, hil­jai­suu­den ja al­hai­sen vie­rin­tä­vas­tuk­sen il­man, et­tä mi­kään näis­tä omi­nai­suuk­sis­ta kär­sii”, sa­noo Ant­ti Aho­mä­ki, Con­ti­nen­ta­lin tal­vi­ren­kai­den Poh­jois­mai­den tuo­te­vas­taa­va.

Aho­mä­en mu­kaan kyse ei ole sii­tä, et­tä säh­kö­au­toi­hin tar­vit­tai­siin täy­sin oma tuo­te­per­he.

”Meil­lä kaik­ki ren­kaat ovat sekä säh­kö- et­tä polt­to­moot­to­ri­au­toi­hin yh­teen­so­pi­via. Olem­me ke­hit­tä­neet ren­kaam­me niin, et­tä ne täyt­tä­vät myös säh­kö­au­toil­le ase­te­tut eri­tyis­vaa­ti­muk­set tin­ki­mät­tä tur­val­li­suu­des­ta, ajo­mu­ka­vuu­des­ta ja ener­gi­a­te­hok­kuu­des­ta.”

Laa­du­kas tal­vi­ren­gas vas­taa säh­kö­au­to­jen aset­ta­miin haas­tei­siin

Syk­syl­lä 2025 jul­kais­tut Tek­nii­kan Maa­il­man ja Tuu­li­la­sin kat­ta­vat tal­vi­ren­gas­ver­tai­lut osoit­ti­vat, mi­ten suu­ria ovat pre­mium­ta­son ja edul­li­sem­pien ren­kai­den erot. Tes­tit kes­kit­tyi­vät eri­tyi­ses­ti kit­ka­ren­kai­den suo­ri­tus­ky­kyyn tal­ven vaih­te­le­vis­sa olo­suh­teis­sa niin jääl­lä ja lu­mel­la kuin mä­räl­lä ja kui­val­la as­fal­til­la.

Tek­nii­kan Maa­il­man to­teut­ti myös en­sim­mäis­tä ker­taa eril­li­sen tes­tin, jos­sa tar­kas­tel­tiin iso­ko­koi­sil­le säh­kö­au­toil­le otol­li­sim­pia tal­vi­ren­kai­ta. Tes­tis­sä käy­tet­tiin yli 2,5 ton­nia pai­na­vaa Au­di Q8 e-tro­nia ja mu­ka­na oli sekä nas­ta- et­tä kit­ka­ren­kai­ta.

Laa­jem­pien Tek­nii­kan Maa­il­man ja Tuu­li­la­sin ver­tai­lu­jen ta­voin tes­tin kär­keen nou­si­vat Con­ti­nen­ta­lin Vi­king­Con­tact 8 ja Ice­Con­tact 3. Ne sai­vat kii­tos­ta eri­tyi­ses­ti ta­sa­pai­noi­ses­ta suo­ri­tus­ky­vys­tään kai­kis­sa olo­suh­teis­sa, hal­lit­ta­vuu­des­taan sekä al­hai­ses­ta me­lu­ta­sos­ta.

"Säh­kö­au­to­jen suu­rem­pi pai­no ja vä­li­tön vään­tö aset­ta­vat ren­kail­le ko­vem­mat vaa­ti­muk­set kuin kos­kaan ai­em­min. Ren­kai­den pi­tää kes­tää suu­rem­pia kuor­mia, tar­jo­ta op­ti­maa­lis­ta pi­toa al­hai­sis­sa­kin läm­pö­ti­lois­sa ja säi­lyt­tää ajo­mu­ka­vuus, vaik­ka ajo­neu­vot ovat hil­jai­sia ja pal­jas­ta­vat pie­nim­mät­kin ren­ga­sää­net”, Aho­mä­ki sa­noo.

Vas­tuul­li­suus ja suo­ri­tus­ky­ky ke­hit­ty­vät käsi kä­des­sä

Ant­ti Aho­mä­en mu­kaan ke­hi­tys­työ ei ole sat­tu­man­va­rais­ta, vaan poh­jau­tuu pit­kä­jän­tei­seen työ­hön ja ym­mär­ryk­seen au­toi­lun muut­tu­vis­ta tar­peis­ta eri­tyi­ses­ti säh­kö­au­to­jen yleis­ty­mi­ses­tä. Eu­roo­pas­sa val­mis­tet­tu­jen pre­mium­ren­kai­den ke­hi­tys­tä oh­jaa yh­tääl­tä EU-sään­te­ly ja toi­saal­ta asi­ak­kai­den yhä kor­ke­am­mat odo­tuk­set.

”Laa­duk­kaat ren­kaat tar­jo­a­vat pait­si pa­rem­paa suo­ri­tus­ky­kyä ja tur­val­li­suut­ta, myös tu­ke­vat vas­tuul­lis­ta eu­roop­pa­lais­ta val­mis­tus­ta. Se on mer­kit­tä­vä ero ver­rat­tu­na hal­pa­tuon­ti­ren­kai­siin”, Aho­mä­ki ki­teyt­tää.

Au­to­bild / Con­ti­nen­tal

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Maailmalla jo miljoona Cupraa

Auto Bild.Uutiset

Maailmalla jo miljoona Cupraa

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa

Auto Bild.Koeajot
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN